Nieuwe 'Boefje' in de maak bij Volkstheater Museum van het mededogen Bewonderenswaardig optreden 'Achalay' Zaanse sluis decor uniek theaterproject Koninklijk staaltje pianistiek Utrechts Muziekcentriun biedt nu ook operaserie H. van Beers directeur R. Ph. Orkest iiir MAANDAG 14 APRIL 1986 KUNST PAGINA 21 GRONINGEN (GPD) - Wordt de 16-jarige Maurice Bavelaar uit Delft als Boefje een tweede Danny de Munk? Bij het Amsterdamse ge zelschap Nooy's Volkstheater ho pen ze er het beste van: een échte jongen in de hoofdrol. Maurice Bavelaar speelt de titel rol van het jongetje in Boefje, de nieuwe produktie die het komend seizoen gaat lopen. Een stuk in de traditie van het vroegere Amster dams Volkstoneel: geen echte mu sical, maar een spektakel met zang en dans, uit het volle leven gegre pen. Marty Hinrichs, die met zijn broer Ger de directie voert van de groep - de andere directeur Dick Nooy is na interne moeilijkheden opgestapt - heeft al 130 voorstellin gen van Boefje geboekt. Maurice Bavelaar is met twee an dere kinderen gekozen via een reeks slopende audities die een paar weken in beslag namen. Er waren ongeveer honderd kandida ten voor de jeugdrollen. Met Mau rice verwacht Marty Hinrichs geen problemen. Hij is 16 en mag dus werken. Bovendien kan hij eerst zijn school afmaken. Hij verliest niets, ook als hij niet het vak in zou gaan na deze produktie. Rentree Na enkele seizoenen komt Carry Tefsen in deze show terug op het podium. Ze was een paar jaren (te) druk bezet met 'Zeg 'ns AAA' op de televisie en verlangt weer naar het contact met het publiek in de theaters. Ze doet de moederrol. Een verrassende keuze is Conny Vandenbos als de floddermadam. Hoewel, verassend? Na Ben Cra mer, die het afgelopen seizoen bij Nooy speelde in Hadjememaar, viel wel te verwachten dat ze weer zouden kiezen voor een naam in de wereld van het lichte lied. Conny vervulde nog niet eerder een zang en spelrol. Een bekende naam uit het vader landse toneel komen we straks ook tegen bij het Volkstheater: Dolf de Vries als de meneer van de kinder bescherming. Hij zit altijd in het serieuze werk, maar pakt de kans die de broers Hinrichs hem bieden. Voor acteurs in de vrije sector geldt meer dan ooit de harde waar heid van het brood op de plank. Hanny Vree en Mady Alfredo, die de laatste jaren vast in de produk- ties stonden, zijn er ditmaal overi gens niet bij. Historie Boefje... wat is dat ook weer? In 1903 schreef de journalist J. M. Brusse de vader van de beroemde Kees, Jan, Mare en Peter Brusse het boek Boefje. Het werd een bestseller. Het behandelde de slechte positie van het kind in die dagen, toen er nog geen kinder rechters waren en geen observatie- tehuizen. Kinderen die van het rechte pad afdwaalden werden be handeld als misdadigers. Opvang was er niet. Het boek kaartte deze problematiek aan en beleefde di verse herdrukken. In 1923 kwam er een toneelbewerking van de hand van Jaap v. d. Poll. Het stuk ging in première bij het Rotterdamsch Hofstadtoneel van Cor van der Lugt Melsert. Diens vrouw Annie van Ees speelde het jongetje Boef je en het stuk liep eindeloos: meer dan 1500 keer. Het succes was spreekwoordelijk. Als de bodem van de kas van het Hofstadtoneel weer eens in zicht kwam, viel al gauw de kreet Dan maar weer Boefje! door Jacques J. d'Ancona Het verhaal gaat over een jon getje uit een straatarm gezin in Rotterdam. Als het ventje een keer iets gepikt heeft, wordt hij zwaar bestraft. Door toedoen van de pa ters komt hij tot inkeer en wordt een beter mens... Moraal en doek. Bewerking Rosa en Joop Bromet uit Apel doorn bewerken dit stuk voor Nooy's Volkstheater. Ted de Braak schrijft de liedjes en Martin Kesse- ler componeert de muziek. Het echtpaar Bromet gaat uit van het oude stuk als basis. Joop Bromet: "Het gegeven leent zich niet voor