'De welvaart zegt me niet erg veel, er zijn hogere waarden' Dorp sprak schande over kus op 9 Weinig toeristen in bollenstreek verwacht Missionaris Rombouts (67) veertig jaar priester Sassenheimse vereniging Pankras al 60 jaar op de planken Tijdens paasdagen Dieven maken 1200 compactdiscs buit DINSDAG 25 MAART 1986 PAGINA 17 ALPHEN AAN DEN RIJN - Een niet aflatende verkeersstroom trekt aan zijn logeerkamer voorbij. Wie niet anders weet, kan zich geen voorstelling maken van de omstandigheden waar pater Ber- nardinus (Wim) Rombouts nor maal in vertoeft. Negendertig jaar al heeft hij doorgebracht in de bin nenlanden van het Indonesische eiland Nieuw Guinea, tegenwoor dig Irian Jaja geheten, waar de missionaris in zijn Papoea-ge meenschap alleen met de benen wagen uit de voeten kan. door Gerard Haverkamp "Dat houd je fit", lacht de pen sioengerechtigde priester (67). Zelfs aan de groei van Alphen, om maar iets te noemen, houdt hij geen complex over. Terwijl pater Rombouts toch hutten van takken en bladeren bouwde, terwijl hier hele woonwijken uit de grond wer den gestampt. Pater Rombouts is terug in zijn geboortedorp voor een vakantie van zeven maanden. Zoals immer logeert hij by zijn broer en schoon zuster, langs wat nu nog een druk ke doorgaande route is. Het is in die bijna veertig jaar de achtste keer dat hij terug is in Nederland. Deze vakantie wordt opgeluisterd met de viering van zijn veertigjarig priesterjubileum. Tweede Paasdag (09.45 uur) wordt dat met een mis in de 100-jarige St. Bonifaciuskerk en aansluitend een receptie in de aangrenzende St. Jozefzaal ge vierd. Een jaartje na zijn priesterwij ding liet pater Rombouts de na dien steeds welvarender wordende westerse wereld achter zich. "Ik wilde missionaris worden om dat wat jezelf hebt gekregen en waar deert ook aan anderen mee te de len. Om het evangelie te brengen, dus". Opgepakt De in de Hofzichtstraat geboren Wim Rombouts ging in 1932 naar het missiecollege van de Francis canen (volgers van Franciscus van Assisi) in Katwijk, wat de grootste kans op uitzending bood. Rom bouts deed in '38 eindexamen gymnasium en studeerde vervol gens filosofie in Venray en theolo gie in Alverna. "Totdat de Duitsers ons daar in '43 uitgooiden en be slag op het klooster legden. Toen zijn we naar Sittard gegaan, waar ik ben opgepakt door de Duitsers. Ik had een brief naar m'n zuster in Noorwegen geschreven, onder meer over een brief van de bis schop. Die brief was ik op 12 mei begonnen, maar pas een dag of tien later kwam de brief van de bis schop officieel af. De Duitsers dachten dat ik wist hoe die zou worden verspreid. Ik zat een maand in het Oranjehotel, de straf gevangenis in Scheveningen en een paar maanden in het concen tratiekamp in Amersfoort. Van daar ging ik naar Duitsland. On schuldig ja, maar daar keken ze niet naar. Ach, wat geeft dat". Tien dagen nadat de Amerika nen München Gladbach hadden bevrijd (1 maart 1945) keerde pater Rombouts naar Nederland terug en maakte direct zijn studie theolo gie af. Op 31 maart 1946 werd Rom bouts door monseigneur Lem- mens, de toenmalige bisschop van Roermond, tot priester gewijd. Met het oog op zijn plannen naar Nieuw Guinea te gaan ("De Fran- hebben in 1936 de zorg voor de missie daar op zich geno men") volgde Rombouts eerst nog de landbouwschool in Roermond, voordat hij op 29 mei 1947 (Rom bouts herinnert zich alles op de dag af) naar de tropen trok. In