Fong Leng droomt van mode-imperium Let goed op de boeteclausule Beaujolais Consument Davidoff-sigaret: statussymbool Aan buitenreclame valt nog heel wat te verdienen MAANDAG 7 APRIL 1986 PAGINA 9 die drijfveer altijd wel aanwezig zijn geweest. „Ik hoop nog eens ontzettend su per rijk te worden", vertelt ze zon der omwegen. „Geld vind ik heel belangrijk, ja. Wie ambities heeft, kan niet zonder. Ik hou van een goed leven, maar wat zeker mee speelt is dat ik iets tot stand wil brengen. Ik vind het belangrijk om mensen mooi en interessant werk te bieden. Echt, dat meen ik, ik voel een sterke verantwoording voor de mensen die bij mij werken. Dolgraag zou ik beginnende ont werpers in het zadel willen helpen. Nederland barst van het talent, dat onvoldoende kansen krijgt. Met kopen help je de kunst natuurlijk ook. Een grote collectie moderne kunst lijkt me fantastisch. - Waarom is het nog niet gelukt, dat grote succes? „Ik heb het misschien nog niet goed genoeg gedaan". - Hoe bedoel je dat: waren je ont werpen niet geslaagd genoeg, of heb je het zakelijk verkeerd aange pakt? „Het zou kunnen dat ik me nog niet goed genoeg naar de commer cie heb gericht. Een mens kan fou ten maken, dingen waarvan je achteraf zegt: dat had ik toch an ders moeten aanpakken. Een mens is nooit te oud om te leren, niet waar? Kijk, als je werkelijk een o „Kom ik nou werkelijk zo hard over?", vraagt modeontwerp ster Fong Leng tegen het eind van het gesprek. En als ze een aarzelend, maar bevestigend antwoord krijgt, verzucht ze: „Ik weet het, er zijn veel men sen die me een rotwijf, een bik kelharde tante, of een kreng vinden. Ik geloof niet, dat die mensen me dan kennen. Bik kelhard noem ik iemand die over lijken gaat, en als ik iéts niet doe, is het dat wel. Wel ben ik streng, voor mezelf en voor mijn medewerkers. De modeontwerpster ontvangt ons in de zakelijk-rnoderne showroom van haar atelier in Amsterdam-Os dorp. Op de grond liggen met een bestudeerde nonchalanche de eer ste resultaten van haar 'Olympi sche' opdracht op de grond uitge stald: T- en sweatshirts en hand doeken, die met hun opschriften kracht moeten geven aan de Ne derlandse lobby om de Olympi sche Spelen van 1992 naar Amster dam te halen. De ontwerpen ogen fris en eigen, een hele prestatie als je bedenkt dat er met de meest voor de hand liggende en platge treden symbolen gewerkt moest worden: de niet weg te denken vijf Olympische ringen, de drie be faamde rode^ kruisjes van het wa pen van Amsterdam, tulpen, bol len, en - ja hoor - zelfs klompen. Fong Leng pakte de opdracht met grote voortvarendheid aan. Aanvankelijk dacht het voorberei dende comité aan een aardig ont werp voor een T-shirt of zo, wat ze kregen was een vrijwel compleet sportassortiment, inclusief trim- schoenen met rood-wit-blauwe zo len, en fel bedrukte surfzeilen. Zo'n twintig verschillende fabrie ken wist Fong Leng voor haar ont werpen te interesseren. Ambities Fong Leng laat zich niet van har te portretteren: ze doet het omdat haar nieuwste project publiciteit kan gebruiken, maar praten over zichzelf gaat haar duidelijk niet makkelijk af. Als we naar haar zin wat te lang blijven stilstaan bij de moeilijke periode die haar bedrijf aan aantal jaren terug doormaakte, hoor je bij wijze van spreken het pantser- scherm naar beneden ratelen: „Ko men jullie soms om daarover te praten", bijt ze ons toe „Ik wil het over positieve dingen hebben. Die periode wil ik juist achtér me laten, en niet