'Ik heb in al die jaren wel iets geleerd' De opmerkelijke rust van Wibo van de Linde bij de AVRO Opzet Festival Oude Muziek ongewijzigd 'Basta' enorme lading Operette in massale bezetting PAGINA 40 KUNST ZATERDAG 17 MEI 1986 Wibo van de Linde werd op 1 mei 1984. zeer tegen de zin van het personeel, directeur van de AVRO. Prominenten als Jaap van Meekren gingen bij voorbaat al weg. Van de Linde: Dat Van Meekren is weggegaanheb ik tot op de dag van vandaag niet begrepen. Jaap heeft mij later in persoonlijke gesprekken gezegd dat het met mij niets te ma ken had. Ik heb het voor kennisgeving aangenomen". Inde twee jaren die inmiddels verstreken zijn bleef het tot veler verbazing opmerkelijk rustig bij 'De Algemene'. Te gen de verwachting in vielen er geen massale ontslagen en de programmakeuze veranderde niet noemenswaardig. Is de reputatie van wilde, snel beslissende programmaker die nieuws verkoopt als zeeppoeder achterhaald? We spreken de boomlange omroepdirecteur (blazer, forse sleutelbos aan de pantalon, piepende semafoon binnen handbereik) in een café achter de dijk in het Noordgro- ningse Noordpolder zijl. Hij had zelf die lokatie voorge steld: „Het doet me veel hier, het is interessant vaarwater en 's winters kan het er ontzettend spokenNoordpolder- zijl speelt een belangrijke rol in de thriller 'Code NPZ' die zondag schrijver Van de Linde binnenkort op de markt brengt. „Als je in Nederland van schrijven zou kunnen le ven, zou ik er zelfs een stukje van mijn inkomen voor willen inleveren om op Schiermonnikoog te gaan schrijven. Dan hoefde ik echt niet meer naar Hilversum". NOORDPOLDERZIJL (GPD) - Van de Linde is 47 jaar, werkte voor het persbureau UPI, het toen malige NTS-journaal, AVRO's Te- levizier, de Verenigde Naties in Ge- nève, het geflopte blad Deze Week en TROS Aktua. Uit zijn eerste hu welijk dat in de Genève-tijd stuk liep heeft hij drie kinderen en bij zijn nu 27-jarige echtgenote Saskia eveneens drie. Hij bewoont een boerderij in het Friese Nijemir- dum, maar slaapt doordeweeks doorgaans in het AVRO-complex in Hilversum. Het is in Noordpolderzijl 27 gra den Celsius op deze zaterdag in mei, maar binnen staan de capucij- ners met spek op tafel, want: „Ca- pucijners zijn bij elke temperatuur uitstekend. Ik ben ontzettend ver wend omdat mijn grootvader van moederskant, die op de wilde vaart zat, spek kon bakken als geen an der. Van hem heb ik het ook ge leerd en sindsdien accepteer ik niet minder. Van de Linde lijkt zijn wilde ha ren te zijn kwijtgeraakt („Ik ben toch geen 29 meer. Het zou heel erg zijn als ik in al die jaren niks ge leerd had"), twee jaar nadat Mies Bouwman zijn naam noemde te genover het headhunters-bureau dat voor de AVRO een opvolger zocht voor televisiedirecteur Siebe van der Zee. „Mies had tegen hen gezegd: „Waarom kijk je niet eens naar Wibo". En die zeiden: „Goh, nooit aan gedacht". Nee, ik had haar voor die tijd nooit langer dan twee minuten gesproken. Later.be- greep ik het wel. Bouwman en ik hebben karakterologisch veel ge- De komst van Van de Linde heeft opmerkelijk weinig veran derd aan het tv-aanbod van dé AVRO. De directeur ontkent dat niet: „We zijn heel rustig bezig om goeie dingen te doen. Ik denk wel dat het er allemaal wat frisser is gaan uitzien. Hoe verklaar je an ders dat we in de lift zitten? Ons ledental stijgt opmerkelijk sinds januari van dit jaar". Met name de presentatie is vol gens Van de Linde frisser gewor den. „Naast Hans van der Togt hebben we Myrna neergezet. En door Fred van Garderen en Syp Wynia dat is ook een heel aardig gewoon mens. En Ad Visser, die ook wel eens omroept, schijnt op zijn apar te manier goed over te komen". Top uitgedund Het selecteren van een omroep- ster en het ombouwen van een popprogrammapresentator is een wel wat erg summiere beleidswijzi ging. „Ik ben heel rustig bezig de organisatie van het bedrijf te stroomlijnen; het wat meer geëi gend maken voor deze tijd. Noem het multimedialiseren. De AVRO was vroeger opgedeeld in een ra dio- en een