mooi én betaalbaar zijn'
de moet
Hypotheken soms onder adviesrente
Consument
Opdrachtbrief ter beperking garagekosten
Brillat-Savarin
Druktoetstelefoon
voorlopig nog luxe
haute-coutureshow van Leidse ontwerper Thang-de Hoo
MAANDAG 21 APRIL 1986
Mensen die een huis willen kopen
en daarvoor een hypotheek moeten
afsluiten, doen er goed aan bij ver
schillende banken een offerte te
vragen. Het komt namelijk steeds
vaker voor dat vestigingen van gro
te banken een lagere rente aanbie
den dan de rente die door het hoofd
kantoor wordt geadviseerd en die
dus in publicaties wordt vermeld.
In sommige gevallen wordt de klant
zelfs een half procent lagere rente
aangeboden.
Volgens de Vereniging Eigen Huis
komt dit meer voor naarmate de concur
rentie op de hypotheekmarkt groter
wordt. Er zijn de laatste jaren tal van
kredietverstrekkers bijgekomen, zodat
de banken al snel bereid zijn hun hypo
theken iets gunstiger te maken. Dat ge
beurt vooral bij banken die hun vestigin
gen een grote mate van zelfstandigheid
geven, zoals bij voorbeeld de Rabobank.
Bij nieuwbouwprojecten zijn banken
dikwijls ook bereid tot voordelige aan
biedingen, mits dan het hele project bij
de bank kan worden 'ondergebracht'.
De Vereniging Eigen Huis waarschuwt
echter wel dat niet alleen een lage rente
belangrijk is. Ook de andere hypotheek-
voorwaarden kunnen van belang zijn.
De boeterente die wordt berekend als ie
mand zijn hypothecaire lening eerder
wil aflossen, kan namelijk nogal ver
schillen van, bank tot bank.
onder redactie van
Wim Fortuyn en Conny Smits
Bovendien kan het werkelijke renteta
rief ook hóger uitvallen dan door de ban
ken en verzekeraars wordt voorgespie
geld. De heer Luijer van de Eigen Huis:
"Wie op dit moment een hypotheek met
een rente van zeven procent neemt, be
taalt in werkelijkheid meestal 0,3 tot 0,4
procent meer en dat kan per maand of
per kwartaal toch een aardig bedragje
zijn. Dat verschil zit 'm onder meer m de
hoogte van de afsluitprovisie".
De Vereniging Eigen Huis wordt de
laatste tijd trouwens bestookt met tele
foontjes van mensen die informatie wen
sen over hypotheken en rente. Kennelijk
worden zij geinspireerd door de nog
steeds dalende rentestand. Toch drukt
de vereniging aspirant-lopers juist nu op
het hart erg voorzichtig te zijn met het
nemen van een hypotheek.
"Mensen zijn door de lage rente ge
neigd snel meer geld te lenen", zegt de
heer Luijer. Wij zeggen dan: kunt u over
vijfjaar, als de rente wellicht is gestegen,
uw financiële verplichtingen nog wel na
komen? Nu zeven procent, straks mis
schien weer tien procent, dat scheelt
nogal. Je moet bedenken dat je door
gaans wel dertig jaar aan zo'n lening vast
zit".
Ook waarschuwt Eigen Huis voor
ogenschijnlijk aantrekkelijke rente-aan
biedingen van projectontwikkelaars en
banken. "Je kunt soms al een hyptheek
krijgen tegen een rente van zes procent.
Dan gaat het om een projectkorting. Je
moet daarbij bedenken dat het maar tij
delijk is. Als de eerste rentevaste perio
de is verstreken, gaan de kosten om
hoog", aldus Luijer.
De Consumentenbond heeft een zoge
noemde garage-opdrachtbrief ontwor
pen waarmee autobezitters precies kun
nen aangeven wat er aan de auto moet
gebeuren. De brief is van belang voor
mensen die zelf kleine onderhoudswerk
zaamheden aan hun auto uitvoeren. Met
de brief wordt voorkomen dat de garage
deze kleine dingetjes dubbel doet
De brief biedt verder de mogelijkheid
om van te voren voor een onderhouds
beurt of reparatiewerk een prijs af te
spreken en vast te leggen dat de garage
de klant moet bellen als deze prijs dreigt
te worden overschreden. Bovendien
stellen afspraken vooraf de klant in staat
prijzen van garages te vergelijken.
