Kj»w» A gprl Piranesi 'vertekende' de grandeur van Rome 'Fidelio' op het banale af Vrijdag jubileumconcert van jeugdkamerorkest Toneelgroep'Imperium'omzeilt clichés niet ^*5 luji- „JB i A World War Rockers met enig juiste instelling MAANDAG 12 MEI 1986 Tentoonstelling etsen in Dordreehts Museum Piranesi en Rome. Etsen uit de 18e eeuw. Tentoonstelling, verzorgd door de Dienst Verspreide Rijkscollecties te Den Haag, thans te bezichtigen in het Dordreehts Museum, Museumstraat 40. De expositie duurt tot 9 juni. DORDRECHT - De grote, door wrochte etsen van de beroemde achttiende-eeuwse Italiaanse etser Giovanni Battista Piranesi hebben recht op een uitzonderlijke behan deling als de gelegenheid daar is om een gedeelte ervan ten toon te stellen. Dat hebben de samenstel lers van de kleine expositie, die op het ogenblik in het Dordreehts Mu seum aan die etsen is gewijd, goed ingezien: in twee van de drie ruim ten hebben ze elk van de prenten (die tussen de 60 en de 70 cm breed zijn en zo'n 45 cm hoog) in een prachtig wijnrood passepartout ge vat en ze vervolgens, tegen alle standaardregels van tentoonstel- lingsbouw in, aan de wanden stijf naast elkaar opgehangen. Met als opmerkelijk resultaat dat de inrichting evenzeer indruk maakt als het tentoongestelde. Maar uiteindelijk gaat het na tuurlijk toch om de prenten zelf - het zijn er zoveel - een stuk of zes tig - dat de bezoeker moet kiezen. Piranesi's prenten moet je name lijk, na zo'n eerste indruk, die al leen maar geschikt is om de kwan titeit in je op te nemen, van heel dichtbij (ik denk daarbij aan tien of vijftien centimeter afstand) gaan bekijken; pas dan openbaart hun kwaliteit zich. Ze ontstonden in het midden van de achttiende eeuw en Piranesi was onvermoeibaar bezig: in een '•wetenschappelijke catalogus van ".zijn werk, die aan het begin van on ze eeuw is opgemaakt, overschrijdt de nummering het getal 800(!). Het is goed om dat te weten bij het zien van al dit precisiewerk. Piranesi hield zich vooral bezig met het in beeld brengen van de grandeur van Rome. Hij was uiter aard niet de eerste en de enige, die daaraan verslaafd raakte, maar zijn werk geldt wel als het best denkba re in dat genre. Bij kerk- en kloostercomplexen, tegenover de schier talloze palei zen, op de indrukwekkende plei nen en bovenai temidden van de ruïneuze restanten van het oude Rome - als het maar groots en im posant was dan kon men er gedu rende een vijfentwintigtal jaren halverwege de achttiende eeuw te eniger tijd Piranesi verwachten, gewapend met zijn schetsboeken. Zuurbad Met zijn schetsen verdween hij in het atelier, om daar zijn wonder werk te verrichten. Omdat hij gra fiek vervaardigde moest hy alles spiegelbeeldig op de koperplaat overbrengen - op zichzelf al een kunst. Niet direct op het koper werkte hy, maar in een dun, afdek kend harslaagje, dat op de koper plaat was aangebracht - zo is de etstechniek. Het veraangenaamt de taak van de kunstenaar, want je kunt luchtigjes tekenen, omdat je alleen maar de hars hoeft weg te krabbelen. Daartegenover staat dat je behalve in spiegelbeeld ook in negatief moet kunnen denken en kijken. Die harslaag is namelijk donker, en de lijntjes worden daar in uitgekrabd, waarbij de lichtere koperplaat vrij komt te liggen. De volgende stap is dan het etsen - bij Piranesi ging het daarbij zoals al vermeld om tot 70 cm grote pla ten - in een zuurbad. Pas daarna