D El B
De filmbladen en hun doodstrijd
Een trektocht op de Antillen
Sfeer verziekt door roddel
VRIJDAG 18 APRIL 1986
PAGINA 21
m iyg
li mWÊ
i s rrr-%,-
m m usjts mmmu iiimiiiiiimii fjULJI "UUUF
i cVfl at a s a r: ibbbbbbbbbbb m n b m h
BIOSCOPEN
'Almacitia di Desolato"; regie: Felix de
Rooy; hoofdrol: Marian Rolle; theater:
Kijkhuis, Leiden
Voor zijn tweede speelfilm putte
Felix de Rooy inspiratie uit de
volksgeschiedenis van zijn Neder
landse Antillen. Samen met scena
rist Norman de Palm ging hij een
eeuw terug in de historie. Ze ver
tellen het verhaal van een prieste
res die seksueel contact met een
slecht wezen had en daar de nare
gevolgen van in haar buik voelt
groeien.
Een zwangere priesteres, dat kan
natuurlijk niet. Samen met een
vriendje, dat ten onrechte van het
vaderschap wordt verdacht, waagt
de vrouw een trektocht naar Matnz
de Piera. Tussen die rotsen in hui
zen geesten van de voorouders en
wellicht zal het bij voorbaat ver
doemde kind, Almacitia, daar in
rust kunnen verder leven.
Marina Rolle speelt de hoofdrol
van Solem, de moeder van Almaci
tia. De hoofdrol spelen deed ze ook
al in 'Desirée', de eerste speelfilm
van De Rooy. Erg groot zal de keu
ze ook niet zijn op de Antillen. Rol
le doet het trouwens niet onver
dienstelijk. Solem kan niet praten
en toch slaagt Rolle er heel goed in
de emoties van radeloosheid over
te brengen.
Helaas is zij de enige van een
beetje niveau. Zonder haar lijkt
'Almacitia di Desolato' sterk op
verfilmd amateurtoneel van beslist
niet het hoogste niveau. De man
die Solem verleidde en later ander
maal haar pad kruist, is waar
schijnlijk de koddigste variant op
satansgebroed uit de filmgeschie
denis. Dat maakt 'Almacitia' di
Desolato' tot een pijnlijke kijkerva
ring.
Het enthousiasme om iets van
Antilliaanse volkscultuur te tonen
straalt werkelijk van het doek af en
er wordt soms heus wel een mooi
liedje gezongen. Maar de goede be
doelingen verzanden in lekespel en
dat maakt bijvoorbeeld de mythi
sche gebeurtenissen er ook niet
spectaculairder op. De mooie op
namen van Curagaose natuur zijn
daarbij slechts een schamel tegen
wicht.
BART JUNGMANN
Gaat het wel goed met de Nederlandse filmbladen? In februari van dit
jaar verdween Premiere van de filmbladenmarkt. Daar kondigde men
ook de spoedig te verwachten dood van Skoop aan. In het maart-nummer
van een uiterlijk geheel vernieuwde Skoop wordt ons de onthulling be
loofd over het komende einde van Film en TV-maker.
De Filmkrant ziet in het redactionele gedrag van Skoop tekenen van
een doodsstrijd. En al jaren botert het niet tussen Skoop en Skrien. De
beide redacties groeten elkaar als buren op de trap in hetzelfde pand,
maar daar lijkt ook alles mee gezegd. Een rol in de wederzijdse verdacht
makingen speelt ook, dat de filmbladen samen moeten putten uit een
vast subsidiebedrag van wvc. Hoe meer filmbladen, hoe minder geld per
blad.
Eric Bos wilde het fijne weten van alle roddels en ruzies en nam ter
plekke poolshoogte. Een voordeel was, dat alle redactieburelen op loop
afstand van elkaar in Amsterdam te vinden zijn. Maar voor de onderlinge
verhoudingen lijkt dat een nadeel. Bovendien worden die verhoudingen
geteisterd door liefde en haat, intieme relaties en dodelijke achterklap.
door
Eric Bos
Tijdens nei eerste teietoniscne
contact barst Francois de Waal, de
kersverse hoofdredacteur van
Skoop ongevraagd los over de wij
ze waarop Skoop steed^weer moet
bedelen om een beetje subsidie.
