'Fijn om me ergens helemaal in te storten' PODIUMBUK Loes Luca speelt zeemeermin met gebroken hart 'Kritische houding bijbrengen is mogelijk' KUNST PAGINA 17 Saskia de Boer (links) en Mies de Heer in 'Passage', vrijdag en zaterdag in het LAK. (foto Andre Beekman) Paul van Vliet brengt zijn nieu we one-man-show maar liefst drie avonden achter elkaar in de Leidse Schouwburg, dezelfde schouwburg waar hij ooit bij het studentencabaret zijn eerste po diumervaring opdeed. 'Over Le ven' is de titel van zijn nieuwe verzameling liedjes, sketches en verhalen. Een nieuw type komt op de planken in de persoon van Haagse Benny, conciërge van een Rijksscholengemeenschap. Het idee dat de hedendaagse mens steeds meer zijn eigen leven in kan richten mondt in 'Over Le ven' uit in een mini-musical llon- ka, waarin tal van eigentijdse verschijselen de revue passeren. Ben van der Linden en John Es- kes zorgen voor de muziek. Van avond, woensdag en donderdag in de schouwburg. Aanvang 20.15 uur. Orkater 'De Kleine Zeemeermin', is ge baseerd op het gelijknamige sprookje van Hans Christiaan Andersen, wordt woensdag en donderdag in het LAK-theater gebracht. Het is een produktie van Orkater, één van de vertak kingen van de Hauser Orkater- stamboom. Het dramatische ver haal van de zeemeermin, die haar stem inruilt voor een paar benen om zo haar prins te kun nen benaderen, speelt zich af in een decor waarin schijnbaar al les mogelijk is. Loes Luca, die vo- Redactie Pieter C. Rosier rig jaar glorieerde in 'Paniek in Berlijn', speelt de hoofdrol De prins van haar dromen, gespeeld door Arjan Ederveen, is alleen te zien op het witte doek. Wel in het theater zijn Gerard Atema en Ed ward B. Wahr, die voor de live muziek zorgen. Aanvang 20.30 Wings 'Wings', dat vrijdag in de Leid se Schouwburg komt, is een toon beeld van de ontwikkeling dat het vrije toneel zich aan steeds zwaardere stukken waagt. Hen- ny Orri speelt de rol van een vrouw die een beroerte heeft ge had en als gevolg daarvan aan afasie lijdt; ze verliest het vermo- 'gen tot spreken, lezen en schrij ven. De therapeute, die voor haar de belangrijkste schakel met de buitenwereld vormt, wordt door de krachtige persoonlijkheid van de vrouw overrompeld. 'Wings' is Purper Cabaretgroep Purper brengt zaterdagavond in de Leidse Schouwburg haar vierde pro gramma 'Vierkant'. ErikO'Brey, Adelheid Roosen, Frans Mulder en Haye van der Heyden beste den veel aandacht aan de meer stemmige vocalen. Ze brengen geen politiek cabaret, maar ik- gericht amusement over het "het dertig zijn in 1986". Aanvang 20.15 uur. Jeugdtheater Jeugdtheater De Zwarte Hand speelt zondagmiddag in het LAK-theater 'De Verschrikkelij ke Sneeuwman'. Henk denkt dat de hele wereld hem een klier vindt, dat zijn vader daarom van huis is weggelopen en zij moeder hem niet meer wil zien. Hij besluit dat er maar één oplos sing is: de wereld te redden van de verschrikkelijke sneeuwman. Bedoeld voor kinderen van acht tot twaalf jaar. Aanvang 15.00 Ibsen Bij Imperium wordt vrijdag en zaterdagavond 'Hedda Ga- bler' van Hendrik Ibsen gespeeld in een regie van Bart Vieveen, die het stuk door een licht ironi sche benadering boven een star naturalistisch kader heeft uitge tild. Aanvang 20.30 uur. AMSTERDAM - De ster van Loes Luca is rijzende. Mocht deze zangeres/actrice zich al enige tijd in een selecte schare bewonderaars verheugen, de laatste tijd raakt zij ook bij een groter publiek bekend. Vandaag en morgen speelt zij in het LAK-theater in de Orkater-pro- duktie van 'De Kleine Zeemeermin', naar het gelijkna mige sprookje van H.C. Andersen. Iets minder wervelwinderig dan ik me had voorgesteld, maar nog altijd als een flinke bries, be treedt Loes Luca het Orkater-ge bouw. Ze