kon het afdrukken beginnen. Het lijkt door het gebruik van een zuuroplossing waarmee het beeld wordt ontwikkeld qua ver- 'Haring' verlengd AMSTERDAM (ANP) - De ten toonstelling van werken van Keith Haring in het Stedelijk Museum in Amsterdam is verlengd tot en met 19 mei (Tweede Pinksterdag). Dit besluit is genomen in verband met de grote toeloop, aldus het Stede lijk. Blinden vaardigingstechniek wel wat op hetgeen er komt kijken bij het ma ken van een foto. Maar stel je eens voor dat we elk tafereel, dat we wensen vast te leggen, eerst nog eens moesten gaan zitten nateke nen! Piranesi deed het, zijn hele ar beidzame leven lang. Hij ontwikkelde daarbij een mengeling van waarheidsgetrouw heid en fantasie, die als je weet langs welke weg zijn produkten ontstonden eigenlijk heel begrijpe lijk is. Ruïnes maakte hij soms ruï neuzer dan ze op het moment, dat hij ze opnam, waren. Fouten in ar chitectonische complexen verbe- terde hij. En bovenal: door bij de antieke bouwwerken - restanten van tempels, badhuizen, paleizen - heel kleine mensen neer te zetten stelde hy ze nogal eens een slag groter voor dan ze in werkelijkheid zijn. Colosseum Eén keer haalde hij het volgende huzarenstuk uit: een opname van het befaamde Colosseum, het grote amfitheater, dat nog altijd in Rome te zien is, vanuit de lucht, dat wil zeggen vanuit een gezichtspunt dat hij alleen maar in gedachten heeft kunnen innemen, want zó hoog bo ven de aarde kon toen niemand zich verheffen. Piranesi was zijn loopbaan be gonnen, toen hij vóór in de twintig was, met een serie etsen, waarin hij zijn fantasie de vrije loop had gela ten bij het weergeven van griezeli ge gevangeniscomplexen - in Dor drecht hangen daarvan enige ex emplaren. Het was dè manier, door het uit zonderlijke van het motief, om de aandacht op zich te vestigen, maar het was, achteraf gezien, ook niet veel meer dan dat. Zijn werkelijke draai heeft Piranesi (hij leefde van 1720 tot 1778) gevonden in het met eindeloos geduld vastleggen van zijn kijk op Rome, de eeuwige stad. U moet wel bedenken: de afbeel ding, die hierbij gaat, laat in het krantendrukraster, dat daarvoor moest worden gebruikt, slechts een armzalige afspiegeling zien van wat er in Dordrecht werkelijk te 2 L.D. COUPRIE LEIDEN - Het Jeugdkamerorkest Leiden werd in 1960 opgericht. Dat feit werd al in september van het vorig jaar herdacht met een kort concert in de Taffehzaal van het Museum van Oudheden. In de Stadsgehoorzaal wordt vrijdag het officiële jubileumcon cert gegeven. Twee van de oprich ters spelen daarbij een belangrijke rol. Rien de Reede. die nu fluitist is in het Concertgebouworkest, zal een fluitconcert van Stamitz spe len. En Henk Briër. sinds de op richting dirigent van het orkest, heeft de algehele muzikale leiding in handen. Een ander prominent voormalig lid van het Jeugdkamerorkest in Harro Ruijsenaars, solo-cellist van FOTO-MANIFESTATIE - In Am sterdam wordt van 15 mei tot 1 juli een tweede internationale foto-ma nifestatie gehouden. Tijdens d?ze Foto '86 staan vanaf 15 mei tot en met 1 juni vooral twee tentoonstel lingen centraal: in de Nieuwe Kerk is fotografie uit de jaren vijftig te zien en in de Koopmansbeurs wordt recent werk uit de periode 1980-1986 getoond. Daarnaast telt Foto '86 tot 1 juli nog eens ruim ne gentig foto-exposities in diverse culturele plaatsen in de hoofdstad. In 1984 trok de eerste manifestatie