'Geen] en frul tussen krullen len kijker en info TV-rubriek Video maalt niet om verlengingen door Nico Scheepmaker Geld voor Nat. Ballet ZATERDAG 10 MEI 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA Erik de Vries, die het weten kan, omdat hij voor de oorlog al tele visie maakte en dus onze enige nog levende televisiepionier is. zegt altijd dat de afstandsbedie ning de mooiste uitvinding ter wereld is. Zou je hem vragen wat hij zou kiezen als hij naar het on bewoonde eiland alleen een tv- toestel, of alleen een videoappa raat, of alleen een afstandsbedie ning mee mocht nemen van de autoriteiten aldaar, dan zou hij ongetwijfeld voor de afstandsbe diening kiezen! Ikzelf heb het nog jaren zonder kunnen doen. Als verontschuldi ging voerde ik aan dat het heen en weer lopen tussen mijn tv-toe- stellen en de zitbank nog mijn enige lichaamsbeweging was, dat het me fit hield, maar op een gegeven moment kocht ik tege lijk met een nieuw tv-toestel een daarbij behorende afstandsbe diening, en sipdsdien ben ik Erik de Vries beter gaan begrijpen. Afstandsbediening geeft macht. Aan een aantal wonderen zijn we in de loop der jaren gewend geraakt. Je draait een knop aan de wand om, en een glasbolletje aan het plafond vult zich met licht. Je drukt een knop in op een smal kastje, en iets in dat kastje pikt uit de stilte om ons heen een stem of mondharmoni ca en brengt die ten gehore. Raadselachtig, maar er schijnen verklaringen voor te zijn. Het zelfde geldt voor de televisie. Weinig dingen in mijn leven heb ben een zo verpletterende indruk op me gemaakt als de wijze waar op ik thuis, in mijn kamer, de eerste tv-beelden ontving. Mijn technische broertje verbond twee dubbelsporige elektrische draden die op de vloer lagen tot een T-vorm, maakte de poot van de T vast aan het tv-toestel. EN ER WAS BEELD! Gewoon, via twee onooglijke draden die bin nenskamers op het tapijt lagen! Een wonder dus. Maar een won der waar je na een tijdje aan gaat Ik betwijfel of ik ooit aan de afstandsbediening zal wennen. Zo'n apparaatje geeft je een zelf de soort macht als de krijgers in Star Wars met hun lasergeweren. Je hoeft niet eens nauwkeurig te mikken om van Sky Channel over te schakelen op Nederland 1. Over honderd jaar, als allang bewezen is dat planten en bomen gevoel hebben en over een vorm van intellect beschikken, zal worden aangetoond dat de chip die via de afstandsbediening voor het overschakelen van het ene op het andere net zorgt, en die we al die jaren als een tech nisch vernuftigheidje hebben be schouwd, in werkelijkheid een levend wezentje van een peilloze intelligentie is,- een ontdekking die gelijk te stellen is aan die van Anthonie van Leeuwenhoek, die m 1676 in tandplaque bactenen ontdekte. Toch, hoe vreemd het na het voorgaande misschien zal klin ken, zal ik, als ik voor het zelfde dilemma word gesteld als Erik de Vries, niet de afstandsbedie ning meenemen naar het onbe woonde eiland, maar de video. Natuurlijk hoop ik dat nog een derde naar datzelfde eiland zal worden verbannen die voor de televisie kiest, maar ook zonder die hoop kies ik voor de video. De mooiste uitvinding van de wereld! Het meest democrati sche apparaat dat ooit vervaar digd is, omdat het ons verlost van de tirannie van de directe tv- uitzending, die ons aan vaste tijdstippen bindt. Toch ontveins ik mij niet dat de video wel eens voor teleurstel lingen kan zorgen. Neem afgelo pen woensdagavond. De GPD, waarvan deze krant deel uit maakt, vierde zijn 50-jarig be staan met een diner-dansant m het Kurhaus. Daar mocht ik niet ontbreken, ook al werd tezelfder tijd op de televisie rechtstreeks de Europacup 1-finale tussen Barcelona en Steaua Boekarest uitgezonden. Geen nood, de vi deo hielp de tirannie verdrijven van de 'live'-uitzending, ik toet ste de tijden en het juiste kanaal in, en zorgde ervoor dat ik, ook op de terugweg naar huis, niet door de autoradio verrast kon worden met de uitslag. Twee uur 's nachts thuis, te laat om nog