voor me uitschuiven". Toch trekt ze 'het scherm' nog op. Na uren praten blijken de har de lijnen om haar mond plots te zijn verdwenen, en is haar statige en afstandelijke houding onge merkt overgegaan in bijna meisjes achtig gedrag. Ontwapend eerlijk is ze, als zij over een grote droom vertelt. „Ja, enig zou ik dat vin den", klinkt het enthousiast. „Het lijkt me absoluut het einde om een mode-imperium van het formaat van Chanel, Cartier, of Yves St. Laurent te bezitten. Stiekum zal Fong Leng pakte de opdracht voor Olympische kleding voortvarend aan. Ze ontwierp niet alleen kleding maar ook schoeisels, tassen ezn. (foto ANEFO) groot modehuis wilt, dan moet je ook in het buitenland een markt opbouwen. We hebben pogingen gewaagd, en aanvankelijk leek het dan erg goed te gaan. Als we op een beurs stonden, regende het op drachten. Op dat moment was dat heel leuk, maar we beseften niet dat daarna pas de ellende begon. Je moet gaan produceren, je moet gaan verzenden, je moet de collec ties gaan verzekeren en je moet aan een vervolg denken. Aan een een malige verkoop heb je niets. Dus dat betekent dat je moet gaan ad verteren, om je naamsbekendheid uit te bouwen". Carla Fong Leng Tsjang groeide op in Rotterdam als dochter van een Chinese vader en Nederlandse moeder. Na de Akademie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam beheerde ze samen met Herbert Behrens vijf jaar lang een fotopers- bureautje. In 1965 vestigde zij zich zelfstandig in Amsterdam als mo defotografe. Stoffenfabriek Ross International N.V. bood haar de kans om dessins te ontwerpen, en later ook kleding, die ze dan weer zelf fotografeerde. Mathilde In 1971 opende Fong Long een eigen zaakje in een nieuwe Drug store aan de Nieuwendijk. Vijf maanden later verhuisde de studio naar de nog steeds bestaande win kel in de sjieke P.C. Hooftstraat Behalve haute couture begon Fong Leng in 1975 ook voor de confectie te ontwerpen. Ze ontkent niet dat commerciële motieven meespeelden, een zaak moest draaiende worden gehouden. „Nee, ik vind niet ik mijn kunste naarsprincipes opzij heb gezet", zegt ze, „Schilders verkopen ook li tho's om in leven te blijven. Na tuurlijk richt je je bij het ontwer pen op verkopen. De uitdaging zit hem daarin, dat ik met de beper kingen toch geen concessies aan de Fong Leng-stijl wil doen. Dat is moeilijk, maar ook leuk". Ook na de dood van 'ambassadri ce' Mathilde Willink bleef Fong Leng opvallen: een sprookjesachti ge mode-missie naar het Midden Oosten, winkels in Amerika, en soms wel, soms minder spectacu laire opgezette shows in eigen land. Al die inspanningen leverden niet het gewenste resultaat, met als dieptepunt de berichten die in 1982 ook in deze krant hebben gestaan: Fong Long met faillissement be dreigd. Fong Leng: „Economisch werd het voor iedereen minder, dus ook voor my. De beste herinneringen bewaar ik aan de jaren '70. Het was een krankzinnige periode, alles kon alles mocht. Het zal wel geen toeval zijn, dat myn ontwerpen juist in die tijd enorm aansloegen. Mijn kleurgebruik pastte in die sfeer. Daarna werd alles strenger. Maar ik moest doorgaan met kleur, ik kan niet anders, die kleuren ho ren by mij. In feite maak ik geen mode. Mode heeft met trends te maken. Ik maak kleren die mooi zijn, die je altijd weer kunt dra gen". Geruchtenvorming Failliet ging Fong Leng niet. Wel balanceerde het bedrijf op het randje, al was het alleen maar door de verwoestende werking van de negatieve