ruim 45.000 bezoekers. het Concertgebouworkest. Hij zal werken van Vivaldi en Tsjaikowski vertolken. Violist Theo Olof. be schermheer van het orkest, zal als solist optreden in de 'Havanaise van Saint-Seans. Ander oud leden van het orkest bundelen de krachten om een werk voor strijkorkest van Frank Martin ten gehore te brengen. Het programma wordt geopend met de Symfonie nr. 56 van Joseph Haydn. Sluitstuk is 'Fanfare' van de Nederlandse componist Hugo Chodron, dat gespeeld zal worden door zowel leden als oud leden. Aanvang 20.00 uur. Vania Quartet wint jazzfestival Breda BREDA NP) Het Vani; Quartet uit Amher» heeft gisteren in Bred>a het concours van het zestiende ou de stijl jc zz festival gewonneu. Dit hot-jazz en zigeunerswing spelend viert? 1 ha? 1de 509,5 punt. Tweede werd de New Orleans Blackboots uit Breda met 490 punten. In 1983 behaalde dit orkest ook de tweede prijs. De solistenprys werd toegekend aan de 33-jarige leider van de New Orleans Blackboots. Tom Goosen. op trompet. In het Leidsch Dagblad van don derdag 1 mei stond een recensie af gedrukt van en hardrock-gebeuren in Katwijk, gechreven door Her man Joustra. Ik heb mij geërgerd aan de vol gende passage: 'Men toonde er even veel belangstelling voor als een blinde voor een schilderyen- tentoonstelling. Alleen gooien blinden in het algemeen niet met dozen". Toegegeven: een recensie van een hardrock-festival wijkt in be woording gewoonlijk af van een verslag van een operette-festival. Maar om de onvermogens van een visueel gehandicapte te gebruiken om een sfeertekening weer te ge ven vind ik ongepast. En geen grapjes dat een blinde (stigmatiserende bewoording trou wens) het toch niet heeft kunnen lezen. Jan-Kees de Vries 3 Octoberstraat 29a Leiden Operastichting draait optimisme van Beethoven de nek om 'Fidelio' van Ludwig van Beetho ven. Uitgevoerd door de Nederland se Opera Stichting en het Neder lands Philharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart. M.m.v. het Neder lands Opera Koor. Solisten o.a. Jan Alofs, Willard White, Günther Neu mann, Luana DeVol, William Wilder- mann, Ellen van Lier en Wouter Goedhardt. Regie Harry Kupfer, de cor en kostuums Wilfried Werz. Pre mière op 10 mei in het Circustheater te Scheveningen. Herhalingen in de Amsterdamse Stadsschouwburg op SCHEVENINGEN - Ludwig van Beethoven (1770-1827) heeft in zijn werken voor alles getracht het humanistische ideaalbeeld van de Verlichting uit te beel den: de niet aflatende strijd der mensheid tegen tirannie en cor ruptie, gekoppeld aan het geloof dat deze overwonnen kunnen worden. In dit opzicht is zijn 'Ode an die Freude', het slotkoor uit de 9e symphonie wel het meest bekend. In 'Fidelio' (de enige opera die hij heeft nagela ten) vinden we deze idealen op nieuw. Met name in het, met de negende symphonie verwante slotkoor: ook hier drukt Van Beethoven wederom zijn rots vaste geloof in de algemene broe derschap der mensheid uit. 