The Mission wint goud Tarkovski het festival Pinkpop heeft weer perspectief PODIUMBLIK Waterboys, Claw Boys Claw en Howard Hughes blinken uit Parlement: boeiende mislukking van Onafhankelijk Toneel Jubileumconcert Jeugdkamerorkest klinkt als een klok Periode van rust heeft The Nits goed gedaan DINSDAG 20 MEI 1986 Revue Cursisten van het LAK bren gen donderdag, vrijdag en zater dag de revue 'All that sing, dance and talk', een terugblik op de Hollywood-revue uit de jaren 1940-50. Een impressie van de wereld van rozegeur en klater goud, die geen andere bedoeling had dan de mensen hun zorgen van alledag te doen vergeten. Aanvang in het LAK steeds 20.30 Frisse Jongens Het duo Frisse Jongens heeft zich in korte tijd een naam ver worven in de theaterwereld. Hun eerste produktie 'Anton Huyg komt nooit meer thuis' trok over al volle zalen en voor de opvolger 'Ons Lowietje heeft een engel ge zien', geldt hetzelfde. Frisse Jon gens worden gemakshalve tot hel cabaret gerekend, maar eigenlijk is dat hokje te krap voor hen. Ons Lowietje speelt zich grotendeels af op een dorpsplein. Daar wordt met weinig theatrale hulpmidde len gestalte gegeven aan ruziën de buurmannen, een commissa ris en zijn adjudant en een post bode en zijn broer Lowie. Over stromingen, achtervolgingen en een verkeersongeluk zijn nog de minste gevolgen van het samen komen van deze personages. De Frisse Jongens staan vanavond in de Leidse Schouwburg. Aan vang 20.15 uur. Centrum Toneelgroep Centrum brengt morgenavond in de Leidse Schouwburg 'De Wisselwoning' van Ger Beukenkamp. Een moe der en haar zoon moeten tijdelijk vanwege een opknapbeurt hun flat verlaten. Ze trekken in bij de dominante grootmoeder van de jongen, die op zoek gaat naar zijn afwezige vader. Annet Nieu- wenhuyzen van het Publiek- stheater speelt de grootmoeder. Yvonne Petit is de moeder, debu tant Hugo Haenen is de zoon. Pe ter Oosthoek tekende voor de re gie. Aanvang 20.15 uur. De Jonkies De amateurtoneelgroep De Jonkies komt andermaal met een stuk van de jubilerende Zwitser se schrijver Max Frisch voor dag. 'Andorra', dat volgens Frisch niet meer dan de naam meen heeft met het landje in de Pyreneeen, handelt over vooroor delen en de gevolgen daarvan. Een jongen wordt het slachtoffer van leugens die over zijn achter grond de ronde doen. 'Andorra' is op donderdag, vrijdag en za terdag te zien in de aula van de Vlietschans aan de Apollolaan in Leiden. Aanvang 20.15 uur Imperium 'Niet geschikt voor publicatie' is de titel van de jongste, op basis van improvisaties ontstane pro duktie van Imperium. Godsdien stige starheid op het Ierse platte land en de narigheid die een jon ge moeder daarvan ondervindt. Vrijdag en zaterdag om 21.00 uur te zien in het Micro-theater aan de Oude Vest in Leiden. Andrei Tarkovski belt met zijn vader nadat hij namens hem de speciale prijs in Cannes in ontvangst heeft genomen. Vader Tarkovski verblijft in een ziekenhuis in Parijs. (foto api CANNES (GPD) - Andrei Tar kovski heeft de Gouden Palm niet mogen winnen, maar men heeft er zoveel aan gedaan om de pil te vergulden, dat hij ge rust de morele winnaar ge noemd mag worden van het 39ste Festival van Cdhnes. Niet eerder is het immers voorgeko men dat de officiële jury een film een dubbele bekroning ge geven heeft. 