'Er zit volop haring' Marokkanen in wao: zwaar werk, spanningen en onrecht Reportage Schotse marktmeester optimistisch over Noordzee Vijfde overgang naar Hervormde Kerk Achtergrond WOENSDAG 21 MEI 1986 PAGINA 11 PETERHEAD - „Er zit volop haring in de Noord zee. Ik verwacht dat de vangsten dit seizoen niet mis zullen zijn. Bovendien is de kwaliteit van de ha ring op dit moment uitste kend". Deze uitspraak is van John Buchan uit de Schotse vissersplaats Pe terhead. Buchan is daar marktmeester van de vol gens hem grootste vissers- haven van Europa. door Thijs Jansen Peterhead, waar de ruine van een kasteel als decor diende voor een Dracula-film, ligt vlak bij de vis gronden waar de Nederlandse vissers begin juni hun netten na de traditionele vlaggetjesdag weer zullen uitgooien om de Hol landse Nieuwe Haring te vangen. Als de Hollandse trawlers be gin juni opstomen naar het noor den van de Noordzee hebben Schotse vissers van Peterhead hun netten al uitgezet, zo ver wacht Buchan. „Zelf eten we bij na geen haring", zegt hij met een vies gezicht. „Maar de door ons gevangen haring vindt zijn weg naar landen over heel de wereld, ook naar Nederland". Mede daardoor is de haven van Peterhead volgens de markt meester de snelst groeiende van heel Europa. Ook de oliewinning op de Noordzee draagt daar een steentje toe bij. Op het ogenblik wisselen per week in de ruim een halve kilo meter lange overdekte visafslag 52.000 kisten van elk ongeveer 49 kilo vis van eigenaar. De omzet van de visafslag van Peterhead bedroeg vorig jaar ruim 62 mil joen Britse ponden. Dat is bijna 250 miljoen gulden. „De ver wachting is dat dit bedrag in 1986 weer hoger zal zijn", aldus de trotse marktmeester Buchan. Een vergelijking: de visafslag van IJmuiden haalde vorig jaar een record-omzet van ruim 100 miljoen gulden. Peterhead is een dorp van on De haven van Peterhead. (Van onze redactie geestelijk leven) Weer heeft een predikant de Christelijke Gereformeerde Ker ken verlaten om zijn ambt voort te zetten in de Nederlandse Her geveer 17.000 inwoners. Het ligt aan de noordoostkust van Schot land. Omdat het dorp op het pun tje van een landtong ligt is het er altijd fris. „Dat komt door het koude zeewater", weet Buchan te vertellen. Het dorp waar hij woont maakt deel uit van een he le reeks vissersplaatsen langs de grillig gevormde kust van Schot land, waarvan de een nog schil derachtiger is dan de ander. Peterhead ligt op ongeveer 70 kilometer ten noorden van Aber deen, dat tot voor enkele jaren de grootste vissershaven van Groot- Brittannië was. „Mede als gevolg van de veel voorkomende stakin gen in de haven van Aberdeen zijn veel vissers uitgeweken naar Peterhead", vertelt Buchan. „En daar heeft de bevolking van Peterhead dankbaar gebruik van gemaakt. Veel inwoners van dit dorp vinden nu direct of indi rect werk in de visindustrie. De werkloosheid is hier in vergelij king met andere plaatsen in Schotland erg gering, ongeveer negen procent. In de rest van Schotland is ongeveer een kwart van de beroepsbevolking werk loos", aldus de marktmeester. Dat het de bevolking van Pe terhead voor de wind gaat blijkt ook uit het feit dat de thuishaven van de ruim 400 schepen tellende vissersvloot volgend jaar wordt uitgebreid met een nieuwe ha ven. „Dat werk zal worden ver richt door een aantal Nederland se bedrijven", vertelt Buchan. Het is volgens hem overigens niet het enige contact dat de Schotten daar hebben met Ne derlandse bedrijven. „Steeds meer zakenlieden en vissers uit