D Q Een relatie in Afrikaans plaatjesboek De hoogmoed van hoge heren komt voor de val Scott wordt een weerwolf VRIJDAG 28 FEBRUARI 1986 BIOSCOPEN Out of Africa'; regie: Sydney Pollack; hoofdrollen: Meryl Streep, Robert Red- ford en Klaus Maria Brandauer; theater: Lido, Leiden; alle leeftijden Baronesse Karen Blixen reisde in 1914 af naar Kenia waar zij bijna twintig jaar een koffieplantage be heerde. Een faillissement dwong haar Afrika de rug toe toe keren vervolgens om thuis in Denemar ken haar ervaringen op schrift te zetten. Plannen om dat in filmbeelden om te zetten, zijn nooit van de grond gekomen. Met de hulp van de bekroonde Blixen-biografie 'Li fe of a storyteller' van Judith Thur- man kwamen regisseur Sydney Pollack en scenarioschrijver Kurt Luedtke er wel uit. En zo is, 101 jaar na Blixens geboortejaar hun samenwerking uitgemond in 'Out of Africa', tevens de titel van haar bekendste Afrika-boek. Het grootste obstakel voor verfil ming was Blixens schrijfwijze. Ze vertelt geen afgeronde verhalen. Het zijn meer impressies over het dagelijkse leven, haar Afrikaanse personeel en haar vrienden. In Thurmans biografie wordt uitge breid verhaald over de verhouding die de ongelukkig getrouwde Bli xen had met Denys Finch Hatton die tussen zijn safari's door in haar boerderij onderdak vond. Dat werd ook het brandpunt van de film, niet in het minst door de keuze van de hoofdrolspelers: Me ryl Streep en Robert Redford. De laatste, een vaste keuze van Pol lack, duikt overigens pas later in het verhaal op. Eerst zien we Streep in een besneeuwd (dus Deens) landschap, waar ze uiting geeft aan haar frustraties en zucht naar avontuur. Een verstandshuwelijk met neef Bror Blixen (Klaus Maria Brand auer) voert haar naar Afrika waar zij de rust van een mannengemeen schap verstoort. De Deense baro nes, door het gezelschap van hoog hartige Engelsen toch al met ach terdocht bekeken, wil haar eigen gang kunnen gaan. Pollack en Luedtke hebben in haar karakter echter een merkwaardige twee strijd ontdekt. De feministe Blixen heeft ook behoefte aan geborgen heid. Die vindt ze niet bii haar Meryl Streep en Robert Redford, het droompaar in 'Out of Africa'. hij zoekt zijn geluk buiten de deur. En Finch Hatton wijkt evenmin voor haar smeekbeden. Hij wil zijn onafhankelijkheid niet opgeven. Dat levert aardige discussies op over de man-vrouw-relatie. Ze ge ven 'Out of Africa' een eigentijds sausje en tillen het uit boven een mooi plaatjesboek (wat het trou wens besljst is). 'Out of Africa' is een solide en majestueuze film die met zijn aan dacht voor menselijke relaties te vens een typische Pollack-film mag heten. Neem 'Bobby Deer- field'. een film over een autoracer die hij 1977 maakte. Een heel ander uitgangspunt, maar ook daarin in teresseerde de regisseur zich voor al in het hoe en waarom van rela ties. Misschien had meer aandacht geschonken kunnen worden aan de koloniale verhoudingen, al ge beurt dat nu ook wel in de marge van Blixen-Finch Hatton. Wel had 'Out of Africa' wat mij betreft kor ter gekund. Pollack heeft er 150 minuten voor uit getrokken en in een iets compactere vorm had de film wellicht meer indruk ge maakt. BART JUNGMANN 'Poulet au Vinaigre'; regie: Claude Cha- brol; hoofdrollen: Jean Poiret, Stephane Audran en Michel Bouquet; theater: Kijkhuis (tot en met zondag) Er is veel verwantschap tussen 'Les fantómes du chapelier' (on langs nog op tv) en 'Poulet au Vi naigre', de twee laatste films van Claude Chabrol. In beide films, op gezet als thrillers, neemt hij de pro- Op een akkoordje 'Death Wish III'; hoofdrol: Charles Bron- son; theater: Euro, Alphen; leeftijd: 16 jaar Voor de derde maal Charles Bron- son in 'Death Wish'. Percy (Bron- son) krijgt verzoek van oude vriend om hulp, omdat Newyorkse jeugdbende zijn beurt terroriseert. Percy arriveert net te laat: vriend is stervende. Te hulp gesnelde politie