'Bijbel leidt niet tot één overtuiging Geloof en politiek handelen, 'voor christen een twee-eenheid' ZATERDAG 12 APRIL 1986 GEESTELIJK LEVEN PAGINA 11 Aan zeven mensen die politiek actief (in verschillende partijen) en kerkelijk meelevend zijn werden vier vragen voorgelegd over het verband tussen hun geloof en politieke keuze. Het waren drs. C. P. van Dijk van het CDA, J. Franssen van de WD, dr. mr. B. de Gaay Fortman van de PPR, M. Leerling van de RPF, mr. P. R. Stoffelen van de PvdA, ir. B. J. van der Vlies van de SGP en mevrouw mr. E. K. Wessel-Tuinstra van D'66. Bij 'Boekencentrum' in Den Haag is nu een boekje verschenen met hun antwoorden op deze vragen. Drs. H. Noordegraaf, werk zaam bij de hervormde Raad voor de zaken van Overheid en Samenleving, bundelde ze en schreef er een inleiding bij. Titel van het boekje is: 'Geloof en politieke keuze'. Het heeft een om vang van 114 bladzijden en kost f. 16,90. 'Zoveel christenen, zoveel politieke keuzen', schrijft Noorde graaf in zijn inleiding. Daarvan legt dit boekje op heel boeiende wijze getuigenis af. De politieke keuzen van christenen lopen inderdaad sterk uiteen. Toch weegt in al die voorkeuren de le vensvisie wel degelijk mee. Statistieken tonen aan, dat het per centage godsdienstige kiezers dat op een confessionele partij stemt afneemt. Dat wordt niet gecompenseerd door het aantal niet-godsdienstige kiezers dat op een confessionele partij stemt. Dat percentage blijft zeer laag. De vragen die aan de zeven werden voorgelegd gingen over de relatie tussen christelijk geloof en politieke keuze, over de stel ling dat politiek van christenen zich moet kenmerken door het opkomen voor zwakken in de samenleving, over de argumenten voor of tegen partijvorming op confessionele grondslag en over de politieke betrokkenheid van kerken (zoals bij synodale uit spraken). Van Dijk van het CDA begint zijn antwoord met de stelling dat de ge lovige in de maatschappelijke or dening iets herkent van de 'bewa rende en beschermende hand van God', "die zijn schepping niet aan de chaos wil prijsgeven". Maar ook het beste politieke handwerk is be trekkelijk en onvolkomen. Hij beschouwt de bijbel als een 'onuitputtelijke bron van inspiratie op alle terreinen van het leven, niet het minst op dat van de politiek'. "De boodschap is vaak opmerke lijk modem en actueel". "Die staat vol van tekenen en richtingborden, impulsen en aanwijzingen van wat goed en kwaad, recht en onrecht, Gode welgevallig en onwelgevallig is. En hoe meer men leest, hoe meer men ontdekt". De bijbel geeft echter geen poli tieke handleiding. "Het is kenne lijk Gods bedoeling, dat wij bij de concrete toepassing zo goed moge lijk gebruik maken van het beetje verstand dat Hij ons heeft meege geven". Er is, zegt de CDA-man, geen directe band tussen Gods op dracht tot het uitoefenen van ge rechtigheid en ons rechtsstelsel. Evenmin geeft zijn opdracht om vrede na te jagen ons concrete aan wijzingen voor ons defensiesys teem. Hoe sterk de kracht van Gods ge boden en beloften doorwerkt in het staatsbestel en de ordening van het publieke leven, hangt maar in zeer beperkte mate af van wat christenen in de politiek vermo gen. Toch zal de kwaliteit van de vruchten afhangen van de wijn stok waarop de ranken zijn geënt. Ook de kracht van wat de kerk heeft te zeggen wordt door die en ting bepaald. "Het evangelie is geen politieke boodschap, maar gericht op het hart van de mensen, en dat gaat heel wat dieper". Van Dijk vindt het te beperkt als christelijke politiek alleen maar uit door S.J. de Groot is op behartiging van de belangen van christenen en hun organisa ties. "Ook dat kan nodig zijn, maar het evangelie is zoveel wijder. Het heil dat daaruit stroomt gaat naar heel het volk, ook naar het staat kundig