"ta
...n
Hollandse nieuwe op het festival van Cannes
Slaan op ijskoude billen
De terreur van de terreur
Grappen over
onderwijzers
Grof geweld van een vakman
VRIJDAG 16 MEI 1986
I
itiaaasiKinsa
iyyp
ilium
CANNES (GPD) - Deze week be
leefde Cannes haar traditionele Ne
derlandse dag. Dat houdt al jaren
niets anders meer in dan dat er een
feestje wordt gegeven met paling
en drankjes in een strandtent.
Freek de Jonge zoekt hier publici
teit voor zijn aanstaande filmpro-
duktie en René Solleveld vindt dit
eveneens het perfecte moment om
openbaar te maken dat Charlotte
Rampling (die met haar aanwezig
heid goed bleek voor een fikse op
loop) een hoofdrol gaat spelen in
een thriller die Solleveld produ
ceert onder de titel 'Maskara'. De
Belg Patrick Conrad doet de regie.
door
Pieter van Lierop
Nog ambitieuzer blijkt Matthijs
van Heijningen die voor het als 'fe
ministische musical' aangekondig
de 'Engelen van de Hel' in onder
handeling is met niemand minder
dan Shirley MacLaine voor een rol
naast Monique van de Ven en Re-
nee Soutendijk. De laattste is ove
rigens binnenkort te zien in 'The
Second Victory', een oorlogsdrama
van Gerald Thomas, waarin ook
Max von Sydow, Birgit Doll en
Helmut Griem meespelen. Nog
weer chiquer verloopt de carrière
van de Drentse Maruschka Det-
mers die al in Godards 'Prenom
Carmen' een opzienbarende rol
had gespeeld en via verschillende
andere films vedette werd. Van
daag is ze te zien in 'Le Diable Au
Corps', een verfilming door Belloc-
chio van het fameuze boek van Ra-
diguet.
Nog een Nederlander die bezig is
op een geweldige manier furore te
maken: de in Wassenaar opge
groeide maar naar Hollywood ver
huisde Menno Meyes. Hij schreef
het scenario voor 'The Color Pur
ple', gebaseerd op het boek van
Alice Walker. Het is de film waar
mee Steven Spielberg wilde bewij
zen dat hij meer in zijn mars heeft
dan het maken van jeugdfilms met
veel trucages. En dat heeft hij in
derdaad. 'The Color Purple' gaat
over een negerin in Georgia die ze
ker meent te weten dat ze foeilelijk
is en zich een halve eeuw als
dienstbode laat behandelen door
de man met wie wie ze is getrouwd.
Een melodramatisch gegeven
waarmee Spielberg licht op zijn ge
zicht had kunnen vallen, maar dat
gebeurt niet. De emotionele kwali
teit van The Color Purple heeft ook
veel te maken met de hechtheid
waarmee de oorspronkelijke cor
respondentie-roman behandeld
werd door Meyes.
Pratend trouwens over Neder
landse filmfenomenen, er is nu ook
helderheid gekomen over het op
merkelijke feit dat hier nergens
enige publiciteit wordt gemaakt
voor 'Abel'. Pal voor Cannes wist
producent Laurens Geels de we
reldrechten te verkopen aan de on
afhankelijke Amerikaanse maat
schappij J M Films. Waarna Abel
ruimschoots uit zijn kosten is ge
komen en zelfs winst heeft opgele
verd. De film lijkt grote kans te
hebben om te worden geselecteerd
voor het Festival van Venetië in au
gustus.
En dan hebben we voorts een
nieuwe Nederlandse speelfilm in
Cannes in première zien gaan:
'Field of Honour', geregisseerd
door Hans Scheepmaker en gepro
duceerd door Henk Bos. Nou ja
Nederlands, het gaat om een met
buitenlands geld in Korea opgeno
men oorlogsfilm met de Ameri
kaan Everett McGill voortdurend
in beeld. Publiciteitsverhalen wek
ten eerder de indruk dat Ron
Brandsteder hiermee de eerste
stappen voor een internationale
carrière ging zetten, maar als hij 5
minuten in beeld komt, is het veel.
