Paar jaar met opzet geen lp uitgebracht' Lenny Kuhr laat weer van zich horen POP/ART: dubbeltalenten uit Nederlandse popmuziek 'Frisse Jongens' evenaren het vorige succes (nog) niet 6 WOENSDAG 21 MEI 1986 KUNST PAGINA 23 Zangeres Lenny Kuhr heeft de laatste jaren bepaald niet stü gezeten. Zo trok zij tweeënhalf seizoen met haar levensgezel Herman Pieter de Boer langs de theaters om 'De Ruhr en De Boer-show' te brengen. Een af wisselend en contrastrijk pro gramma met liedjes en verha len. Ook deed zij de afgelopen tijd veel voor Teieac. Het zou dan ook overdreven zijn om te stellen dat Lenny - in 196» één van de winnares sen van het Eurovisie Songfes tival - in de vergetelheid raakt. Maar toch.... Het simpe le feit dat ze al een paar jaar geen plaat meer heeft uitge bracht, kan voor een zangeres zwaar wegen. Maar daar is in middels in voorzien. "Dan krijgen we niet dat gezeur dat Daphna hierop gaat liggen, hè!", sputtert de 10-jarige Sharon als ze even haar plekje in de zon moet verlaten om te voldoen aan het ver zoek om cola in te schenken. Haar moeder Lenny Kuhr kent dat verschijnsel: wanneer je even 'weg' bent en als zangeres een tijdje geen platen en hits maakt, wordt je plaats in het licht van de schijnwerpers al snel ingenomen door een ander. De 5-jarige Daphna zeurt om aandacht en een ijsje en gelooft geen woord van de waarschuwing van de journalist dat hij alles in de krant zal zetten. Maar Len ny weet wat het betekent wanneer Hollandse paparazzi gewapend met telelenzen voor de deur liggen in de hoop een cruciaal moment in haar verhouding met Herman Pie ter de Boer op de gevoelige plaat vast te leggen. "Die roddelbladen en de dwang tot hits zijn dingen in dit vak die ik echt vervelend vind, maar dat hoort er blijkbaar bij en neem ik dan maar op de koop toe. Het gaat uiteindelijk om watje op het toneel te bieden hebt en om het plezier van het zingen over te brengen", zegt Lenny, die nog onlangs moest lezen dat zij en Herman Pieter uit elkaar zouden zijn. "Herman vond het niet leuk, maar ik trek mij er ging en nog geen half jaar later - hoewel je toch dezelfde vrouw bent die hetzelfde zingt - wordt je ineens overal gevraagd, gaat je prijs omhoog en wordt er heel an ders naar je gekeken. Dan denk ik, wat is succes toch eigenlijk vrese lijk relatief. Ik ben wel blij als ik succes heb, maar ik laat mij er niet door beinvloeden, want ik weet dat ik toch altijd dezelfde ben". In haar jeugd ging de belangstel- niets meer van aan. Ik heb al zoveel ling van Lenny Kuhr - die in 1950 narigheid met die bladen meege maakt. Het is niet voor mijn ver antwoording dat ik daar in sta, maar van degene die er zijn geld mee wil verdienen". Het is een tijdje rustig geweest rond Lenny Kuhr. "Ik heb een paar jaar met opzet geen. plaat uitge bracht. Ik wou even rust hebben, want af en toe heb ik zo'n idee dat 't je in een soort greep krijgt. Dan ben je bezig van hoe kan ik een hit maken, terwijl bij mij een lied spontaan moet ontstaan. Na de hits van 'Visite' en 'Maar ja' krijg je ook al gauw het stempel opgedrukt dat je in die sfeer verder moet gaan. In die dwangpositie voel ik mij ge woon onbehaaglijk, dan voel je je niet meer vrij om te maken wat je hartje ingeeft". Nieuwe lp Inmiddels heeft ze echter alweer voldoende materiaal opgenomen voor een nieuwe elpee, waarvoor ze zelf het grootste deel van de mu ziek componeerde en Herman Pie ter de teksten schreef: "Niet com mercieel gericht, maar waarin je duidelijk kan horen waar ik mij de laatste tijd mee bezig heb gehou- in Eindhoven werd geboren, waar ze nu weer woont - uit naar de mu ziek van de Beatles, maar vooral naar grote