Moderne keuken is volop in beweging Het gevaar zit vaak in een klein (speel)hoekje Otto (postorders) knoeit met merken (1) Onveilige produkten MAANDAG 12 MEI 1986 PAGINA 9 Ode aan de schoen Elke taal kent raadgevingen die overbodig zijn. Een Nederlands voorbeeld daarvan is de huiskamerwijsheid: "Je moet oude schoenen nooit weggooien voor je nieuwe hebt." Ja, dank je de koekoek, denk je dan. Het regent hier zo'n driehonderd dagen per jaar en één keer op je blote voeten naar de brievenhuis naast het tuinhek en je hebt een blaasontsteking waar je de eerste jaren niet meer vanaf komt. Nog even afgezien van het feit dat de uitdrukking lijkt bedoeld voor lieden met evenveel praktisch besef als een steen, is hy ook nog eens krenkend voor de schoen op zich. Waarom mogen oude schoenen niet gewoon een tyclje by ons blyven, hebben ze ons niet altijd trouw gediend, zijn ze al niet genoeg met hun neus door het slijk gehaald? Nee, dan hebben ze in een land als Turkije bijvoorbeeld een beter leven. Op elke straathoek staat er wel een jongen klaar om ze de glans te verlenen waarop ze recht hebben. Maar toch - ook daar wordt er nog op schoenen neergekeken en wordt aan deze edele 'onderdanen' de toegang tot moskeeën ontzegd. Daar mag alleen de slof, het halfzachte broertje van de schoen, naar binnen. Schoenen. Die schuilplaatsen by uitstek voor onze moed. Hoeveel paren hebben wy er al niet versleten? Zoudt u ze niet eens allemaal bij elkaar willen zien in één 'grande parade'? Die lakschoentjes, glimmend als water bij nacht; die slangeleren pumps, waar Koos zo op viel; cfe hush-puppies, die zijn blijven staan ergens in een berghut in de Dolomieten, en de Hoots, waarop u een beetje achterover stond. Ik wel. Ik zou ze willen betasten, willen opwrijven, net als Alladin deed met zijn wonderlamp, om zo de geest van het verleden vrij te maken. Willen vaststellen wanneer ik de maat heb gekregen die ik tot aan mijn dood zal houden. Aan mensen die schoenen welbewust mishandelen heb ik een afschuwelijke hekel. Die deugen niet. In dit verband herinner ik my een oom die de gewoonte had om de soepelheid van een nieuwe schoen te testen door de hiel met een krachtige beweging tegen de neus te duwen. Hoe goed de kwaliteit van het leer ook was, je schoenen waren voor het leven verminkt. Goethe, u weet wel: die Duitse dichter, kan bij mij geen kwaad meer doen, sinds ik weet dat hij in een brief aan zijn geliefde schreef of zij hem de satijnen schoentjes wilde opsturen waarop ze een avond lang de Mazurka had gedanst, zodat hy zich aan het aroom dat eruit opsteeg zou kunnen bedwelmen. Dat was nog eens een man! Zou u zich zoiets kunnen voorstellen by uw mans sportschoenen, die trappers waarop hy elke avond door dat blaffende park rent? Er zyn trouwens wel meer schrijvers die in hun werk van liefde voor de schoen hebben getuigd. Jules Renard bijvoorbeeld. Hij vond dat de afdruk van een zool de vorm had van een viool, maar dan van een viool zonder hals. En nu we het toch over muziek hebben: heeft u tijdens een strandwandeling wel eens gemerkt dat de afdruk van een hak - en dan bedoel ik de hak van een gewone, lage wandelschoen - lijkt op een mansbakje, zo'n gevalletje dat orgeldraaiers altijd onder onze neus houden? Ja, schoenen. Er schiet my op dit ogenblik een aardig voorval te binnen, dat mij overkwam toen ik laatst met mijn nichtje schoenen ging kopen. By de kassa probeerde de winkeljuffrouw ons een dure schoencrème aan te smeren. Akkoord, ook de schoen heeft op slechte dagen recht op een goede make-up, maar de prys die de bewuste dame voor het potje vroeg was toch wel wat erg hoog. Dat ging dus niet door. Ze glimlachte: zoals u wilt. En overhandigde mijn nichtje iets dat ik er eerst heel eng vond uitzien. Een ballon. In