Unieke verzameling werk Giacometti Alwin Bar briljant in Chopin-recital PODIUMBLIK 'Vrouwen en kunst' DINSDAG 4 MAART 1986 KUNST PAGINA 21 Redactie Pieter C; Rosier LEIDEN - Veelsoortig toneel deze week in de Leidse theaters. Daar naast nog een muziektheaterpro- duktie gebaseerd op 'Dantons Dood' van Georg Büchner door de toneelgroep Baal. Dantons Dood 'Dantons Dood' is bewerkt en ook geregisseerd door Mark Tim mer en van muzikale illustraties voorzien door Vera Vingerhoeds. De produktie, die eind januari in Amsterdam in première ging, staat woensdag- en donderdag avond in het LAK-theater. Mark Timmer heeft Büchners grote, historische drama terugge bracht tot een intiem tafelge sprek tussen drie personen. De radicale revolutionair Robe spierre en de gematigde Danton redetwisten over de morele gren zen van de sociale omwenteling. Ze worden geobserveerd door een vertegenwoordiger van het an cien regime die door zijn oppor tunisme aan de guillotine is ont komen. De bewerking is volgens een enkele weken geleden in de NRC verschenen recensie zo ri goureus, dat een nieuwe titel wél- licht beter zou zijn geweest. Robe spierre en Danton krijgen teksten de mond gelecjd van hun respec tieve medestanders uit het stuk, uit ander werk van Büchner en uit een ooggetuigeverslag van de moordpartijen in 1792. Het gaat Timmer, aldus de NRC, niet zo zeer om de feitelijke geschiedenis van de Franse revolutie als wel om de bloedige terreur waartoe menige revolutie vervalt, on danks haar gerechtvaardigde Han Romer, Pierre Bokma en Jack Vecht in 'Dantons Dood'. (foto pr) doelstellingen. Timmer laat de voorstelling beginnen met het af ruimen van een tafel. Vrijwel di rect daarop worden dezelfde schalen met hetzelfde voedsel weer opgediend, waarmee hij suggereert dat de intellectuele discussie die volgt over een zich zelf herhalend probleem gaat. Pierre Bokma en Jack Vecht voe ren als respectievelijk Danton en Robespierre een 'machtig interes sant' twistgesprek, waaruit de genialiteit van Büchner in elk ge val spreekt. Han Römer is de in twee satijnen kamerjassen gesto ken gastheer die het publiek op dronkemanstoon vertelt dat de gekozen volksvertegenwoordi ging de wil van het volk uit drukt: het ideaal van de burger lijke democratie, gezien door de ogen van een bezopen aristo craat. Terzijde van het speelvlak zit een kwartet van klarinet, saxo foon, cello en altviool dat soms de tekst, soms de gemoedstoestand van ieder van de drie toneelfigu ren illustreert met muziek van Vera Vingerhoeds. Behalve de NRC hebben ook andere landelij ke bladen veel aandacht aan Baals voorstelling besteed. Een voorstelling, die zowel impone rend als attractief wordt ge noemd. Het Atelier 'Het Atelier' is de eerste afleve ring van een serie toneelstukken, die Discordia dit seizoen onder de titel 'Feuilleton' uitbrengt. In het verleden voerde de toneel groep meer dan twintig teer uit eenlopende projecten uit: moder ne klassieken, klassieke kome dies, videowerk en collectief ge maakte stukken. Daarnaast is Discordia met nog vele andere stukken en scènes bezig geweest. 'Feuilleton' is in het leven geroe pen om deze stukken in een nieuw geconstrueerd toneelstuk te kunnen presenteren. Het LAK Hans Boskamp en Hanny Vree doen mee aan de volksmusical 'In Holland staat een huis'. (foto pr) Volksmusical Nooy's Volkstheater heeft in het afgelopen najaar een nieuwe produktie het licht doen zien. Een 'volksmusical' met als titel 'In Holland staat een huis' en met medewerking van de liedjeszan ger Ben Cramer. Nooy's Volks theater reist er stad en land mee af en staat er woensdag- en don derdagavond mee op de planken van de Leidse Schouwburg. Het gegeven van 'In Holland staat een huis' is ontleend aan een Nederlandse film uit 1936, 'Komedie om geld'. De situatie is overgebracht naar 1948, de pe riode kort na de Tweede Wereld oorlog, de tijd van woningnood en revolutiebouw. Centraal staat een bankloper die ontslag heeft gekregen omdat hij fraude zou hebben gepleegd maar later als directeur terug mag komen. Een 'rol, die wordt vertolkt door Piet Hendriks. Wat Ben Cramer be treft, zijn taak is het om de rol van een arme straatjongen te vertolken met alle gevoeligheid en blijmoedigheid uit het toneel tijdperk van toen. Heieen van Meurs heeft de voorstelling, waarin ook bekenden als Dick Rienstra, IJf Blokker, Hans Bos kamp, Hanny de Vree, Herbert Joeks, Lies de Wind en Guikje Roethof staan, geregisseerd. 'In Holland staat een huis' is ge schreven door Dick Nooy, de lied teksten zijn van Rob Chrispijn. Les Bonnes Speciaal voor leerlingen van middelbare scholen is de (Fran se) voorstelling 'Les Bonnes' op vrijdagavond in het theater aan de Oude Vest bedoeld. Jean Genet geeft in dit spel van voortdurende rolwisselingen zijn onbarmhartige, zwarte kijk op de menselijke natuur. De mens is Scène uit 'U spreekt met uw moordenaar' met o.a. Marijke Merckens (links) en Kees Brusse (rechts). (fotoJoDua) naar Genets inzicht slecht en cor rupt. De drie karakters vi deze eenacter zijn Madame en haar bedienden, de zusjes Claire en Solange. Deze laatsten hebben een haat-liefde verhouding tot hun meesteres, die op een hautai ne manier mild en vriendelijk voor hen is. Maar ook de verhou ding tussen de zusjes onderling is er één van uitersten. Het thema van het stuk is macht. De macht van mevrouw over haar bèdienden, maar ook andersom, en de machtsstrijd tussen Claire en Solange onder ling. Deze machtsstrijd krijgt ge stalte in het rollenspel van de zus jes als mevrouw van huis is, waarbij Claire Madame speelt en Solange Clair. In dit tot in het absurde doorgevoerde rollenspel eindigt de strijd om de nacht met de dood. Thriller Kees Brusse, Marijcke Merc kens, Maxim Hamel, Eddy Brug man en Johan Ooms. Dit bekende vijftal speelt zaterdagavond in de Leidse Schouwburg de klassie ke thriller 'U spreekt met uw moordenaar'. Het stuk, ooit om schreven als 'de meest spannende thriller aller tijden', is in de ja ren vijftig opgevoerd door de Ne derlandse Comedie. Het is nu als vrije produktie geregisseerd door Jo Dua. De titel van het stuk en de namen van de spelers - Kees Brusse als de inspecteur - staan er ongetwijfeld borg voor dat het aardig vol zal lopen in het Oude- Vesttheater, alle wat minder ge lukkige publiciteit die er naar aanleiding van de première rond deze produktie is geweest ten spijt. De Leidse toneelgroep 'Impe rium' vervolgt vrijdag- en zater dagavond in het eigen Micro theater haar reeks voorstellingen van Ibsens 'Hedda Gabler'. Aan vang 20.30 uur. LEIDEN - 'Vrouwen en kunst'. Onder dit motto wordt donderdag ochtend in de burgerzaal van het Leidse stadhuis een forumdiscus sie gehouden. De gemeente Leiden wil door middel van deze forum discussie aan de vooravond van de Internationale Vrouwendag extra aandacht schenken aan de positie van vrouwelijke kunstenaars en hun werk. Aan de hand van korte inleidin gen zal forumvoorzitster Yvonne van Baarle (secretaris van de Raad voor de Kunst) de discussies op gang brengen met vragen als hoe staan vrouwelijke kunstenaars an no 1986 er voor, welke belemme ringen ondervinden zij, is er bij vrouwelijke kunstenaars behoefte aan speciale aandacht binnen het (gemeentelijke) beleid, bestaat er feministische kunst. Achter de forumtafel zullen voorts plaats nemen Liesbeth Brandt Corstius, directeur van het Arnhems Gemeentemuseum, Fred Kuijers, wethouder van cultuur in Leiden, Astrid Roemer, schrijfster, Gerti Bierenbroodspot, beeldend kunstenares, Nouscka van Brakel, filmregisseuse en Marijke Frijling, actrice. De discussie begint om tien uur en duurt tot half één. Ter gelegenheid van de Interna tionale Vrouwendag zal in de Hooglandse Kerk een tentoonstel ling worden gehouden onder de noemer 'Vrouwen en Kunst. De ex positie, die 's middags om vier uur wordt geopend door wethouder Henriette van Dongen van onder wijs, samenlevingsopbouw en emancipatie, duurt tot en met 16 maart. Werk van vrouwelijke kun stenaars is overigens deze maand ook te zien in Galerie De Burcht, Galerie Fotomania en in het pand Caeciliastraat 18. Concerten K&O LEIDEN - De maandagenda van K&O laat voor de komende weken een gevarieerd muziekaanbod Is de pianist Alwin Bar gister avond in de Kapelzaal begonnen met zijn Chopin-cyclus, die een vervolg krijgt op 17 maart en 7 april, op woensdagavond 5 maart treedt in dezelfde zaal een trio op, bestaande uit Quirijn van Rechte- ren Altena (contrabas), John Mac- Farlane (klarinet), en Henk Briër (piano). Dit trio speelt werken van Von Weber, Hindemith, Bruch, Glinka e.a. Op donderdagmiddag 6 maart is er een lunchconcert tijdens welk de pianist Edward Eikner werken zal vertolken van Scarlatti, Mozart en Liszt (aanvang 12.45 uur). Op vrijdagavond 7 maart is er een optreden van de bariton Mei- nard Kraak en de sopraan Elena Vink met het Italienisches Lieder- buch van Hugo Wolf. Dc Amerikaanse pianist Steven Mayer verzorgt zondagochtend 9 maart het koffieconcert in de Stadsgehoorzaal (Liszt, Stravins ky, Schumann) en de Turksepia- nist Huseyin Sermet speelt maan dagavond 10 maart in de Kapelzaal Mozart, Van Beethoven en Liszt. En op woensdagvond 12 maart zingt de mezzo-sopraan Vera Ver zijden er liederen van Schumann, Strauss, Ravel en Debussy. Tentoonstelling 'Alberto Giacomet- ti 1901-1966 - beelden, schilderijen, tekeningen en grafiek', t/m 11 mei. Haags Gemeentemuseum, Stadhou derslaan 41, Den Haag. Geopend di. za. van 10-17 uur, zo. van 13-17 Catalogus verkrijgbaar 29,50). DEN HAAG - Als resultaat van een uitwisselingsprogramma tussen de 'Fondation Maeght' in het Franse Saint-Paul-de-Vence n het Haags Gemeentemuseum 3 tot en met 11 mei in Den Haag en belangrijke verzameling beelden, schilderijen, tekenin gen en grafiek van de Zwitserse kunstenaar Alberto Giacometti zien. Aan de hand van deze collectie, die verder aangevuld is met stukken uit het bezit van Ga lerie Adrien Maeght in Parijs, wordt een beeld geschetst van Giacometti's werk vanaf 1926 tot 1966, zij het dat hier slechts één voorbeeld uit de periode van zijn contacten met het surrealis me getoond is. De naam Giacometti roept misschien bij velen beelden op van langgerekte, dunne bronsfi guren. Als primeur is voor het eerst in ons land in dit overzicht ook het plastische werk van Gia cometti opgenomen. Een aantal van de schilderijen maakte eer der deel uit van de vorig jaar in het Stedelijk Museum in Amster dam gehouden tentoonstelling 'La grande parade'. Giacometti was niet een beeldhouwer die toevallig ook nog schilderde of andersom. Hij kende een duide lijk onderscheid tussen beide kunstvormen getuige zijn uit spraak: "Voor mij is de beeld houwkunst alleen dat wat men door middel van beeldhouw kunst kan uitdrukken. Alles wat men door middel van de schil derkunst kan uitdrukken moet men bij voorkeur uitdrukken door de schilderkunst". Ondanks deze duidelijke scheiding bestaat er een verwe venheid in benadering, die zich laat aanwijzen in de manier waarop hij zijn modellen vaak frontaal gezien afbeeldt, terwijl hij daarnaast in het schilderij van mevrouw Maeght de ogen heel plastisch grote diepte weet te ge ven maar de uitvoering van 'Dunne buste op voetstuk' ppval- lend plat is. Giacometti's beelden uit de ja ren twintig laten de doorwerking zien van de invloed van het Ku bisme en de primitieve kunst, zo als 'Lepelvrouw' en 'Het paar'. Gedurende een aantal jaren raak te Giacometti door zijn zoeken naar de uitbeelding van zijn geestelijke wereld en de trans parantie van de ruimte betrok ken bij het surrealisme. De voor man van deze beweging, André Breton, erkende in het beeld 'Het onzichtbare object' uit 1934 nog surrealistische kenmerken maar Giacometti raakte datzelfde jaar uit de gratie toen hij besloot voortaan weer naar model te gaan werken. Afgezien van enke le kleine gipsobjecten, legde hij zich vooral toe op het tekenen. Pas in 1946 maakte hij weer beel den, waaronder die met de zo ty perende Giacometti-vorm. Een bijdrage uit de rijkgeïllu- streerde catalogus behandelt de beelden die ontstonden tussen 1947 en 1966, het jaar van Giaco metti's dood. De lange, broze beelden van staande of lopende mannen en vrouwen zijn met naar verhouding zware voeten in de sokkel verankerd. Het hand schrift van Giacometti is zicht baar in het ruwe oppervlak, dat ontstaat door het toevoegen en weer weghalen of inkrassen van de klei. Een film van David Syl- In Haags Gemeentemuseum Albert Giacometti: schets boek, krijt op papier (1951) (foto pr) Alberto Giacometti: Lopende man, brons (1960) Eerste recital van een Chopin-cyclus door dc pianist Alwin Bar. Fantasie op. 49, impromptu's op. 29, 36, 51 en 66, barcarolle op. 60, sonate in b op. 58. Gehoord in de Kapelzaal van K&0, 3 maart. LEIDEN - "Je moet als uitvoerend musi cus altijd vreselijk overdrijven". Dit is een uitspraak die ik vroeger wel eens hoorde en waarvan ik steeds meer overtuigd raak dat die onwaar, ja zelfs schadelijk is. De gevol gen kunnen zijn: gezwollen voordracht, on echt sentiment, te harde fortes, overdreven rubato. De pianist Alwin Bar laat horen hoe het anders kan. Door jarenlange ervaring is hij zeer vertrouwd geraakt met het oeuvre van Frédéric Chopin. Wars van elke shownei ging, weet hij op een vanzelfsprekende en doorleefde wijze de karakteristieke zange righeid van deze componist te laten horen. Geholpen door een soepele techniek en een betrouwbaar geheugen laat hij de vleugel zingen in een vloeiende notenstroom. Dat deze muziek vaak meer tot haar recht komt in salons of kleine zalen dan in enorme con certgebouwen, bleek uit het begin van de fantasie op. 49: introvert maar toch expres sief voorgedragen. Verschillende stemmin gen werden tijdens het recital naar voren gebracht: parelend en briljant in het begin van de impromptu op. 29 in As. vol en so noor verderop in dit stuk. poëtisch in de impromptu op. 36 in Fis, lieflijk golvend in de barcarolle op. 60. Alwin Bar's pianospel maakt een klassie ke indruk: rubato (ritmische vrijheden) wordt met mate toegepast en de poëtische momenten worden niet zoetelijk of over dreven. Alleen vond ik de impromptu op. 51 in Ges te snel, te onritmisch en daardoor rommelig gespeeld, evenals sommige ge deelten in de sonate in b na de pauze. Het laatste deel van deze sonate, het presto ma non tanto (snel maar niet overdreven) kan de toehoorder als in een snelstromende ri vier meevoeren, maar bij het tempo van de ze pianist kwam meer het beeld op van een waterval. Gelukkig bracht de toegift, het lied van de meimaand van Tsjaikowski. de rust en de sfeer weer terug. Al met al een avond met veel poëzie en briljant pianospel, waarin het redelijk opge komen publiek ervan kon genieten hoe Chopin een vleugel kan laten klinken. Op de maandagen 17 maart en 7 april is Alwin Bar weer te beluisteren in deze Chopin-cv clus met mazurka's, etudes, ballades, schei zo's, nocturnes, walsen en polonaises FRANK DEN HERDER vester uit 1964 laat schitterend zien hoe Giacometti op bijna ma gische wijze het materiaal behan delt door uiterst suggestief met een enkele duimbeweging de klei weg te duwen. De afwijkende verhoudingen van de figuren en de enorme maatverschillen tussen de geëx poseerde beelden onderling heb ben ongetwijfeld te maken met het fundamentele probleem dat in het werk van Giacometti een rol speelt - de relatie tussen de werkelijkheid en zijn eigen visie daarop. Zowel in sculptuur als in de overige stukken ging het niet om de uiterlijke gelijkenis maar om het weergeven van het beeld dat zich in zijn geest gevormd had. De door Giacometti beoog de gelijkenis was bereikt als hij vat had op de verhouding tussen de figuur en de omringende ruimte; de kleine of juist de grote afmetingen van de langgerekte vormen waren het gevolg hier van. Giacometti wilde doordrin gen tot de essentie en probeerde het ongrijpbare vast te houden in een allesomvattend beeld. Deze kern in het werk en zijn ervaring van de werkelijkheid, heeft er vaak toe geleid dat Gia cometti een existentialistisch kunstenaar genoemd werd maar zelf wees hij dit van de hand: "Er wordt zoveel gepraat over exis tentiële angst, net of het wat nieuws zou zijn!". Vooral na de Tweede Wereld oorlog kreeg Giacometti's werk grote bekendheid. In deze perio de kwamen veel journalisten en fotografen haar Parijs, waar hij het grootste deel van zijn leven gewerkt heeft. Als toevoeging bij de tentoonstelling zijn in het prentenkabinet van het museum fotoseries geëxposeerd van een drietal fotografen, onder wie twee Nederlanders. Emmy And- riesse en Jan Coppens, die res pectievelijk in 1948 en 1964 Gia cometti in zijn atelier bezocht hebben. De persoon en het werk van Giacometti fascineren ook nu nog velen. De kunstenares Gerti Bierenbroodspot vertelde enige tijd geleden in een radio programma dat in haar schilde rijen ongemerkt Giacometti-fi- guren verschijnen. Giacometti inspireerde de schrijver J. Bern- lef tot het maken van gedichten, waarvan enkele voorbeelden in de catalogus zijn opgenomen Het is vrijwel onmogelijk om in kort bestek een goed beeld te geven van deze kunstenaar en zijn werk. De tentoonstelling en de catalogus samen verhelderen in dit opzicht veel. Giacometti komt naar voren als een bijzon dere, gedreven kunstenaarsper soonlijkheid, die ondanks zijn contacten een éënling was. Het geheel weerspiegelt het gevecht dat hij steeds opnieuw in zijn werk aanging met de werkelijk heid, een opgave waarvoor vele kunstenaars zich gesteld zien. Tijdens de opening van de ten toonstelling gaf Bernlef m een inleiding heel goed weer wat Giacometti voortdurend heeft bezig gehouden - het onzichtba re. de tijd te grijpen. De onzeker heid van die worsteling sprak Giacometti uit in zijn woorden: "Je n'ai jamais réussis" (het is me nooit gelukt). NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21