m
Dammen
Bridge
Klassiek
Nieuwe details
geopenbaard
De sterren
van de hemel
Geen reden
tot weemoed
Verrassende
combinatie
DË
KRYPTOGRAM
z
ZATERDAG 29 MAART 1986
EXTRA
PAGINA 35
Bijdragen: Paul Korenhof
Vladimir Ashkenazy
Moessorgski: schilderijen op een
tentoonstelling (oorspronkelijke
pianoversies en orkestratie van Ash
kenazy). Vladimir Ashkenazy (piano
en dirigent) met het Philharmonia
Orchestra (Decca 414 386-2 cd).
Twee opnamen die enkele jaren
geleden op afzonderlijke platen
uitkwamen, werden nu uitge
bracht op één compact disc, die
op zijn minst als bijzonder inte
ressant bestempeld kan worden.
We horen de onvoorstelbaar ac
tieve Ashkenazy hier namelijk
op basis van dezelfde muziek in
drie verschillende hoedanighe
den aan het werk: als pianist, als
orkestrator en als dirigent. Moes
sorgski schreef zijn 'Schilderijen
op een tentoonstelling' als piano
muziek en een opname daarvan
door Ashkenazy heeft mij altijd
na aan het hart gelegen.
Tot mijn vreugde constateerde
ik dat deze tweede, digitaal opge
nomen versie in grote lijnen de
zelfde schilderende kracht bezit
en op detailpunten nog helder
der doorkomt. De door Ashkena
zy zelf georkestreerde versie
klinkt op het eerste gehoor mas
siever dan de bekende en terecht
populaire orkestratie van Ravel,
die in laatste instantie ongetwij
feld de voorkeur verdient. Ik zou
daarmee echter niet zonder meer
een negatief oordeel over deze
nieuwe poging willen vellen, en
dan niet alleen omdat Ashkena-
zy's versie op sommige punten
dichter bij Moessorgski's origi
neel ligt. Belangrijker is dat een
nieuwe visie op een bekend
werk, in welke vorm dan ook,
vrijwel altijd in staat is nieuwe
details aan de luisteraar te open
baren en dat gebeurt hier zeker.
Bovendien is er hier sprake van
een door het Philharmonia Or
chestra schitterend gespeelde
uitvoering die door de technici
op werkelijk onnavolgbare wijze
werd vastgelegd. (Alleen op cd.).
Vladimir Ashkenazy
en Bernard Haitink
Rachmaninov
adembenemend
Rachmaninov: Pianoconcert nr. 2,
op. 18 - Pianoconcert nr. 4, op. 40.
Vladimir Ashkenazy (piano), het
Concertgebouworkest o.l.v. Bernard
Haitink (Decca 414 475-1 (lp), 414
475-2 cd).
De van oorsprong Russische pia
nist Vladimir Ashkenazy is reeds
enige jaren een graag geziene
gast in Amsterdam, sinds 1980
ook als dirigent, en heeft met het
Concertgebouworkest reeds een
indrukwekkende serie plaatop
namen gemaakt. Ook de combi
natie met dit orkest onder zijn
vaste dirigent Bernard Haitink in
de Rachmaninov is niet nieuw
meer en trouwe concertgangers
zullen zich zowel hun vertolking
van het tweede (sept '84) als die
van het vierde pianoconcert (dec.
'84) zeker nog herinneren.
Het tweede concert, dat de
componist schreef na een ernsti
ge psychische inzinking, blijft
boeien door een schijnbaar frag
mentarische opbouw, op verras
sende wijze uitgewerkt tot brede
melodische bogen, die gezien de
onstaansgeschiedenis onver
wacht zonnig klinken. Ashkena
zy zoekt niet naar subtiliteiten
die er misschien niet zijn, maar
komt tot een forse en zeker ook
romantische aanpak, die prach
tig combineert met de door Hai
tink opgeroepen, brede or
kestklanken en die in het tweede
deel voor een schitterend con
trast met de strijkers zorgt.
Het hechter geconstrueerde
vierde pianoconcert stelt door de
overdachte, bondige schrijfwijze
nog hogere eisen, omdat daar in
derdaad het gevaar bestaat dat
details achter de grote lijnen ver
scholen gaan. Evenals de zaaluit
voering is de plaatopname echter
een adembenemende tour-de-
force geworden, waarbij solist,
dirigent en orkest elkaar tot gro
te hoogten weten op te stuwen.
Het feit dat de plaat niet onder
doet voor de herinnering aan de
uitvoering, spreekt boekdelen.
