D 'Dust': film van allure Q Scola keert terug naar burleske komedie Goedereede ziet eruit als klein Hollywood 'Geld maakt niet gelukkig': film bereikt hoog niveau niet VRIJDAG 7 MAART 1986 PAGINA 17 BIOSCOPEN 'Macaroni'; regie: Ettore Scola; hoofdrollen: Marcello Mastroianni en Jack Lemmon; theater: Kijkhuis, Leiden. Twee acteurs eten een gebakje met veel slagroom. Hun gulzigheid is zo groot dat zich al snel een witte baard vormt. Ze komen een bekende tegen en de één stelt de ander voor. De introductie gaat vergezeld van een toef slagroom en het tweetal maakt zich gillend van de lach uit de voeten. Zo'n scene kan alleen maar leuk zijn als de twee acteurs leuk zijn. En dat is de grote kracht van 'Macaroni', waarin Marcello Mastroianni tegen spel biedt aan Jack Lemmon. Soms ontstaat er iets speciaals als twee topacteurs tegenover elkaar staan en dat is het geval in 'Macaroni'. Lemmon en Mastrioanni maken twee prototypes van hun eigen landge noten. De cynische, ongeïnteresseerde kapitalist tegenover de naïeve, filosoferende levensgenieter. Twee kameraden uit oorlogstijd die elkaar veertig jaar later opnieuw moeten leren kennen. Robert (Lemmon) keert als directeur van een luchtvaarmaatschappij terug naar Napels dat hij destijds hielp bevrijden. Antonio herkent hem in een televisie-uitzending en zoekt hem direct op in zijn hotelkamer. Robert was destijds het liefje van zijn zuster Maria en de complete familie heeft veertig jaar op zijn terugkeer gewacht. Om het wachten te verzach ten heeft Antonio namens Robert al die jaren brieven 'aan zijn zuster gestuurd. Daarin werd van de onwaarschijnlijkste heldendaden kond ge daan. Na het al zo vaak opgevoerde spelletje van aantrekken en afstoten, worden Robert en Antonio weer de maatjes van vroeger. De Amerikaanse zakenman hervindt het plezier in zijn leven en aan het slot kan hij nog echt een heldendaad verrichten. Waarmee tevens aan één van Antonio's levenswijsheden wordt voldaan: 'Het gaat erom wat je wilt zijn'. Ettore Scola keerde voor 'Macaroni' terug naar de burleske komedie zoals hij die tien jaar geleden maakte met 'Brutti, Sporchi e Cattivi', al is het minder grof en naar Amerikaans model gestyleerd. Wie Scola lief heeft om zijn psychologische drama's als 'Una Giornata Particolare' en 'Passione d'Amore', zal dus met iets heel anders rekening moeten hou den. De geslaagde combinatie van Lemmon en Mastrianni maakt in geval van teleurstelling echter een hoop goed. BART JUNGMANN Tussen Jack Lemmon en Marcello Mastroianni ontstaat iets speciaals in 'Macaroni'. (foto p.r.) 'Dust'; regie: Marion Hansel; hoofd rollen: Jane Birkin, Trevor Howard en John Matshikiza; theater: Kijk huis t/m zondag, Filmhuis LVC 12 t/m 16 maart. De Belgische regisseuse Marion Hansel heeft met 'Dust' een zeer in ternationale film gemaakt. Het is een Belgisch-Franse coproduktie, met twee bekende Engelse acteurs in de hoofdrollen. De film is opge nomen in Spanje, speelt in de Kaapprovincie en is gebaseerd op en roman van de Zuidafrikaanse schrijver J.M. Coetzee. Zo'n inter nationale opzet is geen garantie voor een ook in kwalitatief opzicht meer dan provinciaals produkt. Maar in dit geval is er sprake van een film van allure, die terecht een Zilveren Leeuw op het festival van Venetië wegsleepte. Hansel heeft Coetzee's roman 'In the heart of the