geruchtenvorming. De belangrijke stap uit het dal betekende in 1981 de opdracht voor spijkerbroek-gigant Levi Strauss. Ze ontwierp onder andere de zogenaamde patatzak-jeans, wijd van boven, en smal van onder. Inmiddels een vertrouwd gezicht in het straatbeeld, maar de grote fi nanciële klapper bleef toch nog uit. Deels wijt Fong Leng dat aan op grote schaal toegepast- plagiaat, en deels aan de omstandigheden dat het Levis ook minder ging. De Nederlandse vestiging moest in krimpen, en in andere landen zoals Amerika werden haar modellen nooit uitgebracht. - Ben je inmiddels in rustiger water beland? „Nee hoor, nog lang niet. Zake lijk gaat het niet slecht, maar zelf ben ik onrustiger dan ooit: nu moet het gebeuren, nu of nooit". Terug naar de jeugd van Fong Leng. Hoe ervaarde ze die? Ligt daar de bakermat van haar door zettingsvermogen en creatieve ta lenten? Ze denkt lang na. „Ik ge loof niet dat ik speciale herinnerin gen heb. Burgerlijk was de sfeer thuis zeker niet, maar ik herinner mijn ouders toch als gewone keuri ge mensen". - Een Chinese vader en een Ne derlandse moeder, dat moet voor die tijd toch heel iets bijzonders zijn geweest? "Ik denk niet dat ik daar ooit moeite mee heb gehad. Misschien komt het nog. Wat wel zou kunnen, is dat de sfeer van thuis doorwerkt in mijn ontwerpen. Er hingen Chi nese en Japanse prenten aan de wand en het huis stond vol met Boeddha-beeldjes, Chinese vazen, en kamerschermen. Als ik ergens een Boeddha-beeld *"lk hoop nog eens ontzettend zie staan, moet ik hem altyd even over zijn bolletje strijken. Ik ben ontzettend bijgelovig. Grappig, dat je dat overhoudt uit je jeugd. Ik ge loof wel in een soort magie. Als je wilt dat iets uitkomt, moet je er in positieve zin heel vaak en hard aan denken. Ik denk vaak: het moét ge beuren, het moét gebeuren... Bij de Olympische Spelen heb ik dat nu weer. Mochten de Spelen in Am sterdam doorgaan, dan hebben we er voor zeven jaar werk aan, anders maar voor één jaar. Maar ik denk alleen: het moét gebeuren. Dat zal wel een rare tik zijn". „Ik begin 's morgens met te zeg gen, dat ik heel goed geluimd ben. Ik kijk in de spiegel en zeg: Zó, dat wordt me weer een dagje van daag... Ik ben zelden slecht gehu meurd". - Welke karaktertrek of eigen schap verafschuw je in mensen het meest? „Vieze nagels, of tanden die niet niet verzorgd zijn... Onverzorgde mensen, daar gruwel ik echt van. Helemaal, als je zo iemand nog een hand moet geven ook. Zo'n eerste kennismaking vind ik altijd heel super rijk te worden." belangrijk. De eigenschap die ik het meest waardeer, is vriendelijk heid. Dat mensen open overko men, en beslist niet negatief. - Het niet hebben van een gezins leven, ervaar je dat als een gemis? „Nee, ik ben tevreden met het le ven dat mij overkomen is. Als ik vriendinnen zie met die blèrende baby's, nou, dan denk ik: hartstik ke schattig hoor, zo'n klein mensje, alleen van jou is verdomd weinig overgebleven, meid". - Maar ervaar je het niet als een onrechtvaardigheid: mannen kun nen beide krijgen, zowel carrière als een gezinsleven? „Er zijn toch ook vrouwen die het heerlijk vinden om onder de vleugels van een man te zitten. En die kerels kun je toch ook niet met een schortje thuis zetten. Ik be grijp eerlijk gezegd helemaal niets van het feminisme, ik vind het heel moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen". Patricia v.d. Zalm en Eric v.d. Velden Hubrecht Duijker is voor wijnliefhebbers zeker geen