Bernard Haitink
cd).
Wat zijn wij Nederlanders toch
gul! Onder leiding van en zeker
ook dank zij Bernard Haitink is
het Concertgebouworkest uitge
groeid tot een van de beste en
sembles ter wereld en uit erken
telijkheid laten we de internatio
naal gevierde dirigent zonder
slag of stoot vertrekken naar En
geland, waar de bewondering
voor hem als mens en als kunste
naar. Al vele jaren geleden een
aanmerkelijk hoger peil bereikte
dan in bepaalde Amsterdamse
kringen.
Dat Haitink het ook zonder het
Concertgebouworkest kan stel
len, bewijst de door Decca opge
zette cyclus met alle symfonieën
van Sjostskovich, waarbij beur
telings het Amsterdamse orkest
en het London Philharmonic Or
chestra werd ingeschakeld. Tot
de beste uitgaven uit die serie be
horen de eerste en vooral de ne
gende symfonie (eerder op de
plaat uitgekomen onder nummer
SXDL 7515). Sjostakovich heeft
over het algemeen de neiging
zich in enigszins bombastisch!
klanken uit te leven, maar juist
in deze beide werken laat hij zich
van een meer ingetogen kant ho
ren, al kon hij in zijn eerste sym
fonie toch de verleiding niet
weerstaan om te tonen dat hij
ook wel wist hoe een climax op
te bouwen. Het is Haitink als
geen ander toevertrouwd deze
muziek te bezielen met warmte
en het moet gezegd dat het En
gelse orkest voor hem de sterren
van de hemel speelt. De plaatver
sie klonk schitterend, de cd is
zonder meer subliem.
Emmy Verhey
Dvorak: Vioolconcert in a, op. 53 -
Romance voor viool en orkest, op.
11. Emmy Verhey (viool), Het Am
sterdams Philharmonisch Orkest
o.l.v. Arpad Joo. (Sefel SEFD 5039
distributie RCA).
Deze plaat moet ongeveer de
laatste opname geweest zijn die
het vorig jaar opgeheven Am
sterdams Philharmonisch Or
kest (het voormalige Kunst-
maandorkest) gemaakt heeft,
voordat het met het Utrechts
Symfonie Orkest en het Neder
lands Kamerorkest opging in het
vorig jaar geformeerde 'Neder-
lands Philharmonisch Orkest.
Toch is het geen uitgave die
noodt tot weemoedig mijmeren,
want bij het vioolconcert van
Dvorak draait het nu eenmaal
om de solist(e) en dat is hier Em
my Verhey, die momenteel haar
25-jarig jubileum als solo-violiste
viert en nog lang niet aan het ein
de van haar carrière staat. Haar
spel op deze plaat klinkt zoals we
het al vele jaren van haar gewend
zijn: fijnzinnig en zelfverzekerd
zonder opdringerigheid, zodat de
vloeiende lijnen van Dvorak in
fraaie golfbewegingen opkomen
en wegsterven. In vergelijking
daarmee klinkt het orkestspel
zelfs een beetje plomp, hoewel
dat ten dele te wijten kan zijn aan
de ruimtelijke opname, die het
orkestspel zowel in de breedte
als in de diepte teveel spreiding
lijkt te geven.
Vladimir Ashkenazy.
Yo Yo Ma
Richard Strauss: Don Quichotte, op.
35 - Schönberg: Concert in D voor
cello en orkest naar een klavecim-
belconcert van Matthias Georg
Monn. Yo Yo Ma (cello), het Boston
Symphony Orchestra o.l.v. Seiji Oza-
wa (CBS IM 39863 kwartaalaanbie
ding).
De meest onverwachte combina
tie leveren dikwijls de boeiend
ste resultaten op en deze onge
wone kwartaalaanbieding van
CBS biedt daarvan weer een
voorbeeld. Strauss schreef zijn
symfonisch gedicht 'Don Qui
chotte' in 1898 als een sterk pro
grammatisch gekleurd orkest
werk, waarin de solo-cellist door
alle variaties heen de rol van de
titelheld uitbeeldt. Het cellocon
cert van Schönberg ontstond
echter ruim dertig jaar later als
een eerbetoon aan Pablo Casals
en is gebaseerd op een klavecim
belconcert van de Weense com
ponist Matthias Monn (1717—
1750). In de uitvoeringen op deze
plaat passen beide werken ech
ter wonderwel bij elkaar on
danks het contrast tussen de
toch altijd enigszins exuberante
Strauss-partituur en de strakke
re, economische schrijfwijze van
Schönberg, die zich hier overi
gens weer van zijn 'neoromanti
sche' kant laat horen. Het verbin
dende element is niet alleen het
warme, waar nodig weemoedige
spel van Yo Yo Ma, maar zeker
ook het overwegend lyrisch en
doorzichtig gehouden orkestspel
onder Ozawa. De opname sluit
daarbij aan en vermijdt de over-
briljante geluidseffecten waartoe
de orkestwerken van Strauss
nogal eens toe uitnodigen.