Het ministerie van wvc wordt daar
in geadviseerd door de Raad voor
de Kunst. De Waals woede richt
zich tegen Pauline Terreehorst, de
voorzitter van de Sektie Film van
de Raad voor de Kunst. Zij beslist,
volgens De Waal, over de toekomst
van de Nederlandse filmbladen.
Detail in dit verband is, dat Ter-
reehorst de echtgenote is van
hoofdredacteur Jan Simons van
concurrent Skrien. Daarbij tekent
De Waal aan, dat er één subsidie-
pot voor de filmbladen bestaat bij
de Raad voor de Kunst waaruit
steeds meer filmbladen betaald
moeten worden. De raad heeft als
een God het lot van de Nederland
se filmbladen in handen. De Waal
bedoelt dus eigenlijk een Godin,
haar naam is Pauline Terreehorst.
Wie is die 'godin' van het Film
bladen-lot? Pauline Terreehorst is
sinds enkele jaren voorzitter van
de Sektie Film van de Raad voor
de Kunst. Eerder richtte richtte ze
Cinemien op, voerde een tijdlang
de eindredactie van Skrien, was
werkzaam bij de NOS-televisie en
zat in het bestuur van het Filmmu
seum in de hoofdstad.
Moord en brand
Pauline Terreehorst: "Er is een
commissie die zich bezighoudt met
de filmbladen. Daarbij wordt gelet
op inhoud, kwaliteit en of er een
bijdrage geleverd wordt aan d?
filmcultuur in ons land. Vooral dat
laatste is de belangrijkste en tege
lijk ook moeilijkst vast te stellen
norm. Er is een vast bedrag van
110.000 gulden te verdelen. In sep
tember van dit jaar wordt er op
nieuw beslist over de toewijzing
van de subsidies. Een blad als
Skoop schreeuwt wel moord en
brand maar heeft niets te klagen,
onlangs kreeg het nog een extra
aanvulling".
"Wat betreft mijn famielieban-
den met de redactie van Skrien, ik
acht mezelf intelligent genoeg om
het één van het ander te scheiden.
Overigens is het een schandalige
zaak, dat er op die manier over je
gepraat wordt. Het zijn ongeloof
lijk smerige verdachtmakingen,
waarbij vergeten wordt, dat ik daar
niet alleen beslis, maar dat er acht
mensen in de commissie zitten".
"Wat voorop staat in elke discus
sie is: er moet een goed publiek
sblad voor film in Nederland zijn.
Skoop is zó slecht op dit moment.
Dan denk ik: als Skoop, dat toch
voor een groot deel volgeschreven
wordt door medewerkers van een
aantal gerenommeerde landelijke
dagbladen, als die niet in staat zijn
er een goed filmblad van te maken,
weet ik het ook niet meer. Voor
Skrien geldt hetzelfde, dat moet nu
eindelijk maar eens een groot pu
bliek gaan aanspreken. Het zou
mooi zijn als er eindelijk een goed
publieksblad was".
Dat Skoop geen goed publiek
sblad is, wordt door de collega
redacties in alle toonaarden bezon
gen. Sinds de vaste pagina van
Jaap Knasterhuis, alias voormalig
hoofdredacteur Rogier Proper, en
de luidruchtige binnenkomst van
Francois de Waal lijkt Skoop jour
nalistiek gezien een dodelijke weg
te zijn ingeslagen. Er worden nogal
eens personen over de hekel ge
haald, terwijl het blad toch ooit uit
sluitend voor film bedoeld was.
Het gevolg is, dat de abonnees van
Skoop bij bosjes hun abonnement
opzeggen.
