mm mm
m
ÜS3EIE
x
x
X
X
Dammen
Bridge
Filatelie
KLASSIEK
Veel geleerd
van Mozart
Meer dan de
som der delen
Een Schönberg
zonder ballast
'Authentieke'
Beethoven
Mijlpaal in
muziekleven
Aansluiting
bij kopgroep
KRYPT0GRAM
X
r
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
OPLOSSING
I MJ
lara'a?
K
ppéATERDAG
EXTRA
PAGINA 29
Bijdragen: Paul Korenhof
Salieri
Salieri: FalstafF. M.m.v. József
Gregor, Maria Zempléni, Dénes
Gulyés e.a., het Salieri Kamer
koor en -orkest o.l.v. Tam&s Pal.
(Hungaroton SLPD 12789-91 (3
lp's), HCD 12789-91 (3 cd's).
In 'Amadeus' wordt enigszins de
indruk gewekt dat de muziek
van Salieri kleurloos maakwerk
is en dat hij uitsluitend langdra
dige, serieuze opera's schreef.
Niets is echter minder waar. De
muziek van Salieri was welis
waar minder geniaal dan die van
Mözart en bleek voor een deel
ook sterk aan een bepaalde pe
riode gebonden, irtaar zowel voor
Parijs als voor Wenen schreef hjj
verscheidene levendige theater
werken die beslist meer aan
dacht verdienen dan zij de afge
lopen twee eeuwen gekregen
hebben.
Een daarvan is de komedie
'Falstaffof driemaal gefopt op
basis van 'De vrolijke vrouwtjes
van Windsor' van Shakespeare.
Salieri schreef dit werk in 1799
voor Wenen in een sprankelende
stijl, die nauw aansluit bij de ont
wikkeling van de Italiaanse ko
mische opera in die tijd. De aria's
zijn gecomprimeerd en getuigen
van grote aandacht voor karak
ters en situaties, de ensembles
zorgen voor de nodige muzikale
afwisseling en blijken geschre
ven met veel begrip voor de dra
matische verhoudingen.
Keer op keer blijkt de muziek
bovendien een kostelijke paro
die op de door tradities verstikte
serieuze opera ('opera seria') van
de 18de eeuw, maar ook wórdt
duidelijk dat Satieri de opera's
van Mozart heel goed gekend
heeft, vooral 'Le nozze di Figaro'
en 'Cosi fan tutte'. De in Honga
rije vervaardigde plaatopname
(digitaal) klinkt heel speels en
doorzichtig, terwijl de vocale
partijen met zoveel enthousias
me en theatergevoel gezongen
worden, dat enkele kleine onef
fenheden daarbij geheel in het
niet vallen.
Murray Perahia en -
Radu Lupu
Mozart: Sonate in D voor twee
piano's, KV 448. Schubert: Fan
tasia voor vier handen in f, op.
103. Murray Perahia en Radu
Lupu (piano). (CBS IM 39511).
Tijdens het beluisteren van deze
plaat viel in van de ene verbazing
in de andere. Murray Perahia is
een van de meestgevraagde en
zeker ook een van de beste pia
nisten van onze tijd en zijn opna
men voor CBS zijn keer op keer
een schot in de roos, maar als het
erop aankomt doet Radu Lupu
niet voor hem onder en is diens
geringere populariteit voorna
melijk te wijten aan het feit dat
hij minder platen maakt. Dat al
les wil nog niet zeggen, dat hun
samenspel op een vergelijkbaar
niveau staat als hun solo-optre
den. Van de live-opnamen die
CBS vorig Jaar in The Maltings
maakte, verwachtte ik dan ook
hooguit een interessante combi
natie van twee virtuoze indivi
dualisten.
