'Alles was uit de hand gelopen' Peter Frampton bouwt na ongeluk aan nieuwe loopbaan 'Bloedrood' boekenbal Filmmakers: omroepen knippen te veel WOENSDAG 12 MAART 1986 KUNST PAGINA 25 "Onmiddellijk na Sgt. Pepper kreeg ik een auto-ongeluk op de Bahama's. Het was de eerste keer dat ik in een kamer moest blijven, stil moest zitten en niets anders kon 'doen dan nadenken over de vraag wat me overkomen was. Ik werd na een paar dagen overgevlo gen naar New York. Ik verbleef acht weken in een ziekenhuis. De ze arm (Peter tast naar zijn rechter) was zwaar beschadigd, gecompli ceerde breuk. Dat was het ergste. Deze hand (hij tast naar zijn linke rarm) was op verschillende plaat sen gebroken. Beentjes in beide voeten waren gebroken, diepe snij- wond over mijn linkerdij. Zes rib ben links waren niet alleen gebro ken maar verfomfaaid. Dat veroor zaakte geweldige pijn, alleen al bij het ademhalen. En er liep een diepe snijwond van de oogkas naar mijn kruin. Ik was een tand kwijt. Kortom, een puinhoop". Peter Frampton is de voorko mendheid zelve. Van zijn ongeluk in 1978 is op het eerste gezicht niets meer te zien. Plastische chi rurgie is een bijna even goede heel meester als de tijd. Maar Frampton praat over het breekpunt in zijn le ven alsof het zich gisteren voltrok ken heeft. Hij trekt zijn arm in ge lid, en zegt: „Als zoiets ook goede kanten heeft - dat kan eigenlijk niet - dan was het deze: OK, dacht ik, laten we eens kijken wat er ge beurd is? Waarom sta ik met een klap stil? Ik had eindelijk tijd om na te denken. Ik voelde dat alles uit de hand was gelopen". Pijnstillers De eerste reactie op het ongeluk was vrees. "Ik was bang, ja natuur lijk. Ik bleef de doktoren vragen: zal ik in staat zijn om weer gitaar te spelen?" Frampton gaat midden in de hotelkamer staan, trekt zijn hoofd schuin, en knikt zuinig. "En ze zeiden zo: mmmmnja. Ik kreeg nooit direct ja óf nee te horen. Dat jaagt je angst aan. Ik kreeg de hele tijd zware pijnstillers toegediend zodat ik de eerste drie weken geestelijk amper aanwezig was: Bang was ik. Dat raakte ik pas kwijt toen ik in de gaten kreeg dat dè chirurg met me bezig was, en dè plastisch chirurg. Nadat hij de ope ratie had uitgevoerd, was hij vol vertrouwen en kreeg ik het mijne terug. Ik zou weer kunnen spelen. Na de operatie liep ik maanden bij fysiotherapeuten en spierdeskun- digen. Er werd blijvend verfces van spiermassa geconstateerd (grijpt naar rechterbovenarm om het te la ten zien). Maar ik had gelukkig alle controle over de spierfuncties be houden zodat dit (beweegt de vin gers van de rechterhand) het nog doet. Ik moest alleen oefenen, oefe- Voordat in 1976 het live-dubbe- lalburt Peter Frampton comes ali ve verscheen, was Frampton niet meer dan een muzikaal talent ge weest. Een all-round-gitarist, een goeie zanger. „Ik had sinds 1972 vier jaar besteed aan vier studiop laten, solo-elpees. Het ging lang zaam bergopwaarts. De eerste el pee verkocht 50.000 exemplaren in Amerika, het album voor de live elpee verkocht 350.000 stuks. Dat zag er dus erg goed uit. Dat was nog in de tijd datje daar op tournee kon gaan zonder dat je voor hoge kosten kwam te staan. Die krank zinnig grote produkties had je toen nog niet. Ik speelde in de voorpro gramma's van Edgar Winter of gro te acts - en zo bouwde ik een eigen publiek op. Een publiek van mu- Precies tien jaar geleden genoot hij dezelfde waanzinnige populariteit die twee jaar terug aan Michael Jackson ten deel viel en thans aan Prince. In 1976 reisde zelfs Willem Duys naar de Verenigde Staten om Peter Frampton aan het werk te zien. Frampton moest die populariteit bekopen met een periode van diepgaande verguizing, met als dieptepunt een treurige rol in een al even onzinnige verfilming van Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band, amper twee jaar na de hausse. Frampton raakte in de handen van managers, die hun interesse in hun object verloren toen die bij een ernstig verkeersongeluk betrokken