country' goed gele zen en in haar film nauwgezet ge volgd. Midden in een verlaten vlak te staat een boerderij waar Magda, een verzuurde oude vrijster, met haar vader en enkele zwarte be dienden woont. Haar leven bestaat uit het stofvrij houden van de wo ning en het verzorgen van haar va der. Zwijgend geeft ze sinds jaar en dag gehoor aan zijn norse bevelen. Het is een strak geregeld, kleurloos bestaan, waarin voor haar geen ruimte is voor aandacht en weder liefde. De enige vorm van contact is die tussen de 'baas' en de 'knech ten'. Magda wordt echter door haar vader als slaaf behandeld en door de bedienden alleen met een on derdanig 'Yes miss' aangesproken. Voor haar zal niet een verzoenende tussenpositie zijn weggelegd, maar ze valt tussen de wal en het schip. Dit is de situatie waarin Magda tot een gefrustreerde en in zichzelf ge keerde vrouw is geworden, die fan taseert over erotiek en vader moord. De komst van de jonge vrouw van knecht Hendrik verstoort dit verre van ideale, maar toch harmo nieuze leven. De baas wordt name lijk op slag verliefd en als een oude bok probeert hii met snoepjes en cadeautjés het groene blaadje voor zich te winnen. Een bejaard zwart echtpaar ziet het onheil aankomen en pakt z'n biezen. Wanneer de va der van het meisje zijn maïtresse heeft gemaakt, mag Magda hen beiden bedienen, terwijl Hendrik zich bezat. Magda kan haar jaloezie en woede niet bedwingen en ver moordt haar vader. In de gewijzig de situatie probeert Magda contact te zoeken met Hendrik en het, meisje Klein Anna. Van haar wil zij' leren hoe je mooi moet zijn en hoe jc een man moet behagen. De drempel tussen blank en zwart, meester en knecht kan echter niet met vriendelijkheid worden over schreden. Slechts tijdelijk wordt 'Brewster's millions'; regie: Walter Hi!!; hoofdrollen: Richard Pryor, John Candy en Lonette McKee; theater: Lido, Leiden; alle leeftijden. Iedereen droomt er wel eens van de honderdduizend te winnen, of opeens een erfenis van een onbe kend suikeroompje te krijgen. In die dróóm weet je precies wat je met al dat geld zou doen: einde lijk die auto of dat huis kopen, ein delijk die wereldreis maken. 'Geld maakt niet gelukkig...' luidt het spreekwoord'... maar het helpt wel', voegt menigeen meteen toe. Hollywood is nog steeds de droomfabriek bij uitstek. AJs onze eigen dromen niét uitkomen dan maar naar de film om ze in vervul ling te zien gaan. Enerzijds is het prettig om te zien dat een ander slaagt, waar jij faalt (het geeft je de illusie dat het doel niet geheel on bereikbaar is), anderzijds doet je goed wanneer je bemerkt dat de held op het witte doek een even grote stumper is als jij. Aan beide wensen van het publiek komt 'Brewster's Millions' tegemoet. Richard Pryor is (na bijvoor beeld Chaplin en Woody Allen) het type van de schlemiel en de verlie zer. In 'Brewster's Millions' speelt hij een pitcher die aan het eind van zijn carrière is. Zijn club, de Hacr kensack Bulls, speelt op een achteraf veldje, waarover ook tij dens de wedstrijd een goederen trein rijdt. Natuurlijk droomt hij van een toekomst in de hoofdklas se, maar als hij door een knokpartij in de cel belandt, kan zijn tweede rangs club de borgtocht niet eens betalen. De film opent met de tekst: 'Dit is het verhaal van Montgomery Brewster, 2e rangs pitcher op het slagveld van het leven, die de Ame