Holland richten zich op Peter head", zegt hij. Grote cirkels Wandelend langs de haven wijst Buchan op enkele oude stukken muur. „De geschiedenis bestaat uit grote cirkels zodat veel dingen zich herhalen", zo mijmert hij in een filosofische bui. „De muren zijn van huizen die in de vorige eeuw door Hol landse vissers zijn gebouwd. Maar op een gegeven moment kwamen de Hollanders steeds minder naar Peterhead en nu zie je dat ze weer terugkomen, onder vormde Kerk. Het is ds. M. de Boer (53) van de Bethelkerk in Veenendaal. Dit is de vijfde over gang van een predikant binnen eén jaar. Eerder gingen zijn colle ga's J. Zuur, J. J. Rebel. J. A. Compagner en W F. Kruis. Het persbureau van dc Her vormde Kerk deelde desge vraagd mee, dat nog meer christelijke gereformeerde domi nees de overstap naar de Her vormde Kerk willen maken. Om hoeveel het gaat en wie dat zijn wilde men daar nog niet zeggen. Dat de overgang van ds. De Boer degelijk is voorbereid, blijkt wel uit het feit dat hij al een toezegging van beroep kreeg van de hervormde wijkgemeente 'Oostkcrk' in Middelburg. Zo'n toezegging is voor de betrokken kerkeraad bindend. Het officiële beroep kan pas worden uitge bracht als de predikant in de Hervormde Kerk het bijzondere kerkelijk examen heeft afgelegd. Naar alle waarschijnlijkheid zal ds. De Boer zijn werk in Middel burg na de zomervakantie begin nen. In 1962 werd De Boer christe lijk gereformeerd predikant in Amsterdam-Noord. Acht jaar la ter ging hij naar de geestelijke verzorging van militairen, maar in 1976 keerde hij in Emmeloord meer om de nieuwe haven aan te leggen". Het was voor de conservatrice van het plaatselijke visserijmu seum een grote verrassing om te horen dat zich langs de haven en kele resten bevonden van huizen die door Hollandse vissers waren gebouwd. „Daar weet ik niets van. Ik zal daar direct een onder zoek naar laten instellen", rea geerde de conservatrice van het museum dat boven de plaatselij ke bibliotheek is gevestigd. Niet alleen Peterhead heeft een visserijmuseum, ook in Aberdeen is er een maritiem mu seum. Daar wordt echter, naast de visserij, ook veel aandacht ge schonken aan de geschiedenis van de zeevaart in met name Schotland. Ook de recente ontwikkelin gen op het gebied van de olie winning in de Noordzee worden er belicht. Een van de pronk stukken van het kleine maar fij ne museum is een metershoog schaalmodel van een booreiland. „Die oliewinning is er de oor zaak van dat Aberdeen en dit deel van Schotland bij veel men sen in Nederland in een nogal ne gatief daglicht staan", zegt Susan M. D. Patterson van het onlangs van het Leidseplein naar de Stadhouderskade verhuisde Britse verkeersbureau in Am sterdam. „Veel mensen denken dat Aberdeen een vieze stad is waar de oliewinning op de Noordzee een stempel op heeft gedrukt, maar niets in minder waar", ver telt Susan Patterson. „Het is een hele mooie plaats", zo benadrukt ze. Vooral de vele granieten hui zen zijn opvallend. Al met al rei zen er jaarlijks ongeveer 50 a 60.000 mensen uit Nederland naar dit volgens haar onbekende stukje Schotland. Hondepoep Wie een kijkje gaat nemen in de ruim 180.000 inwoners tellen de stad merkt, dat Aberdeen een mooie en bovendien erg schone stad is met afwisselende (over dekte) winkelstraten. Er vallen in de stad onmiddellijk drie din gen op: er zijn geen leuzen op muren gekalkt, er ligt geen hon- (foto GPD) naar het gemeentewerk terug. Vier jaar later verwisselde hij de ze plaats voor Veenendaal Wantrouwen In een toelichting