slappe toestand nog. Die moest dus worden opgeblazen. Dat deed ze. Haar wangen bolden op als die van de saxofoniste uit die Tros-clip. Gehaaid legde ze een knoop in het tuitje. Ja hoor, ik mocht hem best even vasthouden, de ballon. Ik ervoer een aangename schok. Een vreemde gelukservaring. Met mijn volwassen handen 'vertilde' ik mij aan de ballon. Dat gevoel watje hebt als je een koffer wegzet, die je net hebt uitgepakt. Ik voelde opeens weer hoe licht mijn jeugd woog. Had even wat 'adem van toen' in myn handen. ANGELA PINNEBERG Het laatste snufje: een beweegbare keuken Vijftig jaar lang is de ontwikkeling van de keuken toch vooral een zaak gew eest van uiterlijk. Van granieten aanrecht via roestvrij staal, hout, naar kunststof. Een veranderingsproces ook van kleuren en tierelantijntjes op de kastdeuren. Acht jaar geleden nog kwam 85 procent van de geleverde keukens uit het buitenland. Duitsland vooral. Het is des te opvallender, dat de echte ommezwaai op het gebied van de keuken een Nederlandse innovatie is. Een keuken die beweegbaar is. Af te stellen op elke hoogte. En als een meubelstuk leverbaar. Wanneer u dus gaat verhuizen, dan verhuist de keuken mee. De Nederlandse keuken met andere woorden neemt een steeds grotere plaats in in de Nederlandse huishoudens. De vraag naar Duitse keukens is nu al tot zeventig procent gedaald. Met de nieuwste ontwikkelingen is het zelfs niet ondenkbeeldig dat de Nederlandse keuken straks een waardevol exportartikel wordt. Wensen van gebruiker staan centraal door Anne Marie Risse en Edith Tulp "Een keuken moet je kunnen ko pen, zoals je een auto koopt. Met alles erop en eraan, geschikt voor grote en kleine mensen, valide of invalide". Directeur E. Kers van Keuken Combinatie Oisterwijk heeft maar een ideaal: de ontwik keling van de perfecte keuken. Een keuken die tot in de kleinste de tails rekening houdt met de wen sen van de gebruikers. Op weg naar die perfecte keuken heeft hij onlangs voor de eerste keukenre volutie gezorgd, de Almat Vario, een 'bewegende' keuken. Die vergelijking met een auto is ook niet zomaar gemaakt. Een auto is een fraai staaltje functionaliteit. Wielen, stuur, motor, stoelen, alles zit daar heel compact op de meest logische plaatsen, zodat de gebrui ker er moeiteloos mee om kan gaan. „Zo moet de keuken er ook uitzien", aldus directeur Kers. "Als alle onderdelen van een keuken op de juiste plaats zitten en er wordt Deze spoelbak van Bowic kan praktisch in elke hoek worden ingebouwd, maar ook in een recht aanrechtblad. Voor het voor en naspoelen zijn twee kleinere bekkens aangebracht. Het materiaal waarvan dit in- bouwelement is gemaakt heet asterite: 70% kwarts en 30% kunststof. (foto pr) optimaal gebruik gemaakt van de moderne technieken die ook elders in de industrie toegepast worden, dan neemt een keuken ook veel minder ruimte in beslag. Noem het maar een meubel, een werkplek die we tussen de twee meter zeven tig en drie meter moeten kunnen leveren". Ergonomisch De Brabantse zakenman stortte zich met zijn bedrijf acht jaar gele den op het ontwerpen van comple te keukens. Niet langer gefixeerd op het uiterlijk alleen, maar vooral een filosofie hanterend, gericht op de ergonomie. Of met andere woor den, de keukenontwêrpen moes ten aangepast zijn aan de ideale houdingen waarin het werk in de keuken gebeurt. Er ontstond een vruchtbare samenwerking met do cent arbeidskunde en ergonomie Theo van de Schilden uit Wagenin- gen, die vanuit zyn studierichting ook al bezig was met de ontwikke ling van een keuken die het gemak van de mens moet dienen. Jaren lang is er het idee geweest, dat het werken in de keuken per sé staand moest gebeuren. In de nieuwste keuken van Kers kan het koken zittend gebeuren. De keukenkruk op wieltjes is