verdenkt hem van moordaanslag. Maar op het bureau wordt Percy door hoofdinspecteur herkend als een bekende terroristenjager. Zij gooien het op een akkoordje: Per cy zuivert de buurt van terreur en wordt vrijgesproken van de moord op zijn vriend. vinciale bourgeoisie op de korrel. Hij schildert ze af als arrogant en hebzuchtig. De minieme macht die deze kleinburgers over hun minder bedeelde medemens hebben, wordt met sarcastisch genoegen uitgespeeld. En het kan ook niet toevallig zijn dat achter de moordenaarshand in beide films een dolgedraaide ziel schuilgaat. De hoedenmaker praat te in 'Les fantómes de chapelier' te gen een pop die doorging voor zijn vermoorde vrouw. De dokter in 'Poulet au Vinaigre' babbelt ook al tegen een echtgenote die er niet Die inhoudelijke overeenkomst kan kwalitatief niet stand houden. Was Chabrols voorlaatste film een ingenieus portret van deze kleine geesten, zijn laatste film is er één die nog maar net kan boeien. De personages krijgen te weinig reliëf en de intrige laat zich voorspellen. Wat in positieve zin overblijft, is een enkele boeiende rol (zoals die van Stephane Audran) en Chabrols vermogen om in een kleine hande ling of detail boekdelen te spreken. Zoals bijvoorbeeld de introduc tie in die zin veelbelovend is. We kijken mee door de zoeker van een fototoestel en zijn getuige van een feest. Flarden van gesprekken en de fotografie van enkele feestgan gers vormen de kennismaking met de hoofdrolspelers in dit drama. Op haast nonchalante wijze maakt Chabrol later duidelijk wie de fo to's heeft genomen. Inzet van de dorpsruzie is het huis van moeder en zoon Cujo. Ze dreigen het kwijt te raken door een vaag project van de plaatselijke no taris, slager en huisarts. Vooral de moeder (Audrap) hecht om senti mentele redenen aan het huis. Het herinnert haar aan een echtgenoot die er jaren geleden vandoor ging. Kortom, ze gaan niet weg. Waarop de lokale notabelen beginnen te dreigen. Waarop de tot dan lijd zaam afwachtende zoon een oor logje begint tegen het boosaardige trio. De slager is slachtoffer. Dat voert een rechercheur naar het dorp. Een type waarvan Jean Poiret een clichématig figuur heeft gemaakt. Hem is al snel duidelijk dat er meer aan de hand is, dat er meer slachtoffers zijn en hij richt zijn pijlen op de hoge heren van het dorp. Hun hoogmoed wordt dan snel duor een diepe val ge volgd. FILMS OP VIDEO Menig distributeur heeft zich dit jaar blijkbaar voorgenomen om veel films uit te gaan brengen want de oogst in deze eerste maanden is aanzienlijk. Vooral de grote maatschappijen doen hun best. Tegen dit geweld valt de produktie van de kleintjes een beetje weg, maar soms komen ze toch met verrassingen. Palma Video bijvoorbeeld brengt maandelijks niet meer dan drie cassettes uit, maar elke maand zit daar in elk geval één film bij die extra aandacht ver dient. In oktober was dat 'Le prix du danger' van Yves Boisset met een mooie rol van Gerard Lanvin en in november schoot 'Het bittere kruid' van Kees van Oostrum er bovenuit. Zeer bezienswaardig is ditmaal 'Gulag' van Roger Young. De film is mondjesmaat in de bio scopen te zien geweest en heeft bijna geen aandacht van de re censenten gekregen. Ten onrech te. David Keith speelt heel knap de rol van aankomend verslagge ver die in Moskou betrokken raakt bij een spionage-affaire. Hij wordt veroordeeld en naar een kamp in het ijzige Gulag-gebied gestuurd. De angst die een westerling moet bezielen als hij in handen van de KGB valt, is goed weerge geven en het leven in het kamp en de ontvluchtingspoging van Keith en zijn maatje-tegen-wil- en-dank Malcolm McDowell zijn met aandacht getekend. 