tv-poot. Deze twee po ten hebben we bij elkaar gebracht. Sinds vorig jaar september heb je dan ook geen programmaleiders radio en tv meer, maar program mamanagers voor amusement, cul tuur en informatie. Door deze eer ste reorganisatie werd de top nogal uitgedund". Was de AVRO-directie vroeger zeskoppig, nu zijn er naast Van der Linde nog een financieel-directeur en zijn plaatsvervanger. Inmiddels is ook een reorganisatie van de pro grammatische afdelingen ter goed keuring aan de ondernemingsraad voorgelegd. De samenwerking met die raad, die eerder naar de rechter ging om Van der Lindes komst te gen te houden, is Van de Linde niet tegengevallen. Zelf zegt hij rancu ne noch jaloezie te kennen en bo vendien heeft de toenmalige voor zitter van de ondernemingsraad naar zijn zeggen excuses aangebo den over praatjes die valselijk over hem verspreid waren ten tijde van zijn benoeming. Er kan nu efficiënter en flexibe ler gewerkt worden, zegt Van de Linde, die de ingrepen niet uitslui tend op eigen conto bijgeschreven wil zien. De mensen krijgen meer mogelijkheden. Bij de informatie- poot worden die mogelijkheden het snelst gezien. Van de Linde: ;!ilwrV ■«uiuuiuuïiUïiffii It band is met name gericht geweesl op het tot stand brengen van dil soort combinaties. Ik denk dat het ontstaan van de videomarkt duide lijk een antwoord is geweest van de Nederlandse kijker. Die zei: 'Jongens, jullie zijn niet goed ge noeg, ik moet het zelf doen'. Ik weet niet hoe snel het gaat, maai uiteindelijk zal er van het hele be stel niet veel meer overblijven dan een gedenkwaardig Van de Linde zegt voorzichtig te denken aan een tweede journaal, dat hü in samenwerking met de re gionale pers zou willen samenstel len: „Ik vind het hoog tijd, dat het NOS-journaal concurrentie krijgt. Het journaal heeft veel te weinig oog voor human interest en lijdt bovendien aan de gedachte: 'watje van ver haalt is lekker'. We moeten| een lach en een traan kunnen bren gen. Het huidige journaal is teveel studeerkameriournalistiek". Van de Linde ziet ook mogelijk heden om in de nieuwe 'ATV'-zen- der coördinatieproblemen tussen de omroepen tegen te gaan: „Wat Libië betreft heeft de Nederlandse televisie het geweldig af laten wé ten. AVRO, TROS en Veronica kunnen dat met zijn drieën veel ge makkelijker oplossen. Dat René Eijbersen nu het debat met de drie lijsttrekkers doet, is eigenlijk een schandaal, dat had Jaap van Meek ren natuurlijk moeten doen". Jurkje Wibo van de Linde op de dijk van Noordpolderzijl: "Het i AVRO allemaal wat frisser gaan uitzien" "Het is toch onzin dat radiomede werkers nooit iets te maken heb ben gehad met de mensen van de tv. Het opereren van Catherine Keyl (zij werd ooit van NCRV's Hier en Nu naar Televizier gehaald om grote documentaires te maken) op de radio brengt dan ook hele maal geen schokeffect teweeg". Eén van de eerste programma-in grepen van Van de Linde was de aanvankelijk weinig succesvolle verhuizing van Karei van de Graaf van radio naar televisie. "Karei heeft een hele slechte start gehad. Als enige van de vijftien stafleden stond ik nog achter hem. En dan moetje nu zien! Karei gaat dan ook sowieso door. We denken aan een samenvoeging van Karei met Tele vizier. En dan zal de Karei-formule overheersen in noem het maar een actueel praatprogramma". Beulachtig Van de Linde haalde drie wat ou der geworden 'enfants terribles' uit de omroepjournalistiek binnen; Kees Buurman (amusement), Fons van Westerloo (informatie) en Chris van Hoorn (cultuur) werden programma-managers. Met een glimlach memoreert hij het bin nenhalen van Kees Buurman. „Want je moet niet vergeten dat Buurman qua technisch-organisa- torische ervaring bij de Europese top vijf behoort. Hij zat toen bij de NOS en ik belde hem op. We zijn een hapje gaan eten". „Ik heb niet gewacht tot de kof fie, maar ben meteen begonnen. Kees, zei ik, ik zou eens met je wil len... En toén onderbrak hij mij met de woorden: dat lijkt me best een aardige gedachte. Maar ik kan je niet betalen wat ik je zou willen betalen, vervolgde ik. Hij: dat neemt de belasting toch van me af. Daar komt bij dat ik een nieuwe uitdaging nodig heb. Het was in anderhalve minuut geregeld, wat ik als een compliment voor mijzelf Buurman is populair bij Van de Linde, maar niet bij iedereen bin nen het AVRO-bedrijf. Kees en ik hebben de naam onbenaderbaar te zijn en een beul-achtig karakter te hebben. Als wij iets in vijf woorden kunnen afdoen, doen we dat ook. Het kortste memo in de geschiede nis heb ik van hem mogen ontvan gen. Daar stond alleen maar op: NEE". 