'Stripverhalen grote
bron van inspiratie
Zes stichtingen
samen in
'Oude Muziek'
William Forsythe, de meest omstreden
choreograaf van Nederlands Dans Theater
Betoverende 'Kleine Zeemeermin' in het LAK
Pianist Bernard van den Boogaard maakt indruk
SF-auteur
F. Herbert
overleden
DONDERDAG 13 FEBRUARI 1986
KUNST
PAGINA 21
DEN HAAG - De balletten
van William Forsythe vor-'
men de jaarlijkse portie ve
nijn in het programma van
het Nederlands Dans Thea
ter. Bij nieuwe balletten van
Jiri Kylian klapt het trouwe
publiek in het Circustheater
de handen stuk en ook Na-
cho Duato mag op een wel
willend onthaal rekenen.
Maar Forsythe verdeelt het
publiek in twee kampen. Er
zijn er die ademloos toekij
ken en na afloop 'Bravo'
roepen met een enthousias
me als kwamen er drie ko
ninginnen tegelijk binnen.
Er zijn er ook die tijdens de
voorstelling last van een
hardnekkig kuchje krijgen,
dat zelfs kan ontaarden in
een onbedaarlijke hoestaan-
val die hen noopt onder
boegeroep de zaal voortij
dig te verlaten. Bij 'Gange'
vier jaar geleden wemelde
het van dat soort sympto
men.
door
Ariejan Korteweg
Forsythe is omstreden. Niet alleen
bij het publiek van het Nederlands
Dans Theater, maar veel-sterker
nog in West-Duitsland, waar hij
sinds anderhalfjaar artistiek leider
is van het ballet van Frankfurt. Vo
rige week was hij enkele dagen in
ons land om zijn choreografie
'Steptext' bij het NDT in te stude
ren, die vanavond in het Circus
theater in première gaat. Dit werk
is daar ook te zien op 14, 15, 21 en
22 februari. Voorts op 19 en 20 fe
bruari in de Stadsschouwburg,
Amsterdam.
Twee paren
In de studio van het Nederlands
Dans Theater in het oude pand aan
de Koningstraat bewegen twee pa
ren op de dansvloer. Ze zijn ge
kleed in de wonderlijke verzame
ling lappen die dansers altijd dra
gen als ze niet voor publiek hoeven
te dansen. Het ene paar maakt
vloeiende bewegingen, die steeds
beginnen met vreemde, uit het
lood staande, houdingen. Het
tweede paar doet moeite die bewe
gingen te imiteren; de eerste en
tweede cast voor 'Steptext'.
Telkens als de beweging stopt
springt een man naar voren. Wil
liam Forsythe (36), Bill voor de inti
mi van het NDT, oogt een beetje
als een stripfiguur, heeft een be
weeglijke mimiek en maakt snelle
passen. Hij heeft ook wel wat weg
van Kamagurka, de Belgische te
kenaar. Met verrassende accurates
se danst hij delen van de rol van
het meisje voor. Dansers en cho
reograaf hebben er zichtbaar al een
lange dag opzitten. Viola Lummis
haakt af en moet met een gezwol
len voet in een teiltje water, haar
partner volbrengt zijn pas de deux
met een sigaret tussen de lippen
geklemd. Een versneld afgedraai
de opname van 'Steptext' door het
Frankfurter Ballet ontlokt kreten
van bewondering: "Dit moeten de
snelste dansers ter wereld zijn".
"Die violist is werkelijk ongeloof
lijk".
Na ook de scène met vier dansers
nog eens te hebben doorgenomen,
heeft Forsythe wel even tijd voor
een paar vragen. Staande graag,
want dat praat beter. We hebben
het eerst over de wisselende reac
ties van het publiek op zijn ballet
ten.
