Choreograaf Ed Wubbe krijgt Perspektiefprijs Steptext' verknipte dans bij NDT Italianen en Fransen naar 'Spring Dance' Djazzex hinkt op twee gedachten met Ringbinging en One too many Jazztrio van hoog technisch niveau Muzikale inspiratie in werk Ofra Goland Purper vergaloppeert zich met 'Vierkant' MAANDAG 17 FEBRUARI 1986 KUNST PAGINA 17 AMSTELVEEN (ANP/GPD) - De choreograaf Ed Wubbe (28) heeft gisteren in het Cultureel Centrum in Amstelveen uit han den van directeur Wim Bary de Perspectiefprijs ontvangen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 5.000 gulden en een bronzen object van de kunstenares Eefke Cornelissen. Ook werd hem een reis aangeboden naar New York, waar hij zich verder wil bekwa men. AMSTERDAM (ANP) - De portrettengalerij van de Amsterdamse Stads schouwburg is het afgelopen weekeinde uitgebreid met een door Herman Gordijn geschilderd portret van van acteur Ton Lutz. Schouwburgdirec teur Berend Boudewijn kreeg het portret aangeboden door wethouder M. Luimstra-Albeda van kunstzaken en toneelcriticus Hans van den Bergh. De gemeente Amsterdam gaf opdracht tot het maken van het portret in verband met de 65-ste verjaardag van Ton Lutz. Maar vrienden en be wonderaars van de acteur maakten het door hun giften mede mogelijk Gordijn te opdracht tot het schilderen van het portret te geven. Op de foto dankt Ton Lutz de portrettist voor zijn werk. (foto anp) De Perspektiefprijs is een aanmoe digingsprijs bestemd voor jong scheppend theater- en muziekta lent, vorig jaar ingesteld ter gele genheid van het zilveren jubileum als schouwburgdirecteur van Wim Bary. Twee andere zogenoemde Per- spektief-reizen gingen naar de de cor- en kostuumontwerpster Fran cis Hutjens en de regisseur Albert Lubbers. Zij kozen respectievelijk Milaan en Wenen als verdere ont plooiingsplaats. De winnaar van de Perspektief prijs 1986, Ed Wubbe, heeft behal ve voor de Springplank-groep van het Nederlands Dans Theater, voor het Arnhemse gezelschap Intro Dans een reeks balletten gemaakt. Wubbe is bij Intro Dans vaste gast- choreograaf. Hij maakt me een nieuw dans stuk voor de Springplank-groep vón het NDT (muziek van Albinio- ni). Deze week vertrekt hij naar IJsland om een ballet in te stude ren, in de zomer gebeurt dat in Newcastle in Engeland, januari 1987 bij het Culberg-ballet in Zwe den en het volgend seizoen in Flo rence. De uitreiking van de prijzen was ingebed in een matinee die als Spectacle Coupé een indruk gaf van het hoge niveau van herschep pende kunst en amusement in ons land. Achtereenvolgens werkten belangeloos mee de sopraan Elz- bieta Szmytka, de bariton Marco Bakker, de violist Jaap van Zwe den, de pianiste Albert Vermeulen en voorts Paul van Vliet en Martine Bijl. UTRECHT - Van 7 tot en met 23 maart wordt in de verschillende theaters van Utrecht het Spring Dance Festival '86 gehouden. Daarin twee Nederlandse premiè res; Dansproduktie geeft de eerste voorstelling van Circuit 17 (17 maart in de Stadsschouwburg) en Guillaume, Shusaku en Harry de Wit brengen hun gezamenlijke pro- duktie Embodiment uit (18 t/m 22 maart in 't Hoogt). Ook de Belg Mare Vanrunxt komt met een nieu we voorstelling, waarvan de titel nog niet bekend is (19 en 20 maart in Tivoli). Het buitenlandse aandeel is dit jaar vooral afkomstig uit Italië en Frankrijk. Uit Italië komen: Com- pagnia Barberio Corsetti (7 maart in de Stadsschouwburg), Sosta Palmizi (12 en 13 maart in 't Hoogt) en Group O (20. 