'Hollanders zijn gemakkelijk te manipuleren'
Lee Towers krijgt geen
genoeg van gala-shows
'Ik stem Woefdram, omdat mijn ouders dat willen'
Urbanus reist als een aspirientje door het land
V'OENSDAG 19 MAAKT 1986
KUNST
PAGINA 23
(GPD) - Na een afwezigheid van ruim twee jaar scheurt
populaire Urbanus met zijn supersnelle Volvo weer door
het Vlaamse landschap. Van het ene optreden naar het
andere. Nadat Nederland voor hem viel, lopen de
Vlamingen sinds kort weer storm voor hem. Onze
Belgische medewerker Carlos Alleene sprak met
Urbanus over de verschillen tussen Vlaanderen en
Nederland, televisieplannen, religie, de keerzijde van
het succes en de toekomst. Urbanus werd maandag
vereerd met een Edison.
- Het kostte in tegenstelling tot en-
kele jaren geleden ontzettend veel
moeite Urbanus voor een babbel te
strikken. Uiteindelijk heeft hij
toch tijd na een optreden. We tref
fen elkaar in de kleedkamer van de
stadsschouwburg van Sint-
Niklaas. Ik vraag hem of hij alle
banden met de media heeft door
geknipt.
"Je hebt er geen idee van hoe
veel mensen me dagelijks om een
interview vragen. Het houdt niet
op. Na elk optreden komt er vrij
wel altijd een vriendelijke jongen
van een vrije radio een microfoon
onder mijn neus duwen. Dat hangt
langzamerhand mijn strot uit".
"Ik heb bij het begin van mijn
nieuwe tournee door België de
pers doelbewust een beetje op af
stand willen houden. Het kost me
altijd een tiental optredens alvo
rens ik mijn draai weer gevonden
heb. Ik hoop dat de journalisten
daar een beetje begrip voor kun
nen opbrengen. Alvast bedankt
jongens".
"In Nederland waren er nauwe-
T'lijks problemen met mijn liedjes
en sketches. Het was daar allemaal
nieuw spul voor die Hollanders.
Voor het begin van deze tournee
had ik dringend nieuwe dingen no
dig. Eigenlijk ben ik mijn tournee
begonnen met een schrijnend ge
brek aan nieuwe gags. Gelukkig
heb ik snel iets kunnen verzinnen
met enkele snelkookpotten. Het
ligt in mijn bedoeling rond die pot
ten nog enkele grappen te bouwen.
Het moet allemaal nog een beetje
in de juiste plooien vallen. Vandaar
dat ik wil dat de heren critici pas
naar me komen kijken als alles
goed op zijn poten staat".
- Hoe zijn de ervaringen met de
Nederlandse pers.
"Ik wilde daar op dei/ duur van
geen interviews meer horen. Elk
interview was er telkens weer een
vervelend karwei. Die kerels kwa
men naar me toe omdat ze achtdui
zend frank voor een babbel met
mij kregen. De meesten hadden
geen belangstelling voor wat ik
deed of hoe ik over de dingen
denk. Een goed interview is een
soort evenwicht tussen de intervie
wer en de geinterviewde. Enfin, zo
denk ik er toch over".
- Uw interview met het Vlaamse
rtv-blad Humo heeft bij veel men
sen kwaad bloed gezet. Laatst
schreef iemand nog in de lezersru
briek van dat blad dat het engage-
door
Carlos Alleene
ment van Urbanus niet verder
reikt dan zijn portemonnee.
"Die briefschrijver heeft volko
men gelijk. Trouwens ik distan
tieer me volkomen van dat inter
view. Het hele gesprek is in een an
dere context gegoten. Dat komt
doordat de verslaggever een en an
der uit zijn verband heeft gerukt.
Het is bekend dat de Humo-jon-
gens alleen straffe uitlatingen note
ren. Dat is in het verleden al meer
dan eens gebleken".
"De mensen moeten beginnen te
beseffen dat ik in eerste instantie
een humorist ben, niet iemand die
zo nodig de wereld wil veranderen.