'Sacrificatio' kreeg niet alleen de Grand Prix Special du Jury, maar tevens werd de Prijs voor de beste artistieke bijdrage, toegekend aan Sven Nykvist voor de fotografie van 'Sacrificatio'. Bovendien werd deze film bekroond met De Prijs van de Filmkritiek. De Gouden Palm ging naar 'The Mission' van Roland Joffé, die bovendien door een 'technische jury' het hoogst werd gewaardeerd. Roerend was het bovendien om mee te maken hoe de Grand Prix Special du Jury in ontvangst werd genomen door de uit Rusland over gekomen zoon van Tarkovski, aan wie de doodzieke meester zijn film had opgedragen. De jury, gepresideerd door de Amerikaan Sydney Pollack, ver dient overigens een bijzonder com pliment voor de diplomatie waar mee zij te werk is gegaan. De Re gie-prijs werd geschonken aan Martin Scorsese voor 'After Hours', een (niet-speciale) Juo'- prijs aan André Cavalier voor zijn kloosterfilm Therese. De prijs voor de beste acteur mocht worden ge deeld door de Brit Bob Hoskins (Mona Lisa) en de Fransman Mi chel Blanc (Tenue de Soiree). De onderscheiding voor de beste actri ce kwam ex aequo terecht bij de Duitse Barbara Sukova (Rosa Lu xemburg) en de Braziliaanse Maria Helena Salles (Parlez-Moi d'A- mour). Iedereen die Cannes 1986 ge volgd heeft lijkt het er over eens te zijn, dat we het beste festival sinds jaren beleefd hebben. Alleen de Italianen zijn boos gekomen en nog bozer weer naar huis gegaan, omdat in het hoofdprogramma en kel Zeffirelli's Cannon-opera 'Otel- lo' en de Franse Ferreri-produktie 'I Love You' een plaats hadden ge kregen, (beide films bleven onbe- kroond) terwijl echte Italiaanse en naar hun mening beter geslaagde werkstukken van Monicelli en Mo- retti waren 'geweigerd en Belloc- chio was afgescheept met een plaats in de Quinzaine. Flauw van die Italianen om daarover te mok ken. Nederland wordt immers al twaalf jaar buiten spel gehouden en hoor je ons? Jammer genoeg niet. Het heeft weinig zin te blijven nakaarten over wat niet werd ver toond, het programma dat wel is gepresenteerd, heeft een hoog ge middeld niveau gehad. Ook tijdens de tropisch hete Pinksterdagen bleven voortreffelijke films elkaar opvolgen. Films waarvan de mare vooruitgesneld was dat ze nogal zwak zouden zijn, vielen reusach tig mee, zoals 'Down By Law' van Jim Jarmusch, de man die hier twee jaar geleden als beste debu tant de Gouden Camera won voor 'Stranger Than Paradise'. Zijn nieuwe film is een komedie (heel apart van sfeer, heel los van vorm) die begint in de rosse buurt van New Orleans waar drie verliezer stypen worden gearresteerd om el kaar pas in de gevangenis te ont moeten. Ze vatten het plan op om te ontsnappen, dwars door de moe rassen van Louisiana. Met deze film (waarin de show wordt gesto len door de Italiaanse acteur Ro berto Benigni) betoont Jarmusch zich een vrolijker en toegankelij ker cineast dan met 'Stranger Than Goederentrein Een voorstelling later zagen we opnieuw een gevangenis-uitbraak plaatsvinden, in 'Runaway Train' van Konchalovski. Hier moet er een onbarmhartig winterland schap getrotseerd worden en dat gebeurt via een goederentrein die onbestuurbaar is geworden als de machinist aan een hartverlamming is overleden. Een prima thriller, buitengewoon spannend. Van de Russische maker mogen we de op hol geslagen trein zien als een me tafoor voor tal van onheilspellende ontwikkelingen in onze wereld waarvan eveneens de remmen lij ken losgeschoten. We zagen 'Hannah and Her Sis ters', een opnieuw weer uitmun tende film van Woody Allen, die je qua thema en toonaard zou kun nen plaatsen op een aangenaam kruispunt tussen Interiors en Man