Sandra Kim wint gedecideerd Songfestival volgend jaar in België Frizzle Sizzle in kleedkamer dertien Musical homo-jeugd onverwacht succes 'Mon Cherie' terechte winnaar Cabaretfestival Intro Dans kan leegte opvullen MAANDAG 5 MEI 1986 BERGEN (GPD) - Vergenoegd lik kend aan een ijsje liet Sandra Kim de gebeurtenissen zaterdagnacht over zich heen komen. Onmiddel lijk na de tv-uitzending van de door haar gewonnen 31e editie van het Eurovisie Songfestival viel het Belgische meisje ten prooi aan een bijna bloeddorstig opererende hor de fotografen. Het 13-jarige zangeresje, dat zich al de gehele week had mogen wen telen in een onwaarschijnlijk grote belangstelling van de Noorse kran ten, poseerde gewillig. Toen even later Sandra's ouders ten tonele werden'gevoerd en deze hun dochter in de armen sloten, 'dreigden de fotograven elkaar te vertrappen in hun ijver dit aan doenlijke familietafereeltje vast te leggen. Het schrijvende deel van de jour nalisten kwam in aanzienlijk min dere mate aan z'n gerief. Sandra beperkte zich in de beantwoording 'van de vragen immers voorname lijk tot een consequent ja of nee. Het Belgische wonderkind zei de verdere planning van haar carrière aan haar manager over te laten. Een'bestemming voor het geld dat" zij daarmee dénkt te gaan verdie nen, heeft Sandra al wel. „Dan koop ik een mooi huis met een zwembad". En nog voorkeuren voor een automobiel? „Jawel, een zwartkleurige Golf graag". Voorts werd wereldkundig ge maakt dat Sandra tijdens haar ver blijf in Noorwegen twee tot drie keer per dag had getelefoneerd met haar vijfjarig zusje Barbara, die thuis in Luik was toevertrouwd aan de zorgen van grootpapa. On der de achterblijvers bevond zich overigens ook Sandra's goudvis, die naar de naam Kiwi luistert, zo werd desgevraagd medegedeeld. Aanzienlijk interessanter was -hetgeen Sandra eerder die avond op artistiek niveau uithaalde. Voor de ogen van een dikke half miljard televisiekijkers zong zij haar bij drage 'J'aime la vie' met zoveel klasse en overtuigingskracht, dat de concurrentie vanaf dat moment eigenlijk op het dak kon gaan zit ten. De puntentelling werd gedegra deerd tot een formaliteit. Vanaf het begin was het zonneklaar dat Bel gië regelrecht op de eerste over winning zou afstevenen. Zwitser land en Luxemburg waren de eni ge landen die nog enigszins in de buurt konden blijven, maar halver wege de jurering was het verschil tussen nummer 1 en 2 al opgelopen tot 31 punten. Uiteindelijk bleef er een gapend gat van 36 punten over tussen België en Zwitserland. De Luxemburgse bijdrage werd be loond met een derde plaats. Opmerkelijk was dat de Duitse jury slechts een enkel puntje ver strekte aan België. Het winnende liedje werd voor het overige be loond met vijfmaal 12 punten en maar liefst negen landen gaven een 'tien'. Begië Na de klinkende zege van Sand ra Kim moeten de Belgen zich gaan buigen over de vraag op wel ke wijze en waar het songfestival van volgend jaar kan worden ge- Publiekstheater en Centrum stemmen in met opheffing AMSTERDAM (ANP) - Toneel groep Centrum en het Publiek stheater zijn bereid op te gaan in een te formeren groot gezelschap dat onder artistieke leiding Ge- rardjan Reijnders zowel Theater Bellevue als de Stadsschouwburg in Amsterdam zal gaan bespelen. Dit is zaterdag bekend gemaakt na gezelschaps- en bestuursvergade ringen van beide toneelgroepen. Zij zullen zich per 1 augustus 1987 opheffen