Lorin Maazel
Scheherazade
met contrasten
Rimski-Korsakov: Scheherazade,
op. 35. Léon Spierer (viool), Berliner
Philharmoniker o.l.v. Lorin Maazel
(DG 415 512-1 plaat van de maand).
Het vierdelige muzikale sprookje
'Sheherazade' van Rimski-Kor
sakov met zijn bekende, wee
moedige passages voor de solo
viool behoort ongetwijfeld tot de
populairste werken op het con
certrepertoire. Aan plaatopna
men is er dan ook nooit gebrek
geweest en een nieuwe uitgave
moet inderdaad wel iets 'nieuws'
te bieden hebben om geen over
bodige uitgave te zijn. Het voor
deel van deze DG-opname onder
de Franse dirigent Lorin Maazel
is allereerst de digitale opname,
die juist deze fijnzinnig geïnstru
menteerde partituur extra diepte
verleent en die de verschillende
instrumenten en groepen haar
scherp naast elkaar plaatst.
Aan de andere kant zal niet ie
dereen even ingenomen zijn met
de interpretatie van Maazel,
wiens benadering een geheel an
dere weg bewandelt dan bijvoor
beeld de romantische sfeerschil
deringen die we meestal te horen
krijgen. Maazel zoekt het minder
in de melodieuze golfbeweging
maar schenkt veel aandacht aan
details, die versterkt wordt door
opvallende temposchommelin
gen en dynamische contrasten.
Aan de andere kant zal deze uit
voering daardoor juist weer wel
in de smaak kunnen vallen bij
degenen in wier oren de traditio
nele benadering te zwijmelig
klinkt.
ADVERTENTIE
Speciaalzaak voor compact-discs
grammofoonplaten audio-video
Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden Tel.: 071-122184
Horizontaal
1. Waar gehandeld wordt heeft
de penningmeester van de zang
vereniging dit steeds bij zich. 6. De
palen van het spanningsveld. 10. El
is koel en zeurderig. 11. Het is het
uiterste van een Duits bedrijf om
er nog iets feestelijks van te ma
ken. 12. Een vuilak die de rommel
loost. 13. Als 't in 't water ligt, is 't
een korte afstand. 15. Gooi precies
en dan vangen. 17. 't Lijkt op de
vorige maar eerst is het bij de ka
chel. 19. Op geen stukken na is het
juist. 21. Als je de hond op de kop
liefkoost, zo te horen, kom je er zui
nig af. 22. Kan behaaglijk zijn maar
ook een broeinest. 24. Na de fami
lie niet brandbaar en goed gekleed.
27. Ik sta met de rug naar het wegje
van de dommen. 28. Een buitenlan
der loopt in Amerika met melk. 29.
De rest zit in de grond. 30. Beneden
het gewicht, dat zullen we samen
wel eens bespreken. je meer van dan van 12, maar kan dier bovenin de mast geeft effect
Verticaal: 1. Als hij draait ve- ook hinderlijk zijn. 7. Het ant- aan de bal. 21. Een drukwerkje
drink je. 2. Blozende jongen kruipt woord op waarom. 8. Bed in een waar je goed in kunt staan. 23. Een
weg in de struik. 3. Schuine kant, garnizoensplaats. 9. Luister, daar ratel die goed bijdehand is. 25. Van
verkeerd op het land. 4. Toeristen gebruiken we noten mee. 14. Sau- zo n salaris gaat nogal wat af. 26.
doen dit gat al eeuwen, om hun ei- na. 16. Het gereedschap van 18. 18. Bij piet, protestant, toer, Stalin
gen naam te schreeuwen. 5. Geniet Zonder hen geen kleren. 20. Het enz.
De prijs van ƒ25,- werd toege
kend aan A.M. Bertz-Haasnoot,
Melkweg 145, 2221 NP Katwijk.
De prijs wordt de winnaar toege
zonden.