Het uiteindelijke resultaat
blijkt echter groter dan de som
van de afzonderlijke delen. De
combinatie Perahia-Lupu komt
uit de hier opgenomen werken
tevoorschijn als een homogeen
ensemble van vier handen die
door één geest gestuurd lijken te
worden. Hun samenspel is dan
ook veel meer dan alleen maar
een verbluffend vertoon van
technische perfectie en mondt
uit in een fascinerende visie op
de beide door hen vertolkte
werken.
Schönberg: Suite, op. 29 - Ver-
klarte Nacht, op. 4. Ensemble
InterContemporain o.l.v. Pierre
Boulez. (CBS IM 39566 (lp), MK
39566 (cd).
De Franse dirigent Pierre Boulez
geldt al heel lang als een autori
teit op het terrein van de muziek
van Schönberg en geestverwan
ten, en weinigen weten de analy
se van hun partituren zo supe
rieur en evenwichtig in klanken
om te zetten. Muziek bestaat ech
ter uit meer dan alleen maar
klanken, hoewel slechts een ge
ring aantal werken zo'n sterke in
nerlijke emotionaliteit zal bezit
ten als Schönberg's 'Verklarte
Nacht'.
Dat merkwaardige strijksextet
dat werd geschreven in 1809, als
het ware op de drempel van de
'nieuwe tijd', neemt een sleutel
positie in tussen de Tristan-chro-
matiek van Wagner en het later
door Schönberg ontwikkelde
twaalftoonssysteem. Dikwijls
horen we de versie voor uitge
breid strijkorkest, die meer mo
gelijkheden lijkt te bieden tot het
trekken van romantisch aan
doende spanningsbogen, maar
Boulez toont hier aan, dat de oor
spronkelijke versie, ontdaan van
elke ballast, nog veel pregnanter
kan werken. Verrukkelijk is de
combinatie met de Suite uit 1925,
waarin Schönberg liet horen dat
zijn 'nieuwe muziek' ook uitbun
dig en zelfs vrolijk kon klinken.
Superieure uitvoeringen in een
uitmuntende opname. Van harte
aanbevolen.
Christopher Hogwood
Beethoven: Symfonieën nr. 1 in
C, op. 21, en nr. 2 in D, op. 36.
The Academy of Ancient Music
o.l.v. Christopher Hogwood.
(L'Oiseau Lyre 414 338-1 (lp), 414
338-2 (cd).
Deze plaat maakt een leuke ver
gelijking mogelijk met de on
langs door Philips uitgebrachte
opname van Beethovens Eerste
Symfonie door het Orkest van de
18de eeuw, o.l.v. Frans Brüggen.
In beide gevallen is er een klein,
geheel uit 'authentieke instru
menten' bestaand ensemble aan
het werk, zodat de verschillen in
klank en kleur betrekkelijk ge
ring zijn. Des te groter is echter
de discrepantie in de benade
ring. Het Hollandse orkest zocht
naar een combinatie met de mo
derne uitvoeringspraktijk en
werkte met een moderne diri
gent die de muziek benaderde op
basis van twee eèuwen interpre
tatie. De Engelse Academy of
Ancient Music wordt echter door
Hogwood geleid van achter
diens klavecimbel (voor mij ove
rigens onhoorbaar) en tracht ook
in de benadering van de muziek
'authentiek' te zijn.
Die uitgangspunten en met na
me de positie van de dirigent ma
ken de Hollandse uitvoering veel
levendiger, terwijl de Engelse
verklanking veel strakker in de
maat zit. Bij Brüggen horen we
dat Beethoven al met één been in
de 19de-eeuwse romantiek staat,
bij Hogwood horen we hoe hij
zijn muziek schreef op basis van
het 18de-eeuws classicisme. De
keus is moeilijk, maar het niveau
van beide uitvoeringen maakt
het heel aantrekkelijk om deze
twee platen naast elkaar te heb
ben staan.
Willem Mengelberg
Mahler: Symfonie nr. 4 in G. Jo
Vincent (sopraan), het Concert
gebouworkest o.l.v. Willem
Mengelberg. Historische opna
me uit november 1939. (Philips
416- 211-2 (uitsluitend op cd).)