Het drama begint met een tekst
over de oorlog in Korea. Een 'ver
geten oorlog', zo wordt klagelijk
gesteld. Wie overigens meent dan
via Field of Honour alles te weten
te komen over dat Aziatische tref
fen uit de eerste helft van de jaren
'50, komt bedrogen uit. We krijgen
een verhaal dat zich precies zo had
kunnen afspelen in Vietnam, of tij
dens de oorlog tegen de Jappen in
de Pacific.
Een peloton soldaten dat net lek
ker de beest aan het uithangen is
met drank en tot prostititutie ge
dwongen autochtonen, wordt bij
verrassing overrompeld door de
vijand. McGill blijft voor dood ach
ter, maar blijkt uiteindelijk enkel
zwaar gewond. Hij snijdt met man
nenmoed de kogels uit zijn lijf,
geeft de stuiptrekkende Ron
Brandsteder nog een genadeschot
enudt zich dood als Chinezen nog
het medaillon met zijn verloofde
van zijn nek komen stelen. Hij
heeft kortom veel te lijden voor 70
minuten later de eigen linies weer
opschuiven zodat Everett en het
door hem onder bescherming ge
nomen Koreaans weeskindje zich
weer veilig kunnen wanen.
Het gaat om een technisch vak
bekwaam gemaakte film die op
een moment dat de halve wereld
vreest voor kernwapen-ellende,
nog eens beklemtoont dat zo'n
conventionele oorlog van vroeger,
ook heel erg was. En dat is waar,
maar ik kan me desondanks niet
voorstellen dat er iemand op Field
of Honour zit te wachten. Maar
Cannon zal er niet door failliet
gaan. Die maatschappij, die de hal
ve filmwereld aan het opkopen is,
heeft nu ook Cannes bedwongen.
Jarenlang gingen ze hier mokkend
rond omdat ze met films nooit
mochten meedoen aan de competi
tie. Dit jaar zitten ze via Altman,
Zeffirelli en Kochalovski in de offi
ciële competitie en via Claude
d'Anna ook nog in Un Certain Re-
gard.
De keerzijde voor Nederland
schijnt te zijn geweest dat we via
De Aanslag najaren een heel dege
lijke competitiefilm te bieden
meenden te hebben, maar de film
geweigerd schijnt te zijn omdat de
selectiecommissie vond dat een
vijfde Cannon-film in het officiële
programma werkelijk te gek zou
zijn geworden. Jammer voor Fons
Rademakers die overigens niet he
lemaal gelukkig is met de interna
tionale versie die door Cannon hier
ter verkoop wordt aangeboden: in
het Engels nagesynchroniseerd en
ruim twintig minuten ingekort.
Zelfs zo is De Aanslag sterk genoeg
om het te kunnen betreuren dat hij
niet door de Festival-selectie is
heengekomen. Nederland had er
geen gek figuur mee geslagen.
'The Delta Force'; regie: Menahem Golan; hoofdrollen: Chuck Norris, Lee Marvin en
George Kennedy; theater: Euro, Alphen.
Deze weken zijn de bekende filmgrossiers Golan en Globus in Cannes,
het heiligdom van de kunstzinnige film, vertegenwoordigd met maar
liefst drie produkties. Intussen wil er in ons land geen eind komen aan de
stroom inhoudsloze publieksfilms van dit duo.
Menahem Golari neemt zelf ook wel eens plaats in de regisseurstoel.
Eerder leverde dat 'Operation Thunderbolt' op. Deze film wordt nu opge
volgd door 'The Delta Force'. Gebaseerd op de laatste vliegtuigkaping in
het Midden-Oosten, zijn de helden nu niet meer de Israëli's, maar de
Amerikanen.