leven". "Christelijke politiek op z'n best ontmaskert de ideologieën en afgo den van de eigen tijd en zoekt tus sen al die machten, in gehoorzaam heid aan Gods geboden, naar een weg die de mens in staat stelt naar zijn bestemming in waarachtige vrijheid te leven". "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben" - een van de Tien Gebo den - "is een gebod dat ook poli tiek van belang is". Voor drs. Van Dijk is zorg voor de zwakken geen exclusief politie ke bezigheid "maar ons aller ver antwoordelijkheid". "Geen chris ten mag zich, in welk verband hij ook functioneert, daaraan onttrek ken. De bijbelse opdracht is niet zozeer aan de staat gericht alswel aan de mens om vruchten voort te brengen die beantwoorden aan on ze roeping". Voor 'zwartgallig pessimisme' is in christelijke politiek geen plaats, stelt drs. Van Dijk. "Gods Woord bevat voldoende richtingwijzers om ons duidelijk te maken door welke waarden wij ons moeten la ten leiden". De Nederlandse chris tendemocratie vat die waarden sa men in een viertal uitgangspunten: gerechtigheid, solidariteit, gesprei de verantwoordelijkheid en rent meesterschap. Thuis in WD Franssen van de WD gaat ervan De Gaay Fortman ...méér dan het gewone... uit, dat de politiek een middel is ,om een christelijke levenshouding tot uitdrukking te brengen. Een van de vanzelfsprekendheden bin nen zijn christelijke opvoeding die bij hem op losse schroeven kwam te staan, was het automatisme om voor een confessionele partij te kiezen. In de visie van Franssen vraagt God van mensen, dat zij hun talen ten maximaal ontplooien, "opdat zij een optimale rol kunnen vervul len in het zo goed mogelijk omgaan met de schepping in al haar facet ten". Voor hem is dat een louter in dividueel bepaalde opdracht, "die je niet op anderen kunt afschui ven". "Over de vervulling heb je ook zelf op de Jongste Dag verant woording af te leggen". De overheid heeft bij die op dracht geen dominerende maar een dienstverlenende rol. Die moet de mensen in staat stellen hun taak waar te maken. Franssen definieert sociale politiek als een beleid dat mensen verantwoordelijkheid geeft om hun leven naar beste we ten in te richten. De overheid moet de voorwaarden scheppen, bij voorbeeld door goed onderwijs, bevordering van het eigen-woning- bezit en persoonlijke bezitsvor ming. "Er blijft dan zeker nog een taak over om zwakken te bescher men, mensen die permanent hulp behoeven en die wij met elkaar moeten helpen, naar de maat van ieders draagkracht". Er is bij Franssen een duidelijke parallel tussen de opdracht van Godswege om eigen talenten maxi maal te ontwikkelen - dienstbaar te maken, ook ten bate van de min der bedeelde mens - en de wortels van zijn liberale overtuiging. Daar om voelt hij zich in de WD thuis. "Socialisten miskennen de unieke rol van de individuele mens in de schepping. Zij denken in structu ren, niet in mensen. Socialisme en thousiasmeert niet; het doodt. Christen en burger Al in zijn studententijd was voor Bas de Gaay Fortman (PPR) de christelijke organisatie een onvol doende en onbevredigend ant woord op de relatie 'christen en burger'. "De uitdaging van het le ven ligt in de omgang met mensen, niet speciaal met christenen. Hoe leeft de christen als burger en hoe leeft de burger als christen. Van zijn navolgers vraagt Jezus méér dan het gewone". Het evangelie zelf zou christenen moeten remmen in hun pretenties, zegt de PPR-man. "Christenen zijn in het verleden vaak blind geweest waar mensen die zich geen chris ten wilden noemen het kwaad dui delijk zagen". Christelijke politiek is geen organisatorisch maar een normatief begrip. Het geeft aan, dat ook in het *politieke leven Christus moet worden nagevolgd. "Maar in Nedetland heeft dit be grip de ongelukkige betekenis