hattan. En gisteravond namen de feestelijkheden een einde met - na de prijsuitreiking - een gala-voor stelling van 'El Amor Brujo', een derde dansfilm van Antonio Gades en Carlos Saura. Voor de derde keer danst Christina Hoyos een hoofdrol en voor de tweede keer Laura del Sol. Dat 'El Amor Brujo' zwakker is dan de voorgangers 'Bodas de Sangre' en 'Carmen', heeft vooral te maken met het ont breken van Paco de Lucia die de vorige keer de razendknappe fla menco-arrangementen had gele verd en nu werd vervangen door een zwakkere broeder. Pinkpop met Gé Reinders Vrunj, Ho ward Hughes The Western Approa ches, The Blow Monkeys, Blue Murder, Claw, Cock Robin, Fine Young Canni bals, The Cult, The Waterboys en The Cure. Sportpark Geleen, 19 mei 1986. GELEEN (GPD) - Om kwart voor negen 's avonds grijpt Jan Smeets naar zijn mobilofoon. In de laatste stralen van de snel wegzakkende zon kringelen Pinkstermaandag de eerste rookpluimen vanuit het Sport park Geleen omhoog. De Pink pop-organisator haat de tradi tie van de vrijwillige vuilver branding aan het slot van een praktisch smetteloos verlopen festivaldag. Op het podium staat dan nog The Cure, de vleesgeworden vertegen woordigers van een soort doelloos, maar desalniettemin zeer populair nihilisme. De band werkt een dwarsdoorsnede van zijn repertoi re als altijd mechanisch af, en door de linndrums die de band de laat ste jaren gebruikt om nog perfecter te klinken, lijkt het wel alsof de ene na de andere plaat op de draaitafel wordt gelegd. Niettemin heeft de zeventiende editie laten zien dat Hollands grootste festival (het Haagse Park pop niet meegerekend, want dat is gratis toegankelijk) heeft weer enig toekomstperspectief. Dankzij de bemoeienis van Mojo kreeg Pink pop dit jaar tenminste bands ter beschikking die een perfecte af spiegeling vormen van recente ont wikkelingen in de popmuziek - een criterium dat Smeets langza merhand had verontachtzaamd The Waterboys, The Cult. Fine Young Cannibals, Cock Robin of Green on Red - gevestigde namen zijn het in elk geval nog niet. Het zijn wel bands die nieuwsgierig maken. Zo zeer zelfs dat er van het aanvankelijke streven om het festi- 'Parlement' door het Onafhankelijk Gezien op 16 mei in Korzo, Prinse straat 44 in Den Haag. Aldaar nog dagelijks t/m 31 mei, niet op zonda- DEN HAAG - Terwijl de politici in de weken voor de verkiezin gen massaal Den Haag verlaten hebben om de burgers in de pro vincie van hun gelijk te overtui gen, heeft het Rotterdamse Onaf hankelijk Toneel juist de resi dentie opgezocht. In Korzo, een twee jaar geleden gekraakte bio scoop die sindsdien dienst doet als de kleine theaterzaal die Den Haag zo broodnodig heeft, wordt in de verkiezingstijd 'Parlement' gespeeld. Een door Dirk Groene- veld geschreven stuk, dat wordt gespeeld door een grote groep acteurs van zeer uiteenlopende komaf. cratie kunnen noemen. De poli tieke machtsverhoudingen zijn naar een familiesituatie overge bracht, op een wijze die enigs zins te vergelijken is met tv-se- ries als Dallas. Een gefortuneer de oom laat zestien miljoen gul den na aan zijn nazaten, die on derling weinig contact hebben. Hij heeft in zijn testament de be paling opgenomen dat zeven ne ven en nichten ieder een voorstel moeten doen hoe ze dat geld zou den willen besteden. Zij worden aangeduid als het kabinet. Zes andere neven en nichten vervul len de rol van parlement; zij die nen de voorstellen te beoordelen en mogen het geld