Minkcoat
"Er is geen sprake van dat ik het
publiek zou willen schockeren. Ik
ben altijd weer verbaasd als de
reacties zo extreem zijn. In Duits
land is dat nog veel erger. Hier is
het publiek beleefd en ontvanke
lijk. Vinden ze het niet leuk, dan
zullen ze het niet voor een ander
gaan verpesten. Dat is in Duitsland
wel anders. In Duitsland zie je bij
premières een vreselijk minkcoat-
publiek. Die geven je niet eens de
kans het wèl leuk te vinden. Vorige
week ging in Frankfurt mijn musi
cal 'Isabel's Dance' in première.
"Ik heb in Duitsland de reputatie
een wilde gek te zijn. Er zijn zelfs
geruchten geweest dat ik een jaar
in het ziekenhuis heb gelegen om
van de heroine af te komen. Stel je
voor: ik leid een balletgezelschap,
maak drie choreografieën per jaar,
heb een vrouw en drie, kinderen te
onderhouden. Ik ben een 'family-
man'. Hoe is het dan mogelijk om
ook nog aan de heroïne verslaafd te
zijn. Mensen denken dat wie een
moordboek leest, zelf ook een
moordenaar is".
Forsythe zet zijn publiek vaak
beelden voor die het niet verwacht.
In 'Say Bye Bye' stond er een grote
cabriolet op het podium, bij 'Gan
ge' namen een deel van de dansers
de rol van de toeschouwers over en
in 'Mental Model' leek een balleri
na in tutu de danskunst op een on
genadige manier op de hak te ne
men. Ze werd nog lastiggevallen
ook: door zeerovers, haaien en dui
vels met een puntstaart.
Stripverhalen
Als hem wordt gevraagd naar de
inspiratiebron voor dit alles, geeft
hg een antwoord dat achteraf ge
zien voor de hand liggend is:
"Stripverhalen. 'Mental Model' is
een cartoon, 'Love Songs' is zo'n
liefdesverhaal met foto's. Ik ben
gek op comics. In comics kan wat
in film onmogelijk is. Er kunnen
heel vreemde scène- en decorwis
selingen worden gemaakt, close-
ups onder vreemde hoeken zijn
mogelijk. Het is verfijnde, samen
gebalde informatie, de litaratuur
van de televisie-generatie. Mijn
oudste zoontje leest alleen maar
stripverhalen en ik vind dat pri-
Belgische tekenaars hebben zijn
voorkeur, samen met sommige
jonge Fransen. Ook van sommig
werk in het blad Heavy Metal kan
hij genieten. Naar namen hoef je
hem verder niet te vragen. "Ik ont
houd geen namen. Maar je begrijpt
wel ongeveer wat ik bedoel. Dan
sers begrijpen het in elk geval. Tij
dens de repetities geef ik hun ka
rakter namen als 'Boink' of 'Plong'
en dan weten ze wat ik bedoel".
"In stripverhalen kan het ge
zichtspunt van het ene op het an
dere plaatje radicaal veranderen.
Dat is het soort dynamiek dat ik bij
ballet gebruik. En de kleuren neem
ik over: felle primaire kleuren voor
platte figuren. In mijn nieuwe
werk voor het Frankfurter ballet
lopen dansers rond met vraagte
kens boven hun hoofd vastge
maakt. Ballet is amusement. Ba-
lanchine zei dat al, ik kan dat rustig
herhalen. Ballet is niet heilig.
Soms blijkt het kunst te zijn en dat
is dan mooi meegenomen. Soms is
het niet meer dan entertainment.
Dat kan ook per dag wisselen. Een
voorstelling kan de ene dag adem
benemend zijn, terwijl je de vol
gende dag niets anders ziet dan
wat oververmoeide m
zich enorm inspannen".
Plastic beker
Forsythe pakt een plastic beker
en zet die naast het blikje dat hij
zojuist heeft leeggedronken. Hij
trekt zijn schoen uit en laat die ba
lanceren op blikje en beker, legt
zijn handen om het bouwwerkje
heen en buigt dan met een ernstig
gezicht zijn hoofd voorover tot op
de schoen. Met iets van verbazing
in zijn blik richt hij zich weer op.