Het is me duidelijk geworden dat
al die idealisten die tegen van alles
en nog wat zijn, jaloers zijn dat ik
veel aandacht krijg. Dat is toch
mijn schuld niet? Ik ben een grap
penmaker die de mensen enkele
uren wil bevrijden van alle ellende
die ze dagelijks over zich heen ge
stort krijgen. Wie alle ellende van
de wereld wil zien moet maar naar
het nieuws kijken, of op een actua
liteitenrubriek afstemmen. Wie
geëngageerde artiesten aan het
werk wil zien kan beter een ticket
kopen voor Freek de Jonge, of naar
Koot en Bie kijken. Zo simpel is
dat. Ik zit niet aan een of andere
vorm van engagement vastgebak
ken. Is dat duidelijk?"
Achterste
"In het begin kreeg ik herhaalde
lijk te horen dat ik multimiljonair
was geworden. De mensen kunnen
goed rekenen. Wat me vooral
dwars zit is dat ze een Vlaming niet
gunnen dat hij geld verdient. Als je
hier geen nagel hebt om aan uw
achterste te krabben ben je uit het
goede hout gesneden. Dat is maar
al te belachelijk. Dat Michael Jack
son honderd miljoen keer meer
verdient dan ik, daar valt hier nie
mand over. Idem voor Mick Jagger
of Tina Turner".
"Ik kom uit de kleinkunst. Dat is
veranderd door mijn optredens in
Nederland. Sinds korte tijd word
ik nu tot de cabaretiers gerekend.
Ik overdrijf niet door te stellen dat
de zaaleigenaars in Nederland aan
mijn voeten liggen. Als je daar voor
een volle zaal optreedt ben je met
Urbanus: "Het ligt in mijn bedoeling de mensen hun engagement te doen
vergeten". (foto gpdi
een een god in het wereldje van
zaaleigenaars. Nee, ik overdrijf
niet. Sommigen probeerden zelfs
geld in mijn zakken te duwen om
zo snel mogelijk terug te keren. Je
houdt het daar echt niet voor mo
gelijk. Nee, ik vind het niet gênant
dat ik veel poen verdien. Het is
geld dat ik op een eerlijke manier
heb verdiend".
- Na vrij korte tijd heeft u Neder
land op de knieën gekregen. Waar
moet het nu heen?
"Soms lees ik dat artiesten vol
houden dat ze met optreden kap
pen als ze niet meer op hun benen
staan te bibberen. Dat is onzin. De
dag dat je niet meer staat te bibbe
ren betekent dat je zelfverzekerd
bent geworden. Amen en uit. Waar
om moet je niet langer op een po
dium staan als je het niet meer in je
broek doet van de schrik? Kom
nou, dergelijke uitspraken van roc
kartiesten kan toch niemand ern
stig nemen. Als je een bepaald vak
goed onder de knie hebt is dat het
goeie moment om er mee door te
gaan. Ik wil mijn jobke verder
doen zolang ik het kan volhouden.
Natuurlijk streef ik naar andere
dingen. Zo wil ik me van het jaar
vooral met een film bezighouden.
Al jaren loop ik met filmplannen
rond. Ik heb besloten daar nu werk
van te maken. Dat betekent even
wel dat ik daar tijd vrij voor moet
maken".
Appelen
- Is er nog plaats voor andere
Vlaamse komieken in Nederland?
"Iedereen kan daar aan de bak
komen. Het grote voordeel van een
humorist is dat hij nooit een ander
in de weg loopt. Als ik aan iemand
een bak appelen verkoop, zal die
man of vrouw geen appelen meer
kopen bij André van Duin. Het kan
best dat Van Duin vandaag in
Eindhoven staat en ik er drie we
ken later op het toneel sta. Waarom
niet?"
- Wat zou u hebben gedaan in
dien het succes uitgebleven was?
"Dan had ik waarschijnlijk een
andere job gekozen. Mijn enige
ambitie was iets te kunnen maken
waar ik van kon leven. Op de
schoolbanken voelde ik al dat ik
nooit iets onder de hoede van an
deren wilde doen. Ik heb tien jaar
gewerkt, maar die periode was
niets anders dan de dagen aftellen
tot ik zelfstandig kon worden. Ik
heb lang geaarzeld om de knoop
door te hakken. Voor een zaal op
treden was toch iets anders dan
een mop in een café vertellen. De
meesten vergeten dat ik maanden
doodnerveus was voor elk optre
den. Ik besef nu goed aan welke
sleur ik nu ben ontsnapt. Wees ge
rust, ik sta nog altijd met beide
voeten op de grond".