modernisering. We plaatsen het dus in de tijd waarin het ontstond, 1903. Wél passen we het taalge bruik aan. Dat trekken we naar de ze tijd toe. Je kunt het een beetje vergelijken met de sfeer van Ciske de Rat. Uiteraard zullen we scènes hergroeperen, personages schrap pen en toevoegen". Wordt het een melodrama? Joop Bromet: "Nee, wij zien het als ge zond sentiment en hopen dat er in Werk van Jopie Huisman ondergebracht in It Noard WORKUM (GPD) - „Vincent van Gogh kon niet meer oordelen, maar dit is een plaats„waar hele maal niet geoordeeld zal worden, dit is het museum van het mededo gen. Als je als kunstenaar bereikt hebt, dat we met z'n allen naar een oude onderbroek gaan staan kij ken, dan heb je heel wat bereikt". Met die woorden schetste Freek de Jonge, half hangend uit een boven raam, vrijdagmiddag in Workum de verdienste van de schilder Jopie Huisman, bij de opening van het aan diens werk gewijde museum. Even later draaide Huisman zelf de museumdeur open, nadat de ca baretier de sleutel naar beneden gegooid had. „Ik -laat de sleutel nu in handen van Jopie vallen, want vangen kan 'ie heel goed. Moet ook wel in zijn vak," aldus de cabare tier. De Friese schilder annex hande laar in lompen en metaal Jopie Huisman heeft sinds vrijdag zijn eigen museum. Huisman (64) heeft altijd geweigerd zijn werk te verko pen, omdat hij het toegankelijk wil maken voor de armen. Het Jopie Huismanmuseum is ondergebracht in een voormalige burgemeesterswoning aan It Noard in Workum. Het pand, dat eigendom is van de Stichting Hen- drick de Keyser, diende, tot het een bestemming als museum kreeg, als pakhuis. Na een grondi ge restauratie is het echter weer ge heel in zijn oude luister hersteld. Op de benedenverdieping hangen tekeningen en vroeg werk van Jo pie Huisman, verspreid over een gang en twee expositiezaaltjes. Op de bovenverdieping zijn twee zalen ingericht, met de olieverfschilde rijen waar Huisman bekend mee is geworden: zijn uitbeeldingen van lompen en weggeworpen voorwer pen. In het museum hangt al het werk dat in het bezit van de schilder was. Het is dan ook de ironie van het lot, dat de enige schilderijen waar hij ooit een cent aan verdiend heeft, in het museum ontbreken. Die drie werden in 1984 gestolen tijdens een expositie uit een galerie in het Brabantse Nuenen. De schil derijen zijn nooit teruggevonden, de verzekering betaalde de schil der f 15.000 per stuk. De eigenlijke opening van het museum werd verricht door prof. Jelle Zijlstra, in de doopsgezinde kerk. Zijlstra verklaarde zich wat overrompeld gevoeld te hebben toen Huisman hem twee jaar gele den bij hun eerste kennismaking, vroeg de opening van zijn museum voor zijn rekening te nemen. Hij vroeg zijn gehoor daarom hem niet te zien als een deskundige op schil- dergebied, maar als een verdwaal de bankier. „Verdwaald in de tovertuin van Jopie Huisman. Al les is daar betoverd. Over de oude troep ligt een gouden glans van barmhartigheid en mededogen", vond professor Zijlstra, die het mu seum daarop voor geopend ver klaarde. In het museum verklaarde Freek de Jonge later de schilderijen van Huisman 'pure schoonheid' te vin den. „Bij moderne kunst zie je te genwoordig vaak twijfels. Zo van 'wat moet ik?' Jopie geeft zeker heid. Hij schildert de dingen zodat je er anders tegen aan gaat kijken. Schilderen wordt bij hem een filo sofische bezigheid," vond De Jon- Optreden van folkloristisch dansen semble 'Achalay' (artistiek leider Josef Vodovoz) en folklore orkest Zanat o.l.v. Chris van Zijl; gezien en gehoord LEIDEN - 'Achalay' maakte zater dagavond "De wereld een dans feest". De vergelijking met het boek van Arthur van Schendel gaat niet verder op dan de titel, want helaas konden de hoofdper sonen in dit boek eikaars ritme niet vinden, hoeveel moeite ze zich daar ook voor getroostten. Hoe