ge kregen van de politiek van christe lijke partijen". De partij 'Radikalen' noemt zich niet christelijk. Ze wil niet de schijn wekken dat een partij of be leid aan het begrip 'christelijk' vol doet of kan voldoen. Ze wil ook niet, dat het christendom wordt misbruikt om mensen uit elkaar te houden die het politiek met elkaar eens zijn. Evenmin wil ze, dat met de oude partijen een politieke strijd zou gaan ontstaan over twee 'soorten' christendom. Deze drie redenen, zegt De Gaay Fortman, gelden nog steeds. Dit betekent overigens niet, dat de bijbel van tafel moet. "Hij mag echter niet worden geopend met de bedoeling een licht te ontvan gen waarvan niet-christenen per definitie verstoken blijven. "Pau- lus' woord over de heidenen die de wet niét hebben maar van nature wel doén kan niet genoeg worden aangehaald. Bovendien weten ook niet-christenen die wet soms tref fend te verwoorden". Het is de levensbeschouwing die de politiek moet bezielen. De Gaay Fortman ziet hier een bijdrage lig gen voor de theologie. Als voor beeld noemt hij Jürgen Moltmanns 'theologievan.de hoop'. Opmerke- Mevrouw Wessel ..'geloof, hoop en liefde'... lijk is, dat de hoop als bezieling ook wordt gevonden in de niet- christelijke denkwereld. Wat God wil Leerling van de RPF ziet het ge loof als uitgangspunt voor norm en regelgeving in de praktische po litiek. "Geloven is vooral vertrou wen in God en zijn Woord. By ver- trouwen is je totale wezen betrok ken, inbegrepen de politieke keu- In de politiek gaat het voortdu rend om oordeelsvorming. De christen weet, dat de mens van na ture niet goed is, maar geneigd tot alle kwaad. "Niet de mens is de maat van alle dingen, niet de maat schappelijke omstandigheden, zelfs niet de opvattingen van een meerderheid van de bevolking. Wat God wil dient bepalend te zijn voor het beleid. De bijbel zegt: doe dat en lééf!" Voor een verantwoorde toetsing van de politiek is in de gedachten- gang van Leerling maar één be trouwbare norm beschikbaar: het Woord van God. "Ook in een gese culariseerde wereld, met veel kerk- verlaters en godloochenaars, zal de christen in de politiek de relatie met zijn geloof in brede zin nooit kunnen en mogen loslaten. In het gehoorzamen van God en zijn ge bod ligt rijk loon". Leerling ontkent niet, dat de zorg voor zwakken een dwingende eis is, maar zegt hij, met het nako men van die verplichtingen op zich is de gehoorzaamheid aan God nog niet gerealiseerd. Bescherming vah zwakken is geen doel in zich zelf, maar vloeit voort uit het ver vullen van de goddelijke opdracht aan de overheid om zijn wil uit te Net als Franssen van de WD stelt de RPF-leider, dat de over heid door tijdelijke hulp mensen in staat moet stellen hun eigen ver antwoordelijkheid weer te dragen. "Het uitgebreide stelsel van sociale zekerheid, het oerwoud van wel zijnsvoorzieningen en allerhande vormen van dienstverlening heeft in Nederland een verzorgingsstaat gecreëerd die afbreuk doet aan die eigen verantwoordelijkheid". Wereldmijding is Leerling vreemd. "Christenen zijn tot actie geroepen". Maar het gaat daarbij niet in de eerste plaats om macht of populariteit, maar om de belijdenis "dat alles in de politiek gebeurt tot eer van God". Wat de kerk betreft merkt de RPF-man op, dat deze in haar ver kondiging niet kan en mag voorbij gaan aan de actualiteit van het menselijk bestaan. Dat mag echter nooit ontaarden in 'politieke predi king'. De kerk moet ervoor oppas sen, dat ze haar bevoegdheid niet overschrijdt. "Christenen zullen het gehoorde in praktijk moeten brengen op de plaats die zij in de samenleving innemen". Bergrede Mr. Stoffelen (PvdA) zegt stellig te geloven, 'ondanks alles'. On danks ook "dat in naam van de Heer, die voor mij de belichaming van de liefde is, zoveel liefdeloos