zangeressen als Mahalia Jackson en Judy Garland en de chansonnières Edith Piaff en Bar bara. Ook interesseert zij zich voor de Amerikaanse folkmuziek (Jim Croce, Gordon Lightfoot) en voor groepen als 10CC. Wat ze tot verve lens toe kan draaien, is de Portuge se zangeres Amalia Rodriguez. Folklore "Ik houd van pure muziek, echt muziek uit het hart, van folkloristi sche muziek. Dat klinkt altijd zo geiteharenwollensokken-achtig, maar ik doel dan ook niet op de Hollandse folkore. Helaas zijn we niet rijkelijk bedeeld en ik ben wel eens jaloers op mensen die gebo ren worden in een land met een rij ke muziekcultuur. Wat hebben wij voor een culturele muzikale ach tergrond? Hollandse folklore is zo vreselijk eenvoudig, dat houdt op bij kleuterdeuntjes als 'Hoog op de gele wagen' en 'Een karretje door de zandweg reed'" "Mijn kinderen zitten nu op de Vrije School en daar ben ik blij den. Er zit ook een bepaalde filoso- mee, want naast kunst wordt daar fie achter. Dezer dagen komt er een verschrikkelijk veel aan muziek single uit, op muziek van Hans van Eijk. Ik houd van Portugese i ziek, de fado, en dat hoorde ik gedaan. Ze zingen melodieën en canons die vrij ingewikkeld zijn. Er wordt elke dag gezongen, ter- helemaal in. Dit lied, dat 'Rozen je wijl wij vroeger op de lagere school rozen' heet, heeft zoiets vrolijks, dat de extra energieën die in mij schuilen helemaal naar voren ko tegen 5 december, eens in de week, met sinterklaasliedjes begonnen. Zingen is zo ontzettend belangrijk, men. Dat Portugese ritme zit echt want kinderen krijgen er gevoel je bloed" "Ik denk dat mijn muziek in be paalde tijden wel en in andere tij den commercieel niet zo past. Dat hangt er van af, als er weer een fris se wind nodig is, zoals met het songfestival. 'De Troubadour' was in 1969 ook niet commercieel, maar juist omdat het fris en iets van mij zelf was, sloeg het aan. Dus ik blijf altijd mijzelf en moet maar afwach ten of het in de tijd past. Vóór de hits van 'Visite' en 'Maar ja' was er een periode dat het wat moeilijker voor harmonie door, zeker door de samenzang, en dat werkt zo in op het zieleleven van kinderen". Zelf had Lenny Kuhr vanaf haar tiende jaar gitaarlessen en trad op tijdens ouderavonden van de mu ziekschool. Er mocht dan ook iets solistisch worden gedaan, maar al leen gitaar vond ze niet spectacu lair genoeg. Na een vakantie in Po len zong ze een Pools volksliedje. Haar stem klinkt nu nog trots èn verbaasd: „Ik had een succes, joh, ik stond er zelf van te kijken. Ik STEPHANIE IN HILVERSUM was heel brutaal op het toneel, als contrast met het dagelijks leven, waarin ik vrij verlegen was". Al spoedig rijpte de wens om zangeres te worden. Vanaf haar 17e was ze alleen nog maar met muziek bezig en via het Cabaret der Onbe kenden in haar geboorteplaats en het op 19-jarige leeftijd winnen van het Eurovisie Songfestival in Ma drid maakte zij een vliegende start. Dat leidde onder meer tot een tour nee door Frankrijk met George Brassens, wat ze nog steeds als een groot voorrecht beschouwt. Ideaal "Ik heb het idee dat al de dingen die ik gedaan heb een basis gelegd hebben voor hetgeen nog moet ko men. Mijn ideaal is om een theater programma te doen, puur als zan geres. Maar dat kan alleen - daar heb je het weer - als er plaatsucces sen zijn geweest. In deze maat schappij moet je eens in de zoveel jaar een paar hits hebben. Ik hoop dat er weer zo'n periode komt, want dan heb ik zin om met vier of vijf keien van muzikanten het po dium op te gaan en gewoon lekker muziek te brengen. Daar wil ik naar toe groeien". "Het belangrijkste voor mij is - en dat probeer ik waar te maken - dat watje zelf