21 en 22 maart in de Blauwe zaal). Uit Frankrijk ko men Compagnie Claude Bruma- chon (8 en 9 maart in De Rups). Compagnie Angelin Preljocaj (10 en 11 maart in de Blauwe Zaal), Compagnie Jean Gaudin (14 en 15 maart in de Blauwe Zaal) en Red Notes/Compagnie Andrew De- Groat (23 maart in de Stads schouwburg). Het lunchpauzeprogramma, dat vorig jaar voor het eerst werd inge steld, krijgt dit jaar geen vervolg. Wel wordt tijdens Spring Dance een groot aantal dansfilms, -video's en -dia's vertoond, waarop werk van bekende choreografen als Mer ce Cunningham, Karole Armitage. Trisha Brown en Michael Clark is te zien. Dit programma, dat de titel 'L'embarquement a Cythère' heeft meegekregen, is te zien op 8 en 9 maart en van 13 t/m 19 maart Galerie 86 iii Koopmansbeurs Schouwburgdirecteur Wim Bary (rechts) overhandigt de Perspektief prijs 1986 aan de choreograaf Ed Wubbe. (foto anpi AMSTERDAM (GPD) - In de Am sterdamse Koopmansbeurs aan het Damrak wordt van 24 tot en met 28 april Galerie '86 gehouden. Het is een voortzetting van de mo derne kunstbeurs die bij traditie elk jaar in de Nieuwe Kerk in de hoofdstad werd gehouden. In de Koopmansbeurs zullen dertig gale rieën van verschillende signatuur hun keuze uit de moderne en he dendaagse kunst presenteren. De beurs heeft plaats onder aus piciën van de nieuw opgerichte Nederlandse Galerie Liga, een sa mengaan van galerieën. De dertig deelnemers aan Galerie '86 worden gekozen na ballotage door een commissie, waarin zitting hebben Doris Wintgens (De Lakenhal, Lei den). Wouter Kotte (Museum voor Hedendaagse Kunst. Utrecht) en Jerven Ober (Van Reekum Galerie Apeldoorn). De commissie zal op de beurs, voorafgaande aan de feitelijke opt ning voor het publiek, de getoonde kunstwerken jureren en daarover verslag uitbrengen aan het bestuur van de Liga. Zo wil deze waken over de kwaliteit van de gepresen teerde kunst. Zowel de oprichting van de nieu we Liga als de presentatie in de beurs is een gevolg van de onvrede over de Nieuwe Kerk. De beurs die daar werd gehouden, werd georga niseerd door de directie van de kerk. Openingstijden: 24 en 25 april 11 tot 21 uur, 26 tot en met 28 april 11 tot 18 uur Djazzex met premières van 'Let's talk (Aikens/Earth, Wind and Fire), 'Ringbinging' (Glenn v.d. Hoff/Willem Jansen), 'One too many' (Gagnon/Available Jelly) en 'Sagway' (Aikens/Ric- ky Lee Jones) en reprises van 'Songs of my youth', 'Frenesi' en 'The Jitt'. Gezien op 16 februari in het Circustheater, Scheve- ningen. SCHEVENINGEN - Djazzex blijft voorthinken op twee ge dachten. Elk programma van de Haagse jazzdansgroep laat een mengelmoes zien van showballet en dans met meer artistieke pre tenties. Djazzex wil kennelijk te gemoet komen aan de verlan gens van de groep en tegelijk de eigen mogelijkheden tonen. Die tweeslachtigheid geeft aan de uitvoeringen iets van de sfeer van een leerlingenuitvoering, met bijbehorend enthousiast en trouw publiek. Ook het nieuwe programma is zo'n vergaarbak. Om met het beste te beginnen: 'Ringbinging', gemaakt door artistiek leider Glenn van der Hoff en percussio nist Willem Jansen is een boeien de uitbreiding van het repertoire. De compositie is Afrikaans ge tint, maar heeft ook verwant schap met minimal music. De vijf dansers dragen kleding van lappen en dansen in wisselende combinaties. Ze nemen ruim de tijd om spanning op te bouwen, bewegen dreigend of in sluip houding om elkaar heen. De vele patronen over de breedte van