Oplossingen met vermelding van
'Puzzel' voor donderdag op brief
kaart of in enveloppe zenden aan
Redactie Leidsch Dagblad, Post
bus 54, 2300 AB Leiden.
Deze schaakrubriek is de laat
ste die ik voor u verzorg. Vanaf
volgende week zullen afwisse
lend Ruud Dobbelaar en interna
tionaal meester Rini Kuijf deze
kolommen volschrijven. Een
goede illustratie van de capaci
teiten van Kuijf is de volgende
partij die hij drie jaar geleden in
het Hoogoventoernooi speelde
tegen de Paraguayaanse meester
Franco.
Wit: Kuijf; zwart: Franco.
1 e4c5 2. Pe2 Pf6 3. Pbc3 d5 4
ed5: Pd5: 5. Pd5: Dd5: 6. d4 e5
(Na cd4: 7. Dd4: houdt wit een
voordeeltje) 7. Pc3!? (Een inte
ressant pionoffer) Dd4: 8. Le3
Db4? (Veiliger is Ddl: 9. Tdl:
Le6 10. Pe4 Pd7 11. Lb5 0-0-0 12.
Pg5) 9. Dd5 Le6 10. Lb5+ Db5:
(Gedwongen, want anders volgt
11. Db7:) 11. De6: fe6: 12. Pb5:
Kd7 (Ook na Pa6 13. 0-0-0 staat
wit goed) 13. 0-0-0+ Kc6
14. Td8! (Met dit stukoffer zet
wit zwarts onderste rij voorlopig
vast en komen er bovendien mat-
dreigingen in de stelling) Kb5:
15. Thdl g6 16. Tc8 Lg7 (Beter
was om het stuk direct terug te
geven middels b6 17. Tdd8 Pc6
18. Ta8: Pd8: 19. Td8: maar ook
dan staat witgoed) 17. Tc5:+ Ka6
18. b4 (In aanmerking kwam ook
Tc7; New In Chess geeft de vol
gende fraaie variant: Lf6 19. Td6
Pc6 20. Ta3+ Kb5 21. Tb7: Kc4
Toen ik de post open maakte
ging mijn dammershart een stuk
sneller kloppen. Het eeuwige
supertalent Alexander Dibman
heeft alweer voor de derde maal
het kampioenschap van de Sow-
jet-Unie op zijn naam weten te
brengen en zich daarmee recht
streeks gekwalificeerd voor het
wereldkampioenschap. De eind
stand aan de kop luidt: 1. Dib
man 22 punten uit 17 wedstrij
den. 2. Baljakin 21 3. Mitsjanski
20 4. Wirny en Bezwersjenko 19.
Behalve Gantwarg deden overi
gens alle "groten" mee. Een bij
zondere prestatie van Dibman,
des te meer omdat hij 1985 in een
diep dal leek te zijn gekomen.
Helaas heb ik nog geen partij
en van het Russisch kampioen
schap, zodat u het moet doen
met 2 partijen uit de halve finales
van Dibman 2 partijen echter om
te smullen!
Dibman-Boezinski. 1.33-29 16-
21 31-26 11-16 37-31 7-11 31-27 20-
25 35-30 15-20 40-35 10-15 7.44-40
5-10 50-44 20-24 29x20 15x24 39-
33 14-20 41-37 9-14 44-39 10-15
13.33-28 18-23 39-33 4-9 46-41! (34-
Een ogenschijnlijk eenvoudig
contract kan plotseling heel veel
problemen opleveren, indien de
troefverdeling veel ongunstiger
blijkt te zijn dan mocht worden
verwacht.
854
V H 10 7
O A 6 4 3
4 HVB
92 N B 10 7 6
<2 9 8 6 5 4 <?VB3
O 10 9 8 2 W 0 o5
A 5 Z «f 10 8 6 3 2
AHV3
A 2
O H V B 7
«f974
Zuid, allen. Zuid opende 1 Ru.
en herbood 2 Sch, waarop het
uitstekende eindcontract werd
bereikt van 6 Ru. West kwam uit
met KI A en klaveren na. Twee
hoge troeven in de hand bracht
het slechte troefzitsel aan het
licht, waarop zuid in de denkka-
mer ging.
Zuid overwoog Ha A te incas
seren. via Ha H naar de tafel te
gaan en een harten te troeven.
Zuid kan dan Ru B incasseren,
maar moet vervolgens naar tafel
om de laatste troef te trekken.