onder de de dat beide subsidiënten, de ge meente Amsterdam en het Rijk, de aanbevelingen van de zogenoemde commissie-Lammers vóór 1 juni aanstaande eveneens overnemen. De commissie-Lammers adviseer de onlangs tot oprichting van een groot nieuw toneelgezelschap. Centrum en Publiekstheater plei ten ervoor dat zo spoedig mogelijk een nieuw bestuur aantreedt dat de aanbevelingen van de commissie voortvarend kan uitwerken. Regisseur Zeffirelli jaar eel ROME (DPA) - De Italiaanse inter nationale toneel- en filmregisseur Franco Zeffirelli is in Rome we gens deviezenovertreding veroor deeld tot een gevangenisstraf van een jaar en een boete van 800 mil joen lire. Volgens de uitspraak van het hof op vrijdagavond heeft de regisseur van o.a. de films 'Romeo and Ju- liet' en 'The Champ'. tussen 1982 en 1985 ongeveer 600 miljoen lire uitgevoerd. De Italiaanse wet staat slechts uitvoer van sommen toe die voor vakantie- of zakenreizen zijn bedoeld. Overigens hoeft Zeffirelli niet meteen achter de tralies. Zijn raadsman zal beroep aantekenen. De behandeling in tweede instan tie is in Italië dikwijls een zaak van jaren. Filmer Pim Korver bekroond DEN HAAG (ANP) - De Rotter damse filmer Pim Korver heeft op het 25ste internationale filmfesti val 'Italia sul Mare' in Milaan twee onderscheidingen gekregen. De film 'Mont Louis', een reportage over het met nucleair materiaal ge laden vrachtschip, dat twee jaar ge leden voor de Belgische kust ver ging, kreeg een hoofdprijs, een be ker beschikbaar gesteld door de president van de Italiaanse Kamer van Afgevaardigden in Rome). De tweede bekroning, de prijs die was beschikbaar gesteld door de Lega Navale Italiana, was voor 'Mari niers Vandaag' (een film over het Nederlandse Korps Mariniers). Tot het festival waren na een voorselectie 72 inzendingen toege laten. De Nederlandse consul in Milaan heeft de prijzen namens Korver in ontvangst genomen. Na afloop van het festival kreeg Sandra Kim het beloofde ijsje. (foto ANP) houden. den. Tussen de Vlaamse BRT en de Dit levert voor de in grote geld- Waalse RTBF is ooit de principe- zorgen verkerende Belgische om- afspraak gemaakt dat het organise- roep een aardig voordeel op, maar ren van dit evenement een geza- tegelijkertijd zal een onafwendba- menlijk karwei zou moeten wor- re strijd ontbranden over de vraag of het evenement op Vlaams dan wel Waals grondgebied moet plaatsgrijpen. In dit verband zijn inmiddels vier namen gevallen: Oostende, Antwerpen, Brussel en Luik. BERGEN (GPD) - Mandy Huydts had de bui al zien han gen. De Gooise groep Frizzle Sizzle kreeg zaterdagavond in het Noorse Bergen kleedkamer- nummer dertien toegewezen. „Ojee", riep Mandy, „dat voor spelt weinig goeds. Je zult zien dat we ook nog op een dertiende plaats eindigen". Haar voorspelling kwam uit met een pijnlijke precizie. Het liedje 'Alles heeft ritme' kreeg veertig punten en kwam daar mee inderdaad niet verder dan een dertiende plaats. Een teleurstelling? Karin Vlas blom na afloop: „Toch wel een beetje. Onze verwachtingen wa ren niet al te hoog gespannen, maar op basis van de vele posi tieve reacties die we hier in de loop van dë week ontvingen, hadden we op een plekje bij de eerste tien gerekend. Maar ach, het heeft geen enkele zin erover te zeuren. Eén ding staat vast: we hebben onze .uiterste best ge daan en alleen al het meedoen was een fantastische ervaring". De meisjes van Frizzle Sizzle brachten hun