Zonder aanleiding begint hij
over de verschillende mentaliteit
in Nederland en België.
"Het is me opgevallen dat je Ne
derlanders makkelijker kunt mani
puleren dan Vlamingen. Door
gaans reageert een doorsnee Vla
ming koel en nuchter op de din
gen. Dat wil niet zeggen dat iedere
Vlaming per definitie een droog
stoppel is. Nederlanders reageren
anders op reclame dan Vlamingen.
Mijn platenfirma wilde in Neder
land onder de titel 'Urbanus' Ple
zantste' een televisieplaat maken.
Ik voelde daar weinig voor. Uitein
delijk ben ik maar op dat voorstel
ingegaan. Op die plaat staat een li
ve-optreden in Carré. Toen de plaat
werd geperst twijfelde ik eraan wie
een dergelijke plaat zou kopen. De
mensen van mijn platenmaat
schappij waren er heilig van over
tuigd dat ze met een publicitaire
spot op televisie mensen konden
bereiken die nog nooit mijn naam
hadden gehoord. Het was een
goeie gok. In een mum van tijd
werden immers 65.000 exemplaren
van 'Urbanus' plezantste' ver
kocht. Als je Nederlanders op een
handige manier van iets kunt over
tuigen happen ze toe".
Aspierientje
- U wandelt tegenwoordig door
België en Nederland als een aspi
rientje.
"Ik heb dat etiket aspirientje op
mezelf geplakt. Wat ik daarmee be
doel? Hoe slechter het in een sa
menleving toegaat hoe groter de
vraag naar humoristen is. Cabare
tiers als Seth Gaaikema en Freek
de Jonge vinden het nodig een gro
te dosis engagement in hun show
te verwerken. Ik kreeg in Neder
land geregeld te horen dat ik me
niet geëngageerd opstelde. Ik ant
woordde dan dat het in mijn be
doeling lag de mensen het engage
ment te doen vergeten".
- U heeft een ietwat vreemde vi
sie op liefdadigheid. In een vroeger
interview zei u dat indien liefda
digheid in het hiernamaals be
straft zal worden je van solida
riteitsacties nog weinig zult mer
ken. Een uitspraak die wellicht niet
in dank zal worden afgenomen.
"Ik sta voor de volle honderd pro
cent achter die uitlating. Ik ben ie
mand die eigenlijk meer naar de
natuur dan naar mensen kijkt. Uit
eindelijk komt de mens uit de na
tuur. waarin alles op zelfbehoud is
gebaseerd. Religie vind ik een truc.
Het feit dat ik daartegen schop
heeft te maken met een zware ont
goocheling".
- U hebt altijd een hekel aan de
massa gehad.
"Ik zeg niet dat ik altijd alleen
zit, maar ik voel me vooral goed in
een beperkt kringetje. Ik sta wan
trouwig tegenover de massa. Ieder
een doet altijd maar iets uit eigen
belang".
"Dat heeft met een heleboel za
ken te maken. Twee jaar geleden
was er in Utrecht een benefiet-op
treden tegen kernenergie. Ik daar
naartoe. Naderhand is aan het licht
gekomen dat alles een grote op
lichterij was. De organisator was
een pornohandelaar die al die mi
lieujongens goed bij de neus had
genomen. Het geld van die actie
dag is allemaal verdwenen, ik sta
een beetje huiverig tegenover al
die groots opgevatte activiteiten.
Dat wil zeggen dat ik in de toe
komst niets meer wil doen voor
een goed doel. Toch hebben veel
benefietavonden me naderhand
zwaar ontgoocheld".
Haringen
- In tegenstelling tot vroeger ligt
het accent in de nieuwe show voor
al op visuele gags. U bent ook een
stuk beweeglijker geworden. Doel
bewust?