De film begint met een actie van de speciale anti-terreurbrigade, die
was bedoeld om de Amerikaanse gijzelaars in Teheran te bevrijden. De
mislukking ervan wijt kapitein McCoy, alias Chuck Norris, aan het ge
treuzel van de hoge pieten achter de bureaus. Gefrustreerd neemt de man
van 'geen woorden, maar daden' ontslag. Totdat er opnieuw een vliegtuig
wordt gekaapt. Dan staan 'Amerika's nieuwste helden' meteen weer ge
reed.
De complicaties aan boord van het toestel zijn niet van de lucht. Een
Duitse stewardess (een belachelijke rol van Hannah Schygulla) wordt
door de Arabische kapers verplicht de joden onder de passagiers te iden
tificeren. Geëmotioneerde scènes met goedkoop gegil over concentratie
kampen is het gevolg. De overduidelijke boodschap van de film irriteert,
maar daaraan moet je na 'Rambo' en 'Rocky' zo langzamerhand gewend
zijn.
Vervelender is misschien dat 'Delta Force' de belofte van goede actie
film niet kan waarmaken. Wie genoeg geduld heeft, kan even geamuseerd
zijn bij de raketwerpende motorfiets van Norris. Voor het overige blijft de
vraag: Wie bevrijdt ons van dit soort terreur?
LEONARD ENGEL
Filmopnamen in
tochtig kasteel
Regisseur Arthur Hiller, bekend
van onder meer Tjove Story', heeft
een draai gegeven aan de scholie-
rengrappen van 'Porky' en 'Hot
Bubblegum'. De titel suggereert
het al: niet de leerlingen maar de
leraren staan ditmaal centraal.
Daarbij is uitgegaan van prototy
pen uit het docentenkorps: de
saaie leraar, de boeiende leraar en
de lesgevende bink. De laatste fi
guur wordt gespeeld door Nick enig optimisme over het nut van
Nolte.
Daaruit is een verhaal gecon
strueerd waar uiteindelijk toch nog
onderwijs kan worden geput. 'Tea
chers' is dan ook een komedie met
licht serieuze ondertoon.
'To live and die in LA'; regie: William
Friedkin; hoofdrollen: William Petersen
en Dean Stockwell; theater: Lido, Lei-
In de bovenste recensie wordt
'Delta Force' een slecht gemaakte
actiefilm genoemd. Uitstekend
voorbeeld van een goed gemaakte
actiefilm is 'To live and die in LA'.
Hij is spannend (eerste voorwaar
de), hij is met veel fantasie ge
maakt en er wordt heel behoorlijk
in geacteerd.
Maker is William Friedkin en
met de films 'French Connection'
en 'Cruising' achter zijn naam was
zoiets ook wel te verwachten.
Friedkin maakt films met grof ge
weld, maar doet dat met zoveel
vakmanschap dat het goed te ver
dragen is. De agressie doet de ver
schrikte toeschouwer even terug
deinzen en dat is precies de bedoe
ling.
Friedkin, hij schreef ook het sce
nario, plaatste in de twee genoem
de films twee cynische maar vast
houdende politiemannen tegen
over het alom aanwezige kwaad.
William Petersen is in de persoon
van Richard Chance van hetzelfde
laken een pak. Een valsemunter
schiet zijn partner dood en als een
jachthond zet Chance de achtervol
ging in. Hij wordt niet zozeer ge
dreven door rechtvaardigheid als
wel wraak. Daar wijkt alles voor en
om zijn doel te bereiken, is hij zelfs
niet te beroerd om zelf buiten de
wet te treden. Het evenbeeld kort
om van inspecteur Popeye Doyle
in 'French Connection". William
Friedkin waagt het zelfs zijn eigen
klassieke achtervolging uit die film
naar de kroon te steken. De verras
sing is minder groot, maar met een
auto die dwars tegen het verkeer in
rijdt, toch opwindend genoeg.
Het sterkste punt van 'To live
and die in LA' is echter de prachti
ge fotografie die de film boven de
werkelijkheid uittilt en de thriller
iets magisch meegeeft. Camera
man was de Nederlander Robby
Müller.