rikaanse droom met een rotklap op zich af zag komen'. Dat gebeurt wanneer een oudoom Monty zijn hele vermogen nalaat, 300 miljoen dollar. Maar er zit wel een addertje onder het gras. Op een filmpje legt de oude man uit, dat hij ooit eens is betrapt op het roken van een si gaar. Als straf werd hij met een kist sigaren opgesloten tot hij al die si garen opgerookt had. Dat had hem er voorgoed van genezen. Om Mon ty het uitgeven van geld ook tegen te maken, moet hij in dertig dagen 30 miljoen dollar uitgeven, zonder de ware toedracht te verraden, zon der geld weg te geven of een dozijn Picasso's als brandhout te gebrui ken en zonder bezit te vergaren. Natuurlijk neemt Brewster de uitdaging aan. Dat moet leiden tot een reeks leuke situaties, maar die blijven helaas uit. Half New York mag mee gaan lunchen, iedereen wordt op de duurste champagne getracteerd, mensen worden voor waarzinnige bedragen ingehuurd om overbodig werk te verrichten," maar iets aardigs brengt dit niet met zich mee. De verkwisting werkt zelfs irriterend, omdat je als toeschouwer niet de kans krijgt mee te denken over wat met het geld moet gebeuren. Het geld moet slechts verdwijnen, weggegooid worden. Dat is niet leuk, dat is jam- 'Trading places', een film met in wezen hetzelfde onderwerp was een kostelijke komedie, vol grap pen en misverstand. De scenario schrijvers van die film hebben in 'Brewster's Millions' dat niveau nooit weten te bereiken. L.E. de kloof met geweld overbrugd, namelijk wanneer Hendrik Magda verkracht. De angst om toch als zwarte van de moord op de baas beschuldigd te worden doet Hen drik en Klein Anna vluchten: Magda blijft alleen achter, over geleverd aan haar fantasieën. De boerderij vervalt en zij lijkt niet in staat er iets aan te doen. In de laat ste scène herneemt zij de dagelijk se routine, het opwinden van de klok het bereiden van de maaltijd van haar vader. Hij zit in een rol stoel en lijkt mild gestemd. Samen kijken ze tevreden uit over de vlak te. Net als in het boek wordt het niet duidelijk of alleen de laatste scène een fantasie van Magda is, of juist al het voorafgaande. Moet de moord en al wat volgt opgevat wor den als een wensdroom van de gef rustreerde dochter, of is het laatste shot de fantasie van een waanzin nige vrouw in haar eenzaamheid? Iedereen mag zijn eigen keuze ma ken, want in wezen doet het er niet veel toe. Wie de film 'Dust' in samenhang ziet met de roman 'In the heart of the country' kan alleen maar be wondering hebben voor Hansel. Natuurlijk is een aantal zaken uit het boek in de film verloren ge gaan, maar de psychologische spanning is duidelijk bewaard ge bleven. Dat is geen gering compli ment voor een verfilming van een roman die geheel bestaat uit het in nerlijke relaas van een verwarde vrouw. Ook voegt de film dingen aan het verhaal toe, zoals de troosteloze vlakte, het onvruchtba re land waar de wind vrij spel heeft met het stof Öoit maakte Jane Birkin furore met haar zwoele liedje 'Je t'aime', nu maakt zij ongelooflijk indruk met haar rol van lelijke vrijster, die afwisselend op een vogelverschrik ker en een boze heks lijkt. LEONARD ENGEL GOEDEREEDE (GPD) - Het Zeeuwse landschap biedt een troosteloze aanblik. Maar in het pittoreske stadje Goedereede is het een drukte van belang. Daar wor den door de mensen die bezig zijn met de opnamen