'How to pick up girls' is geen titel waar je kwaliteit achter zoekt. Platheid en cliché's lijken onafwendbaar, maar het valt erg mee. Regisseur Bill Persky heeft een heel afwisselende komedie gemaakt, vol vaart en met een aantal verrassingen. Fred McCar- ren is goed als het groentje dat in de grote stad belandt en daar zijn draai moeilijk kan vinden. Bess Armstrong geeft verdienstelijk tegenspel. In 1955 verfilmde Elia Kazan Steinbergs roman 'East of Eden' en hij maakte er een prachtig werk van waarin James Dean schitterend acteerde. De film duurt bijna twee uur en Kazan zag kans alles te vertellen wat er te vertellen was. Maar Harvey Hart vond dat blijkbaar niet ge noeg. Hij maakte een eigen 'East of Eden' van vier uur met acteurs als Timothy Bottoms. Jane Sey mour, Bruce Boxleitner, Lloyd Verknipt in vijf delen is zijn werk als tv-serie goed bruikbaar, maar achter elkaar is het te veel van het goede. Kazan legde in zijn film het accent op de strijd tussen twee broers om de liefde van hun vader. Hart schenkt vooral aandacht aan de schizof renie van Jane Seymour die twee generaties mannen in het onge luk stort. De strijd tussen de broers komt er bekaaid af en dat doet de film geen goed. Het is be slist niet zo dat Hart klungelig werk heeft geleverd, maar wie Kazans versie kent, kan bijna geen behoefte aan deze tv-verfil- ming hebben. Warner Home Video heeft twee films uitgebracht met Dud ley Moore: 'Lovesick' en 'Ro mantic comedy'. Ze zijn voor zover ik weet geen van beide in ons land in de bioscoop uitge bracht. De eerste film is van Marshall Brickman. de tweede van Arthur Hiller. 'Lovesick' is de beste en Moore is aandoenlijk als de psychiater die verliefd wordt op een mooie patiënte. 'Romantic comedy' is een verfilmd toneelstuk. De rolbezet ting met o.a. Mary Steenburgen is goed, maar met de film zelf wil het maar niet lukken. RCV 2001 heeft 'Broadway Danny Rose' van Woody Allen in zijn pakket en het is daar met recht trots op. De komedie was in veel landen een bioscoopsuc ces, niet alleen door de manier waarop Allen het leven van twee derangs variété-artiesten tekent, maar ook door de rol van Mia Farrow die voor het eerst haar in troverte gedoe achterwege laat en uitbundig en aanstekelijk speelt. Tom Selleck is al jarenlang ge liefd bij een groot tv-publiek als Magnum. In ons land was hij in bioscoopfilms veel minder suc cesvol. Toch kent hij zijn vak. In de sf-thriller 'Runaway' (uitge bracht door RCA) speelt hij over tuigend de rol van agent die dol geworden robots te lijf moet. Hij wordt bijgestaan door Cynthia Rhodes. Voor de liefhebbers van (verfilmd) toneel een aanrader tot slot. RCA heeft 'The Dresser' uitgebracht, gemaakt door Peter Yates met schitterende rollen van Tom Courtenay en Albert Finney. Vooral de manier waar op Finney een oude Shakespea- re-acteur tot leven brengt is een lust voor het oog. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUYV 'Teen Wolf - Luxor, Leiden 'Out of Africa' - Lido. Leiden 'Meesterspion' - City. Katwijk 'Death Wish III' - Euro, Alphen BLIJVERS 'Militaire academie' - vrouw maakt carrière in Amerikaans defensie-ap paraat. Trianon, Leiden en Euro. Al phen 'Plenty' - glansrol Meryl Streep in half geslaagde toneelverfilming. Lido, Leiden 'Prizzi's Honor' - Jack Nicholson op dreef in persiflage op Mafia-film. City. Katwijk. King Solomon's Mines' - spektakel in Afrika met reeks flauwe grappen. Ci ty Katwijk. 'A Chorus Line' - groots opgezet dans- spektakel met een wat vals klinkend sentiment. Lido, Leiden 'De Aanslag' - Harry Mulisch verfilmd, niet volledig geslaagd, Lido. Leiden 'In de schaduw van de overwinning' - De schimmige scheidslijnen tussen verzet en collaboratie. City, Katwijk. 'Back to the future' - Vermakelijke reis terug naar de toekomst, Lido, Leiden. 'Weird Science' - Twee jongens tove ren een mooie vrouw uit de computer en veroveren de wereld. Euro, Al- SEXFILMS 'Meisjes voor iedereen' - Rex, Leiden. NACHTFILMS 'Hardcore' - Rex. Leiden 'Superboezem' - Euro. Alphen 'Private teacher' - Euro, Alphen. 'Vrijdag de 13e V' - Euro. Alphen. 