'Eerst wringen en dan swingen'
Driedelige tv-serie over Surinaamse muziek in ons land
LAK-produktie Futurisme
te weinig overrompelend
Publieksprijs voor Concertgebouworkest
KIJK UIT
Exposities
Concerten
Leiden
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
VRIJDAG 25 APRIL 1986
Zaterdagmiddag begint op Nederland 2 om 17.45 uur een serie van drie
zaterdagse uitzendingen van de Feduco (Federatie Educatieve Om
roep) over Surinaamse muziek in Nederland. De afleveringen heten
achtereenvolgens 'Een greep uit de traditionele erfenis', 'Drang naar
vernieuwing' en 'De avant-garde'.
In de eerste aflevering komen de onderscheiden muzieksoorten van
de etnische groeperingen binnen de ruim 200.000 Nederlandse Surina-
mers aan bod. Er wordt traditionele muziek getoond van de Hindoesta
nen, de Indianen, de Creolen en de Javanen.
Herman Dijo, die uit Javaanse ouders in Suriname werd geboren
vertelt in de aflevering van aanstaande zaterdag over de gamelan- en
krontjong-muziek op de plantages, over de toonladders en de proble
men door het ontbreken van de traditionele instrumenten.
Hoe uit die veelheid aan traditionele muziek nieuwe mengvormen
ontstonden wordt in deel twee (3 mei) uit de doeken gedaan. De Rotter
damse voordrachtkunstenaar Paul Middellijn, die de oude vormen aan
meer hedendaagse ritmes koppelt en daar Surinaamse teksten bij ge
bruikt, zegt: „Eigenlijk zijn we hartstikke rijk aan cultuur en moesten
we ons niet zo 'arm' voelen. Herman Biervliet van Trafassi kwam op
zijn song Wasmasjien door uit te gaan van de filosofie, dat de muziek
dicht bij de dagelijkse ervaringen van de mensen hoort te staan".
In de derde uitzending (10 mei) komen de ontwikkelingen aan bod
zoals die in groepen als het Surinam Music Ensemble en Fra-Fra-Sound
aan de orde zijn. Uit de kaseko-muziek, sinds de jaren vijftig dè popu
laire muziek in Suriname, en de bebop ontstond de 'Paramaribop'.
Tegen deze vernieuwingen bestond aanvankelijk grote weerstand
binnen de Surinaamse gemeenschap, die in muzikaal opzicht conserva
tief genoemd mag worden. We zien gitarist Franky Douglas een duet
spelen met cellist Ernst Reijseger.
Douglas: „De muziek moet eerst wringen en daarna kan het pas swin
gen". Hiernaast een interview met de in Suriname geboren muzikant
Herman Dijo.
GRONINGEN (GPD)-Hij werd 51
jaar geleden in Suriname uit Ja
vaanse ouders geboren, woont in
het Groningse Sauwerd, geeft op
drie scholen voor voortgezet on
derwijs muziekles en leidt twee
fanfare-orkesten, een harmonie-or
kest en een symfonie-orkest. Har
de werker als hij is - hij combineer
de een fulltime baan met een fullti
me studie Algemene Muzikale Vor-
Herman Dijo: "Contact met Surinaamse muziek kan
W andelconcerten
in Hartebrugkerk
LEIDEN - Voor de vierde maal or
ganiseert de Stichting Orgelstad
Leiden dit jaar wandelconcerten in
de Hartebrugkerk aan de Haarlem
merstraat. Het van het einde van
de negentiende eeuw daterende or
gel zal elke zaterdagmiddag door
vooral jonge organisten worden
bespeeld.
Een enkele keer verleent een so-
list(e) medewerking aan het pro
gramma. Dat is onder meer het ge
val tijdens het eerste concert, dat
aanstaande zaterdag wordt gege
ven door organist Mare Schaap en
sopraan Connie de Jongh. Alle
concerten duren van 15.00 tot 15.30
uur. De kerk is een kwartier voor
aanvang open.
door
Eddy Determeyer
ming met twee hoofdvakken aan
het conservatorium - zit hij vaak
tot drie uur 's nachts arrangemen
ten te schrijven. „Mijn vrouw heeft
gezegd: 'Herman als je dood gaat
zal er niemand om je rouwen, hoor.