Eindelijk lijkt de herwaardering
voor Willem Mengelberg ook in
Nederland een kans te krijgen.
Zijn oorlogsverleden was vol
strekt onbeduidend in vergelij
king met dat van anderen die in
de jaren vijftig alweer hoog van
de toren bliezen of als kunste
naar volle zalen trokken, maar
zijn positie als dirigent van het
Concertgebouworkest maakte
hem tot de zondebok van heel
'weldenkend' Nederland, inclu
sief menig kunstenaar of cul
tuurliefhebber met boter op zijn
hoofd. Gemakshalve werd daar
bij voorbijgegaan aan het feit,
dat Mengelberg een van de grote
dirigenten van deze eeuw is ge
weest, die een halve eeuw voor
het Concertgebouworkest heeft
gestaan (van 1895 tot 1945) .en die
in die tijd het Amsterdamse or
kest gemaakt heeft tot een van
de beste ensembles ter wereld.
Het naderende eeuwfeest van
'zijn' orkest heeft nu geleid tot de
uitgave van een serie van veer
tien compact discs met heruitga
ven van opnamen uit de jaren
1939-40. Daarbij bevinden zich
o.a. de beroemde live-opnamen
van de Matthaus Passion van 2
april 1939, 'Ein Deutsches Re
quiem' van Brahms, de Derde
Symfonie van Beethoven, de
Achtste en Negende Symfonie
van Schubert en de Vierde Sym
fonie van Mahler (met de so
praan Jo Vincent in het slotdeel).
Deze uitgaven kwamen tot stand
door digitale kopieën te maken
van de oorspronkelijke glaspla
ten en door deze kopieën 'on
versneden' op compact discs
over te brengen. Het resultaat is
aan de ene kant zo eerlijk, dat al
le oneffenheden, ruis en mogelij
ke tikjes .van de glasplaten hoor
baar zijn gebleven, maar biedt
daarnaast ook het gevoel naar
historische documenten in hun
zuiverste vorm te luisteren. De
geluidsweergave is daarbij ver
bazend: na een paar .minuten
wennen blijkt het eigen karakter
van het orkest even onmisken
baar aanwezig als het warme tim
bre van Jo Vincent, terwijl de
helderheid van de weergave zelfs
de aanwezigheid van het publiek
en het verschuiven van een stoel
voor de moderne luisteraar hoor
baar maakt.
Het bespreken van de uitvoe
ring is in dit verband even zin
loos als het recenseren van de ge
restaureerde 'Nachtwacht'. De
opnamen van Mengelberg mar
keren een mijlpaal in het Neder
landse culturele leven.
Rian de Waal
Liszt: Hongaarse rapsodieën,
nrs. 3,6, 9,11,12 en 13, gespeeld
door Rian de Waal (piano). (RC A
RL 70958. (Plaat van de maand).
Sinds hij in 1983 heel muziek-
minnend Nederland verraste
met zijn zevende plaats op het
Belgische Koningin Elisabeth-
concours, is Rian de Waal in
hoog tempo doorgestoten naar
de toch al sterk bezette kopgroep
aan het Nederlandse pianisten
front. Dat hij zijn faam en die
plaats waard is, bewijst hij nu
met zijn eerste RCA-plaat, waar
op hij zes virtuoze, maar in sfeer
heel afwisselende Hongaarse
rapsodieën van Liszt laat horen.
Hij slaagt er echter met opmer
kelijk gemak in deze muziek niet
in louter virtuoos krachtvertoon
te laten ontaarden, ongetwijfeld
dank zij de vele malen dat hij de
ze muziek al heeft uitgevoerd en
demonstreert ook zijn verbon
denheid met de sfeer en het ka
rakter van de afzonderlijke
werken. Daarmee wordt deze
plaat niet alleen een opvallend
visitekaartje van een jonge,
hoogbegaafde pianist, maar ook
(en misschien wel meer nog) een
waardige bijdrage aan de her
denking van de honderdste sterf
dag van Franz Liszt.
