AÜUUJ
Schaken
Bridge
Debuten uit
eigen land
Hommage aan
Ellington
New Orleans
door roze bril
Fusion zonder
persoonlijkheid
Gemakzucht
viert hoogtij
Dynamiek nog
niet verloren
Sterke
emotie
OPLOSSING
ZATERDAG 15 FEBRUARI 1986
EXTRA
PAGINA 35
Helsdingen Jazz
Ellen Helmus Band
'René van Helsdingen' (Time
less). 'A gentle approach' (Time
less).
Omdat de markt voor jazzplaten
niet groot is, beschouwen veel
jazzmuzikanten het uitbrengen
van een plaat als een soort visite
kaartje voor een optreden en
voor de verkoop na de concerten.
Pianist René van Helsdingen
kwam voor zijn eerste plaat bij
alle televisiepraatshows om bij
de presentator een aandeel en
handtekening te vragen, die later
op de hoes werd afgebeeld. De
omslag van de in aprü 1985 opge
nomen nieuwe plaat van Van
Helsdingen bevat de namen en
afbeeldingen van de sponsors.
De plaat bevat zeven eigen com
posities, die verder met drum
mer Egbert van Gruythuyzen en
bassist Brian Batie worden uit
gevoerd. De muziek is opge
bouwd uit zeer veel puntigee en
funky fragmenten, die elkaar
ook binnen één nummer snel op
volgen. Het laatste nummer
wordt aangevuld met een stukje
gamelan muziek en twee zange
ressen met Molukse namen en
krijgt zo een vreemd sfeertje.
De plaat 'A gentle Approach'
van de Haarlemse fluitiste Ellen
Helmus is wel een debuut, dat
onlangs door Willem Duys in het
Haagse Popijn werd gepresen
teerd. Deze muziek heeft een
zeer intieme en duideüjke jazz-
sfeer. De medemusici zijn bassist
Frans Tunderman en drummer
Arnout Gerritse, die allen een ge
lijkwaardige rol hebben. Pianist
Robert Jan Vermeulen tekent
voor de meeste composities en
heeft een zeer Amerikaans ge
luid. In alle nummers wordt de
spanning langzaam opgebouwd
en de emotie goed gedoseerd. Dit
valt vooral op in de kleine versie
ringen, die fluitiste Helmus ver
rassend aanbrengt Heel mooi is
de broze ballad You don'J knota
what love is, dat ondanks de her
innering van de versie van Eric
Dolphy op zijn laatste plaat toch
sterk overeind blijft. Een ge
slaagd debuut en muziek voor de
kleine uurtjes.
- wsw
James Newton
The African Flower Blue Note.
De grote bandleider, compo
nist en arrangeur Duke Ellington
vormde een belangrijke bron van
inspiratie voor de fluitist James
Newton, die vooral zo tegen hem
opzag vanwege zijn muzikale
rusteloosheid en grote veelzijdig
heid. Want Newton is min of
meer uit hetzelfde hout gesne
den. Hij behoort tot de zoekers in
de jazz die niettemin blijven
vasthouden aan een zekere tradi
tionele vormgeving en onder
grond.
Met de plaat 'The African Flo
wer' brengen Newton en zijn tien
makkers Duke Ellington een wa
re hommage: vijf van de zeven
stukken zijn door Ellington ge
componeerd en in de jaren '20,
'30. '40 en '60 zo vaak gespeeld
dat de noten van de balk vielen.
Zoals: Black and Tan Fantasy,
Virgin Jungle, (het titelnummer)
The African Flower, Cottontail
en Sophisticated Lady. In een
aantal van die stukken is Newton
aan het experimenteren geslagen
met disharmonieën, tegendraad
se ritmefiguurtjes en lollige in
tervallen, die bij elkaar een
verfrissend klankbeeld opleve
ren, dat^terk doet denken aan de
muziek van Herbie Hancock,
Charles Mingus en Wayne Shor-
^er WW
Louis Amstrong
en Billie Holiday
"Het was mijn eerste Hollywood
film. Ook mijn laatste" schrijft
zangeres Billie Holiday in hoofd
stuk 15 van haar boek 'Lady
sings the Blues'. Ze dacht er als
zangeres in op te treden maar
werd een dienstmeid, die ver
liefd moest worden op butler
Louis Amstrong. De muziek is
uit 1946 en werd pas in 1983 vol
ledig uitgebracht. De duetten
met Holiday werden eerder uit
gebracht op een Engelse Saga
plaat. Een deel van de muziek is
niet in de film gebruikt.