bijdrage zaterdag avond inderdaad met de grootst mogelijke inzet. Karin Vlasblom: „Toen we het liedje hadden ge zongen hebben we alle vier ge huild. De spanning ontlaadde zich toen plotseling. Bijna de ge hele week hadden we absoluut geen last van zenuwen, maar tij dens de laatste generale repetitie kwamen de probleempjes. Mar- jon had last van ontstoken ogen en ik heb play-back gezongen omdat ik m'n stem wat had over belast en voor zaterdagavond wilde sparen. Toen het er op aan kwam ging alles gelukkig goed. We hoeven onszelf niets te ver wijten". Over hoe het na hun Noorse avontuur verder moet met het Frizzle Sizzle-kwartet wordt niet al te ingewikkeld gedaan. Karin Vlasblom: „We gaan gewoon proberen voort te borduren op de bekendheid die we dank zij het Songfestival hebben gekre gen. Het is de bedoeling dat we snel met een nieuwe, in het En gels gezongen single komen. En de plannen voor een langspeel plaat zijn ondanks die dertiende plaats ook niet in gevaar geko men. En voor het overige maken we ons nergens druk over. We zijn nog zo jong, we hebben tijd genoeg". Benefietconcert Placido Domingo in Rotterdam ROTTERDAM (ANP) - De tenor Placido Domingo geeft op eerste pinksterdag 18 mei in de grote zaal van de Rotterdamse Doelen een benefietconcert waarvan de baten volledig ten goede komen aan de slachtoffers van de aardbevings ramp in Mexico City in september 1985. Op het programma staan hoogtepunten uit het opera- en bel cantorepertoire. Het evenement is georganiseerd door de stichting Benefietconcer ten Placido Domingo, in samen werking met de Doelen en het Rot terdams Philharmonisch Orkest. Ook het orkest, onder leiding van dirigent James Conlon, verleent belangeloos medewerking. Kaar ten zijn vanaf woensdag 7 mei ver krijgbaar bij alle VW-kantoren en bespreekburo's, en vanaf zaterdag 10 mei aan de kassa van de Doelen. De toegangsprijzen varieren van 150 tot 300 gulden. Aanvang 20.15 Computerkunst tentoongesteld MAASTRICHT (ANP) - Minister Deetman van onderwijs en weten schappen heeft zaterdagmiddag in het Bonnefantenmuseum in Maas tricht de expositie 'Digitale Beel den' geopend. Het betreft de eerste Nederlandse museumtentoonstel ling over computerkunst. Digitale Beelden brengt de twee uitersten, de kille rekenaar en de geïnspireerde kunstenaar, bij el kaar. Het is overigens geen zuivere kunsttentoonstelling omdat het gaat om techniek, kunst en samen leving en om nieuwe technische mogelijkheden die ondermeer in het kunstonderwijs kunnen wor den toegepast, aldus de minister. De expositie Digitale Beelden duurt tot 1 juni. GOES (GPD) - Het afstudeerpro ject van Chris Wisse heeft een ho gere vlucht genomen dan in dit soort gevallen gebruikelijk is. Als student aan de Academie voor Jeugdwelzijnswerk in Den Haag schreef de in Rilland-Bath geboren en getogen Chris (21) een one-man- musical, waarin hij de problema tiek laat zién van van huis weggelo pen homo-jongeren. Deze musical, die hij ook zelf op de planken brengt onder de titel 'Een poot uit draaien', sloeg zo aan, dat hij in middels al verschillende voorstel lingen heeft gegeven en ook de ko mende maanden in een aantal plaatsen in Nederland te zien zal zijn. Chris baseerde het verhaal en de liedjes, waarvoor hij ook zelf de muziek componeerde, op een twin tigtal interviews die hij in zijn sta- ge-jaar aan de universiteit van Utrecht maakte met van huis weg gelopen homoseksuele jongeren. Ook