toekennen. Een notaris (knap gespeeld door theaterdirecteur Fred van der Hilst) tracht, bijgestaan door zijn assistent, dit proces in goede ba nen te leiden. Hij is de Dolman van deze kamer. De voorstelling beslaat de laat ste, beslissende familiebijeen komst. Deze avond moet de buit worden verdeeld. We zien hoe al le neven en nichten hun retori sche kwaliteiten in de strijd wer pen. De een probeert het met brute overtuiging, een ander ap- peleert aan het sentiment, more le verontwaardiging wordt in de strijd geworpen, verwaterde bloedsbanden worden aange haald. Zelfs magische krachten en organisatieschema's worden als argument gebruikt. De familie is niet alleen een - ietwat kromme - metafoor voor het politieke bedrijf, maar ook voor het toneel. De overleden oom dankte zijn rijkdom welis waar aan de textielhandel, maar voordien was hij een belangrijk toneelvernieuwer. De meeste van zijn potentiële erfgenamen zijn ook aan het toneel. In hun pogingen zijn kapitaal te be machtigen klinken de archety pen van het theater door: het to neel van het grote gebaar, poli tiek theater, verongelijkt theater. het theater van het zelfonder zoek. Ieder van de jagers op de erfenis symboliseert zowel een politieke- als een theatervisie. Het zal duidelijk zijn: Groene- veld haalt op deze manier heel wat overhoop. De grondgedach te van zijn voorstelling is uitda gend en zeer de moeite waard. Het probleem is echter dat de vernuftige opzet geen theater op levert. De acteurs die het kabinet vormen zijn veel krachtdadiger dan die van het parlement. Zij maken ook een veel dankbaarder gebruik van de ruimte voor im provisaties, die de tekst biedt. De verhoudingen zijn zelfs zo onge lijk, dat de rol van het parlement amper uit de verf komt en niet veel meer is dan verlengstuk van de publieke tribune. Dat blijkt ook aan het slot: nieuwe infor matie over de wijze waarop oom aan zijn kapitaal is gekomen, maakt een beslissing van het par lement overbodig. De voorstelling heeft een ter loopse, ongedwongen sfeer. De acteurs worden bij hun eigen voornaam aangesproken. De pu blieke tribune - prachtige rood met gouden bankjes - omsluit het speelvlak aan drie zijden. Vrijwel steeds wordt in het volle licht gespeeld. Dat versterkt het naturel effect van het spel, maar staat overtuigingskracht in de weg. Zeker in de laatste scènes, die toch heel wat familiedrama bevatten, blijven daardoor kan sen onbenut Parlement is voorlopig een hoogst interessante mislukking. Interessant vanwege het idee dat eraan ten grondslag ligt, mislukt in de uitwerking ervan, al mag worden verwacht dat de voor stelling in de komende weken nog wel zal groeien naarmate de acteurs beter op elkaar afge stemd raken. Het mooie Korzo- zaaltje is op zich al een goede re den om toch naar het Parlement te gaan kijken. ARIEJAN KORTEWEG Jeugdkamerorkest Leiden o.l.v. Henk Brièr met werken van J. Havdn, C. Stamitz, A. Vivaldi, C. Saint-Saens, P.I. Tsjaikowski, Frank Martin en Hugo Godron. Solisten: Theo Olof, viool, Rien de Reede fluit, Harro Ruysenaars cello en Henk de Wit fagot. Gehoord in de Stadsge hoorzaal op 17 mei. LEIDEN - Wie wel eens mocht twijfelen of de jeugd van nu nog wel belangstelling heeft voor de zg. 