'De jeugd heeft geen echte helden meer als voorbeeld' 'Mijn teksten genieten weinig aandacht' Het positivisme van Mr. Mister Lunch-tv vanaf Firato De passie van Lloyd Cole voor het taalgebruik van geliefden Javaanse dansbeto vering Visum voor Dick Verkijk WOENSDAG 19 FEBRUARI 1986 KUNST PAGINA 23 AMSTERDAM (GPD) - Zo af kerig de wielerwereld is van doping, zo terughoudend rea geert de muziekindustrie op geloofsuitingen. Mr. Mister, een Amerikaans kwartet uit Los Angeles dat de afgelopen maanden schijnbaar vanuit het niets op de voorgrond trad, weet van die weerzin af. Niette min scoort de band op het ogenblik met twee mooie, ge dragen rockballads, Broken Wings en Kyrie. Daarin klin ken niet alleen de invloeden van de vroege Police en Men at Work door, maar ook een reli gieus geinspireerde levenshou ding. Mr. Mister opereert halverwege de veelal kleurloze Amerikaanse middle-of-the-road-rock en het fraai verzorgde studiowerk van bands als Steely Dan of Toto. Toch klinkt de (overigens tweede) elpee van de band, Welcome to the Real World, geen moment voorspelbaar. Zo ontleent Broken Wings veel van zyn charme aan een doorlopende puls op elektronisch toetsenbord. Op zijn beurt vormde die techniek de inspiratie voor een prachtige vi deoclip, waarin vertraagde beelden door John Oomkes van een rijdende auto blijvend op je netvlies inbranden. Net zo opmerkelijk zijn de reli gieus-filosofische, maar bepaald niet fanatieke songteksten. Van een agressieve voet-tussen-de- deur-geloofsverbreiding moet Ri chard Page, de 32-jarige zanger bassist en het gezicht van Mr. Mis ter, overigens ook niets hebben. Als we een uur lang hebben ge sproken en de bandrecorder uitstaat, komt hij met enkele voor beelden van dergelijk missiewerk. Hij praat er hoofdschuddend over, alsof hij niet gewend is aan de realiteit. Ten dele klopt dat, want Mr. Mister en Pages, de voorloper daarvan, werkten jarenlang in be trekkelijke anonimiteit. De bandle den (toetsenman Steve George, gi tarist Steve Farris en drummer Pat Mastelotto) verdienden jarenlang het dagelijks brood in de vele stu dio's van Los Angeles. Bijbels Page: "In de studioruimte naast de onze werkte de Amerikaanse heavy metal-band Stryker aan een elpee. Aardige jongens - ze nodig den ons uit om een van hun con certen bij te wonen. Live zie je ove rigens geen verschil tussen Stryker en om het even welke andere hea vy metal band. Dezelfde strakke en bonte kleding, de zelfde bewegin gen met het onderlijf, maar met dit verschil dat alles voor de Heer wordt gedaan. Ze strooien tijdens concerten met Bijbels, krijsen Je zus om het hardst". Mr. MisterAmerikaans kwartet met vlnr Steve Farris, Steve George, Pat Mastelotto en Richard Page. (foto gpdi Kortom, het doel schijnt bij som mige Amerikanen de middelen te heiligen. Als Mr. Mister al het Woord verbreidt, dan gebeurt dat in elk geval met veel meer subtili teit. Zo zingt de hoge tenorstem van Page in het refrein van Broken Wings: "When we hear the voices sing, the book of love will open up and let us in" (Wanneer we de stemmen horen, zal het boek der liefde openslaan en ons inwijden). En in de ballad Kyrie verwijst hij naar de oud-christelijke, liturgi sche term Kyrie Eleison (Heer, ont ferm U over ons). Maar het was genoeg om de ac tieve Amerikaanse evangelisten het idee te geven dat ze nieuwe bondgenoten hadden gekregen. Richard Page: "Er ontstaat dan een merkwaardige reactie. De radicale christenen - en dat zijn in Amerika echte fanatici - doen er alles aan om je in hun midden op te nemen en de popwereld heeft de neiging je net zo met de nek aan te kijken als Bob Dylan overkwam. We ma ken mee dat hele ijverige geloofs broeders de kleedkamer binnen dringen en uitvoerig uit de Heilige Schrift beginnen te citeren". Richard Page groeide in de kerk op - zowel zijn vader als zijn moe der waren koordirigenten. "Kyrie Eleison is natuurlijk eeuwen ge bruikt