heid is bedreven". "Zonder al te veel problemen zeg ik, samen met anderen, de geloofsbelijdenis in de kerk". Stoffelen werd eens gevraagd, ouderling te willen worden. De kerkeraad had na moeizame dis cussie het voorstel van de predi kant om hem daarvoor te vragen aanvaard, ondanks dat hij socialist was, zo werd gezegd- Dat laatste griefde hem diep. Het grieft hem, dat bijvoorbeeld de huidige fractie voorzitter van het CDA bij de alge mene beschouwingen spreekt over en voor christenen en daarbij ken nelijk alleen de aanhangers van confessionele partijen bedoelt. Voor Stoffelen is het vanzelf sprekend, dat het geloof doorwerkt in heel zijn leven en in al zijn activi teiten, niet alleen op zondag. Zo in spireert de Bergrede hem in zijn politieke handelen, "ook al bepaalt de gereformeerde theoloog Kuitert in oneindige wijsheid dat dit niet kan of moet". De bijbel leidt niet tot één be paalde politieke overtuiging. "Daarom kan een politiek ook niet als 'specifiek christelijk' worden betiteld". Vaak vindt Stoffelen zul ke politiek onchristelijk en 'ijdel gebruik van Gods naam'. Uitermate strijdig met het opko men voor zwakkeren, lager betaal den en uitkeringsgerechtigden is het, als hun inkomen en uit keringen steeds maar worden verlaagd en de stille armoede meer en meer om zich heengrijpt. "Het is mij een raadsel, hoe christenen, hoe christelijke partijen dat voor hun rekening kunnen nemen". Wat hem als christen en als socia list erg verontrust is, dat door het overheidsbeleid en de economi sche crisis steeds meer mensen ge drongen worden tot egoïsme. "De solidariteit met elkaar gaat kapot". Kerken en levensbeschouwelij ke genootschappen acht hij van essentiële betekenis voor de sa menleving. "De samenleving is ge baat bij tal van kerkelijke activitei ten". Persoonlijk is mr. Stoffelen dan ook voorstander van het subsi diëren van kerken, "althans van tal van hun activiteiten". Heilloze volgorde Ir. Van der Vlies gaat bij zijn beantwoording van de vragen in op de drijfveren van de Staatkun dig Gereformeerde Partij. Diepste drijfveer is, dat de beginselen van Gods Woord op staatkundig ter rein 'tot meerdere erkenning' wor den gebracht. "Niet meer de belij denis dat God regeert of de bede "Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen" bepaalt de politieke be sluitvorming, maar de soevereini teit van de mens, zijn zelfbeschik kingsrecht, zijn revolutionaire in tenties". Volgens Van der Vlies is de SGP de enige politieke partij die de ge hele Wet Gods aan de overheid als norm voorhoudt Daarnaast streeft zij naar 'een constructief en be trouwbaar bezig-zijn'. Triest vindt hij het, dat juist als bijverschijnsel van het zelfbe schikkingsrecht van de mens de verkilling zo toeslaat Het 'ik denk er zo over' staat centraal. 'Eerst ik, dan jij, en Hij het laatst". "Een heil loze volgorde". "Veel mensen stra len gelukkig nog warmte uit Maar waarheen zijn wij op weg, naar we vrezen moeten?" Recht van de mens Voor mr. Wessel-Tuinstra van D66 zijn 'geloof, hoop en liefde' de trefwoorden van haar christelijke levensovertuiging. Geloof in God als schepper brengt geloof in de mens mee. "Wie over de mens heenloopt, loopt over God heen". Politieke partijen hebben mede tot taak, hoop te geven op een betere toekomst met vrede en gerechtig heid. En liefde moet politiek ver taald worden in broederschap en solidariteit respect en tolerantie. D66 legt sterke nadruk op ver sterking van de rechtspositie van de mens, zoals medezeggenschap voor huurders, kiesrecht voor bui tenlanders, pensioenrechten voor man én vrouw, bezoekrecht voor gescheiden ouders, rechtsbijstand ook voor gedetineerde vreemdelin gen, recht om te sterven op eigen tijd voor hen die dat heel nadruk kelijk wensen. Dat spreekt mevrouw Wessel aan. "Op deze wijze zijn geloof, hoop en liefde voor mij herken baar". Zij vindt het zo pretentieus om in de politiek met het woord 'christelijk' te zwaaien. "Wanneer de confessionele partijen zich zo nadrukkelijk christelijk noemen, lijkt het net of die andere partijen zo onchristelijk bezig zijn". Mensen ergeren zich daaraan. "Dikwijls gaan ze dan nog een stap verder. Ze zeggen: christelijke po litiek deugt niet, dus het christen dom deugt niet, dus het evangelie deugt niet". 