D im Faam is 'Absolute Beginners' te vlug af 5' V Een liefde en een pyramide 'La Caza': een jacht ontaardt Accuraat beeld van een leven in de marge Altman, Saura en Polanski op festival Cannes VRIJDAG 2 MEI 1986 PAGINA 19 Omdat de nieuwe films in de bio scopen deze week pas vanmid dag en vanavond in première gaan, moet by 'Un amour de Swann' en 'Pyramid of Fear' worden volstaan met een korte beschrijving. 'Un amour de Swann'; regie: Volker Schlöndorff; hoofdrollen: Jeremy Irons en Ornella Mutti; theater: Lido, Leiden; 16 jaar Marcel Proust deed ruim tien jaar over zijn boek 'A la recher che du temps perdu', waarin hij onder meer de bourgeois van Pa rijs observeert. Een onverfilm- baar boek, daar was iedereen het in de jaren daarna over eens. Veel conversatie, weinig actie. Inderdaad strandde Luchino Visconti in een poging er een film van te maken en ook de sa menwerking tussen Harold Pin ter en Joseph Losey leverde niets tastbaars op. Jean-Claude Carrière, de vaste scenarioschrijver van Luis Bu- nüel, kwam wel zover. Hij be perkte zich tot een bepaald deel van 'A la recherche du temps perdu'. Daarin wordt de zaken man Charles Swann verliefd op de ex-prostituée Odette de Crécy en verspeelt zodoende zijn posi tie in de hogere kringen van Pa rijs. "En dat te bedenken dat ik vele jaren verloren heb laten gaan aan een vrouw die ik niet eens aantrekkelijk vind", zegt Swann er zelf over. "Het verliefd zijn op het genot van verliefd zijn", zo wordt het thema van de film getypeerd. In 'Un amour de Swann' is een hoop talent geïnvesteerd. Regis seur is Volker Schlöndorff die bekend werd met 'Die Blech- trommel'. Sven Nykvist, vaste medewerker van Ingmar Berg man, nam achter de camera plaats. Voor de hoofdrollen te kenden Jeremy Irons en Ornella Mutti, Alain Delon heeft een be langrijk bijrolletje. Over het re sultaat wordt verschillend geoor deeld. Sommigen vinden dat Proust onrecht wordt aange daan, anderen prijzen de beperk te maar gedurfde bewerking. 'Pyramid of Fear'; regie: Barry Levin- son; theater: Euro, Alphen; 12 jaar. Achter 'Pyramid of Fear' is weer eens de naam van Steven Spiel berg geplakt. Hij is de producent van de film en hoewel zijn stem pel onmiskenbaar is, mag toch worden afgevraagd hoe groot zijn bemoeienis is geweest. Re gisseur is Barry Levinson die sterk de aandacht trok met 'Di ner' en in mindere mate 'The Na tural'. In Amerika is 'Pyramid of Fear' uitgebracht als 'Young Sherlock Holmes', een titel die in elk geval meer over de inhoud duidelijk maakt. De makers heb ben zich laten inspireren door de sfeer van Dickens. Sherlock Hol mes en Watson sluiten als stu denten een vriendschap voor het leven. Levinson kan zich uitle ven in het creëren van het negen tiende eeuwse Engeland. Als de handeling zich verplaatst naar de enge pyramide wordt de al dan niet rechtstreekse invloed van Spielberg duidelijk. BIOSCOPEN 'Absolute Beginners'; regie: Julien Tem- ple; hoofdrollen: Eddy O'Connell, Patsy Kensit en David Bowie; theater: Luxor, Leiden. 'Absolute Beginners' moet niet al leen dé musical van de jaren 80 worden, ook wordt de film geacht de Britse filmindustrie uit het dal te halen. Sterren als David Bowie en Sade Adu moeten garant staan voor een goed resultaat aan de kas sa. Inmiddels zyn in Engeland film en soundtrack een ongekend suc ces. Naast het publiek is ook de kritiek warm gelopen voqr het jeugdig elan waarmee Julien Tem ple, de meester van de video'clip, een uit 1958 daterende roman van Colin Macinnes voor het witte doek heeft bewerkt. De film wordt vergeleken met 'West Side Story' en hoofdrolspeel ster Patsy Kensit zou doen denken aan Brigitte Bardot en Madonna. Vaak kan een film de faam die hem vooruit is gegaan niet