Omdat de film over de ont
staansgeschiedenis van de jazz in
New Orleans gaat is de muzikale
hoofdrol voor Armstrong, die
daar ook geboren is. Zijn groep is
voor de gelegenheid samenge
steld uit Klarinettist Berney Bi-
gard, gitarist en zanger Buddy
Scott, trombonist Kid Ory en
drummer Zutty Singleton, die
niet in de toenmalige Armstrong
Band zat. Er zijn bekende num
mers als Westend Blues, Tiger
Rag, Beale Street Stomp en Dip-
permouth blues. Ze worden ech
ter met veel nostalgie opgevoerd.
De film blijft de muziek bekijken
door de rose bril van Hollywood.
Maar dit neemt niet weg dat er
fantastisch wordt gemusiceerd
door Kid Ory en Barney Bigard.
In Farewell tot Storyville zingt
Billie Holiday met een groot
koor, hetgeen nogal uniek is. Er
staan 23 stukken op deze plaat,
die niet gebruikt zijn in de film
en daarom een beter beeld van
de muziek geven. De hoes bevat
een uitgebreid verhaal over de
muziek en de film.
WSW
Geoffrey McCabe
Tesseact Complicity (Timeless
Dureco)
Dat het voor veel jonge musici,
ondanks technische vaardighe
den, moeilijk is de interesse voor
een plaatopname te wekken,
blijkt uit de kennismaking met
de uit San Fransisco afkomstige
gitarist Geoffrey McCabe. Een
mogelijkheid is dan om met een
gerenommeerd opnametechni
cus als David Baker uit New
York en medemusici van naam
uitsluitend eigen composities te
laten opnemen en proberen deze
te slijten aan een kleine grammo
foonplatenmaatschappij. De be
geleiders van de sessie uit sep
tember 1983 zijn de bassist Eddie
Gomez, bekend van het Bill
Evans trio en the great jazz trio
van Hank Jones, en op slagwerk
Bob Moses, een bedachtzaam en
luchtig speler, die vroeger bij vi-
brafonist Gary Burton zat. De
pianist tenslotte is het opko
mend talend Clyde Criner, die
met Archie Shepp en Max Roach
speelde en nu in de groep van
trompettist Woody Shaw zit.
De muziek op deze plaat is een
vriendelijk en beheerst soort fu
sion met de gitaar in de hoofdrol
die wat klank betreft op Pat Me-
theny lijkt. Wat ontbreekt aan
deze muziek is een direkt her
kenbare persoonlijkheid. Er
wordt meer naar een universeel
gevoel gestreefd. Het tempo van
de muziek is vlot en door de vaak
kort gehouden noten klinkt het
soms ouderwets jazzy. Ondanks
de afwezigheid van Blues en fun-
kelementen wordt een spanning
opgebouwd zonder al te grote be
trokkenheid van de luisteraar.
WSW
J.J.Johnson
en Joe Pass
We'll be together again (Pablo
Records)
Sommige jazzmusici zoeken
na een succesvolle carrière hun
toevlucht tot een bedaarder soort
muziek omdat ze 'alles al hebben
gezien en gedaan'. Ook trombo
nist J.J. Johnson lijkt deze rich
ting te zijn opgegaan, getuige
zijn onlangs op plaat uitgebrach
te co-produktie met de enigszins
zwoele gitarist Joe Pass.
Johnson was jarenlang ver
bonden met trombonist Kai Win
ding in het befaamde duo 'Jay
and Kai', dat een voorname rol
speelde in de ontwikkeling van
de westcoast en late bebop-jazz.
Na die periode is de glans van
Jay Jay langzaam maar zeker
verdwenen en inmiddels lijkt hij
zich zelfs volledig tot de easy lis
tening jazz te hebben bekeerd.
Zijn spel vertoont nu een zekere
overeenkomst met dat van keuri
ge big-bandblazers uit de jaren
veertig en mist de dynamiek en
techniek die hem voorheen een
belangrijke reputatie bezorgden.
Dat blijkt uit stukken als Wave,
Limehouse Blues, Bud's Blues
en vooral ook When the lights are
low.