Dat kan alleen met klaveren en
zuid was daar (terecht) beducht
voor. Een andere mogelijkheid is
driemaal schoppen te spelen en
de 4e eventueel te troeven, maar
EEN MINIATUUR portretten
galerij van een van de meest ge
fotografeerde gezichten in de we
reld is te zien op een serie zegels,
die de Britse posterijen op 21
april uitbrengen om de 60e ver
jaardag van konigin Elizabeth
(21 april 1926) te vieren. De serie
zal vier zegels gaan tellen: twee
zegels, in paren gedrukt, van 17
pence en twee van 34 pence. Op
de paren wbrden zes portretten
afgebeeld; op beide paren iden
tieke.
Als we de portretten van links
naar rechts beschouwen zien we
eerst - op de linker zegel van de
paren - de koningin op tweejari
ge leeftyd in 1928. Op de tweede
foto komt princes Elizabeth voor
op 16-jarige leeftijd, kort nadat ze
kolonel was geworden van de
39 was ook al sterk, maar wit wil
meer) 12-18 36-31 2-7 41-36 7-12
47-41 1-7 19.49-44 23-29 34x23 25-
x34 25x34 40x29 17-22 26x17, 12-
x21 23x1 13-18 28x26 8-13 1x23
O
door
Dirk Sikkel
22. Tc3+ Kd5 23. Td7+ Ke4 24.
13+ Kf5 25. g4 mat) b6 19. Tc7 LIB
20. Td8 Kb5 21 Tcc8 Pc6 22 TaiH
Pd8: 23. Td8: Kb4: 24. Ta8 Kb5
(Taaier is a5, al zal wit na 25. Te8
ook wel winnen) 25. Ta7: Lc5 26.
Kd2 Le3:+ 27. Ke3: Tc8 28. Kd3
e4+ (Ook na h5 29. Tg7 is de
zwarte koningsvleugel gedoemd
te vallen) 29. Kd2 TfB 30. Ke3 Tc8
31. Th7: Tc2: 32. Tg7 Ta2: 33. Tg6:
Kc5 34. Te6: b5 35. Te5+ Kc4 36.
Te4:+ Kc3 37. Te8 b4 38. Tc8+
Kb2 39. h4 Ta3+ 40. Kf4 Tc3 41
Tb8 b3 42. h5 Tc4+ 43. Kg5 Tc2
44. g4 T12 45. h6 en zwart gaf het
op. Op Th2 volgt Kg6 waarna wit
zelfs zijn toren op b3 kan offeren,
en op Tg2 wint eenvoudig h7.
De oplossingen van de opga
ven van vorige week luiden als
volgt.
I. 1. De5+ Ke5: 2. Pg4 mat.
II. 1. Tle5: de5: 2. Td7 en zwart
heeft niets tegen de dreigingen
Pe7+ en Pf6
III. 1. Tel alD 2. Tgl+ Dgl: 3.
Tg8+ Kf3 4. Tgl+ Ke3 5. Tbl en
wint
IV 1. Lh3 Lh3: 2. Dh5+ en
wint.
door
Hans Vermin
dat speelplan werkt alleen als
west een vierkaart schoppen
heeft.
Onze zuid deed het mooier. Hij
incasseerde alle troeven, alsme
de Ha A en speelde klaveren uit
de hand in deze situatie:
#854
O H 10 7
O -
H
986 54 VB3
O - W O-
A H V 3
9 A2
O -
9
Noord kwam aan slag, oost
gooide slim Ha 3 af. Zuid incas
seerde nu eerst drie hoge schop
pen en speelde vervolgens Ha A
en harten na. Oost speelde op Ha
A de vrouw, maar zijn pijnlijke
gezicht èn de wetenschap dat
oost een lagere harten had kun
nen missen! (Zuid wist i
19x50 38-33 50x17 45-40 24x33 27-
22 17x28 32x23 13-19 31-27 19x28
31. 37-31 3-8 41-37 14-19 43-38 19-
24 38x29 24x33 35-30 8-12 30-24
20x29 37. 42-38 33x42 27-21 16x27
31x24 42x31 36x27 11-17 27-21 17-
22 40-34 9-13 43. 21-16 13-18 26-21
6-11 16x7 12x1 24-19 15-20 34-29
1-7 48-42 7-12 49. 29-23 en remise
gegeven.