Willem Mengelberg,
DIGITAL AUDIO
Speciaalzaak voor compact-discs
grammofoonplaten audio-video
Pieterskerkchoorsteeg 11 Leiden Tel.: 071-122184
Horizontaal
1. Ah, daar is moeder en haar
zoon, onder de kleine dier
tjes. 4. Zo zijn de wit bedekte
schapen genoemd. 8. Meerij
den op de lat. 9. Gekleurde
thee, waaronder je een ver
siering aanbrengt. 11. Afri
kaanse gospelgroepen eten
het. 14. Feestend insect. 15.
Ik ga er tegen in dat ik daar
ginds nog eens moet komen.
16. Kleurrijk wordt de ver
spieder in de familie opgeno
men. 18. Wordt gepleegd met
veel gepraat. 21. De afnemer
staat er gekleurd op, maar
met Koninginnedag loopt 'ie
voorop. 24. Vooruit, verloof
den, naar de machine. 25. O
wee, Driesje, wordt met de
laatste weg geen monnik! 26.
Een noot voor de staf op zee.
27. Dieren waar ik voorkom
dat het insecten worden.
Verticaal
1. 't Zal er om lopen of hij op
tijd is, de grotestadsbaby! 2.
Het vet is mogelijk daarin ge
komen. 3. Die is vaak getikt.
1
3
V
b
7
i
i
O
t/
IÈ
'5
'V
'5
I
A
19
i
70
i
2!
25
it
is
7b
V
5. 't Is verstandiger om even
op de klok te kijken. 6. Dat
klinkt maar eentonig. 7. Ze
helpen u er overheen. 10. Er
is in de buurt wat na. 12.
Hoor eens aan, zo vrolijk. 13.
Het bovengordijntje is be
langrijk bij een bankroof. 17.
Het is bespottelijk om dit
met een hoofdletter S en K te
schrijven. 19. De w.c. is van
hout; rein is anders. 20. Voor
jokke(n), achter slagers en
weer voor 't hoopje, (maar
dan stinkt het). 22. Immer
veel uren over hebben. 23. Is,
als we zo doorgaan, binnen
kort onbewoonbaar.
De prijs van 25,- werd toege
kend aan M. v. Sprang, Derk Bol
huisstraat 36, 2202 VH Noord-
wijk.
De prijs wordt de winnaar toe
gezonden.
Oplossingen met vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
De twee partijen uit het Note-
boomtoernooi die ik u vorige
week heb laten zien zijn be
kroond (gedeeld) met de door de
gemeente Leiden beschikbaar
gestelde schoonheidsprijs. Par
tijen uit de laatste ronde komen
niet voor de schoonheidsprijs in
aanmerking bij gebrek aan tijd
om ze te beoordelen. Ware dit
wel mogelijk, dan was de volgèn-
de partij een kandidaat.
Wit: A.M.J. v.d. Berg; zwart:
F. Hallebeek. I.e4 e5 2.Pf3 Pc6
3.Pc3 Lb4 4.Lc4 Pf6 (het vier-
paardenspel ziet men niet vaak
meer) 5.a3 Lc3: 6.dc3: h6 7.h3 d6
8.Dd3 Ph7!? 9.Le3 Df6 10.0-0-0
Le6 ll.Ldö Ld5: 12.ed5: Pd8
13.Db5+ Kf8 14.Thel a6 15.Dc4
De7 (diagram I) 16.Ld4 (wit staat
beter en daarom is het idee ach
ter deze winstpoging opmerke
lijk; voorlopig dreigt Pe5: en
Lc5) Dd7 17.Pe5:!? (Toch! Daar is
moed voor nodig, te meer daar
de inzet van deze partij ongeveer
F 1000 is) de5:18.Te5: Pf6 (beter
is b6, waarna ik niets beters kon
vinden dan 19.Db4+ Dd6 20.T-
del Pf6 21.Te7 met onduidelijk
spel) 19.Lc5+ Kg8 20.Te7 Df5 21-
•g4 Dg5+ 22.f4 Dh4,23.Dfl!