maatgevend gewor den. Het keukenblok hangt bij de Al- mat Vario als het ware verpakt aan de muur en is met een simpele knop onder het werkblad te ver stellen van een hoogte van 72 centi meter tot 1.05 meter. Met het op hoogte stellen van het werkblad komen ook de keukenkastjes mee, zodat men ook daarvoor niet hoeft op te staan. Alleen al dat werkblad is afwij kend van een bestaand aanrecht. Het functioneert als een bureau. Dus kan men er zijn benen onder kwijt. Daarom is deze keuken een ware verlossing voor bijvoorbeeld rolstoelers, die tot nu toe veelal zij waarts hebben moeten werken in de standaard keukens. Aan weers zijde van de werkplek zijn in een hoek van 45 graden de kookplaat met afzuigkap en de spoelbak ge- plaats. Ook allerlei kookspullen staan binnen handbereik. De prijs? In standaarduitvoering (te leveren in wit, essen, grijs en ivoor) nog net geen tienduizend gulden. Vanaf 15 mei te bewonde- Het fornuis hoeft niet per se langs de wand te worden geplaatst. ren en te bestellen by de dochter ondernemingen Vendoplan Keu ken en Keuken Partners in Oister wijk, Houten en Beverwijk. Eerste stap De Almat Vario is volgens direc teur Kers nog maar een eerste stap op weg naar de keuken van de toe komst. De factor tijd gaat een steeds grotere rol spelen in de keu ken. Techniek voert straks de bo ventoon. "In de keuken van de toe komst zitten de technische ingre diënten straks precies waar ze het handigst zijn. Er zullen dan steeds minder kastjes nodig zijn en het aantal zinvolle en nuttige appara ten zal zich sterk uitbreiden". Het koopgedrag van het publiek is de afgelopen jaren ook sterk ge wijzigd. Vlogen in de jaren zeven tig de eikenhouten keukens als broodjes over de toonbank en wer den die keukens gelardeerd met tierelantijntjes, in de jaren tachtig is de efficiënte keuken er voor in de plaats gekomen. Duurzaam heid, gecombineerd met gemak. Sobere eerlijke vormen, waarin de kunststof voor tachtig procent de voorkeur heeft. Makkelijk in on derhoud en goedkoper. En de roestvrij stalen keukenasseccoires deden opnieuw hun intrede. Open keuken taboe Directeur Kers contstateert ook met tevredenheid dat de open keu ken nu vrijwel uit de gratie is. "Een elementaire misser", zo noemt hy dat fenomeen. De huisvrouw zou zich in een open keuken meer be trokken voelen bij het gezinsge- beuren in de huiskamer. "Als je staat te werken heb je geen tijd en aandacht voor de dingen die zich in de huiskamer afspelen. En an dersom worden de anderen op hun beurt bijvoorbeeld gestoord door het geluid van de keukenmachine of de mixer". Ook hier weer ziet hy een ideale oplossing. De halfopen keuken. Deze onttrekt het eigenlijke koken en de apparaten aan oog en oor, maar geeft bij gezellige klusjes, zo als de voorbereidingen voor het koken en het koffiezetten, wel vrij kijkspel. Ten slotte, inhakend op de trend van steeds meer culinair geïnteres seerde mannen, heeft hy in weer een andere systeemkeuken zelfs al de mogelijkheid om met tweeën aan één keukenblad te werken. „Dat uitgangspunt om de mens centraal te stellen en af te stappen van de gemakkelijke bestaande normen en voorstellingen, zal er voor zorgen dat die keuken van de toekomst echt een perfecte keuken wordt. Dat is ook echte innovatie, waar ik niet het alleenrecht op wil claimen, maar waarmee we vol gens mij wel geschiedenis schrij ven". Spellen voor de allerkleinsten Voor de allerkleinsten brengt Jum bo een hele serie nieuwe spellen uit. Voor kinderen vanaf drie jaar is er nu 'Peuter Electro'. Het gaat bij dit spel vooral om het herken nen en bijelkaar zoeken van kleu ren en vormen. De peuters hebben in dit spel een primeurtje: de plaats van de corresponderende plaatjes staat niet meer vast. Gebleken is dat kinderen die posities onthou den. 