BART JUNGMANN
SINT PIETERS RHODE - Sint
Pieters Rhode, een typisch Belgi
sche plattelandsplaatsje 'ergens'
tussen Leuven en Aarschot. In het
wat glooiend landschap hier en
daar een boerderij, een dorps
straatje met een winkel en wat
woonhuizen en dat is het wel ei
genlijk, op het kasteel van Horst
na. Deze, in de zestiende eeuw ge
bouwde ven later ersterkte boeren
hoeve, is het decor voor weer een
nieuwe Nederlands-Belgische
speelfilm 'The secrets of love'. Met
een Engelse titel inderdaad, want
de producenten willen deze film
internationaal gaan uitbrengen en
daarbij past dan beter een Engel
stalig opschrift dan het Nederland
se 'De geheimen der liefde'.
door
Hein Kropman
Maar niet alleen de titel van de
film is Engelstalig, ook veel ac
teurs en actrices die meespelen ko
men van over Het Kanaal en de
dialogen worden ook in het Engels
opgenomen.
'The secrets of love' is een door
de Belgische regisseur Harry Kü-
mel gerealiseerd drieluik geba
seerd op erotische verhalen uit de
wereldliteratuur. Het zijn 'The
Spanking' (Het pak slaag) van Mar
guerite de Navarre, 'The Pupil' (De
leerling) van Nicolas Restif de la
Bretonne en 'The Greenhouse'
(Het tuinhuis) van Guy de Maupas
sant. Drie schelmse verhalen waar
in gestoeid wordt met erotiek en
sex.
In het kasteel van Horst, met de
uitbater annex wethouder van Sint
Pieters Rhode achter de tapkast,
wordt gewerkt aan 'The Spanking'
van de middeleeuwse schrijfster
Marguerite de Navarre (1492-1549).
Een verhaal waarin nogal wat op
billen wordt gepetst en waarbij
mannen er het hoogste genoegen
in scheppen vrouwen met een
rietje op het ontblote achterlijf te
meppen.
Voor dit dertig minuten durende
onderdeel van het drieluik is het
kasteel van Horst een passende lo-
katie. Het kasteeltje staat al meer
dan vier eeuwen iets buiten Sint
Pieters Rhode en is hard aan reno
vatie toe. De zolder, met prachtig
dikke eikenhouten spanten, is voor
de opnamen veranderd in een we
verij. Overal staan manden met alle
mogelijke kleuren wol, een weef
getouw neemt een prominente
plaats in. De aankleding is perfect
en ademt echt de sfeer van honder
den jaren terug. Alleen, in het kas
teel van Horst tocht het vreselijk.
Door alle kieren en gaten waait de
wind vrolijk naar binnen en dan is
het zeker geen pretje om, zoals de
twee 'slachtoffers' in het verhaal
moeten, urenlang in je blote billen
te staan. De twee actrices die zon
der schroom hun achterste bloot
stellen aan de camera zijn de En
gelse Tina Shaw en de jonge Ne
derlandse Lucienne Bruinooge (21)
uit Amsterdam
Regisseur Harry Kümel is een
verhaal apart. Hij zit al vijfentwin
tig jaar in het vak, maakte speel
films als 'Monsieur Hawarden',
'Malpertuis' en de tv-serie 'De
komst van Joachim Stiller' en is op
de set de meest merkwaardige re
gisseur die je je voor kunt stellen.
Kümel rent van hot naar haar, foe
tert op iedereen, scheldt en kettert,
gooit in pure wanhoop de armen in
de lucht en laat iedereen duidelijk
weten dat hij. Kumel, nog nooit
met zo'n stelletje dilettanten heeft
moeten werken.
Cameraman Maurice Fellous
krijgt een veeg uit de pan. „Die
man weet niets van kadreren, dat
zal ik dan wel voor hem moeten
doen". Zo'n opmerking is goed
voor de grootste heibel op de set,
maar Maurice kent Harry en zijn
vreemde manier van werken al lan
ger en laat alle verwijten gelaten
over zich gaan. Kümel heeft ver
draaid goed in de gaten dat er gas
ten zijn en voert zijn one man show
nog verder door. Hii roept keer op
keer dat hij zo niet kan regisseren,
dat de kleedster de boel aan het sa
boteren is, dat alles en iedereen
sneller en beter moet gaan werken,
maar schroomt daarentegen niet
om met een van zijn actrices, de
rondborstige Antwerpse Mieke
Uitterlinden plotseling een uitge
breide politieke discussie aan te
gaan.