an ders was dit bij de dansgroep 'Achalay' (wat in Zuid-Amerika voor 'vreugde, gezondheid' staat), die een schitterende en op elkaar ingespeelde show ten tonele bracht, steeds gestimuleerd en soms begeleid door het al even prijzenswaardige folklore-orkest 'Zanat'. Met een bezetting van ac cordeon, tenorfluit of sopranino, viool, klarinet of sopraansaxofoon, gitaar, basgitaar en slagwerk tover de deze groep als hechte eenheid een exotische sfeer. En waarin de accordeoniste Ellen van Vliet, der dejaars studente aan het Rotter dams conservatorium, de motor leek van het geheel, wat echter aan haar laconieke houding op het po dium geenszins te merken was. Professioneel gezongen en geheel in stijl gekleed, al naar het land van herkomst voorschreef, brachten Anke van Zijl en Liduin Stumpel hun Servische, Bulgaarse. Roe meense, Israëlische en Jiddisch- Duitse liederen ten gehore. Karak teristiek, vooral bij Van Zijl, klon ken de modulaties, aangepaste rit mes en het typische gebruik van de glottisslag of stemband-occlusief, wat de klankkleur van hun zang zo authentiek maakte. Als plezierige toegift was 'Zanat' na de voorstel ling nog een tijd in de schouwburg foyer te beluisteren. Wat 'Achalay' met zijn twintigtal leden presteert, grenst aan het be wonderenswaardige, niet alleen in dans, ook in kostumering. Zö dan ste Achalay', in splinternieuwe Hindelooper kostuums, met de stijfgeruite kap waaraan jolig op waaiende achterflappen, de vrolij ke Hollandse voorjaarsdans de 'Meiblom' waarvan de choreogra fie door twee leden van de groep, Anneke Koorengevel en Steph Teunissen, verzorgd was. Voor 't laatst rond 1890 traditioneel ge danst in Friesland, is deze dans ontstaan uit de thema's 'Luie mot te' en 'Pinksterblom'. Het meisje dat 's ochtends vroeg het laatst aankomt bij het dansfestijn is de luilak en mag eerst niet meedoen, maar wordt later versierd met een krans van Pinksterbloemen door het dorp gedragen om lekkernijen op te halen. Heel suggestief klonk de 'melige' muziek, tijdens het op komen van de luilak, die daarna weer omsloeg in volle uitbundig heid. Een sprookjesachtig feestelijk gebeuren leverde 'Srpski sajam', een in Joegoslavië gesitueerde jaarmarkt, waar niets teveel leek voor 'Achalay'. Een bont gekleurde dans van Servische paren, die zich de toekomst lieten voorspellen door zigeunerinnen, die op hun beurt weer een dolle maar sierlijke rondedans opvoerden. En niet te vergeten de lieve domme circus beer, die alle marktbezoekers eerst de stuipen op het lijf jaagde maar zich daarna gedroeg als een zachtaardig groot konijn. Ook de 'Dance de Sucitoire', de dans met de stokken, vormde een grote eenheid. In deze choreografie zijn op fraaie wijze de verschillen de midden-Roemeense volksdan sen te zien. De plechtige en de snel le parendansen en de flitsende jon- gensdansen. Met pauweverén op het hoofd als teken van mannelijk heid, bellen aan de laarzen en kleu rige kwastjes aan de hessen, ver leidden de jongens de meisjes tot de dans, als baltsende korhoenders die hoog opspringend hun kunsten vertonen aan de vrouwtjes. Alle lof voor de in Rusland opgeleide artis tiek leider/repetitor van 'Achalay', Josef Vodovoz. L1DY VAN DER SPEK AMSTERDAM - Een kunstwerk van de Berlijner Wolfgang Bohloff, geti teld 'Gloria und die Ruine' wordt opgehangen in galerie Suspect in Am sterdam, waar in het afgelopen weekeinde een tentoonstelling begon om- der motto 'Berliner Stadtlandschaften. Het betreft een expositie van he dendaagse Berlijnse schilderkunst. ZAANDAM/EDAM (GPD) - In een weinig gebruikte sluis in Zaan dam. de Groote Sluis, zal theater groep Hollandia in de maand au gustus een spektakulair theater stuk opvoeren. Dankzij de medewerking van het hoogheemraadschap van de uitwa- terende sluizen kan Hollandia drij vende pontons in de sluis