Lichte kleuren troef Zelfs modern wonen kent z'n klassieken Vloeren en wandengids IJzersterke mooie vloer Klassiek: kaf en koren DONDERDAG 1 MEI 1986 WONEN PAGINA 23 nen, terugkomt in andere accessoi res in het vertrek. Combineren Stel dat u turquoise, roze, appel groen of zelfs zwart neemt als com- binatietint, dan kan het heel smaakvol zijn een dergelijke kleur te gebruiken voor bijvoorbeeld een lampekap, een prullenmand, kan delaars, bloempotten e.d. Bedenk dan echter wel, dat het in de prak tijk onmogelijk blijkt om één over heersende kleur in verschillende materialen terug te brengen. Zelfs al is precies dezelfde kleurstof ge bruikt op een porseleinen wand bord, dan ziet deze er volkomen anders uit op textiel. Ook de plek waar een voorwerp wordt neerge zet levert grote verschillen op in kleurschakeringen ten opzichte van een andere plaats. Dit heeft te maken met de hoeveelheid licht die erop valt. Soms tracht men met felle kleu ren saaie tinten weg te werken; dit loopt veelal op een teleurstelling uit. Dit blijkt heel duidelijk uit de m.i. mislukte pogingen om sombe re stadswijken op te fleuren met felgekleurde moderne muurschil- WARME TINTEN NIET OVERDADIG GEBRUIKEN Verreweg de meeste mensen hebben een uitgesproken voor keur voor bepaalde kleuren. Tussen mens en kleur bestaat zelfs een zekere samenhang. Onze verhouding tot kleuren wordt mede bepaald door onze stemming, eventuele ziekte, ons persoonlijk leven, de aard van het beroep en zeker door de mate van kleurgevoelig heid. De kleurenkeus is vooral merkbaar in onze kleding. Op merkelijk is echter, dat veel mensen wanneer zij de tinten voor het interieur van hun wo ning moeten kiezen, aan het twijfelen slaan. Jarenlang hebben bruine en ber- bertinten het modebeeld voor het interieur beheerst. Deze alleen heerschappij is voorbij. Het alle soverheersende bruin heeft plaats moeten maken voor lichtere tinten. Vanzelfsprekend kan en wil niet iedereen de interieurmode op de voet volgen. Wanneer men echter aan vervanging van bepaalde on derdelen van de inrichting toe is, dan valt een overstap naar lichtere kleuren te overwegen. Tot dit wisselende ritme van het aanbod in modekleuren behoort niet alleen de keus van het textiel; ook de houtsoorten veranderen. Lichte houtsoorten volgen dikwijls de donkerkleurige op. Nadat we ja renlang het eiken hadden beleefd, komt nu toch het blanke gelakte weer meer in de mode. Dit gebeur de ook na de 'teak-golfHet blijkt echter steeds weer dat natuurlijke houtsoorten populair blijven. Het huidige grijs en wit werkt verruimend. Dit geldt ook voor pastels. Deze laten zich goed com bineren met wit en zacht-grijs. Pas echter wel op! Pastels verliezen aan kleurintensiteit als zij met een donker kleurvak worden verbon den. Pasteltinten dienen dus met lichte achtergronden te worden ge combineerd. Dit geldt vooral bij de kleurenkeuze van bekleding, gor dijnen en behang. Tegenover wit lijkt elke kleur donkerder, verzadigder en inten ser. Tegenover zwart daarentegen lichter, vlakker en transparanter. Veel kleur is niet nodig om de kleuraccenten voldoende tot hun recht te laten komen. De bedoeling is dat kleur uitsluitend aan een vlakke, egaal getinte basis wordt toegevoegd. Sterke ifltensieve kleuren voeren zwakke vergrijsde tinten in de richting van een com plementaire kleur. Het saaie kleur loze verandert terstond van karak ter als het met 'kleur' wordt ge combineerd. Warm en koud Veel wordt er gesproken over warme en koude kleuren en zelfs van schelle kleuren. Zo wordt er al tijd beweerd