van binnen voelt ook hoorbaar is in de muziek die je brengt en zichtbaar is in je gedrag in het dagelijks leven. Daar wil ik een mooi geheel van maken. Het wonder dat zich altijd voordoet als ik op het toneel sta, is dat er reser ves naar boven komen waar ik mij zelf niet van bewust ben. Als ik zing, voel ik iets over mij heen ko men. Nu ik hier zit te praten, zou ik niet weten waar ik dat vandaan haal. Het is net of je je boven jezelf uittilt". "Dat voel je niet alleen, het is een wisselwerking met het publiek, een soort telepathie misschien. Het is als een spiraal die met een enor me vaart ineens omhoog gaat. Dat zijn de wonderen die zich voor doen in het artiestenvak. Ik vind mezelf gewoon puur zangeres en dat wil ik ook blijven. Voor de rest heb ik geen ambities. Ik wil emo ties bij de mensen losmaken of in elk geval zorgen dat er iets met hen gebeurt, wat niet gebeurd zou zijn als ik daar niet had gestaan". Lenny Kuhr: soort telepathie MINISTER OPENT NIEUWE BEHUIZING HOLLAND FESTIVAL AMSTERDAM ANP) - Het was gis teren rond het middaguur even feest op het Kleine-Gartmanplant- soen in Amsterdam. Voor de nieu we behuizing van het Holland Fes tival (HF) naast het City-theater speelde een orkest en stond drom- medaris Zorba, één van de hoofd rolspelers van de voorstelling 'Spi noza en Vermeer' die minister Brinkman verraste met twee toe gangskaarten De bewindsman verrichtte de opening met een korte toespraak, waarin hij liet weten dat het Hol land Festival weliswaar op hem kan rekenen bij het organiseren van de jaarlijkse culturele mani festatie; men moet echter ook op zoek gaan naar financiële steun bij het bedrijfsleven. Hij vond overigens dat het Hol land Festival in een zonnige situa tie verkeerde. „Wees er van over tuigd dat, voorzover ik de begro ting voor 1987 mag voorbereiden, de lijn ten opzichte van het Holland Festival ook in dat jaar zal worden voortgezet", aldus minister Brink man. (foto GPD) 1(2) Wonderful world - Sam Cooke 2 1) A different corner - George Michael 3(3) Live to tell - Madon- 4(6) Rock me Amadeus - Falco 5 (10) Bad boy - Miami Sound Machine 6(7) Dictator - Centerfold 7(4) Living doll - Cliff Ri chard en The Young Ones 8 5) A kind of magic - Queen 9 (14) Quiet eyes - Golden Earring 10 (13) lederen doet het - Ro bert Long 11 (11) A love bizarre - Shei la 12 8) Kiss - Prince and The Revolution 13 (18) Your love - The Out field 14 (17) Ther'll be sad songs - Billy Ocean 15 9) Reach - Gerard Jo- ling 16 (16) All the things she said - Simple Minds 17 (24) Sledgehammer - Pe ter Gabriel 18 (12) Don't you want my love - Nicole 19 (23) You gotta be mine - Novo Band 20 (27) Have you ever had it blue - Style Council 21 But were my love - Rene Shuman 22 (21) Alles heeft ritme - Frizzle Sizzle 23 What have you done for me lately - Janet Jackson 24 J'aime la vie - Sand ra Kim 25 (26) One step - Kissing the Pink 26 (29) Hello Darlin - Tippa Irie 27 (38) Right between ther eyes - Wax 28 (32) Prisoner of love - Millie Scott 29 (33) Stars - Hear'm Aid 30 Thought you were on my side - Cock Robin 31 (15) Just buggin' - Whist le 32 (37) You to me are every thing - The Real Thing 33 (34) The honeythief - Hipsway 34 (20) Geil - Bruce en Bon go 35 Look away - Big Country 36 (19) Absolute beginners - David Bowie 37 The finest - SOS Band 38 Nou en of, love - Frank en Mirella 39 That's what they say about love - Flip 40 (22) Jeanny - Falco Stichting Ned. Top 40 HILVERSUM - Prinses Stephanie van Monaco is gisteren per vliegtuig naar ons land gekomen om in Hilversum opnamen te maken voor het Veronica-popprogramma Count Down, waarin zij zaterdag haar single 'Irresistible' ten