Het is jammer dat een zo voor
treffelijk blazer als Jay Jay de
weg terug is ingeslagen en zich -
wellicht met een zekere gemak
zucht - heeft genesteld in het vei
lige klankgebied van een op een
breed publiek gerichte, lichte
jazz. Misschien leuk voor een
avondje bij kaarslicht, maar nog
al slaapverwekkend
WW
Dexter Gordon
De grijzende tenorsaxofonist
Dexter Gordon (62) heeft een res
pectabele loopbaan achter zich:
hij werkte samen met Lionel
Hampton, Louis Armstrong, Bil
ly Eckstine, Charlie Parker, Mi
les Davis en Bud Powell, en
overleefde ze bijna (op Davis na)
allemaal. In mei 1978 en maart'79
werden er in de beroemde jazz
club Keystone Korner, San Fran
cisco, opnamen gemaakt van zijn
kwartet, die nu op een riant dub-
belalbum zijn verzameld. Daar
bij valt het op, dat Gordon al
thans aan het eind van de jaren
'70 nog niets van zijn dynamiek
had verloren. Hij speelde nog
even fel, razendsnel en fantasie
rijk als in vroeger jaren, toen hij
vooral in de periode van de late
bebop (jaren '60) een voorhoede
rol vervulde temidden van leven
de legenden als Miles Davis en
Dizzy Gillespie.
Nights at the Keystone Korner
bevat slechts zeven stukken
(w.o. Sophisticated Lady, Easy
Living, Tangerine en Come Rain
or Come Shine) die echter on
danks hun lange duur geen mo
ment vervelen. Dat komt ook
door' de voortreffelijke pianist
George Cables, die zich een
waardige evenknie toont van de
man die met zijn eigen karakte
ristieke tenorgeluid schitterende
muziek kan maken.
WW
Wynton Marsalis
Trompettist Wynton Marsalis
voegt zich al jarenlang in de tra
ditie van prominente jazzmusici
als Charlie Parker, John Coltra-
ne en Herbie Hancock, die zich
steeds nadrukkelijk afzijdig heb
ben gehouden van enigerlei
trend of commercie. Hij heeft
een gezonde afkeer van alles wat
de spiritualiteit van het individu
kan ondermijnen en poogt dat
ook uit te dragen in zijn muziek.
Het is muziek met een grote
zeggingskracht en een sterke
emotie, die misschien wel het
beste kan worden ondergebracht
in de neo-beboptraditie van mu
sici als Freddie Hubbard, Wayne
Shorter en Herbie Hancock. Mar
salis speelt met tenorist Bran-
ford Marsalis en ritmische onder
steuning zes stukken, met sub
tiel ingehouden tonenreeksen en
een prachtige klankkleur
WW
Wynton Marsalis.
HORIZONTAAL
1. Een gekke veroordeling in
een vreemde taal. 4. Wat moet
het publiek er wel van zeggen als
we ze vangen. 6. Met plezier kun
je dit ophalen. 7. Dé kat is in het
heldendicht beschreven. 9. Het
zijn geen arme gebieden. 10.
Riek heeft een kapstok voor haar
bagage. 13. Jeuk, jongen, om de
ze dieren kwijt te raken. 15. Op
z'n Europees, verkeerd op het
bed. 17. Er is niet één in het wa
ter. 18. Als je uit een bokaal lak
schenkt, blijft een dier over. 19.
Hier staat wat. 20. Een verkeerde
ruk in het midden, waardoor je
borst beschermd wordt. 22. Die
ren als mensen na een drinkge
lag. 24. Doe je veel om de lieve
vrede. 27. Veel broedsel is goed.
29. Dezelfde als het slot van 20.
30. 't Dier was verscholen tussen
de bloemen. 31. Het treiteren van
dwazen. 32. 33 V3 procent is gelijk
de niet.
VERTICAAL
1. Het achterste van een vent,
daar zit iemand in. 2. Een dier in
de rats is verdraaid heerszuchtig.
3. Zeg je in de winkel als er nie
mand is. 4. Profeten met goede
SHE UHH U'3L1 HGCJ
n u saia fjaa
bus aaa ana ama
ogen. 5. Naar de filistijnen, maar
als ik wegga zie je de oneffenhe
den. 6. Johnny om de plaat. 8. Dit
is voedsel en ook een beetje te
gen knoeien. 11. Hier ben ik bij
de plant. 12. Hij is uitgeteld voor
een voertuig gevallen. 13. Vaak
van hout. 14. En in een oud voer
tuig te kijk zitten in het centrum
16. Uitstekend geluisterd! 20.
Nietsnutten waar ik voor in sta,
kunnen nog flinke jongens wor
den. 21. Over en sluiten maar. 22.