dat de zogeheten kou de kleuren, zoals blauw, groen en violet, alleen geschikt zijn voor ka mers die veel zon krijgen. De zoge noemde warme kleuren als rood, oranje en geél zouden het beter doen in vertrekken die op het noor den en oosten liggen. In theorie is dit waar. De praktijk leert echter dat het 'uitstralen' van warmte of koude alleen geldt voor volle, on vermengde tinten. Dus bijvoor beeld zuiver rood en zuiver blauw. In werkelijkheid gebruiken we al tijd vermengde kleuren, bijvoor beeld rood met iets zwarts erin of blauw met een vleugje wit. Hier door worden de karakters van de kleuren sterk afgezwakt en - uiter aard - ook hun werking op het ge- voél. door Joke Vos Bovendien hebben warme en koude tinten alleen een merkbaar effect wanneer zij in grote hoeveel heden worden toegepast. Natuur lijk is het licht in samenhang met de kleurenkeus belangrijk. Het gaat er hierbij in hoofdzaak om of er naast een 'kille' kleur in een sombere kamer voldoende warme tinten aanwezig zijn. In een land met ons klimaat blijkt dat zelfs een kamer op het zuiden best een paar warme kleur tjes kan gebruiken. Het typische is echter dat van de koude kleuren een bepaalde rust uitgaat; kleuren zoals groen, blauw en violet. Warme kleuren, zoals rood, geel en oranje, werken stimulerend en prikkelen tot actie. Het zijn vrolij ke en levendige tinten, die in het interieur alleen in kleine hoeveel heden moeten worden aange bracht. Een fel rood kussen of een orarye kleedje geven een speels ef fect, maar een rode gordijnrand of een oranjekleurig bankstel kan erg hinderlijk zijn. Zuivere warme tin ten worden dan ook wel ac- centkleuren genoemd, maar dit geldt in zekere zin ook voor fel groen en pittig blauw; dus in het algemeen voor kleuren die eruit springen. Er zijn over het algemeen twee mogelijkheden: u kunt een con trastcombinatie maken of een toon-in-tooncombinatie. In het laatste geval ontbreken sterke te genstellingen en lijkt het alsof de ene kleur bijna onmerkbaar voort komt uit de andere. Belangrijke voorwaarden voor het bereiken van een evenwichtige schoonheid zijn de onderlinge maatverhoudin gen, het ritmisch evenwicht van de maten der kleurvakken, betimme ringsonderdelen, meubilair e.d. Dit geldt eveneens wanneer dezelfde kleur, bijvoorbeeld van de gordij Een eigentijds interieur met een vleugje romantiek Rood is een onrustige, agressieve kleur. Emotioneel, vurig en ero tisch. Maar tevens een teken van zelfbewustzijn. Een weinig rood kan opwekkend en verfrissend werken. Deze tint, waarvan heel wat nuances bestaan, ligt tussen de koude en warme kleuren in. Groen past goed bij hout. Ondanks het passie ve, vriendelijke en rustgevende karakter van groen kunnen agressie ve nuances, zoals gifgroen, ontstaan. Toegepast bij het natuurlijke groen van planten kan bij felle schakeringen de bladkleur worden doodgeslagen. Als karaktereigenschappen worden zelfbewustzijn en logica genoemd. Van blauw wordt gezegd dat het in verhouding tot groen rustiger is. Het is een koele, wijkende kleur, wanneer men tenminste niet het felle pauwblauw kiest. Verder is blauw wetenschappelijk, esthetisch, verheven, sportief, maar ook kü en afwijzend. Geel is ook een opdringerige kleur, maar heeft daarnaast iets speels en lichtzinnigs. Het is het symbool van de communicatie. Oraiye is een mengkleur, ontstaan uit rood en geel waardoor het ook levendig, brutaal en activerend is. Eigenschappen: spontaniteit, warmte maar bij teveel wordt deze warmte opdringerig en benau wend. Paars is traditioneel, religieus, mystiek en ondoorgrondelijk; daar naast ook behoudend en traag. Het kan op sommige mensen, die er lang naar moeten kijken, een treurige en zelfs depressieve werking hebben. Bruin is een typische aardekleur. Het geeft gevoelens van een warm en gezellig hol. Deze kunnen zowel dierlijk als menselijk zijn. Denk maar aan de bruine cafés. Bruin kan op een gezellige wijze oneffenheden camoufleren. Wit heeft een 'onbegrijpelijk' effect, maar wordt toch als een 'dooie' tint beschouwd. Zwart is als kleur compact en zwaar, maar heeft in sommige geval len een zakelijk en voornaam effect. Met zwart kan men wel fyn experimenteren en er belangrijke kleuraccenten mee aanbrengen. Een slaapkamer waarin met tamelijke felle kleurcontrasten is ge werkt. (foto Trendshopper collectie) deringen. Hierdoor wordt de grauwheid juist geaccentueerd, aagezien de grote kleurvakken niet harmoniëren met de structuur van het desbetreffende stadsdeel. Dit zelfde kan ook gebeuren met een interieur. Wanneer u eenmaal een kleuren keus gemaakt hebt waarmee ieder een in huis kan instemmen, dan bent u nog niet klaar. Kleur en structuur zien er namelijk bij kunstlicht anders uit dan bij dag licht. Daarom dient u uw kleuren keus niet alleen bij daglicht en in de zon te bepalen, maar ook te be kijken hoe het geheel eruit zal zien bij somber weer en by diverse kunstlichtbronnen. Want bij sche merlicht en groot licht kan het ef fect al heel verschillend zijn. Kleurbekennen valt nooit mee, maar het is in ieder geval wel de moeite waard ermee te experimen teren, aangezien het een onderdeel van ons dagelijks leven is. Mensen en kleuren hebben nu eenmaal be paalde karakters... Op het gebied van vloer- en wan- dafwerkingsmaterialen is een zó enorme hoeveelheid produkten verkrijgbaar dat het vrijwel onbe gonnen werk is om een volledig overzicht te krijgen. Je kunt bij al lerlei leveranciers folders gaan ver zamelen. maar nog zie je door de bomen het bos niet meer. In zijn betrekkelijke beknopt heid is de koopgids 'Vloeren en wanden', voor nog geen vijf gulden in de tijdschriftenwinkel te koop, een praktische wegwijzer voor ie der die vloer of wand wil vernieu wen, maar nog geen duidelijk idee heeft wat het nu moet worden. Te; gels, natuursteen, parket, tapijtj behang, vinyl, schroten? De gids geeft in de eerste plaats adviezen over de levensduur, de specifieke aspecten van al die tien? tallen materialen, over de prijzert waarmee je rekening moet houden, welke materialen je al dan niet zelf kunt aanbrengen en vele andere praktische zaken die je in 't achten hoofd moet hebben alvorens luk: raak een winkel binnen te stappen, Vloer- en wandmateriaal koop je voor jaren, soms zelfs 'voor het le- Een verkeerde keus kan dan oolj een investering betekenen waar van je achteraf veel spijt kan heb ben, niet omdat het ondeugdelijk zou zijn, maar omdat het niet aan de gezinssituatie voldoet, of om an dere praktische redenen die pas in het gebruik zichtbaar worden. Zul ke kostbare vergissingen kun je vorkomen door je vooraf te oriën teren. In dit opzicht biedt de nieu we gids een stuk basis-informatie. De Nederlandse man is, zo lijkt uit recente onderzoeken, gemiddel 14 cm groter (1.82m) dan de Neder landse vrouw (1.68m). Het is voor meubelfabrikanten daarom moei lijk de ideale bank of fauteuil tg maken. Ontwerper Walter Leeman draagt voor dit probleem een oplos sing aan. Hij maakte een verstelba re bank. Van deze bank is niet al leen de rugleuning te verstellen (vier standen), maar ook de diepte van de zitting is variabel( acht standen). De bank is een produkt van Young International BV in Culemborg, tel. 03450-14174. Een Zweeds produkt op het ge bied van vloerafwerking is on langs in Nederland geïntrodu ceerd. Het wordt geleverd in la mellen van 120x19 en 241x19 cm, is opgebouwd uit drie la gen. Onder- en bovenlaag be staan uit hardplastic, speciaal voor dit doel door Formica ont wikkeld. Daartussen zit een laag van eucalyptus plaat, waarin een messing en groef profiel is aangebracht voor on derlinge verlijming met PVA- lijm. In totaal is dit nieuwe pro dukt, Lamett geheten, 8 mm dik. De delen zijn niettemin buigzaam. Het is ijzersterk: de bovenlaag kan geen deuken op lopen door bijvoorbeeld zware tafelpoten, een brandende peuk geeft geen enkele schade. Ook tegen krassen is de harde toplaag bestand, dus bij ver schuiven van meubelen ont staat er geen narigheid. De collectie van Lamett vloerbedekking omvat tot dus ver 13 dessins: in houtstruc tuur, marmerdessin of fantasie motief. De toplaag is 'sllpvast', zodat je met natte voetjes niet onderuit gaat. De kwaliteit is van dien aard dat Lamett voor bedrijfsvloe ren, in winkels, restaurant enz. kan worden geadviseerd. Maar met een minimum adviesprijs van f 68,50 per m2 is het tevens een voor woningafwerking haalbaar materiaal. De Zweedse 'TNO' heeft de hoedanigheden inzake hard heid, slijtvastheid, bestendig heid tegen vlekken en verkleu ring heel gunstig beoordeeld. Na de lamellen wordt Lamett binnenkort ook in de vorm van tegels geleverd. Importeur voor Nederland is Woodpecker in Mijdrecht. Tele foon: 02979-81099. Toevallig kwam ik er laatst nog een exemplaar van tegen op de vliering bij mijn schoonmoe der: het Tomadorekje. De plankjes, voor zover je bij dit soort ijzerwaren van planken mag spreken, in frisse kleuren en de dragers in een onzicht baar makend zwart. Dat was nog eens modern wonen. Nog herinner ik mij de doffe dreun waarmee op mijn kamer het wandmeubel los kwam van de plug. Daar lagen temidden van de Prisma juniores, het ge schiedenisboek van Blonk en Romein, The Erasmus Primer, om nog maar te zwijgen van Le Francais Vivant en Schwere Wörter in een grote berg op de in die tijd onvermijdelijke co- cosmat. De gedateerdheid van dat beeld doet je beseffen dat wooncultuur blijkbaar geen eeuwigheidswaarde heeft, maar ook dat er elke dag weer in de meubelbranche nieuwe antieken ontstaan. Zo'n Tornado- rekje, of liever nog het grote voor beeld Pilastro, tien jaar geleden nauwelijks nog geschikt om bij het grofvuil te zetten, is nu al weer ver zamelobject. Het zyn flarden in je herinnering die opkomen bij het doorbladeren van de scriptie, die twee studenten aan de TH Delft in het kader van hun studie Industriële Vormge ving hebben geschreven over vijf tig jaar meubelfabriek Gelderland in Culemborg, de Betuwse baker mat voor veel meubelfabrieken. Vernuftig Als Model IA figureert het in de scriptie, een wat truttig aandoend leunstoeltje met zitting en rugleu ning van gevlochten biezen. In je fantasie zie je het staan in een old- finish-interieur naast de kolen haard. Het stoeltje was in 1936 on derdeel van de erfenis van de rechtsvoorganger van het bedrijf dat sinds de oorlog nadrukkelijk mikt op de liefhebbers van het mo dern vormgegeven meubel. Wat dat betreft vormen de jaren '40-'45 een duidelijke censuur in de be drijfsgeschiedenis. In dit verband mag de 4-in-l-fauteuil wel gelden als symbool voor de wederop bouw. Met dit ontwerp speelde het bedrijf in op de wat benepen woon ruimte die veel Nederlanders toen ter beschikking stond. Was