'Theater op televisie is bijna onbetaalbaar' Oostenrijk wil af van geroofde kunstvoorwerpen Cultuur in Sovjet-Unie in meer liberale sfeer Discussie in Paradiso over een derde net DE MOOISTE Prijzen voor Franse films Prijs voor schilderes Elga Eymer Stevig en expressief werk van Hoorntrio in de Groene Kerk 'Spetterende' voorstelling van Concordia in Stadsgehoorzaal MAANDAG 24 FEBRUARI 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 19 AMSTERDAM (ANP) - Het op televisie brengen van op voeringen van Nederlands theater, hetzij op het gebied van muziek, hetzij toneel, worden door de rechthebben den vrijwel onbetaalbaar gemaakt. Dat is één van de be langrijkste oorzaken dat deze vorm van cultuur weinig op televisie wordt getoond. Deze conclusie kon worden ge trokken uit een woelig en soms chaotisch verlopende bij eenkomst belegd door de stichting Het Derde Net zondag in Paradiso in Amsterdam. LONDEN - De vrouw met het mooiste kontje. Die titel kreeg de Engelse Anneka Rice. Ze kreeg er zelfs een onderscheiding voor. DIjlN HAAG (ANP) r Kunstvoor werpen die tijdens de Tweede We reldoorlog door de nazi's in beslag zijn genomen of onder voor hun gunstige -'voorwaarden' zijn ge kocht, kunnen, voorzover die voor werpen in Oostenrijk zijn, worden teruggevorderd. Oorspronkelijke eigenaren, hun verwanten of erfge namen kunnen tot 1 oktober van dit jaar bij het Oostenrijkse minis terie van financiën een claim daar toe indienen. Dit heeft de ambassa de van Oostenrijk in Den Haag gis teren bekendgemaakt. In een voormalig klooster in het plaatsje Mauerbach bij Wenen lig gen nog ongeveer achtduizend kunstvoorwerpen die nooit zijn te ruggevorderd. Op grond van een speciale wet doen de autoriteiten in Wenen een laatste poging de voorwerpen aan de rechtmatige ei genaars terug te geven. In 1969 werd al eens een soortgelijke wet van kracht. De meeste van de toen aanwezige voorwerpen konden toen worden teruggeven. Wat over bleef zijn de spullen die er nu nog liggen. Bij de ambassade kan een lijst worden gehaald waarop alle voor werpen staan omschreven. Het gaat onder meer om schilderijen (ruim zeshonderd), tekeningen, boeken, munten, miniaturen en medailles. Een blik op de lijst toont dat er onder meer schilderijen van J. Brueghel, Maurer, F. Mieris, A. van der Neer, G. Rombouts, A. van Werff, A. Ostade en verscheidene 'vermoedelijk Nederlandse mees ters' bij zijn. De stichting zet zich in voor drie avonden kunst en cultuur op een derde televisienet. De voorname rol die sport is toebedeeld in de op zet van het derde net, de hoge kos ten die aan cultuurprodukties van enige omvang zijn verbonden en de houding van de omroepen en het ministerie van WVC doen de stichting vrezen dat er te weinig wil aanwezig is om van het derde net een cultuurnet te maken. Tijdens een forumdiscussie on der leiding van oud-NOS-voorzit- ter Jürgens werd door de BRT-ver tegenwoordiger J. Fleerakkers dui delijk gemaakt dat in België cul tuurprodukties meer dan 30 pro cent goedkoper gemaakt kunnen worden. Ook wordt er in België veel meer aan kunst en cultuur ge daan op televisie ondanks het feit dat de Belgische televisie een bud get heeft van ongeveer een derde van dat van de Nederlandse om- roep-begroting. Hoofd NOS-televisie Ed van Westerloo en NOS-programma- commissaris Van den Heuvel noemden als voorbeeld voor de si tuatie in Nederland de voorgeno men opnamen van de opening van het Amsterdamse muziektheater (Stopera). Dat kost ongeveer 800.000 gulden, uitgaande van een totaal uurbedrag inclusief facilitei ten van rond de 120.000 gulden, zo stellen de beide NOS-medewer- kers. De hoge bedragen aan gages en auteursrechten en de onwil van de gezelschappen aan een efficiënt verloop van de repetitie voor de te levisie mee te werken, zijn voor een belangrijk deel de oorzaak van deze hoge kosten, zo stelt Van Wes terloo: "Als wij te horen krijgen dat wij over een periode van veertien