DE CIJFERS
Skoop. Opgericht: 1964.
Hoofdredacteur: Francois de
Waal. Oplage: 10.000. Abon
nees: 6500.
Skrien. Opgericht: 1968.
Hoofdredacteur: Jan Simons.
Oplage: 4000. abonnees: 1600.
Film- en TV-maker. Opge
richt: 1964. Hoofdredacteur:
Willem Oosterbeek (per 1 mei).
Oplage: 1500-3000. Abonnees:
2000.
Filmkrant. Opgericht: 1982.
Hoofdredacteur: Jan Heijs.
Oplage: 30.000. Abonnees/do
nateurs: 600.
De redactie van Skoop met achter de typemachine Francois de Waal
Pauline Terreehorst, adviseur van de overheidsfinanciën
lloto G PD)
Het riante negentiende-e
pand aan de Plantage Middenlaan
zou ooit een Centrum voor Cine
matografie worden. Maar daar is
nooit iets van terecht gekomen.
Toch huizen in dat pand niet alleen
Skrien en Skoop maar ook Film In
ternational, de Associatie van Ne
derlandse Filmtheaters en het Am
sterdams Stadsjournaal. Voor je
het weet stap je van de ene redac
tieruimte in de andere. Boven
buurman Skrien werd in het roeri
ge jaar 1968 opgericht door een
groep filmacademie-studenten die
ontevreden waren met de manier
waarop er in ons land over film ge
schreven werd. Het blad had een
duidelijk links-politiek imago met
een Marxistisch-theoretische vorm
van filmkritiek.
Jan Simons: "In het begin van de
jaren tachtig hebben we ons op
nieuw georiënteerd en is het poli
tieke imago wat verdwenen. Ónze
aandacht richt zich nu voorname
lijk op de cinefiele wortels van het
filmpubliek. We hebben een heel
constant lezerspubliek. Het is niet
groot. Maar er is na een tijd van te
rugloop en stilstand weer groèi. We
willen wel veranderen, want
Skrien heeft altijd een vorm van
taalgebruik gebezigd die mis
schien voor kenners en specialis
ten interessant is maar niet voor
een breder publiek".
Ik heb begrepen dat het wel eens
wat rommelt tussen de twee oudste
filmbladen, Skoop en Skrien.
Jan Simons: "Het zijn natuurlijk
concurrerende bladen en vanouds
de belangrijkste filmbladen met
verschillende opvattingen over
film en filmkritiek. Maar ik vind
dat de filmbladen elkaar niet moe
ten gaan uitmoorden als het er op
aankomt de pot te verdelen. Ze
zouden elkaar moeten vinden in
het gezamenlijke belang voor het
vergroten van het fonds. Skoop en
Skrien hebben elkaar nodig. Mijn
persoonlijke relatie met Pauline
Terreehorst is naar mijn weten
nooit onderwerp van gesprek ge
weest. Ik lees wel eens in Skoop,
met name roddel-columns wat in
sinuaties. Ik denk niet dat dat door
serieuze lezers ernstig genomen
wordt. Als Skoop verdwijnt valt er
een gat dat wij niet kunnen opvul
len. Inderdaad is Skoop kwalitatief
wat aan de magere kant. Daar zou
den ze de consequenties uit moe
ten trekken in plaats van de te gaan
schimpscheuten op ons".
Rosse buurt
In de boezem van het commer
ciële hart van Mokums rosse buurt
is het kantoor van De Filmkrant te
vinden. Hoofdredacteur is Jan
Heijs, eerder werkte hij samen met
Pauline Terreehorst voor Skrien.
"Samen hebben we van Skrien, dat
toen eigenlijk niet veel meer dan
een politiek stencil was, een jour
nalistiek filmblad gemaakt". Later
richtte hij de stichting Fuurland op
waar de Filmkrant een uitgave van
werd. "Nu zijn de advertenties de
belangrijkste bron van inkomsten.