heeft die nacht de film 'Next Stop Greenwich Village' op de video gezien en is er vol van: 'Die Shelley Winters: wat een actrice!' Keef op keer komt ze op de film terug en raadt men sen aan hem te gaan zien. Ze heeft het druk en voelt zich lek ker: 'De Kleine Zeemeermin is alle avonden uitverkocht, de kri tieken waren op één na (Trouw) positief en we krijgen veel posi tieve reacties. Gelukkig maar, want we hebben er keihard aan gewerkt'. Met de première achter de rug heeft ze wat meer tijd voor zich zelf. Veel van die tijd gaat overi gens zitten in het geven van in terviews: 'Ik kan geen nee zeg gen en ik hou ook wel van inter views. Ze komen allemaal op mij af en dan zeg ik tegen de jongens (Gerard Atema en Edward B. Wahr) dat ze mee moeten komen, maar die hebben daar niet zo'n behoefte aan; die laten dat liever aan mij over. Ik ben er alleen niet zo goed in. Ik heb bewondering voor mensen als Gerard Jan Rij ders, die met van die echte 'state ments' kunnen komen. Ik kan niet zo precies verwoorden wat ik wil'. Loes Luca, 32 jaar, Rotterdam se. Na de MULO probeerde ze op de toneelschool in Amsterdam te komen, vlak voor het laatste toe latingsexamen besloot ze naar de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht te gaan: "Toen moest ik eerst een jaar naar Parijs om mijn Frans bij te spijkeren". Na haar studie pakte ze van alles aan: ze zat bij het jeugdtheater en bij Poezie Hardop en ze had een liedjespro gramma met haar moeder. Solli citeren deed ze niet en aan haar 'carrière' dacht ze niet: "De meeste dingen zijn me aan ko men waaien, gebeurden gewoon. Via dat programma met mijn moeder ontmoette ik Gerard Thoolen, met wie ik in Trio Topi- do (Tot Ons Plezier Is Dit Opge richt) gezeten heb. Daarna werd ik gevraagd bij Hauser Orkater en dat heb ik gedaan". Toen begon een lange reeks van theatervoorstellingen, waar onder: 'Ballast', 'Ik mag zo graag eenvoudig stil', 'Wangedachte', 'Oronooko' en recenter 'Ver- schnitt' en 'Paniek in Berlijn'. Ook speelde ze in films als: 'Veld van Eer' en 'Meisje met het Rode Haar'. Tussendoor zong ze in een band: Trio Royaal. - Hoe is het idee voor de kleine zeemeermin ontstaan? "Ik liep al jarenlang met het Loes Luca: "De Kleine Zeemee fascineerd". idee rond om eens wat met dat sprookje te gaan doen. Toen Ge rard Atema vorig jaar gevraagd in" heeft me sinds mijn jeugd ge- (foto Johan Vigeveno) werd om iets bij Orkater te ko men maken, vroeg hij mij of ik een idee had; dat had ik. 'De Kleine Zeemeermin' heeft mij vanaf mijn jeugd gefascineerd; steeds om andere redenen. Toen ik klein was vond ik het zo mooi en zielig. Dat vind ik nu nog steeds, maar ik weet ook waar om. Het gaat over liefde, onge lukkige liefde, en over hoever je gaat om iemand lief te hebben. Daarover hebben we mensen niets bfj te brengen hoor; we wil len ze alleen ontroeren en dat ge beurt ook, gezien de reacties. Ik geloof dat mensen die hun hart wel eens gebroken hebben, veel in het stuk zullen herkennen". - Hoe is de produktie tot stand gekomen? "Toen we hiertoe besloten had den, moesten we eerst een tekst schrijver vinden. Dat is bijna een jaar geleden. We kwamen op Ju dith Herzberg en die stemde di rect toe. Al snel besloten we dat de voorstelling iets abstracter dan het sprookje moest worden en toen kwamen we op het idee om de prins alleen maar op film te tonen. Die film moest in de zo mer gedraaid worden en dus moesten we snel onze ideeën uit werken, zodat Judith nog voor de zomer de teksten kon schrij ven. Toen de film - onder regie van Marian Zanen en Jim van der Woude - klaar was, lag dat gedeelte vast en moesten we de rest daar omheen 'bouwen'. Het is echt een technisch hoogstand je geworden; alles luistert heel precies en