dagen vier keer de gelegenheid krijgen om ons via repetities in te regelen, betekent dit voor de NOS dat de reportagefaciliteiten voor veertien dagen vastliggen terwijl dit ook in twee of vier dagen had gekund". Derde net In het hoofdstedelijke Paradiso, voormalig kerkgebouw, viel zon dagmiddag aan het slot van een discussie over een cultureel derde tv-net toepasselijk het woordje ,amen'. Het ontschoot Jan Blok ker, bestuurslid van de stichting Het Derde Net die het debat onder de titel ,Een beetje cultuur, mag dat?' organiseerde. Dat zelfs Blok ker een hogere macht aanriep, gaf de wanhoop en het wantrouwen weer waarmee liefhebbers van kunst op de beeldbuis het komen de kamerdebat over het vermale dijde Mediawetsontwerp van mi nister Brinkman tegemoet zien. Politici konden dat wantrouwen niet wegnemen, want ze waren er in Paradiso niet bij. Maar wel zo alarmerend was, dat ook van de nauw met de Haagse politiek ver weven omroeporganisaties voor de kunstsupporters geen enkel heil te verwachten is. Zowel VARA-voor- ziter Marcel van Dam als NOS- commissaris Albert van den Heu vel en TROS-voorzitter Henri Min- derop zien niets in een apart tv-ka- naal waarop op drie aaneengeslo ten avonden gedurende 15 tot 18 uur hoogwaardige kunstproduk- ties te genieten vallen. Het was adembenemend te con stateren hoe zeer de aanvoerders van de omroep-,maffia', zoals Ger- rit Komrij hen in een videopro gramma noemde, het met elkaar eens waren. Is het dan niet bekend dat het brengen van kunst op tele visie onbetaalbaar is? Dat een pro- duktie als 'De Appelgaard' vier ton per uur kost? Het publiek hoorde de tv-bonzen morrend aan. Het praten over fi nanciën verhult de discussie. Dat 25 minuten 'Zeg 'ns AAA' 60.000 gulden (zonder faciliteiten) kost waardoor (Van Dam) andere pro gramma's vanzelfsprekend moeten vervallen, zegt op zichzelf niets. Zelfs als een kunstprogramma drie kwartjes zou kosten, zou het niet worden uitgezonden. Onwil Er is onwil om met het systeem, waarbij het programma-aanbod wordt bepaald door de kijkcijfers, te breken. Jan Blokker: „Er wordt bij de omroep waanzinnig met geld gegoocheld. Het getuigt van een grenzeloze arrogantie tegenover een minderheid dat de volledige zeggenschap van de publieke om roep in handen is gegeven van die kunst verafschuwen". AMSTERDAM - Tijdens een herdenkingsbijeenkomst van de aan kanker overleden zanger Willy Alberti in het Amsterdamse Carré is een bedrag van 65.000 gulden bijeengebracht voor het Ronald Macdonald kinderzieken huis, eveneens in de hoofdstad. Na afloop van de voorstelling bood Willeke Alberti haar moeder een bos bloemen aan. (foto anp Omgekeerd zei Van Dam te wal gen van de arrogantie van een cul turele elite die „Zeg 'ns AAA" en Willem Ruis tot vullis bestempelt en het kijkplezier van de grote massa aan haar laars lapt. „Ik heb de ambitie dat ik ook cultuur wil brengen voor mensen die niet naar zo'n derde net kijken. Ik heb laatst een prachtig VPRO-programma over Harry Mulisch gezien en dat gun ik óók het publiek dat net naar een kwis heeft gekeken", zo onge veer luidde de strekking van de woorden van de splinternieuwe VARA-coach. Martin van Amerongen, hoofdre dacteur van de Groene Amster dammer, vindt dat het bestel gede gradeerd is tot nationaal vuilnisvat en dat bijvoorbeeld de VARA ideo logische rugdekking zoekt bij And- ré Hazes en Mien Dobbelsteen en dat bij de Nederlandse televisie zelf het allerelementairste in het cultuuraanbod ontbreekt. Illusie Concertgebouwdirecteur Mar tij n Sanders, de stille kracht achter de stichting Het Derde Net, beleed zijn angst over de plannen van ,Den Haag' en .Hilversum' voor een derde net nog maar eens. De NOS en de kleine zendgemachtig den (Socutera, Humanistisch Ver bond, kerkgenootschappen) gaan daar de dienst uitmaken en „er zal veel in overleg met de bestaande omroepen op vaste tijden aan cul tuur wofden gedaan". Volgens de NOS-commissaris