'Een heilloze verwar ring", zegt mevrouw Wessel. De kerk mag haar stem verhef fen. Haar boodschappen of advie zen moeten dan wel inhoudelijk goed onderbouwd zijn, zowel voor de kerkleden als naar de overheid toe. "Dan winnen zij aan kracht". "Geloof en politiek handelen, voor een christen is het een twee-een heid". Opvallend in de antwoorden van de zeven ondervraagden is, dat er ondanks alle verschillen ook gelijke accenten zijn, politiek maar ook in gelovige zin. In elk geval betrekken alle ondervraagden hun geloof op de politieke keuze, hoe anders die ook mag zijn. Bij niemand van hen staat dat geloof in een apart hoek je. Dit boek kan ertoe bijdragen, dat gelovigen temidden van hun poli tieke verdeeldheid voor elkaar meer herkenbaar worden. Dat zou het politieke klimaat in dit land geen kwaad doen. LEIDEN! Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. De Meij, 11.45 studentenekklesia; Mare- kerk 10 ds. Klein Kranenburg, Ter Aar, 5 ds. Trouwborst, Vlaardingen; Marana- thak. (L. Morsweg) 10 ds. Kramer; Oecu menische geloofsgemeenschap De Re genboog (Merenwijk) 9.30 ds. Horten- sius, 11.15 ds. Hortensius en pastoor v. Well; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. Kret, Sassenheim, opendeurdienst; Bevrij- dingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Riet veld, 5 ds. Koolstra; Vredesk. (Burggra- venl.) 10 ds. Nauta; Waalse kerk (tijde lijk Rapenburg 6) 10.30 ds. Ribs; jeugd- kapel Vredeskerk 10; jeugdkapel Be vrijdingskerk 10. Wijk 'Stevenshof zie na geref. kerk. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bovenberg. Diakones- senhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, mor gen 10.30 ds. v. 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) 10 dr. v.d. Zwaan; Oude Vest 10 ds. Koolstra; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrij- dingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Verdoorn; Meren- Mak-de Heer. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds. v.d. Boom gaard, Rijswijk. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. v.d. Heiden, Doetinchem. Ge ref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert, be vestiging nieuwe lidmaten. Doopsgez.- Remonstr. Gem. (Lókhorstk. Pieters- kerkstr.) 10.30 ds. De Clercq. Baptisten- gem. (O. Rijn 3) 10 ds. Bosveld. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 10 evang. Dikkes. Evang. gem. Merenwijk ('De Harlekijn', Regenboogpad 2) geen dienst zondagmorgen. 3 nam. doop- dienst Boekhorststraat 13b Den Haag. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21) 5 hr. J. de Leeuw. Evan- geliecentrum-Pinksterbew. J. Maas- bach-Wereldzending (aula Noachstr. 2) 10 evang. Zijlstra, wo. 16 apr. (Zijlsingel 2) 8 evang. Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. H. Haan. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. 'De Christenge meenschap' (beweging tot religieuze vernieuwing) 9.45 mensenwijdings- dienst in oud-kath. kerk Zoeterw.singel. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel) van avond 7.30 gez. oud-kath.-anglicaanse dienst, morgen geen dienst. Rooms- Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7," zo. 9.30 en 11Rijn dijk (Leiden-V.schoten) zat. 7. zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30,10, 11.30. 