eerste instantie als aalmoeze nier van de NSB'ers die daar naar toe werden gestuurd. Door twee jaar te helpen bij de liquidering van de Amerikaanse bases, konden die lui tien tot vijftien jaar van hun gevangenisstraf afkopen. "Niet on aardig", stelt Rombouts, ondanks zijn eerdere verblijf in concentra tiekampen. "Het is net als overal. Er zaten ook hele goede lui bij. Voor jongens die hun thuis waren ontvlucht omdat vader en moeder ruzie hadden of om andere reden uit de rotzooi wilden, was de jeugd storm vaak de enige oplossing. Veel zijn in Nieuw Guinea geble ven en hebben uitstekende baan tjes". Rombouts 'begeleidde' de NSB'ers alleen tijdens hun reis. Hij arriveerde op 10 juni 1947 in Nieuw Guinea, dat dertien keer zo groot is als Nederland. Tien dagen later be gon hij een driedaagse wandel tocht naar zijn post in de rimboe. "In het begin leg je je toe op de taal en adat, dat zijn hun gewoonten en hun ideeën van de wereld. Hun op vattingen over het een en ander. Die geven ze niet zo makkelijk Prijs". "Heel interessant", beantwoordt Rombouts de vraag wat hij aantrof. "Het geloof in de schepping en heel veel gebruiken die waren ge baseerd op hun opvatting van de zondvloed. In zang en dans werd de redding uitgebeeld, elk jaar. Dat waren dansfeesten die drie maan den duurden". Na een jaar richtte Rombouts een missiepost in bij Vogelkop. "Alleen om er te komen moest je al elf dagen lopen. Daarna gebruikte je elke dag om te inventariseren. Een korte toernee duurde twee maanden, een lange vier. Voor die tijd kon je geen voedsel meene men. Je was afhankelijk van watje kreeg en dat ruilde je dan tegen naalden of vishaakjes, of een beetje zout. Zwaardere spullen kon je niet meenemen". Dankbaar Over de eerste kennismaking met de stammen, die overigens erg vijandig tegenover elkaar stonden. "De vrouwen liepen meestal weg, de mannen kwamen naar je toe. Als de vrouwen wisten dat je met goede bedoelingen kwam, kwa men ze ook. Ik heb nooit last ge had, al moest je soms flink optre den. Ik heb eens een vrouw aan een paal voor m'n huis vastgebon den. Ze had ruzie met haar man en wilde zelfmoord plegen. Nu kon ze geen vergif halen. De andere mor gen kon ik goed met haar praten en was alles over. Twintig jaar later kwam ik daar terug. Er kwam een jongen naar me toe. Het was haar zoon. Was ik er niet geweest, dan had hij niet geleefd. Hij was me daar dankbaar voor. De moeder zelf was dat trouwens ook". "Vrouwen pleegden veel zelf moord. Want ging een man dood, dan wees hij eerst een vrouw als schuldige aan. De vrouw moest zijn vrienden dan bewijzen dat ze geen heks was. In Nederland lieten die vrouwen zich wegen in Oude water, maar daar moesten vrouwen wel lykevocht drinken. Konden ze dat binnenhouden, dan waren ze vrij. Ik heb verschillende vrouwen uit het gebied weggehaald en naar een school aan de kust gebracht". Pater Rombouts: "Ik voel veel vóór en leef mee mèt de Papoea's. Al heb ik veel ellende meegemaakt, toch ga ik graag terug". (foto Nanno Bioupot) Bevrijding Rombouts: "Einddoel is dat je wil dat deze mensen ook de bevrij ding van het evangelie ondergaan en ervaren, dat ze christen worden. Dat is al met heel wat Papoeés het geval. Momenteel heb ik in mijn parochie 5.600 gedoopten". Na onder meer cursussen kate- chismus en les aan de landbouw school te hebben gegeven, en na ook nog vijftien jaar een internaat bij een mulo te hebben geleid, is pater Rombouts