kon hij putten uit eigen erva ring. „Maar dat heb ik niet te veel gedaan", zegt Chris, „want anders was het meer een vorm van zelfthe rapie geworden". De academie biedt twee moge lijkheden om af te studeren: door een schriftelijk werkstuk in te leve ren of op rpuzisch-agogische wijze en dat kan een theaterstuk zijn. „Normaal wordt dat dan twee of drie keer voor de school opge voerd", vertélt Chris, „maar ik had de mazzel eruit te springen en breng het stuk nu bijna door het hele land. Ik hoop er dit jaar op af te studeren. Met een scriptie bereik je veel minder mensen. Bovendien is zo'n musical in de eerste plaats voor jezelf leuk om te doen en ten tweede is het aantrekkelijker om naar te kijken, zodat je meer men sen bereikt". „Ik denk wel dat ik theaterwerk op amateurbasis zal blijven doen", veronderstelt Chris, „want ik heb geen zin om na deze school nog eens een toneelacademie te gaan volgen. Weliswaar heeft het begrip 'amateuristisch' een wat negatieve bijklank, maar ja, dan denk ik, er zitten bij mij toch ook mensen die achteraf naar je toekomen om te Chris Wisse maakte 'Een poot uitdraaien' als afstudeer-project. <fotp gpd» zeggen dat ze ontroerd waren. Dan heb je ook als amateur bereikt wat je bereiken wilde". - Chris heeft ervaren dat 'Een poot uitdraaien' door de homo-jongeren positief wordt ontvangen, terwijl oudere homo's er eveneens veel van zichzelf in herkennen. „Ook mensen die in het dagelijks leven weinig met homofielen te maken hebben zeggen als ze dit gezien hebben: we weten nu ongeveer hoe het in elkaar zit, dat het meer is dan zomaar twee jongens of twee vrou wen die van elkaar houden, het is een heel eigen subcultuür". Hij hoopt zijn musical in de toe komst dan ook als een soort voor lichtingsprogramma te kunnen spelen voor middelbare scholen, hulpverleners, ouders van homo fiele kinderen, verenigingen en in stellingen. Momenteel treedt hij nog hoofdzakelijk op op uitnodi ging van COC-afdelingen. In 'Een poot uitdraaien' worden talloze problemen en onderwerpen onder de loep genomen: hoe ouders, kerk, familie en hulpverleners kunnen reageren op weggelopen homo-jongeren, hoe ze zelfdenken over god en de relatie met hun ou ders. Evenmin wordt voorbij ge gaan aan de teleurstellingen die zich in veel gevallen voordoen wanneer ze eenmaal in de homo subcultuur terecht zijn gekomen, zoals bijvoorbeeld over de opper vlakkige seksuele contacten. „Ik wil laten zien hoe homofielen leven", vertelt Chris, „hoe bouwt een weggelopen homofiele jongere zijn toekomst weer een beetje op, hoe richt hij zijn leven in na het weglopen, wat heel drastisch is, want je laat alles achter". Hoewel Chris ér niet direct op uit is een boodschap te brengen met zijn voorstelling, schroomt hij niet en kele kritische kanttekeningen te plaatsen en suggesties te doen over de opvang van deze jongeren, die uiteindelijk gericht moet zijn op het zelfstandig worden en weer ge loven in jezelf 'Een poot uitdraaien' is op 14 ju ni te zien in Noordwijkerhout. Finale van het Leids Cabaretfestival met optredens van 'Morsige Types', 'O'Romeo en 'Mon Cherie'. Presenta tie: Jack Spijkerman en Dolf Brou wers. Gastoptreden: Jules Deelder. Gezien op 3 mei in de Leidse Schouwburg. De VARA-radio heeft opnamen van het festival gemaakt, die op zaterdag 10 mei in het radio programma 'Voor wie in het Neder lands wil zingen' van 14.00-15.00 uur uitgezonden zullen worden via Ra dio