"Hier klappen de mensen voor. Dit
wordt ook kunst genoemd. Kunst
is een thermometer, die z'n eigen
duurzaamheid test als een vorm
van communicatie. Ballet heeft
een retorische vorm, die je op aller
lei manieren kan doorbreken. Je
kunt het beschouwen als een alfa
bet, waar je van alles mee kunt
doen. Je kunt er nonsens mee ma
ken, dat maakt niet uit. Ik raad het
niet aan, maar het kan. En als non
sens het onderwerp is, dan zul je
nonsens moeten laten zien".
Nonsens over nonsens, ballet
over ballet Uit de strekking van
het werk van Forsythe spreekt
vaak een beschouwende en analy
serende aard, die in tegenspraak
Ujkt met de impulsieve sfeer van
zijn werk. Forsythe maakt soms
ballet over ballet. 'Gange' was een
dans over het formalisme van de
danskunst, 'Mental Model' was
daar weer een parodie op en dus in
feite een commentaar op zijn eigen
werk. Die eigenschap spreekt ook
uit zijn literaire voorkeuren. Hij
leest Robbe-Grillet, Genet, Roland
Barthes, Kathy Acker, maar liever
De choreograaf William Forsythe (rechts) aan het werk met de danser Glen Eddy.
(foto GPD)
nog leest hij óver literatuur. En het
liefst van alles leest hij woorden
boeken. Webster, Oxford, Random
House, hij heeft zes uitgebreide
woordenboeken thuis en vergelijkt
die onderling om wijzer te worden
over de aard en het ontstaan van de
taal.
Kijken
Bovenstaande uiteenzetting
geeft Forsythe overigens pas na
lang aandringen ten beste. Het
liefst praat hij helemaal niet over
zijn werk. "Mijn balletten zijn be
doeld om naar te kijken, ze zijn niet
bedoeld om te begrijpen. Waarne
men is al moeilijk genoeg. Mensen
hebben vaak niet het geduld om
zorgvuldig waar te nemen. Wè're
not going for meaning, we're going
for pictures", zegt Forsythe. Het
gaat niet om betekenis, maar om
bewegende beelden.
Even later relativeert hij zijn
werk nog verder: "Het is voor mij
geen enkel probleem een ballet te
maken. Ik heb nu eenmaal een
groep dansers. Dan moet je daar
ook wat mee doen. Het zijn men
sen die ik heel graag mag en die ik
graag ter wille wil zijn. Dus maak
ik balletten".
Chaconne
William Forsythe en Jiri Kylian
hebben een gemeenschappelijk
verleden bij het Ballet van Stutt
gart. Kylian was daar artistiek lei
der voor hij naar het NDT kwam.
In 1973 trok hij de uit New York
afkomstige danser William Forsy
the aan. Forsythe maakt in 1976
zijn eerste ballet in Stuttgart en
werd direct als huischoreograaf
aangesteld. Dat bleef hij tot 1980,
daarna is Forsythe op free-lanceba-
sis gaan werken. In dat jaar ook
vroeg Kylian hem voor het eerst
een ballet voor het NDT te maken.
Sinds die eerste keer is Forsythe
een vrijwel jaarlijks terugkerende
gast bij de groep. "Jiri weet dat
dansers het nodig hebben in ver
schillende stijlen te werken. En ik
werk heel graag hier. De dansers
en ik zijn aan elkaar gewend. Er
wordt van veel kanten aan me ge
trokken om balletten te maken.
Maar ik doe het alleen hier, ik kan
m'n eigen groep niet langer dan
een paar dagen in de steek laten".
'Steptext' is dan ook een bewer
king van 'Artifact', een stuk dat hij
eerder maakte voor zijn eigen ge
zelschap. Dat werd gebracht door
44 dansers; nu zijn het er vier: drie
mannen en een vrouw. Tekenend
voor de veelheid aan stijlen die
Forsythe gebruikt is, dat 'Steptext'
is geënt op de klassieke techniek.