'Wedden dat...?' was het afgelo pen seizoen een topper met een waarderingscijfer van ruim in de zeven en zo'n 7 miljoen kijkers per aflevering. Voor de identiteit van de AVRO vindt Van de Linde 'Jon ge mensen op weg naar het concert podium' echter belangrijker. „Dat is ons visitekaartje". De directeur ziet dan ook brood in dit program ma: „Een omroepbedrijf is pas een bedrijf als je met je produktiemid- delen ook probeert commercieel iets te ondernemen. Dan heb ik het niet over Maggi of Mercedes, maar over de AVRO zelf. Ten bate van de werkgelegenheid, noem maar op". „Een programma als 'Jonge mensen op weg naar het concert podium' kun je gewoon verkopen aan het buitenland. De AVRO gaat het destijds door de TROS op grond van tegenvallende kijkcij fers gestopte programma 'Music All In' van Pim Jacobs opnieuw op de buis brengen en ook dit pro gramma gaat elders in de aanbie ding. Maar er komt niet alleen bij. Dallas verdween en Cox en Grata- ma kunnen na een jaar ook weer verdwijnen. Dat is al met al toch tegengevallen". Videomarkt Vorige week woensdag werden de omroepvoorzitters (met uitzon dering van de VPRO) het er over eens, dat wat hen betreft ons land vanaf eind volgend jaar drie televi siezenders krijgt: één zender voor de 'geprofileerden' (NCRV, KRO en VARA), één' zender voor de NOS en de kleine zendgemachtig den en één zender voor de 'pu- blieksomroepen' (AVRO, TROS en Veronica). EO en VPRO wisselen in de nieuwe constructie over de eerste, en de laatstgenoemde zen der. De STER-reclame wordt uit gebreid. Hoewel het plan van de voorzit ters tijdens ons gesprek nog niet rond was, bleek Van de Linde een groot voorstander van de voorge stelde zenderindeling: „Je krijgt dan in ieder geval een rangschik king, waarbij voorkomen wordt, dat geen keuze meer mogelijk is. Je hoort mij niet zeggen dat de EO tegenover de VARA slecht is, want daar is voor mij best het een en an der aan te beleven. Maar je zit wel naar twee praatzenders te kijken. En aan de andere kant zie je de TROS en Veronica elkaar met hele kostbare programma's beschadi gen. Verder heb je het grote voor deel, dat je de reclamegelden voor het maken van Nederlandse televi sie kunt behouden". „De AVRO roept het heel kalmpjes trouwens al een paar jaar. De sportsamenwerking met Vero nica en TROS in het 'ATV'-ver- In zijn TROS-tijd trad Van de Linde tevens op als Nederlands correspondent voor het Ameri kaanse uitgeversconcern TimeLi- fe. Die omstandigheid kreeg vorig jaar ruime aandacht, omdat de nieuwbakken AVRO-directeur het over de neveninkomsten niet eens kon worden met de belastingin specteur en met succes staatsse cretaris Koning inschakelde. De combinatie van bezigheden was financieel dermate aantrekke lijk, dat Van de Linde om die reden in elk geval niet naar de AVRO hoefde te gaan, zoals hij nadrukke lijk stelt. De AVRO-directeur kan dan ook een zekere fixatie op geld èn inkomen niet ontzegd worden. Het baantje voor TimeLife ging niet verloren voor de familie Van de Linde. Naar Van de Linde mee-1 deelt, werd zijn echtgenote sinds hun huwelijk in 1978 in ras tempo opgeleid om het correspondent-! schap voor de Amerikanen over te j nemen. Over de resultaten daarvan is Van de Linde allerminst ontevre- i den. De Leeuwarder Courant had na de Elfstedentocht een overzicht opgenomen van de buitenlandse pers. Ze verbaasden zich er over, dat die correspondente van Time zo goed op de hoogte was. Ze had- den er nooit bij stilgestaan, dat die correspondente