'klassieke' muziek, kon zater dagavond weer eens gestimu leerd worden door de aanblik van het Jeugdkamerorkest Lei den dat met dirigent Henk Briër zijn jubileumconcert gaf. Even verheugend als de aanblik van het podium was die van de zaal: van boven tot beneden was deze gevuld met achterban, oud-leden en andere belangstellenden. Het was een dubbel jubileum want JKL en Henk Briër zijn van meet af aan onverbrekelijk met elkaar verbonden. Met een enorm doorzettingsvermogen en met ongetwijfeld ook wel eens de moed der wanhoop wanneer weer vele leden vertrokken en de nieuwe aanwas gering was heeft Henk Brier kans gezien het or kest, door hem wel eens vergele ken met een duiventil, te laten overleven en meer dan eens tot bewonderenswaardige prestaties te brengen. Dit vereist van een dirigent een grote mate van flexi biliteit en het vermogen om die stukken te programmeren die binnen de erg wisselende capaci teiten van de leden liggen, en die daarbij toch de spelers wat op de tenen laten staan zodat er meer uit het geheel en de individuele leden komt dan op het eerste ge zicht mogelijk leek. Zo werd het JKL m de afgelo pen 25 jaar metterdaad een broedplaats voor jonge amateur musici, die er hun eerste ervarin gen met het spelen in een orkest opdeden. In opmerkelijk veel ge vallen werd het een liefde voor het leven en werd van liefhebbe rij het beroep gemaakt. Het be lang van het JKL in het mu ziekleven van Leiden en de ver diensten van Henk Briër werden door wethouder Kuijers in een korte toespraak gememoreerd; zijn felicitaties gingen vergezeld van het 3 octoberbeeldje van Chris Joppensz, de jongen met de huts-pot. Een aantal van de eigen kweek van vakmensen was als solist te horen op dit jubileumconcert dat klonk als een klok. Gelukkig is het JKL over de inzinking van enkele jaren geleden heen zodat een zeer volwaardig programma uitgevoerd kon worden dat de toets der kritiek met glans door stond. De Sinfonia no. 56 van Haydn was een tot in details zeer goed verzorgd openingsstuk met een Presto tot slot, dat ondanks het allesbehalve kinderachtige tempo nergens slordig werd. Een heel andere zaak is het be geleiden van een solist, en ook tegen deze taak bleek het JKL uitstekend opgewassen. In het Fluitconcert van Carl Stamitz werd alert en exact begeleid in dezelfde lichte trant waarmee Rien de Reede, een van de op richters van het JKL en thans verbonden aan het Concertge bouworkest, dit concert vertolk te. Vooral in het romance-achtige langzame deel was de pizzicato begeleiding uiterst slagvaardig. beschermheer van het orkest, had het orkest een veel zwaarde re begeleidingstaak. Een derge lijk stuk staat of valt met de vrij heid van voordracht en de wijze waarop het JKL de onbelem merd spelende Theo Olof hierin ondersteunde dwingt bewonde ring af voor de wisselwerking tussen dirigent en orkest. Het Concert in e van Vivaldi voor cel lo, fagot en strijkorkest vroeg een stukje virtuositeit en orkest discipline die het JKL ook in huis bleek te hebben. De concer terende partij werd door oud-lid Harro Ruysenaars, thans solo- cellist van het Concertgebouwor kest, voortreffelijk gespeeld, ter wijl Henk de Wit, eveneens oud lid, de begeleidende fagotpartij op zeer muzikale wijze relief gaf. Tsjaikowski s Pexxo capncioso op. 62 voor cello en orkest kreeg dezelfde zorgvuldige begeleiding en werd daardoor een werkelijke ondersteuning van de fraai zin gende toon van Ruysenaars. Na de Pavane Couleur de temps van Frank Martin voor strijkorkest, uitgevoerd door oud-leden volgde als klapstuk de Fanfare van Hugo Godron. Le den en oud-leden vulden het po dium tot op de laatste centime ters en speelden met duidelijk zichtbare pret en schwung