is een derde net zonder sport niet haalbaar en dat .zelfs' cultuur zou moeten wijken voor een reportage als over de Elfstedentocht. „We verschuiven Teleac toch ook voor iets bijzonders?" Van Dam vindt het een illusie er van uit te gaan dat de stichting het derde net, zelfs als het kijkgeld met 15 gulden zou worden verhoogd, in staat is zoveel kunst op de tv te brengen. „Anders zouden wij het toch allang hebben gedaan?" riep de VARA-voorzitter uit. MOSKOU (RTR) - Tijdens de première van een toneel stuk in Moskou eerder deze maand liet een acteur de mi crofoon rondgaan in het pu bliek en een van de toe schouwers zei het ondenk bare: politieke oppositie is essentieel voor de democra tie. Het toneelstuk ,De dicta tuur van het geweten' werd een week later opnieuw uit gevoerd en kreeg een staan de ovatie, maar de scene waarin het publiek om zijn mening wordt gevraagd bleef achterwege. Volgens Sovjetbronnen zat een medewerker van partijleider Mi- chaïl Gorbatsjov in de zaal, moge lijk om hem te adviseren over een bezoek aan het toneelstuk. De op voeringen zijn daarna opgescho ven tot na het 27e partijcongres dat PARIJS (AP) - De film 'Trois Hom mes et un Couffln' (Drie Mannen en een Wieg) heeft zaterdagavond de César voor de beste Franse film van het jaar gekregen. De film kreeg nog twee Césars, één voor het beste scenario en één voor de beste mannelijke bijrol, van de acteur Michel Boujenah. De prijs voor de beste acteur ging naar Christophe Lambert voor zijn rol in 'Subway', terwijl Sandrine Bonnaire voor haar spel in 'Sans Toït ni Loi' tot de beste actrice werd uitgeroepen. De prijs voor de beste vrouwelijke bijrol ging naar Bernadette Lafont, voor haar spel in 'L'Effrontée'. Tijdens de prijsuitreiking werd Danny Kaye opgenomen in het Franse Legioen van Eer. De Ameri kaanse actrice Bette Davis kreeg wegens haar verdiensten voor de film een bijzondere César. dinsdag in Moskou begint en waar op naar wordt aangenomen enige duidelijkheid komt in Gorbatsjovs opvattingen over cultuur. Het toneelstuk lijkt typerend voor de situatie in de Sovjetkunst in het jaar na de dood van partijlei der en president Konstantin Tsjer- nenko, die de artistieke gemeen schap dwong terug te keren naar de strikte door de partij goedge keurde lijn. Het afgelopen jaar heb ben schrijvers, schilders en acteurs een wat liberalere atmosfeer aan getroffen, en zij hebben hun elle bogen gespreid om uit te vinden welke extra ruimte er nu werkelijk Zij putten daarbij enig optimis me uit het feit dat Gorbatsjov, toen hij nog regionaal partijleider van Stavropol was, culturele zaken gunstig gezind was en in één geval heeft geweigerd een kritisch to neelstuk te verbieden. Maar ook Gorbatsjov heeft laten weten op het standpunt te staan dat de com munistische partij het recht heeft te bepalen wat de bevolking mag lezen, zien of horen. Acteurs en regisseurs vragen zich af hoelang de 68-jarige Pjotr Demitsjev, de minister van cultuur van de afgelopen twaalf jaar, nog op zijn post gehandhaafd blijft, en wat zij hebben te verwachten van de nieuwe ideoloog van het Krem lin, Jegor Lichatsjov, wiens verkla ringen over cultuur tot nog toe nogal orthodox waren. De gedurfdste vernieuwingen lij ken in het theater plaats te vinden. Maar ook in de pers is de toon wat levendiger geworden en zijn er en kele openhartige artikelen over li teratuur gepubliceerd. Op het ge bied van de schilderkunst en de muziek zijn de veranderingen voorzichtiger. De orthodoxe uitla tingen in recente publicaties be troffen vooral de filmindustrie in de Sovjetunie. Er werd vooral kri tiek geuit op uit het Westen geïm porteerde films, en hun invloed op de filmproduktie in de Sovjetunie. Sjatrovs toneelstuk 'De dicta tuur van het geweten' gaat over een rechtzaak waarbij het commu nisme zelf op de beklaagdenbank zit. Exponenten van een aantal re volutionaire stromingen, zoals de Rode Brigades uit Italië, worden