in haar woning in Nijemirdum net als de rest van Ne derland tv zat te kijken. „Weet je trouwens, dat die Amerikanen maar honderd dollar per dag beta-1 len? En dan moet je ook nog zelf1 het abonnement op de telex beta len. Het gezin leeft natuurlijk wel j van mijn inkomen, maar het is prettig voor haar, dat ze zelf een in komen heeft. Al zou het alleen maar zijn om voor zichzelf een jurkje te kunnen "kopen". Meer dan honderd concerten in Utrecht UTRECHT (GPD) - Het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht heeft zijn programma voor zover het de belangrijkste onderdelen betreft klaar. Het festival, dat loopt van 29 augustus tot en met 7 sep tember, wordt volgens de inmid dels zowel traditionele als ijzer- sterk gebleken formule samenge steld; het succes is inmiddels dui delijk bewezen: verleden jaar kwa men er vijftigduizend bezoekers naar het festival. De formule houdt in dat een deel van de concerten gratis is, name lijk de open-podiumconcerten, en dat voor de fringe (franje)-concer- ten, het andere deel, betaald moet worden. De concerten worden niet alleen gegeven in de 'erkende' mu ziekzalen, zoals het Muziekcen trum en de Dom, maar ook in tal van andere ruimten, zoals musea, kerken en diverse panden van cul tuur-historisch belang, vaak hui zen, die worden bewoond door par ticulieren of in handen zijn van stichtingen, die alle graag hun deu ren openzetten voor een of meer concerten of concertjes. Het ver kleinwoord slaat in deze op het be zoekersaantal, dat zelfs in een rui me huiskamer soms echtniet meer dan dertig kan bedragen. Vanaf heden is de zogeheten 'Van dag tot dag'-folder te verkrij gen, men vindt daarin de concer ten, waarvoor betaald moet wor den. Halverwege augustus komt de 'Van uur tot uur'-folder uit, daarin zullen alle concerten en recitals vermeld staan, dus ook die welke gratis zijn, maar waar overigens wel kaartjes voor besteld moeten worden. Tot nu toe zijn er circa vijfenze ventig evenementen te vinden in de folder. Met alle andere nog niet bekendgemaakte concerten wordt het aanta evenementen zeker ver- tweevoudigd. De festivalleiding heeft al deze concerten ondergebracht in blok- Scène uit de Erasmus-produktie voor het Festival Oude Muziek, waar van onlangs in het Haags Conservatorium een proefvoorstelling werd gegeven (foto gpd> ken, gewijd aan diverse thema's. Deze blokken zijn echter alleen thematisch, de concerten, lezin gen, workshops en aanverwanten warden wat tijd betreft echter wel tijdens het festival gehouden. Het eerste thema is het liturgisch drama, de compositievorm, die in de middeleeuwen eerst in de kerk werd uitgevoerd, vervolgens voor de deur van de kerk ten beste werd gegeven en nu beschouwd wordt als de voorloper van ons begrip opera. Vijftien concerten zullen worden gewijd aan de componist Josquin Des Prez, aan wie tevens een con ferentie wordt gewijd, die wordt georganiseerd door de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschie denis. Derde thema is muziek voor luit, waarbij speciaal aandacht zal wor den besteed aan Spaanse en mo derne werken en bovendien de kinderen niet zullen worden verge ten. Eén van de uitvoerigste thema's is getiteld Droevige Muziek, waar bij de liefhebbers zich mogen ver heugen op Catalaanse muziek, Monteverdi maar zowaar ook het Requiem van Mozart, want oud is tegenwoordig in dit festival een rekbaar bergip vergeleken bij wat tot voor een paar jaar geleden gangbaar was om in de muziekwe tenschap onder dit woord te ver staan. De grote festival-produktie zal gewijd zijn aan Erasmus, de huma nist die dit jaar 450 jaar geleden overleed. Voorstelling: 'Basta'. Teksten: Ro bert Walser, regie: Wessel van der Heijden, muziek: Bart van Rosma len, spelers: Hans Dagelet, Bart van Rosmalen, Hans Hasebos. Ge zien op 16 mei in het LAK, Leiden. Aldaar nog te zien op 17 mei. LEIDEN Het muziekthea terstuk 'Basta' is opgebouwd rond teksten van de intrigeren de Zwitserse Schrijver Robert Walser (1878-1956). De belang stelling voor Walser, tijdens zijn leven