I. LEIDEN - Een kwalitatief sterke finaleavond van het achtste Leidse Cabaretfestival heeft toch nog een verrassing opgeleverd. Hoewel aanvankelijk 'Morsige Types' uit Den Haag een grote kanshebber leek, gingen zowel de eerste prijs als de hoogste pu- bliekswaardering naar 'Mon Cherie en de herenflikken', uit Utrecht. De Morsige Types hebben hun niveau kunnen handhaven en waren dan ook goed, Mon Cherie was nu echter duidelijk beter. Hun optreden in de schouwburg was nog veel overtuigender dan tijdens de voorronden. Vooral de dubbele bodem van hun in veel zangkwaliteit verpakte gekte kwam nu met nog meer zeg gingskracht over. Er heerste dan ook grote eenstemmigheid over het professionalisme van Mariët- te van der Ploeg, Ruud Heere en Raoul Kurstjens. Daarvan getuigt alleen al de manier, waarop zij - zonder enig hulpmiddel - een zinvol gebruik van de beschikbare podium ruimte maken. De uitstekend ge zongen bewerkingen van veelal bekende melodieën zitten boor devol gekke wendingen, zodat hun originele liedjesprogramma van begin tot eind blijft boeien. Aan de-verbindende teksten was trouwens het een en ander gewij zigd, waardoor de opzet van het geheel beter uit de verf kwam. De jury, die dit festival bege leidde, bestond uit theaterdirec teur Jan Gras, cabaretier Fred Florusse en Trouw-recensente Anita Löwenhardt. Gras hield na afloop een pleidooi voor jong ta- lent, wat op deze avond weinig ter zake deed. Florusse gaf een algemeen overzicht en noemde het gemiddelde niveau van dit achtste festival "redelijk hoog". Anita Löwenhardt maakt de uitslag bekend. Zoals gewoonlijk had de jury het er weer moeilijk mee gehad. Vooral de keuze tus sen de eerste en de tweede plaats was naar haar zeggen moeilijk geweest. Aan de hand van de cri teria: originaliteit, inhoud, vorm en presentatie, muzikaliteit, maakte zij wat vergelijkende op merkingen over de groepen 'Mon Cherie' en 'Morsige Types'. Het criterium: toekomst-verwach ting lijkt echter doorslaggevend te zijn geweest. Hoewel voor bei den de toekomstverwachtingen hoog aangeslagen worden, zit 'Mon Cherie' er naar de mening van de jury nu al iets dicht bij. En als scherven inderdaad geluk brengen, ziet die toekomst voor 'Mon Cherie' er beslist goed uit, want Mariëtte van der Ploeg liet in alle consternatie de glazen rea geerbuis van de publieksprijstro fee uit haar handen vallen... zoiets levert een prachte anecdo te op, waarmee je een carrière lang vooruit kunt. De derde plaats was voor het duo 'O'Romeo'. Drumma en Tix hebben merkbaar hard aan hun programma gewerkt. Was hun voorrondebijdrage nog wel erg vrijblijvend, het optreden tijdens de finale liet veel beter zien, dat beiden wel degelijk iets te vertel len hebben. Binnen veertien da gen (de voorronden werden me dio april gehouden) is het hen ge lukt om een aanzienlijke verbete ring in de programmaopzet aan te brengen - een hoopgevend winstpunt voor de toekomst. De presentatie van de finale avond was in handen van Jack Spijkerman en Dolf Brouwers, aan wie een paar aardige en- tr'acts natuurlijk wel toe te ver trouwen zijn. Slechts één disso nant kende de avond, en dat was het slaapverwekkende gastop treden van Jules Deelder met as sistentie van zijn manager. Wat een schril contrast: drie interes sante finalisten mogelijk op weg naar een theatercarrière tegen over een 'performig poet' op zijn onherroepelijke retour. Het is een veeg teken, wanneer iemand zijn zo langzamerhand wel be kende verhalen met oudbakken moppen moet larderen - om nog maar ov^* het soms bedenkelijke niveau /an de verhalen te zwij gen. WIJNAND ZEILSTRA Intro Dans met 'Simple Manoeuvres' (Ed Wubbe/John McDowell). 