het podium komen de overzichte lijkheid ten goede. Van der Hoff heeft de jazzdans zinvol ge mengd met elementen van ande re dans. Alleen het opkomen en afgaan van de dansers oogt on handig. De uitvoering was be geesterd. Het feit dat Jansen zijn arsenaal aan trommels, houtjes, fluitjes en bellen live bespeelt, en dat bovendien doet met een rit mevastheid waar menig metro noom jaloers op zou kunnen worden, draagt sterk bij tot de sfeer. Glenn v.d. Hoff heeft al vaker getoond kwaliteiten als choreo graaf te hebben. Toch doet Djaz zex vaak een beroep op Ameri kaanse gastchoreografen, die dan nog al eens een clichématig showwerkje fabriceren. Vanoye Jazzconcert door het trio van so praansaxofonist Allan D. Smith, bassist Jerry Bird en drummer Ro bin Musgrove. Georganiseerd door LEIDEN - Jazzmusici, die de so praansaxofoon als hoofdinstru ment hebben benut, zijn er, naast Sidney Bechet, Steve Lacy of in Europa Lol Coxhill en een tijd lang Theo Loevendie, maar wei nig. De anderen, zoals John Col- trane of San Rivers, gebruiken het als tweede instrument om meer variatie aan hun muzikaal verhaal te geven. De jonge nog onbekende Schotse sopraansaxofonist Allan Smith, die nog geen platen onder eigen naam maakte, gaat in zijn speelwijze niet verder dan eer- dergenoemden. Een belangrijk element is een voortdurende luchtstroom, die hij in zijn in strument blaast en waarboven hij de melodieën plaatst en op al lerlei klankkleuren improviseert. Er worden snerpende dubbelto nen en boventonen geprodu ceerd met een grote intensiteit en zonder veel pauzes. Het is be langrijker de muziek te laten voortduren, dan bijvoorbeeld di rect commentaar te leveren op het eigen muzikale materiaal of door humor of citaten de boel te relativeren. De solo, waarmee hij begon, maakte direct indruk en als later de elektrische bas van Bird en drummer Musgrove er op het zelfde hoge niveau inkomen ont staat er een collektief improvise ren, dat het verdere verloop van de muziek aangeeft. Het geheel Aikens heeft er voér dit pro gramma twee geleverd: 'Let's talk' bleek niet meer dan een ver edelde warming-up, door de groep gebruikt als alibi voor een nogal terloopse uitvoering. 'Sag way' is een onbegrijpelijk koil showdansje, dat er als los zand bijhangt en een voorproefje is voor het verplichte nummertje tapdans van Tobias Tak. Die liet zich dit keer weinig aan de bege leidende muziek gelegen liggen. De laatste première was van de hand van Francois Gagnon, die twee seizoenen bij het Neder lands Dans Theater heeft ge danst. 'One too many' gaat vol gens hem over vier kinderen, van wie er één niet door de anderen wordt geaccepteerd. De bewe gingen deden denken aan die van ledepoppen, rond het mid dernachtelijk uur tot leven geko men. De dansers slaagden er goed in ieder een karakter gestal te te geven, maar konden niet verhinderen dat de dans te lang duurde. In de uitvoering van de oudere werken bleek dat de dansers van Djazzex met solo's en duetten veel beter uit de voeten kunnen dan met groepswerk, dat nogal eens een slordige indruk maakt. ARIEJAN KORTEWEG Fragment uit 'Ringbinging' bij Dja: Expositie met schilderijen van Ofra Goland en keramiek van Henk Wol vers, t/m 26 februari. Galerie Henk de Greef, Schoolstraat 27, Wasse naar. Geopend di. t/m za. van 9-17 WASSENAAR - De wisselwer king tussen beeldende kunst en muziek is veelvormig, zoals blijkt uit een vorig jaar versche nen catalogus van een tentoon stelling in