gehore zal brengen. Op dezelfde dag is zij ook le beluiste ren in het NCRV-radioprogramma 'Tussenuur' met presentator Jaap de Groot als interviewer. Op de foto krijgt prinses Stephanie door hem een grote bos bloemen in de handen gedrukt. «foto anpi POP/ART - beeldende kunst tien Nederlandse popmuzikanten, V m 31 mei. De Waag, Aalmarkt 21, Lei den. Geopend ma. t/m vr. van 12-18 uur, do. ook tot 21 uur, za. van 10-17 LEIDEN - Twee gebeurtenissen op pop-gebied tijdens het afgelo pen pinksterweekeinde kregen op deze pagina aandacht: 'The Nits' traden op in het Leidse Vrijetijdcentrum en 'Blue Mur der' en 'Claw Boys Claw' namen deel aan het jaarlijkse Pinkpop festival in Geleen. Het toeval wil dat een aantal leden van deze Ne derlandse popgroepen ook verte genwoordigd is op de tentoon stelling POP/ART, die tot en met 31 mei in de Waag te bezichtigen is. POP/ART is geen terugblik op een periode in de kunst van de jaren zestig maar vestigt de aan dacht op hedendaagse kunst en wel op het werk van zogenaamde dubbeltalenten, popmusici die zich actief met beeldende kunst bezighouden en beeldend kun stenaars die popmuziek maken. De eerste categorie, waartoe Her man Brood en Fay Lovsky gere kend kunnen worden, heeft hier de overhand maar daarnaast hebben Maarten Ploeg en Peter Klashorst vooral naam gemaakt in de kunstwereld. De vraag is hoe verhouden popmuziek een beeldende kunst zich bij deze tien? De expositie en de speciaal voor deze gelegenheid vervaar digde vide videoprogramma pro beren een antwoord op deze vraag te geven Hoewel het idee aardig is le vert het beluisteren van de mu ziek via de koptelefoon tijdens het bekijken van het werk wei nig inzicht in het bestaan van een werkelijke reactie tussen beel dende kunst en popmuziek. Maarten Ploeg noemde één van zijn getoonde schilderijen 'Blue Murder' en Henk Hofstede, die zijn stempel duidelijk drukt op The Nits, exposeert een schilde rij 'Omsk' genaamd naar de ge lijknamige lp of misschien an dersom maar dit zijn slechts op pervlakkige overeenkomsten Een duidelijke relatie tussen bei de media ontstaat bij Fay Lovsky die zowel voor haar muziekcom posities als voor haar beeldend werk hulp inroept van de com puter; zij werkt met getallen in plaats van noten en vlakken en kleuraccenten in haar krijtteke ningen worden vertaald in een computerbeeld dat steeds in een gekleurde en zwart-wit versie geëxposeerd wordt. Herman Brood laat zich in zijn verrassende werk inspireren door film, televisie en de popcul tuur. Evenals Peter Klashorst is Broods houding in het werk en in het algemeen tegelijk kritisch en onorthodox. In 'Home is whe re my video is' spreekt Brood een duidelijk negatief oordeel uit over mensen met dit grote schil derij in gemengde techniek dat een stilgezet televisie beeld moet benaderen. Behalve het curieuze instrument van Pjotr van Moock. de 'Electroon' exposeert deze musicus/schilder een aantal doe ken waarin hij een wrang beeld schept van menselijke gevoelens en ervaringen. Zijn typerende fi guren met driehoekige hoofden relativeren ondermeer de hang naar geluk. De grafische kant in dit geheel wordt belicht door het werk van Peter te Bos die evenals de heftig en expressief schilderende Ma- rius Schrader speelt bij 'Claw Boys Claw' Een directer ver band tussen kunst en muziek be staat er bij Peter Zegveld die voor zijn installaties geluid als belangrijk uitgangspunt neemt. Onder een grote, gemeen schappelijke noemer zijn in De Waag zeer uiteenlopende soorten werk bijeengebracht; naast werk dat tamelijk zwaar op de hand is (Van Moock, Schrader) brengt het kleurrijke figuratieve en se- mi-abstracte werk van