onbekende. Van zijn hand verschenen talloze boeken over wijn en wijngebieden. Op deze pagina laat hij elke maand kennismaken me een bekende of minder bekende wijn. Wijn van de maand In een der mooiste Franse wijngebieden wordt een der aardigste rode wynen gemaakt, Beaujolais. Het is een wijn die haast net zo charmant smaakt als zijn naam klinkt. En die nooit streng is, strak of stug. Fransen noemen hem wel 'de schaterlach van de tafel'. Dat Beaujolais aandacht verdient, komt vanwege de oogst van 1985. Want die was uitstekend, en de eerste grote flessengolf overspoelt nu de markt. Al eerder, in november vorig jaar, maakte Nederland kennis met de Beaiyolais Primeur van 1985. Maar dat was een lichter type wijn dat nu gedronken hoort te zyn. De gewone, niet in haast gemaakte Beaujolais 1985 heeft gewoonlijk een gezonde rode kleur, en een smaak met zowel fermheid als fruit. Welk fruit precies is moeilijk te zeggen. Dat verschilt per wijn. Je ontdekt echter vaak tonen van kleine rode vruchten, als kersen of frambozen. De wijn werd vorig jaar van optimaal rijpe druiven gemaakt, dank zij het schitterende najaarsweer. De temperatuur tijdens de oogst liep wel tot 30 graden op. Niet gelijk Natuurlijk is niet alle Beaujolais van 1985 gelijk, of even goed. Er zijn zelfs mislukte wynen gemaakt. Dat gebeurde vooral by boeren die geen apparatuur hadden om gistende wijn tijdig af te koelen - wat gezien de hoge buitentemperatuur absoluut noodzakelijk bleek. Maar het gemiddelde niveau is toch heel aantrekkelijk: zelf heb ik inmiddels tientallen geslaagde, lekkere soorten Beaujolais geproefd. Helaas weet inmiddels de halve wereld dat 1985 een succesoogst was voor Beaiyolais, met als gevolg dat de prijzen alweer gestegen zijn. Het feit dat de betere soorten Beaiyolais - als Moulin-a-Vent, Fleurie, Morgon e.d. - steeds meer als vervangers voor de nog veel duurdere Bourgognes worden gezien, helpt natuurlijk ook niet mee. Villages Ik zou daarom niet kiezen voor het hoogste niveau, maar voor dat daar net onder: Beaujolais Villages. Wijnen met dat etiket komen uit een groep van zo'n 40 gemeenten met net wat betere grond dan die van Beaujolais-zonder-meer. Doorgaans hebben ze ook iets meer kracht en concentratie dan gewone Beaujolais. zodat ze ook aan tafel perfect kunnen worden geschonken. Of dat nu bij biefstuk is, een balletje gehakt, een jachtschotel, een haantje in wijnsaus of gewoon wat pittige kaas. Onthou wel dat alle Beaujolais fris het lekkerst smaakt. Zetdeflesdus van te voren even in het melkvak van de koelkast, of wat langer in de gang of voordeurhal. HUBRECHT DUIJKER Wetenswaardigheden en tips voor consumenten wekelijks in "Consument", verzameld door onze economische redac teuren. onder redactie van Wim Fortuyn en Conny Smits Wie mocht denken dat roken alleen maar een hinderlijke gewoonte of zelfs verslaving is, zit er helemaal naast. Voor sommige snobisten schijnt het zelfs een statussymbool te zijn. Zij kunnen uit de voeten met het merk Da- vidoff van tabaksfabrikant Reemtsma. Bij de meervoudig modale sigarenro- kers was Davidoff al jaren bekend. Nieuw zijn echter de filtersigaretten in een afwijkend pakje, dat maar liefst acht gulden kost - voor twintig stuks. Wat is er zo bijzonder aan Davidoff? Uitgangspunt bij het op de markt bren gen van dit merk, zo verklapte de pro ducent laatst in het advertentievakblad Adformatie, is een absurd hoge prijs: het pakje moet zeker twee of drie keer zo duur moet