raakte. Na langdurige revalidatie leerde hij opnieuw gitaar spelen. Zijn levensverhaal is des te interessanter omdat het om een gedegen muzikant gaat, die al sinds de tweede helft van de jaren zestig telkens voor nieuwe impulsen heeft zorggedragen. Voor hij in 1972 zijn solocarrière begon, maakte Peter namelijk deel uit van hoog aangeschreven bands als The Herd en Humble Pie. Deze maand is Framptons eerste plaat sinds jaren verschenen. Premonition krijgt in Amerika veel repons en daar wordt dan ook al van een opvallende come-back gesproken. En dat woord kan Peter niet luchten of zien. AMSTERDAM (GPD) - Voor de argeloze bezoeker had het begin van het 51ste Boekenbal in Carré gisteravond veel weg van een ver kiezingsbijeenkomst van de PvdA. Bij de ingang kreeg iedere bezoe ker een rode roos in de vuist ge stopt. Op naar een betere toekomst van het boek in het teken van het 'bloedrood romantisme', op naar de rode dageraad die uiteindelijk gloorde aan het eind van een ver moeiende nacht van dansen en schrijvers bekijken. Maar de echte warme gloed van vroeger, de tijden van Mette Koornstra, blijken niet terug te roepen. Dié tijden waren ook de tijden van Marga Klompé die gezoend werd door de volksschrijver Ge rard, Reve. Even werd de sluier van de tijd opzij geschoven toen Hens Gottmer, voorzitter van de CPNB in haar welkomstwoord de afwezi ge Marga Klompé uitriep tot ere gast van dit boekenbal. Een freu diaanse vergissing. Marga Minco, schrijfster van het boekenweekge schenk voOr wie die onderschei ding bedoeld was, kleurde rood als de roos in haar hand. Het welkom aan Marga Klompé, zijn verre voor ganger in de tijd, ontlokte minister Brinkman een brede glimlach om de lippen. Brinkman durfde dit jaar weer te verschijnen temidden van de au teurs, die hem vorig jaar wegge- hoond zouden hebben om zijn P. C. Hooft-affaire. Brinkman was nu eigenlijk een onopvallende gast te midden van een gezelschap waarin men niet zo bar veel schrijvers kon opmerjcen. Carré was ook niet uit verkocht, zoals vroeger met boe kenbals toch wel altijd het geval was. Gedevalueerd was in elk ge val de aankleding van Carré door leerlingen van de Rietveld Acade mie die weinig hoop op originele versierkunst in de nabije toekomst gaven. niets meer zélf te vertellen. "Om te beginnen heb ik nooit een contract voor die film getekend. Ik werd daartoe verplicht door de handte kening van iemand anders, door managers". Was Frampton in 1976 zo 'groot' als Bruce Springsteen nu, twee jaar later was zijn populariteit als sneeuw voor de zon weggesmol ten. Even terug naar Frampton Co- mes Alive. „Heel vlug realiseerde ik dat de droom die ik altijd had gekoesterd bezig was werkelijk heid te worden: dit was het grote succes. Het zag er naar uit dat ik een gouden plaat zou krijgen. Maar even plotseling kreeg ik te horen dat bijna een mihoen exemplaren per week werden verkocht. Hoei! Wat gebeurt er nou? Het overtrof de droom die ik had. Het werd zeer onwerkelijk". Mallemolen Niemand had overigens nog con trole over zulk fenomenaal succes. Peter: „Om eerlijk te zijn, ik denk niet dat er iemand om mij heen was die zoiets al eens eerder had meegemaakt. Ik zeker niet. Ik had niemand in de nabijheid die wist hoe je met iemand moest omsprin gen die op dat moment een van de grootste entertainers, muzikanten of entertainers - of hoe je het ook wilt noemen - van dat moment was. Iedereen ging uit zijn bol, raakte de macht over het stuur kwijt, riep alleen maar te gek. "De attractie voor mij zat 'm in het touren. Ik zag de concerten als een beloning voor alle verplichtin gen: de interviews, de fotosessies, de radio. Ik tourde, tourde en ik tourde maar, totdat er mentaal noch fysiek nog iets van me over was. Totdat dat ongeluk zorgde dat die mallemolen met een ruk stil kwam te staan. Mijn privéleven leed er onder... Het kostte me ge weldig veel moeite om toe te geven dat ik mijn eigen leven niet langer onder controle had". "Wat ik meteen na het live