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7. zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). Raad van Kerken: elke di.av. 7-7.30 oe- cum. avondgebed in oud-kath. k. Zoe terw.singel. ABBENES: Herv. Gem. 9.30 ds. Berg- AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 ds. Ten Voorde, N.-Ven- nep. Geref. Kerk 10 en 6.30 (afscheid) ds. Modderaar, ha. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 3 ds. Breman, Mijdrecht. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Bogers, 5 ds. Van den Gronden, Broek op Langendijk, in- terk. dienst met gehandicapten; Kruis kerk 10 ds. De Haan, Hilversum; Op- standingskerk 10 ds. De Jonge, Zaam- slag, 6.30 ds. Bogers; G. Herderkerk 10 ds. Taselaar, ha, 7 ds. Mulder, ha; De Bron 9.15 ds. Nieuwenhuis, ha, 10.15 en 6.30 ds. Verheul, ha; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder, ha; Driehoorne 7 rk. vie ring; Oudshoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Ou- wendijk, 6.30 kand. Noorlander, Reeu- wyk. Geref. Kerk Mar.kerk 10 drs. P. de Bruyn, O.geest, 6.30 ds. Boer; Salv.kerk 10 ds. Boer, 6.30 ds. Nieuwenhuis. Ge ref. K. Vrijg. (aula chr. techn. school) 9.30 ds. Mouissie, 5 ds. Room. Ned. Ge ref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. M. de Jong, 4.30 ds. Horsman, Dordrecht. Chr. Geref. Kerk 9.30 leesdienst, 2.30 ds. Hoefnagel. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. v. Gemeren, 6.30 ds. C. de Jong. Volle- evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. D. Sikkens. Pinkstergem. (school Batestein 16) 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36) 10 ds. Spijker, Den Haag. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. G. C. de Jong, Zoetermeer, 6 ds. Boer. Ge- ref./Herv. Gem. (dorpshuis 'De Tas') 10 ds. J. W. de Jong, Zoetermeer. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. dond. 17 apr. 7.30 ds. P. Blok. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. De Lange, Huizen, 6.30 ds. v.d. Hoef; Salv.kerk 10 ds. v.d. Geer. Woerden, 6.30 ds. Harkema, Zeist; Bethl.kerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. Van Itterzon, Gouda. Geref. Kerk 10 ds. De Bruijn, Gouda, 6.30 ds. Elderman, avondgebed. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 ds Room, 4.30 ds. Mouissie. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 10.30 mevr. Muller, A.dam. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol. 6.30 ds. Christ, Eek en Wiel, jeugddienst; De Stek 9.30 ds. Vlasblom. Geref. Kerk 9.30 hr. Knoppert, Spijke- nisse, 5 hr. Bouman, Boskoop. Chr. Ge ref. Kerk 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem. 9.30 leesdienst, 3 ds. Bac, 16 april 7.30 ds. Harinck. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. De Graaf. Geref. Kerk 10 ds. Huisman, 5 ds. Broer, Ter Aar. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zat. 7, zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Kris pijn. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 mevr. ds. J. A. de Boer, A.dam, 7 ds. Ribbe- rink, Rijnsburg. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 hr. J. van Langevelde, Apeldoorn. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 hr. P. de Jong, IJmui- den, 6 prof. dr. v.d. Beek; Ontm.kerk 10 kand. Spaans, 6.30 dr. Vlijm, V.schoten, interk. evang.dienst Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. v.d. Horst, 5 ds. Koster. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Driebergen, 6 ds. Vroegin- dewey; O. Kerk 10 ds. v. Sliedregt, 6 ds. Sjollema; Ichthusk. 10 ds. De Jong, 5 ds. Schuurman; Pniëlk. 9.30 ds. Sjollema, 6 ds. v. Sliedregt; Maranathakerk (Rijns oever) 10 ds. Vroegindewey, 6 ds. Drie bergen; Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen- college Pr. Frederikdreef 15) 10 ds. Co- hen Stuart, Nieuwegein. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 ds. Koster, 5 ds. Kersten; Triumfatork. 9.30 ds. Boeyinga, Bloe- mendaal, jeugddienst, 6.30 opendeur. dienst in Ontmoetingskerk (zie herv. gem. Katwijk a.d. Rijn). Geref. K. Vrijg. 9.30 en 5.30 ds. Heida. Ned. Geref. K. 11 ds. Waagmeester, 7 ds. H. de Jong (in Vredeskerk). Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Uni- zaal) 10 en 5 hr. J. de Boer. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle-evapg.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 hr. H. Bakker, He- verlee. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Baas, Katwijk, 7 ds. Attema- Roosjen, L.dorp. Geref. Kerk 10 dr. Ba- de, 7 zie herv. gemeente. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Knorth, 3 ds. Bo venberg, met gehandicapten, 6.30 ds. Knorth; Hoofdstr. 10 ds. Doesburg, gastdienst; Scheppingsk. 9 mevr. ds. Westra, 10.30 ds. Franken. Zeist, met do ven en slechthorenden. Leythenrode 10 ds. W. de Leeuw. Elis.ziekenhuis 9.30 ds. Brommet, 11 hoogmis. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 hr. v.d. Zeeuw. Rk Kerk zat. 7. zo. 10 en 11.30. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 hr. Drij ver, V.schoten. 7 oecum. dienst, pastoor Thomas, ds. v.d. Kooi en ds. De Vree. Geref. Kerk 9.30 ds. Boswijk. Lisse. 7 zie herv. gemeente. Rk Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. 't Hooft; Pauluskerk 10 en 7 ds. De Gel der. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Kooi. Lei- muiden, 7 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg. 10.30 student J. R. Visser, 3 ds. Geel hoed. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 ds. Vos, 5 ds. Compagnie, Zaandam. Chr. gereformeerde kerk in Woubrugge. (foto Wim Dijkman) Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. LMjken. Ge ref. Gem. 10 en 4 hr. v. Aalst (stud.), Nieuw-Beijerland. Evangeliegemeente (Ooievaarstr. 27a) 9.45 hr. J. Spaargaren. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7. zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9.30 en 11; Engel- bew. zat. 7, zo. 9.30 en 11. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif, 6.30 ds. De Graaff, Nieuwveen. Geref. Kerk 9.30 ds. Nooteboom. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. v. Leeuwen, Driebergen. Remonstr. Gem. 10 mevr. ds. Bosman. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff. 6.30 ds. Wegerif. Geref. Kerk 9.30 ds. Scholten, Woerden, 7 ds. Oegema, Valkenburg. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP. Herv. Gem. 9.30 ds. Ten Voorde, 7 ds. Bergsma. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Visser. Rk Kerk zat 7. zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Geuze. 7 ds. Boon. Kamerik. Geref. Kerk (W. Verlaat) 9.30 ds. v. Wijngaarden, Barne- veld. 7 hr. Schreuder. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jeroensk. (Binnen) 10 ds. v.d. Lee. 5 ds. Roetman, Wadd.veen; Vinkenlaankerk 7 nam. ds. v.d. Lee. muzikale vesper; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Kolkman. Uiter- huizermeeden, 5 ds. Kuiper; De Rank (Golfbaan) 10 hr. Visser; Sole Mio 9 ds. Elgersma. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Elgersma, Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Kuiper, 7 ds. v.d. Lee, muz. vesper; Stichtingskerk 11 ds. Slof- stra. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 ds. Bloemendaal, Delft. Volle- evang.gemeente 'Shalom' (Ruiterstr. 8) 7 nam. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30; Bin nen zat. 7, zo. 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. v.d. Mey, gez. dienst; De Zilk 10 ds. D. Keuning. Rk Kerk Victork. zat 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7. zo. 10 en 11.