'Death Wish III' - Euro. Alühen DEN HAAG 'A chorus line' - Asta (463500), al 'Out of Africa' - Asta. al. 'Commando' - Asta, 16 jr. 'White nights' - Babylon (471656). al. 'Out of Africa' - Babylon, al. 'Macaroni' - Babylon. 16 jr. 'To live and die in L.A.' - Cineac (630637). 16 jr. 'The Corsican Brothers' - Cineac, 16 jr 'RAN' - Cineac. 16 jr. 'A chorus line' - Euro (667066). al. 'De aanslag' - Metropole (456756), al. 'Abel' - Metropole. al. Back to the future' - Metropole. al. 'Kisse jongens' - Metropole. 16 jr. 'Teachers' - Metropole. al. 'Fright night' - Odeon (462400). 16 jr Brewster's millions' - Odeon. al 'Back to the future' - Odeon. al 'Militaire Academy' - Odeon. 16 ir 'Slip into silk' - Le Paris (656402). 18 jr Thunderpussy' - Le Pans. 18 jr Katharina en haar wilde hengsten' - Le Paris. 18 jr AMSTERDAM "White nights' - Alfa (278806). al 'Kiss of the spiderwoman' - Alfa. 12 jr. Plenty' - Alfa, al 'La historia oficial' - Alfa, 16 jr. 'Un amour de Swann' - Alhambra (233192). al Abel' - Alhambra. al A chorus line' - Bellevue Cinerama (234876/266227). al - 'Commando' - Cinerama. 16 jr Out of Africa' - Calypso (266227/ 234876). al. Tootsie' - Calypso, al. 'Naked scents' - Centraal (248933). 18 jr. 'Amadeus' - Cineac (243639). al. 'My beautiful Laundrette' - Cinecen- ter (236615). 16 jr 'Prizzi's honor' - Cinecenter, 12 jr. 'El Norte' - Cinecenter, 16 jr. 'Enrico IV' - Cinecenter, 16 jr. 'Out of Africa' - Cinema (151243), al 'De aanslag' - Cinema, al. RAN' - City (234579), 16 jr 'Abel' - City, al 'To live and die in L.A.' - City. 16 jr. 'Death wish 3' - City, 16 jr. 'Brewster's millions' - City, al 'Fright night' - City. 16 jr. Back to the future' - City. al. 'Zoo' 'Diva' - Kriterion. (231708). 16 jr 'Dagje naar het strand' 'E la nave va' - Studio K (231708). 16 jr Talk dirty to me Parisien (248933), 18 jr. 'Thunder alley' - Rembrandtplein- theater (223542). al 'Back to the future' - Rembrandt- pleintheater. al. 'Kaos' - The Movies (245790). 16 jr. 'Los motivos de berta' - The Movies. 16 jr. 'When father was away on business' - The Movies, al. 16 jr. 'De aanslag' - Tuschinski (262633), al. Teachers' - Tuschinski. al. 'Fright night' - Tuschinski. 16 jr. Heartbreakers' - Tuschinski. al. King Solomon's mines' - Tuschinski. 12 jr. 'The best of Bond' - Tuschinski. 12 jr. 'Macaroni' - De Uitkiik (237460). 16 ir TELEVISIE 'Teen Wolf'; regie: Rod Daniel; hoofdrol Michael J. Fox; theater: Luxor, Leiden; leeftijd: 12 jaar Omdat de Spielberg-produktie 'Back to the future' zo'n succes werd, zijn de filmmaatschappijen in hun archieven gedoken. Daar werd 'Teen Wolf aangetroffen. Een film die de Nederlandse bioscopen had gehaald als Michael J. niet de hoofdrol had gespeeld. 'Back to 'Teen Wolf is de zoveelste va riant op het weerwolf-verhaal en kan in direct verband worden ge bracht met 'American Werewolf in London', een film van John Lan- dis. Fox speelt onder regie van Rod Daniel de rol van Scott, een 19-jari- ge jongen. Hij leidt een onopval lend bestaan in een onopvallend plaatsje. Het dagelijkse leven raakt ont wricht als hij zich ergens vreselijk over opwindt. Er komt gebrul uit zijn boze mond, zijn gezicht krijgt rare vormen en de hoeveelheid haar op zijn lichaam neemt onrust barend toe. Vader kan hem gerust stellen: Scott toont zich een waar dig lid van de familie, waarin al ge neraties lang dezelfde verschijnse len worden waargenomen. Scott krijgt de bijnaam 'Teen Wolf en wordt een bekende per soonlijkheid. De media nemen be zit van deze zo eenvoudig te trans formeren jongeman. Dat stelt hem voor de keuze: of profiteren van deze onverwachte populariteit, of zich onder behandeling stellen en weer genoegen nemen met het da gelijks bestaan. Sissy Spacek is maandag op Ne derland 2 te bewonderen in 'Coal Miner's Daughter', een biografie over het leven van de country and western-zangeres Loretta Lynn. Eén van Nashville's groot ste sterren