zegt ds. De Boer, dat vooral de 'sfeer van wantrouwen' binnen zijn kerk hem tot dit besluit heeft ge bracht. Was men vroeger nog wel bereid elkaar bij alle onderlinge verschillen te aanvaarden, tegen woordig is dat anders. De Boer verwijst naar zijn collega Harder, gemeentepredikant in Amers foort en bestuurslid van het zie kenhuis 'De Lichtenberg', die in conflict kwam met kerkelijke be stuurders (niet plaatselijk) we gens zijn te ruim geachte stand punt inzake abortus. Zijn 'zaak' is nog niet beslist. Volgens ds. De Boer is er voor al een historisch motief om voor keur te hebben voor de Her vormde Kerk. De Afgescheide nen van 1834 en de Dolerenden van 1886 (twee uittochten van rechtzinningen uit de Hervorm de Kerk) gingen in 1892 op in een nieuw kerkverband. Het groepje afgescheidenen dat dit samen gaan met de gereformeerden van dr. Kuyper niet begeerde werd later de Christelijke Gerefor meerde Kerken. Zij zijn dus de geestelijke nazaten van 1834. De gereformeerden hebben de afge depoep op de straten en de men sen zijn gereserveerd, maar uiter mate vriendelijk. Een wandeling door de stad en een tocht per auto door de omge ving leert dat het noordoosten van Schotland eigenlijk niet die aandacht krijgt die het verdient. Vooral de toerist die genoeg heeft van de traditionele vakan tie-oorden kan hier zijn hart op halen. Kilometers kan er worden gereden zonder iemand tegen te komen. De stilte is op sommige plaatsen bijna tastbaar. En in het afwisselende heuvellandschap liggen talloze 'parels' zoals whis kystokerijen en ontelbare kaste len uit het roemrijke Schotse verleden. Van veel van deze kastelen staan echter alleen nog maar de muren overeind. De oorzaak daarvan is dikwijls heel erg sim pel. Voor veel eigenaren werd het bewonen van een kasteel te duur en ze verlieten hun woning om een kleiner onderkomen te betrekken. Omdat huiseigenaren in het verleden geen belasting meer over hun onroerende goederen hoefden te betalen als er geen dak meer op het huis zat, werden veel daken van de leegstaande kastelen gesloopt, met als gevolg dat de kastelen in korte tijd in een ruïne veranderden. Een mooi voorbeeld daarvan is de ruïne van het kasteel op het landgoed 'The Aden Country Park' in de omgeving van Peter head. Tegen het eind van de ja ren dertig verliet de eigenaar met zijn familie het landgoed, waarna het kasteel in korte tijd verander de in een bouwval. De ruïne is onlangs wat opgeknapt en de bij behorende boerderij is helemaal in de oude staat teruggebracht. Vooral een fototentoonstelling in een vleugel van de rondom een plein gebouwde boerderij geeft een goed beeld van hoe de boer en zijn familie in een dergelijke hoeve werkten en leefden. Antieke wapens Een kasteel dat zijn weerga niet kent is het monumentale bouwwerk in het plaatsje Fyvie. Voor dit kasteel werd in het be gin van de dertiende eeuw de eerste steen gelegd. Begin mei werd het monument na een ruim zeven miljoen gulden kostende verbouwing officieel weer voor het publiek geopend. Het kasteel herbergt onder meer talloze kunstvoorwerpen en antieke wa pens. Veel daarvan is verzameld door een Amerikaanse staalmag- naat, die rond de eeuwwisseling enkele jaren eigenaar was van het kasteel. Op onnavolgbare Amerikaanse wijze heeft deze industrieel het kasteel volgepropt met allerlei kunstvoorwerpen. Zelfs de di rectrice van het museum, die op een etage in het kasteel woont, verbaast zich nog dagelijks over de gigantische hoeveelheid kunstvoorwerpen en wapens die in het