van de nieuwe Nederlandse speelfilm 'Op hoop van zegen' dag en vooral nacht ge werkt. Daar is geen tijd om even te schuilen voor de kou en de gieren de wind. Al een hele week wordt er alleen 's nachts gedraaid. Nachtopnamen onder haast Siberische omstandig heden en dè kou en de snijdende wind hebben al slachtoffers geëist. Regisseur Guido Pieters is er een van: hoge koorts, hoekten en blaf fen. door Hein Kropman Zodra het daglicht verdwenen is, wordt de camera in de oude vis serswoning weer opgesteld. Draai en tot de volgende ochtend, tot het weer licht wordt. Het is voor ieder een heel zwaar en wat misschien nog erger is, het gaat allemaal erg traag. In de anderhalve week dat de opnamen nu duren is er al een achterstand van een hele draaidag ontstaan. Dat moet op de een of an dere manier ingelopen worden, maar onder deze zware omstandig heden zal dat zeker niet makkelijk zijn. De kou blijft ook zeker niet bui ten de deur in de visserswoning aan de Varkensmarkt in Goederee de waar gefilmd wordt. De wind giert door de vele gaten en kieren van het kleine huisje. Een gaska chel loeit, maar is niet in staat ook maar iets van warmte af te geven. En hoe moet de man zich voelen die open en bloot bovenop de kerk toren de 'vuurtoren' bedient. Om zijn film zo authentiek moge lijk te houden wil regisseur Pieters die vuurtoren constant draaiend hebben tijdens de opnamen. Een batterij zeer sterke lampen is daar voor ingehuurd en die lampen draaien in het ritme van een echte vuurtoren constant door als de ca mera loopt. Maar er moet wel ie mand steeds aanwezig zijn bij die set lampen, of op een hoge kraan, of anders op de kerktoren van Goe dereede. Je moet er wel de hele nacht staan. Medewerking Over de medewerking van de be volking heeft Pieters niets dan lof. „Goedereede ziet er opeens uit als klein Hollywood". Mensen hebben de antennes van hun televisie van het dak gehaald, hebben luiken voor de ramen gemaakt, waar no dig hun woningen opgeknapt en geschilderd. Centraal in het Goe- dereedese gebeuren staat de plaat selijkekroeg, de Gouden Leeuw. Verzamelpunt van zowel de au tochtonen als de filmmensen. Het is er warm en cognac of Beeren- burg helpt uitstekend tegen koude voeten. Rijk de Gooyer moet toch wach ten op het moment waarop zijn aanwezigheid voor de camera ge wenst is en vermaakt de hele kroeg met zijn verhalen. Het begint erop te lijken dat hij de hele nacht door kan gaan met anecdotes vertellen en moppen tappen, want de opna men lopen weer uit en zeer waar schijnlijk komt Rijk die nacht hele maal niet meer voor de camera. Regisseur Guido Pieters, dikke jas, wollen das, blauwe muts en een collectie medicijnen voor zich om de koorts tegen te gaan, vindt tóch even tijd om te praten. Begint over de problemen die er waren bij een nachtopname vol regen, storm en bliksem. De regenmachine, be diend door special effectsman Har ry Wiessenhaan werkte helaas maar heel even, omdat het water in de installatie bevroor. De druppels op de ruiten van Kniers woning be vroren meteen. Tien jaar geleden al was Pieters bezig met hét 'Op hoop van zegen'- project, maar toen bleek het finan cieel niet rond te komen. Na het gi gantische succes van Pieters voor laatste speelfilm 'Ciske de Rat' bleek producent Matthijs van Heij- ningen dit project wel financieel aan te willen. De verfilming van het bekende toneelstuk van Her man Heijermans dat in 1901 ge schreven werd en waarvan de rol van Kniertje gespeeld door Ester de Boer-van Rijk een toneelklas- sieker is geworden, staat begroot voor tussen de drie en vier mihoen gulden. In 42 draaidagen, waaron der tien op zee en vijf dagen in Londen, moeten de opnamen rond zijn. In augustus al moet de film in de bioscoop te zien zijn. 