Denk aan jezelf. Als je een paar da
gen dood bent is men je al verge
ten'. Ach, ik vind het enig om het te
doen. Ten eerste omdat ik het zelf
kan, ten tweede: mijn hobby vind,
ik in mijn beroep. Wat wil je nog
meer?".
„Ik ben ontzettend blij dat ik met
jeugd kan werken. Ik weet zeker,
als deze jeugd volwassen wordt
zijn het allemaal allround muzi
kanten. Echt waar. Ze zijn met jazz
in aanraking gekomen, met Brazi
liaanse muziek, met Surinaamse
ritmen, noem maar op. Dat is echt
belangrijk, die verrijking en rijping
van je muzikale ontwikkeling. De
volwassenen hebben altijd dat
strakke marstempo in zich en wil
je een klassiek concert doen, dan
moet je 't serieus aanpakken, dan
moet je ritmiek en metriek metro-
noomsgewijs uitvoeren".
Waarom hij naar Nederland ge
komen is? Hij zucht. „De mens is
zo nieuwsgierig, hè. Je wilt altijd je
vleugels wijder uitslaan. Ik dacht,
het is nooit weg om naar het bui
tenland te gaan. Het hoefde niet
per sé Nederland te zijn, maar ik
ben niet zo goed in vreemde talen,
vandaar dat ik maar Nederland ge
kozen heb. Het was handig omdat
mijn schoonmoeder al hier woon
de, daar kon ik voor de eerste op
vang op rekenen".
Uiteraard ging hij met meteen
aan de slag met zijn pogingen, de
Surinaamse muziek met de Neder
landse te kruisen. Eerst was het
zaak, alles op een rijtje te krijgen,
zich de gebruiken in de Nederland
se samenleving eigen te maken,
zorgen dat hij zijn gezin zekerheid
kon bieden.
Maar de muziek uit zijn jeugd liet
hem niet los. Wat dat betreft lopen
zijn ervaringen parallel aan die van
veel Surinamers die naar Neder
land migreerden. „In Suriname
was bijvoorbeeld winti, het tradi
tionele religieuze trance-ritueel,
voor een groot deel van de bevol
king altijd taboe geweest Net zoals
veel Amerikaanse negers hun neus
aanvankelijk hadden opgehaald
voor jazz- en bluesmuziek. Als je
vooruit wilde in de wereld had je je
te conformeren aan de dominante,
blanke cultuur en moest je 'achter
lijke' en 'minderwaardige' gebrui
ken afzweren. Winti was voor de
Onafhankelijkheid zelfs officieel
verboden. Heel wat Surinamers
hebben voor het eerst met de win
ti-cultuur kennis gemaakt nadat ze
naar Nederland waren getrokken".
„De kermissen op Suriname wa
ren altijd een happening", herin
nert de dirigent zich. „De orkesten,
zoals de Swingmasters en de Con-
junto Casi-no, zaten altijd in een
tent met een dansvloer. In 'n ande
re tent zat de Conjunto Latinos, dat
was veel meer die trio-muziek. In
het begin had je Trio Los Machitos,
dat waren drie gitaren en driestem
mige zang. Later hebben Rodri
guez en Gardeslein daar een con
junto van gemaakt, een Zuidameri
kaans orkest".
„Je moest betalen om daar te
gaan dansen, je moest een kaartje
kopen. Als je naar het plein, naar
de kermis ging, vooral de jeugd
deed dat, ging je dansen. Op die
manier kon je meisjes leren ken
nen. In het begin was dat geloof ik
een stuiver, later een kwartje. Dat
is er niet meer. Er wordt niet meer
zo gedanst, nee. Nu is er veel meer
show. Er wordt een buikdanseres
of een goochelaar uitgenodigd,
daar moet je dan naar gaan zitten
kijken".
Nadat hij in een Indiaas orkest
had gespeeld meldde Herman Dijo
zich voor de Surinaamse Politieka-
pel die, net als de Militaire Kapel,
voor heel wat muzikanten een
soort praktijkschool is geweest. Hij
speelde daar saxofoon. Marsmu
ziek, ouvertures, lichte selecties.
Agent Dijo moest ook wel eens
optreden als er ergens geheime wi-
nitpré's werden gehouden. Dansri-
tuelen waarbij de goden, de win
ti's, bezit namen van de aanwezi
gen, waardoor deze de toekomst
konden voorspellen en ziekten van
bovennatuurlijke aard konden ge
nezen.
„Wij kleurlingen moesten optre
den tegen kleurlingen want het
stond in de wet dat het verboden
was. Maar het gebeurde overal,
hoor. Voordat wij er heengingen
stuurden we dan iemand met de
boodschap dat ze moesten stop
pen. Als wij daar waren moesten ze
klaar zijn. Wie die wet had ge
maakt? De blanken. Ik denk dat
het voor het christendom bedrei
gend was. Maar wat zag je? In de
winti wordt ook Jezus genoemd
Bij winti wordt het gewone Onze
Vader die in de hemelen zijt ge
bruikt. Sommige gezangen ook.
Een vervlechting van culturen. Er
is een gezegde in het Surinaams:
'no bribing, ma no spit' in. Je hoeft
er niet in te geloven maar spuug er
niet op. Dus er niet overheen wal
sen. Gewoon elkaar leren respecte-
„Het is een bepaalde cultuurui
ting die in het verleden geen kans
heeft gekregen om iets te worden.
Het is iets, maar het kon nooit iets
groots worden. Het moest in het
geheim gebeuren. Ik heb me er
veel mee bemoeid omdat ik ook
van die muziek wilde weten. Dat is
mijn stelling geweest, altijd: open
staan voor andere culturen. Je niet
afschermen. Openstaan met be
houd van je eigenheid. Anders zou
ik ook niet van fanfare-muziek
kunnen houden, want dat is niet
mijn cultuur".
chologie, logica, begrip of causa-
LAK-produktle. Regie Rosamaria liteit, maar een zo groot mogelij-
'Na de Moord op de Maneschijn'
Rinaldi. Teksten van Filippo To- ke compressie i
Marinetti. Decor Peter Buur
man. Gezien op 24-4-'86 in het LAK-
theater te Leiden. Aldaar nog te zien
op 25 en 26 april.
LEIDEN - Het Italiaanse Futu-
grillige a
val op de zintuigen
bliek. Het ging er heet aan toe bij
hun voorstellingen!
De LAK voorstelling streeft er-
een vorm van totaaltheater
heeft als kunststroming te maken zoals de Futuristen dat
lange tijd in het verdomhoekje
gezeten. Dat is niet zo verwon
derlijk, want de heren Futuristen
hielden er - onder de bezielde
leiding van hun charismatische
aanvoerder Filippo Tomasso Ma-
ogen stond en maakt daar
voor gebruik van hedendaagse
technieken, een geluidsband en
tien(!) televisie toestellen met vi
deomateriaal begeleiden de
voorstelling continu. Ook
rinetti - ideeën op na die al lange andere componenten
tijd niet meer 'kunnen", zoals ge-
welds- en oorlogsverheerlijking,
extreem nationalisme en liefde
voor en absoluut geloof in de
wonderen der techniek. Hun ve
le manifestos lezen als het werk
van geniale gekken en het pro
bleem is altijd geweest hoe het
werk van deze aan het Fascisme
gelieerde kunstenaars te moeten
waarderen. Mooie kunst, maar
om de foute redenen. Het pro
bleem verdiept zich als je beseft
dat de Futuristen veel invloed
hebben gehad op latere kunst
stromingen die wel 'goed' waren
en ook ideeën hadden die sinds
dien gemeengoed zijn geworden
van avantgarde kunstenaars van
allerlei soort: het willen doorbre
ken van conventies en verwach
tingen; kunst plaatsen in het he
den- en alledaagse; experimen
teerzucht; interdisciplinaire
aanpak; etcetera. De 20ste eeuw-
se kunst staat er bol van, maar de
rekening met het Futurisme
werd nooit vereffend.