De vrouw danst ook op spitzen. De
muziek is een chaconne van J.S.
Bach.
"Het is dit keer gewoon dans",
zegt Forsythe. "Ik verwacht niet
dat er mensen zullen weglopen".
Concerten ook in Leiden,
Katwijk en Noordwijk
UTRECHT (GPD) Utrecht mag zich het centrum van de
oude muziek in Nederland noemen. Daar werd namelijk
gisteren de oprichting bekendgemaakt van de Organisatie
Oude Muziek. In deze organisatie werken zes stichtingen,
die actief zijn op het terrein van de oude muziek, samen
met als doel de organisatie van het Holland Festival Oude
Muziek, het organiseren van een serie concerten en inci
dentele projecten vergelijkbaar met het Engelse Early Mu
sic Network, het beheer van een facilitair bedrijf en de
uitgave van het Tijdschrift voor Oude Muziek. De nieuwe
stichting heeft inmiddels een pand aan de Mariahoek te
Utrecht betrokken.
Frans de Ruiter, directeur van het
Holland Festival Oude Muziek, dat
dit jaar voor de vijfde maal wordt
gehouden en voorzitter van de
nieuwe stichting herinnerde er tij
dens een persconferentie aan, dat
al jaren wordt geprobeerd om de
verschillende organisaties die zich
bezig houden met de oude muziek
in Nederland tot samenwerking te
brengen. Dat is nooit gelukt; dat
dit nu wel het geval is is niet alleen
een gevolg van het enorme succes
van het Festival Oude Muziek (vo
rig jaar 50.000 bezoekers), maar is
mede in de hand gewerkt doordat
WVC (ook materieel) zeer positief
stond tegenover deze samenwer
kingsvorm.
Vooral ook omdat deze zich in
Utrecht concentreert: WVC heeft
na het opheffen van het Utrechts
Symphonie Orkest te hebben be
werkstelligd steeds gesteld, dat er
nu extra-middelen beschikbaar
waren voor alternatieve stimulan
sen van de muziekcultuur in deze
stad. „Utrecht is thans een bol
werkte) van de oude muziek in Ne
derland", aldus Frans de Ruiter.
Hij ziet voor de nieuwe stichting
een groot werkterrein: want welis
waar heeft Nederland mede als ge
volg van het Holland Festival Oude
Muziek een voortrekkersfunctie in
de hele wereld op dit terrein, in de
dagelijkse concertpraktijk in Ne
derland is het aantal uitvoeringen
van oude muziek nog bepaald niet
talrijk.
In de nieuwe stichting werken
samen de stichting voor Muziek
historische Uitvoeringspraktijk,
De Nederlandse Bachvereniging,
de stichting Oude Muziek Amster
dam, Musica '85, de Vrienden van
de Oude Muziek en de stichting
Vriendenkring. In deze serie is Mu
sica '85, de instelling die het on
langs afgesloten Jaar van de Mu
ziek heeft georganiseerd, een
'vreemde eend'. Musica '85 ziet
voor zichzelf ook de komende ja
ren nog een taak in het toezien op
het uitvoeren van datgene, wat in
1985 vooral op het terrein van de
muzikale vorming van de jeugd in
gang is gezet.
De nieuwe stichting heeft de
concerten die voor dit seizoen al
waren gepland in Kasteel Ameron-
gen, het Muiderslot, Slot Loeve-
stein en de Lutherse Kerk te Zwol
le op elkaar afgestemd. Bovendien
hebben ze voor het seizoen W87
een zeer uitgebreid concertpro
gramma op poten gezet, dat zich
zal afspelen door het hele land
heen: Noordwijk, Katwijk,
Utrecht, Amersfoort, Leiden, Kam
pen, Haarlem, Groningen, Amster
dam, Zwolle, Den Haag, Scheve-
Daar zijn voor- en tegenstanders
zelfs op de vuist gegaan. Het leek
wel oorlog. Ik was geschokt".