'Winning team' Opvallend dat bijna alle rollen in deze film worden gespeeld door ac teurs en actrices die ook in 'Ciske de Rat' de belangrijkste rollen had den. Danny de Munk, Rijk de Gooyer, Willeke van Ammelrooy,' aangevuld met Kitty Courbois, Huub Stapel, Renée Soutendijk en de 16-jarige Tamar van den Dop. Guido Pieters over die cast: „Ne ver change a winning team, lijkt het wel een beetje. Al die mensen die deze rollen spelen ken ik alle maal erg goed, ik weet wat ze kun nen en bij 'Ciske' heb ik enorm De voornaamste spelers in 'Op hoop van zegen': v.l.n.r. Kitty Courbois Renée Soutendijk, Huub Stapels, Rijk de Gooyer en Danny de Munk. goed met ze samengewerkt. Jam mer dat Linda van Dijck en Peter Faber geen tijd hadden, anders had ik ze ook een rol in deze film aange boden". Op de vraag waarom hij bij Heij ermans is uitgekomen antwoord Pieters: „Ik heb een sterke affini teit met dit soort onderwerpen. Een mooi verhaal mag best vaker verteld worden. Het is niet de eer ste keer dat 'Op hoop van zegen' wordt verfilmd, dat is al twee keer eerder gedaan. In een eerste versie als stomme film en weer wat later als de eerste Nederlandse geluids film. Het is een heel mooi verhaal waarin de mensen centraal staan. De structuur van het door Karin Loomans geschreven script blijft dicht bij het origineel, alleen zijn de karakters wat anders geworden, wat meer genuanceerder". Er moet die nacht nog heel wat gedraaid worden en vooraf gerepe teerd. Willeke van Ammelrooy en Tamar van den Dop, een jong na tuurtalent, moeten een korte scène opnemen. Het is koud op de slaap kamer in het krakkemikkige huisje aan de Varkensmarkt in Goederee de. Misschien wel door die kou en het al een week lang alleen maar 's nachts opnemen gaan de opnamen niet zo snel als gepland. Die opna meruimte is aan de krappe kant, door slaapgebrek en de zware om standigheden neemt de concentra tie wat af. Na een serie repetities kan er worden gedraaid. Cameraman Frans Bromet staat klaar, de set is uitgelicht en op een teken van de produktieleider begint buiten de 'vuurtoren' weer te draaien. De Varkensmarkt in Goedereede staat in een fel lampenlicht, de bewo ners van de pandjes aan die markt zullen daar zek er de hele nacht last van blijven houden. (OP)NIEUW oud 'Protector' - Schwarzenegger avontuur, Luxor, Leiden 'Brevysters Millions' Lido, Leiden 'Legend' - City, Katwijk 'Once upon a time in the West' - Klas sieke Western, City Katwijk, Euro, Al- phen. BLIJVERS 'Out of Africa' - Meryl Streep en Ro bert Redford hebben relatie in Afri kaans plaatjesboek, Lido, Leiden. 'Militaire academie' - vrouw maakt carrière in Amerikaans defensie-ap paraat, Trianon, Leiden en Euro, Al phen 'Plenty' - glansrol Meryl Streep in half geslaagde toneelverfilming, Lido, Leiden 'King Solomon's Mines' - spektakel in Afrika met reeks flauwe grappen, Ci ty Katwijk. 'A Chorus Line' - groots opgezet dans- spektakel met een wat vals klinkend sentiment, Lido, Leiden, Euro, Al phen. 'De Aanslag' - Harry Mulisch verfilmd, niet volledig geslaagd, Lido, Leiden 'Weird Science' - Twee jongens tove ren een mooie vrouw uit de computer en veroveren de wereld, Euro, Al phen. 'Back tot the future' - Vermakelijke reis terug naar de toekomst, City, Kat wijk. SEXFILMS 'Motel vol heerlijke spelletjes' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'Meisjes in extase' - Rex, Leiden. 'Orgie in New York' - Euro, Alphen. 'Militaire academie' - Euro, Alphen. 'A Chorus Line' - Euro, Alphen. 'Superboezem' - Eüro, Alphen. DEN HAAG 'A chorus line' - Asta (463500), al. 'Out of Africa' - Asta, al. 'Commando' - Asta, 16 jr. 'White nights' - Babylon (471656), al. 'Out of Africa' - Babylon, al. 'Macaroni' - Babyion, 16 jr. 'To live and die in L.A.' - Cineac (630637), 16 jr. 'The Protector' - Cineac, 12 jr. 'RAN' - Cineac, 16 jr. 'A chorus line' - Euro (667066), al. 'De aanslag' - Metropole (456756), al. 'Abel' - Metropole, al. 'Back to the future' - Metropole, al. 'Motief voor moord' - Metropole, 12 jr. 'Teachers' - Metropole, al. 'Fright night' - Odeon (462400), 16 jr. 'Brewster's millions' - Odeon, al. 'Back to the future' - Odeon, al. 'Militaire Academy' - Odeon, 16 jr. 'Slip into silk* - Le Paris (656402), 18 jr. 'Meisjes voor iedereen' - Le Paris, 18 jr- "Naked scents' - Le Paris, 18 jr. AMSTERDAM 'White nights' Alfa (278806), al. •Kiss of- 'Plenty' 'Agnes of God' - Alfa, al. 'Un amour de Swann' - Alhambra (233192), al. 'RAN'- Alhambra. 16 jr. 'A chorus line' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Commando' - Cinerama, 16 jr. 'Out of Africa' - Calypso (266227/ 234876), al. Tootsie' - Calypso, al. 'Jonge meisjes voor het grijpen' - Centraal (248933), 18 jr. 'Amadeus' - Cineac (243639), al. 'El Norte' - Cinecenter (236615), 16 jr 'Prizzi's honor' - Cinecenter, 12 jr. 'My beautiful Laundrette' - Cinecen ter, 16 jr. 'Enrico IV' - Cinecenter, 16 jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), al. 'De aanslag' - Cinema, al. 'Abel' - City (234579), al. 'Motief voor moord' - City, 12 jr. 'To live and die in L.A.' - City, 16 jr. The protector' - City, 12 jr. •Brewster's millions' - City, al. 'Fright night' - City, 16 jr. 'Back to the future' - City, al. 'Moskou gelooft niet in tranen' - Kri- terion, (231708), 16 jr. 'Zoo' 'Diva' - Studio K (231708), 16 jr. 'Sounds of sex' - Parisien (248933), 18 jr- 'The protector' - Rembrandtplein- theater (223542), 12 jr. 'King Solomon's mines' - Rembrandt- pleintheater, 12 jr. 'Kaos' - The Movies C245790), 16 jr. 'Los motivos de berxa' - The Movies, 16 jr. 'When father was away on business' - The Movies, al. 16 jr. 'De aanslag' - Tuschinski (262633), al. Teachers' - Tuschinski, al. 'Fright night* - Tuschinski, 16 jr. 'Motief voor moord' - Tuschinski, 12 jr. The best of Bond' - Tuschinski, 12 jr. 'Back to the future' - Tuschinski, al. 'Macaroni' - De Uitkijk (237460), 16 jr. TELEVISIE Pier Paolo Pasolini is als acteur te zien in zijn eigen 'II Decame- rone', waarin acht verhalen uit de cyclus van honderd van de Italiaanse dichter Bocaccio zijn verfilmd. Pasolini is de kunst schilder Giotto die de verbinding tussen de acht verhalen vormt. Silvana Mangano is in een van de verhalen te zien als de Madonna, (zaterdag, ned. 2. 