de stoel ontworpen in de jaren '70 dan was er zonder meer het etiket multi functioneel opgeplakt, nu bleef het bij "een nieuw meubel van vernuf tige constructie, aangepast aan de eisen van deze tijd". Met het vernuftige doelde De fa brikant op de mogelijkheid de stoel in vier standen te gebruiken. In de hoogste stand kon je hem als eetkamerstoel gebruiken, in de tussenstand had je er een salonfau teuil aan en in de laagste stand ge bruikte je de kussens zonder on derstel rechtstreeks op de grond. In die jaren van inwoning was dat een niet te versmaden voordeel. Bovendien, dank zij deze construc tie kon je uit je eetkamerameuble ment een amfitheater bouwen om met het hele gezin naar de televisie te kijken. De folder uit die jaren toont er aandoenlijke plaatjes over, maar het blijft wel geschiedenis. De 'niertafels' uit de jaren vijftig scoren op het punt van herken baarheid heel wat hoger. Het is de tijd van de lichte zitmeubelen, vaak afgeleid van een Skandina- visch ontwerp, maar vooral van het limba wandmeubel. Terugkijkend vormen die jaren niet de gouden eeuw van het meubelontwerp. De niertafeltjes zijn voornamelijk on vergetelijk door de uiterst wankele ondergrond die zij boden aan volle koffiekopjes en voor de rest blijft deze tijd voor mij onverbrekelijk De meest verkochte bank van de jubilerende fabriek Gelderland. door Sjoerd v.d. Meulen Een model dat dit jaar zijn weg naar de consumenten moet vinden. GPD) verbonden met allerlei lelijke lam pen, vervaardigd uit elektriciteits- pijp en veel plastic. Drie pootjes, een staander om wikkeld met eenzelfde soort plas tic als je om de handremkabels van de fiets had, en een met plastic be spannen kap die naarmate de lamp langer brandde steeds groter plooi en vertoonde, dat waren ongeveer de belangrijkste karakteristieken van deze verlichting. Als afdankertje stond er een op mijn kamer, ingeklemd tussen het voeteneind van mijn bed en een Er zijn nog steeds veel mensen die by de inrichting van hun huis voor een klassieke stijl kiezen. Wie over een zeer royale portemonnee be schikt kan op zoek gaan naar echt antiek. Dat is schaars, peperduur en er moet vaak nog ten koste van handenvol geld aan worden geres taureerd. Een andere mogelijkheid is: he dendaags gemaakte replica's van originele stijlmeubelen kopen. Dat zijn tot in de uiterste perfectie ge maakte kopieën, maar ze zijn bijna even duur als echt antiek, soms zelfs duurder. In meubelzaken zie je hier en daar klassiek ogende produkten, waar heel aantrekkelijke prijskaar tjes aan hangen. Maar pas op, want daar schuilt veel kaf onder het ko ren. Het gaat vaak om kwalitatief slechte meubels, die slechts een schijn van de originele stijl bezit ten. Er is echter ook een middenweg. Diverse fabrikanten produceren rechtstreeks van authentieke ont werpen afgeleide meubelen die in zekere mate aangepast zyn aan de eisen met betrekking tot comfort en maatvoering die we tegenwoor dig stellen. Ze mogen terecht neo klassiek worden genoemd. Zeker niet goedkoop, maar voor de ware liefhebber van een klassiek inte rieur (na een tijdje sparen) wel be taalbaar. Mahonie Dit is mogelijk geworden door als basismateriaal geen massief edelhout te gebruiken, maar hoog waardige spaanplaat waarop een fi- neerlaag wordt aangebracht. Voor spijlen, poten e.d. wordt overigens wèl massief hout toegepast. Mahonie is een van de meest ge wilde houtsoorten bij de fabricage van deze neo-klassieke meubelen. Afrikaans mahonie is wel het mooist, maar schaars en dus kost baar. Uit Zuid-Amerika wordt vry veel