Tijdens de volumineuze lunch
schuift Kümel even bij aan tafel.
„Ik werk als een schilder. Als regis
seur wil ik zo'n scène helemaal op
bouwen, maak daar een composi
tie van. Dat vereist enorm veel con
centratie en dat lukt alleen als je in
stilte kunt werken. Daarom wil ik
geen gebabbel achter mijn rug. Ik
mag dan als erg eigenzinnig be
kend staan, dat is mijn manier van
werken en ik ken mijn vak door en
door. Wat ik wil is alles zo optimaal
mogelijk doen, afgezet tegen de
middelen die me ter beschikking
staan. Het budget is beperkt en
daarom moet ik in drie weken een
hele speelfilm realiseren, ik zou
wel eens willen weten wie me dat
na kan doen".
Harry Kümel is, ondanks het feit
dat hij als regisseur vóór deze pro-
duktie acht jaar lang niet heeft ge
filmd, een vakman. Ook al is zijn
optreden op de set vaak overdre
ven pathetisch en daardoor juist
weer lachwekkend.
Na het dessert gaat het weer rich
ting hanebalken van het kasteel
van Horst. Filmen is vaak uren
wachten, dat op zich al is geen ple
ziertje en zeker niet als je het zoals
Lucienne in die tochtige ruimte in
je blote billen moet doen.
'The secrets of love', een gefilmd
drieluik gebaseerd op erotische
vertellingen is een Belgisch-Neder
landse co-produktie van Jan van
Raemdonck (Kunst en Kino) en Ci-
nevesta van de Nederlandse pro
ducent Gerrit Visser. In september
zal de film in première gaan. Zeker
is dat 'The secrets of love' ook in
ternationaal zal worden uitge
bracht. De film is nu al verkocht in
zowel Frankrijk als Scandinavië
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
'To live and die in LA' - Lido, Lei
den.
Teachers' - Euro, Alphen
'Delta Force' - Euro, Alphen
'White Nights' - dansfilm met Gre
gory Hines en Mikhael Baryshni-
kov, City. Katwijk.
BLIJVERS
'Witness' - uitstekende thriller met
Harrison Ford in de hoofdrol, Lido,
Leiden
'American Niiya' - actiefilm, Tria
non, Leiden
'Absolute Beginners' - nu al be
faamde maar niet volledig overtui
gende muziekfilm, Luxor, Leiden.
'Jewel of the Nile' - het niet in alle
opzichten geslaagde vervolg op 'Ro
mancing the stone', Lido, Leiden.
'Weird Science' - twee jongetjes to
veren oogverblindend mooie vrouw
tevoorschijn, City, Katwijk
'Abel' - enige film van Alex van War
merdam over jongen die huis niet
uit wil, Lido, Leiden.
'Mama is boos' - vervolg op
'Schatjes', minder venijnig, Euro,
Alphen, City en Katwijk.
'Rocky 4' - Rocky Balboa strijdt te
gen Rus en ontpopt zich als vredes
engel, City, Katwijk.
'Out of Africa' - Meryl Streep en Ro
bert Redford hebben relatie in Afri
kaans plaatjesboek, Lido, Leiden en
Euro, Alphen.
SEXFILMS
'New wave hookers' - Rex, Leiden.
NACHTFILMS
'Jack and Jill' - Rex, Leiden.
"Twinety Brown de heetste smeris
in de stad' - Euro, Alphen.
Teachers' - Euro, Alphen.
'Delta force' - Euro, Alphen.
'Sense interdit' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Mama is boos' - Asta (463500), al.
'Out of Africa' - Asta, al.
'The jewel of the Nile' - Asta, al.
'Volunteers' - Babylon (471656), al.
'Out of Africa' - Babylon, al.
'3 Mannen en een wieg' - Babyion,
al.
'The Coca-Cola kid' - Cineac
(630637), 16 jr.
'The Delta force' - Cineac, 16 jr.
'Don't kill us we kill you' - Cineac,
12 jr.
'The jewel of the Nile' - Euro
(667066), al.
Hold Up' - Metropole (456756), al.
'Abel' - Metropole, al.
'Un Amour de Swann' - Metropole,
al.
The Berlin affair' - Metropole. 16 jr.
'Absolute beginners' - Metropole. al.
'Rerno' - Odeon (462400), 12 jr
'Iron Eagle' - Odeon, al.
'House' - Odeon. 16.jr.
'Rocky IV' - Odeon, 12 jr.
'Lekkere spelletjes' Le Paris
(656402). 18 jr
'Flesh and ecstasy' - Le Paris, 18 jr.
'Cattails' - Le Paris, 18 jr.
AMSTERDAM
'3 Mannen en een wieg' - Alfa
(278806), al.
'Wetherby' - Alfa. 16 jr.
'Kiss of the spiderwoman' - Alfa, 12
jr
'Witness' - Alfa, 12 jr.
Abel' - Alhambra (233192), al.
'The Coca-Cola kid" - Alhambra, 16
jr.
'Mama is boos' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), al.
'The jewel of the Nile' - Cinerama,
al.
'Out of Africa' - Calypso (266227/
234876), al.
'Macaroni' - Calypso, 16 jr.
'Taboe' - Centraal (248933), 18 jr.
'De aanslag' - Cineac, (243639), al.
'Prizzi's honor' Cinecenter,
(236615) 12 jr
'My beautiful Laundrette' - Cine
center, 16 jr.
'De nacht draagt jarretelles' - Cine
center. 16 jr.
'Police' - Cinecenter, 16. jr.
'Out of Africa' - Cinema (151243), al.
'The jewel of the Nile' - Cinema, al.
Rocky IV' - City (234579), 12 jr.
'Pyramid of fear' - City, 12 jr.
'Don't kill us we kill you' - City, 12
jr.
The Delta force' - City, 16 jr.
'House' - City, 16 jr.
Topgeheim (S)pionnen' - City, al.
'Remo' - City, 12 jr.
'Les baliseurs du desert' - Kritenon,
(231708). 12 jr
'Coup de torchon', - Kriterion, 16 jr.
'Death in Venice', Studio K
(231708), 16 jr.
Debbie does Dallas III* - Parisien
(248933), 18 jr
The Delta force' - Rembrandtplein-
theater (223542), 16 jr.
'Iron Eagle' - Rembrandtpleinthea-
ter. 12 jr.
'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr.
'Tangos' - The Movies, 16 jr.
'Almost You' - The Movies. 16 jr.
'Abel' - Tuschinski (262633), al.
'Fire and ice' - Tuschinski, 12 jr.
'Hold Up' - Tuschinski, 16 jr.
"The Berlin Affair' - Tuschinski, 16
jr.
'Absolute beginners' - Tuschinski,
TELEVISIE
De Italiaanse regisseur Liliane
Cavani staat bekend om haar
omstreden films en die reputatie
dankt ze vooral aan 'The Night
Porter'. Een film die destijds, in
1974, veel stof deed opwaaien.
Dirk Bogarde speelt een voorma
lige kampbeul, Charlotte Ramp
ling zijn voormalige slachtoffer.
Bogarde haalde in het concentra
tiekamp smerige spelletjes uit
met Rampling. Als zij hem na de
oorlog weer tegenkomt - hij is
nachtportier in het hotel waar ze
logeert - kunnen de rollen wor
den omgedraaid. De onontkoom
bare sm-toon in deze film stuitte
velen tegen de borst, maar intri
gerend en goed gemaakt is 'The
Night Porter' zeker. Donderdag
op België 2 (20.20 uur).