te kijken, ik bewaar de dat tot de volgende dag, maar eerst moest ik de buitendag van mijn dispuut bijwonen, een ge zelschap van dertig personen, aan wie ik verbood mij ook maar iets over de uitslag of het verloop van de wedstrijd te vertellen. Dat lukte, hoewel eentje niet kon na laten te zeggen dat ik pas naar het enerverende slot hoefde te kijken, daarvoor gebeurde er toch niets. Pas donderdagavond laat had ik gelegenheid te kijken. Natuurlijk trok ik mij niets aan van die aanbeveling, en keek ik van de eerste tot de negentigste minuut, en daarna naar de ver lenging, althans: naar het begin daarvan. Opeens: afgelopen! Bij het intoetsen van het einde van het programma had ik weliswaar de gebruikelijke marge voor tijdsoverschrijding genomen, maar vergeten dat er wel eens verlengd zou worden! Na een da genlange strijd tegen het verne men van de uitslag en het uitzit ten van een 0-0 behoedzaam heidsgevecht. moest ik door die stomme video (of eigenlijk door die stomme video-intoetser) de uitslag en het blijkbaar enerve rende slot missen! Nu wou ik ook de uitslag we ten, maar Nederland 1 en 2 wa ren al naar bed. geen teletekst dus, alleen Duitsland was nog in de lucht. Teletekst sport: niets. Alleen bij de Nachrichten het be richtje dat 13 supporters van Steau Boekarest 'na de Steau- triomf politiek asyl hadden aan gevraagd. Het is als met Tsjerno- bil: de techniek is schitterend, maar legt toch elke keer weer het loodje na de gebruikelijke 'men selijke fout'... Hans Keiler (49) werkt zo'n tachtig uur per week aan Ne derland C, het wekelijkse kunstprogramma van de NOS. Daarnaast schrijft hij onder de titel Transit iedere vrijdag een column over reizen op de ach terpagina van NRC Handels blad. Wie op grond van dit hu zarenstukje verwacht met een op en top neuroot van doen te hebben, vergist zich. Oké, tij dens het interview steekt hij de ene sigaret met de andere aan en hij begroet ons met de jovia le woorden 'dat hij weinig tijd heeft', maar toch maakt hij een ontspannen indruk. Hij kon zo de tweelingbroer van D66-opperhoofd Hans van Mierlo zijn: hetzelfde gebruin de gezicht en een gezonde kop met haar. Maar zijn handels merk is zyn stem, „een warme bas, die menige televisiedocu mentaire van timbre heeft voorzien. Een stem die zich als een wollen deken om je heen wikkelt", aldus Jan Brokken in de Haagse Post. Nederland C is al weer bezig aan zyn tweede seizoen en ook nu te kent Keiler voor de eindredactie. Was het programma vorig seizoen nog avondvullend, dit jaar is de ge middelde duur 35 minuten, daar naast worden af en toe wat langere specials verzorgd. Een 'normale' aflevering bestaat uit zo'n vier kor te items. Nooit problemen met de planning? Keiler: „Je moet er altijd reke ning mee houden dat je een paar dagen voor de uitzending weer he lemaal opnieuw kunt beginnen. Voor een gewone uitzending heb ben we gemiddeld zo'n tien dagen, maar je kunt actueel zijn tot de laatste vijf minuten. In noodgeval len kun je zelfs 'live' in de studio iets impifcviseren. Dat is overigens nog nooit gebeurd. Het gekste was die affaire over de PC Hooftprijs. Dat hoorde ik toevallig de avond vóór de uitzending in het Journaal. De volgende dag zijn we meteen aan het bellen geslagen. We heb ben toen ergens in Amsterdam een camera neergezet waar we alle be trokkenen langs lieten lopen. Dat programma was vlak voor de uit zending klaar". Om eventuele rampen te vlug af te zijn, kun je natuurlijk altijd zor gen datje wat reserve-items achter de hand hebt, maar bij Nederland C bleek die truc niet te werken. „Iets dat in de la ligt wordt er niet mooier op. Bovendien, als die items lukken zijn ze zo aardig dat je ze meteen wilt gebruiken". 1 Hans Keiler wil geen artistieke hoogstandjes in Nederland C De exacte lengte van Nederland C wordt niet bepaald door het aan bod aan interessante kunstitems, maar door de rest van het program ma-aanbod. Zoals gezegd,vorig jaar was Nederland C nog avond vullend, maar dat beviel niet echt. Mensen die slechts geïnteresseerd waren in specifieke informatie wa ren volgens Keiler toch min of meer gedwongen de hele avond te kijken, want de informatie was over de hele avond uitgesmeerd. door Fred van Garderen en Gerlof Leistra „In de loop van het eerste sei zoen hebben we daarom besloten de informatie naar voren te schui ven en het evenement als één blok te presenteren, bijna zoals vroeger in een bioscoop werd geprogram meerd. Ook omdat de neiging steeds sterker werd die informatie ve tijd te zien als inleiding op wat daarna kwam, terwijl die informa tie toch vooral op de actualiteit ge richt zou moeten zijn. Dat rare in terne conflict, daar moest ik vanaf. Vandaar dat we aan het begin van dit seizoen veel duidelijker voor een scheiding hebben gekozen". Het belangrijkste criterium waar een item vólgens Keiler aan moet voldoen om in Nederland C te ko men, is de actualiteit. En wordt een onderwerp wél interessant gevon den maar is het niet actueel, dan moet het dat maar worden. Zo een voudig ligt dat, zo maak je nieuws. „Maar er is geen maatlat waaraan je kunt afmeten of je iets wel of niet moet doen. Je moet'in staat zijn, zowel kwalitatief als kwantita tief, adequaat aandacht aan een on derwerp te besteden. Als blijkt dat je dat niet kan, moet je er ook af blijven, tenzij het iets is waar je ab soluut niet omheen kunt". Hoogstandjes Keller is in zijn programma doodsbenauwd voor artistieke hoogstandjes zonder meer, voor het l'art pour l'art'-principe. Of, zo als hij het zelf zegt: „Op het mo ment dat je er krullen en frullen aandraait die tussen de kijker en de informatie gaan zitten, ben je op de verkeerde weg". Maar gaat het bij de video-art van Jaap Drupsteen waarmee de ver schillende items worden afgewis seld dan niet om krullen? „Ja, maar we vinden dat dat bij ons hoort, dat je toch aandacht hebt voor innoverende zaken op het ge bied van kunst en vormgeving. Maar soms werkt het niet, dan heb ben de onderwerpen van zichzelf al zoveel dynamiek dat het er niet meer tussen kan". Hans Keiler: "Als je ergens een camera voorzetraak je onmiddel lijk het gevoel van echtheid kwijt". (foto GPD) 'Het Slachthuis': zware kost 'Het Slachthuis' van Slawomir Mro- zek door F Act. Vertaling en regie Benjamin Gijzel. Dekor Danielle Waslander. Gezien op 9-5-'86 in het LAK, Leiden. Aldaar nog te zien op 10-5. LEIDEN - F Act biedt aanko mende, veelbelovende regis seurs de kans om eens onder min of meer ideale omstandigheden een voorstelling te maken: er is geld, er zijn professionele ac teurs, etcetera. Een kans om zich te bewijzen. Benjamin Gijzel is zo'n regisseur en voor zijn kans heeft- hij van de Poolse auteur Slawomir Mrozek het hoorspel 'Het Slachthuis' vertaald en be werkt tot een toneeltekst. Van de - lange - hoorspelversie, bleef ongeveer de helft over. 'Het Slachthuis' gaat over de positie van de kunst en de kun stenaar in de samenleving; een oud maar immer boeiend thema. Aan de hand van een violist (Joop Keesmaat) stelt het de vraag of kunst een sociaal rele vante functie heeft. De violist wil beroemd worden en wil de kunst dienen - denkend dat het hem en zijn publiek zal verheffen - en zweert daartoe het Leven, in de vorm van een meisje (Ingeborg Loedeman), af. Een geschilderde Paganini waarschuwt hem voor de kunst, maar wil zó graag nog een keer leven, dat hij hem zijn genialiteit aanbiedt in ruil voor dat leven en wordt prompt sla ger. Op het toppunt van zijn roem komt de violist tot een belangrijk inzicht: de mensen die hem steu nen - zijn moeder; de concertge bouwdirecteur - doen dit uit ei gen belang en zijn kunst verheft niet; het vormt slechts het laagje vernis waaronder 's mensen dier lijkheid schuilt. Acuut wordt ook hij slager, maar zijn 'terug naar de realiteit' lost niets op en uit eindelijk slacht hij zichzelf als een koe. Zware thematiek die door. Mro zek met een flinke dosis sarcas me cn bizarre humor overgoten wordt. Waardoor echter niet ver borgen wordt