sinds 1980 gehuis vest in Moanemani. Een rustig ge bied, zo groot als Alphen met een omtrek van vijftien kilometer, in een land waar veel groepen zich nog verzetten tegen de Indonesi sche regering. In 1983 werden ruim tweehonderd guerilla's gearres teerd, maar door bemiddeling van pater Rombouts op 2 januari 1984 weer vrijgelaten. De mensen in Moanemani, een parochie met dertien posten die pater Rombouts steeds te voet be zocht, hebben een zekere welstand bereikt, ondanks een laag inko men. De ontwikkeling in de land bouw is sterk door het onderwijs op een landbouwschool. "Na twee jaar mogen de mannen voor zich zelf beginnen. Eerst moeten ze een modelhuis bouwen, waarin de rook niet blijft hangen. Daarna krijgen ze een stuk tuin van veertig bij veertig meter waar ze zeker tien verschillende sooirten groenten moeten kweken. Zo krijg je een be tere voedingssituatie. Dan moeten ze ook nog 250 koffiebomen plan ten en da's niet mis, hoor. We ex porteren ook koffie". "Uiteindelijk krijgen ze ook nog een stel koeien. Zo hebben we al 105 jonge boeren, iets heel nieuws daar. De eerste drie kalveren die worden geboren moeten ze aan ons teruggeven. Die gebruiken we weer voor nieuwe contracten. De kalveren die daarna komen wor den geslacht. Dat vlees wordt ver kocht. Van de opbrengst daarvan en van de koffie-export worden onderwijzers betaald. Zo hebben we een heel eigen project waar ie dereen aan mee kan doen". "De missie richt zich altijd op de hele mens, niet alleen op het ge loof. Ik? Ja, ik ben een soort mana ger. Je bent pastoor, je houdt toe zicht op het project en je draagt de financiële verantwoording. Je stip pelt ook nieuwe beleidslijnen uit". Hogere waarden Tijdens deze vakantie ondergaat pater Rombouts een uitgebreid medisch onderzoek. Tegen het ein de van het jaar keert hij terug naar de Papoeés. "Zolang ik fit ben, wil ik dit werk blijven doen. Ik voel veel vóór en leef mee mèt de Pa poeés. Ik voel me zelf ook Papoea. Al heb ik veel ellende en hongeren de mensen meegemaakt, toch ga ik graag terug. De welvaart hier zegt me niet erg veel. Er zijn hogere waarden en voor geluk ben je niet afhankelijk van het materiële bezit. Er zijn Papoeés gelukkiger dan SASSENHEIM - 'De tooneelvereniging stelt zich ten doel door goede tooneeluitvoeringen te trachten het kunstgevoel bij het R.K, volk op hoger peil te brengen'. Een niet mis te verstane opdracht die de Rooms-Katho- lieke tooneelvereniging St. Pancratius uit Sassenheim zichzelf oplegde bij de oprichting in 1926. Of die opdracht ook werkelijk is gelukt, is uiteraard niet meer na te gaan. Maar wel staat vast dat St. Pancratius door de jaren heen de inwoners van Sassenheim veel plezier heeft bezorgd. "En dat is toch de opzet van een to neelvereniging", zegt Wim van der Ploeg, al vele jaren bestuurs lid van 'Pankras', zoals de vereni ging nu heet. Dit jaar is het 60 jaar geleden dat de vereniging werd opgericht. Op 4,5 en 6 april wordt het jubileum gevierd met de uitvoering van 'Vadertje Langbeen' van de Amerikaan Jean Webster in het Rijnlands Lyceum in Sassenheim. De offi ciële oprichtingsdatum is echter 26 mei. Maar in april neemt de vereniging al vast een voor schotje op het feest. De vereniging is ontstaan in de schoot van de 'Nederlandse R.K. Volksbond'. Dit was de voorlo per van de Katholieke Arbeiders Beweging (KAB). De volksbond telde vele loten en de toneelver eniging was een van de zoge