'Wat zit daar achter' is een geheu- genspel. In een kasteel worden achter 15 raampjes kaarten gelegd. Iedereen mag er een paar minuten naar kijken, dan worden de luiken gesloten. Om beurten nemen de spelers (vanaf vier jaar) nu een kaart van de stapel met dezelfde af beeldingen als achter de luiken en proberen aan te wijzen achter welk luikje hun afbeelding staat. Wordt het juiste luikje geopend, mag de speler het kaartje houden. Wie de meeste kaartjes heeft is 'Combi Mickey', afgeleid van Walt Disney-stripfiguren, is voor kinderen vanaf vier jaar een spel met vele mogelijkheden. De kaar tjes met stripfiguren zijn verdeeld in hoofd, romp en benen. De spe lers moeten er een compleet figuur van maken. Het kan worden ge speeld als kwartet, als puzzel of met een speciale puntentelling voor de juiste combinaties. Het spel 'Disney-babies' is een dominospel voor jonge kinderen waarbij vooral het herkennen van kleuren belangrijk is. 'Disneyland' is een spel voor kinderen vanaf vijf jaar. De spelers maken een avon tuurlijke reis door Disneyland en ontmoeten vele stripfiguren. Ver der komt Jumbo met een knikker spel, tien nieuwe Disneypuzzels en een puzzel in de vorm van een hon- demand, die byna levensgroot is. De prijs van de spellen loopt van 8,75 tot 24,95. Jaarlijks moeten 15.000 kinderen in het ziekenhuis worden behandeld na een ongeluk op een speelplaats. Reden voor de Stichting Consu ment en Veiligheid om ouders en leerkrachten via een landelijke cam pagne voor te lichten over de pun ten waar ze op moeten letten. De voorlichtingscampagne sluit aan op een actie afgelopen najaar, waarbij gemeenten en speeltuinexploitanten zijn benaderd. Toen werd ook het Hand boek Veiligheid van Speelgelegenheden gepresenteerd, dat nu bij alle gemeenten als richtlijn voor de bouw van speeltui nen wordt gebruikt. „We hebben de beheerders van de speeltuinen toen opgeroepen om van de winter gebruik te maken en de tuinen goed op te knappen, want een groot deel van de ongelukken wordt veroorzaakt door slecht onderhoud", zegt Kees Meij er van de Stichting Consument en Vei ligheid, „Nu is het aan de ouders om op hun beurt ervoor te zorgen dat kinderen veilig kunnen spelen". Een speelplaats is geen kinderdump. Toezicht bij een speeltuin is belangrijk, maar ouders en leerkrachten kunnen meer doen om te zorgen dat kinderen er veilig spelen. In de folder 'Veiligheid van Speelgelegenheden' staat een op somming van de punten waar je op moet letten. Vaak staan alle toestellen dwars door elkaar, zodat peuters en grotere kinde ren door elkaar moeten spelen, met het gevolg dat de kleintjes makkelijk onder de voet kunnen worden gelopen. Alles wat draait of slingert is riskant, zeker voor kleine kinderen die niet zien of een toestel hen kan raken. Bewegende toe stellen moeten dan ook zijn afge schermd en er moet voldoende loop- ruimte zijn. Gaten in de grond, boomstronken en restanten van afgedankte toestellen kunnen tot forse valpartijen aanleiding geven. Slechte tekenen zijn kapotte zitjes, doorgeroeste ophangingen van schommels, uitstekende spijkers en scherpe onderdelen, kapotte platforms bij glijbanen, roestige kettingen, een wip met kapotte autobanden, toestellen waarvan onderdelen ontbreken. Belangrijk is ook de ondergrond van de speeltuin. Beton, asfalt, tegels en grind zijn onder ieder toestel verkeerd. Harde aarde gaat bij lage toestellen en een grasmat kan dan ook. Maar als het om hogere apparaten gaat, dan moet de ondergrond echt verend zijn. Rubber te gels zijn dan goed. Nog beter is een on dergrond van grof rivierzand. Kees Meijer vindt overigens dat de verantwoordelijkheid van ouders voor de toestand van de speeltuin nog wel iets verder gaat. „Je moet er als ouder ook op letten dat het geen vuilnisbak