waarmaken. Wij kunnen ons niet voorstellen dat in Amerika mensen het doek met een mes te lijf gaan bij het zien van The exorcist'. Of het ligt aan de Hollandse nuchterheid of aan te hoog gespannen verwachtingen, vaststaat dat 'Absolute Beginners' in ons kikkerlandje het Britse suc ces niet zal evenaren. Jeugdig elan, technisch vernuft en spectaculaire dans en muziek te over, maar dat kan niet verhullen dat het scenario rammelt, er weinig dramatische spanning wordt opgebouwd en er verrassend slecht playback wordt gezongen. De liefde van de achttienjarigê fotograaf Colin voor het ambitieu ze mode- ontwerpstertje .Suzette, dient als rode draad in het nogal verbrokkelde verhaal. Het speelt in de hete zomer van 1958 op twee plaatsen in Londen. In Soho ont moeten de tieners elkaar in het nachtleven dat één grote feestelij ke roes is. In de arme wijk Napoli wonen de meeste van hen temid den van mensen van zeer divers pluimage. Colin fotografeert het dagelijks straatleven om hem heen en hij droomt ervan eens een expo sitie te organiseren. Om zijn eten tjes mét Suzette te bekostigen neemt hij ook minder idealistische opdrachten aan. Zo belandt hij bij Harry Charms, een gladde zakenman, die van tie ners popidolen maakt. Wanneer Suzette haar carrière laat prevale ren boven haar gevoelens voor Co lin en er met de rijke mode-ontwer per Henley vandoor gaat, besluit Colin zijn principes op te geven en levert hij zich over aan de manipu laties van Vendice Partners (David Bowie). Pas tijdens een talkshow voor de televisie realiseert hij zich dat de commercie en de volwassenen de tienerbeweging hebben geanne xeerd en daarmee onschadelijk ge maakt. De inmiddels met Henley getrouwde Suzette ziet door haar tranen heen op tv hoe Colin zich tegen het establishment verzet en als enige van alle vrienden trouw blijft aan hun idealen. Intussen zijn met het stijgen van de temperatuur ook de gemoedo ren danig verhit, waardoor de spanningen tussen blanken en zwarten hoog oplopen. Aanvanke lijk aangewakkerd door een groep projectontwikkelaars, waaronder Vendice Partners en Henley, ont ploft de haat tussen de verschillen de jeugdbenden op straat. De uitbarsting die resulteert in een massale vechtpartij tussen zwarten en fascisten kan slechts gesust worden door een verfrissen de onweersbui. Deze luidt ook het einde van de zomer en het tienerle ventje in. Colin en Suzette kunnen elkaar eindelijk de zoen geven, waarop ze de hele zomer hebben gewacht. Het grootste bezwaar van de film is, dat hij er geen moment in slaagt de sfeer van de jaren vijftig te doen J 4 herleven. Kleding, muziek en scooters zijn niet voldoende. De vormgeving, snelle camerabewe gingen, onnatuurlijke kleuren en verwijzingen naar andere films, al les doet denken aan het lëvensge- voel en esthetiek van de jaren 80. Een aantal losse scènes, vooral die met Bowie en Sade en de finale spatten wèl van het doek de zaal in. Patsy Kensit heeft het stemmetje van Monroe, de bewegingen van Bardot en het zelfverzekerde van Madonna, maar de indruk die zij maakt lijkt in de verste verte niet op die van de illustere voorgan gers. Dat geldt ook voor de film, die nooit het niveau van 'West Side Story' benadert. LEONARD ENGEL 'La Caza' is een oude film van Carlos Saura (uit 1965), waarin hij via een allegorie kritiek levert op de bourgeoisie van het Fran co-regime. Saura kreeg er twin tig jaar geleden op het Berlijns filmfestival een prijs voor. In dié jaren was zo'n parabel de enige manier om politieke films te ma ken. Via een jacht op konijnen snydt hij verboden thema's als burgeroorlog en seksualiteit aan. Op een zomerse dag gaan vier vrienden op jacht in een gebied dat nog duidelijk de sporen van de Spaanse burgeroorlog draagt. Drie mannen hebben een leeftijd en een gedrag die duidelijk ma ken dat ze destijds aan de zijde van Franco stonden. De jongere jager is daardoor enig-.zins bui tenstaander. Onder invloed van de drank ontaardt de konijnen jacht in een mensenjacht. De vier jagers in 'La Caz< au Harem d'Archimedé (Kisse Jon gens); regie: Mehdi Charef; hoofdrollen: Kader Boukhanef en Rémi Martin; thea ter: Kijkhuis (tot en met zondag) rijsvraag naar een Nederlandse ti tel voor deze film met moeilijk uit- spreekbare naam leverde Kisse Jongens op. Een mij onbekende uitdrukking die puur gevoelsmatig echter goed past bij twee jongens waarom het hier draait. Ze halen de vreselijkste dingen uit, maar echt kwaad zyn ze niet. Dat deze typering in de film minder flauw en moralistisch uitpakt als in zo'ri zinnetje, is een flinke pluim op de hoed van maker Mehder Charef. Hij is een in Frankrijk wonende Al gerijn die pas dankzij tussenkomst van Costa Gavras in staat was zijn autobiografische boek te verfil- Plaats van handeling is een troosteloze flatwyk in Parijs waar opgroeien geen vrolijke bezigheid is. Als in een documentaire schetst Charef het leven van Madjid en Pat dat zich voornamelijk in verveling voltrekt. De één is Algerijn en ei genlijk wel van goede maar zelden gehonoreerde wil. De ander is Fransman, cynisch en doortrapt. In het stelen van geld zijn ze allebei behoorlijk handig. Als het moet - zelfs hardhandig wanneer bijvoor beeld een in Madjid geïnteresseer de homoseksueel wordt beroofd. Charef toont dat zonder omwe gen en creëert daarmee afstand tussen hoofdrolspeler en toeschou wer (ervan uitgaande natuurlijk dat die toeschouwer tegen poten- rammen is). Hij lijkt een tamelijk accuraat beeld te schetsen van zo'n leven in de marge van de maat schappij waarbij hij dus niet schuwt de schaduwzijde te tonen. In zoverre klopt de vergelijking met een documentaire ook zeker. Die gaat wel mank als wordt beke ken hoeveel Charef in zijn film overhoop haalt. Hij holt werkelijk van het ene drama in het andere. Een zelfmoord is nog maar net voorkomen als een volgend onheil alweer klaar staat. Terwijl het be staan van deze twee mensen toch voornamelijk zal bestaan uit slen teren en hangen. Nu krijgt het een bepaalde romantiek die Charef vast niet heeft bedoeld. BART JUNGMANN LEIDEN - Het 39ste filmfestival van Cannes moet het bij de ope ning volgende week donderdag zonder de Amerikanen Spielberg en Scorsese stellen. Bang voor Libische aanslagen blijft het tweetal liever in Amerika. Ro bert Altman, Jon Voight en Syd ney Pollack worden wel ver wacht. De laatste als voorzitter van de jury, de twee anderen om hun. films te presenteren. Van Altman wordt 'Fool for Love' vertoond. Sam Shepard schreef het verhaal en speelde ook de hoofdrol. Dat deed Voight in 'Runaway Train' onder regie van de uitgeweken Rus Andrei Kon- chalovsky. 'El amor Brujo' van Carlos Saura sluit het festival van Can nes af. Het is na 'Carmen' de tweede film waarvoor Saura sa menwerkte met de choreograaf Antonio Gades. 'Les Pirates', de terugkeer van Roman Polanski aan het filmfront, opent het festi val. Andere in het oog springen de films zijn: 'Max mon amour' van de Japanner Oshima en 'Sa- crifatio', de nieuwe produktie van Andrej Tarkovski. De Engel sen zijn ook prominent aanwe zig. Zo maakte Alex Cox met 'Sid and Nancy' een film over Sid Vicious, de overleden basgi- tarist van de Sex Pistols. Het grote schandaal van Can nes belooft 'Tenue de Soiree' van Bernard Blier te worden. Gerard Depardieu stort zich op onver bloemde wijze in een homosek suele relatie. (OP)NIEUW r de Swann' - Lido, Lei den. 'Witness' - een uitstekende thriller met Harrison Ford in de hoofdrol, Lido, Leiden. 'American Nirya' - actiefilm. Tria non, Leiden. Teenwolf - vrolijke horror met Mi chael J. Fox, Euro, Alphen BLIJVERS mancing the stone', Lido, Leiden 'The return of the living dead' - een zornbiegruwel. City, Katwijk. 'Fright Night' - Geslaagde homma ge aan het vampiergenre. City, Kat wijk. 'Hot Chili' - licht gekruide avontu renfilm, City, Katwijk. 'Abel' - enige film van Alex van War merdam over jongen die huis niet uit wil, Lido. Leiden. jMama is boos' - vervolg op 'Schatjes', minder venijnig. Euro. Alphen, City en Katwijk. 'Rocky 4' - Rocky Balboa strijdt te gen Rus en ontpopt zich als vredes engel, City, Katwijk. 'Out of Africa' - Meryl Streep en Ro bert Redford hebben relatie in Afri kaans plaatjesboek, Lido, Leiden en Euro, Alphen. SEXFILMS 'Sexfeestjes' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'California Girls' - Rex, Leiden. 'Meisjes in extase' - Euro, Alphen. 'Teenwolf - Euro, Alphen. 'Pyramid of fear' - Euro, Alphen. 'Sex in de hoogste klas' - Euro, Al phen. DEN HAAG 'Mama is boos' - Asta (463500), al. 'Out of Africa' - Asta, al. The jewel of the Nile' - Asta, al. •Witness' - Babylon (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. '3 Mannen en een wieg' - Babyion, al. 'Rocky IV' - Cineac (630637), 12 jr. The Delta force' - Cineac, 16 jr. 'Children of the corn' - Cineac, al. 'The jewel of the Nile' - Euro (667066), 16 jr. 'De aanslag' - Metropole (456756), a). 'Abel' - Metropolo, al. 'Un Amour de Swann' - Metropole, al. 'The Berlin affair' - Metropole, 16 jr. Absolute beginners' - Metropole. al. Remo' - Odeon (462400), 12 jr. 'Iron Eagle' - Odeon, 12 jr. Topgeheim (S)pionnen' - Odeon, al. "THe Delta force' - Odeon, 16 jr. 'De sex-Muskiet' - Le Paris (656402), 18 jr. Public affairs' - Le Paris, 18 jr. 'Dallas schoolgirls' - Le Paris. 18 jr. AMSTERDAM '3 Mannen en een wieg' - Alfa (278806), al. 'Wetherby' - Alfa. 16. 'Kiss of the spiderwoman' - Alfa, 12 jr. 'Witness' - Alfa, 12 jr. 'Abel' - Alhambra (233192), al. The Berlin Affair' - Alhambra, 16 jr. 'Mama is boos' Bellevue Cinerama (234876 266227), al. "The jewel of the Nile' - Cinerama. al. 'Out of Africa' - Calypso (266227/ 234876). al. 'Macaroni' - Calypso, al. 'Cattails' - Centraal (248933), 18 jr. 'Apocalypse now' - Cineac, (243639), 16 jr. 'Prizzi's honor' Cinecenter, (236615) 12 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cine- center, 16 jr. 'The Riverbed' - Cinecenter, 12 jr. 'The lightship' - Cinecenter, 12 jr. 'Police', - Cinecenter, 16 jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), al. The jewel of the Nile' - Cinema, al. 'Rocy IV' - City (234579). 12 jr. 'Pyramid of fear' - City, 12 jr. Back to the future' - City, al. The Delta force' - City, 16 jr. Iron Eagle' - City, 16 jr Topgeheim (S)pionnen' - City, al. 'Remo' - City, 12 jr. 'Les baleurs du desert' - {Criterion, (231708), 16 jr. 'Death in Venice'. Studio K (231708), 16 jr. 'Ladies in lace' - Parisien (248933), 18 jr. The Delta force' - Rembrandtplein- t heater (223542), 16 jr. 'Hot T-Shirts' - Rembrandtplein- theater, 16 jr. Kaos - The Movies (245790), 16 jr. 'Tangos' - The Movies, 16 jr. 'Insignificance' - The Movies, 16 jr. 'Abel' - Tuschinski (262633), al. 'De aanslag' - Tuschinski, al. 'Remo' - Tuschinski. 12 jr. The Berlin Affair' - Tuschinski, 16 jr. Absolute beginners' - Tuschinski, TELEVISIE Aanvankelijk was Richard Bur ton kandidaat voor de hoofdrol in 'Under the volcano', het werd Albert Finney. Hoewel Burton waarschijnlijk ook niet mis was geweest, bleek Finney een meer dan gelukkige keuze. Hij is on vergetelijk als Firmin, een Engel se consul in Mexico, door drank aan lager wal geraakt. De terug keer van zijn vrouw (Jacqueline Bisset) op Allerzielen lijkt het tij te kunnen keren, maar Firmin blijft zich met enig plezier in zijn eigen ongeluk wentelen. Een dagje uit met vrouw en broer leidt naar het onvermijdelijke noodlot. John Huston verfilmde hiermee het gelijknamige boek van Malcolm Lowry dat eigenlijk als onverfilmbaar gold. Duits land 2, 21.05 uur, zondag. 'Under the volcano' wordt de zelfde avond gevolgd door 'Pai- sa', een treffend voorbeeld van Italiaans neo-realisme uit 1946. Op zes plaatsen in Italië wordt de invloed van de Amerikaanse geallieerden op het Italiaanse le ven getoond. Regisseur Rosseli- ni legt de nadruk op het lijden van soldaten en burgers (23.10 uur). Het filmaanbod van de Neder landse tv is sterk geconcentreerd op maandagavond als 'The Blues Brothers' <19.27 uur, Nederland 2) en 'De IJssalon' (20.28 uur, Ne derland 1) elkaar overlappen. De eerste is een uitbundige komedie van John Landis, waarin Belushi en Aykroyd de gebroeders Blues spelen. Ze brengen hun oude r&b-groep weer bij elkaar en zet ten Amerika op stelten. Humor zit er ook in 'De IJssa lon', maar dan met een treurige ondertoon. Gerard Thoolen heeft een mooi rolletje als de joodse ei genaar van een ijssalon die la chend het gevaar van de Duitse bezetter wegwuift. Bruno Ganz speelt een goede Duitser en Re- née Soutendijk het meisje op wie hij verliefd wordt. 'Que la béte meure' is een psy chologische thriller van Claude Chabrol dat begint met een auto ongeluk. Een jongetje wordt do delijk aangereden door een weg- piraat en de vader gaat op zoek naar de dader. De film dateert van 1969 en Michel Duchaussoy speelt de hoofdrol (23.25 uur. Duitsland 1, vrijdag). Als nacht film op Nederland 2 'Mirage' (23.40 uur). Een Hitchcock-achti- ge film over een atoomgeleerde die èn zijn geheugen kwijt is èn achtervolgd wordt. Gemaakt door Edward Dmytryk, hoofdrol Gregory Peck. FILMHUIZEN 'All about Eve' is de titel van de film die K O dinsdagavond (20.15 uur) vertoont. Bette Davis en Ann Baxter spelen de hoofd rollen in deze film van Joseph Mankiewicz over een topactrice die concurrentie krijgt van een jonge, aankomende ster. In Het Kijkhuis is maandag avond '1984' van Michael Rad- ford met John Hurt en Richard Burton te zien naar het boek van George Orwell; dinsdag wordt hier 'Amici miei' van Mario No- nicelli vertoond met Ugo Tog- nazzi en Philippe Noiret. Deze Italiaanse komedie draait om vijf oude knarren die regelmatig sa-, men de hort op gaan en doen als-' of zij nog hun hele leven voor zich hebben. (20.00 en 22.15 uur). Bij LAK-Cinema dinsdag avond twee films van Britse ma kelij: 'Betrayal' van David Jo nes, naar het gelijknamige to neelstuk van Harold Pintèr. Het vrij eenvoudige verhaal over een driehoeksverhouding wordt in chronologisch omgekeerde volg orde verteld. Met Jeremy Irons, Ben Kingsley en Patricia Hodge (20.00 uur); 'The Hit' van Ste phen Frears is een ogenschijnlijk simpele gangsterfilm. Een gang ster lapt zijn maten erbij en neemt de vlucht met medene ming van de buit. Na jaren wordt een ervaren 'hitman' (John Hurt) op hem afgestuurd om met hem af te rekenen. Op het eerste oog een eenvoudig verhaal, maar boeiend door het psychologisch Ben Kingsley, te zien in 'Be trayal' (fotoGPDl spel dat zich tussen de twee vol trekt. (22.15 uur). Het Filmhuis LVC is dit week einde gesloten, maar maandag avond is de première van de nieuwe Cinemien-film 'Leila en de wolven' van Heiny Srour te zien. De geschiedenis van Pale stina en Israël wordt aan de hand van het levensverhaal van de stu dente Leila weergegeven. (20 00 en 22.15 uur). Donderdagavond wordt hier 'Desperately seeking Susan' gedraaid. (20.00 en 22.15 uur). Ornella Mutti en Jeremy Irons in 'Un amour de Si (foto pr)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19