In de hernieuwde interesse
voor het Futurisme komt het
LAK met een voorstelling van
'Futuristische Syntheses' van
Marinetti. De Futuristen zagen
het theater als het beste middel
tot hun doel en doorbraken daar
in categorisch alle erkende thea-
terwetten: geen realisme, psy-
de
voorstelling, als licht en
schmink, is naar extreme effec
ten gestreefd. Ondanks dat alles
wordt vrijwel nergens het be
doelde zintuiglijke spektakel
verwezenlijkt. Dat komt voorna
melijk door het acteren, dat wel
iswaar enthousiast, maar te wei
nig overtuigend is. Slechts op
momenten is er de kracht en be
zieling die nodig zou zijn. Waar
die ontbreken vallen gaten en als
de verrassende gekte van de
'Syntheses' na een half uurtje
voorbij is, wint de video het bij
mij steeds vaker van het spel.
Het is ook moeilijk vechten te
gen Johnny Rotten en instorten
de flatgebouwen. Weliswaar is
het merendeel van de acteurs
zichtbaar onervaren, maar dat
neemt niet weg dat ik geloof dat
zij in hun rollen, of stereotypen,
verder hadden kunnen komen
Waarom lukt het de actrice met
de mitella en het leuke 'mechani
sche' duo wél?
Dit Futurisme-experiment is
leuk en bewonderenswaardig,
maar helaas is de discussie die de
groep met het Futurisme aan
heeft willen gaan - waarbij be
wondering voor de artistieke ver
worvenheden van de stroming
gepaard moest worden aan kri
tiek op de ideeën ervan - er niet
uitgekomen. PAUL DEVILEE
AMSTERDAM - 'Muziek? Hoe ou
der ik word hoe minder ik er van
snap. Tijdens een uitvoering zoals
deze lijk je zelf los van de grond te
komen en weet je als dirigent ei
genlijk niet door welke machten je
wordt geleid'.
Woorden uit de mond van Ber
nard Haitink nadat hem gister
avond in het Concertgebouw door
AVRO-voorzitter G.C. Wallis de
Vries de publieksprijs '85 werd
overhandigd. De chef-dirigent van
het Concertgebouworkest kreeg de
prijs, een bronzen trofee van de
Hilversumse kunstenares Lies
Stork, uitgereikt na een uitvoering
van Mahlers Tweede Symfonie,
waarvoor enkele kaartjes op de
zwarte markt drie- tot vierhonderd
gulden opbrachten en waarvoor
een Amerikaanse liefhebber van
Mahlers muziek zelfs duizend dol
lar bood.
De uitreiking van de publiek
sprijs aan Haitink vloeide voort uit
een serie uitzendingen van klassie
ke platen in de maand oktober
door de AVRO op Radio 4. Een uit
1800 luisteraars bestaande 'jury'
werd gedurende die maand in de
gelegenheid gesteld de beste plaat
uit te kiezen. De keuze viel op Mah
lers Vierde Symfonie door het
Concertgebouworkest onder lei
ding van Bernard Haitink en met
medewerking van de sopraan Ro
berta Alexander.
Van de uitvoering gisteravond in
het tot de nok toe gevulde Concert
gebouw zijn opnamen gemaakt,
die op woensdagavond 21 mei door
de AVRO-radio zullen worden uit
gezonden. Er zal van deze Mahler-
uitvoering ook een plaat verschil-
Het Radio Blazersensemble concerteert zondagmiddag met de streekmu-
ziekschool. (foto Hans bocdijn)
Teun Hoeks exposeert van 26 april tot
24 mei een selectie uit zijn fotower
ken bij galerie Fotomania aan de
Koppenhinksteeg in Leiden. Hoeks
houdt zich bezig met geënsceneerde
fotografie, waarbij hij humoristische
associaties bij herkenbare situaties in
beeld brengt. Uitgangspunt voor zijn
werk zijn kleine cartoonachtige teke
ningen. Die fotografeert hij vervol
gens en kleurt daarna de foto's in. Zo
drijft hij de spot met het werkelijk
heidsgehalte van fotografie, ope
ningstijden: wo. t/m za. 13.00 - 17.00
Jan Voets stelt van 26 april tot en met
21 mei schilderijen, tekeningen, ge
mengde techniek en objecten tentoon
bij Galerie Henk de Greef aan de
Schoolstraat in Wassenaar. Openings
tijden: di. t/m za. 9.00 - 17.00 uur.