(dreigt Lf2) Pg4: 24.hg4: b6 25-
.Te8+ Kh7 26.Dd3+ g6 27.Th8:
Kha: 28.Ld4+ Kg8 29.De4 KfB 30-
.d6 c6 31.Thl f5 32.gf5: en zwart
gaf op.
Kortgeleden kreeg ik van
Evert Bronstring een partij toe
geschoven, die mij opviel vanwe
ge zijn theoretisch karakter. De
ze interessante partij wilde ik u
graag voorleggen.
Cees van den Bosch-Gerard
van der Wouden (gespeeld om
het kampioenschap van Midden-
Holland) 1.32-28 19-23 2.28x19 14-
x23 3.37-32 10-14 4.41-37 14-19
5.46-41 5-10 6.32-28 23x32 7.37-
x28. De zg. Groninger-variant.
16-21 8.31-26 18-22 9.42-37 10-14?!
Natuurlijk niet 11-16? 33-29!! enz.
zoals Jannes van der Wal eens te
gen Bauke Bies ondervond. Het
verhaal gaat overigens verder.
Van der Wal wilde later tegen
Hans Jansen met zwart in dezelf
de stand, na alle mogelijke zetten
te hebben afgewogen 11-16 spe
len en plotseling herinnerde hij
zich zijn partij tegen Bies weer
en deed maar snel 10-14. Een zet
die men tegenwoordig niet meer
doet om de volgende reden:
10.35-30 20-25 11.40-35 14-20
12.44-40 20-24 13.28-23! 19x28
14.30x19 13x24 15.38-32 8-13. Met
45 op 44 volgde in de partij Clerc
van der Borst van enige jaren ge-
De nieuw aangestelde bonds
coach Cees Sint is uitermate te
vreden over de vorderingen van
de topjeugd, (spelers tot 25 jaar)
die hij samen met Erik Kirchhoff
onder handen neemt.
Maar eerst even een spel, waar
bij we de lezer in de gelegenheid
stellen met de westspeler mee te
denken:
B 10 6
O H5
O B
V 10 96532
V5 N
OAB98642Wn S>
08 3 W U O
♦A4 Z
Zuid was gever, allen kwets
baar. Zuid opende 1 Sch, west 2
Ha, noord 2 Sch, Oost 3 Ru, zuid
4 Ha, uitgelegd als een controle-
tonend bod met (dus) enige sle
minteresse. West paste, noord
bood 4 Sch, oost nog 5 Ha, waar
op zuid de bieding besloot met 5
Sch.
West kwam uit met Ru 8, die
oost nam met het aas, zuid speel
de de 4. Oost vervolgde met Sch
7, voor zuids aas. Zuid incasseer
de ook Sch H, waarop oost Ha 7
bij speelde, duidend op een even
aantal hartenkaarten. Zuid ver-
ANTIEKE meetinstrumenten
sieren dit jaar de zomerzegels,
die van 8 april tot en met 31 mei
op alle postinrichtingen te koop
zullen zijn. Het zijn er vier, zoals
enkele maanden geleden is ge
meld.
Vier zegels in waarden van 50
20 cent, 60 25 cent, 65 25
cent en 70 30 cent. De ontwer
pen zijn van de Amsterdammer
Kees Nieuwenhuijzen, die op 11
oktober 1983 debuteerde met de
Maarten-Lutherzegel. Nieuwen
huijzen heeft deze zomerzegels
een zekere stijl meegegeven die
bij deze traditionele emissies
hoort. Hij is er daarmee dan ook
in geslaagd de serie op dezelfde
hoogte te brengen als de vele
voorgangers.