De Consumentenbond heeft de brief
opgesteld omdat zij veel klachten kreeg
van haar leden over de hoogtes van reke
ningen en het ongevraagd uitvoeren van
werkzaamheden. Volgens de bond ko
men jaarlijks duizenden automobilisten
in conflict met hun garage. De brief is
opgenomen in de nieuwe actiewijzer
"Auto-Onderhoud" van de Consumen
tenbond
Over bijzondere en heel alle
daagse culinaire zaken
schrijft Wina Born voor Extra
op Maandag. Wina Born is be
kend als auteur en samenstel
ster van tal van boeken op cu-
liniar terrein.
Bijna iedereen kent zijn naam:
Brillat-Savarin, de man wiens
aforismen te vinden zijn op
menukaarten en kaasplanken, in
folders en zakagenda's, als motto
in kookboeken en
restaurantgidsen. 'Een maaltijd
zonder kaas is als een mooie vrouw
die een oog mist; De Schepper
heeft de mens veroordeeld tot eten.
Hij nodigt hem uit door eetlust en
beloont hem met plezier; Het lot
van naties hangt af van de manier
waarop ze eten', zijn enkele van
zijn bekende uitspraken.
Maar wie was Brillat-Savarin?
Meestal denkt men dat hij een
beroemde kok is geweest. Maar dat
was hij niet. Hij was een
liefhebber, vooral van goed eten en
drinken, maar ook van andere
dingen in het leven. Hij hield van
muziek, speelde zelf uitstekend
viool, hij had een open oog voor
vrouwelijke charmes (maar is nooit
getrouwd), had veel vrienden,
hield van de natuur en van een
goede jachtpartij.
Jean-Anthelme Brillat-Savarin
werd in 1755 geboren in Bugey,
een verre uithoek van Frankrijk,
vlak bij de Zwitserse grens. Deze
streek is beroemd om vele
heerlijkheden, rivierkreeftjes en
blanke kippen, kaas, truffels en
morieljes en geurige, goudbruine
eau-de-vie. Hij kwam uit een
gegoede familie van juristen, waar
voortreffelijk werd gekookt en
gegeten. Zelf werd hij ook jurist,
maar toen tijdens de Franse
Revolutie het scherpe mes van de
guillotine dreigend begon te
glimmen, vluchtte hij naar
Zwitserland en vandaar naar
Amerika, waar hij de kost
verdiende als violist in een
theaterorkest.
In 1797, toen de Terreur was
uitgewoed, keerde hij terug naar
Frankrijk en kreeg een eervolle
aanstelling bij het gerechtshof.in
Parijs. Zijn vakanties bracht hij
door op het familiekasteeltje in
Bugey, bij twee oude tantes wier
lust en leven in de keuken lag. Zo
leidde hij een hoogst aangenaam
leven met plezierige diners met
vrienden en muziek en rustige
vakanties buiten, tot hij in februari
1826, nadat hij in een ijzige kerk
een lelijke kou gevat had, in vrede
overleed.
Zijn culinaire roem dankt hy aan
zijn levenswerk, 'La Physiologie
du Gout' (Het wezen van de
smaak), een lijvig boekwerk,
waarin hij heeft geprobeerd te
analyseren wat nu precies smaak is
en waaruit plezier in eten en
drinken bestaat. Het is in een
omstandige, maar verzorgde stijl
geschreven, hier en daar tintelt wat
humor en ironie. Filosofische
beschouwingen worden
afgewisseld met anekdotes die een
mooi beeld geven van het
aangename leven van de gegoede
burgerij in het begin van de vorige
Een van zijn stellingen is dat niets
zo bevordelijk is voor een goed
huwelijk als samen lekker eten en
drinken en dat dit zelfs ietwat
sleetse huwelijken aardig kan
restaureren. Nooit is, volgens hem,
een vrouw zo aantrekkelijk als
wanneer ze met smaak en elegant
gebaar een patrijzevleugeltje
afkluift. Elke vrouw wordt mooier
van lekker eten, vindt hij, het geeft
haar hele wezen een bekoorlijke
uitstraling, haar huid gaat glanzen,
haar ogen schitteren (dat is dan wel
interessant nieuws voor al die
vrouwen, die zo krampachtig op
dieet zijn).