naamde onderafdelingen. Om lid te kunnen worden van de toneel vereniging moest men aan nog al wat 'voorwaarden' voldoen. De leden moest en goed katholiek zijn en van goed zedelijk gedrag. Daarnaast mocht zij geen ge mengde verkering hebben en moet 18 jaar zijn Proef Daarnaast moest het kandi daatlid bij de regisseur en één bestuurslid nog een proefrolletje spelen. Wanneer dit naar het oor deel van beide heren met 'goed gevolg was verlopen, besloot de ledenvergadering bij stemming met 'gesloten briefjes' of het ad- spirantlid welkom was. "Het ge beurde niet vaak dat iemand werd geweigerd" .herinnert oud bestuurslid 'ome Arie' van Dijk zich. Hij is van het begin af lid van de toneelvereniging en be heerde niet minder dan 43 jaar de financiën van de Sassenheimse amateurs. Ook Niek van der Eist uit Voorhout is vanaf het begin lid van St. Pancratius. door Kees van Kuilenburg Zoals alle rooms-katholieke verenigingen had ook St. Pan cratius een geestelijk adviseur. Volgens Van Dijk gebeurde het niet al te vaak dat hij een toneel stuk afkeurde. Hij herinnert zich slechts twee gevallen. Eén keer keurde een kapelaan het stuk af omdat er een rol in voorkwam die zijn naam droeg. "Ook toen wij voorstelden om dan een an dere naam te gebruiken, bleef hij bij zijn afwijzing", vertelt Van Dijk lachend. "Maar toen vond je het uiteraard niet zo leuk. Hal soverkop moest jlan ook naar een nieuw' stuk worden ge zocht". De tweede keer dat de 'censor' ingreep was toen in een stuk een onecht kind ten tonele werd ge voerd. "Dat kon helemaal niet in die tijd en dat gaf nog al wat op schudding", weet Van Dijk. In 1935 mochten ook dames lid worden van St. Pancratius. Maar niet iedere Sassenheimse die wil de spelen kon lid worden. Alleen voor ongehuwde rooms-katho lieke vrouwen was plaats. Maar zodra een van hen in het huwe Ook bij het 35-jarig bestaan van St. Pancratius werd uitbundig feest gevierd. (foto pr> eind aan St. Pancratius. In op dracht van de bezetter moesten alle uit te voeren stukken naar de kuituurkamer, een organisatie van de Duitsers, om te worden gekeurd. Daar aan wenste het toenmalige bestuur niet mee te werken en er werd besloten in af wachting van betere tijden te stoppen. Al snel na de bevrijding stonden de Sassenheimers weer op dè planken. "Met hetzelfde stuk waarmee zij in 1941 waren gestopt", zegt regisseur en oud bestuurslid Wim Prins. Die eerste uitvoering na de oorlog was zeer in trek bij de be volking. Om de grote toeloop te kunnen verwerken werd beslo ten het stuk vier avonden achter een uit te voeren. Leden van de katholieke arbeidersbeweging kregen toegangsbewijzen voor die avonden. Voor elke avond een kleur. "Zelfs werd op zater dagmorgen een ruilochtend ge houden waar plaatskaarten kon den worden geruild door mensen die graag op een andere avond naar de uitvoering wilden", al dus Prins. Moeilijke tijden braken aan bij het begin van de jaren zestig. De opkomst van de televisie zorgde ervoor dat veel Sassenheimers voor dat medium kozen en de to neelvereniging voorlopig de rug toekeerden. Soms zaten er bij een uitvoering maar 30 tot 35 mensen in de zaal en het ledental was ook sterk teruggelopen. Bo vendien maakte ook de vakbe weging een nieuwe ontwikkeling door. De KAB werd de Neder landse Katholieke Vakbeweging (NKV). Tevens werden onderaf delingen afgestoten. "Dat bete kende nogal wat", vertelt Van der Ploeg, "we hadden niets, zelfs geen administratie. Alles moest opnieuw worden opge zet". lijksbootje stapte, was het ge daan met de torieelpret en moes ten zij bedanken. Kultuurkamer In 1941 kwayi er een voorlopig Meisjes Het bestuur stelde dan ook een zogenaamd vijfjarenplan op om het verloren terrein terug te win nen. Dat lukte wonderwel. De le den kwamen weer terug en ook de concurrentie met de televisie werd na enkele jaren in het voor deel van de toneelvereniging be slecht. Tevens werd de breuk met de katholieke vakbeweging aangegrepen om van naam te veranderen. 'St. Pancratius' werd in 1967 Algemene Toneel vereniging 'Pankras'. "Door de naam Pankras laten we nog steeds zien dat we een roomse vereniging zijn. We dragen het al leen niet meer zo uit", aldus van der Ploeg, "bovendien hebben we nu ook een aantal niet-katho- lieken als lid". De vereniging leidt nu een bloeiend bestaan. Er zijn 30 spe lende leden en ruim 300 dona teurs. Daarnaast bezit 'Pankras' een technische ploeg van vyf man, die voor de installaties en de decors zorgen. Ook heeft de vereniging vier dames die het grimeren voor hun rekening ne men. "Die volgen een cursus. Dat kost geld, maar dat verdien je ruim terug doordat je geen du re beroepsgrimeur in de arm be hoeft te nemen", zegt Van der Ploeg. Ook wat het toneel betreft is er het een en ander Veranderd bij 'Pankras'. Regisseur Wim Prins, die met zijn collega's Joop van der Zwet en Hein van der Meer de regie bij de toneelvereniging verzorgt, heeft wat dat betreft wel wat meegemaakt. "Zoals het kussen op het toneel. Vroeger hoorde dat helemaal niet. Greep een speler eens de kans om een -«meisje uitgebreid te kussen, sprak het dorp er maanden later nog over", aldus Prins. Ook 'ome Arie' van Dijk herin nert zich nog een anekdote uit die tyd. Van Dijk: "Om te voor komen dat haar man een van de meisjes wat al te nadrukkelijk kuste, zat de vrouw ook bij de re petities in de zaal. Zelfs ik werd er zenuwachtig van". - 'Een huis voor meneer Biswas', een uit 1961 daterende roman van V.S. Naipaul. De toen nog jonge schrijver schetst wel iswaar het lot van een man, die aan treurnis ten onder gaat, maar hij doet dat met weldadig milde humor. De Ar beiderspers, prijs 59,-. - 'Schets van een verongelukte', sterk autobiografisch werkje van de met tal van literaire prijzen bekroonde, in 1984 onder tragische omstandigheden omge komen auteur Uwe Johnson. De Arbei derspers, prijs 24,50. - 'Semmelweis'. proefschrift van Louis- Ferdinand Céline (uit 1949) over de me dicus Semmelweis. De Arbeiderspers, prijs 29,50. - '...En de sleutel is gebroken' door Edouard Dujardin. De zoveelste her druk van deze bijna een eeuw oude mijl paal in de literatuurgeschiedenis. De Arbeiderspers, prijs 24,50. - 'Achter de dromer', een novelle en ne gen verhalen van Peter Smit De verha len zijn onder meer verschenen in Pro pria Cures en Maatstaf. De Arbeider spers, prijs 29,50. - 'Vrouwenarmen', na 'De psychiater' de tweede bundel verhalen van Machado de Assis. De Arbeiderspers, prijs 32.50. - 'Zijn apevrouw' of 'Met een chimpan see getrouwd' is een meer dan een halve eeuw oude roman van John Collier. Hij werd destijds daartoe geïnspireerd door het historische verhaal dat in de zeven tiende eeuw in Engeland een aap we gens spionage ter dood werd veroor deeld. De Arbeiderspers, prijs 32,50. - 'Brieven aan Castor en aan enige ande ren 1926-1939' door Jean-Paul Sartre, geredigeerd en de geannoteerd door Si- mone de Beauvoir. De Arbeiderspers, prys 62,50. - 'De ziekte van Calvijn' door Peter Bos. De eersteling van de nieuwe uitgeverij Van Zinnicq Bergmann, die zich bezig wil gaan houden met 'jonge talentvolle - 'Het meer der herinnering' van Rudy Kousbroek in de reeks 'Literair Mo ment', een gezamenlijk initiatief van de literaire boekhandel en Meulenhoff. Prijs 16,50. Het bijbehorende informa tieboekje kost 4.50. - 'Over water', een novelle van Lieven Tavernier, waarvoor deze leraar de prijs voor literatuur van de stad Gent ont ving. Hadewijch, prijs 17,50. - 'Het licht in de ogen' door Christine Kraft. Zesmaal getrouwd geweest. Al zijn echtgenotes stierven jong, enigen onder vreemde omstandigheden. Pers en film werpen zich op zo'n man. Maar wie en wat is hij? Contact, prijs 24,90. - 'Familie en vrienden' door Anita Brookner. Een trefzekere beschrijving van een 'familieportret'. Contact, prijs ƒ24,90. - Het begin van de gersteoogst', gedich ten voor het pinksterfeest bij het boek Ruth. Door Joke Verweerd. Boekencen trum, prijs 15,90. Thriller - Koud spoor', een nieuwe Charlie- Mannthriller van Felix Thyssen. Lui- tingh, prijs 17,90. - 'Op een haar na' door Jackie Lourens, 'De mediamoorden' door Ton de Vreede en 'De slavenhalers' door J.J. de Lochte zijn drie nieuwe titels in de Zwarte Beertjes pocketreeks van Bruna. Prijs 7,- per stuk. Godsdienst - 'Waarom God zo lang wacht met straf fen. Over godsdienstige angst' door Plu- tarchus van Chaeronea. Ingeleid door dr. P.M. Geurts. Kok Agora, prys 24.50. - 'Voorwoord tot de fenomenologie van de waarneming' door Maurice Merleau- Ponty, ingeleid door prof. dr. R. Bakker Kok Agora, prijs 16,90. - 'Over het zijnde en het wezen' door Thomas van Aquino, ingeleid door prof. dr. B. Delfgaauw. Kok Agora, prijs 24,- - 'Dr. H. Schaepman in woord en beeld' Kok, prys 14.90. - 'Verkenningen in Genesis', in het ka der van de theologische verkenningen onder redactie van drs. A.G. Knevel, drs. M.J. Paul en dr. J. Broekhuis. Kok, prijs 24,90. - 'Leven in vrijheid' door Krishnamurti. Een van de eerste boeken van de nieu we Hillegomse uitgeverij Altamira, prfys 17,90. -'Bron en horizon'. De Belgische oud- minister Mark Eyskens analyseert in een stevig boekwerk de fundamentele kwalen van de Westerse samenleving. Lannoo. - 'Het parlement in actie'. Over bevoegd heden van de Staten-Generaal. Door dr. H.M. Franssen, mr. E.C.M. Jurgens, mr. T H E. Kerkhofs, prof. rnrTH^Énns. J.T. Vellenga en drs. G. Visscher. Met een voorwoord van Kamervoorzitter dr. D. Dolman. Van Gorcum, prys 45.-. Jeugdboeken - 'Beitje Bakker' door Jan-Simon Min- kema met illustraties van Dick van der Maat. De avonturen van een vijfjarige. In de Dominoreeks van Oberon, prys 12,50. N OORD WIJK/KATWIJK7 - Het ziet er niet naar uit dat de bollenstreek het komen de paasweekeinde wordt overspoeld door toeristen. De hotels en pensions zijn nog lang niet volgeboekt. Sommige buitenlandse toe risten hebben, gezien het slechte weer tot nu toe, hun reis naar de bollenstreek zelfs geannuleerd. Een woordvoerder van de VW in Katwijk verwacht dat het in de kustplaatsen aanmerkelijk minder druk zal zijn dan in andere jaren met Pasen: "Mensen komen ge woon niet op het idee om er een paar dagen op uit te gaan zolang het zulk slecht weer blijft. Er zijn daardoor de afgelopen weken min der boekingen binnengekomen dan normaal". Katwijk zal met Pasen wel enke le honderden Duitse