zijn als de andere mer ken. We hebben lang getwijfeld tussen f 12,50 en de uiteindelijke 8 gulden", zo citeert het blad. Het zal ménig roker een hoestbui bezorgen. Schitterende maxi-foto's met heel klein maar opvallend aanwezig het biermerk Heineken. Typografisch zeer verzorgde opwekkingen in het blauw om toch maar een keer met de KLM naar Los Angeles of Bangkok te vliegen. Levensgrote opwekkingen om je geld toe te vertrouwen aan de Post bank. Wat ooit op Schiphol begon, dreigt uit te groeien tot een nieuwe reclame industrie: Naast pers-, ether- en bio scoopreclame is vooral de buitenrecla me in opmars, via bussen en treinen met reclameboodschappen, via lichtre clames aan gevels en lichtmasten, via reclamezuilen en -borden. Voorlopig klapstuk is natuurlijk de weinig subtie le zuil bij de Leidse Holiday Inn, de cowboy die een sigarettenmerk aan prijst. In totaal staan er nu zo'n duizend van dit type reclame-uitingen in Neder land, waarbij Amsterdam met 200 ex emplaren koploper is. Volgens een re cent onderzoek van de Erasmus-uni versiteit bij 12 grote gemeenten wor den de steden „overstelpt met aanvra gen voor vergunningen om reclame te mogen maken". Buitenreclame omvat slechts vijf procent van de totale recla mebestedingen en is volgens de onder zoekers P. S. Meyberg en A. H. Anbeek nog een „onderontwikkeld gebied". Er valt volgens dit tweetal nog veel te verdienen, want geen enkele recla me-uiting mag zonder vergunning wor den aangebracht. Bovendien komen uitsluitend drukbereden gemeentewe gen in aanmerking voor de maxi-bor- den, want de snelwegen zijn verboden gebied. Waagt iemand het daar een Lage rentevaste hypotheek: De weinig subtiele zuil aan de Plesmanlaan in Leiden. bord neer te zetten, dan duurt het meestal niet lang of het wordt zonder commentaar in opdracht van de Rijks waterstaat verwijderd. Onder druk van adverteerders pro beren de reclamebureaus dan ook vooral met grote gemeenten contrac ten af te sluiten. Verkoopleider Bersee van het Amsterdamse reclamebureau Publex: „We zijn voorzichtig begonnen met een paar supermarkten en toen was het compleet een sneeuwbaleffect. Er is nu een gigantische belangstelling. De ruimte die wij beschikbaar hebben is voor het hele jaar al uitverkocht. Dat is in jaren niet gebeurd". Nu de rente het laagste peil sinds 20 jaar heeft bereikt, gaan tal van huizen kopers over tot het afsluiten van hypo theken met een rentevaste periode van tien jaar of zelfs langer. Vooral jonge mensen die hun eerste huis kopen, vaak op het maximum van hun draag kracht, willen zich op die manier zeker heid verschaffen over hun uitgaven. Volgens de Vereniging Eigen Huis willen de kopers van al bestaande wo ningen in drie van de vijf gevallen ze kerheid over hun rentelasten. In geval van nieuwbouw streven zelfs vier van de vijf kopers - het gaat hier vaak om die jonge beginners - naar een lange rentevaste periode. Door de bank genomen wil op dit moment 70 procent van alle kopers de rente vijf jaar of langer vast zetten, uit vrees dat aan de huidige, dalende, ten dens weer spoedig een einde komt. Of die vrees terecht is, zal moeten blijken. De nog steeds oplopende kastekorten van de Nederlandse, maar ook de Ame rikaans^ overheid kunnen er gemakke lijk toe leiden dat de rente straks weer omhoog gaat. Als het nog steeds onze kere economisch herstel vastloopt, zal dat er eveneens toe leiden dat de ban ken meer rente gaan vragen. Een belangrijke factor is de inflatie. Als