onderzocht. Het oordeel luidt dat de Rode Brigades ,het ware com munisme' niet vertegenwoordigen. Het Stalinisme wordt indirect ge toond en eveneens afgewezen. Aan het einde van het stuk stor ten de wanden van het gerechtsge bouw in, en beginnen arbeiders een nieuw Sovjettheater op te bou wen. De rol van het nieuwe theater blijft onduidelijk. AMSTERDAM (ANP) - De Arti- medaille 1986 is toegekend aan de schilderes Elga Eymer uit Maars- sen. De prijs is haar zaterdag uitge reikt door voorzitter Willem Gorter •van Arti bij de opening van de .Vooijaarssalon'. Daar zal het werk van onder anderen Elga Eymer tot en met 15 maart te bezichtigen zijn De in 1839 opgerichte Maatschap- Pij Arti et Amicitiae is de oudste vereniging van beeldende kunste naars in Nederland. Conflict met minister bijgelegd DEN HAAG (ANP) - Na langdurige besprekingen met ambtenaren van het ministerie van Welzijn. Volks gezondheid en Cultuur (WVC) heeft de Commissie Instellingen Beeldende Kunst van de Raad voor de Kunst haar advisering aan minister Brinkman van WVC her vat. Daarmee is een eind gekomen aan een conflict dat sinds juli 1985 heeft geduurd. Dat conflict was het gevolg van het niet opvolgen door de minister van het merendeel van de gunstige adviezen over aanvra gen voor ontwikkelingssubsidies op het gebied van de beeldende kunsten, wat voor de commissie onaanvaardbaar was. Musiceervreugde bij Ferschtman en Baslawskaja Dmitry Ferschtman, violoncello en Mila Baslawskaja, piano: Mendels sohn, sonate in D op.58; A. Schnittke, sonate; Beethoven, sonate nr. 3 in A op.69; M. De Falla, Suite Populare LEIDEN - Musiceervreugde: daarvan gaf het duo en echtpaar Dmitry Ferschtman en Mila Bas lawskaja blijk reeds in de ope ningsmaten van Mendelssohns Sonate in D op.58. Deze sonate wordt weinig uitgevoerd, waar schijnlijk omdat de cello door de lage ligging gemakkelijk over stemd kan worden door de veel eisende pianopartij. Bij dit duo was daar echter geen sprake van. De transparan te lyriek en de speelse lichtheid van de pianopartij werden over tuigend voor het voetlicht ge bracht. De cellist kon zijn tempe rament uitleven in het vrolijke allegro assai, het verrassende al legretto scherzando, het recita tiefachtige adagio en het briljan te rondo. Onbekend voor mij was de cel losonate van de nog levende componist A. Schittke, een Rus van Duitse afkomst, die indertijd voor de nazi's is gevlucht. On danks het ontbreken van moder ne effecten (zoals kwarttontn, strijken achter de kam enz heeft deze muziek een eigen stijl. De Querstand (enigszins wrin gende akkoorden) C groot - c klein, waarmee de cello in een lange solo in het eerste largo-deel begon, keerde in het derde, te vens laatste deel (ook een largo) terug in cello en piano als een lange nabeschouwing. Het tus senliggende presto, een afwisse ling van perpetuum mobile en cadansachtige figuren, werd met vaart en gepassioneerd voorge dragen. Veel bekender was de na de pauze uitgevoerde derde sonate van Beethoven. De vindingrijke lyriek van een (nog) onbezorgde Beethoven werd door Ferscht man en Baslawskaja gloedvol en met begrip voor de grote lijn ver tolkt. Ook bekend is De Falla's Suite Populare Espagnol, oor spronkelijk geschreven voor so praan en gitaar, maar inmiddels bewerkt voor orkest, voor viool en piano en voor cello en piano. In de laatste versie demonstreer den cellist en pianiste als rasmu sici hun natuurlijke speelvreug de. Het redelijk opgekomen pu bliek wist ondanks enthousiast applaus het duo niet tot een toe gift te verleiden. FRANK DEN HERDER Concert door hét Hoorntrio, be staande uit: Jan van der Meer, piano, Vincente Zarzo, hoorn, Jaring Waita, viool. Met werken van: Fr. Duver- noy, P. Dukas, A. Dvorak en J. Brahms. Gehoord op zondag 23 fe bruari in de Groene Kerk in Oegst- geest. OEGSTGEEST - Stevig en ex pressief vertolkte gistermiddag het Hoorntrio een perfect uitge balanceerd programma van ro mantische