De Dalai Lama, geestelijk leider en
staatshoofd in ballingschap van de Ti-
betanen, brengt binnenkort een be
zoek aan ons land. Het Rijksmuseum
voor Volkenkunde aan de Steenstraat
in Leiden heeft daarom een kleine
tentoonstelling van religieuze voor
werpen uit de Tibetaans-boeddhisti-
sche traditie samengesteld. Het gaat
om beeldjes, rolschilderingen, cere
moniële voorwerpen en blokdruk
ken. Ze staan van 1 mei tot 1 juni op
gesteld in de Schatkamer.
Rijksmuseum Boerhaave - Steen-
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse natuurwetenschappen en ge
neeskunde in de 19e eeuw, t/m aug.;
di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17
Rijksmuseum voor Geologie en Mine
ralogie - Hooglandse Kerkgracht, ex
positie over de Snellius Il-expeditie,
t/m 27/4; ma t/m vr van 10-17 uur, zo
van 14-17 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, 'Leven en werk van Wal
ter Spies', t/m 1/6; 'Katsushika Hoku-
sai: de oude tekengek'; 'Borneo: Oer
woud in Ondergang, Culturen op
Drift', t/m 5/10; di t/m za van 10-17
uur, zo van 13-17 uur.
De Lakenhal - Oude Singel, 'Leidse
Ateliers IV', moderne kunst van
Trees Klijn, Thorn Geraedts en Jac
queline Ravelli, t/m 8/6; di t/m za 10-17
uur, zo 13-17 uur.
Laktheater - Marlyn, schilderijen, te
keningen en pastels, t/m 17/5; ma t/m
vr van 10-17 uur.
Gemeentearchief de Vlietpanden -
Vliet 45, Wandelen rond Leiden, drie
eeuwen veranderend landschap, t/m
2/5; ma t/n vr van 9.30-17 uur.
Galerie Fenix - Ben Geerts, recente
tekeningen, t/m 11/5; dag. beh. ma.
Schouwburg - Oude Vest, schilderij
en van de Indonesische schilder Popo
Iskander, t/m 9/5; ma t/m vr van 12.30-
16.30 uur.
De Trommelaar - Apothekersdijk,
gouaches van Cocky Haverkort, tot
18/5; dag. 17.30-20.30 uur.
Stelling - Lange Mare, werk- van
Frans Baake, t/m 10/5; woe t/m za van
12-17 uur.
Foto 'Carte Blanche' van Teun
Hoeks, te zien bij galerie Fotomania.
Demmenie - expositie pentekeningen
Dick Bakhuizen, t/m 30/4.
Kaasmarktschool - Koppenhink
steeg, Bernie Autsema, schilderijen,
tot 4/5; vr, za en zo van 14-17 uur
Pijpenkabinet - Oude Vest, 'Honderd
aanwinsten', voorjaarstentoonstelling
van aanwinsten van het afgelopen
jaar. t/m 8/6; zo 13-17 uur.
Burcht - Brugsteeg, Meesterzetten in
Tekenen en Grafiek; woe t/m zo 14-17
Ars Aemula Naturae - Pieterskerk
gracht, Frida Holleman en Ronald
Lindgreen, aquarellen, t/m 29/4; di
woe, do van 9.30-12 uur, ma, di, woe.
do van 19.30-21.30 uur, za en zo van
13-16 uur.
Zaailing - Hooigracht, Ineke Jedeloo,
pastel, potlood en kleurpotlood.
Caeciliastraat 18 - werk van Bea Huij-
stee, Ria Krieken, Gertrud Mandel-
maum en Ingeborg Olderwald, tot 30/
5; tel. 413452/122651.