de prijzen omhoog gaan, neemt de geldontwaarding weer toe en dus ook de rente: als de gulden ieder jaar een dubbeltje minder waard zou worden, moet de rente al op tien procent liggen willen de banken er niet bij inschieten. Het inflatiepercentage legt de bodem in de rentetarieven. Is er kans op hogere prijzen? Ten de le wel. Aan de daling van de lonen, die voor een belangrijk ook de prijzen be palen, lijkt een einde te komen nu het met de arbeidstijdverkorting niet meer zo vlot. Aan de andere kant dalen de prijzen van allerlei grondstoffen en produkten nog steeds. De overproduk- tie van bijvoorbeeld olie en tin. melk en graan, videorecorders en computers werkt dat in de hand. Bovendien liggen de rentetarieven die de banken rekenen met bijna zeven procent nog steeds ver de inflatie, die praktisch tot nul is gedaald. Ze kyken nu nog de kat uit de boom, maar als de prijzen zo laag blijven als nu zullen de banken wel verder omlaag moeten met hun tarieven. Boete Kortom, zekerheid is er niet te geven. Een rentevaste periode van tien jaar of langer geeft die wel, althans over de rentelasten en -lusten. Maar niet alleen voor de consument, ook voor de ban ken. Wie na een paar jaar wil of moet verhuizen zit natuurlijk wel aan die rentevaste periode vast. Vervroegd af lossen kost al gauw een boete. Die kan meevallen als de rente op het moment van aflossen hoger staat dan de vaste, afgesproken rente. De bank kan het geld dan immers ook weer tegen die hogere rente uitlenen. Maar als de dagrente op dat moment lager is dan de contractrente: kunnen de boetes tot duizenden gulden oplo pen. Veel banken hanteren namelijk een 'contante waardeclausule' en gaan er in zo'n geval van uit, dat het rente- verschil van dat moment geldt voor de hele resterende periode. Op basis daar van berekenen zij de schade en verwer ken die in de boete. Een voorbeeld van Eigen Huis: bij een hypotheekbedrag van 150.000 gulden en een dagrente die drie procent lager is dan de contract rente en een nog resterende rentevaste periode van 15 jaar, is de boete mini maal 30.000 gulden Daarmee staat de zekerheid voor de consument minder vast dan ogen schijnlijk lijkt. Niet iedereen kan vijf tien jaar vooruitzien. Niet alleen kun nen schulden of sterfgevallen leiden tot gedwongen verkoop, ook verhui zing kan aanleiding zijn voor vervroeg de aflossing. Waarmee niet is gezegd dat in alle gevallen ook boetes betaald moeten worden. Dat verschilt van bank tot bank, van verzekeraar tot ver zekeraar. Niet gelijk Ook de hoogte van de boete is niet bij elke hypotheekverschaffer gelijk Sommige hanteren een gelimiteerde aflossingsboete bij verkoop; vaak hangt de boete af van de reden tot ver koop. Bij verhuizing van een koop- naar een huurhuis ligt dat anders dan bij een sterfgeval. En ten slotte is het niet altijd nodig de hypotheek af te los sen: wie een ander huis koopt kan in een aantal gevallen zijn hypotheek Volgens Eigen Huis, dat de hypothe ken met een lange rentevaste periode aan een ondezoek onderwierp, komen van de 34 hypotheken er slechts negen in aanmerking voor een positieve beoordeling wegens boetevrye aflos sing by verkoop. Wie de resutaten wil lezen kan het maartnummer van de Woonconsument, het blad van de ver eniging, er op na slaan. (Eigen Huis Postbus 735, 3800 AS Amersfoort, tel; 033-622308). Bronnen: GPD, Consumenten Gids, Koopkracht, Eigen Huis, Adformatie cn TNO-blad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 9