Ermakov-Dibman. 1.32-28 18-
22 34-30 12-18 37-32 7-12 41-37 1-7
40-34 20-25 44-40 14-20 7.50-44 10-
14 31-26 20-24 46-41 15-20 36-31
13. 36x27 18-22 27x18 12x23 37-31
13-18 47-41 7-11 41-36 2-7 42-37 7-
12 19. 48-42 9-13 28-22 18x27 31-
x22 17x28 26x17 12x21 33x22 5-10
38-33 23-28 25. 32x23 19x17 30x19
13x24 36-31 10-15 33-29 24x33 39-
x28 8-13 42-38 13-18 31. 38-32 21-
26 44-39 14-19 39-33 4-9 43-38 9-13
49-43 18-22 34-30 25x34 37. 40x29
20-24 29x20 15x24 32-27 13-18 38-
32 17-21 28x17 11x22 43-39 19-23
43. 39-34 6-11 en wit gaf eindelijk
op.
Twee partijen waaruit duide
lijk blijkt dat complicaties zoe
ken tegen Dibman een gevaarlij
ke hobby is.
door
Ton Schipperheyn
dat oost Sch B had en nog twee
harten) deed zuid besluiten de
heer te leggen en daarmee zijn
contract te maken. Een ander
spel uit een interland tussen Ita-
lié en Polen (West, allen):
V B 10 7
O V92
O H V
A V 8 6
H98654 N +32
07 wnC>H864
OB9 O 10 8 3 2
«f10 732 Z «fHB5
A
O A B 10 5 3
O A B 6 5 4
«f 94
In beide kamers werd 6 Ha ge
speeld door zuid. De Italiaanse
zuid ging één down, maar de
Pool Lebioda maakte het con
tract als volgt: KI 2 werd geno
men met het aas, waarna Sch A
volgde en een kleine ruiten naar
de heer. Hij speelde nu Sch V en
gooide daarop zijn tweede klave
ren af. West kwam aan slag en
speelde klaveren terug - ruiten is
beter - getroefd door zuid. Na Ru
V volgde Ha 9 en vervolgens een
kleine harten naar de tien. Toen
west niet meer bekende troefde
Lebioda een ruiten met Ha V en
speelde vervolgens de schoppen.
Via een zogeheten troefcoup te
gen oost werden vervolgens de
resterende slagen gemaakt.
Grenadiers Guards. In 1952 werd
Elizabeth tot koningin gekroond.
Op het derde portret zien we dan
ook de pas gekroonde koningin.
Op de rechter zegels links een
portret van de koningin op het
balkon van Buckingham Palace; -
midden: de koningin bij de Bad
minton Horse Trials in 1973 en
rechts de koningin met kroon in
1982
ZWEDEN - Vorig jaar 24 ja
nuari zette Zweden een nieuwe
permanente serie op de rails
waarop 'het gemoderniseerde
embleem van de Zweedse poste
rijen, de kroon en de posthoorn.
Uitgegeven werden toen rolze-
gels van 1,60 kr., 2,50 kr. en 4,00
kroon. Op 20 februari versche
nen in verband met tariefsverho
gingen weer twee zegels: 1,70 kr.
(paars) en 2,80 kr. (groen).
Dat waren overigens niet de
enige zegels die op 20 februari
werden uitgegeven. Ter gelegen
heid van het 350-jarig bestaan
van de Zweedse posterijen werd
een postzegelboekje uitgebracht
waarin acht zegels van 2,10
kroon. Op de zegels een postiljon
en het postembleem
Tot slot kwamen twee rolze-
gels van 1,70 kroon uit ter her
denking van het feit dat 200 jaar
geleden koning Gustaf III de
Zweedse Akademie en de "Vit-
terhetsakademien" stichtte.
Herdenkt Groot-Brittannië de
(60e) veijaardag van zijn rege
rend staatshoofd op 21 april.
Zweden doet dat twee dagen la
ter. Op 30 april wordt de jongste
koning van Europa, Carl XVI
Gustaf. die al twaalf jaar over
Zweden regeert, 40 jaar. Naar
aanleiding daarvan geeft de
Zweedse post op 23 april postze
gels uit met vier verschillende
motieven: het koninklijke mi
gram, de koning in de natuur, de
koning bij het uitreiken van No
belprijzen en de koning met zijn
gezin. De zegels, alle in de v*
de van 2,10 kroon, zitten in boek
jes van tien met vier keer het
nogram en de overige motieven
elk twee keer.
Op 23 april wordt ook de serie
reductie (rabat)zegels met pro
vincie-wapens afgerond. De laat
ste provincies die aan bod ko
men zijn Halland, Harjedalen.
Lappland en Uppland. De zegels
van 1,90 kroon zitten in boekjes
van twintig stuks.