Piggelmee - Jan Vossensteeg, exposi
tie van abstracte kleurpotloodteke
ningen door Anet Hinze, t/m 3/5; ma
Galerie Denise Stephan - Marijke
Verhoef, schilderijen, grafiek; Sophie
Gentenaar, metaalplastiek, t/m 4/5; vr,
za en zo van 13.30-17.30 uur.
Oegstgeest
Kapsalon Jacques van Bellen - paar-
dentekeningen van Margreet Duin, t
m 15/5; ma 13-18 uur, di t/m do van
9-18 uur, vr van 9-21 uur. za van 9-17
Leiderdorp
Muzenhof - Laurien Koek, knipsels,
Dora v.d. Meer, olieverf, waterverf, V
m 7/5; di t/m vr 14-18 uur, za 9.30-12.30
Gemeentehuis - videokunst van Hen-
ny van Oosten, t/m 29/4; ma t/m,do
8-17 uur, vr van 8-15 uur.
Leythcnrode Hoogmadeseweg,
schilderijen conté-tekeningen Henk
van Hartevelt, t/m 10/6; dag. van 10-20
Noordwijkerhout
Congrescentrum Leeuwenhorst
werk van Carl Palm e.a., tot 15/6; dag.
8-23 uur
Voorschoten
Ambachts- en Baljuwhuis - Voor
straat, schilderijen van Johan Zit
man, t/m 27/4; dag. 14-17 uur.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, kleur
thema 'Blauw', t/m 31/5; schilderijen
landschappen en schetsen van Keet
Landheer en keramiek van Bart
Groen, t/m 27/4; di 19-21 uur, woe, do
za en zo van 14-16 uur.
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat
aquarellen en tekeningen van Marian
ne Geertsma, t/m 1/5; woe, do, zo var
14-16 uur, za van 10-16 uur.
Alphen
Galerie Alba - Lucia Steinbach, schil
derijen en pastels, Joop van Kralin
gen, enkele plastieken, t/m 25/5: vr
Rijnsaterwoude
Galerie de Barg - Lidy van der Spek
wandkleden (gemengde technieken)
4/5 t/m 25/5; vr, za zo van 14-17 uur.
Klassiek
Het kamerkoor van Collegium Musi-
cum verzorgt vanavond een concert
in De Waag in Leiden. Bovendien zul
len orkestleden kamermuziek uitvoe
ren. Op het programma staan werken
van Palestrina, Schumann, Hugo de
Groot, Anton von Webern en Mozart.
Aanvang 20.30 uur.
Het Cambini Quartet, bestaande uit
Marinus Links, Juliaan van der Li-
den, Arthur de Groodt en Henny Vos
sen, speelt zondagmiddag bij Stich
ting Burcht in Leiden werken van
Haydn, Ph. E. Bach, Zender, Gliere
e.a.. Aanvang 15.00 uur.
Het Muziekschoolorkest geeft zondag
27 april in kerkelijk centrum De Re
genboog aan de Watermolen in Lei
den een concert samen met het Radio
Blazersensemble. Aanleiding voor
deze bijzondere combinatie is de
compositie 'Poedel in Pyama', die
Chiel Meyering schreef voor het en
semble in combinatie met een mu
ziekschoolorkest. De bezetting omvat
blazers, strijkers en slagwerkers, die
twintig verschillende instrumenten
bespelen.
Het Blazersensemble speelt daar
naast werken van Igor Stravinsky.
Jean Francaix en Luciano Berio. Aan
vang 16.00 uur.
Het Blokfluitensemble Praetonus
sluit dinsdag 29 april in de Dorpskerk
de concertserie van K O Leider
dorp. Dit ensemble werd twintig jaar
geleden opgericht door Piet Kunst.
Die is inmiddels directeur van de
streekmuziekschool, maar heeft nog
steeds de leiding van het ensemble.
Er worden werken uitgevoerd van de
zestiende-eeuwse Leidse organist
Cornelis Schuyt, Sweelinck, Herman
Strategier, Debussy, Albeniz en Gui-
do van Oorschot. Het concert wordt
besloten met een werk dat de jonge
componist Wilfred Reneman speciaal
voor Praetorius schreef: 'Om der wil
le van de smeer... likt de kat de kande-
leer'. Aanvang 20.15 uur.