iedereen heeft op de toppen van zijn kunnen moeten werken". - Heb jij veel 'dramaturgie- werk' gedaan bij deze produktie? "Nee. Ik ben niet zo 'theore tisch'; ik zoek in een encyclope die 'Zeemeermin' op en daar blijft het dan wel bij. Ik laat veel aan het toeval over en het gekke is dat als je eenmaal met zoiets bezig bent, je ook vanzelf allerlei nuttige dingen tegenkomt". - Heb je een voorkeur voor film of theater? "Ik vind erg veel dingen leuk om te doen en te proberen; een echte voorkeur heb ik daar niet bij. Het belangrijkste is voor mij met welke mensen ik werk: zo lang ik die maar leuk vind en ver trouw". - Met welke mensen zou je graag nog eens samenwerken? Ze denkt even na. "Met ie mand als Adèle Bloemen daal; dat vind ik een prachtig mens. Of misschien met Hetty Blok, of Moniek Toebosch, of Ledi Bree- develd - Geen mannen? "Ik wérk alleen maar met man nen! Het enige meisje zijn is een prima tactische positie. Ha! En trouwens, met de meeste men sen met wie ik zou willen samen werken heb ik al eens gewerkt". - Wat vind je mooi op toneelge bied? "Ik hou er erg van als er hard gewerkt wordt op het toneel, als de acteurs lekker druk bezig zijn. Ik denk dat je dat soort dingen sneller waardeert. Maar daar staat tegenover dat ik een voor stelling als 'Het' van Ger Thijs en Marjon Brandsma ook schitte rend vind, terwijl dat juist heel stil en kalm is. Ik zie graag dat mensen verder gaan dan de reali teit, maar dan op zo'n manier dat je er toch volledig in gelooft. Zo als mijn favoriete actrice Anna Magnani doet in films als 'Arno- re' of 'Bellissima"'. - Geniet je van je vak? "Ja. Het is een goed vak. Ik zou niet weten wat ik anders moet. Het vraagt wel erg veel van je. Zeker op de manier zoals wij bij Orkater werken, waar iedereen zich met alles bemoeit en dus overal bij is. Toen ik bijvoor beeld bij Globe in 'Oronooko' speelde - wat overigens flopte - was dat wel anders: keurig van tien tot vier repeteren en de rest werd verzorgd. De Orkater-werk wijze ligt mij wel; ik vind het fijn om me ergens helemaal in te storten". - Heb je spijt van bepaalde dingen? Nee, ik weet wel dat ik be paalde rollen nu anders zou spe len, maar dat is onvermijdelijk. Ik ben ook wel benieuwd hoe mijn leven er uit zou zien als ik bijvoorbeeld tóch naar de toneel school gegaan was in plaats van naar de Academie. Misschien was ik dan wel de kant van een Marjon Brandsma op gegaan". "Vroeger was ik veel laconie ker; het deed me allemaal heel weinig en ik kon alles weg-relati- veren. Dat is nu anders: ik kan nu langer ergens op zitten broe den. Dingen laten me nu niet meer zo snel los. Dat is goed". - Hoe bevalt de roem je? "Roem? Ha! Ha! Ik ben niet zo beroemd, hoor. Ik kan rustig over straat lopen zonder herkend te worden. Maar dat zal wel door dat gekke, beweeglijke hoofd van mij komen". PAUL DEVILEE Cabaretgroep Purper, zaterdag Schouwburg. geschreven door Arthur Kopit en geregisseerd door Adrian Brine. Aanvang 20.15 uur. Passage 'Passage', dat vrijdag en zater dag in het LAK-theater wordt ge bracht, is zowel gebaseerd op 'Persona' van Bergman als op 'Electra' van Euripides. Het stuk gaat over het moment waarop voor een acteur de grens tussen niet uit de kleren in de Leidse (foto Jan Swinkelsl toneelspelen en werkelijkheid vervaagt. Een actrice die Electra speelt, wurgt bijna haar tegen speelster. Ze gaat dan bij zichzelf te rade en komt erachter dat ze in haar jeugd te weinig ouderliefde heeft ondervonden en zelf als moeder ook tekortschiet. 