kasteel liggen opgeslagen. De grote zaal van het kasteel is onder meer ingericht met meubi lair dat vermoedelijk uit een Ne derlandse kerk afkomstig is. Op het houtwerk staan spreuken zo als 'Vrede met Wercken' en 'Vre de in den Tydt en Eeuwigheydt'. De gids die het publiek in deze zaal rondleidde stond voor een verrassing toen hij hoorde dat hier sprake was van een Neder lands afkomstige interieur. „We wisten eigenlijk niet wat er op stond", zo bekende hij. „Je ziet dat er toch meer banden zijn tus sen Nederland en Schotland dan je zou vermoeden". scheidenen dit zelfstandig voort bestaan altijd kwalijk genomen. Kwesties De Christelijke Gereformeerde Kerken hebben het de laatste ja ren niet gemakkelijk. Tal van de licate kwesties in het spanning! veld tussen leer en leven staan op de agenda's van de kerkelijke vergaderingen en de kans op een vergelijk tussen de diverse op vattingen lijkt steeds kleirler te worden. De kwesties zijn ook zeer ver schillend van aard. Het gaat niet alleen over ethische zaken, zoals abortus en homofilie, en de leer en belijdenis van de kerk, maar ook over het zingen van gezan gen in de kerkdienst en de posi tie van dc vrouw in de kerk. om maar een paar dingen te noemen De een hanteert dc 'bijbelse norm' als een absoluut gebod voor iedereen, terwijl de ander mensen met de bijbelse bood schap wil helpen in hun concrete situatie. Kei «verlatende predikanten voeren aan, dat de kerk van de Afscheiding te weinig ruimte biedt voor onderscheid in ge loofsbeleving. Andere opvattin gen worden al te gemakkelijk af gedaan als in strijd met Schrift cn belijdenis. Gevolg is. dal ieder die afwijkt van wat gebruikelijk DEN HAAG (ANP) - „Ik heb Ne derland 17 jaar gediend, ik heb goed en hard gewerkt. Nu moet ik bedelen bij de regering om te eten en mijn kinderen op te voeden" Het boek 'Ik was sterk en ge zond' bevat de resultaten van een onderzoek naar de levensloop van Marokkanen die om tal van rede nen 'wettelijk arbeidsongeschikt' zijn geworden. In het boek wordt indringend duidelijk gemaakt hoe het zware arbeidsverleden, de mi gratie zelf en discriminatie kunnen leiden tot fysieke en psychische klachten. Abdallah Botros, klinisch psy choloog van Egyptische afkomst, heeft in urenlange interviews met 41 Marokkanen de levensgeschie denis gehoord die leidde tot de wao. Zij kwamen naar Nederland om geld voor de familie te verdie nen, werden ziek en zijn arbeidson geschikt verklaard. Hun plannen om met gespaard geld naar Marok ko terug te keren, gingen in rook op. Zij verloren hier hun gezond heid, hun werk en daarmee hun ge voel van eigenwaarde. Het boek is niet alleen een weer gave van de situatie van 41 Marok kaanse arbeidsongeschikten, het beschrijft vooral ook het bestaan van migranten in het algemeen. De meeste ondervraagden kwa men gedwongen naar ons land. of door financiële nood (de eerste ge neratie), of wegens gezinshereni ging (de tweede generatie). De overgang was groot, niet alleen door het verschil in leefomstandig heden, maar ook doordat bijna al len laag of niet geschoold waren. Zij kregen zwaar en onaangenaam werk te doen, dat voor de meeste Nederlanders te onaantrekkelijk „De eerste ochtend na aankomst ben ik met een busje naar de fa briek gebracht. Alles was vreemd, nieuw. Ik was bang en onzeker. Ik werd aan een paar collega's voor gesteld, ik lachte toen van angst en liep achter de baas aan. Ik ben naar de plaats gebracht waar ik moest werken. Een grote oven, heet en vuil. Ik voelde me bekeken". Door de