Het Raphael Kwartet opent donder
dag 1 mei de traditionele reeks con
certen op het kasteel Duivenvoorde
bij Voorschoten. Het kwartet bestaat
uit Ronald Hoogeveen (viool). Rami
Koch (viool), Zoltan Benyacs (alt
viool) en Hek Lambooy (cello). "Aan
vang 20.30 uur.
Het Leiden English Choir geeft
woensdag 30 april een concert in de
Oudshoornsekerk in Alphen aan den
Rijn. Uitgevoerd wordt de King Ar
thur van Henry Purcell. De begelei
ding is in handen van het Englisch
Chamber Orchestra.
Hetzelfde programma wordt op vrij
dag 2 mei gebracht in de Evangelisch-
Lutherse kerk aan de Hoglandse
Kerkgracht in Leiden. Aanvang beide
avonden 20.15 uur.
Pop
Op de zolder van het Leids Vnjetijds
Centrum aan de Breestraat speelt
vanavond de uit Leiden afkomstige
Prins Willem Alexander band num
mers van anderen. Aanvang 23.30
Africa Soli is een gezelschap rond dc
uit Frans Guinee afkomstige tamtam-
speler, danser en zanger Alpha. De
groep richt zich uitsluitend op per
cussie en bespeelt een heel assorti
ment aan slaginstrumenten. Africa
Soli was op televisie te zien tijdens de
actie Eén voor Afrika en komt zater
dagavond naar het Leids Vrijetijds
Centrum. Aanvang 23.00 uur.
Hardrockcentrum Scum in Katwijk
wil luid en duidelijk Koninginnnedag
vieren. Drie groepen worden op 30
april verwacht: om 14.30 uur heavy
metal van Defender, om 16.30 uur
speed metal van Cyclone en om 21.30
uur andermaal speed metal van
Agentsteel. Daaraan voorafgaand een
bierfietswedstrijd en tussen de be
drijven door videoclips.
In het Antonius Clubhuis aan de Lan
ge Mare in Leiden wordt donderdag 1
mei een bluesfestival gehouden, met
de Jimmy Johnson Band als belang
rijkste attractie. Jimmy Johnson
maakt stevige Chicago-blues, maar
tijdens concerten wordt ook rhythm
and blues niet uit de weg gegaan
Speciale gast is de zanger en gitarist
John Watkins, die ooit zijn 'It don't
make sense you can't make peace
persoonlijk aan Ronald Reagan
mocht overhandigen.
Ook de Icecold Roots Music Band
van Ronald Abrahams treedt op tij
dens het festival. De zaal is open van
af 20.30 uur.
Het Leids Leerorkest.een uit vijf
tien personen bestaande band van
amateurmuzikanten, presenteert zich
zaterdagavond bij Hot House in het
LAK-restarant in Leiden. Daarna een
optreden van Huub en zijn Maatjes.
De Leidse trompettist en zanger
Huub Weijers speelt samen met zijn
maten Jan den Boer (bas). Franklin
Ardin en Sancho C. (percussie) en
Marcel Cuypers (piano, sax) en San
cho C een repertoire dat blues, stan
dards en ballads omvat. Aanvang
21.00 uur.
Loos is een groep van Haagse muzi
kanten die een mengeling van free-
jazzen funk spelen. De groep, be
staande uit Pete van Bergen (tenor
sax/megafoon), Wolter Wierbos (trom
bone), Peter Haex (tenor tuba), Rob
Daenen (toetsen), Lesly Josef (bas) en
Willem Jansen (drums), treedt dins
dagavond op bij Stichting Burcht.
Aanvang 20.30 uur.