Volgens Forsythe heeft Neder
land samen met Italië het beste pu
bliek ter wereld. "Het heeft humor,
is beschaafd en heel gevarieerd:
jong en oud, 'groovy', cool' en niet
zo heel erg 'cool'. Het leven in
Duitsland bevalt me niet, ze zijn
mij te stijf. Het werken bevalt me
Anna-Bijnsfeest
voor nieuwe
literaire prijs
AMSTERDAM (ANP) - De Anna
Bijns Stichting organiseert op 23
februari in het Amsterdamse Con
certgebouw een (benefiet)feest om
fondsen te werven voor de later dit
jaar voor de eerste maal uit te rei
ken Anna-Bijnsprijs. Deze literaire
prijs moet een tegenwicht vormen
tegen de P.C. Hooftprijs. De stich
ting, die is opgericht door o.a. de
dichteres Elly de Waard en de
schrijfsters Renate Dorrestein en
Anja Meulenbelt, streeft naar een
bedrag van 10.000 gulden.
De prijs is bedoeld als een onder
scheiding voor de „vrouwelijke
stem" in de Nederlandstalige lette
ren. In de visie van de stichting
moet het te bekronen oeuvre in
stijl, vorm, aanpak en thematiek
uiting geven aan de eigen verbeel
dingswereld en/of de realiteit van
vrouwen. Die wereld moet zonder
laatdunkendheid worden beschre
ven en de auteur moet „op geloof
waardige wijze aan de traditionele
vrouwelijke rol" zijn ontstegen, al
dus de stichting in een bekendma
king.
Aan het Anna-Bijnsfeest hebben
o.a. Jenny Arean, Fay Lovsky, Bri
gitte Kaandorp, Pia Beek, Diana
Blok, Andreas Burnier, Mischa de
Vreede en Bep Vuyk hun mede
werking toegezegd. Theater Perso
na speelt met de actrices Femke
Boersma, Elise Hoomans en Marie-
Louise Stheins scènes uit het leven
van Anna Bijns.
'De Kleine Zeemeermin', een Orka-
ter-produktie. Spelers: Loes Luca,
Gerard Atema, Edward B. Wahr, Ar
jan Ederveen (alleen film); teksten:
Judith Herzberg; muziek: Gerard
Atema; vormgeving: Jim van der
Woude. Gezien op 12 februari in het
LAK, Leiden. Ook vanavond nog.
LEIDEN - Er was eens een klei
ne zeemeermin, die het leven op
de bodem van de zee maar saai
vond. Op een nacht ziet ze hoe
tijdens een schipbreuk een scho
ne jongeman overboord wordt
geslagen. Ze redt zijn leven en hij
steelt haar hart. De kleine zee
meermin wil nu niets liever dan
haar vissestaart ruilen voor een
stel benen. Een heks willigt haar
wens in, maar de prijs is hoog: de
zeemeermin raakt haar prachtige
stem kwijt. Stom legt ze zich aan
de voeten van de prins, die haar
echter afwijst voor een ander. De
kleine zeemeermin sterft en
wordt tot schuim op de golven.
'De kleine zeemeermin' is een
sprookje van Hans Christian An
dersen. Loes Luca en Gerard
Atema hebben daar een Orkater-
produktie van gemaakt die een
waar kleinood van perfectie is.
Ze hebben een lichtvoetigheid
en betoverende sfeer getroffen
die precies bij de vertelling past.
Loes Luca speelt de kleine zee
meermin. Je ziet haar eerst in
haar onderwaterwereld, zo sub
tiel uitgelicht datje soms de zon
nestralen ziet die de bodem van
de zee in een groene gloed zetten.
Ze speelt er met haar teddyvis en
kwispelt met haar staart. Haar te
genspeler de prins (Aijan Eder
veen) is alleen op het filmscherm
te zien. Al meteen zie je dat er
met hem iets niet in de haak is;
hij is met zijn witte tulband te
mooi om waar te zijn. De jaren
vijftig sfeer van de film versterkt
dat onwerkelijke effect.