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 dr. H. Berkhof, Leiden; Pauluskerk 10 ds. Da Costa; Gemeente- centrum (Lijtw.) 10.30 ds. G. M. Spel berg. 7 hr. C. 't Hart. Geref. Kerk 10 ds. Barendrecht, Oud-Beijerland. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilderschool) 8.45 en 4.30 stud. J. R. Visser, Dronten. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 (ha) ds. De Lange. Van Wijckerslooth 4 ds. Da Costa. Endegeest 10 ds. Friede- .rich. Volle-evangeliegem. (Gem.cen trum) 4. Rk Kerk WilLkerk zat. 7, zo. 9 en 10.30. L 7, zo. 8.30 en OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 hr. J. Goedhart. Geref. K. 9.30 en 6.30 ds. Aalders, ha. Re monstr. Gem. 10 mevr. ds. Went. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 en 5 ds. Wagter; Bethelkerk 9.30 ds. v. Niel. Geref. Kerk Petrakerk 9 30 en 5 ds. Cziria, ha; lmm.kerk 8.45, 10.30 en 5 ds. Ribberink, ha; Mar.kerk 9 30 en 5 ds. Snel. ha. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 dr. J. Douma. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Christen- gem. (aula mavo) 10 br. N. Rasch, IJ mui den. Rk Kerk zo. 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Germans, 7 zie geref. kerk. Geref. Kerk 9.30. ds. Baas, 7 hr. H. Binnendijk, Rijnsburg. opendeurdienst mmv Haags kerkkoor. Chr. Geref. K. 10 ds. Aar- noudse, 5 ds. Witzier, Den Haag. Rk Kerk 2 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 en 6.30 ds. Stam. Geref. Kerk 9.30 ds. Broer, 6.30 ds. Huisman. H.woude. Rk Kerk Aar- dam zat. 7. zo. 9 en 12; kerk Langeraar meulen. Geref. Kerk 9.30 ds. Oegema, 6.30 ds. Cziria. Geref. K. Vnjg. 9.30 lees dienst, 4 ds. Heida. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. v.d. Schoot openb. belijde nis; De Ontmoeting (Noordhofland) 9.30 ds. De Zwart. Hulp en Heil (Schaken- bosch) 10 ds. Honig. Herv. evang. op ge ref. grondslag (Lucas-college. Beeth- .laan) 9.30 ds. v. Schoonhoven, Giessen- dam. 4.30 kand. Meyer, Katwijk. Geref. Kerk 9.30 ds. De Zeeuw, openb. belijde nis. 7 ds. Wolthaus, Zoeterwoude. Geref. K. Vrijg. (Bachlaan) 10 en 5 ds. Houwen. Aulagemeenschap Noordhofland 10.30 gebedsdienst. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7. zo. 11; M. Godskerk. zat 7, zo. 9.30. Kerk van Engeland (British school in The Ne therlands, J. v. Hooflaan 3) 10.15 angli caanse dienst WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Goossen, 5 ds. Kamphuis, Stol wijk; Hoeksteen 9.30 kand. Plaisier, O.geest, 6.30 ds. Goossen; Bethelk. 9.30 ds. Marchand, Harderwijk, 5 kand. De Koeyer, O.geest; lmm.kerk 9.30 ds. Hulst, 7 hr. A. IJska. Geref. Kerk Kruisk. 9.30 ds. Giethoorn, Arnhem, 5 ds. De Moor; Ontm.kerk 10 ds. De Moor. Remonstr. Gem. 10 ds. Laforet, R.dam. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 vicaris Fechner, 4.30 ds. v. Trigt, Mid- delharnis. 7 opendeurdienst hr. S. v.d. Land; Kievietk. Samen op weg') 10 dr. v. Bruggen, openb. bel. en ha; Messiask. 10 ds. v. Waasbergen; Dorpscentrum 9.30 kand. v. Dis. Geref. Kerk Zijllaan 10 ds. Dondorp, Den Haag. 7 zie Dorpskerk WOUBRUGGE: Herv Gem. 10 ds. La- pré, Koudekerk. 6.30 ds. Ouwendijk. Geref. Kerk 9.30 dr. Fernhout Alphen. 6.30 ds. v.d. Bos, Gouda. Rk Kerk zat 7. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 (themadienst) hr. J. de Haan. Geref. Kerk 9.30 hr. Schreuder, 7 ds. Dronkert. Gouda. ZOETERWOUDE Herv. Gem. 10 ds. Mackaay. Leiden. 11.30 oecum. dienst in St Jan. Rk Kerk St Jan zat. 7 30, zo. 9.30 en 11.30 (oecum. dienst); Chr. Die- naark. zat 7, zo. 10; Meerburgkerk H. Rijndijk zat 7, zo. 9.30 en 11. ZWAMMERDAM Herv. Gem. 10 ds. Heymans, Alphen, 6.30 kand. v. Walhn- ga. L.dorp. gez. jeugddienst Geref. Kerk 10 ds. Elderman, Bodegraven, 6.30 Leerling .geen 'politieke prediking'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 11