WINA BORN
Abonnees, die nog zijn aangesloten op
de oude telefooncentrales van de PTT,
kunnen geen druktoetstoestellen kopen
in grijs standaardmodel. Zijgijn aange
wezen op de luxere en dus duurdere toe
stellen. Dat vernemen we van de voor
lichting van de PIT naar aanleiding van
een klacht van een lezer. De lezer wilde
graag een toestel met druktoetsen in
plaats van een draaischijf en kreeg te ho
ren dat daar geen standaardmodel voor
beschikbaar was.
Mode staat zondag 27 april (20.S0 uur)
weer centraal In de Leidse
schouwburg. De jonge ontwerper
Thang-de Hoo presenteert er fijn
eerste haute couture-collectie, maar
daarnaast is ook zijn confectie te
bewonderen. Thang-de Hoo een
ontwerper die met beide benen op de
grond staat.
Dan maar een gekleurde, besloot de le
zer. Die waren ook niet te koop voor
hem. Alleen de nog luxere kon hij aan
schaffen. Volgens de telefoongids kost
een gewone grijze met draaischijf
f 17,50, een grijze met druktoets f 75, een
gekleurde f 95 en de luxere f 87,50 en f 90
gulden. „Misbruik maken van een mo
nopoliepositie", zo vond de lezer. „Ze
dwingen ze me om zo'n duur ding te ko
pen". Andere toestellen dan die van de
PIT, wel vrij in de winkel verkrijgbaar,
zijn immers (nog) niet toegestaan.
PTT-voorlichter Van der Pias legt uit
dat de telefoondienst bezig is over te
schakelen van de „oude" elektro-mecha-
nische op automatische, computerge
stuurde centrales. Toestellen met draai
schijf werken op 'impulsen' (stroom-
stootjes) en zijn alleen voor oude centra
les geschikt. Apparaten met druktoets
werken in beginsel op geluid en eisen
aansluiting op een computergestuurde
centrale.
Omdat de PTT wordt geconfronteerd
met een toenemende belangstelling voor
nieuwe modellen, zijn er wel enkele toe
stellen met druktoets geschikt gemaakt
voor de oudere centrales. Maar dat kost
geld en valt dus onder het hoofdstuk lu
xe, ook al omdat een toestel met druk
toetsen in geval van een oude centrale
door
Henriëtte v.d. Hoeven
Thang-de Hoo, geboren Leide-
naar, opgegroeid aan de Breestraat
waar zijn vader een restaurant had,
wist al heel vroeg dat zijn toekomst
in de mode lag. Toen hij twaalf jaar
was, koos hij voor de Technische
School voor Mode- en Kleding in
Den Haag. 'Die technische oplei
ding was een heel bewuste keuze,'
zegt hij nu. 'Je kunt prachtige
ideëen hebben, maar je moet ze
ook kunnen uitvoeren. Ik voer al
mijn ontwerpen, confectie of haute
couture, eerst helemaal zelf uit. Na
tuurlijk téken ik wel een model,
maar onder het maken kom ik
steeds weer op nieuwe ideeën'.
Naast creatief is Thang-de Hoo
dus ook echt kleermaker. En, de
shows in Parijs voor de komende
winter hebben het aangetoond,
voor creatieve vakmensen is weer
volop plaats in de confectie. De
tijd is voorbij dat orginele invallen
en veel bijkomstigheden een te
kort aan vakmanschap konden
goedmaken. Wie het ambacht van
kleding maken niet beheerst, zal
het moeilijk krijgen zich te hand
haven.
Weglaten
Als Thang-de Hoo wordt ge
vraagd wat zijn 'lijn' is, zegt hij la
chend: 'De kunst van het weglaten.
Zo eenvoudig mogelijk, opvallend,
Twee modellen uit
de haute-couturecollec-
tie van Thang-de Hoo.
(foto P.P. Koster)
zonder schreeuwerig te zijn'.
Ontwerpers die hij bewondert
zijn Karl Lagerfeld, 'Omdat hij zo
goed kan omschakelen', Claude
Montana, 'Om zijn silhouet' en So-
nia Rykiel, 'Om haar breikleding'.
'Ik probeer mijn collecties, ik
ben naast mijn werk voor Habak,
Caprice en Babu, met een confec-
tie-collectie onder eigen label be
zig, een eigen gezicht mee te geven.
Ik houd natuurlijk wel rekening
met de trends, maar ik ben niet su
per-trendy. Ik vind dat je mode
meer dan een seizoen moet kunnen
dragen'.
'Het is voor de consument toch
vaak moeilijk van de ene naar de
ander trend over te schakelen. Ne
derlanders zijn wat voorzichtig.
Dat zie je ook bij de wisseling van
kleuren. De meeste mensen vragen
zich toch af of ze iets volgend sei
zoen ook nog kunnen dragen. Van
daar dat bijvoorbeeld een oranje
rok minder wordt verkocht dan
een zwarte, want die laatste kan ze
ker nog één, misschien wel meer
seizoenen mee'.
Die eigen confectie, die verkocht
gaat worden onder het Thang-de
Hoo Amsterdam-label, bestaat
vooral uit gebreide kleding. Pak
jes, jurken mantels en rokken.
Daarbij onderscheidt hij twee
groepen: 'jong en vrolijk' en 'klas
siek'. Die collectie noemt Thang-de
Hoo 'semi-confectie'. Er worden
geen duizenden stuks van ge
maakt, hij probeert mooie half-
wollenstoffen te vinden. Werken
met syntetische materialen trekt
hem niet aan. 'Wol vind ik prachtig
om mee te werken'. Dat zulke kle
ding wat meer onderhoud vraagt
mag volgens Thang-de Hoo voor
de aspirant-koopster geen bezwaar
zijn. Hij gaat er een beetje van uit
dat de vrouw die geld uitgeeft om
zijn kleding te dragen, die extra
zorg er ook wel voor over heelt, ik
ontwerp nu eenmaal geen kleding
die zo in de wasmachine kan'.
Betaalbaar
'Kleding moet mooi zijn, zegt
Thang-de Hoo, 'maar ook betaal
baar'. Tot de meer exclusieve con
fectie behoren ondermeer zijn met
de hand inelkaar gezette truien, die
zo tussen de 250 en 300 gulden
moeten aan kosten. En wie zo de
prijskaartjes in de winkels eens be
kijkt, zal moeten concluderen dat
dit voor iets aparts niet te duur is.
In de show zullen alle aspecten
van Thang-de Hoo's werk te zien
zijn. De pure confectie, die in het
confectiecëntrum kan worden be
steld, de exclusieve modellen on
der het eigen merk en de haute
couture, die in gewone stoffen
wordt uitgevoerd.
De lijn van de jonge Leidenaar is
heel sober en voor de winter na
tuurlijk vrij recht. Hij werkt naast
de basiskleur zwart met warme tin-,
ten zoals kerriegeel, rood, sma
ragdgroen en vaag oranje. 'De win
ter is toch al zo somber'.
Haute couture, het klinkt heel
gewichtig, maar Thang-de Hoo
brengt het terug tot de normale
proporties. Hij is Heel creatief maar
kan in de confectie zijn invallen
niet altijd verwerken, daarom heeft
hij een portie haute couture nodig.
Op de vraag of hij denkt aan een
eigen 'Huis' moet hij even glimla
chen. 'Nee, daar denk ik niet aan.
Voorlopig heb ik geen zin in alle
zakelijke rompslomp die dat mee
brengt. Ik wil echt creatief blijven
werken. Je zou me het beste kun
nen omschrijven als freelance-ont
werper. Ik heb geen kantoor in
Amsterdam of zo. Ik werk gewoon
thuis, hier in Leiden. Dat heeft best
voordelen hoor. Ik kan elk uur van
de dag of nacht als ik daar zin in
heb aan het werk gaan, dat vind ik
heel plezierig'.
Opdrachten
'Als freelancer ben ik op het
ogenblik bezig met een wolfabriek
en heb ik een opdracht van de
Weense stoffenfabrikant Vesna.
Daarvoor moet ik, met nog twee
mensen, de zomercollectie voor
1987 ontwerpen. Nu zijn we bezig
de lijnen voor die collectie uit te
zetten.
'Een collectie opzetten,' vertelt
Thang-de Hoo, 'kost mij ongeveer
drie maanden. Voor het ontwikke
len vah de lijnen heb je zeker twee
weken nodig. Daarna ga je de de
tails uitwerken en modellen ma
ken. Heel langzaam, terwijl je bezig
bent, begint die lijn dan echt te
groeien'.
Onderweg, zo blijkt uit zijn ver
haal, verandert er nog weieens iets.
'Kijk, we werken deze winter met
een recht silhouet, maar dat hoeft
niet te betekenen datje geen wijde
rokken kunt maken. Als je aan het
werk bent zie je dat zoiets in het
totaalbeeld past'.