'Passa ge' wordt gespeeld door Mies de Heer, Saskia de Boer en Sylvia Holstijn. De Amerikaanse Can- dace Derra tekende voor de regie. Aanvang 20.30 uur. duidelijk verschil, erna was dat verschil voor een groot deel ver dwenen. Het merendeel van de kinderen bleek er eenzelfde ge dachte op na te houden als de toe komstige onderwijzers. Frappant was vooral de uitslag over de ge loofwaardigheid van films. De kin deren stelden zich een stuk kriti scher op dan de volwassenen". Achterstand Alle kinderen, of ze nu uit een goed of lager milieu kwamen, sta ken evenveel van de lessen op. "Er zijn een paar uitzonderingen", ver telt Marcel Vooijs. "De kinderen die aanvankelijk het minst kritisch waren, staken het meest op. Alvo rens de lessen begonnen hadden ze een achterstand op kritisch televi sie kijken. Achteraf waren ze even kritisch als hun tegenpolen, kinde ren die zich sterk met tv-figuren identificeerden". De resultaten liggen op tafel. Maar is het voldoende om per leer jaar het lesprogramma een keer af te draaien? Anders gezegd: weten de leerlingen aan het eind van een schooijaar nog precies hoe zij kri tisch naar geweld moeten kijken? Marcel Vooijs moet het ant woord schuldig blijven. "Zelf ben ik daar ook heel benieuwd naar", zegt hij, "maar ik heb nog geen cij fers. Het onderzoek hiernaar loopt. Over een paar maanden zijn de re sultaten bekend. Ik heb wel het vermoeden dat de effecten niet zo bar lang zullen blijven hangen. De scholen zullen zeker nog eens op de lessen moeten tegrugkomen. Of je dan het hele programma moet herhalen? Misschien kun je vol staan met een samenvatting er- Een groot bereik krijgt 'Kritisch tv kijken' zeker. De Nederlandse Onderwijs Televisie heeft Vooijs al laten weten zijn lesboekje in een serie van zes school-televisie-pro- gramma's te gaan uitzenden. Hoogstwaarschijnlijk wordt de eerste in de loop van het volgend jaar op de buis gebracht. Leids onderzoek naar kinderen en geweld op tv LEIDEN/IJMUIDEN - Kinderen kun je leren kritisch naar geweld te laten kijken, dat zij praktisch elke dag via de televisie krijgen voorge schoteld. Onderzoek onder leerlin gen van de vierde, vijfde en zesde klas heeft aangetoond, dat ze een stuk genuanceerder naar (knok- )films op de buis kijken als zij heb ben geleerd wanneer de beelden met een korreltje zout moeten wor den genomen of wanneer het om een serieuze rolprent gaat. Hoe je kinderen van tien tot twaalf jaar hierin wegwijs kunt ma ken heeft Marcel Vooijs uitge zocht De IJmuidenaar promoveert morgen aan de Leidse universiteit op het onderwerp 'Kritisch tv kij ken' tot doctor in de sociale weten schappen. Bovendien heeft Vooijs een leerprogramma - 'Anders kij ken' - samengesteld voor de drie hoogste klassen van de basis school. Het leerboekje bestaat uit negen lessen van elk vijfenveertig minuten. Videobeelden moeten de tekst voor de kinderen 'levend' ma ken. Bjj het onderzoek dat Vooijs deed, waren twee scholen uit Oegstgeest en vier uit Den Haag betrokken. Geweld. Het komt in allerlei vor men op de kinderen af. Echt ge weld in het Journaal en Studio Sport. Gespeeld geweld in cow boyfilms, misdaadfilms, ridder- films enz.. Wanneer noem je iets geweld? Marcel Vooijs: "Geweld is ie Regisseurs komen met tweede Globe EINDHOVEN/DEN HAAG (GPD) - Er komen twee toneelgroepen 'Globe'. Dat is het gevolg van het plan van de regisseurs Keesulst en Sam Bogaerts om een nieuwe toneelgroep onder de naam 'Stichting Globe' op te richten. Hulst en Bogaerts werken nu nog bij Zuidelijk Toneel Globe in Eindhoven, maar het tweetal is ontslag aangezegd met ingang van augustus dit jaar. Het bestuur acht het duo 'artistiek incompetent'. De oprichting van een nieuwe toneelgroep is een regelrecht gevolg van dit conflict. Het duo zegt dat het merendeel van de acteurs en het overig perso neel hen steunt in de artistieke lijn die al eerder door hen was uitgestippeld maar niet was aanvaard door het bestuur. Het bestuur van het 'huidige' