EG is voor Deense boer enige keus 'Wij hebben in de kapel gebeden; Marcos huilde' Reportage DINSDAG 4 MAART 1986 PAGINA 11 Kardinaal Sin weerliield dictator van zelfmoord MANILLA - „Gewoonlijk plegen dictators zelfmoord op het mo ment dat zij de macht verliezen. Ik wilde niet dat president Marcos zichzelf van het leven zou beroven. Wij zijn samen naar de kapel ge gaan en hebben gebeden. Marcos huilde". Zo herinnert Jaime kardinaal Sin zich zijn laatste ontmoeting met Ferdinand Marcos op 25 fe bruari. In zijn werkvertrek in het bisschoppelijk paleis in een voor stad van Manilla blikt de geestelij ke leider van de katholieken op de Filippijnen terug op die laatste dra matische momenten in Malaca- nang. Marcos was die woensdagoch tend een wanhopig man. Na zijn nachtelijke telefoongesprek met de kardinaal en met minister Pon ce Enrile die zich in kamp Crame had gevoegd bij generaal Fidel Ra mos, realiseerde hij zich dat het met hem gebeurd was. Enrile dreigde met een beschieting van zijn paleis. En voor de hekken dromden duizenden door Bob Mantiri „Ik raadde hem aan te vertrek ken. Hij weigerde aanvankelijk, want hij zei tegen mij: ik zal tot mijn dood blijven vechten. Ik waarschuwde hem dat een bloed bad dan onvermijdelijk zou zijn. En dat men hem niet zou ontzien en hem zeker om het leven zou brengen", vertelt Sin. Wat er daarna gebeurde is be kend. Een helikopter bracht de president, zijn vrouw en kinderen naar de Amerikaanse basis Clark, vier uur eerder dan de bedoeling was. „Ik was opgelucht toen ze wa ren vertrokken". Vierentwintig uur na het drama vertelde een Amerikaan die er in was geslaagd het paleis binnen te komen: „Er hing een sfeer van diep menselijke tragedie". Een verbor gen camera registreerde de volgen de beelden: in de eetkamer ston den de schotels met eten nog op tafel. Onaangeroerd. Op de toiletta fel in de badkamer van Marcos lag zijn bril. Het bed was haastig opge maakt, want aan de linkerzijde was het laken niet ingestopt. Aan het voeteneind lag zijn pyama. Zijn slaapvertrek hield het mid den tussen een apotheek en een operatiekamer. Overal lagen medi cijnen, verband en andere hulp middelen, zuurstofcylinders, een nierdialyseapparaat, een zieken huisbed en een verrijdbaar toilet. Op een van de werktafels lagen kranteknipsels en een nog openge slagen boek. Marcos heeft zijn politieke rivale mevrouw Cory Aquino gesmeekt hem naar zijn geboorteprovincie Ilocos Norte te laten gaan. Cory vertelde hem dat zij dat niet kon toestaan omdat zijn verblijf in het land tot een burgeroorlog zou lei den. Haat „Het vertrek van de dictator was onvermijdelijk". Het moest er uit eindelijk van komen, zegt Sin, die ondanks zyn openlijke kritiek op Marcos toch een nauwe relatie met de familie onderhield. „Ik heb het hem midden in zijn gezicht ver teld: het volk haat u; ik weet het omdat ik dicht bij de mensen sta; men haat u omdat er geen rechtvaardigheid is, geen vrijheid, wei onderdrukking". - Haatte u hem ook.' „Nee, ik haat hem niet. Ik haat onrechtvaardigheid. Ik hou van de zondaar, maar ik haat de zonde. Ik hou van de communisten, maar haat het communisme. Daar zit een groot verschil in". - U speelde een cruciale rol bij het ten val brengen van Marcos. Als de kerk zich afzijdig had gehouden was de uitkomst dan anders ge weest? „Wij hebben ons met de zaak be moeid omdat wij een bloedbad en Kardinaal Sin wordt enkele dagen toegejuicht. geweld wilden voorkomen. Het was niet onze bedoeling geweest om de ene groep aan de macht te brengen en de andere er uit te werken. Wij geloven dat het onze plicht is om het volk te bescher men. En daarom riep ik het volk op om de twee heren die onder vuur werden genomen (generaal Fidel Ramos en minister van defensie Ponce Enrile die zich hadden ver schanst in Camp Crame) te be schermen. Marcos had ze anders vernietigd". - Waar ligt in zo'n situatie