dat het stuk in fei te een soort verhandeling is over de kunst, en of dat nou zulk boeiend theater oplevert Gijzel heeft voor alles de the matiek van het stuk willen over brengen en is daar redelijk in ge slaagd, maar lijkt mij daarbij te weinig geprobeerd te hebben er boeiend theater van te maken. Alles is er wel: de getypeerde speelstijl 'klopt'; de decors zijn functioneel, maar het werkt niet. De voorstelling probeert wel ko misch en luchtig te zijn, maar is in feite zwaar en soms zelfs saai. Dat laatste vooral in het tweede deel, dat erg veel lange, filosofi sche monologen bevat en een aantal verwarde dialogen die wegvielen. Wellicht had Gijzel nog strenger moéten schrappen. Het stuk is bedoeld om vragen op te roepen, maar het behandelt dermate veel problemen dat ik me steeds minder afvroeg. En als het slotbeeld bedoeld is om aan te tonen dat de weg uit het (kunst-)probleem een zelfmoord is. vraag ik mij slechts af wat Gij zel daar voor zichzelf uit conclu deert. Houdt hij nu op met regis- PAUL DEVILEE Goede uitvoering Hugo Wolf Vocaal recital door Elena Vink (so praan), Meinard Kraak (bariton) en Eelko Molenaar (piano) met liederen uit het "Italienisches Liederbuch" van Hugo Wolf. Gehoord in de Ka pelzaal van K&O op 9 mei. LEIDEN - Tot Hugo Wolfs (1860-1903) meest tot de verbeel ding sprekende oeuvre moet on getwijfeld "Das Italienische Lie derbuch" worden gerekend, dat in totaal 46 liederen bevat. Alle kleine miniatuurtjes, die elk in slechts acht of tien versregels, steeds een ander aspect van de liefde bezingen. De teksten zijn vertalingen van Italiaanse volkspoëzie uit de om geving van Florence, en zoals verwacht mag worden van deze dichtkunst, landelijk en naïef van sfeer. Een sfeer die door Elena Vink en Meinard Kraak uitstekend werd overgebracht. Elkaar afwis selend, met grote nadruk op mi miek en voordracht, vertolkten zij op innemende wijze een 37-tal van deze 'anecdotes-op-muziek', elk lied afzonderlijk ingeleid met een op rijm gezette Nederlandse vertaling. Elena Vink's bijdragen waren juweeltjes van zangkunst: steeds sprankelend en met een onuit puttelijke verscheidenheid van kleuringen en stembuigingen, zoals bijvoorbeeld in "Wie lange schon war immer mein Verlan gen" en "O war dein Haus durch- sichtig". Meinard Kraak had ech ter wat meer moeite om de steeds wisselende sferen van el kaar te onderscheiden; hij was meer op dreef in de wat verstil- dere liederen, zoals "Nun lass uns Frieden schliessen" en "Der Mond hat eine schwere Klag er- hoben". Hij werd hierin boven dien op uitstekende wijze onder steund door pianist Eelko Mole- Een plezierige uitvoering waarvoor het publiek dankbaar ABRAHAM GOEDHALS „Maar nogmaals, een program ma dat informatie geeft, moet geen kunst zijn. Met name programma's over beeldende kunst hebben snel de neiging zich zo met het onder werp te identificeren, dat ze het niet meer verhelderen maar de overdracht met artistieke hoog standjes belemmeren. Beeldende kunst zou je eigenlijk alleen maar moeten laten zien, dat is het eer lijkst. Tegelijkertijd is dat te wei nig. Dat is een heel merkwaardig dilemma. Want watje ziet is een re productie. Het gevoel van echtheid raak je onmiddellijk kwijt als je er gens een camera vóórzet. Alleen al door het feit dat schilderijen of beelden zich dikwijls niet in het ge geven kader laten plaatsen. Nou, dan moetje er toch iets anders mee doen: er omheen als het een beeld is of de kunstenaar over zijn eigen werk laten praten. Maar een echt adequate oplossing, daar ben ik nog altijd niet achter". Hans Keiler is er de man niet naar om zichzelf voortdurend op de borst te rammen als iets goed gelukt is. Toch zegt hij uitermate tevreden te zijn over een program ma dat hij enkele weken geleden samen met Martijn Sanders maak te over de kunsthandel in New York. „We hadden besloten de kunst zelf consequent als achter grond te gebruiken, er steeds men sen voorlangs te laten lopen. Alsof je als kijker zelf deelnam aan een