slechts in kleine kring gewaardeerd, kent mo menteel een ongekend reveil. In Nederland heeft de Arbei derspers inmiddels werk van hem vertaald. Zijn werk wordt gekenmerkt door een inne mend verwonderde toon op een onderstroom van wanhoop. Toneelgroep Baal heeft met 'Basta', door de tekstkeuze, sterk het accent gelegd op die grimmige ondertoon. Het is een ragfijne voorstelling geworden die de poëtische kracht van Walser's teksten ten volle be nut. Hans Dagelet neemt alle tek sten voor zijn rekening. Tot op de lettergreep gecontroleerd spreekt hij ze uit, kauwend op woorden, zinnen door pauzes uiteenrafelend, zijn stem als in strument gebruikend. Bart van Rosmalen (cello/piano) en Hans Hasebos (vibrafoon/xylofoon/ slagwerk) kijken zwijgend toe en dragen slechts middels oog contact bij aan het spel. Alles is stilering. Ondersteunt door de muziek wordt in tekst en bewe ging een ritme bereikt dat de voorstelling een enorme lading geeft. Het drietal gaat gekleed in Nescio-achtige kledij. Dagelet, die ook trompet speelt, zet een personage neer die steeds ver warder en verlorener in de we reld komt te staan en uiteinde lijk lijkt te belanden in een on maatschappelijk isolement. Het gevoel van isolement wordt versterkt door de beslist niet makkelijke muziek en het feit dat de andere twee perso nen zwijgen en hem strak met de ogen volgen. Wel is het zö dat die talloze blikken van verstandhouding gaan vermoeien en de toe schouwer teveel afleiden. Ook sommige muzieksoli hadden korter gekund. Veel opge bouwde spanning ging zo ver loren. Het decorontwerp was van Jeroen Henneman die weer eens zijn grote klasse toonde. Hij stopt geen niet te duiden symboliek in zijn decors maar maakt heldere, concrete beel den en verrast de toeschouwer met visuele vondsten van een plezierige speelsheid. Het slot beeld was er zo één. Dagelet loopt langzaam het decor af en achter zijn rug lichten zijn voet stappen op. RADBOUD ENGBERSEN 'Die Ungarische Hochzeit', operet te van Nico Dostal door de Oegst- geester vereniging 'De Trouba dours'. Muzikale leiding: George Overmeire. Regie: Toos Cozijn. Met medewerking van volksdans groep 'Oud Poelgeest'. Gezien op 16 mei in de Leidsche Schouwburg. Aldaar vanavond nog een extra voorstelling te zien. LEIDEN/OEGSTGEEST - Hoe meer zielen, hoe meer vreugd lijkt het motto te zijn geweest bij de Oegstgeester operettevereniging 'De Trouba dours'; het leek wel, alsof half Oegstgeest gisteravond op de planken van de schouwburg te gast was. Het opsommen van de lijst van medewerkers zou al heel wat kolomruimte vergen. 'Die Ungarische Hochzeit' gaat dan ook niet over één bruiloft, plechtigheid in een dorp vol trouwlustige kolonisten. Het zijn trouwens huwelijken in op dracht van hogerhand, die ten slotte door de keizerin ongeldig worden verklaard. Uiteindelijk blijven er twee paren over: het boerenmeisje met de kamerdie naar en de graaf met de burge meestersdochter - en - zo hoort het ook in een standsbewuste operette. Hoewel de muziek (in bij voorbeeld 'Marchentraum der Liebe') soms bekend is, be hoort deze operette toch wat minder tot het ijzeren standaar drepertoire. Voordeel daarvan is, dat de produktie niet zo gauw in de schaduw staat van andere, veelgehoorde versies - nadeel is echter, dat het bij een operette-uitvoering vaak be langrijke feest der herkenning niet of nauwelijks een rol speelt. Dit werk stelt hoge eisen, misschien zelfs te hoge eisen voor een amateurvereniging; ondanks de begeleiding door leerlingen van het conservato rium. Met een indrukwekkend doorzettingsvermogen hebben de Troubadours aan de uitvoe ring gewerkt. Wie ooit eens een toneelrepetitie heeft meege maakt, kan vermoeden, wat voor een reusachtig karwei het geweest moet zijn om alles op de juiste plaats te krijgen. Toch mist de voorstelling nog de no dige vaart, loopt het acteren stroef en is de muziek en zang lang niet altijd zuiver. De enor me inzet maakt weliswaar veel goed, maar natuurlijk niet alles. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 40