dit meeslepende en uitdagende stuk, dat bij het steeds enthou siaster wordende publiek zo in de smaak viel dat herhaling niet kon uitblijven. MIES ALBARDA The Nits, gehoord op 17 mei in het Leids Vrijetijdscentrum. Met Henk Hofstede zang en gitaren; Robert- Jan Stips toetsen en zang; Rob Kloet drums en zang; Petra Lugtenburg zang en toetsen; en Joke Geraets bas en zang. LEIDEN - De periode van rust en bezinning die volgde op de te genvallende elpee Adieu Sweet Bahnhof heeft The Nits wel zeer goed gedaan. Nit van het eerste uur Michiel Peters mag dan zijn opgestapt ("Dat is jammer", ver telde opper-Nit Hofstede), het met twee vrouwen versterkte ge zelschap speelde zaterdagavond in het aardig gevulde LVC een heel onderhoudende set, bar stensvol nieuw materiaal dat veel belooft voor de nog deze week te verschijnen achtste plaat, simpelweg 'Henk' getiteld. Een titel die moet worden be schouwd als een eerbetoon van de andere Nitsleden aan oprich ter Henk Hofstede. Nitsmuziek is nogal eens te be studeerd, gekunsteld en steriel. De 'Omsk'-elpee met de daarvan afkomstige toptien-hit 'Nescio' bracht de broodnodige warm bloedigheid, maar met het mede door Jaap Eggermont gemaakte Adieu Sweet Bahnhof keerde het euvel van weleer weer net zo hard terug. Voor Hofstede en de zijnen was het toen de hoogste tijd pas op de plaats te nemen. "Een rustperiode (van drie jaar) als wapen tegen de routine", noemt Hofstede dat. Hofstede en zijn personeel zijn zichtbaar zeer in hun nopjes met de nieuwe songs die inderdaad gevrijwaard zijn gebleven van overdadig intellectualisme. De vijf stonden elkaar zaterdag voortdurend aanmoedigend toe te grijnzen en toonden zich blij met het - zeker voor LVC-begrip- pen - enthousiaste onthaal van het publiek. De Nits doen met 'Henk' niet alleen aan de mind maar ook aan de body,, zonder dat overigens een poging is gedaan om het straatleven, seks en drugs en rock en roll in muziek om te zet ten. Gebleven zijn de verwijzin gen naar de wereld van de beel dende kunst. Er druipt meer verf dan bloed, zweet en tranen van Nitssongs. Afstandelijkheid is troef. Zo handelt het zeer fraaie folk-achtige Crane Driver niet over het stoere leven van een di to kraandrijver ("Nee, dit gaat niet over Lee Towers") maar over een kraandrijver die vanuit zijn cockpit op de aarde neer kijkt, aan het filosoferen slaat en zijn leven, als ware het een film. terugdraait. De Nits vormen geen rock and roll-band. Andere nieuw werkjes zoals House on House, Bike, Canoe, Sleeve en Potatoe behoren tot de beste songs die de Nits ooit heb ben gemaakt. Op veel meer dan één moment doen ze denken aan de laatste Talking Heads-elpee 'Little Creatures'. Dezelfde onbe vangenheid, de absurditeiten in de teksten, de veelheid aan stij len en de verfrissende eenvoud. Voor Stips, die de 'Nitsstaking' heeft gebruikt om zijn nieuwe synthesizer uit te proberen, was een glansrol weggelegd. Einde lijk weer eens een toetsenman die geen vette orkestklappen la Art of Noise uit zijn toetsenbor den perst. Kloets slagwerk, voor heen te sober en 'alleen maar' functioneel, is veel krachtiger en gevarieerder en zelfs Hofstede's toch al zeer redelijke zang is ver beterd. Van de vrouwelijke nieuwkomers, pas voor de vierde keer samen met de Nits op het podium, viel vooral Joke Geraets in positieve zin op. De rol van Pe tra Lugtenburg bleef wat vaag. De mogelijkheden die de Nits met vrouwelijke vocalen erby hebben gekregen werden