migratie zijn ze er finan cieel op vooruit gegaan. De proble men van het werk wogen echter vaak zwaarder dan het financiële voordeel. Botros spreekt in dit ver band van een ernstige situatie met vele negatieve gevolgen. is met achterdocht wordt beke ken. Duisternis Een vooraanstaand vertolker van de heersende geest in de Christelijke Gereformeerde Ker ken is de predikant J H. Velema uit Nunspeet, voorzitter van de Evangelische Omroep. Tweede Pinksterdag zei hij op een kerke lijk jongerenappèl in Weesp, dat ook in zijn kerk de koers haast onmerkbaar wordt verlegd. Volgens het verslag van deze dag in het Reformatorisch Dag blad waarschuwde Velema voor 'de vorst der duisternis', "die mensen zo beïnvloedt dat ze nu propageren wat ze tien jaar gek den afwezen' "Langzaam word je omgeturnd" Dc pastor uit Nunspeet wees de jeugd op nog oen gevaar: het relativeren van de belijdenis en het aanpassen van Gods gebod aan de geest van de tijd. "Het bederf van de kerk begint niet in de bioscoop of de danszaal maar op de preekstoel". De predikant H. van der Schaaf uit Dordrecht schrijft in het kerkelijk jaarboek 1986, dat overgangen naar een andere kerk een aanklacht betekenen "als er bij ons sprake is van ver starring. verwarring en onder maatse prediking". Maar hij waardeert ze positief "als men het klimaat van Schrift cn gore- Varkensvlees De eerste algemene indruk van de ondervraagden na aankomst in Nederland waren meestal positief, behalve voor de illegalen onder hen. Al snel bleek de werksituatie echter veel problemen te geven. Niet alleen door het zware werk, maar ook door het voor hen vaak schokkende onrecht waarmee ze te maken kregen. „Op een keer zaten we te eten. Mijn baas kwam naast me zitten en zei: Ah, wat je nu eet is varkensvlees. Ik heb meteen alles overgegeven, daarna zei hij: het was maar een grap. Ik werd woe dend en heb een glas melk in zijn gezicht gegooid. Ik werd onmid dellijk ontslagen. Ik werd ontsla gen wegens wangedrag". Ook gezinshereniging gaf niet al tijd de gehoopte verlichting van de dagelijkse omstandigheden. Dik wijls eerder het tegendeel: er kwa men nog meer problemen bij. De Marokkanen kregen vooral klachten door het werk, of omdat het te zwaar was of door de span ning met collega's en werkgevers. Van de ondervraagden zijn velen, uit angst hun baan te verliezen of doordat de dokter hun klachten niet erkende, eerst nog een tijd blij ven doorwerken. Verzoeken om lichter werk, ook die met een brief je van de dokter, werden door de werkgever niet gehonoreerd. Eer der wezen die de weg naar de ziek tewet. „De GAK-dokter heeft mij meteen naar het werk gestuurd. Ik ging werken, maar mijn werkgever weigerde. Hij zei: het is gevaarlijk voor je dat je achter de afwasma chine staat en bovendien maak je veel dingen kapot. Ga naar huis. eerst beter worden, daarna werken". De geboden hulp, meestal van dokters, heeft in de ogen van de Marokkanen nauwelijks geholpen. Er werden vooral medicijnen voor geschreven, ook als de klachten daartoe geen aanleiding leken te geven. „Mijn hoofd en buik doen voortdurend pijn. Artsen zeggen niet wat ik heb. Ik krijg alleen me dicijnen: 200 per maand voor de ze nuwen, 160 voor de maag- en 90 voor de buikklachten". Door de houding van de werkgever („Kom niet terug vóór je helemaal beter bent") tegenover die van de contro lerende instanties („Je bent niet ziek, ga weer aan het werk") kwam menigeen in een moeilijk parket. Te weinig kennis De Marokkanen hebben mis schien hier en daar een onjuist