in de katholieke mis, de Griekse kerk, de hele christelijke traditie. Maar het enige idee achter dat lied was het streven om mis schien wat licht te brengen, om met een positieve opstelling als popgroep door het leven te gaan". "We hebben niet de bedoeling welk christelijk dogma dan ook aan de man te brengen. We slaan ons niet op de borst met de mede deling dat wij christenen zijn, en dat dergelijke teksten alleen voor christenen bedoeld zijn. Je moet onze teksten in een breder verband Zelfmoorden Page: "Deze twee songs heb ik eigenlijk in een flits geschreven. Het gebeurde gewoon - niet met voorbedachten rade, zo van: nu ga ik eens even een positief lied schrijven. Maar ik vermoed dat ik niet zo'n hang naar het negatieve heb. Neem Uniform of Youth, dat eveneens op onze elpee Welcome to the Real World staat. Dat lied gaat over het verontrustend ver schijnsel van de sterk toegenomen zelfmoorden onder tieners". "Ik las daar een achtergrondarti kel over in het blad Rolling Stone. Een Amerikaanse tragedie, zo werd dat verschijnsel genoemd - terecht, als je de epidemische aan tallen ziet waarin suicide wordt ge pleegd. De songtekst is veel min der scherp natuurlijk, maar John Lang - de man met wie ik samen schrijf - zegt wel: kijk, als je ge woon de moed niet opgeeft, dan komt er vanzelf een moment waar op je het leven wél aankunt". Page wijt dergelijke verschijnse len aan het ontbreken van rolmo dellen. voorbeelden waaraan de jeugd zich kan optrekken. "Er zijn geen echte helden meer. We heb ben Rambo natuurlijk, maar dat is een voorbeeld van een stupide held. Eentje met de blik op nul. Kinderen worden niet langer aan gemoedigd om na te denken over het dagelijks leven. Alles wordt on dergesneeuwd met de zucht naar sensatie". "Zet de tv aan en je wordt over stelpt met de illusie van spanning. Zelfs de sterren uit het Amerikaan se voetbal gaan aan de dope om maar de kick te kunnen voelen. Waar moeten tieners zich nog aan spiegelen? Het onderwijssysteem is in Amerika beroerd. Nou, dan kan ik het me voorstellen dat vele jongeren er geen gat meer inzien". HILVERSUM (GPD) - Als onder deel van de gezamenlijke presenta tie van de omroep op de Firato (van 29 augustus tot 7 september in de Amsterdamse RAI) wordt gedacht aan rechtstreeks uit te zenden 'lunch-televisie'. Op de wijze waar op 'Hilversum' zich tijdens dit tweejaarlijkse evenement moet gaan manifesteren, is nog druk overleg gaande. Het nieuwe feno meen lunch-televisie zou een pro ject moeten worden waaraan in principe alle omroeporganisaties hun steentje kunnen bijdragen. De gedachte is geopperd om te kiezen voor een formule zoals die dagelijks op de radio in het NOS- programma 'Met het Oog op Mor gen' wordt toegepast. Onder meer de diverse actualiteitenrubrieken zouden daaraan hun medewerking moeten verlenen. Overigens staat nu al vast dat niet alle omroeporganisaties dit maal zullen deelnemen aan het tra ditioneel geworden gezamenlijk optrekken op de Firato. De KRO heeft laten weten uit bezuinigings overwegingen niet van de partij te zullen zijn. Ook op de AVRO en Veronica behoeft in de gezamenlij ke omroepstand niet te worden ge rekend. Deze organisaties willen zich elk apart manifesteren in het zogehe ten commerciële gedeelte van de tentoonstelling. De VARA zal ver moedelijk slechts meewerken aan het programmatische deel van het omroepproject. Dat de radiosector evenals voor gaande Firato's uitgebreid aan dacht zal schenken aan het gebeu ren staat al vast. Maar op welke wijze is op dit moment nog niet duidelijk. 