de scheiding tussen kerk en staat? „Wij hebben ons niet gemengd in staatszaken. Tijdens de verkiezin gen hebben wij ons beperkt tot de morele aspecten ervan. Die waren: eerlijke verkiezingen, waarbij aan het volk wordt overgelaten wie het als leider wil hebben. Wij hebben de verantwoordelijkheid om de soevereiniteit van het volk te her stellen zodat zij die leider kunnen kiezen". - Voelt u zich niet als een ajatol- la? „Afgezien van het feit dat ik geen baard heb, heb ik heb geen enkele ambitie om macht in handen te hebben. Maar mijn rol als geeste lijk leider beperkt zich niet slechts tot het werk van een zieleherder. Ik zal weer op de barricaden te vin den zijn als er een situatie ontstaat waarbij de levens van duizenden Filippino's op het spel staan. Het kan mij niet schelen om wat voor gelegenheid of motivatie het dan gaat. Als er gevaar is voor mijn volk moet de pastor ingrijpen". Vaticaan - Hoe heeft het Vaticaan gerea geerd op uw bemoeienis in deze machtsstrijd? „Ik kan mij in elk geval niet voorstellen dat Rome er door in verlegenheid is gebracht. Want uit eindelijk zijn de bisschoppen er voor om het volk te leiden. Rome zweeg toen de gebeurtenissen hier naar een climax gingen. Daaruit concludeer ik dat mijn beleid juist - Waarom heeft de kerk dan niet in een eerder stadium ingregepen? „Wat wij deden is de ontwikke lingen voortdurend kritisch vol gen. Omdat wij ook geloven dat wij gezag moeten respecteren. Ons be leid was toen een beleid van kriti sche collaboratie. Samenwerking met het Marcos-regime is als een vrachtwagen met aanhang. Er is af stand, maar je mag niet te dichtbij zijn, want anders volgt een ontspo ring". - Als Marcos of zijn vrouw de wens te kennen geeft om terug te ke ren, wat zal dan uw reactie zijn? „Ik zal hem dat aftaden. Als zij waren gebleven waren zij door het volk vermoord". - Als zij na tien jaar toch weer willen terugkeren? „Wanneer zij nog in leven zijn. waarom niet? Misschien heeft het volk het hun vergeven" - Wat is de houding van de kerk jegens het Nieuwe Volksleger (NPA). waar een groot aantal priesters zijn ingegaan? „De NPA is geen echt marxisti sche beweging. Het zijn slechts on tevreden mensen die naar de ber gen zijn getrokken omdat zij woe dend waren op Marcos. Nu Marcos van het toneel is verdwenen, ko men zij terug naar de bewoonde wereld. De een na de ander, om zich over te geven. Daarom is het een zeer mooi gebaar van de rege ring om alle politieke gevangenen vrij te laten". „Under Marcos heb ik gepro beerd de politieke gevangenen los te krijgen, maar ik kreeg niet veel mensen los, hoogstens dertien per jaar. Maar ditmaal worden ze allen losgelaten. Het herstel van het rechtssysteem is een rechtvaardige zaak. Maar rechtvaardigheid zon der genade is tirannie en genade zonder rechtvaardigheid is zwakte. Rechtvaardigheid zonder liefde is socialisme en liefde zonder rechtvaardigheid is onzin". Sterk karakter - Denkt u dat Cory Aquino deze zware taak aankan'' „Ongetwijfeld. Ze is summa cum laude geslaagd voor wiskunde, ze heeft boeken geschreven en wie kan de staathuishouding beter doen dan een vrouw?". - Zal president Cory Aquino niet door de ambitieuze krachten wor den vermorzeld? „Ik denk het niet. Zy heeft een sterk karakter, zy is gelouterd als vrouw van Benigno Aquino. Maar het is nog te vroeg om haar te beoordelen. Zy is pas president De komende maanden zullen volgens de kardinaal verwarrend zijn. „De nieuwe regering moet op sleutelposten, die in handen zijn van Marcos' aanhangers, eigen mensen neerzetten. Dat is nu een maal de consequentie van de ver kiezingen". Hij vergelijkt de.wisseling van de macht met een 'grondige periodie ke onderhoudsbeurt'. „Wil je met een auto waarin 20 jaar lang iemand anders heeft gere den, veilig de weg op dan is het zaak dat vitale onderdelen door nieuwe zijn vervangen en dat roes tige scharnieren zijn geolied. Dit proces van machtsoverdracht zal pas over drie maanden zijn afge rond". „Maar ik zal niet toestaan dat de partij die nu de dienst uitmaakt het onmogelijk maakt dat de vroegere regeringspartij, KBL, niet kan functioneren. Er is een tendens bij een partij-aan-de-macht om die macht te misbruiken. Er moet een evenwicht zijn, een blok dat corri geert. Daarom kan de KBL (de par ty van Marcos) ook op mijn steun rekenen. Gereformeerden blijven nog in 'Oecumenische Synode' (GOD) De Gereformeerde Kerken in Nederland blijven voorlopig lid van de Gereformeerde Oecume nische Synode (GOS). Een voor stel om met de GOS te breken kreeg gisteren in Lunteren - waar de gereformeerde synode deze week bijeen is - 21 van de 73 stemmen. De synode vond mét haar commissie 'oecumene bui tenland', dat uittreden uit de GOS nu niet goed mogelijk is omdat een commissie, mede op aandringen van de Nederlandse kerk, zich beraadt over een wijzi ging van de opzet. De Gereformeerde Kerken in Nederland behoorden aan het eind van de jaren 40 tot de op richters van de GOS. waarin ruim dertig calvinistische ker ken zich hebben verenigd. De laatste jaren werden de Neder landers in dit gezelschap steeds meer aangevallen op on-gerefor- meerde opvattingen, bijvoor beeld over homofilie en het ge zag van de bijbel. Toch werd op de algemene vergadering van de GOS in Chicago (1984) een voor stel om de Nederlandse kerk te vragen de GOS per 1 januari 1987 te verlaten, verworpen. De GOS wilde, dat de Neder landse kerk haar pastorale ad vies van 1979 over homosexuele gemeenteleden zou intrekken Dat advies aan de plaatselijke kerken hield in, de homofiele naaste toe te laten tot het avond maal en de kerkelijke ambten. De gereformeerde synode be sloot gisteren, aan dat verzoek niet te voldoen. Synodeleden vóór uittreding typeerden de GOS als een hakke takkende organisatie die als oe cumenisch platform niet werkelijk functioneert. De com missie die zich over de opzet van de GOS buigt heeft het Neder landse voorstel om deze synode te veranderen in een vrijblijven de conferentie van kerken al af-, gewezen. (De GOS kon tot nu toe besluiten nemen met 'bindende kracht' voor de lid-kerken). Voorstanders van handhaving van het lidmaatschap wezen er op, dat de Indonesische en Ame rikaanse leden er waarde aan hechten, dat de Nederlandse kerk lid blijft. Zy kregen steun van de GOS-secretaris dr. P. Schrotenboer. Die zei gisteren, dat de andere lid-kerken uittre ding zouden uitleggen als een breuk van de Nederlandse kerk met haar eigen verleden. De predikant H. Wind uit Hee renveen kreeg geen meerderheid achter zich toen hij voorstelde, het lidmaatschap te laten afhan gen van de voorgenomen wijzi ging in de opzet van de GOS. Wel stemde de synode in met een voorstel van mevrouw E. van den Broek-van Vliet uit Gronin gen om de kwestie van de vrouw in het ambt binnen de GOS 'op passende wijze' aan de orde te stellen. Het synodebestuur en de syno decommissie 'oecumene buiten land' hebben op 20 maart in Leusden een ontmoeting met het bestuur van de Gereformeerde Oecumenische Synode. - De gereformeerde synode voelt niets voor een onderzoek naar de mogelijkheid om de band met de twee blanke apart heidskerken in Zuid-Afrika te herstellen. Met ruime meerder heid werd een voorstel voor zo'n onderzoek gisteren verworpen. De Zuidafrikaanse kerken hebben in de jaren 70 met de Ne derlandse gereformeerden ge broken, de grote Nederduits Ge reformeerde Kerk wegens de Ne derlandse steun aan het anti-ra- cisme-programma van de We reldraad van Kerken, de kleinere gereformeerde kerk wegens het feit dat de Nederlandse kerk geen tucht uitoefent jegens theo logen met afwijkende opvattin gen over de leer Het synodelid mevrouw J. van Dijk-Koffeman pleitte voor con tacten op een zo breed mogelijk front. Dr. A. Kruyswijk, secreta ris 'buitenland', zei daartegen over, dat contact met de blanke kerken bij de zwarte christenen als verraad zou worden aange merkt. Mevrouw Van Dijk kreeg slechts 16 van de 73 synodeleden achter zich. Onderwijs. De gereformeer de zending in Nederland heeft ds. J. D. Kraan voor driejaar ter beschikking gesteld van het pro- jekt 'Kerk en onderwijs in Ne derland'. Ds. Kraan, die van 1978 tot vorig jaar was verbonden aan een christelijk studiecentrum in Pakistan, gaat op theologisch en pastoraal gebied informatie ge ven over vragen die leven bij het christelijk onderwijs nu ruim 35.000 kinderen uit moslimgezin nen christelijke scholen bezoe ken. Het betreft hier een gezamen lijk projekt van de Gereformeer de Kerken in Nederland en de Unie School en Evangelie ten dienste van het gehele christelijk onderwijs. Een breed samenge stelde groep uit kerk en onder wijs zal ds. Kraan - die eerst voor onderwijzer leerde - begeleiden. Veroordeling. In een brief aan het Overlegorgaan van Jo den en Christenen (Ojec) geeft het bestuur van de Raad van Kerken in Nederland een duide lijke veroordeling van de omstre den uitspraken van het Zwolse evangelistenechtpaar Gberee. "Als het echtpaar Goeree een oorzakelijk verband legt tussen de kruisiging van Jezus en het lot dat de joden vele eeuwen heb ben ondergaan, dan misbruiken zij niet alleen bepaalde teksten uit het Nieuwe Testament, maar begeven zij zich ook op een ui terst gevaarlijke weg. De ge schiedenis leert, dat deze wijze van bijbelgebruik of bijbelmis- bruik telkens weer afschuwelij ke gevolgen heeft gehad voor het joodse volk". Noorderkerk Amsterdam. De hervormde provinciale com missie voor bezwaren en geschil len heeft het besluit van de Am sterdamse centrale kerkeraad tot sluiting en afstoting van de histo rische Noorderkerk en tot sa menvoeging van de Noorder- kerk-wijkgemeente met de wijk- gemeente van de Jeruzalemkerk vèrnietigd. Het is haar niet dui- delyk. waarom de kerkvoogdij de kerk niet aan een stichting zou kunnen verkopen. De wijkgemeente van de Noor derkerk draagt het stempel van de Gereformeerde Bond. Ze heeft er met haar predikant, ds. C. Blenk, voorheen in Woubrug- ge, alles aan gedaan om het be sluit tot afstoting vernietigd te krijgen. Blenk kondigde onmid dellijk na de uitspraak 'van de commissie een landelijke finan ciële actie aan tot behoud van de kerk. Er wordt een stichting in het leven geroepen tot redding en beheer van de kerk. De kerkvoogdy kan de kerk dan aan deze stichting verkopen. De commissie 'bezwaren en ge schillen' verlangt, dat daarover voói 1 november van dit jaar wordt beslist. Hervormde Kerk: beroepen te Veenendaal P. van den Heuvel Harmeien; aangenomen naar Kampen J. Westland Ede; aange nomen naar Varsseveld W. Oos terhof Balk, het beroep van de provinciale kerkvergadering Utrecht voor maatschappelijk activerings- en vormingswerk ten dienste van vrouwen kandi daat mevrouw A. C. Barnhoorn Utrecht. Gereformeerde Kerken Vrij. gemaakt: beroepen te Emdho ven A. de Snoo Harderwijk; aan genomen naar Kralingseveer/ Krimpen aan de IJssel G Gun- nink Mussel. Nederland en Denemarken hebben op landbouwgebied veel met elkaar gemeen. Beide zijn grote landbouwexporteurs, Neder land zelfs de tweede van de wereld (na de Verenigde Staten). Beide zijn bovendien grote producenten van zuivelprodukten. varkens- en rundvlees. Toch is van een echte concurrentiestrijd nauwelijks sprake. In tegenstelling tot Nederland exporteert Denemarken het grootste deel van zijn landbouwprodukten naar landen buiten de EG. In 1972 - voor de toetreding tot de EG - was 41 procent bestemd voor niet-Europese landen, in 1984 was dat al 50,3 pro cent geworden, en het cijfer zal de komende jaren nog verder stijgen. De Denen konden niet anders, omdat bij hun intree in de Ge meenschap die traditionele Europese markten al onder de toen malige lidstaten waren verdeeld. Momenteel exporteert