'Fi delio' (vroeger ook wel 'Leonore' genaamd) werd reeds in 1805 voor het eerst uitgevoerd, maar sloeg toen nog niet aan. Pas na enkele malen door Van Beetho ven te zijn hierzien, beleefde het zyn eerste successen in 1814, en is sedertdien de operageschiede nis ingegaan als een veelge- speeld en alom geliefd werk. Het verhaal van 'Fidelio' is eenvoudig en universeel. De Spaanse edelman Florestan is door de corrupte gevangenis-di recteur Don Pizarro opgesloten. Zyn vrouw Leonore weet hem op te sporen en hem, samen met de andere politieke gevangenen. te bevrijden. In een notedop: de macht van het goede triomfeert over het kwade. Reprise In het seizoen 1980/81 bracht de Nederlandse Opera Stichting 'Fidelio' al eens op de planken, en de huidige serie voorstellin gen is hiervan een reprise. Op zich is het niet onwelkom, een opera als 'Fidelio' na enkele ja ren terug te kunnen zien, en zui ver muzikaal beschouwd is er in de uitvoering zoals deze momen teel wordt gebracht, veel te ge nieten. Het Nederlands Philharmo nisch Orkest onder leiding van Edo de Waart speelde sterren van de hemel, en de vocale solis ten doen hier niet voor onder. William Wildermann zingt een zeer verdienstelijke Rocco, en zijn behandeling van de gespro ken teksten is een genoegen om naar te luisteren. Overtuigend is voorts Luana DeVol als Leonore, met name in haar (lastige) dra matische aria 'Komm, Hoff- nung'. In de overige rollen valt verder Ellen van Lier op in de rol van Marzelline: een uitstekende keu ze. Daarentegen kwamen bij de première Jaquino (Wouter Goed hardt) en don Pizarro (Willard White) aanzienlijk minder goed uit de verf. Beiden speelden noa- gal krampachtig en klonken dienovereenkomstig, wellicht mede onder invloed van de regie. Geforceerd Want dat is het zwakke punt van deze produktie: de gefor ceerd aandoende regie(-opvat- ting). Harry Kupfer heeft reeds eerder blijk gegeven van zijn ei genzinnige ideeën op het gebied van opera-regie, en deze Fidelio is hierop geen uitzondering. Kupfer situeert de handeling niet meer in een vroeg 18de eeuws Spanje, maar suggereert (samen met de door Wilfried Werz ontworpen decors en kos tuums) een zekere mate van ei gentijdsheid. De met felle elek trische schijnwerpers verlichtte binnenplaats van de gevangenis wekt zelfs herinneringen op aan een recent verleden. Op zich zou deze 'actualisering' dramatisch zeer sterk kunnen werken, ware het niet dat dit idee in de regie zo ver wordt doorgevoerd, dat het op sommige momenten zijn doel volkomen voorbijschiet. Het aanbrengen van enig realisme in opera valt op zich te prijzen; maar de grens met het banale wordt in deze produktie soms ge vaarlijk dicht benaderd. Utopie Zeer duidelijk speelt dit in de eerste akte. De stilte tijdens en na de opkomst van de gevange nen, die na lange tijd even wor den gelucht, is hier ondraaglijk lang gerekt. Een van de meest dramatische en inhoudsvolle momenten uit Beethoven's parti tuur (de meesterlijke opbouw van het koorwerk 'O welche Lust') verliest door dit vroegtij dig concentreren van de span ning bovendien vrijwel alle kracht en functie. En, hoe impo sant Kupfer's enscenering van het grote slotkoor ook moge zyn (een gigantisch visueel spekta kel, waarin vrijheidsstrijders uit alle eeuwen ten tonele worden gevoerd): ook hier gaat het to neelbeeld een eigen leven leiden. Maar bij dit alles blijft Kupfer tenminste nog binnen de lijnen van Beethovens gedachten, al verlegt hij dan ook het accent. Echter blijft het hier niet bij: wat Luano DeVol rechts op de voorgrondmet gevangenen i i hedendaagse 'Fidelio' i i de Oprastich- (foto Jaap Pieper» overblijft als het doek valt zyn twee levensgrote doodskisten op een verlaten toneel. Van Beetho ven's optimistische wereldver trouwen is hiermee dan defini tief de nek omgedraaid. Harry Kupfer zegt hier zelf over dat hij wil voorkomen dat zich op het toneel een 'happy end' voltrekt. "Er bestaat geen bevrijding uit gevangenschap, alleen de dood. Een utopie moet je laten zien als utopie". Dit gege ven brengt hij in deze regie op indringende wyze over, en dit werkt schokkend. Ongetwijfeld zal hy het publiek zo ook aanspo ren om over onze wereld na te denken. Geen Fidelio Maar, of dit zal zijn in de rich ting die Van Beethoven in zijn werk trachtte aan te geven? Het rotsvaste geloof in de mensheid, het humanistisch ideaal "Alle Menschen werden Bruder" is bij Van Beethoven allerminst uto pie. Voor dit wereldbeeld is al leen onder invloed van Harry Kupfer's cultuurpessimisme geen plaats meer. Toegegeven, bijna de gehele avond zet Kupfer ons fraaie beelden voor, die wor den ondersteund door Van Beet hovens' schitterend uitgevoerde muziek. Maar de 'Fidelio'. nee, die heb ik niet kunnen ontdek ken. ABRAHAM GOEDHALS 'Niet geschikt voor publicatie' van en door toneelgezelschap Imperium. Met: Amerentia van Dokkum, Nel van der Harst, Ton Uyl, Lucie Puf- kus, Bertelt Broers en Janine Bol. Regie: Clara Smit. Gezien op 10 mei in het Microtheater, Oude Vest 33e. Aldaar nog te zien tot en met 31 mei, elke vrijdag- en zaterdagavond. LEIDEN - Nog niet eens zo lang geleden was het heel gebruike lijk om op basis van eigen impro visaties toneel te spelen, om zelf al spelend en improviserend een verhaalgegeven uit te werken. Veelal brachten de spelers be wust hun persoonlijke ervarin gen in, die dan min of meer in het stuk werden verwerkt. Lange tyd heeft bijvoorbeeld het Werk- teater met deze werkwijze veel succes gehad en is voor velen een inspirerend voorbeeld ge weest. In dit door hen zelf geschreven stuk zijn de leden van Imperium ook van improvisaties uitgegaan. Een kranteartikel over eén kin dermoord in een Iers gehucht vormde daarbij het belangrijkste uitgangspunt. Door middel van dit toneelstuk proberen de spe lers zich in de omstandigheden te verdiepen, waaronder deze trieste zaak zich heeft afge speeld. Een jonge Dora de Graaf, wordt het slachtoffer van het strenge, godsdienstige nor menpatroon van haar platte landsfamilie. Bij toeval ontmoet ze een journaliste, die aanvanke lijk over deze zaak wil gaan schrijven. Uiteindelijk (in de laatste minuten van het stuk) ziet ze daarvan af; de gebeurtenissen zijn 'niet geschikt voor publica tie'. De reden daarvooi* laat Im perium niet open: maar om w:lle van de spannin; is het beter om dat hier niet te vermelden. Als verklaring is het overigens nogal mager - het publiek krijgt niet echt inzicht in de beweegre denen van deze mensen. Het on ontkoombare isolement van Do- ra en het waarom van de meer dan beroepsmatige belangstel ling van de journaliste blijven vaag. Van één van de persona ges, die achteraf een hoofdrol blijkt te hebben gespeeld, wordt slechts zijn naam genoemd. Zo doende blijft deze produktie een wat oppervlakkige schets. Wel blijkt duidelijk, dat Impe rium nadrukkelijk heeft gezocht naar een sluitend verhaalgege ven met een consequente span ningsopbouw. Het geheel speelt zich af op verschillende locaties, die met weinig middelen effi ciënt zijn aangegeven. De spel- prestaties zijn over het algemeen adequaat. Verschillende perso nages, zoals Dora, haar oudste broer Jakob en boerenknecht Maarten, geven hun versie van gebeurtenissen. Om dat op to neel als flash-backs zichtbaar te maken, zijn doeltreffende oplos singen