1(1) When the going gets - Billy Ocean 2(8) Girlie Girlie - Sophia George 3(5) We just-Moses 4 2) A good heart - Feargal Sharkey 5 (17) Burning heart - Survi- 6 4) 7 3) 8 (10) 9 9) 10 (12) 11 (13) 12 6) 13 (14) 14 7) 15 (32) 16 (26) 17 (11) 18 (24) 19 (36) 20 (20) 21 (25) 22 (23) 23 (15) 24 (16) 25 (27) 26 27 (18) 28 29 30 (19) 31 (21) 32 Nikita - Elton John West End girls - Pet Shop Boys Moscow nights - Anya Female Intuition - Mai Tai The sun always shines on tv - Aha Sanctify yourself - Sim ple Minds Broken wings - Mr.Mis- ter Living in America - Ja mes Brown Baby talk - Alisha Borderline - Madonna I am a lover - Andrea You're a friend of mine - ClemonslBrowne Rock me baby - Johnny Nash You little thief - Feargal Sharkey It's alright - Eurythmics Caravan of love - Jasper Isley Jasper Hold me - T Pender- grass/W Houston Run to me - Anita Meyer/Lee Towers Holding back the years - Simply Red And she was - Talking Heads The promise you made - Cock Robin Eldorado - Drum Thea tre Alice I want you just for me - Full Force Kyrie - Mr. Mister Hurts to be in love - Gino Vannelli Mated - D Grant en J Graham Ba ba bankiiberfall - Er- ste Algemeine Verunsi- cherung Leaving me now - Level 42 33 (35) 34 Manic nday - Bang- 35 (22) The whole of the moon - The Waterboys 36 (28) Hit and run-Total Con trast 37 (33) If you're ready - Ruby Turner 38 (30) Miami Vice theme - Jan Hammer 39 Who's zoomin'who-Are tha Franklin 40 (34) Kom op we zetten alles op z'n kop - Deurzakkers (Stichting Ned. Top 40) HILVERSUM - De roodharige De- rek Mackillop, manager van de Schotse Lloyd Cole and the Com motions, is boos. Niet op de zich op dat moment ook in de NOS-gebou- wen ophoudende promotie-vrou wen van platenmaatschappij Poly- dor. Die kunnen er ook niets aan doen ("Wij regelen alleen radio en televisie") dat het met de verkoop in Nederland van de tweede plaat van de groep, 'Easy Pieces', slecht gaat. "Van 'Rattlesnakes', de eer ste, verkochten we er bij jullie in een heel kort tijdsbestek 27.000. Van de nieuwe plaat nog geen 13.000. De Engelse pers heeft ont dekt dat we aan Rattlesnakes heb ben verdiend en veegt prompt de vloer met ons aan. En in Nederland gebeurt precies hetzelfde". Nederlandse recensenten lieten inderdaad weinig heel van de con certen die de groep vorige week in ons land gaf. Singer/songwriter Co le en de zijnen vertoonden de le vendigheid van een ingevroren ka beljauw, heette het. Een ander be weerde zelfs dat de beschaafde fol- krock van de groep aan hardrock deed denken. Mackillop: "Dull? Okay, but hardrock, my God, they think we are The Jesus and Mary Chain". Van het warme onthaal van Ratt lesnakes was in het Easy Pieces- geval maar een plichtmatig ap plausje overgebleven. De 25-jarige, enigszins op Elvis Presley in zijn jonge jaren gelijkende Cole, boe kenwurm en filmfreak, meent na een bezoekje aan platenzaken in Amsterdam nog een andere reden te weten voor de lauwe ontvangst door pers en publiek van de twee de plaat: "Easy Pieces was nergens te vinden. Die plaat moet toch een opzichtige plaats in de winkel krij gen, daar moeten de promotors op aandringen. Het enige wat ik heb gezien is de Fine Young Canni bals". Lloyd Cole and the Commotions waren vorige week in ons land voor twee door de critici zeer slecht ontvangen concerten en voor een optreden in het praatprogramma van Veronica's Tineke. Voordat zij hun opwachting bij Tineke maakten, stonden de Schotten de pers te woord. De groep heeft in november haar tweede elpee, 'Easy Pieces', uitgebracht. Met de verkoop van die plaat gaat het lang zo goed niet als met die van de gretig aftrek vindende eersteling. Van die eerste plaat zijn ook enkele singles afgehaald zoals 'Rattlesnakes' en 'Perfect Skin'. Reeds op de eerste plaat toonde frontman Lloyd Cole te behoren tot één der betere tekstschrijvers van dit moment. De gewezen literatuurstudent vertoont literaire trekjes en citeert in zijn teksten behalve uit werk van grote literatoren ook uit films en uit de popteksten van anderen. Zo veel moeite als hij doet om mooie teksten te maken, zo zeker weet hij dat maar weinigen zich in zijn teksten verdiepen. Dat deert hem niet. Cole vindt het ook al heel wat als de mensen zijn breekbare, uiterst subtiele en folkrockachtige muziek mooi