Waarden, afbeeldingen en
kleuren zijn als volgt: 50 20
cent, balans (groen, zwart, geel
en roze); 60 25 cent, uurwerk
(violet, zwart, geel en roze); 65
25 cent, barometer (beige, zwart,
geel en roze) en 70 30 cent, ja-
cobsstaf (blauw, zwart, geel en
roze). Op de zegels komen de na
men van de meetinstrumenten
voor en uiteraard - zoals sedert
begin vorig jaar de gewoonte is -
het jaartal (1986). Een vondst van
de ontwerper is dat hij de waar-
vraagd hoe het na 8-13-18 verder
zou gaan. 16.32x23 13-18 17.43-38
18x29 18.34x23 9-14 19.40-34 14-
20 20.34-29 11-16 21.48-42 6-11.
Het lijkt wellicht alsof zwart be-
O
volgde met KI ,H en probeert u
nu eens antwoord te geven op de
volgende vragen:
a) Wat speelt u als west als u er
van uitgaat dat zuid een double-
ton klaveren heeft?
b) Wat speelt u als west als u
aanneemt dat KI H een singleton
Cees Sint speelde onlangs met
Marcel Nooyen een oefenpartij
tje, waarbij Marcel een gaaf stuk
je van zijn kunnen demonstreer
de in het spel dat we in de aanhef
van deze rubriek tegenkwamen:
B 10 6
OH5
OB
v 10 96532
♦V5 N 7
C?AB98642 wn C> V 10 7 3
O 8 3 W0 O A V 9 7 2
*A4 Z +B87
A H 9 8 4 3 2
C-
O H 10 6 5 4
H
Zuid speelt 5 Sch; de eerste
slag is voor oosts Ru A, de slagen
2 en 3 voor Sch A en Sch H. Zuid
speelt KI H na en west moet
de-aanduidingen in digitale cij
fers aangeeft. Hij legt zo op ge
slaagde wijze een verbinding tus
sen de oude en de nieuwe tijd.
De zegels met de hoogste en de
laagste waarde zijn liggend, de
beide andere staand.
Evenals het vorige jaar en in
1984 zal er ook nu een postzegel
boekje uitkomen, dat als volg
nummer PB 32 zal krijgen. Het
boekje bevat twee zegels van 50
20 cent en twee van 70 30
cent. De prijs van het boekje be
draagt 3,40. De zegels zijn aan
twee zijden ongetand, maar de
laatste zegel is aan drie zijden on
getand. Dat houdt dus in dat er
van deze zegel drie versies zullen
bestaan: een vierzijdig getande
(van het vel), een driezijdig onge
tande (de laatste uit het boekje)
en een tweezijdig (on)getande
(de een na laatste uit het boekje).
Van de andere drie zegels uit het
boekje bestaan twee soorten: een
vierzijdig getande en een tweezij
dig (on)getande. Wie volledig wil
Ook uit de laatste ronde is de
volgende grappige partij.
Wit: Bevers; zwart: Van Kem
pen. l.Pf3 c5 2.c4 Pf6 3.Pc3 Pc6:
4.d4 cd4: 5.Pd4: e6 6.g3 a6 7.Lg2
Le7 8.e4 Pe5 9.De2 Dc7 10.b3 d6-
11.0-0 0-0 12.h3 Tb8 13.Le3 b5!?:
(het begin van de grote verwik-
kelingen) 14.f4 Ped7 15.Pcb5:;
ab5: 16.Pb5: Tb5: (want ook na;
Dd8 17.La7 Ta8 18.e5 verliest
zwart de kwaliteit) 17.cb5: Lb7'
18.Tfcl Da5 19.Ld2 Da8 20.Tc7
(diagram II) Le4:! 21.Td7 Lg2:22-
.Te7: Lh3: 23.a4 Dd5 24.Tbl Lf5
25.Tb2 Ld3 26.De3 Pg4 27.Db6
Df3 28.Lel Dfl mat.
c de f g h
ÜiAiAii
door
Harts Vermin
leden 9-14 32x23 14-20 34-29 8-13
40-34 13-19 enz. en wit zou later
door de verzwakte lange vleugel
van zwart fraai winnen. Toenter
tijd had ik me echter ook al afge-
ter staat, vanwege zijn vele
mogelijkheden. Maar naar mijn-
mening staat zwart al niet lekker'
meer, ondanks dat wit slechts 1
plan heeft (45-40-34 en 49-43). De
partij bewijst dat. 22.45-40 2-8.