party in een galerie of op bezoek was bij een museumdirecteur die, staand voor een Picasso, over zijn museum vertelt. Dat alles in de hoop dat je na afloop toch een in druk zou hebben wat er zoal in New York wordt gemaakt, ik zeg niet dat dat de enige manier is. maar bij het monteren had ik het idee dat het gelukt was". Het welslagen van een item wordt volgens Keiler voor een be langrijk deel bepaald door de ove rige items in dezelfde aflevering. Zo kwam een item over de laatste roman van de vorig jaar zomer overleden schrijver Heinrich Böll veel beter uit de verf door een di rect daaraan voorafgaand item over de film Stammheim van de Duitse regisseur Rainer Hauff. „Ik betrap me er regelmatig op dat ik probeer om bij onderwerpen waar ik niet helemaal uitkom dat glij dende moment te vinden, waarop je wèl op een natuurlijke manier bij een onderwerp binnen kunt ko- „Ik probeer zaken te vérhelderen die ingewikkeld zijn, een opening te vinden die alles opeens glashel der maakt. Maar je hoeft dingen die ingewikkeld zijn ook niet over dreven te versimpelen, met een jurk en een snor zoals Boudewijn Door zijn werk als tv-recensent van De Volkskrant werd het Hans Keiler al snel duidelijk dat hij liever tv-programma's wil de maken dan er over te schrijven. Zijn debuut in Hilversum maakte hij in 1962 bij de AVRO, voor welke omroep hij onder meer het veelbekeken programma Literaire Ontmoetingen re gisseerde. Na een ordinaire ruzie over het citeren van een ge dicht van Remco Campert, waarin het woord 'naaien' werd ge bruikt, maakte Keiler de overstap naar de KRO. Voor deze om roep stelde hij literaire programma's samen over Heinrich Böll, Günter Grass en Louis Paul Boon. In 1968 vertrok Keiler naar de VPRO. Hier maakte hij legenda rische programma's als Zorgvlied, Het Gat van Nederland, de Kerkshow van Gerard van 't Reve, Machiavelli, het vier uur durende programma Vastberaden, maar soepel en met mate (sa men met Hans Verhagen en Henk Hofland), programma's over de jaren twintig en dertig (met Pieter Verhoeff en Jan Blokker), de serie De Opkomst (over de jaren zestig, met Hofland en Ver hagen) en Hilton Hotel, naar een gedicht van Queneau, samen met Rudy Kousbroek en Remco Campert. Voor een serie van vier Amerika-programma's, maar eigenlijk voor zijn hele tv-werk kreeg Hans Keiler de Nipkov-schijf. In 1983 stapte Keller van de VPRO over naar Veronica. Samen met wederom Verhagen en Hofland had hij een vierdelige serie over Amsterdam gemaakt. De VPRO wilde de serie niet uitzenden, 'omdat we al een programma over Amsterdam hebben', doelend op De Lijn van Netty Rosenfeld. De werkelijke reden was vol gens Keiler en de zijnen de persoon van Hans Verhagen, die niet goed lag bij de VPRO-tv-top. Büch dat doet. Het is onze doelstel ling kunst zo aanvaardbaar te ma ken dat het als gespreksonderwerp functioneert". Hoort Keiler bij toeval op zijn au toradio het overlijdensbericht van iemand als de vermaarde filmregis seur Otto Preminger, dan staat er met een beetje geluk een paar uur later al wat op de band. En toch heeft hij niet het idee dat hij dag en nacht met zijn vak bezig is. „Er hebben zich wel vaker dingen voorgedaan die ontstonden zonder dat je daar nou zo verschrikkelijk moeilijk over zat te piepen en te knarsen". Zo leverde een gesprek met Bart Tromp, met wie Keiler een paar jaar geleden een biografie over Karl Marx maakte, het plan op om hem naar aanleiding van de verkie zingen gesprekken te laten voeren met de lijsttrekkers van de vier grote partijen Lubbers, Den Uyl, Nijpels en Van Mierlo over de kunstparagraaf in de verkiezings programma's. „De eerste twee ge sprekken zijn al opgenomen en volgende week woensdag zenden we dat programma uit. Ja, zo gaan die dingen". Van concurrentie van andere omroepen heeft Nederland C wei nig te duchten: die is er domweg niet. Voor de VARA is Zeg 'ns AAA al Nederlands drama en wat te denken van Veronica's 'kunst programma' Nederland Muziek land? Keiler: „Het zou