Voor het opstaap. 23. Beroerd,
die letter in de branding. 25. Sto
ven en branden. 26. Dat zijn we
in de computer. 28. Komt u vlug
op de vlakte?
De prijs van 25,- werd toege
kend aan W. Lambrechts-Van
Zwieten de Blom, Rijn en Schie-
kade 100, 2311 AP Leiden.
De prijs wordt de winnaar toe
gezonden.
Oplossingen met vermelding
van 'Puzzel' voor donderdag op
briefkaart of in enveloppe zen
den aan Redactie Leidsch Dag
blad, Postbus 54, 2300 AB Lei
den.
Dit weekeinde wordt in de Rem
brandt Scholengemeenschap het
jaarlijkse Noteboomtoernooi ge
speeld. Naast de honderden deel
nemers bent u natuurlijk ook als
toeschouwer welkom. Met name
de tijdnoodfasen op zaterdag
avond, zondagochtend en zon
dagmiddag beloven een span
nend schouwspel te worden.
Het is al traditie dat LSG-pen-
ningmeester Van der Drift ter ge
legenheid van het toernooi een
probleem componeert dat ook
aan de lezers van het Leidsch
Dagblad ter oplossing wordt aan
geboden, zie diagram I.
O
De opgave luidt: wit speelt en
geeft mat in twee zetten. Door
het toernooicomité wordt een
prijs van 50 gulden verloot onder
de goede oplossers. U kunt uw
oplossingen tot 1 maart insturen
naar Charles Kuijpers, De Laat
de Kanterstraat 14. Leiden.
In het tijdschrift Chess werd
onlangs een partij gepubliceerd
waaruit bleek dat het beroemde
nieuwtje dat Kasparov in het Si-
ciliaans bracht tegen Karpov al
twintig jaar oud is.
Wit: Honfi; zwart: Dely, Hon
garije 1965. 1. e4 c5 2. PF3 e6 3. d4
cd4: 4. Pd4: Pc6 5. Pb5 d6 6. c4
Pf6 7. Plc3 a6 8. Pa3 d5! (Het
"nieuwtje" van Kasparov) 9. cd5:
ed5: 10. ed5: Pb4 11. Da4+ (In de
16e matchpartij speelde Karpov
hier Le2 met de bekende gevol
gen. Ook de tekstzet leidt een
hoop spektakel in) Ld7 12. Db3
Le7 13. Lf4 Lg4 14. f3 Pfd5:!? 15.
De halve Finale van Nederland
voor senioren verloopt ongekend
spannend. Met nog 1 ronde te
gaan is nog niemand zeker van
een finaleplaats, terwijl zowel in
groep A als B maar liefst 8 spe
lers nog kans hebben op kwalifi
catie.
De grootste verrassing in de
halve Finale is naar mijn smaak
Rob Geurtsen. Deze uit Gronin
gen afkomstige student heeft
met 9 punten uit 7 wedstrijden
zeer goede kansen om zich te
plaatsen. Geurtsen zal zeker een
verrijking zijn voor de finale,
m.n. omdat hij een alles of niets
stijl heeft. Zo scoorde hij b.v. 2
jaar geleden in diezelfde halve fi
nale louter overwinningen en ne
derlagen. Ook dit jaar is dat weer
het geval, al zit er ditmaal 1 remi
se bij.
Een belangrijke overwinning
behaalde Geurtsen tegen Hans
Jansen in de vierde ronde
H. Jansen-R. Geurtsen: 1.32-
28 17-22 2.28x17 12x21 3.35-30 20-
25 4.33-29 7-12 5.39-33 15-20. In
een partij tussen Wiersma en
Van der Wal in 1984 speelde
Wiersma 19-23, wat iets scherper
lijkt omdat wit enige problemen
heeft met de ontwikkeling van
zijn rechtervleugel, b.v. 44-39 14-
19 40-35 10-14 50-44 14-20 30-24
19x30 35x24 21-26! en wit zal alle
zeilen bij moeten zetten om z'n
schijf op 24 te behouden. 6.44-39
Een brutale roofmoord maakte
vorig jaar een einde aan het leven
van Barry Crane, Amerika's
meest succesvolle toernooispe-
ler. Crane nam een heel bijzonde
re plaats in in de Amerikaanse
bridgewereld. Hij bezat het re
cord aantal meesterpunten van
35000, 10000 meer dan nummer
2, waarmee hij de 'all-time' rang
lijst royaal aanvoerde. Crane be
reikte dat astronomische totaal
door goed te spelen, hy was één
van Amerika's sterkste spelers,
en uiteraard ook door veel te spe
len; vooral parenwedstrijden,
waarin hij bijna niet te kloppen
was. Crane was producer van be
kende tv-series als Mannix en
Mission Impossible. Daaraan
werkte hij op weekdagen vrijwel
dag en nacht, waarna hij op vrij
dagavond in zijn vliegtuig stapte
richting één van de grote toer
nooien, waarvan hij dan maan
dag in alle vroegte, meestal als
winnaar, terug keerde. De ver
eniging van bridgejournalisten
eerde hem posthuum met de on
derscheiding voor bridgeper-
soonlijkheid van het jaar. Overi
gens scoorde de Nederlandse El-
ly Ducheyne bij die verkiezing
maar één punt minder, hetgeen
haar eervol als tweede deed ein
digen.