toeristen op bezoek krijgen. Voor veel Duitse gezinnen is een paar dagen vakan tie in de bollenstreek in het voor jaar een traditie waarvan, weer of geen weer, niet wordt afgeweken. De Noordwijkse VW-directeur W. Rovers is wat optimistischer ge stemd. Ook hij heeft het idee dat de slechte weersomstandigheden van de afgelopen weken en de vroege paasdagen, een nadelig effect heb ben op het aantal toeristen. "Maar als het nu een paar dagen mooi weer wordt zullen de boekingen alsnog binnenstromen". Noordwijk zal naar zijn idee vol gend weekeinde beslist geen uitge storven indruk maken. Veel Duitse en Engelse groepen hebben al maanden geleden een reisje ge boekt: "Het slechte weer houdt misschien een paar mensen tegen om nu nog te boeken, maar het me rendeel heeft de koffers al gepakt", aldus Rovers. Keukenhof Ook in Lisse blijft het volgens A. Schipper, directeur van de plaatse lijke VW, komend weekeinde bij zonder rustig. "De Keukenhof-toe risten komen met Pinksteren in plaats van met Pasen. De hotels en pensions zijn voor de laatse week van april en de eerste week van mei dan ook al helemaal volge boekt. Pinksteren wordt voor ons onbetwist een topweekeinde". De tulpen, narcissen en hyacin then in De Keukenhof staan met Pasen zeker nog niet in bloei. De lage temperatuur van de afgelopen weken heeft de groei en bloei flink vertraagd. Dat betekent volgens Schipper echter allerminst dat de Keukenhof niet een bezoekje waard is. "In het Beatrix-paviljoen zal de komende weken een ten toonstelling worden gehouden van honderden soorten hyacinthen, fresia's en amaryllissen. Een hal van 7000 vierkante meter vol met bloemen is natuurlijk beeld schoon". De Keukenhof opent op donder dag haar deuren. In tegenstelling tot de VW's in de andere plaatsen, heeft de VW-Lisse wèl een spe ciaal Keukenhof-arrangement. Het dagarrangement bestaat uit een be- Schofield. Praktische tips voor begin ners. Luitingh, prys 14,90. - 'Het I Tjing werkboek' door R L. Wing. Een hulpmiddel voor allen, die het vyf- tig eeuwen oude boek der veranderin gen willen onderzoeken. Bigot en Van Rossum, prys 29,90. 'Voordelig wegwys in Parys' hand i Miles Turner. Oftewel: zoek aan De Keukenhof, een maal tijd en een beschrijving van de ANWB-bloembollenroute waar voor in totaal 25 gulden per per soon moet worden betaald. Parys voor minder francs. Wie 2 niet willen? Mingus, prys 22,50. - 'Heavy hands' door dr. Leonard Schwartz. Gewichtenprogramma voor een topconditie. Voor simpele fitness- oefeningen, maar ook voor een doorge winterde atleet De Kern, prijs 29,90. LISSE - By een inbraak in een pla tenzaak in het Lissese winkelcen trum Blokhuis zyn in de nacht van zaterdag op zondag 1200 compact discs gestolen. De waarde van de buit bedraagt ongeveer 50.000 gul den. De daders kwamen de platen zaak binnen na hst forceren van de toegangsdeur. Behalve een groot deel van de voorraad compact discs namen ze ook een compact discspeler mee. Uit de etalage van een fotozaak aan Het Vierkant in Lisse zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag en kele camera's met een waarde van in totaal 3500 gulden gestolen. De apparatuur lag voor het grijpen na dat de daders een steen door de etalageruit hadden gegooid. In het winkelcentrum Blokhuis in Lisse werd ook de vitrine van een opticien opengebroken. De buit bestond hier uit een aantal brilmonturen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17