mahonie geïmporteerd. Voor kenners is duidelijk dat het toch niet de fraaie kleur en structuur van het Afrikaanse produkt heeft. Een alternatief is het taxushout, afkomstig van een naaldboom die ook in ons land gedijt, een zó 'ge wone' boom dat we hem vaak ge bruiken om er heggen rond de tuin van te laten groeien. Het voor de meubelproduktie ge schikte taxushout komt groten deels uit het zuidwesten van Euro pa. Het is taai en buigzaam, heel fijn van nerf, mooi gekleurd en het bezit een fraaie structuur. Goed af gewerkt heeft taxus een prachtige glans. Naar klassieke ontwerpen ver vaardigde meubels van deze hout soort kunnen de basis vormen van een werkelijk stijlvol interieur, zonder protserigheid, kwalitatief van hoge klasse. 'Antiek' dat vol gens uiterst moderne technieken is nagemaakt, waarbij geen sprake is van goedkope kitsch. ongemakkelijk rotanstoeltje, dat in die jaren waarschijnlijk tot het ba- sismeubilair van elke tienerkamer hoorde samen met het Tomadorek je, het Balatumzeil op de vloer, de cocosmat en de gordijnen van dob- bystof. Kubusbank Meubelfabriek Gelderland is dan al het grauw ontstegen. Weliswaar komt een model als de 'kubus- bank' ons nu wat gedateerd voor, maar de kwaliteit en het voor die dagen moderne ontwerp, zijn er niet minder herkenbaar door. Symbool voor die eerste helft van de jaren zestig is ongetwijfeld de 'teierest-fauteuil', geschapen voor avonden vol teevee-genot. De ver armde tak van dit genre stoelen zien we enige jaren later opgeld doen in de Berend Boudewijn- kwis. Wie zo'n bakbeest vergelijkt met Gelderlands 'telerest' beseft dat adel zich niet verloochent. Het begin van de jaren zeventig blijft in je geheugen voornamelijk voortleven in de kleuren bruin en orarye. Opnieuw voel je de lichte wanhoop wanneer je probeert voor je eerste echtelijke slaapkamer als sponde een rechte houten bak aan te schaffen. Enigszins meewarig kijken de verkopers je aan. De gre nen trend is op dat moment nog niet voorvoelbaar. Gelukkig weet je nog wél te ontkomen aan de ter reur van banken in ribstof, die dan in alle hevigheid begint los te bar sten. In de vloerbedekking blijf je de trends trouwer, al was het maar omdat ryststrotegels bijna nog goedkoper zijn dan betonverf. Bo vendien staat Schoner Wohnen het gebruik van dergelijk goedkoop materiaal wel toe, tenminste wan neer het in afwachting is van een inkomen dat meer in overeenstem ming is met de voorgeschreven smaak. In Nederland begint Jan des Bouvrie aan zyn opmars. Hy ont wikkelt zich tot huisontwerper van Gelderland, al lang voordat de da mesbladen hem ontdekken als de goeroe van het trendy wonen. Rechtlijnig, tijdloos en sober zijn de trefwoorden voor zyn ontwer pen, die de fabriek een comforta bele plaats bezorgen in de Neder landse meubeltop. Alleen by de ex port blyken deze zelfde eigen schappen soms een nadeel. De Duitse markt bijvoorbeeld is niet erg willig voor deze sobere ont werpstijl. Strakke lijnen zyn voor de Duitser nog tot daar aan toe, maar je moet wel kunnen zien dat het veel geld heeft gekost. Vandaar dat de collectie '86 wat meer de sfeer ademt van de grote wereld. En wat de oudere ontwer pen betreft: met de nieuwe bekle- dingsstofïen zyn die weer geheel 'en vogue'. Misschien zyn de stof jes wat besmettelijk voor een gezin met kinderen maar zelfs dat hoeft geen bezwaar te zyn. In een half uur heb je de bekleding eraf, zodat je hem naar de stomery kunt stu ren. Gewoon bij de aanschaf dus een extra bekledingshoes nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23