'Réfle- xion' (Ton Wiggers/Henry Duparc), 'Nadat' (Wiggers/Mikis Theodorakis) en 'Bourrasque' (Nils Christe/Ri- chard Warner). Gezien op 2 mei in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Intro Dans kan een zonnige toekomst tegemoet gaan. Nu het Nederlands Dans Theater en het Nationale Ballet er steeds minder voor voelen de provincie in te trekken met hun programma's, lijkt Intro Dans de aangewezen groep om het gat op te vullen dat zij achterlaten. Het Arnhemse gezelschap heeft wat dansers en choreografen betreft de kwaliteit in huis om dat aan te kunnen. Het repertoire bestaat uit moderne dansen die bij een breed publiek kunnen aanslaan. In de Leidse Schouwburg wer den vier dansen gebracht, die niet lang geleden in première zijn gegaan. 'Simple Manoeu vres' van Ed Wubbe laat zien hoe deze jonge choreograaf in een paar jaar heeft geleerd de vorm naar zijn hand te zetten. Met elk ballet lijkt hij te winnen aan hel derheid en verstaanbaarheid. In twee pas de deux wordt getoond hoe twee vrouwen ieder op een eigen wijze steun zoeken bij een man. Die steun krijgen ze, maar op een manier waaruit desinte resse spreekt. Aan het einde ver mengen de paren zich en gebeurt het onvermijdelijke: de vrouwen zoeken en vinden steun bij el kaar. De karakteristieke houdin gen van de beide paren worden aan het slot knap vervlochten. De thematische eenduidigheid in dans en muziek vullen elkaar 'Réflexion' is een korte solo, die artistiek leider Ton Wiggers maakte voor Mirjam Diedrich. Een danseres met een sterke uit straling, waarin kracht en kwets baarheid kunnen samenvloeien. Het is haar uitvoering die de solo draagt, want de choreografie van Wiggers mist een eigen gezicht. Te veel versiering en pathos uit 'Nadat' laat zien dat Wiggers wel degelijk wat in zijn mars heeft als choreograaf. Een sobe re, aardse dans van drie mannen en drie vrouwen, die zichtbaar de lusten en vooral de lasten van het leven op de schouders torsen. De 'Mauthausen-liederen' van Theo dorakis en het decor zijn zeer sfeerbepalend. Bewegingen ver wijzen soms naar de folklore, zonder dat dat opdringerig wordt. De staat van berusting wordt afgewisseld met felle uit barstingen, die strijdbaarheid aangeven. Niet alle scènes zijn even sterk, maar vooral de inge houden pas de deux aan het slot is zeer indringend. 'Bourrasque' van Nils Christe is een buitenbeentje in dit pro gramma. Een ritmische, atleti sche hekkesluiter voor zeven dansers. Op een collage met wa terige geluiden - regen, onweer, stoomstoten - voeren ze een pri mitief ritueel op. Vooral het de cor van plastic stroken deed di rect aan 'Stamping Ground' van Kylian denken - zoals veel van Intro Dans aan het NDT herin nert - maar Christe is mans ge noeg om er een eigen draai aan te geven. Toch werd het pas bij de felle solo van Miijam Diedrich werkelijk spannend. Dit soort puur lichamelijke dans met veel grondwerk gaat de dansers min der vanzelfsprekend af. Maar dat zegt net zo goed iets over de overtuigende wijze waar op de andere stukken werden vertolkt. De schouwburg was niet bijster goed gevuld, maar een ieder klapte voor tien. Dat scheelde. ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23