En die lijn groeit door, over het
seizoen heen, want modeontwer
per werken zeker twee seizoenen
vooruit. 'Nee, dat vind ik geen pro
bleem. De zomer vloeit vanzelf
over in de winter. Je bent constant
met die mode bezig. Je pikt som
mige «pen uit een trend op, an
dere nrev aldus Thang-de Hoo.
'Meestal ontwerp ik vanuit de
stof. Dat wil zeggen dat ik, als ik
een mooie stof in handen krijg,
daar meteen aan model in zie. Veel
moeilijker vind ik het om bij een
ontwerp een stof te zoeken.
Als je met Thang-de Hoo praat,
heb je het gevoel een man voor je
te hebben die zijn sporen in de mo
dewereld heeft verdiend, toch ziet
hij pas goed drie jaar in het 'vak'.
Na zijn opleiding in Den Haag ging
hij voor boetieks werken en via
vrienden, modellen enz. kwam hij
in het confectiecentrum terecht.
Echt moeilijk om aan werk te ko
nden heeft hij het niet gehad. 'Na
tuurlijk moet je al jong ontwerper
de boer op. In het begin kent nie
mand je, maar als het balletje een
maal gaat rollen, kom je van het
een in het ander'.
De show van zaterdagavond
moet echt de 'openingstreffer' van
zijn mode-carrière worden. Eigen
lijk had hij het zelf niet zo groots
op willen zetten maar net als met
de collectie, naarmate de plannen
vorderden werd het spektakel om
vangrijker. Thang-de Hoo: 'Er is
echt veel belangstelling voor de
show. Van klanten, vanuit het Con
fectiecentrum, van de wolfabri
kant, iedereen heeft me aangemoe
digd. Ik hoop dat het aanslaat'.
Telefoons met
draaischijf
kunnen niet
zonder meer
worden inge
wisseld tegen
een toestel met
druktoetsen.
Wie dat toch
wil doen, moet
het zoeken in
de duurdere
PTT-modellen.
geen tijdwinst oplevert. Standaard-toe
stellen, die in serie worden gemaakt, zijn
er daarom alleen óf voor oude centrales
(draaitoetsen) óf voor nieuwe (druktoet
sen). Alleen de luxe-modellen zijn er in
twee soorten.
In vijftien jaar tijds hoopt de PTT de
overschakeling naar computergestuur
de of digitale centrales helemaal te heb
ben voltooid. Tot zolang moet een
(steeds»kleiner wordende) groep het in
beginsel doen met het oude systeem en
dus de draaischijftoestellen. Tenzij ze
extra geld op tafel leggen. „Vroeger", al
dus Van der Plas, „was een telefoon al
leen om te kunnen bellen. Nu moeten ze
ook in het interieur passen. Dat kan,
maar het kost wel geld. Wie van een
eend wil overschakelen op een Porsche,
zal daar ook voor moeten betalen".
Thang-de Hoo. niet alleen creatief, ook een vakman.
Het is zijn werk en zijn hobby.
In de tijd dat hij aan een nieu
we collectie werkt, zijn werk
dagen van 16 uur geen uitzon
dering, maar eigenlijk is hij 24
uur per dag met mode bezig.
Julya Loko, Mathilde Santing en
Astrid Seriese staan tijdens het mo
despektakel in de Leidse Schouw
burg samen op de planken. Het is
hun eerste en waarschijnlijk enige
gezamenlijke optreden sinds ze ge
drieën vorig jaar het Songfestival
in Knokke wonnen.
Julya Loko is een van oorsprong
Molukse zangeres. Ze maakte deel
uit van de popgroep Cheyenne, ver
zorgt de achter grondvocalen bij
uiteenlopende artiesten en is te ho
ren op de LP 'Labyrinth' van Cesar
Zuiderwijk en Jasper van 't Hof.
Mathilde Santing is één van 's
lands betere zangeressen. Ze maakt
zeer verzorgde popmuziek, met ele
menten uit dé easy listening en de
jazz. Met haar Ensemble maakt ze
binnenkort een nieuwe LP. Ze is
ook gastzangeres bij de Frank
Grasso Big Band.
Astrid Seriese is behalve zange
res ook actrice. Ze stond op het po
dium met het echtpaar Hoving t
bij het Publiekstheater.
Het drietal geeft een optreden
?an ongeveer drie kwartier.