Henk Hofstede en de cartoonachtige dagboekschetsen van The Lau een plezierig tegenwicht. Peter Klashorst gaat in zijn werk veel minder uit van traditionele schil derkunstige opvattingen dan bij voorbeeld Maarten Ploeg - alles bij elkaar levert een zeer ruim ge nomen thema, popmuziek en beeldende kunst een aardige, ge varieerde expositie op, waarin het beeldend werk wel degelijk een eigen rol opeist. Pop en beel dende kunst zijn overgclijkbare grootheden en dubbeltalent be tekent niet altijd dat vanuit een zelfde gedachte in verschillende media gewerkt wordt Bij de meeste deelnemers ligt de priori teit vooral bij de muziek - niet voor niets staat POP vooraan in deze expositie POP/ART. NANCY STOOP 'Ons Lowietjc heeft een engel gezien' van en door Bavo Galama en Titus Tiel Groenestege, 'Frisse Jongens'. Regie: Adelheid Roosen. Gezien op 20 mei in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Een handige acteer- techniek, een eigenzinnige hu mor, een geraffineerde verhaal constructie en een perfect gevoel voor timing: dat zijn een paar we zenlijke kenmerken van de werkwijze van het duo 'Frisse Jongens'. Eigenlijk is dit het vierde programma, dat Bavo Ga lama en Titus Tiel Groenestege onder deze naam uitbrengen. Maar 'Ons Lowietje heeft een en gel gezien' is vooral de opvolger van Anton Huyg komt nooit meer thuis', dat een absolute doorbraak betekende en hun een vooraanstaande positie in de we reld van cabaret en kleinkunst opleverde. Met grote belangstelling werd daarom naar dit programma uit gekeken, dat door verschillende omstandigheden van persoonlij ke aard met de nodige vertraging tot stand is gekomen. Het nieu we programma stelt in vele op zichten niet teleur. Er is weer een ingewikkelde verhaalconstructie vol onverwachte gebeurtenissen, waarbij verschillende duo's be trokken raken. Zo zijn er twee buurmannen, twee broers en een speurdersduo. die ook onderling weer via technisch knap opgezet te scènes met elkaar te maken krijgen. Zelfs woordspelingen, die op zich nogal flauw zijn, krij gen door een uitgekiende dose ring en timing een soort meer waarde. In het programmaboekje ge ven de 'Frisse Jongens' aan. dat voor hen de kracht van het thea ter "in de onbegrensde mogelijk heden van de suggestie" ligt Schijnbaar moeiteloos neemt dit duo je mee naar hun fantasiewe reld. waarin dit keer het thema van de dood - meestal op een luchte manier - de hoofdrol speelt. Dat effect bereiken zij vrijwel uitsluitend door hun doeltreffende acteertechniek. Met behulp van slechts wat kle dingstukken en accessoires ont staan verschillende types. Ver der is het toneel op een zitele- ment na leeg, geeft de belichting een indicatie voor de plaats van handeling en wordt van rekwi sieten nauwelijks gebruik ge maakt Toch haalt dit nieuwe pro gramma nog niet het niveau van het vorige. Met name na de pauze 'pakt' de verhaallijn niet meer zo goed, omdat de constructie dan geen verrassingen meer brengt Het einde komt wat abrupt en is niet van dien aard, dat alle stuk jes op hun plaats lijken te vallen. Vooral jammer is het. dat de ge daantewisselingen nu steeds achter de gordijnen plaatsvin den. In het vorige programma was het juist zo kostelijk om te zien. hoe de vertelniveaus 'naad loos' in elkaar overgingen, de motoriek van twee oudere heren sloeg ineens om m de flftaênde bewegingen van twee jonge mensen, en omgekeerd. Er is dus kwaliteitsverschil maar niet van dien aard. dat 'Ons Lowietje heeft een engel gezien' teleur zou stellen. Het is ook goed, alleen iets minder. Mis schien moet de voorstelling zich nog wat meer ontwikkelen WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23