bouwen, waarop de acteurs kunnen spelen en het publiek de voorstelling kan volgen. Op het programma staat 'La Paloma', een speciaal door Louis Ferron voor de gelegenheid gemaakte bewerking van de legen de van de Vliegende Hollander. Hollandia is een in Zaandam ge vestigde theatergroep, die vorig jaar gevormd werd na een fusie tussen 8 Oktober en Regiotheater. De nieuwe groep wordt uitsluitend gesubsidieerd door de provincie Noord-Holland. Ze wil steeds nieu we wegen en vormen vinden om theater te maken en zich daarbij la ten inspireren door de omgeving. De Groote Sluis (naast de Wilhel- minasluis en vlakbij de Beatrix- brug), die nog van belang is voor de waterhuishouding in Noord- Holland, zal tijdelijk worden over kapt. Voor deze ongewone lokatie is gekozen omdat Louis Ferron aan het verhaal een andere wending geeft. Hij situeert de legende in en na de Tweede Wereldoorlog. Hol landia gelooft dat ze door te spelen in de sluis een claustrofobisch ef fect kan oproepen waardoor de voorstelling aan indringendheid kan winnen. Zo zal de vrijheidsgedachte in het nieuwe stuk suggestief kunnen worden opgeroepen door tijdens de voorstellingen de sluizen deels te openen. Het publiek zal daarbij geen last hebben van het binnen stromende water, omdat de pon tons met het peil op- en neerbewe- gen. De unieke theatergebeurtenis in Zaandam zal op 1 augustus in pre mière gaan. Elke donderdag-, vrij dag- en zaterdagavond, en zondag middag in augustus zal La Paloma worden opgevoerd. Proefvoorstel- lingen zijn er vanaf 24 juli, terwijl de voorbereidingen vanaf de derde week van juni een aanvang zullen nemen. 'La Paloma' zal worden ge regisseerd door Johan Simons en Paul Koek; de vormgeving is van Martin Mulder. De kosten van het grote projekt worden binnen de ei gen begroting van Hollandia opge vangen. NIJMEGEN - Een 'koninklijk' staaltje pianistiek werd in het af gelopen weekeinde in Nijmegen ten beste gegeven tijdens de galavoor stelling ter gelegenheid van het 35- jarig bestaan van de Luchtmacht kapel. Pieter van Vollenhoven en Louis van Dijk raden er gezamen lijk. Op de foto is het tweetal bezig met de allerlaatste repetitie enkele uren voor het concert. (foto aNP) vermeldt als openingsconcert de concertante uitvoering van 'St. Francois d'Assise' van Messiaen. De serie wordt besloten met een uitvoering van de opera 'Les Troyens' van Hector Berlioz. Een van de hoogtepunten van het sei zoen belooft de uitvoering te wor den van Verdi's Requim door Koor en Symfonie-orkest van de Natio nale Opera van België. In deze 'Zondagavond Half Acht'-serie zijn verder onder meer I Musici en het Chamber Orchestra of Europe onder leiding van Clau- dio Abbado te horen. Een hele serie klinkende namen staat voor de orkesten: Riccardo Chailly, Charles Dutoit, Antal Do- rati, Michael Tilson Thomas, Ja mes Conlon, Simon Rattle, Mariss Jansons, Jean Fournet, Kent Naga no, Hubert Soudant (die enige ma len zal dirigeren in de serie Roman tisch Vioolconcert) om er enige te noemen. Bij de solisten al evenveel sterren: Rian de Waal, Roberta Ale xander, Cho-Liang Lin, Jard van Ness, Viktor Liberman, Nobuko Imai. ROTTERDAM (ANP) - Met ingang van het nieuwe seizoen wordt H. van Beers (44) de nieuwe directeur van het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest als opvolger van drs. J. Oosterlee. Deze legt zijn functie aan het eind van het nieuwe sei zoen neer, maar zal nog geruime tijd Van Beers bijstaan. Van Beers was onder meer acht jaar wethouder van kunstzaken in Den Bosch cn lid van de Raad voor de Kunst Hij is op het ogenblik werkzaam in de bejaardenzorg in Amsterdam. Roland Kieft dirigent Studentenorkest AMSTERDAM (ANP) - De 26-jan- ge Roland Kieft is de nieuwe diri gent van het Nederlands Studen tenorkest. Kieft zal het orkest lei den tijdens de vijfendertigste