kamermuziek met werken van onder anderen: Du- Hoewel de naam van dit drietal de combinatie met piano en viool niet doet vermoeden, is het toch zeker de hoorn die dit trio haar specifieke karakter geeft, terwijl het meesterschap van deze muzi kale routiniers uit het Haagse Residentie Orkest al direct tot uitdrukking kwam in de frisse aanpak van Duvernoy's Trio nr. 1, waar viool, hoorn en piano el kaar blindelings leken te vinden in een uiterst spitse dialoog. Niet minder boeiend klonk daarna het sfeervolle bijna im pressionistische Vianella (hoorn piano) van Paul Dukas, waar Vicente Zarzo heel warm en ly risch de klankkleurnuances van zijn Engelse hoorn tentoonstelde in een omlijsting van spranke lend pianospel. voor ritmiek tot uitdrukking van Anton Dvoraks Sonatine opus 100, waar Jaring Walta en Jan van der Meer stevig en met een bizonder beeldende expressie gestalte gaven, vooral in de schit terende opbouw van het larghet to en de pittige Slavische dans- fragmenten in de finale. Zeer binnenkort zal in Neder land een plaat op de markt ge bracht worden waarop de leden van het Hoorntrio opus 40 van Johannes Brahms ten gehore brengen. Dit veelzijdige werk vormde gistermiddag het uiterst verfijnde slotstuk waarin viool en hoorn een hoofdrol vervulden in een gevoelige en intense dia loog met het klavier Ik weet het, je kunt niet aan de gang blijven maar Brahms zo doorzichtig en vol zeggings kracht gepresenteerd door het Hoorntrio, zal zeker binnenkort m n discotheek verrijken. ANNEKE VAN VLIET Muziek-Show en Majorettencorps Concordia o.l.v. A. Hilkhuvsen (se niorenorkest), H.W. Steenbergen (ju nioren orkest), K.C. Boeff (Tamboer instructeur), L. Steenbergen (show- instructeur junioren) en Silvia Ver meulen (Instructrice Mini- en Majo- retten), met een gevarieerd pro gramma. Gehoord en gezien op za terdag 22 februari in de Stadsge hoorzaal in Leiden. LEIDEN - Dynamisch en met groot elan presenteerde zater dagavond het Leidse Muziek- Show- en Majorettencorps Con cordia haar jaarlijks concert in de Stadsgehoorzaal met een ui terst boeiend en verzorgd pro gramma. Een jaarlijks evene ment waarbij naast de uitgebrei de Leidse aanhang zelfs de Duit- se(!) donateur niet verstek liet gaan. Concordia is in de loop der tijd uitgegroeid tot een bijzonder complete showband met als in spirerend middelpunt het kope ren seniorenkorps, terwijl de veelbelovende blazers van het jeugdkorps, de pittige en correc te drumband en charmante mini- retten doen vermoeden dat de toekomst van Concordia er niet minder rooskleurig uitziet. Zoals al direct opviel tijdens de wervelende show door de jeugd met ondermeer: het lyrisch ge blazen 'Michelle' en sterk ver tolkte 'Balade of the Green ba rets'. Al bleef de jeugd soms in de felle ritmische werken (Rock around the clock en New Or leans) iets te keurig in de nootjes gevangen om echt helemaal te 'swingen'. Zij kunnen wat dat be treft dicht bij huis in de leer by tamboer instructeur Karei Boeff die zijn drummers maar liefst in drie jaar tijds van de derde naar de eerste divisie loodste. Een ij- zersterk corps, dat met bijna computergestuurde af- en aan zwellende roffels, rake ritmewis selingen en uiterst dynamische swing dit jaar zeker hoge ogen gaat gooien in de eredivisie met werken als 'Band March 65'. 'Drum Special' en het prachtige 'Holiday in Spain' van S. Eg berts. Hoe het seniorenkorps onder leiding van de kleurrijke dirigent Albert Hilkhuysen nog steeds het inspirerend 'koperen hart' van Concordia is bewees zij ten slotte in een fantastisch optreden met ondermeer: een tweetal sfeervolle concoursstukken, een schitterend koraal en spetteren de feestmarsen om tenslotte sa men met de mini- en m^joretten, jeugdkorps, senioren- en junio rentamboers te eindigen in een finale van louter kijk- en luister genot. ANNEKE VAN VLIET WILLY ALBERTI GALA NACHT IN CARRÉ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 19