Stuttgart onder de ti tel 'Vom Klang der Bilder'. In dit lijvige boekwerk worden diverse kanten van de relatie tussen beeldende kunst en muziek aan een beschouwing onderworpen. Bekend is de grote invloed van de muziek op het werk van de Russische kunstenaar Wasily Kandinsky (1866-1944). Deze streefde met het voorbeeld van de muziek voor ogen naar de ver wezenlijking van een abstracte uitdrukking in de schilderkunst. Andere schilders probeerden in een schilderij een simultaan ef fect te bereiken om door middel van kleur tegelijkertijd de sensa tie van klanken op te roepen. An dersom hebben componisten een schilderij als aanleiding ge bruikt voor een muziekstuk. De uit Israël afkomstige Ofra Goland combineert op een ande re manier beeld en klank. Mu ziek van o.a. Verdi diende als in spiratiebron bij het vervaardigen vormt een kaleidoscoop van klanken, waarbij de gelijkwaar dige rol van de verschillende in strumenten opvalt. De nummers vertonen slechts variatie in de opbouw en volgorde van de soli. Intrigerend is het spel van bas sist Bird, die met korte repete rende motiefjes en noten een roc kend element inbrengt. Dit wordt wel afgewisseld met duet ten tussen sopraan en slagwerk en met de bas, waarna het geza menlijk improviseren tot diverse spanningsknooppunten leidt. Slagwerker Musgrove beperkt zich nauwelijks tot ritmische be geleiding maar is voortdurend aan het soleren. Deze benadering is dezelfde als die van de Ameri kaanse pianist Cecil Taylor, maar dan minder krachtig en met een geringere perfectie. Ook met de aanpak van het late werk van al tist Ornette Coleman met zijn funky inslag en gezamenlijk im proviseren zijn overeenkomsten, al is de sopraanklank erg Euro pees. Een gebrek zou kunnen zijn dat er meer noten worden ge speeld dan gebruikelijk is. Ook het dramatisch effect is klein en met de ingetogenheid van de musici valt de spanning en be trokkenheid van de luisteraar vaak weg. Gelukkig wordt dit ge compenseerd door het verras- - send hoge technische niveau en samenspel van de muziek en de veelheid van emoties en beelden die worden overgedragen. Het is pure muziek, die op zich zelf ner gens heengaat, maar de luiste raar de tijd aangenaam en niet oppervlakkig laat doorkomen. WILLEM WINSEMIUS Nederlands Dans Theater met 'Step text' (William Forsythe/J.S. Bach) en reprises van 'Stamping Ground' (Ky- lian/Chavez) en 'Svadebka' (Kylian/ Stravinsky). Gezien op 14 februari in het Circustheater, Scheveningen. Aldaar ook op 21 en 22 februari. Voorts op 19 en 20 februari in de Stadsschouwburg, Amsterdam. SCHEVENINGEN - 'Steptext' van de uit de Verenigde Staten afkomstige choreograaf William Forsythe is iri meerdere opzich ten een verknipte dans. Dat geldt voor de muziek, voor de dans en ook voor het gebruik van licht. Het is een bewerking van een deel van 'Artifact', een choreo grafie voor veertig dansers, die Forsythe voor zijn eigen gezel schap in Frankfurt maakte. In 'Steptext' zijn er daar nog vier van over, drie in sober zwart ge klede mannen en een vrouw die een felrood pak draagt. Het bal let is gezet op een Chaconne van J.S. Bach, waarin Forsythe de schaar heeft gezet. Soms zijn er niet meer dan flarden te horen, door grote perioden van stille ge scheiden. Pas in de tweede helft loopt de geluidsband min of meer ononderbroken door. Zo klassiek als de muziekkeu ze is, zijn ook de bewegingen. Maar ook daar geeft Forsythe een eigen draai aan. De vrouw danst weliswaar op