"Er is een tijd geweest dat ik lou
ter op routine dreef. Ik vertelde ge
woon moppen en zong af en toe een
liedje. Sinds kort voel ik weer de
drang om op een podium de beste te
zijn. Dat is het gevolg van de enor
me rage in Nederland. Ik wil pres
teren en vermijden dat ik te horen
krijg: 'Als je op straat niet goed op
Verkiezingen in Fabeltjesland
ROTTERDAM (GPD) - Het gala heeft hem in de greep. De zanger Lee
Towers kan er niet genoeg van krijgen. Het begon met'twee concerten in
1984 en in december '85 werden het al vier avonden achter elkaar in het
Rotterdamse Sportpaleis Ahoy, totaal uitverkocht. Bij elkaar zo'n veertig
duizend mensen.
Towers heeft inmiddels besloten om door te gaan. Aan het eind van dit
jaar staat hij ongeveer een week in Ahoy met het Gala of the Year nummer
3. Nu al heeft hij het sportpaleis gereserveerd van 1 tot 12 december, inclu
sief de repetitietijd. In het Amerikaanse gok- en feestcentrum Las Vegas
gaat Towers binnenkort weer wat inspiratie opdoen.
Het staat vast dat Anita Meyer in de samenwerkingssfeer betrokken
blijft. De twee hebben namelijk aan het duet 'Run to me' een vette toptien
hit overgehouden. Er is pas een elpee verschenen waarop beide populaire
Nederlanders voor het eerst met elkaar in duet gaan. De titel luidt (dat
kon niet missen) 'Run to me'. Dat is het enige nummer dat van de band is
afgehaald van het Ahoy-concert. De rest is in de studio opgenomen. De
hele schijf staat vol met Towers-Meyer in nummers zoals 'Tonight I cele
brate my love', 'Friends in love', 'You don't bring me flowers', 'How about
us', 'Up where we belong'.
Van het jongste Towers-concert in Ahoy komt geen plaat uit. Dat werd
zelfs Lee Towers, die een ruime hand van investeren heeft, te kostbaar.
DEN HAAG (GPD) - "Ik stem
Woefdram, omdat mijn ouders dat
willen", schrijft een tienjarige
scholier aan 'Geachte meneer de
Uil'. „Ik wil Chico Lama als baas
van het grote dierenbos, omdat hij
een restaurant wil beginnen met
een leuk terrasje er voor", verdui
delijkt een achtjarig jongetje zijn
keuze. Twee 'stembiljetten' uit de
stapels postzakken die elke dag bij
computerservice-bureau Datacom
in Den Haag binnen komen.
Twaalf vrouwen zijn al een week
lang bezig met het ordenen van de
stapels kaarten, tekeningen, pop
pen en collages waarop de politie
ke voorkeur van de 'lieve kijkbuis-
kinderen' vermeld staat.
Vanaf 6 maart is de verkiezings
strijd in Fabeltjesland in volle
gang. Op die dag werden alle Fa
beltjeskrantkijkers opgeroepen
om door middel van een briefkaart
te laten weten wie zij als 'boswijze'
of 'bosmeester' aan het hoofd wil
len zien van de Dierocratie in Fa
beltjesland. Sindsdien komen de
stembiljetten met tienduizenden
tegelijk binnen op het postbus
nummer in Amsterdam. Honderd
duizend inzendingen zijn al bin
nen. Niet alleen van kinderen ove
rigens: een afdeling van vlieg-
bouwmaatschappij Fokker laat
weten dat zij "op Gerrit de post
duif' stemmen. En ook de gemeen
tepolitie en de PTT-afdelingen in
verscheidene Nederlandse steden
hebben hun stem al uitgebracht.
Via de televisie vechten de Fa-
beltjeskrant-dieren al anderhalve
week om de gunst van hun jeugdi
ge kiezers. Vanavond zal de uitslag
bekend gemaakt worden in een
dubbele aflevering van de Fabel
tjeskrant. Alle 21 dieren doen op
persoonlijke titel mee en hebben
een verkiezingsprogramma. Zo lig
gen de ideeën van Woefdram ver
ankerd in 'Vast en zeker' en propa
geert hfj daarin dat de dieren uit
het derde dierenbos maar weer te-
- ruggestuurd moeten worden. Hij
heeft zich ook opgeworpen als
stemmenteller aanstaande woens
dag, maar zal nu toch gecontro
leerd gaan worden door Zaza de
Zebra en Bor de Wolf, omdat die
vrezen dat Woefdram op grote
schaal aan het frauderen zal gaan.