Schouwburg
vr 25, 20.15 uur, De Timdelerclub
'Het Pleintje' van Boldoni.
za 26, 20.15 uur, Litteris Sacrum
'Kleine Alice' van Edward Albee
zo 27. 20.30 uur, Early Winter Collec
tion, mode van Thang-De Hoo
ma 28, 20.15 uur, Joegoslavisch Folk
loristisch Danstheater 'Franjo Cicak'.
di 29, 19 uur, Alexandra Radius en
Han Ebbelaar in 'Duetten'
Laktheater
vr 25. za 26, 20.30 uur. Lak Produktie
'Futurisme'.
zo 27, 15 uur, Teneeter: 'Van de hou
thakker en de halve kalkoen', voor
kinderen vanaf 6 jaar.
do 1, 20.30 uur, Toneelgroep Labbar-
daan: 'De gebeurtenis'
Microtheater Imperium
vr 25, za 26, 20.30 uur, Imperium met
'Woyzeck' van Buchner
Koninklijke Schouwburg
do 1, 20.15 uur. Haagse Comedie met
'Andromaque' van Racine,
vr 25. za 26. 20.15 uur. zo 27. 14 uur.
Haagse Comedie speelt 'Midzomer-
nachtsdroom' van Shakespeare,
ma 28. 20.15 uur, De Mexicaanse
Hond met 'Onnozele kinderen'
di 29. woe 30. 20.15 uur, Publieksthea-
ter met 'Wat u wilt' van Shakespeare
Circustheater
vr 25, za 26. 20.15 uur, Nederlands
Dans Theater met Silent Cries'.
'L'Enfant et les sortilèges'. 'Over
grown Path'
Nederlands Congresgebouw
vr .25. 20.15 uur, Residentie-Orkest
o.l.v. Alain Lombard
Diligentia
vr 25. za 26. di 29. woe 30. do 1, 20.15
uur. Martine Bijl.
Appeltheater
woe 30 t/m za 3, 20.15 uur. De Appel
'Midzomernachtsdroom' van Shakes-
Houtrust
woe 30, 20.15 uur, Residentie-Orkest
presenteert i.s.m. Veronica: Konin-
ginneconcert.
Carré
t/m zo 27. 20.15 uur. De Appel en 'Mid
zomernachtsdroom' van Shakespea-
d*i 29 t/m za 3, 20.15 uur, Adele Bloe-
mendaal met 'In korte broek'
Concertgebouw
za 26, 15 uur, Radio Filharmonisch
Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v.
Kenneth Montgomery, mm.v. Jill
Gomez, sopraan.
za 26, 20.15 uur, zo 27, 14 uur, concert
gebouworkest o.l.v. Bernhard Hai
tink. m.m.v. Murray Perahia, piano,
zo 27, 20.15 uur, Maria Joao Pires. pia-
Cultureel Centrum Amstelveen
vr 25, 20.15 uur, Johan Lantings Thea
ter van de Lach met 'Een trouwring
mag niet knellen'
di 29. 20.15 uur, Robert Paul in 'Zo
gepiept'.
De Kleine Komedie
za 26, di 29, 20.15 uur, zo 27. 14 uur.
Studio Ensemble van de Nederlandse
Operastichting 'Le nozze di Cherubi-
no' van Swayne.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m za 3. beh. ma. 20.15 uur. De Wil
lem Nyholt Show.
Stadsschouwburg
vr 25. za 26. 20.15 uur. Het Publiek-
stheater speelt 'Wat u wilt' van Sha
kespeare.
zo 27.14 uur. De Nederlandse Operas
tichting met 'CIVIL WarS', m.m.v.
Nederlands Philharmonisch Orkest,
Het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Lu
cas Vis.
ma 28. di 29, woe 30. 20.15 uur. Neder
lands Dans Theater met 'L'Enfant et
les sortilèges', 'Silent Cries' en 'Over
grown Path'
De Doelen
vr 25. gr. zaal. 20.15 uur. Radio Filhar
monisch Orkest o.l.v. Kenneth Mont
gomery.
za 26. gr. zaal. 20.15 uur, Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v James
Conlon.
zo 27. gr. zaal. 11 uur, Lee Towers en
orkest Telephone',
do 1. gr zaai, 20.15 uur. Opera: 'Orfeo
ed Eundice'. concertuitvoering
Theater Zuidplein
di 29, gr. zaal, 20.15 uur, Werkcentrum
Dans.
Luxortheater
vr 25. za 26. 20.15 uur, Seth Gaaikema
met 'En jou kies ik'.