spitzen, maar haar houding is vaak uit het lood, met ver naar voren of naar achte ren gebogen bovenlichaam. Zij fungeert als catalysator, en danst beurtelings met een van de drie mannen. Het hefwerk daarbij is onorthodox en vaak spectacu lair. De dynamische pas de deux met op de klassieke techniek geënte bewegingen contrasteren met de armgebaren van de man nen, die veelal op de plaats of lo pend worden uitgevoerd. Het is alsof zij woordloos met elkaar in gesprek zijn, een gesprek overi gens waaraan geen emoties te pas komen. Alle dansers volgen de muziek, maar ieder doet dat op een eigen wijze. Dans wordt hier gebruikt als een zuivere ui tingsvorm, waarbij de inhoud van geen belang er niet toe doet. Forsythe eist met 'Steptext' veel van de dansers, maar stelt zich ook ten opzichte van het pu bliek weerbarstig op. Niet alleen door het verknippen van de mu ziek, maar ook door de manipu laties met het zaallicht. De dans begint als het licht in de zaal nog aan is, en ook halverwege de uit voering worden de lichten ont stoken. Alsof het hier om een stuk zou gaan. dat nog in staat van wording verkeert. Het ballet als geheel wordt ge kenmerkt door de zeer krachtige en uitgesproken danstaal die Forsythe eigen is. Dat geldt zo wel voor de pas de deux als voor de op mime geënte delen. De uit voering door Karin Heyninck, Glen Eddy, Leigh Matthews en Michael Sanders was zeer over tuigend. ARIEJAN KORTEWEG 'Vierkant' door Purper. Met: Adel- heid Roosen, Erik O'Brey (piano), Haye van der Heyden en Frans Mul der. Adviezen: Swami Anand Geor ge, Frans van Vliet en Berend Boud- wijn. Gezien op 15 februari in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Gezien de overweldi gende belangstelling voor de voorstelling van zaterdag mag Purper zich blijkbaar in een gro te populariteit verheugen. Er wa ren zelfs mensen bereid om een staanplaats in de Engelenbak van de schouwburg voor lief te Sinds Purper III is de samen stelling van de groep een beetje gewijzigd. Twee leden hebben de groep verlaten, voor wie Frans Mulder in de plaats gekomen is. Ook in deze samenstelling is Purper op zijn best, wanneer de leden gezamenlijk als ensemble optreden en hun befaamde muzi kale grappenmakerij alle kansen krijgt. Het zingen van de woor den 'nee, nee, nee' of iets simpels als 'Dzinge boem' is al voldoende om heerlijke nummers te creë ren. Ook 'Moenieweggaannnie', een soort Zuidfrikaanse bewer king van Brels prachtige 'ne me quitte pas', of 'Everybody is...', een prima uitgevoerde ballad, waar de puntjes voor een bekend schuttingwoord staan, tonen de sterke kant van Purper. De groep brengt een vorm van cabaretesk amusement, dat door een energieke, vindingrijke pre- senatie zeer onderhoudend kan zijn. Inhoudelijk was Purper al tijd al wat zwakker - dat gaf niet of nauwelijks, zolang een geesti ge inventiviteit in de presentatie daarvoor ruime compensatie bood. In dit vierde programma ech ter is het succes met Purper op de loop gegaan. Te veel num mers worden op tekst - èn pre sentatieniveau ronduit slordig afgewerkt. Adelheid - Roetje - Roosen ligt regelmatig in een hondenmand te kroelen. Wat de groep daarmee beoogt, wordt op geen enkele manier duidelijk; hoogstens kun je het uiteindelijk als een soort parodie op relaties opvatten. Adelheid is de ster van de groep; een prachtige 'meid' met een geweldige uitstraling op het toneel, waarop menigeen ja loers kan zijn. Maar wat doet ze hiermee? - ze gaat