Crane won in 1978 met Kerri
O
Shuman de Olympische titel
voor gemengde paren. Hun score
van 62*76 was fantastisch, bijna 4
toppen voorsprong op num
mer 2. Een successpel:
7 52
OB
O A V 10 9 5
B 10 6 4
V96 3 M B
C6543 n C> 10 9 8 2
O 7 4 2 W U o 8 6 3
AH Z 9 8 7 5 2,
A H 10 8 4
(JAHV7
O H B
V 3
West/NZ. Zuid opende in de 4e
hand 1 Sch, noord 2 Sch en zuid
4 Sch. West kwam uit met KI H
en vervolgde met ruiten voor
zuids heer.
Deze incasseerde Sch A en
toen daaronder de boer Viel, be
sloot hij verder van de troeven af
te blijven. Zuid stak over naar Ha
NIET ALLEEN Groot-Brittan
nië schenkt aandacht
komst van de komeet van Halley,
ook de post van de Duitse
Bondsrepubliek heeft niet aan
dit periodieke natuurverschijn
sel willen voorbijgaan. Op 13 fe
bruari verscheen een 80 pfennig-
zegel met daarop de komeet van
Halley. Tevens toont de zegel het
vorig jaar 2 juli gelanceerde
ruimtevaartuig Giotto, dat op 14
maart, na een vlucht van 700 mil
joen kilometer, zijn doel, de kern
van de komeet Halley. naar men
hoopt op een afstand van 500 ki
lometer aal passeren.
Overigens is dit nog niet alles
waar de Bondsrepublikeinse
post op 13 februari mee kwam.
Er verschenen twee sportzegels
en nog twee andere bijzondere
waarden. Met een zegel van 60
pfennig wordt het 1250-jarig be
staan van het in Hessen gelegen
Bad Hersfeld herdacht. De zegel
verbeeldt een aantal beziens-
door
Dirk Sikkel
Pd5: (Beter Tdl) Pd5 16. fg4
Pf4: 17. Da4^ b5 18 Df4 0-0 19.
Dd2 Te8 20. Kdl Lg5 21. Dd8: Ta-
d8: 22. Kc2 Td2+ 23. Kc3 Tc8
24. Kb3 Lf6 25. Tbl
Tel! 26. Lb5: Thl: 27. Thl
Tb2: 28. Kc4 ab5:+ 29 Pb5.
Tg2: 30. h3 Ta2:. Hierna was het
geweld voorbij en pas op de 94e
zet emdigdë de partij roemloos
in remise. Dit verklaart waarom
de partij in de pers onopgemerkt
bleef (wie publiceert er nou een
remise in 94 zetten?) en Kaspa
rov de zet 8... d5 kon gebruiken
om wereldkampioen te worden.
20-24 7.29x20 10-15 8.30-24 19x30
9.34-29 15x24 10.29x20 5-10 11.20-
15 13-19 12.40-35 8-13 13.35x24 19-
x30 14.45-40 14-19 15.37-32 9-14
16.32-28 2-8 17.40-34 3-9 18.38-32
11-17 19.42-38 6-11 20.47-42 19-23
21.28x19 14x23 22.32-27 21x32
23.38x27 10-14 24.42-38 14-19
25.41-37 19-24 26.46-41 23-29
27.34x23 18x29 28.31-26. Op 33-28
volgt 17-21 waarna 28-22 enz. zo
goed als gedwongen is 37-32 faalt
nl op 21-26 41-37 en 16-21 terwijl
rla 15-10-5 de witte dam wordt
opgesloten en afgeruild met 13-
19 9-14 4-10 enz. 9-14 29.37-31 1-6
30.27-21 16x27 31.31x22 17x28
32.33x22. Tot nu toe is het een
kleurrijke partij, met steeds wis
selende spelbeelden. 14-19 33.36-
31 30-34 34.39x30 25x34 35.41-37?