Dene marken bijvoorbeeld 80.000 ton rundvlees naar Japan, neemt Iran 50.000 ton kaas af, gaan jaarlijks tienduizenden hammen naar de Verenigde Staten is een groot deel van de beroemde Engelse bacon van Deense origine. Van de kaasexport van 199.000 ton (totale produktie 255.000) is 135.00 ton bestemd voor landen buiten Europa. In de EG zijn West-Duitsland (32.000 ton) en Engeland (11.000) grote afnemers. Alleen de Deense melk blijft grotendeels binnen de EG (40.000 van de 58.000 ton die wordt geëxporteerd). "Nederland heeft als landbouwland niet de minste moeite met de Deense landbouwers", zegt een Nederlandse deskundige in Kopenhagen. "We zijn concurrenten, maar we rijden elkaar niet in de wielen. Nederland helpt Denemarken bovendien waar het maar kan. En uit Denemarken betrekken Nederlandse boeren veel landbouwmachines en ook windmolens". Een kwart van de Deense ex port bestaat uit landbouwpro dukten. Van elke kroon die in de landbouw wordt verdient, komt tweederde uit de export van zui velprodukten, varkens- en rund vlees. Deense bacon en ham heb ben wereldfaam. Hun boter is de beste van de wereld. En het zijn niet alleen de Denen zelf die dat zeggen. Net als in Nederland zijn de boeren in Denemarken, ondanks hun geringe aantal, een politieke en economische factor van bete kenis. Hoewel elke boer klaagt over het EG-landbouwbeleid met zijn quota en heffingen, zou geen ervan de EG willen missen. Voor de conservatieve Deense partijen was hun steun dan ook van groot belang in de campag nes voor een 'ja' in het referen dum. Zonder de EG zouden vele Deense boeren het niet hebben gered. Ook Ole Nielsen waar schijnlijk niet. Voor 1973, toen Denemarken tot de EG toetrad, waren de meeste boerderijen hier klein. Er werd nauwelijks geinvesteerd en het produktieap- paraat was 'versleten'. Op land- bouwtechnologisch gebied lagen de Denen tien jaar achter bij lan den als Nederland en West- Duitsland. Melk In 1930 produceerden zowel Nederland als de Denen vijf mil jard kilo melk. In 1983 produ ceerde Nederland 12 miljard ki lo, maar de Denen nog steeds vijf miljard. Pas de laatste jaren, en dank zij 3,5 miljard kronen steun uit het EG-landbouwontwikke- lingsfonds, gebeurt hier wat aan vernieuwing en verbetering van het produktie-apparaat. "Dit is een typische EG-boer- derij", zegt Nielsen (41) over zijn 100 hectare groot familiebedrijf, waar hij met zijn vrouw Lotte en twee knechten 265 melkkoeien en 250 slachtvarkens houdt, en wat mais, suikerbieten en graan verbouwt. Een voor Deense be grippen meer dan middelgroot bedrijf. "Ik heb sinds Denemar ken in de EG zit kunnen moder niseren. Oude stallen zijn ge sloopt en met EG-steun zijn nieuwe gebouwd". In 1977 stak Nielsen 1,2 mil joen kronen (400.000 gulden) in de vernieuwing van zijn bedrijf. Bijna de helft daarvan kwam uit EG-fondsen. Zelfstandig had hij dat niet gekund bij een rente stand die toen 22 procent be droeg. "Dat heeft zo'n vijf jaar geleden tot veel faillissementen in Denemarken gefeid, wel 3000 per jaar". Geen nieuw verschijn sel, want ook tussen 1960 en 1970 verdwenen hier al zo'n 60.000 landbouwbedrijven. De hoge rentetarieven (nu al tijd nog 10 procent) hebben de Deense boeren in een nadelige positie gebracht ten opzichte van hun Europese concurrenten. "Wij hebben nog veel te goed in de EG", zegt Nielsen daarom. En op steun van de toch pro-Euro- pese Deense regering hoeft hij niet te rekenen, want die is er nauwelijks. "De Nederlandse re gering doet heel wat meer voor haar boeren", zo weet hij. Quota Nielsens koeien produceren zo'n 637.000 kilo melk per jaar, waarmee hij aan de grens van zijn quota zit. Volgend jaar wordt dat 650.000 kilo, omdat hij hoopt een quotum van een van de 30 andere boeren op Oro te kunnen overnemen. "'Denemarken is één grote melkfabriek. Hier wor den alle quota tesamen gevoegd, en als er ergens iemand