overdrijven, schreeuwen, schmieren, .en van haar act blijft weinig over: vrese lijk jammer. Wat Haye van der Heyden en Frans Mulder in een paar samen- spraakjes ten beste geven, moet door het flinke taalgebruik nog iets lijken, maar stelt eigenlijk niets voor. Het meest verontrus tende is nog wel, dat de groep zich volgens het programma boekje uitvoerig heeft laten advi seren. Hoe heeft men zich dan toch zo voor een belangrijk deel van de avond kunnen vergalop peren? WIJN AND ZEILSTRA van de bij Galerie De Greef geex- poseerde schilderijen. Sommige titels bevatten een duidelijk mu zikale verwijzing, zoals bijvoor beeld 'In gele klank'. Een vlotte, brede toets afgewisseld met dun ne lijnen en een sterk contrast kenmerken enkele composities van Goland, die mij het meest troffen, 'Kruipend licht' en 'Het Zandboek'. Maar Ofra Goland beschikt over vele technische mogelijkheden, wat mag blijken uit het ruime aanbod op deze ex positie. Zij laat zich van een heel andere kant zien in meer decora tief opgevatte stukken, waarin patronen van stippels, streeken en op stempels lijkende vormen wel een dynamisch beeld geven maar weinig interessants opleve- De penseelstreek of de lijn zijn leidende elementen in het ge heel. Slechts in een enkel stuk zijn tussen de vrolijk gekleurde slingerende lijnen groepjes bo men met vogels daarboven ver werkt. Het best op dreef is Olga Goland in de vrijer uitgewerkte schilderijen, al dreigt naar mijn mening gauw verstoring van het evenwicht. Deze tegenstelling tussen ongeremde expressie en beheersing kan geïllustreerd worden aan de hand van twee pa nelen, waarvan de vorm afgeleid is van een driehoek (de spitse vorm is een steeds terugkerend motief in het werk). In beide composities zijn de kleuren breed en in bepaalde richtingen opgezet, soms verdund getuige de druiplijnen. Het ene stuk maakt echter een meer verfijnde indruk dankzij de geleding van de compositie door middel van kleur en de evenwichtige afwis seling van lichte en dbnkere par tijen. In het tweede paneel ont breekt een afgewogen opbouw, waardoor het geheel een vrij gro ve indruk maakt. In een serie kleinere schilderingen herhaalt zich wat over de bovengenoem de grotere stukken gezegd is. Ook hier valt een indeling te ma ken in tamelijk decoratieve werken, zeer impulsief tot stand- gekomen of juist harmonieuze composities. Hieronder zijn zijn mooie voorbeelden die de ge slaagde grote schilderijen kun- Keramiek Henk Wolvers tekent op deze expositie voor het keramisch werk. Wolvers vaasvormen wij ken af van het meest gangbare type, waardoor zij meer weg heb ben van 'objects d' art' dan van gebruiksvoorwerpen. De objec ten zijn gemaakt van porselein maar door de golvend verlopen de wanden lijken zij op gevou wen papiervormen. De vaak mo dieus aandoende pastelkleurige decoratie is het gevolg van een bewerking die plaats vindt voor de stukken de oven ingaan; de kleur wordt van tevoren in de platte schalen porselein aange bracht en tot de typische vaas- vorm vewerkt. Behalve gladde oppervlakken komen ook op de voorwerpen reliefachtige patro nen voor die zich zowel aan de binnen- als aan de buitenkant kunnen bevinden. Variërend met deze mogelijkheden van het materiaal creëerde Wolvers origi neel werk waarin hij zich af en toe te buiten gaat aan uitzonder lijk gekartelde voorwerpen, die door de naar boven toe breed uit lopende vorm topzwaar lijken. NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17