Het is verbazend hoe goed al
les in deze produktie op elkaar is
afgestemd. Actrice en held van
het witte doek spelen naadloos
samen, de live-zang loopt strikt
synchroon met de play-back op
de film en temidden van die per
fectie is er ook nog ruimte voor
subtiele grappen. Zo houdt Loes
Luca op het podium een kast te
gen die in de film dreigt om te
vallen stapt ze even later de film
binnen om haar prins een klap te
verkopen. Veel van de vondsten
zijn even simpel als origineel.
Een mooi voorbeeld daarvan is
het huidkleurige pakje van de
zeemeermin, met opgeschilder
de borsten en schaamhaar. Soms
worden ook groteske komische
effecten gebruikt. Dan zwem
men er kartonnen vissen aan dik
ke touwen over het toneel of
zweeft een meeuw die eerder op
een stoffer lijkt even door het
luchtruim.
De goed in het gehoor liggende
muziek van Atema wordt live
door hem en Wahr gespeeld en
vloeit samen met delen die op
een band staan. Judith Herzberg
schreef de simpele, levenswijze
teksten: "De zee herkent me",
zegt de zeemeermin zonder
staart. "De golven likken als
hondjes aan m'n voeten".
'De kleine zeemeermin' is geen
drama over een onvoorwaardelij
ke liefde die niet wordt beant
woord. Zo diep hoef je het niet te
zoeken. Het is wel nagenoeg per
fect doordacht en uitgevoerd
theater, waarin je je anderhalf
uur heerlijk kunt onderdompe-
len. ARIEJAN KORTEWEG
Concert door Bernard van den Boog
aard piano met werken van J.S.
Bacb, R. Schumann en Fr. Chopin,
gehoord op 12 februari in de Kapel
zaal.
LEIDEN - De werken van Jo-
hann Sebastian Bach zijn door
veel, zo niet door alle componis
ten in het verleden, maar ook
nog in het heden diepgaand en
ijverig bestudeerd en tot voor
beeld genomen. Eén van de raad
gevingen van bijvoorbeeld Schu
mann aan jonge musici was: Laat
het Wohltemperiertes Klavier
(van Bach) uw dagelijks brood
zijn en u zult zonder twijfel een
fijnzinnig musicus worden.
Het programma van deze
avond bestond voor de pauze uit
werken van J.S. Bach. Met het
concert in Italiaanse stijl werd
het recital geopend; een stuk in
drie delen, eigenlijk voor clave-
cimbel met twee manualen waar
op de speler het contrast tussen
solospel en tUttispel (het hele or
kest) kan laten uitkomen. Ber
nard van den Boogaard had met
een alle aandacht door de kwieke
wijze waarop hij het concert in
zette. Het middendeel vormde
een mooi contrast door het dra
matisch zangerig karakter dat hij
er aan wist te geven. Het Ita
liaans concert is nog licht van
toon en doorzichtig van struc
tuur.
Veel moeilijker om in door te
dringen was het daaropvolgende
Preludium en de bijna onge
merkt daarin overgaande Fuga
in Es gr., gecomponeerd voor or
gel, een instrument dat grote mo
gelijkheden heeft op het gebied
van klank(kleur) registraties. De
Italiaanse componist en pianist
Ferruccio Busoni (1866-1924)
heeft van dit monumentale or
gelwerk een pianotranscriptie
gemaakt. Ditzelfde werk werd
ook zeer monumentaal voorge
dragen. Alhoewel de fuga onge
twijfeld minstens vierstemmig
was, hield de pianist de voor
dracht zo doorzichtig mogelijk
en tegelijkertijd toch heel in
drukwekkend en verheven.
zeer virtuoze sonate in g kl. opus
22 van Schumann; waarin soms
gekwelde emoties opklinken in
wolken van nootjes, en het
Scherzo nr. 2 opus 31 van Cho
pin. Hieraan gaf de pianist inder
daad een bijwijlen luchthartig en
schertsend karakter minder dra
matisch dan het weieens wordt
uitgevoerd.