tour nee door Nederland in januari 1987. Kieft was assistent van de di rigenten Hubert Soudant en Edo de Waart en vervulde reeds gastdi- recties bij professionele orkesten. AMSTERDAM (ANP) - De stich tingen Nieuwe Muziek Zeeland en Gaudeamus in Amsterdam hebben het initiatief genomen tot oprich ting van een koor dat hedendaagse, in het bijzonder Nederlandse mu ziek ten gehore zal brengen. Huub Kerstens zal de dirigent van het nieuwe koor, het Koor Nieuwe Mu ziek (KNM) zijn. Kerstens heeft de initiatiefne mers attent gemaakt op belangrij ke composities die nog nimmer zijn uitgevoerd. Tevens zal een tiental componisten in overleg met Kerstens een koorwerk gaan schrijven. UTRECHT (GPD) - Het Muziek centrum Vredenburg zal het ko mend seizoen een 'ouderwetse' opera-serie brengen. Samen met TROS-radio wordt een viertal Ita liaanse opera-concerten gegeven. In die serie zit tevens het af scheidsconcert van Christine Deu- tekom: zij zingt in de concertante uitvoering van Semiramide van Rossini. De serie 'Operasterren' is een van de nieuwigheden in de Orkest- series, die het Muziekcentrum gis teren openbaar heeft gemaakt. Overigens zijn deze series opgezet volgens het recept van dit seizoen. In dit eerste seizoen zonder het Utrechts Symfonie Orkest zijn de concerten door de 'huisorkesten' (Nederlands Philharmonisch Or kest, Concertgebouworkest, Rot terdams Philharmonisch Orkest en Residentie Orkest) zo goed geval len bij het publiek, dat er geen re denen zijn om daarin nu verande ring te brengen. Er zijn drie echte orkestenseries, waarin het klassiek-romantisch re pertoire het voornaamste element vormt. In die series zit veel Mahler: de symfonieën nr. 1, 2, 4 en 10 en Des Knaben Wunderhorn. Dit past in het voornemen van het Muziek centrum om in de komende sei zoen alle symfonische werken van Mahler te laten uitvoeren. Simon Rattle zal het Concertgebouwor kest leiden in de versie van Deryck Cooke van de Tiende van Mahler; Mahler heeft daarvan zelf slechts een deel geschreven; de schetsen voor de andere delen zijn door ver schillende componisten 'afge maakt'. Het volgend seizoen zullen nog twee andere versies worden uitgevoerd. De aantrekkelijke serie 'Acht Bijzonder Muziekprodukties' die samen met de KRO wordt opgezet. Jopie Huisman op het bordes van 'zijn' museum. (foto anpi ge. die overigens niet instemde met de kwalificatie van 'godslaste raar', die hem door sommige Wor- kumers is aangewreven. „Ik ben de godslasteraar van alle mensen die denken dat ze God kunnen clai men. God is niet van de EO, maar van iedereen," merkte hij daarover op. Jopie Huisman zelf tenslotte, be leefde de dag van zijn leven. Hij raakte er niet over uitgepraat, hoe ingenomen hij was met de vervul ling van zijn liefste mens. Hij ver wachtte ook dat hij thuis meer rust zal krijgen om te werken, nu hij niet meer dagelijks mensen op be zoek zal krijgen die zijn schilderij en willen zien. „Want nu moet er natuurlijk iets nieuws komen", zei hij. de rollen voldoende humor zit". De repetities beginnen op 11 augus tus. Op 17 oktober is in Haarlem de première. Mady Misset zal zich be lasten met de regie. Joop Bromet is free-lance journalist, auteur van enkele boeken over het theater en radio-medewerker. Zijn vrouw Ro sa studeerde Duits en vertaalde en kele boeken van Herbert Reinec- ker. Ze schreef twee stukken voor theater die om 'duizend redenen' nog niet gespeeld zijn. Van haar hand liggen in de ijskast eveneens twee filmscripts. Ze werkte als as sistente van Pim de la Parra en Wim Verstappen mee aan een aan tal speelfilms. "We maken Boefje in teamverband," aldus Joop Bro met, "maar Rosa schrijft het". jttliiit iimvHift* i Maurice - Tefsen. 'Boefje' - Bavelaar in gezelschap van Dolf de Vries en Carry (foto GPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21