album had moeten doen, heb ik pas on langs kunnen doen. Ik had twee, drie jaar afstand van alles moeten nemen. Als je naar Michael Jack son kijkt - ik zeg niet dat ik precies zo ben als hij maar ik zat in hetzelf de schuitje als hij - of Prince en destyds Boy George". De waterval van woorden stokt. Frampton zucht. „Het is erg moei lijk voor mjj om over de betrokken zakenlui te praten", zegt hij als ik informeer naar de rol die Bee Gees- manager Robert Stigwood heeft gespeeld. „Er spelen nog steeds al lerlei problemen...er zijn nog steeds kwesties in handen van ad vocaten. Laten we het zo zeggen: ik heb lang niet zoveel verdiend als de mensen geloven. Op geen stuk ken na. Ik heb de ene na de andere vent afgekocht met wie ik in die jaren te doen had. Ik heb een paar jaar lang geen manager of zakelijke vertegenwoordiger gehad - ik wil de me nooit meer opnieuw me zo maar in iets wild storten. Dit is de reden waarom ik er een lange tijd tussenuit geknepen ben. Ik wilde ook aan mijn privéleven aandacht schenken, mijn zaakjes op orde brengen. Ik trouwde, ik heb een Gezin 'Als het ongeluk een omstandig heid was die mijn leven verander de. dan deed het beginnen van een gezin wel de rest. Het vaderschap bracht me een gevoel van verant woordelijkheid bij voor iemand an ders. Je hele levensstijl verandert erdoor. Je kan niet tot zes uur 's morgens gaan banjeren, als je baby om half zeven wakker wordt. Je begint dan echt niets als je er half gesloopt uitziet. Ik werk van negen tot vijf. Ik ben overdag gaan schrij ven, heb me aangeleerd op tijd op te staan. Als ik iets leuks gevonden heb, ga ik na het avondeten weer verder. Mijn studio is boven de ga rage gebouwd en staat naast het huis. Dus eigenlijk ga ik echt naar mijn werk toe. Het patroon is ver anderd". "Op een dag kreeg ik een tele foontje van een platenmaatschap pij - niet de mijne. De mededeling was dat Steve Morse (ex-Dregs; een country-swing-gitarist - J.O) een song met me wilde schrijven. Hij is een heel andere gitarist dan ik. Ik zei: pardon? Hij kwam naar mijn huis, ik mocht hem en we gin gen meteen aan het werk. Mijn mond viel open van zijn fantasti sche techniek. Aan het eind van de dag stond de song op de band - Stand Up - komt binnenkort uit. Maar dat was niet alles. Een paar weken later vroeg hij of ik zijn gast wilde zijn tijdens een recital in Car negie Hall. Een duet. Ik zei: ja, maar denk je dat ik het kaón? Hij zond me het stuk. Klassiek werk. Tweeëeenhalve week later had ik het onder de knie. Dat hielp me op de been: iemand die me tot het ui terste dreef'. Niet alle officials in de platen maatschappijen zijn doortrapt. Ah met Ertegun, zeer belangrijk voor de soulmuziek in de jaren zestig en nu aan het hoofd van een grote fir ma, contracteerde Frampton toen niemand hem nog moest. Peter: "Hij geloofde in me waar anderen allang het vertrouwen hadden ver loren. Het was voor mij heel essen tieel dat er iemand was die op dat moment in me geloofde". "Mensen schijnen altijd die ver schrikkelijk term te moeten ge bruiken: de come-back. Ik haat dat woord. Tina Turner kreeg de prijs voor de come-back van het jaar - dat is toch belachelijk? Zo'n talent- krankzinnig gewoon. De media hebben haar gewoon jaren gene geerd. Die moet zich toch belazerd hebben gevoeld. Het was hetzelfde met mij. De mensen in het vak in teresseerden zich er niet meer voor. Het was of dit of dit. Maar heót betekent voor mij de weten schap dat we een succesvolle plaat hebben gemaakt. Hoe succesvol, ach, dat doet er niet toe. Zolang ik maar het gevoel krijg dat ik weer beschouwd word als een serieuze muzikant. Zodra ik weer op het po dium sta en het gevoel weer kry- g...ik denk dat ik op een heel jeug dige leeftijd verslaafd ben geraakt aan publiek en nu aan afkickver schijnselen leid. Maar het gaat ge beuren! Wat een fantastisch voor uitzicht!" 1(1) When the going gets - Billy Ocean 2(3) Borderline - Madonna 3(6) The promise you made - Cock Robin 4(2) Burning heart - Survi vor 5 (12) Jeanny - Falco 6 (11) Kyrie - Mr Mister 7 (10) Alice i want you just for me - Full Force 8 8) I am a lover - Andrea 9 (4) Girlie Girlie - Sophia George 10 5) The sun always shines on tv - Aha 11 (21) 12 9) 13 (13) 14 7) 15 (23) 16 17 (26) 18 (22) 21 (27) 22 (14) 23 (34) 24 (20) 25 (17) 26 (24) 27 (19) 28 (30) 29 30 (25) Conga - Miami Sound Machine Living in America - James Brown You little thief - Fear- gal Sharkey We just - Moses In a lifetime - Clannad Harlem shuffle - Ro- ling Stones How will I know - Whitney Houston I still remember - Frank Ashton Tonight - Ken Laszlo Sanctigy yourself - Simple Minds Destiny - Jennifer Rush A good heart - Feargal Sharkey Zonder jou - Erik Me- Rock me baby - Johnny Nash Female intuition - Mai Tat Manic monday - Bang- 38 (35) 39 (28) 40 (37) les 1 Nikita - Elton John Pien in de kop - Nor maal Cry to heaven - Elton John Ba ba bankuberfall - Erst llg Verunsiche- rung Let's take you back - Tommies Moscow nights - Anya Brother Louie - Mo dern Talking Sara - Starship West End girls - Pet Shop Boys Jericho - Simply Red It was love - Frank Du- vaUKalina Maloyer Hold me - T Pender- grass/W Houston Caravan of love - Isley Jasper Isley Who's zoomin' who - Aretha Franklin (Stichting Ned. Top 40) Ook minister Brinkman rode roos aangeboden. en De Drie Heren - volkomen weg, met name met haar levenslied van de Lellebel. De presentatie lag in handen van Erna Sassen, die wei- nig kans kreeg haar kwaliteiten avond. Zij speelde de anderen - de tonen als cabaretière, en Paul de groep Purper, de Frisse Jongens Leeuw. In het amusementsprogramma, dat als gangmaker van het eigenlij ke boekenbal fungeerde, was Bri gitte Kaandorp dè vedette Op het boekenbal zelf overheer- se het aangeprezen rood, waarbij heren die zich voor deze gelegen heid in rode blazers hadden gesto ken, veel weg hadden van doorge zakte juryleden van de Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie. In elk geval was er tot de vroege ochtend volop muziek en dans geweld in het Carré-complex. LITERAIRE PRIJS - De Geert Jan Lubberhuizenprijs (vroeger Eenhoorn- prijs) 1985 is toegekend aan Vonne van der Meer (33) voor haar debuut van het afgelopen jaar 'Het Limonadegevoel en andere verhalen'. Deze prijs, toege kend door de Marten Toonderstich ting, bedraagt 10.000 gulden. De schrijfster ontvangt de prijs op 1 AMSTERDAM (ANP) - Nederland se filmmakers hebben gisteren ge protesteerd tegen de manier waar op de omroepen volgens hen films op de televisie verminken. De Ve- vam, de Nederlandse vereniging ter bescherming van de rechten van filmmakers, wijst er in een brief aan de omroepen op dat de veranderingen in de films een in breuk zijn op het auteursrecht. Zij verzoekt de omroepen zich in de toekomst van veranderingen in films te onthouden. Volgens de filmmakers worden onder andere groot formaat-films op 'normaal' formaat uitgezonden, titels weggedraaid en scènes weg geknipt en wordt gebruik gemaakt van kwalitatief slechte kopieën. Als voorbeelden van de laatste maanden worden genoemd de uit zending van Ben Hur (EO), Macca- be and mrs. Miller (VPRO) en The man who would be king (VARA). De Vevam is een nog jonge ver eniging op het gebied van het au teursrecht. vergelijkbaar met de Buma en Stemra. In diverse lan den bestaat bij dergelijke organisa ties van filmregisseurs en scenario schrijvers die zich verenigd heb ben in "Aïdaa" dezelfde bezorgd heid, aldus een woordvoerder van de Vevam. Volgens Harry Hosman van de VPRO komt het probleem van een slechte kopie vooral om de hoek kijken bij de niet courante films, waarmee de VPRO vaak van doen heeft. Het gaat dan niet zozeer om films uit de Verenigde Staten, maar wel bij voorbeeld bij Turkse of Indiase films. Voorts is het vaak moeilijk in Europa een goede copie te vinden, omdat de filmmaat schappij al niet meer bestaat of in middels is gefuseerd. Wat betreft de beeldverandering zegt Hosman dat het nu eenmaal lastig is een film op bioscoop-for maat op een televisiebeeldscherm over te brengen. Als je de film ori gineel brengt komt het voor dat er acteurs uit het beeld vallen. Het te levisiebeeldscherm is in feite niet geschikt voor dit soort films. Het knippen in films komt overigens bij de VPRO niet voor. Bij de EO wordt toegegeven dat er wel eens scènes uit een film wor den geknipt. "Dat heeft te maken met onze morele verplichtingen ten opzichte van onze achterban", aldus Peter Maris. "Er zijn films met een verhaal dat uitstekend ge schikt is voor de EO, maar soms komt daar bij voorbeeld een naaktscène in voor die niet ter zake doet. In dat geval nemen wij con tact op met de filmmaatschappij en vragen wij toestemming voor een ingreep. Krijgen wij die niet, dan wordt de film niet aangekocht. Het weglaten van de aftiteling gebeurt wel eens een enkele keer als èr tijd tekort is, aldus Maris. Ook Veronica erkent wel eens in een film te knippen. Maar dit ge beurt dan alleen uit overwegingen van tijdbesparing. In principe wordt er niet geknipt, aldus een Veronica-woordvoerder. Het weg laten van de aftiteling gebeurt al leen als het om een buitenlandse film gaat, waarbij de rol zonder overlappend beeld en geluid minu ten lang voortduurt. Wat betreft de kwaliteit van de kopieën zegt de woordvoerder dat dit een pro bleem is dat bij de distributeurs ge zocht moet worden. De suggestie van de filmmakers dat je dan een film maar helemaal niet uit moet zenden vindt hij te ver gaan. door John Oomkes Dat werkte op een of andere ma nier. You've seen the show, now joy buy the album! De elpee liep van stapel als een gek". "Ik wist dat het een succes zou worden toen we eraan werkten, want dat was precies zo in zijn werk gegaan bij Humble Pie. Het had geen enkele hyping nodig - geen enkele vorm van blabla. De enige promotie bestond uit de richtlijn dat bij een artikel een foto werd afgedrukt van mü en de gi taar. Maar opeens kwamen giganti sche posters van me in omloop waarop ik met ontblote borst stond afgedrukt. Ik werd geëxploiteerd omdat iedereen dacht: okee, we hebben een hitalbum, en dan moet je veel interviews geven, laten we proberen om zoveel mogelijk om slagartikelen te krijgen. Maar achteraf gezien is dat in mijn geval erg gevaarlijk. Dat komt door mijn uiterlijk. Dat sprak in één klap het teenybopper-publiek aan". "Dat teenybopperpubliek had ik nu juist achtergelaten met The Herd. Toen Steve Marriott en ik Humble Pie vormden wilden we daar van verschoond blijven. Gil lende meisjes luisteren niet naar muzikanten. En we voelden ons juist muzikanten, we wilden voor muziekliefhebbers spelen. We lie ten een baard staan, trokken vuile kleren aan, wasten ons niet, haha- ha, we wilden niet bekeken wor den, maar een goeie show opzet ten. En daarvoor gewaardeerd wor den". Peter Frampton: "Het kostte me geweldig veel moeite toe te geven dat ik mijn eigen leven niet langer onder controle had". (foto gpd) ziekliefhebbers - geen krijsende zag, maar het had mijn naam wel meisjes! Veel gitaarfans". eens gehoord. Misschien zelfs wel- Ontblote borst ^nade pla^Ma"ope!ns' a!s een donderslag by heldere hemel, was "De live-elpee kwam uit, en het daar de combinatie van mijn beste grote publiek wist niet hoe ik eruit werk tot dan toe op een live-plaat. Sergeant Pepper "Maar die toegevoegde hype - die was er voordat ik er erg in had. Eén foto op de omslag van Rolling Stone met mijn hemd uit - dat ver anderde het imago. Vanaf dat mo ment ging alles fout. Als ik even een sprong mag maken naar het filmproject Sgt. Pepper's, dan was dat de definitieve afgang. Mijn trouwe fans hielden het daarna voor gezien. Die hadden wel alle maal die foute foto's gezien, maar hadden me nog voor een serieuze muzikant gehouden. Vanaf Sgt. Pepper's was ik iemand uit een cartoonfilm. Zo'n type in zo'n foute film, die neemt zijn werk niet se rieus. Dat zou ik zelf ook denken". Frampton had in 1978 allang

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 25