Het applaus van het publiek in
de niet geheel gevulde Kapelzaal
bracht de pianist er toe nog een
toegift te spelen in de vorm van
het tweede deel van de sonate
Pathétique van Beethoven.
MONICA SCHIKS
Droevige muziek
UTRECHT (GPD) - Het eerste
lustrum van het Holland Festi
val Oude Muziek zal (mede) in
het teken staan van de 'droevi
ge muziek'.
De droevige muziek is trou
wens niet het enige thema van
het Oude Muziek Festival, dat
zoals steeds gedurende tien da
gen eind augustus en begin
september in Utrecht wordt ge
houden. Het festival zal zich
voltrekken langs vier thema's:
behalve de droevige muziek
zijn dit het liturgisch drama,
Josquin des Prez en zijn tijd en
de luit. De jaarlijkse festival-
produktie 'Erasmus en de mu
ziek' zal worden uitgevoerd in
samenwerking met het Cen
traal Museum in Utrecht en de
stichting Praemium Erasmia-
In de tweede helft van het festi
val is veel plaats ingeruimd
voor het centrale instrument
van dit jaar, de luit. Ook hier
aan zal een symposium worden
gewijd. Volgens artistiek direc
teur van het Holland Festival
Oude Muziek, Jan Nuchel-
mans, zullen alle coryfeeën uit
de internationale luitwereld
naar Utrecht komen.
ningen om slechts een aantal plaat
sen te noemen. Bovendien staat
een koorserie op stapel, waarin
The Tallis Scholars, The Academy
of the Begijnhof, het Utrechts Ba
rok Consort, de Nederlandse Bach
vereniging, La Chapelle Royale en
de Jugendkantorie Dormagen zul
len optreden.
Ook is een museumserie in voor
bereiding, waarin in verschillende
musea in Amsterdam, Den Haag.
Haarlem, Rotterdam en Utrecht
tentoonstellingen en concerten
zijn opgenomen, gewijd aan de
kunstuitingen van de zestiende
Als een van de belangrijke initia
tieven ziet de Stichting Organisatie
Oude Muziek de uitgave van het
Tijdschrift voor Oude Muziek,
waarin andere al bestaande uitga
MADISON (AFP) Frank Herbert,
wiens science-fiction-roman 'Du
ne' een oplaag van 12 miljoen ex
emplaren in veertien talen kende,
is op 65-jarige leeftijd overleden.
De auteur, die aan kanker leed.
stierf in een ziekenhuis in Madison
(Wisconsin).
Herbert studeerde psychologie
alvorens zich in de journalistiek te
begeven. Zijn eerste roman, 'Zee
draak', publiceerde hij in 1955. De
roman 'Dune', die ook verfilmd
werd, werd aanvankelijk door 20
uitgevers geweigerd, en kwam uit
in 1965. Het boek vertelt de ge
schiedenis van een Melkwegrijk
rondom de planeet Arrakis.
Frank Herbert schreef meer dan
twintig boeken.
Foto-expositie
LEIDEN - De Culturele Raad van
Zuid-Holland heeft een reizende
expositie met foto's van jonge foto
kunstenaars uit deze provincie op
gezet. Er is werk te zien van Gina
K., Jack Kielen, Clemens Zalm.
Ewoud Traast, Ernst Moritz en
Niek Verschoor. De expositie is
tot en met 8 maart te zien m Galane
Perspektief in Rotterdam, die te
vens mede-organisator is. Nadien
is de tentoostelling bij de Culturele
Raad te huur voor 125 gulden per
week.
PAUL NEWMAN - De Amerikaan
se filmacteur Paul Newman, die
zes keer is voorgedragen voor een
Oscar in de categorie beste acteur,
maar die er nooit een heeft gekre
gen, ontvangt een ere-Oscar op de
58e jaarlijkse uitreiking van de on
derscheidingen op 24 maart