beeld van hoe het medisch appa raat functioneert, maar Botros con stateert dat aan de andere kant de formeerde belijdenis bij ons te eng vindt". De vertrokken predikanten vonden dit klimaat te eng. Tege-' lijk weerspreken zij, dat hun an dere visie het gezag van Schrift en belijdenis zou ondermijnen Als predikanten weggaan, ne men ze altijd gemeenteleden mee In Assen, waar ds. Zuur werkte, waren dat er negentig. Dat was een van de oorzaken van de daling van het totale ledental vorig jaar. Wanneer aan deze ontwikke ling een eind komt. is nog niet te zeggen. Of misschien ook wel Als niet op alles wat anders is het etiket 'ontrouw' wordt geplakt en nuancering in geloofsbele ving wordt erkend Hervormde Kerk: beroepen te Middelburg (toezegging) M. de Boer. laatstelijk christelijk gere formcerd predikant'te Veenen daal. te Lopikerkapel G. J. Man tel Amerongen, te Echteld kandi daal E. Fockens Klarenbeek. door de synode tot legerpredi- kant H. van de Berg Axel; aange nomen naar Geesteren (Gelder land) kandidaat A Wiebenga Niekerk (Gr Gereformeerde Kerken: be roepen te Den Doldcr (voor pas toraat in de Willem Arntz-Hoevc) mevrouw J. H. van Haeringen Hoogevecn. medici of de desbetreffende in stanties te weinig kennis hebben om goed op de Marokkaanse vraag om hulp in te gaan. GAK en GMD worden door hen vooral als bedrei gend gezien. Ze stuiten op veel on begrip en wantrouwen. Dat ze uit eindelijk toch in de wao terecht zijn gekomen is voor hen het be wijs dat ze gelijk hebben gehad. Botros pleit dan ook voor een aantal verbeteringen in de hulpver lening. Betere voorlichting, meer duidelijkheid van de artsen en tij dige inschakeling van psychologen en maatschappelijk werkers. Hij vindt ook dat de Marokkaanse wa- o'ers wat soepeler kunnen worden behandeld als ze het GAK vragen (tijdelijk) terug te keren naar Ma rokko. Ze hebben meer kans op herstel in Marokko, meent hij. De meeste Marokkanen beoorde len hun positie nu als uitzichtsloos door hun ziekte en het leven zon der baan. „Ik ben aan het sterven, maar dat wil ik doen tussen mijn vrouw en kinderen. Ik kan niet naar Marokko gaan, want de con trole-arts wil niet. Ik slik de hele dag medicijnen en wacht tot ie mand me komt opzoeken". Veel Marokkanen voelen zich ge dwongen in Nederland te blijven, of door de kinderen die hier inmid dels zijn ingeburgerd, of uit angst hun wao-uitkering te verliezen. „Ziek naar Marokko terugge keerd, zoals alle Marokkanen. Mijn vrouw vroeg: wat hebben ze in Ne derland met je gedaan? Je bent er gezond naar toe gegaan, nu ben je een wrak". Botros heeft in opdracht van het ministerie van WVC de ervaringen van de Marokkaanse wao'ers opge tekend. 'Ik was sterk en gezond' is een uitgave van de Averroès Stich ting in Amsterdam. Deze stichting geeft hulpverleners ondersteuning bij hun werk met migranten en hun kinderen. Gereformeerde Gemeenten: bedankt voor Boskoop H. Hof man Kalamazoo (Ver Staten) Baptistengemeenten: aange nomen naar Leiden A H Agte reek Westerhaar Naar Leiden. Ds. A H. Agte- reek (51) te Westerhaar heeft het beroep van de baptistengemeen te in Leiden, in de komende va cature van ds. G. Bosveld, aange nomen. Begin september hoopt hij hier zijn werk te beginnen. Ds. Bosveld, die naar Musselka naai gaat. neemt op 1 juni af scheid. Van 1970 tot 1976 was ds. Agte- reek verbonden aan de evangeli sche gemeente in Rijnsburg In 1976 werd hij b&ptistenpiedikant in IJmuiden Naar Wcsterhair ging hi) in 1982.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 11