23.10 uur). Op Duitsland 1 wordt zater dagavond 'Marathon Man' ge draaid, waarin Dustin Hoffman de hardloper Babe Lavy speelt die in een wereld van intriges te rechtkomt. Laurence Olivier als aardsschurk en Hoffman zijn uit stekend, maar de film ontspoort door walgelijk geweld. (23.50 uur). 'Eles nao usam black-tie' is de titel van een Braziliaanse film uit 1981. Tijdens een vakbondsstrijd in Sao Paulo breekt de zoon van een vakbondsleider de staking, omdat hij niet hetzelfde lot als zijn vader wil ondergaan. Regis seur Leon Hirszman behoorde in de jaren vijftig tot de 'Braziliaan se new wave-cineasten'. Bij de oprichting van de militaire dicta tuur in 1964 viel deze groep geën gageerde filmers uiteen. Met 'Eles nao usam black-tie' pakt Hirszman bijna twintig jaar later de draad weer op. (Dtsl. 1, 23.00 uur). Op Nederland 2 wordt maan dagavond 'The hot rock' van Pe ter Yates vertoond. Een jonge Robert Redford is hierin lid van Dustin Hoffman speelt Babe Lavy in 'Marathon Man', mor genavond om 23.50 uur, Duits land. 1. (archieffoto) een bende diamantrovers. (20.00 uur). Een diamantroof staat ook cen traal in 'The rough cut', waarin Burt Reynolds en Lesley Anne Down het rovende paar vormen, (donderdag, Nederland 2, 20.30 uur). De late film op Nederland 2 vrijdagavond is getiteld 'The late show'. Robert Benton regisseer de en Robert Altman was de pro ducent. Privé detective Ira Wells (Art Carney) is op zoek naar de moordenaar van zijn ex-partner. Hij loopt tegen de wilskrachtige Margo (Lily Tomlin) aan en via haar vindt hij een mogelijke op lossing van een gecompliceerde zaak. (23.30 uur) FILMHUIZEN Na de twee premières in Het Kijkhuis (zie elders op deze pagi na) is hier maandag de Antil liaanse film 'Désirée' van Felix de Rooy te zien. Een vrouw wordt zwanger, komt onder in vloed van een religieuze sekte en gaat onder druk van deze sociale omstandigheden ten onder. (20.00 en 22.15 uur) 'Préparez vos mouchoirs' van Bertrand Blier met Gérard De- pardieu en Patrick Dewaere volgt dinsdagavond. Een absur de komedie, waarin twee man nen proberen een vrouw geluk kig te maken. (20.00 en 22.15 uur) Woensdag 12 maart wordt 'Desperately seeking Susan' van Susan Seidelman vertoond. Een komische film over een jongeda me die zich verveelt en daarom op avontuur uit gaat, waarbij zij in de meest onmogelijke situa ties terechtkomt. Popfenomeen Madonna speelt een van de hoofdrollen. (20.00 en 22.15 uur). K O vertoont dinsdagavond 'A very natural thing' met Ro bert Joel, Curt Gareth en Bo White, een poging van regisseur Christopher Larkin om de homo seksualiteit uit de taboesfeer te halen.(20.15 uur) LAK-Cinema draait dinsdag avond 'Eboli' van Francesco Ro- si. Een arts wordt in 1935 wegens anti-fascistische activiteiten van Turijn naar een Zuiditaliaans dorpje gedeporteerd. Van intel lectuele observator van het plat- telandsbestaan wordt hij actief Madonna te zien in 'Desperate ly seeking Susan' woensdag avond in Het Kijkhuis. (foio ap> deelnemer. Gian Maria Volonté speelt de hoofdrol in deze verfilmde memoires van Carlo Levi. (20.00 uur) 'De Illusionist' is nog tot en met zondagavond in het Film huis LVC te zien (21.15 uur). Woensdag en donderdag 20.00 en 22.15 uur) en vrijdag tot en met zondag (21.15 uur) zal ook hier 'Dust' van Marion Hansel gaan draaien, (recensie elders op deze pagina)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17