groeide op in Kentuc ky, trouwde op 14-jarige leeftijd en was op haar twintigste moe der van vier kinderen. Het leven zou haar dus eigen lijk weinig te bieden hebben ge had, ware het niet dat ze van haar man een gitaar krijgt en haar zangtalent ontwikkelt. Kortom, het bekende verhaal van niets dat iets wordt. Maar intelligent gemaakt en een boeiende mu ziekfilm. Spacek kreeg in 1980 een Oscar voor haar rol (19.27 uur). Negen jaar eerder legde 'The French Connection' beslag op vijf van die beeldjes. Deze harde actiefilm met Gene Hackman in de hoofdrol is volgende week vrijdag te zien op Nederland 2 (20.05 uur). Een spannende en realistische film over een heroï nelijn tussen Marseille en New York. Gene Hackman speelt re chercheur Popeye Doyle die on der veel tegenwerking deze French Connection wil oprollen. Roy Scheider speelt zijn politie- maatje, Fernando Rey zijn op- ngrijpbare tegenstander. 'Ministry of Fear' is een thril- Ter van de Duitse vluchteling Fritz Lang die daar in 1944 te vens een een anti-Nazifilm van maakte. Graham Greene schreef het scenario over een man die in Londen vrij toevallig een net van Nazi-spionnen op het spoor komt. Ray Milland speelt de hoofdrol (morgenavond, Duits land 3, 23.10 uur). Dezelfde avond op Duitsland 2 de Hemingway-verfilming 'Snows of Kilimanjaro'. Grego ry Peck speelt de jager die aan de voet van de Kilimanjaro gewond is geraakt en op zijn ziekbed het leven overdenkt. Regisseur Hen ry King verwerkte autobiografi sche elementen in de film. (Duitsland 2, 20.15 uur). Een dag later is John Wayne te zien in rol van jager. Hij vervult die in de film 'Hatari' onder re gie van Howard Hawks. Wayne verzamelt wild voor dierentui nen. Binnen de groep die hij aan voert, ontstaan spanningen als er een nieuw, arrogant lid bijkomt. (Duitsland 1. 20.15 uur). FILMHUIZEN In aansluiting op het Studium Generale 'Zekerheid en onzeker heid in de Middeleeuwen' wijdt LAK-Cinema een mini-filmfesti val aan deze periode. Op 3 maart zijn 'The Canterbury Tales' van Pier Paolo Pasolini te zien (20.00 uur) en 'Mariken van Nieumeg- hen' van Jos Stelling (22.00 uur). Op 4 maart worden 'Monty Py thon and the Holy Grail' (20.00 uur) en 'La Passion de Jeanne d'Arc' (22.00 uur) vertoond. Het Kijkhuis prolongeert in zaal I 'ZOO', een geslaagd cryp togram van Peter Greenaway. Dagelijks om 19.30 en 21.45 uur te zien. In zaal II is maandag 'Een dagje naar het strand' te zien Het is de verfilming van de ro man van Heere Heeresma door Theo van Gogh en gaat over een alcoholist die met zijn dochtertje een uitstapje maakt naar het strand, maar zelfs dan niet van de drank kan afblijven (20.00 en 22.15 uur) 'Enrico IV* is door Marco Bellocchio gemaakt nfcar een verhaal van Luigi Pirandello. Marcello Mastroianni en Claudia Cardinale spelen de hoofdrollen. Het verhaal gaat over een man van wie zijn familie denkt dat hij geestelijk gestoord aan het wor den is (dinsdag 20.00 en 22.15 uur). Woensdag volgt hier d^ om streden 'Je vous salue Marie' van Jean-Luc Godard, over het verhaal van Jozef en Maria, ge plaatst in de twintigste eeuw (20.00 en 22.15 uur). In Het Filmhuis LVC draait tot Jos Stelling, maker van 'Mariken van N ieuwmeghen' en 'De Illusionist'. (fotoANPi en met zondagavond 'Witness' met Harrison Ford (21J5 uur); woensdag wordt de Nederlandse film 'Waar de ratten koning zijn' van Barbara den Uyl gedraaid. Deze produktie geeft een beeld van het leven in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt (20.00 en 22.15 uur). Donderdag volgt 'De Illusionist' van Jos Stelling met Freek de Jonge en Jim van de Woude (20.00 en 22.15 uur). Bij K en O is dinsdagavond 'Making Love' te zien. Arthur Hiller verfilmde onder die titel een mannenliefde. Een dokter geeft acht jaar huwelijk op voor een romance met een vrijden kende schrijver. Aanvang 20.15

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 15