bedacht. Tevens is het daardoor mogelijk om de chro nologie van het verhaal te door breken. Om het geheel boven een somber naturalistisch kader uit te tillen, wordt het stuk op Brechtiaanse wyze ingeleid en onderbroken met een lied, waar in commentaar op de gebeurte nissen wordt gegeven. Alleen de functie van de dia-projectie (met waarschijnlijk hetzelfde beoogde effect) is minder overtuigend. Groot nadeel deze pro duktie is, dat we iets dergelyks al zo vaak gezien hebben. Vanuit Nederlandse literatuur en films zijn trieste lotgevallen van streng-godsdienstige platte landsfamilies al genoegzaam be kend. Het is daarom moeilijk om clichés te vermijden. Twee scè nes spelen zich af op de hooizol der. Het zal door alle films en ro mans niemand verbazen, wat daar gebeurt... inderdaad, na nog geen halve minuut: hoppa! Der gelyke voorspelbaarheden doen te veel afbreuk aan het geheel, ook al is er serieus en hard ge werkt.- WIJNAND ZEILSTRA. m Uyl) in Niet geschikt voor publicatie' in der Harst) en Jakob Ton 11mperium (foto Frrd Rohdr World War Rockers. Fred Kienhuis (zang, gitaar), Bert Fonderie (drums, zang). Ad Sandtke (bas, zang) en Paul Fonderie (gitaar, zang). Ge hoord op 10 mei in het Leids Vrije- tijds Centrum. LEIDEN - Terwijl de Hilversum- se muziekdeskundigen alsmaar orakelen dat popgroepen tegen woordig niet meer kunnen 'door breken' (wat dat ook mag zijn) als ze geen videoclip hebben ge maakt, wordt er om de hoek vaak nog puike muziek gespeeld. Neem de World War Rockers, vier Randstad-jongeren met de wind in de rug en de kragen om hoog. Ze ogen minstens zo fris als The Shorts en zyn zo onge veer vergroeid met hun instru menten. Zaterdagavond speel den ze in een redelijk gevuld LVC, en dat terwijl hun populai re geestverwanten van Ivy Green en Tröckener Kecks op hetzelfde moment een gezamenlijk con cert in Hazerswoude gaven. Je kunt van de World War Rockers moeilijk beweren dat ze muzika le grenzen aan het verleggen zijn, maar ze spelen altyd met de enig juiste instelling: vanavond gaat de beuk erin. Als er maar drie toeschouwers om een toegift roe pen, dan is dat al voldoende om er gewoon nog een kwartiertje tegenaan te gaan. Wat mij betreft kan daar geen clip aan tippen. Het Haarlemse kwartet is al vaak met The Clash vergeleken En terecht. De basis van hun mu ziek ligt in de rock, die wordt ge speeld met de energie die er in de late jaren zeventig aan is toege voegd. Een onopvallende reggae ondergrond en aan de country en rockabilly ontleende gitaarloop jes voorkomen eenvormigheid. Voor klassieke pop met meer stemmige zang gaan ze ook niet uit de weg, al moet ik zeggen dat de koorzang niet hun sterkste kant is. De bezetting is die van de Beatles: twee gitaren, bas en drums. De twee felle gitaren spe len het hele zaakje dicht; voor so lo's is amper ruimte. Getuige de spaarzame momenten waarop wel werd gesoleerd, hoeft nie mand daar rouwig om te zyn. Veel nummers van hun vorig jaar verschenen LP 'Ain't no thing clean' werden gespeeld. Het titelnummer was één van de sterkere stukken, net als hun be ginselverklaring 'This is me' en 'Tonight*. Voor de toegift hadden ze 'Summertime Blues' bewaard, geschreven door Eddie Cochran en bekend van Blue Cheer en The Who Daarna was er nie mand meer die het nog jammer vond dat de Redskins het had den laten afweten. ARIEJAN KORTE WEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21