natuurlijk veel leuker zijn als er op de Neder landse tv meer aan kunst werd ge daan. Het gebeurt nu een dooden kele keer dat een andere omroep een onderwerp dat wij al hadden geclaimd graag in een actualitei tenrubriek wil behandelen. Dan ben ik de eerste om opzij te gaan, want aan stof hebben wij nooit ge brek. Maar aan de andere kant is het natuurlijk enig voor Nederland C als je in staat bent nieuws te ver oorzaken, iets als eerste te heb ben". Het derde net zou een aanzienlij ke uitbreiding van zendtijd voor culturele programma's kunnen be tekenen, maar Keiler heeft er een zwaar hoofd in dat er op korte ter mijn ook maar iets van die plannen terecht komt. „Voorlopig is het even van de baan. Er liggen langza merhand zoveel opties, dat ik iets heb van 'nou, maar eens kijken hoe het afloopt'. Als er maar meer geld en zendtijd voor de cultuur komt. Ons budget is nu 45.000 gulden per aflevering en dat wordt binnenkort 38.000. Dat wordt eindjes aan el kaar knopen die te ver van elkaar liggen. Aan de andere kant hou ik daar ook wel van". Lolletje Zou een normaal mens alleen by het denken aan een meer dan tach- tig-urige werkweek al overspan nen worden. Hans Keiler maakt er niet zo'n probleem van. „Ik denk dat dat komt omdat ik zowel het tv-werk als het schrijven van die Transit-stukjes met veel plezier doe. Je wordt gedwongen van het ene afstand te nemen als je je met het andere moet bezighouden, dat werkt heel verfrissend. Dat schrij ven is een soort tweede natuur ge worden, er is toch altijd wel weer tijd voor te vinden. Soms is het in derdaad wel eens een gekkenhuis en moetje een hele nacht doorwer ken, maar dat is wel weer in te ha len. Het is een kwestie van ratio neel plannen en niet meer hooi op je vork nemen dan je aankan". „Die avondvullende program ma's voor de VPRO, dat waren veldslagen, dat ging nachten door. Het zou ideaal zijn als je eerst een programma afmaakt en vervolgens de uitzenddatum vaststelt, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt". Hoe kijkt iemand als Hans Keiler zelf naar televisie, heeft hy er über haupt wel tijd voor? „De eenvor migheid van het programma-aan bod is dodelijk. Dat maakt het kij ken niet tot een lolletje. In mijn nieuwe huis wordt kabel aange legd en daar verheug ik mij zeer op. De laatste twee jaar worden er weliswaar meer speelfilms uitge zonden, maar als je dan eens kijkt wat het repertoire is, dat kan niet uitgezocht zijn op kwaliteit Dat wordt in containers aangevoerd zonder dat iemand weet wat er in zit. De VARA heeft nog wel eens aardige films, zo$ls op dit moment een herhaling van de serie De Chartreuse van Parma, dat is een tractatie. Diogenes vind ik leuk en Kees en Wim, dat is echt een mo nument van grote, grote klasse. En zo'n documentaire over de Spaan se Burgeroorlog, daar zit ik echt likkebaardend naar te kijken" Wat de plannen voor de toe komst betreft, ook volgend jaar is Nederland C weer van de partij, zij het waarschijnlijk op een later tijd stip, zodat de mogelijkheid bestaat om in bijzondere gevallen uit te lo pen. Verder ligt er een plan om voor het Holland Festival van 1987 in aansluiting op Le Bateau Ivre nog een film te maken rond de Franse 'klassieker' Rimbaud. „Dat ga ik doen met Rudi Fuchs en Franz Marijnen. Het wordt een combinatie van beeldende kunst en theater. Nee, aan plannen heb ik geen gebrek". AMSTERDAM (ANP) - Minister Brinkman van welzijn, volksge zondheid en cultuur heeft zich fi nancieel garant gesteld voor de ex tra kosten die Het Nationale Ballet in het openingsseizoen 1986 1987 in het nieuwe Muziektheater aan het Waterlooplein in Amsterdam moet maken. Een WVC-woordvoerster liet we ten dat de minister by het zich ga rant stellen voor het openingssei- zoen geen bedragen heeft ge noemd. Minister Brinkman zal in juni de gesprekken voortzetten met de Operastichting en het Nationale Ballet over subsidiëring van beide gezelschappen op lange termijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33