vinden. Aan Easy Pieces zelf ligt het vol gens Cole niet. Hij deelt niet de veelgehoorde mening dat het ge luid te veel is dichtgemetseld met overbodige strijkers en arrange- mentjes. "De eerste was ééndimen- sionaler, gemakkelijker om naar te luisteren, dat wel. Op de nieuwe gebeuren echter veel meer dingen, er zijn meer beats, hier en daar zelfs een glitterbeat (lacht) en er is een walsje, een samba en een mars op te vinden. Nee, hij is niet dicht- georchestreerd, er staan gewoon meer gitaren op". Cole's prachtige teksten zijn op de tweede plaat in elk geval geble ven. Cole produceert meestentijds beklemmende, droefstemmende verhaaltjes over de problemen van die menen dat ze van el- door Wim Koevoet Indonesisch Danstheater met Ja vaanse dansen. Gezien in de Leidse Schouwburg op woensdagavond LEIDEN - Het aantal Indonesi sche dansen lijkt bijna even groot als de hoeveelheid rijs thalmen die het nog steeds met de Gordel van Smaragd aange duide eilandenrijk rijk is. Vrij wel elke streek van dit immen se gebied heeft haar eigen danscultuur. De meest beken de zijn die van Java en Bali. Een kaleidoscoop van Javaan se dansen bood het programma van de culturele groep die gis teravond het publiek in de Leidse Schouwburg tot verruk king bracht. Begeleid door le vende gamelanmuziek lieten de leden van dit danslaborato rium op voorbeeldige wijze zien hoe groot alleen al op het eiland Java de verscheidenheid aan zowel traditionele als nieu we dansen is. Hun optreden heeft mijn herinnering aan een voorstelling vele jaren geleden van de Javaanse hofdansers niet kunnen wegvagen, maar wel overtuigend aangetoond dat niet alleen in de kratons mooi wordt gedanst. Ook de 'gewone' mensen hebben hun eigen dansvormen, waarvan zo wel kracht als gratie de belang rijkste kenmerken zijn, zo bleek tijdens de voorstelling van gisteravond, die door een aantal vertegenwoordigers van de Indonesische ambassade werd bijgewoond. Geldt over het algemeen dat de Balinese gamelanmuziek - een sneller en vuriger ritme heeft dan de Javaanse gamelan en dat de traditionele Javaanse dansen meer ingetogen zijn dan de Balinese, er hebben zich in elk geval de laatste jaren op merkelijke vernieuwingen voorgedaan in het ritme en de vorm van deze Javaanse dan sen. Worden sommige geken merkt door plotselinge contras ten in dynamiek en tempo, an dere zijn van een zo subtiele verfijning en getuigen van een zo ingehouden spanning dat het moeilijk valt los te komen van de betovering die vooral deze laatste dansen oproepen. Met de opkomst van de eer ste danseres, die later op de avond ook een aandeel had in een fragment uit het epos van Mahabharata, was die betover ing er eigenlijk al meteen. Hier paarde zich de natuurlijke soe pelheid, die kenmerkend is voor alle dansers uit de Tuin van het Oosten met de kunst van de verstilde beweging. El ke beweging is, zo leerde deze avond, doordacht, elke stand van de voeten, van de vingers vooral, heeft een betekenis. Al even gestileerd en be heerst bleek de dans van de twee krijgers met hun knots en schild, eveneens van Midden- Java. Dat het er in de Javaanse dans ook aanzienlijk vrolijker en expressiever toe kan gaan, echter met dezelfde sierlijkheid van de armbewegingen en de voor de Indonesische dansen zo kenmerkende half-hurkhou- ding, bewees de volksdans uit Banyumas, waarin de drie dan sers er op komische wijze van door gaan met de drie danse ressen. Bijna even grappig was de Oostjavaanse solodans, waarin een ijdele jongeman, de stad Surabaya bezingend, bezig is zijn uiterlijk te verfraaien. Kleurrijke kostuums tenslotte ook in de Westjavaanse dans, waarin drie danseressen de be wegingen van een aantal pau wen feilloos uitvoeren. Het programma bood nog veel meer, te veel om elk onder deel te noemen. Maar dat er veel te genieten viel op deze avond van Javaanse danskunst is zo zeker als wat. Voor herha ling vatbaar dus. PIETER C. ROSIER kaar houden. Zowel in zijn stem als in de teksten klinkt altijd iets van sarcasme door. net als bij Lou Reed. Lou Reed "Het ergert me wel als mensen zeggen dat mijn stem op die van Lou Reed lijkt. Laatst hoorde Law rence (de bassist, red.) een num mer van hem. Reed klinkt net als jij, zei-ie toen (lacht weer). Reed zingt net alsof hij aan het converse ren is. Dat en de ironie die hij ge bruikt, heb ik met hem gemeen. Ironie ja, geen sarcasme, je hoeft niet sarcastisch te zijn om leuk te zijn. Reed en ik schrijven echter over heel andere dingen". "Ik schrijf vooral over de verbit tering en de droefenis die opstijgt uit mensen die er een liefdesrelatie op nahouden. 'Why I love country music' bij voorbeeld handelt over de impasse waarin ze geraken. What's the crime, vraag ik me in de slotregel af. Je kunt het niet bekri tiseren. het is hun leven. Je kunt het alleen maar observeren. En ho pen dat het jezelf niet overkomt". "De dingen die de mensen in zul ke situaties tegen elkaar zeggen, door dat afgrijselijke taalgebruik raak ik uitermate gefascineerd. Daarover gaan veel van myn songs. Dat taalgebruik hebben mensen van televisie afgekeken, dat kan niet anders. Daat gaat dan zo van: I can't stay with you, you know, of: I owe it to myself, I need time. Allemaal van die educated' zinnetjes. In plaats dat ze gewoon zeggen: I don't love you anymore. Ik zou zelf zo kwaad worden als ie mand met mij wil breken en hij of zij zou zulke rotzooi uitkramen". "Nee, ik denk niet dat het pu bliek in het algemeen veel belang stelling voor mijn teksten heeft. Men besteedt er geen aandacht aan. Of leest heel slecht. Er komen mensen op my af die zeggen: 'Mi nor Character' gaat over zelfmoord hé. In dat nummer komt inderdaad een meisje voor dat zegt dat ze van de brug zal springen. Maar pal daarop komt het zinnetje: She ne ver did. Dat nummer gaat helemaal niet over zelfmoord maar over een meisje dat zo begaan is met zich zelf dat ze helemaal niet door heeft dat het haar vriend is die hulp no dig heeft". "Joan Didion", antwoordt Cole, een gewezen literatuurstudent, op de vraag naar zijn favoriete litera toren. "Zy is een Amerikaanse en heeft zo'n vier a vyf boeken ge schreven. Ik ben door haar beïn vloed, ja. Haar laconieke stijl spreekt me erg aan. Ze is heel knap in het beschrijven van karakters. Dat doet ze door simpelweg te be schrijven wat mensen doen. Dat is volgens my ook de beste manier om karakters te beschrijven. Men sen kunnen de beste bedoelingen van de wereld hebben maar als ze die bedoelingen nooituitdragen dan zijn ze van generlei waarde". "De figuur Jody in 'Rattlesna kes' is gebaseerd op de gelijknami ge vrouw in één van Didion's boe ken. Jody is een vrouw van byna dertig. Haar schoonheid verwelkt. Ze heeft een abortus laten plegen en is daardoor heel erg aangesla gen. Ze heeft heel veel geld zonder dat ze weet wat ze ermee moet doen. Jody is zeg maar een stan daard westcoastvrouw. Want het is typisch Amerikaans om op je der tigste problemen te krijgen en daar dan massaal mee naar de psycho loog te rennen. Daarom zing ik ook: 'She says all she needs is the rapy, yes, love is all she needs'. Jo dy doet me denken aan een scene uit de film Desperately Seekin' Su san. Ene Rosette is daarin bezorgd en rookt en drinkt daarom. Een an dere vrouw reageert daarop met: "Waarom ben je niet als alle andere vrouwen, neem toch een valium!". HILVERSUM (GPD) - Oosteuro pa-correspondent van de NOS Dick Verkijk heeft voor het eerst sinds 17 jaar een visum gekregen voor de Sowjet-Unie. Al die jaren hebben de Russische autoriteiten hem de toegang jgeweigerd. Verkyk, die inmiddels vanuit zyn standplaats Belgrado vertrok ken is, zal twee weken in de Sow jet-Unie blyven. De bedoeling is dat hy reportages maakt voor We reldwijzer. een onderdeel van het NOS-radioprogramma Midweek Magazine.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 23