Met de filmhuizen bestaat/een re
geling. Zij nemen de krant voor
een symbolisch bedrag over en bie
den die gratis aan de filmbezoekers
aan. Het aantal donateurs, dat voor
25 gulden per jaar het blad steunt,
stijgt de laatste maanden opval
lend".
"Wat ik van Skoop vind? Rond
uit slecht! Een roddelblad, al die
insinuerende stukjes over de Film
krant. Wij hebben ook een roddel
rubriek, maar die is duidelijk ge
scheiden van de redactionele pagi
na's. Het is bij Skoop een club on
ervaren mensen en het is opval
lend, dat de redactie zich nauwe
lijks met de inhoud bemoeit. Dat is
toch -geen filmblad, zoals zij dat
doen?"
Willem Oosterbeek van Film- en
TV-maker volgt op 1 mei hoofdre
dacteur Stan Lapinski op. Met Jan
Heijs richtte Oosterbeek indertijd
de Filmkrant op, maar verliet de
burelen toen er onenigheid rees.
Over Film- en TV-maker: "Sinds
een jaar is het blad wezenlijk ver
anderd en we zijn erg gelukkig met
onze redactionele pagina's. Ooit
begon Film- en TV-maker ais eên
mededelingenblad voor vereni
gingsleden. Sinds vijfjaar heeft het
blad een groot formaat en het is
waar, de formule van enerzijds in
formatie over audio-visuele pro-
dukten en anderzijds filminforma
tie, dat wil wel eens wrikken".
"We waren stomverbaasd over
de aankondiging in Skoop dat ons
voortbestaan op het spel zou staan.
Iedereen gebeld of Skoop met ie
mand contact had opgenomen.
Maar dat bleek dat nooit het geval
geweest te zijn. Misschien komt
dat verhaal in Skoop wel uit de
tijd, dat we een betalingsachter
stand hadden aan de de medewe-
kers".
Hoe zit dat met de onthulling
over Film- en TV-maker in Skoop
vragen we aan hoofdredacteur
Francois de Waal. Die weet van
niets. Van niets? "Nou ja, een me
dewerker kwam naar me toe om
dat aan te kondigen. Nou, zoiets
vind ik best natuurlijk. Nee, ik heb
niet aan hem gevraagd hoe hij aan
die informatie kwam en waar die
uit zou bestaan. Dat had natuurlijk
moeten gebeuren".
"Er is een enorme aversie tegen
Skoop. Misschien omdat we een
beetje pedant zijn, omdat we leuk
zijn of proberen leuk te zijn. Ik
neem aan, dat de kritiek op Skoop
ook met mijn komst te maken
heeft. Maar tegelijkertijd is ook de
redactie gebleven. We zitten echt
in een overgangssituatie".
Vind je het leuk als mensen boos
worden over je stukjes? Is dat een
streven?
"Ik vind het leuk, maar ik wil
niemand opdracht geven venijnig
te zijn. Ik wil wel, dat er wat ge
beurt. Als ik al die filmbladen
doorkijk, dan denk ik: waarom
schrijven die mensen die stukjes?
Zijn ze enthousiast ot boos.' ik
merk dat nooit. Sociologische kri
tiek, dat willen ze schrijven".
De abonnees vinden het in elk ge
val niet leukhet abonneebestand
loopt immers terug?
"Van wie heb je dat gehoord?
Dat is niet het geval hoor. We heb
ben gewoon 10.000 lezers en dat is
zo gebleven. We zijn de grootste
van Nederland en ik geloof dat dat
een heleboel mensen irriteert".
"Wat die roddels betreft, die ie
dereen ons verwijt: die lees ik
nooit in Skoop, al zou ik er geen
enkel bezwaar tegen hebben. Waar
ik ze wel lees is in de anonieme Ge-
ruchtenmachine in de Filmkrant.