nog niet voor de volle honderd pro cent uitgebuit. WIM KOEVOET val op een beperktere schaal te la ten voortbestaan (20.000 bezoe kers), niets terecht kwam. Op Pinkstermaandag lopen minimaal 50.000 mensen gedisciplineerd rond. Ze tonen over een uithou dingsvermogen te beschikken als in de beste dagen van het Geleense festival. Muzikaal gezien valt de op pa pier sterk ogende programmering ietwat zwakker uit. Om bij de hoogtepunten te beginnen. The Waterboys, die als voorlaatste ge programmeerd staan en binnen kort ook op Torhout/Werchter veel bekijks zullen trekken, blijken sterk gegroeid sinds de band rond Mike Scott in december jl. The Simple Minds aftroefde in Ahoy. Scott ontwikkelt zich van een voortreffelijk songschrijver en uit muntend zanger tot een Buhneper- soponlijkheid van formaat, die nog lang niet het achterste van zijn tong heeft laten zien Het Nederlandse contingent bands bestaat uiteindelijk uit drie stuks. Ge' Reinders en Vrury, Blue Murder en Claw Boys Claw. Rein ders leidt een aardig, maar ver waarloosbaar Limburgs bandje dat een plaatselijke talentenjacht op zijn naam schreef en zich daarmee het recht verwierf het festival te openen. Blue Murder komt op de proppen met een enthousiaste set, waarin Maarten van de Ploeg ein delijk eens vocaal opweegt tegen de makkelijker zingende Phil van Tongeren. De Amsterdammers mogen hun La La Love-repertoire en hun op de Flamin' Groovies lijkende six ties sound brengen ter vervanging van Green on Red, dat door panne van een KLM-vliegtuig in Houston Texas aan de grond is blijven staan. Claw Boys Claw, het trash- bandje uit Mokum dat twee weken geleden een contract tekende by Polydor, begrijpt wel welk een be langrijke springplank openlucht festivals kunnen zijn. Nadat de helft van de dag in meligheid is verstreken, jaagt de onblusbare energie van rauwdouwer Peter te Bos het vuur in de hooimijten. Hij scheurt prompt uit zijn broek, brult zijn strot schor en verwijst naar alles wat ooit levend was in de rock 'n' roll. Van het overige kwartet arties ten - The Cult, Fine Young Canni bals. Cock Robin en The Blow Monkeys - zitten de eerste twee aan de goede kant van de streep The Cult maakt gespierde muziek, die door zijn rechttoe-rechtaan ar rangementen tegen de hardrock aanligt. Billy Duffy vergoedt als gi tarist heel veel - zelfs de afwezig heid van meer dan drie goede songs. Maar The Cult blijkt evenals de Fine Young Cannibals een zeer goede festivalact. FYC-zanger Ro land Gift beschikt over een uniek vibrato, dat enigszins lykt op de triller van Roger Chapman. Ook de gebleekte, van dik-hout-zaagt-men planken-soul van de Cannibals gaat aan hetzelfde gebrek mank De enige Amerikaanse deelne mer, Cock Robin, valt als melo dieus bandje bij uitstek behoorlijk tegen. Peter Kingsbery heeft moei te om de gastdrummer het juiste tempo op te leggen en verliest zich samen met zangeres Anna LaCazio in duetten die voortdurend net even te overdreven zijn. Echte emoties op het mcnselyk vlak, zoals zwarte muziek die te bieden heeft, zijn niet aanwezig in Geleen - en dat blijft een tekortko ming op programmatisch gebied Slechts Mike Scott maakt dat de rillingen over je rug lopen. Noch de Cannibals, noch de derderangs Philly-soul van The Blow Monkeys kunnen in die behoefte voorzien Elk echt zwart gezelschap zou deze twee, feitelijk hulpeloze acts van het podium hebben gekegeld. JOHN OOMKES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27