Een leuke variant is hier (van-
Bronstring) 21-27 50-44? 16-21 37-
32 12-18 23x12 7x18 41-37 2-7! 40-
34 11-16 37-31 7-11 en omdat 32-
28 verboden is door 27-32 24-30!
en 18-23 moet zwart 42-37 doen
en spoedig een schijf offeren.
Als wit echter i.p.v. 50-44 met-'
een 40-34 kan zwart niet meer tot
deze opstelling komen en gaat
daardoor sombere tijden tege-»
moet.
23.40-34 4-9 24.49-43 12-18
25.23x12 7x18 26.37-32 8-13 27.32-
28 1-6 28.41-37 9-14 29.38-32 22-27.
Veel anders is er niet. 30.35-30??
Na een degelijk en sterke partij
gespeeld te hebben ziet wit plot
seling spoken. Gewoon 43-38 had
wit een snelle winst gegaran
deerd. 27x49 31.30x8 3x12 32.37-
32 49x27 33.28-22 17x28 34.33x13
en wit gaf op vanwege 27x4 26x8
en nu of meteen 20-24 of (nog
mooier) eerst 25-30 en daarna pas
20-24.
door
Ton Schipperheyn
duiken. Marcel Nooyen deed dat
in de praktijk ook, waarna zuid
het contract niet meer kon ma
ken.
Kijkt u maar mee. Als zuid een i
doubleton klaveren heeft (vraag
a) maakt het niet uit wat west
doet. West maakt altijd KI A,
maar de klaveren op tafel wor
den vervolgens hoog en Sch B is
nog een eentree; vraag b is dus
essentieel. Wat gebeurt er als
west neemt? West redeneerde als
volgt: zuid heeft vrijwel zeker Ru
H en nul harten. Neem ik KI A,
dan kan ik geen harten spelen,
want dan wordt Ha H hoog en
kan zuid een extra ruiten kwijt.
Blijft over klaveren of ruiten.
Speel ik klaveren, dan neemt;
zuid KI V en troeft de klaveren
vrij, met Sch B nog steeds als en
tree. Speel ik (dus) ruiten, dan
neemt zuid, troeft een ruiten en
gooit er één weg op KI V, waarna
hij er altijd nog één over heeft.
Tenzijzuid naast Ru H ook
Ru 10 heeft, want dan snij ik Ru
V bij mijn partner eruit en zuid
wint zijn contract. (Speelt u het
maar na.)
De oplossing is inderdaad om
KI H te duiken. Zuid kan nu een
ruiten troeven en de klaveren
vrijtroeven, maar heeft daarna
geen entree meer op tafel. Zuid
verliest altijd nog twee ruitensla
gen. Marcel had dus heel slim
één winnende slag in klaveren
geruild voor twee in ruiten. Aan
de andere tafel tenslotte werd 5
Sch (geredoubleerd!) gemaakt,
na de start met KI A.
door
Hero Wit
zyn mag geen van deze versies
dus missen.
N E DI fl L'A'N'D
cn
n
NEDER L*A' N' D
Op de omslag van het boekje
en de binnenzijde zullen bijzon
dere teksten worden gedrukt die
betrekking zullen hebben op de
zegels en de bestemming van de
bijslag (voor instellingen werk
zaam op het gebied van sociale
en culturele zorg). In verband
met de bijslag zullen de boekjes
overigens niet via de automaten
worden verkocht.