Dezelfde avond op Nederland
2 (19.12 uur) 'Black Sunday',
waarin Robert Shaw één van zijn
laatste rollen speelde. Zijn tegen
speelster is Marthe Keller die een
Palestijnse terroriste uitbeeldt.
Bij een belangrijke sportgebeur
tenis in Amerika wil ze een aan
slag plegen en Shaw moet dat als
Israëlische majoor voorkomen.
Gemaakt in de tijd dat rampen
films populair waren.
'Die Falschung', ook donder
dag, speelt zich af in het werkelij
ke brandpunt van het Midden-
Oosten: Beiroet. Bruno Ganz
gaat daar als verslaggever naar
toe en regisseur Volker Schlön-
dorff liet de camera tussen de
bombardementen door draaien
(23.00 uur, Nederland 1).
Op de Nederlandse tv morgen
en zondag aandacht voor de
Spaanse film. In beide films
wordt terug gegrepen op de Bur
geroorlog. Morgenavond 'El Sur'
Robert Shauw, te zu
Sunday'.
(23.15 uur, Nederland 2) met een
schitterende rol van Omero An-
tonutti als een man die destijds
anti-Franco was. In 'A un dios
desconido' keert de hoofdper
soon morgen terug naar Granada
waar destijds de linkse dichter
Garcia Lorca werd doodgescho
ten door de fascisten (22.40 uur,
Nederland 2).
Morgenavond ook 'Rashomon'
op Duitsland 3. (22.30 uur). Akira
Kurosawa won er 35 jaar geleden
het filmfestival van Venetië mee
en was op slag bekend. De film
gaat uit van een ontmoeting tus
sen een edelman, zijn echtgenote
en een struikrover. Alle betrok
kenen geven hun versie van wat
er bij die ontmoeting is gebeurd.
FILMS OP VIDEO
Donald Sutherland speelt Casa
nova in de gelijknamige film van
Federico Fellini, die tot en met
zaterdagavond in Het Kijkhuis is
te zien (19.30 en 22.15 uur). Dins
dag gaat hier 'Novecento' deel 1
en 2 van Bernardo Bertolucci
draaien. De film behandelt de ge
schiedenis van twee jongeman
nen die op hetzelfde landgoed
worden geboren aan het begin
van deze eeuw. (19.00 uur). Vanaf
donderdag draait in Het Kijkhuis
'Insignificance' van Nicolas
Roeg. (19.30 en 21.45 uur).
Marilyn Monroe is te zien in de
derde Monroe-film die K O
dinsdagavond brengt: 'Niagara',
waarin zij haar eerste hoofdrol
speelt. Zij is hierin een overspeli
ge echtgenote die tijdens haar
tweede huwelijksreis een com
plot smeedt om haar saaie echt
genoot (Joseph Cotton) om het
leven te brengen. Maar uiteinde
lijk wordt zy zelf het slachtoffer,
wanneer zij door Cotton wordt
achtervolgd in de klokkentoren
van de Niagara-watervallen.
Monroe zingt in deze film het
lied 'Kiss' dat destijds door Ame
rikaanse vrouwenorganisaties
werd geboycot omdat het ob
sceen zou zijn. (20.15 uur).
In het LVC draait tot en met
zondagavond 'The purple rose of
Cairo' van Woody Allen (21.15
uur). Woensdag begint hier een
terugblik rond Alain Resnais
met 'Mon oncle d'Amerique'
over drie mensen die elkaar toe
vallig ontmoeten (20.00 en 22.15
uur). Donderdag is Jean Paul
Belmondo in 'Stavisky' te zien,
waarin hy een oplichter annex
lieveling van de jet-set speelt.
Stavisky komt in het Frankrijk
van de jaren dertig door zijn be
trokkenheid bij een financieel
schandaal en door het opko
mend antisemitisme steeds meer
alleen te staan. (20.00 en 22.15
uur).
Whoopi Goldberg in 'The Color Purple', geschreven door Menno Meyes.
Regisseur Harry Kümel kijkt door de
Maurice Fellous.
naast hem cameraman
(foto GPDl