gedwongen was hier 31-27 omdat
12-17 toch niets oplevert, wegens
27-21-16-11. Het is overigens
moeilijk te zeggen wie na 31-27
beter staat. 19-23 36.49-44 24-30
37.44-39 30-35 38.39x30 35x24
39.31-27 12-17 40.27-21 17x28
41.37-31 11-16 42.21-17 16-21
43.17-11 6x17 44.31-27 21x32
45.38x27 13-18 en wit gaf op
door
Ton Schipperheyn
B, incasseerde Ru A en troefde
een ruiten. Nu volgden drie hoge
hartens, de derde getroefd!
Nu pas speelde zuid een twee
de maal troef, oost bekende niet,
waarop zuid west de slag liet ma
ken, die vervolgens na KI A in de
schoppenvork mocht spelen.
A V 10
9AB73
O 4 2
HV62
B 8 2 6 3
wnC>V 10 986
OAB83 "O OHV65
875 Z B3
>754
Tot slot verscheen op 13 fe
bruari een 80 pf.-zegel. waarmee
het feit wordt herdacht dat hon
derd jaar geleden, op 1 maart
1886. de schilder, graficus en
dichter Oskar Kokoschka (1886-
1980) in Pöchlarn (Oostenrijk)
werd geboren. Met zijn portret-'
ten, schilderijen, litho's en ge
dichten was Kokoschka een van
de leidende figuren van het ex
pressionisme. Op de zegel een
zelfportret van Kokoschka.
DENEMARKEN - Met een ze
gel van 2,80 kroon, die een bij
slag heeft van 50 ore, heeft Dene
marken op 6 februari de vorig
jaar overleden acteur Poul
Reichhardt (1913-1985) herdacht.
Reichhardt heeft in zijn leven tal
van rollen gespeeld, zowel op het
toneel als in de film, en hij was in
Denemarken erg geliefd. Hij is
op de zegel te zien in een van zijn
glansrollen, als de vogelvanger
Papageno in de opera "Die Zau-
berflote". De bijslag op deze ze
gel is bestemd voor de Lykke-
Lotto.
H
O 5
O 10 9 7
4» A 10 9 4
Noord, OW. Vrijwel alle NZ-
paren eindigden tijdens diezelf
de Olympiade in 4 Sch en maak
ten 11 slagen zonder troefstart.
Degenen die een troefstart kre
gen maakten vaak maar 10 sla
gen. Maar ten onrechte Onze
zuid bewees dat ook met troef
start altijd 11 slagen kunnen wor
den gemaakt. Misschien leuk om
thuis eens uit te zoeken. Het is
een leerzaam spel!
Op de dag dat het tweede HAF
NIA-velletje uitkomt, 20 februa-
ri, verschijnt nog een bijslagze
gel (2,80 kr. plus 50 öre) en wel
ter gelegenheid van het 75-jarig
bestaan van de Deense, Blinde 1
bond. De zegel laat twee handen
en brailleschrift zien.
ZWEDEN - Behalve de due I
permanente zegels (koning Car!
XVI Gustaf en koningin Silvia i
en de drie bijzondere zegels met
vogels, die we in de vorige r 1
briek hebben beschreven. 1
Zweden op 23 januari ook n.
met de vierde emissie gekomen
gewijd aan de internationale
postzegeltentoonstelling
STOCKHOLMIA 86. Deze keer
hebben de zegels, vier stuks in
waarden van 2,2,3 en 4 kroon die
in een boekje zitten, het verza
melen van postzegels als onder
werp. Op de 2 kr.-zegel (links) de
20/TRETIO-zegel uit 1879, een
van de bekendste Zweedse mis
drukken. Een tweede zegel van 2
kroon toont de graveur Sven
Ewert, de man achter bijna alle
Zweedse zegels uit de periode
1928-eind 1950. Op de 3 kr.-zegel
een bladzijde uit een album van
een thematische verzamelaar.
"Zweedse kolonie in Delaware
1638' Tot slot op de 4 kr.-zegel
een jonge verzamelaar