wordt. Mensen gebruiken de zandbak vaak om hun hond of kat uit te laten. Ouders kunnen er een bijdrage aan leve ren om te zorgen dat een speelplaats schoon en heel blijft". Wie meer informatie wil over de veiligheid van speeltuinen, of wie een klacht over een speeltuin heeft, kan terecht bij de Stichting Consument en Veiligheid, tel. 06:0220220. Daar is ook de brochure 'Veiligheid van Speelgelegenheden' te bestellen. De NUSO, de landelijke organisatie voor speeltuin werk en jeugdrecreatie, kan advies geven hoe een speeltuin ingericht moet worden. Tel. 020-269661. Een fraai klimrek, maar tvel met veel gevaarlijk uitstekende bouten. (foto gpd» Consument onder redactie van Wim Fortuyn en Conny Smits In de Europese Gemeenschap geldt wel de verplichting om ondeugdelijke produk ten uit de handel te nemen, maar niet de verplichting om al verkochte artikelen terug te nemen. Een ongewenst en onlogisch hiaat in de wetgeving, zo meent de stichting Consument en Veiligheid. In de Verenigde Staten en Japan kunnen fabrikanten, importeurs en handelaren wettelijk worden gedwongen om onveilige produkten, die niet aan de wettelijke voorschriften voldoen, terug te nemen. Ook Frankrijk kent een zo'n bepaling. In West-Duitsland geldt iets dergelijks voor geneesmiddelen en in Denemarken voor elektrische apparaten. Maar niet in Nederland. De Economische Controledienst verbiedt jaarlijks de verkoop van rond 500 elek trotechnische produkten op basis van de Elektriciteitswet. De Keuringsdiensten van Waren nemen rond 10.000 partijen goederen per jaar uit de handel. Maar omdat de controle altijd achteraf plaats heeft, is soms een aanzienlijk deel van de afgekeur de produkten al verkocht. Op aandrang van de consumentenorganisaties nemen bedrijven wel eens vrijwil lig produkten terug van de koper. Maar dat gebeurt lang niet in alle gevallen: in de afgelopen tien jaar 33 keer. Tijd dus voor wettelijke bepalingen, vindt de stichting Consument en Veiligheid. Het postorderbedrijf Otto rommelt met merken. Een tuinbroek voor kinderen, die in de kleine catalogus Ottolien wordt het merk Oshkosh draagt, staat in de grote catalogus afgebeeld met het merk Bando. Het gaat in beide catalogi om de zelfde illustraties met dezelfde kinderen in dezelfde houding en dezelfde tuin- broekjes aan. Alleen zijn in de grote ca talogus Bandomerkjes over de Osh- Kosh-merken geplakt. Met een loep is dat te zien. Volgens woordvoerster Lydia Cop- pens van Otto is er niets aan de hand: de Amerikaanse producent van OshKosh maakt ook Bandoprodukten. Van de Bandobroekjes waren geen rode en blauwe voorradig en omdat de catalogus toch volledig moest zyn gaf hy het ad vies er de OsKosh-broeken voor te ge bruiken. Het andere merk moest men dan maar gewoon erover heen plakken. „En dat hebben ze vergeten te doen by het maken van Ottolien". Mode-agent Marc van Beurden - hij heeft de alleenverkoop van Oshkosh voor Nederland - verzekert ons echter dat de Amerikaanse fabriek helemaal geen Bandoprodukten maakt. „Daar klopt niets van. Dat is gewoon een leu-' gen", aldus directeur Van Beurden. „Ik kryg het hele assortiment uit Amerika aangeboden en maak zelf mijn keuze". De OshKosh-broekjes kosten in de winkel 75 tot 125 gulden. Van Beurden ontdekte al eens dat hetzelfde merk in een grootwarenhuis aanzienlijk goedko per werd aangeboden. Later bleek dat het namaak was uit Korea. Hij vermoedt dat de broekjes die Otto voor 30 tot 45 gulden aanbiedt, onder de naam Bando. ook uit een van de lage loonlanden ko- Van Beurden is op nader onderzoek uitgegaan, aangezien het postorderbe drijf de illustraties van OshKosh-pro dukten heeft gebruikt voor een ander merk. Hy heeft inmiddels zo'n broekje bij Otto besteld, (wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 9