"Een fabel is een afspiegeling
van de dagelijkse werkelijkheid",
zegt redacteur Boudewijn Poel
man. De dieren in het dierenbos
past trapje in Urbanus' moppen"
- Heeft twee jaar in Nederland
rondtoeren uw manier van leven
gewijzigd?
"Vroeger was in Nederland alles
keurig georganiseerd. Er werden
zoveel toegangskaartjes verkocht
als er fauteuils waren. In België
was het indertijd vooral om de
poen te doen. Mijn optredens wer
den door allerlei mensen georgani
seerd. Er waren altijd stoelen te
kort in de zaal. De mensen zaten
altijd als haringen in een kratje.
Dat is nu veranderd: ik neem nu de
praktische organisatie van een op
treden volledig in eigen handen.
Ten slotte is mijn publiek belang
rijker dan een voetbalploeg die
dank zij mij geld wil opstrijken".
- De keerzijde van de enorme po
pulariteit?
"Op straat komen of ergens wan
delen is niet meteen een groot pro
bleem. De vrouwen vliegen nog
niet rond mijn nek. Wel word ik
constant herkend. Het is wel een
beetje vervelend dat ze altijd mijn
grappen herhalen als ik ergens
kom. Ze hebben het altijd over
mijn filmpjes, optredens of platen.
Ik ben altijd blij als ik iemand ont
moet van wie ik nog iets kan leren.
Het probleem is dat zulke mensen
zich nooit komen opdringen".
- Vlast u er op even beroemd te
worden als Dave Allen of Benny
Hill?
"Wat Benny Hill en Dave Allen
brengen kan ik ook. Ze hebben
evenwel het voordeel dat ze hun
shows in het Engels brengen,
waardoor meteen het buitenland
aan hun voeten ligt. Een vlaamse
artiest moet duizend keer creatie
ver zijn dan een Amerikaan of Brit
die jarenlang dezelfde mop mag
tappen".
- Kan het applaus na al die ja
ren nog ontroeren?
"Ik denk dat ik alles pas goed zal
ervaren als het succes afgelopen is
en de mensen me zullen uitjouwen.
Ik hoop dat ik tijdig het podium
verlaat, zodat de mensen me noet
weg moeten fluiten".
Zaza de Zebra (rechts), de assistente van Meindert het Paardi
bekende verschijning geworden in Fabeltjesland. <fou
kunnen ook best vergeleken wor
den met de bestaande partijen in
Nederland, vindt hij. „Die Woef
dram, dat is natuurlijk een ontzet
tende slijmbal. Die heeft enge, ex
treem-rechtse ideeën. Die kan je zo
als lijsttrekker van de Centrumpar
tij zien". Woefdram is ook niet erg
populair onder de kijkende jeugd.
"Een rotzak die Chico Lama naar
het verre buitenbos wil sturen",
schrijft een meisje dat de politiek
vluchteling uit Chili het liefst als
boswijze zou zien. In Fabeltaai
komt Chico Lama uit het 'derde
dierenbos'.
De vilten vluchtelingen die te
genwoordig hoofdrollen spelen in
de fabeltjeskrant-nieuwe stijl, wa
ren vroeger niet te vinden in de po
pulaire kinderserie. Pas toen de
Novib (Nederlandse organisatie
voor internationale ontwikkelings
samenwerking) medio vorig jaar
subsidie wilde geven voor nieuwe
afleveringen en daarbij als voor
waarde stelde dat de Derde-We
reldproblematiek aan de orde
moest komen, verschenen Chico
Lama, Zaza de Zebra (afkomstig
uit een Noordafrikaans land) en
Mister Maraboe.
Die laatste is volgens Boudewijn
Poelman een "mooi gekleurde ooi
evaar die om zijn kleur niet erg
werd gewaardeerd in het land waar
hij vandaan komt". Uit de opmer
kingen van de populaire vogel tij
dens uitzendingen van de Fabel
tjeskrant kan worden opgemaakt
dat hij in Zuid-Afrika werd gebo
ren. De Fabeltjeskrant heeft zich
volgens Poelman altijd al met 'de
grote politiek' beziggehouden.
"Een feministe als Greet Koe had
haar vrouwenstal ook al in de afle
veringen van de jaren zeventig".
Het voortbestaan van de Fabel
tjeskrant heeft de afgelopen weken
op losse schroeven gestaan. De
omroepen vonden de uitzendingen
te duur, en wilden er eigenlijk mee
stoppen. Nu de verkiezingen in het
grote dierenbos een doorslaand
succes blijken te zijn, hebben KRO
en AVRO maandag besloten om in
elk geval twee keer per week door
te gaan. Hoogstwaarschijnlijk zal
meneer de Uil zijn nieuws wel eer
der op de avond voor gaan lezen.
De oude tijd, vijf voor zeven, trok
teveel kijkers bij de STER weg.
Bram Vermeulen
in Leidse Waag
LEIDEN - Bram Vermeulen treedt
vanavond met zijn nieuwe muziek
theaterprogramma in de Leidse
Waag op. Het programma, 'Grond',
valt in drie delen uiteen. Een en an
der heeft te maken met de driede
ling water, vuur en aarde, waarbij
water staat voor politiek, vuur voor
passie en aarde voor de dood.
Het programma is geschreven en
bedacht door Bram Vermeulen,
die het uitvoert samen met Frank
Ketelaar. De voorstelling begint
20.30 uur.
OVERLEDEN - De Amerikaanse
schrijver van romans en korte ver
halen, Bernard Malamud, is op 71-
jarige leeftijd in zijn huis in New
York overleden.
De auteur, wiens thema's va
rieerden van baseball in 'The Natu
ral' tot anti-semitisme in 'The Fi
xer', heeft zichzelf ooit omschre
ven als een kroniekschrijver van
"eenvoudige mensen die strijden
voor verbetering van hun levens
omstandigheden in een hen onwel
gevallige wereld".
The promise you made
- Cock Robin
Borderline - Madonna
Jeanny - Falco
When the going gets -
Billy Ocean
Burning heart - Survi
vor
Conga - Miami Sound
Machine
Alice I want you just
for me - Full Force
Kyrie - Mr. Mister
Harlemm Shuffle - Rol
ling Stones
I am a lover - Andrea
In a lifetime - Clannad
Girlie girlie - Sophia
George
The sun always shines
on T.V. - Aha
You little thief - Fear-
gal Sharkey
Zonder jou - Erik Me-
2 2)
3 5)
4 1)
5 4)
6 (11)
7 7)
10 8)
11 (15)
12 9)
13 (10)
14 (13)
15 (23)
16 (17) How will I know -
Whitney Houston
17 (19) Tonight - Ken Laszlo
18 (29) Cry to heaven - Elton
John
19 (21) Destiny - Jennfer
Rush
20 Absolute beginners -
David Bowie
21 (18) 1 still remember the
good times - Frank
Ashton
22 (12) Living in America -
James Brown
23 (36) Jericho - Simply Red
24 (28) Pien in de kop - Nor
maal
25 (24) Rock me baby - Johnny
Nash
26 (14) We just-Moses
27 (33) Brother Louie - Mo
dern Talking
28 (37) It was love - Frank Du
val and Kalina Ma-
loyer
29 Kiss - Prince and the
Revolution
30 (34 )Sara - Starship
31 (26) Manic monday - Bang
les
32 Don't waste my time -
Paul Hardcastle
33 Move away - Culture
Club
34 Just can't stand it -
Matt Bianco
35 (20) Sanctfy yourself -
Simple Minds
36 (30) Ba Ba Bankuberfall -
Erste AUg. Verunsiche-
rung
37 (31) Let's take you back -
Tommies
38 (27) Nikita - Elton John
39 (25) Female intuition - Mai
Tat
40 (22) A good heart - Feargal
Sharkey
(Stichting Ned. Top 40)