Al die mensen die ons dat verwij
ten lezen juist die Filmkrant. Het is
een heel raar krantje, een mix van
enerzijds dat warrige filmkunst-
proza en aan de andere kant die
roddels. En daar zegt niemand wat
over, ik begrijp het niet".
In de Filmkrant zijn de roddels
duidelijk gescheiden. Die kun je le
zen of niet, maar in Skoop zijn de
roddels verweven in de redactione
le artikelen over film.
"Onze medewerkers zijn serieu
ze mensen, geen roddelkonten
hoor. En om Skoop kan ik wel
vaak lachen. Kijk, die mensen van
de Raad voor de Kunst beschikken
over ons geld. En op dit moment
zit Ellen Waller in de Raad voor de
Kunst en die schrijft voor de Film
krant. Frans Rasker zit er in, die is
verbonden aan Film en TV-maker.
Pauline Terreehorst, die is mede
werker van Skrien en Versus. En
er zit niemand bij van Skoop. Ik
dacht in het begin: hoe kan zoiets
bestaan?".
Je kankert nu wel over die ande
re mensen die er in zitten. Maar
waarom 'zit je zelf dan niet in die
commissie?
"Ja, dat is waar. Ik zou er mis
schien wel in willen zitten, maar
dan heb ik geen zuiver geweten
meer, want dat is pure belangenbe
hartiging"
Wat ik toch niet begrijp is, waar
om een blad als Skoop niet boven
dat roddelwereldje wil staan. Want
als je als buitenstaander Skoop in
handen krijgt, wat zegt je dan al
die roddel over recensent zus of
filmmaakster zo? Waarom schrij
ven jullie niet gewoon over film?
"Ja, je hebt volkomen gelijk. Het
is een van de grote zorgen van
Skoop om een goed blad te gaan
maken. Dat ben ik met Pauline
Terreehórst eens, maar ik weet niet
precies wat ze zelf daarbij voor
ogen heeft. Maar ik ben het met je
eens: het is bij ons soms een beetje
incrowd".
(OP)NIEUW
'Silverado' - western met John
Cleese in bijrol biedt aangename
verpozing. City. Katwijk.
'Hot Chili' - licht gekruide avontu
renfilm, City, Katwijk.
'Prizzi's Honour' - Jack Nicholson
in geslaagde persiflage op de Mafia,
Trianon, Leiden.
BLIJVERS
'Death Wish 3* - Charles Bronson
weer op oorlogspad. City, Katwijk.
'Iron Eagle' - derderangs actiefilm
over Amerikaanse krachtpatsers,
Lido, Leiden
'Abel' - enige film van Alex van War
merdam over jongen die huis niet
uit wil, Lido, Leiden.
(S)pionnen' - Onderhoudende en
amusante film over spionnen als
pionnen in een nachtsspel, Lido,
Leiden.
'Mama is boos' - vervolg op
'Schatjes', minder venijnig, Lido,.
Leiden en Euro, Alphen
'Rocky 4' - Rocky Balboa strijdt te
gen Rus en ontpopt zich als vredes
engel, Luxor, Leiden en Euro, Al-
'Brewster Millions' - lachfilm met
Richard Pryor, Euro, Alphen
'Out of Africa' - Meryl Streep en Ro
bert Redford hebben relatie in Afri
kaans plaatjesboek, Lido, Leiden en
Euro, Alphen.
SEXFILMS
NACHTFILMS
'Lekkere spelletjes' - Rex, Leiden.
'Sex spa USA' - Euro. Alphen.
'Mama is boos' - Euro. Alphen.
'Jack 'n Jill* - Euro. Alphen.
'Rocky IV' - Euro. Alphen.
DEN HAAG
'Mama is boos' - Asta (463500). al.
'Out of Africa' - Asta. al.
'A chorus line' - Asta. al.
'White nights' - Babylon (471656), al.
'Out of Africa' - Babylon, al.
'3 Mannen en eén wieg' - Babyion
al.
'Rocky IV' - Cineac (630637), 12 jr.
'Pyramid of fear' - Cineac, 12 jr.
Teenwolf - Cineac, al.
'Iron Eagle' - Euro (667066), 16 jr
'De aanslag' - Metropole (456756), al.
'Abel' - Metropole, al.
'Back to the future' - Metropole. al.
'The Berlin affair' - Metropole. 16 jr.
"Rocky IV' - Odeon (462400), 12 jr.
Remo' - Odeon, 12 jr.
«Topgeheim (S)pionnen' - Odeon, al.
The lightship' - Odeon. al
Trashy Lady' - Le Paris (656402). 18
jr
'Jungmadchentraume' - Le Paris. 18
jr
Sexfeestjes' - Le Paris, 18 jr
AMSTERDAM
'3 Mannen en een wieg' - Alfa
(278806), al.
'Agnes of God' - Alfa. al.
'Kiss of the spiderwoman' - Alfa, 12
jr
'Witness' - Alfa, 12 jr.
'Abel' - Alhambra (233192), al.
"The Berlin Affair' - Alhambra, 16 jr.
'Mama is boos' - Bellevue Cinerama
(234876/266227). al
'A chorus line' - Cinerama, al.
'Out of Africa' - Calypso (266227/
234876), al.
White Nights' - Calypso, al.
'Suzie Superstar' Centraal
(248933), 18 jr.
Topgeheim (S)pionnen' - Cineac,
(243639), al.
'Prizzi's honor' - Cinecenter,
(236615) 12 jr.
'My beautiful Laundrette' - Cine-
center, 16 jr.
'The lightship' - Cinecenter, 12 jr.
'El Norte' - Cinecenter, 16 jr.
'Out of Africa' - Cinema (151243), al.
'Rockv IV' - Cinema, 12 jr.
Rocy IV' - City (234579). 12 jr.
'Pyramid of fear' - City. 12 jr.
'Back to the future' - City, al
Brewster's millions' - City, al.
'Fright night' - City, 16 jr.
Topgeheim (S)pionnen' - City, al.
Iron Eagle' - City. al.
'Insignificance' - Kriterion, (231708).
16 jr.
'Barry Lyndon', Studio K (231708),
16 jr.
'Great sexpecxtations' - Pansien
(248933). 18 jr.
'Iron Eagle' - Rembrandtpleinthea-
ter (223542). 16 jr
Pyramid of fear' - Rembrandtplein-
theater, 12 jr.
'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr.
Tangos' - The Movies, 16 jr.
'Insignificance' - The Movies, 16 jr.
'Abel' - Tuschinski (262633), al.
'De aanslag' - Tuschinski, al.
'Remo' - Tuschinski, 12 jr.
"The Berlin Affair' - Tuschinski, 16
jr.
The lightship' - Tuschinski. 16 jr.
'RAN' - Tuschinski. 16 jr.
'Macaroni' - De Uitkijk (237460). 16
TELEVISIE
De vette jaren zijn voor Francis
Coppola al een tijdje voorbij,
maar zijn films zijn nog altijd de
moeite van het bekijken waard.
The Outsiders' maakte hij in
1982 en in de uitvergroting van
alle nostalgische clichés is het
een boeiende film geworden. Net
als in 'West Side Story' raken
twee jeugdbendes met elkaar in
gevecht. Coppola kiest direct
partij voor de arme 'greasers' en
is tegen de rijke 'soes'. Zeker de
genen die een beetje vertrouwd
zijn met dit nostalgische genre
zullen veel plezier beleven aan
The Outsiders' (donderdag, Bel
gië 2, 20.20 uur).
Morgen drie klassiekers op de
televisie: allereerst om 16.00 uur
(België 1) de zwarte komedie To
be or not to be' an Ernst Lu-
bitsch. Een groepje Poolse to
neelspelers moet een Duitse
spion misleiden. Gemaakt in
1942 toen er niet zoveel reden be
stond om daar grappen over te
maken en veertig jaar later nog
eens overgedaan door Mei
Brooks.
Op Duitsland I om 21.55 uur
'Bonnie and Clyde'. Een goed
gespeeld portret van twee be
roemde bandieten met een voor
die tijd (1967) bijzonder geweld
dadig einde. Faye Dunaway en
Warre Beatty spelen het geweld
dadige liefdesstel. 'The Africa
Queen' (Duitsland 2, 20.15 uur)
brengt Humphrey Bogart en Ka-
therine Hepburn samen. De één
is een zuiplap, de ander een oude
vrijster en onder leiding van
John Huston heeft dat een bij
zondere film opgeleverd.
In het verder nogal magere
aanbod valt (ook in kwantitatief
opzicht) dan nog volgende week
vrydag op. 'Spaghetti House' be
looft wel wat. In deze Brits-Ita
liaanse komedie worden Ita
liaanse obers gegijzeld door
zwarte gastarbeiders. Zonder in
de valkuil van karikaturen te val
len, wordt de groeiende verbon
denheid tussen twee minderhe
den in de Britse samenleving ge
toond (België 2, 21.15 uur).
'Bloody Kids' is eveneens van
Engelse makelij en een oude film
van Stephen Frears, een regis
seur die de laatste jaren sterk
naar voren is gekomen. Vroeg
wijze jongetjes hebben in de ga
ten dat de politie het veel te druk
heeft om echt oplettend te zijn en
proberen daarom een criminele
slag te slaan (23.35 uur, Duits
land 2).
FILMHUIZEN
'Istanbul' van de Belg Mare Did-
den draait nog tot en met zon
dagavond in het Filmhuis LVC
(21.15 uur). Woensdag gaat hier
de in Venetië bekroonde debuut
film van de Rus Andrzej Tar-
kowski 'De jeugd van Iwan'
draaien. Een 12-jarige jongen
sluit zich wanneer zijn familie
wordt vermoord aan bij het ver
zet en wordt een monster (20.00
en 22.15 uur). 'Kindergarten'van
de Russische filmer-dichter Jew-
toetsjenko gaat hier donderdag
draaien. De film beschrijft even
eens de belevenissen van een
jongetje in de Tweede Wereld
oorlog. Dit kind wordt naar zijn
oma in Siberië gestuurd en be
leeft onderweg allerlei avontu
ren. (21.15 uur).
In Het Kijkhuis draait tot en
met zondagavond 'Desperately
seeking Susan'. Maandag is hier
'Het jaar van de stille zon' van
de Pool Krystof Zanussi te zien.
Een mooi, maar triest liefdesdra
ma over een Poolse oorlogswe
duwe en een Amerikaanse sol
daat. Dinsdagavond draait 'C'e-
ravamo tanto amati' van Ettore
Scola over wat er van idealen
overblijft als zij niet onmiddel
lijk kunnen worden verwezen
lijkt.
Eric Rohmer maakte 'Les
nuits de la pleine lune'. die
Iadonna, te zxen xn Desperate
ly seeking Susan'. ifoto api
woensdagavond wordt vertoond.
Rohmer schildert daarin een mo
derne verhouding tussen een
meisje dat apart van haar vriend
gaat wonen, zonder de relatie te
verbreken. Aanvang films: 20.00
en 22.15 uur. Zondagmiddag in
Het Kijkhuis een kinderfilm: 'Pi-
nocchio', waarin de houten held
op jacht gaat naar een gouden
sleuteltje dat op een geheime
deur past. De tekst is in het Ne
derlands (14.30 uur).
K O vertoont dinsdagavond
'II quartetto Basileus' van Fabio
Capri, waarin de regisseur een
crisis tussen de gevierde musici
laat ontstaan (20.15 uur).
LAK-Cinema vertoont dins
dagavond 'La dolce vita' van Fe-
derico Fellini. 20.00 uur.
Eén van de medespelenden in 'Almacitia di Desolato'