stopt, kan een ander dat quotum over- Nielsen, sinds 1870 de vijfde generatie van de Nielsens op 'Bronsogaard', zoals de boerderij heet, heeft mede dank zij de EG- steun zijn melkbedrijf kunnen automatiseren. Een computer volgt het melkproces van de be vruchting van de koe, via de voe dering tot en met de aflevering van de melk aan de melkfabriek bij Kopenhagen. Hij hoopt over enige tijd ook zijn varkensmeste- rij computergestuurd te kunnen leiden. Legkippen Deense legkippen hebben de beschikking over 600 vierkante centimeter, tegen 400 voor hun lotgenoten elders in de EG. Al leen op die manier konden de Denen voet aan de grond krygen in Amerika en Japan, markten die voor de Deense landbouw steeds belangrijker zijn gewor den. En die normen willen de Denen - ook de boeren die graag 1 in de EG blijven - handhaven. Alternatief: sluiting boerderijen Het verzoek om een 'typisch Deense boerderij' te mogen be zoeken wordt op de Landbrugs- raad, het Deense Landbouw schap, beantwoord met een we dervraag: "Hoe lang bent u in Denemarken? Een dag? Dan moet u tot overmorgen wach ten". Pas na 48 uur blijkt het moge lijk een boerderij te betreden. Niet omdat geen van de 100.000 Deense boeren vandaag tijd voor ons heeft, maar zo is de wet hier nu eenmaal. We zouden uit Ne derland een ziekte onder de le den kunnen hebben meege bracht, die op de varkens of koeien zou kunnen worden over gedragen. Na twee etmalen 'qua rantaine' is het gevaar wel gewe ken. door Hans de Bruijn Wanneer het bezoek aan boer Ole Nielsen op het eilandje Oro,. zo'n 60 kilometer ten noordwes ten van Kopenhagen, is afge sproken, krijgen we een klein pakje mee. Bevattende: een lan ge, witte plastic jas, twee stuks witte plastic overschoenen. Deze dokters-outfit beschermt niet al leen de stadskleren tegen de koeiemest, maar ook Nielsens dieren tegen onze onreinheid. Deze opmerkelijke en strenge hygiënische aanpak is een illu stratie van de Deense "huiver voor de hervorming van de EG, waarover hier donderdag een volksraadpleging is gehouden. Een onderdeel daarvan is im mers de beperking van het veto recht in de Gemeenschap. Dat betekent dat een lidstaat zich zal moeten neerleggen bij meerderheidsbesluiten over bij voorbeeld landbouwhygiënische de EG. En die gemid delde norm zal, zo vrezen veel Denen, altijd lager uitvallen dan de Deense, die de strengste van heel Europa zijn. De Denen, van links en rechts, zijn bang dat zo de hoge kwaliteit van de Deense samenleving op tal van punten zal worden uitge hold. Het Deense milieu is het beste beschermd van alle Euro pese landen, de arbeidsomstan digheden zijn er uitstekend, de voedselhygiëne is zeer streng ge reglementeerd en de sociale voorzieningen behoren tot de beste in de wereld. Als de grootste gemene deler van Europa bepaald gaat worden door landen die er aanzienlijk la gere normen op nahouden, zal Denemarken - al was het maar uit concurrentieoverwegingen - wel moeten volgen, zo hielden de EG-tegenstanders de Deense be volking de laatste maanden voor. De, meest conservatieve, Deense boeren zijn voor die ar gumenten wel gevoelig, maar er niet voor gezwicht. "99,99 pro cent zal ja zeggen tegen de EG- hervormingen", zegt Ole Niel sen. Dat lijkt in tegenspraak met de hiervoor geschetste voorzich tigheid, maar de Deense boeren hebben nu eenmaal ook andere belangen. 'Nej' Een 'nej' zou immers de eerste stap hebben betekend op de weg naar uittreding van landbouw land Denemarken uit de EG. En dat zou niet alleen voor de Deen se economie, maar in het bijzon der voor de boeren rampzalige gevolgen hebben gehad. "Zon der de EG zal de helft van het aantal boerderijen moeten slui ten". zegt Ole Klintgaard Larsen van de Landbrugsraad. "Er is voor de boeren geen andere weg dan die van de EG". Deense boeren: 'Wij hebben nog veel te goed in de EG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 11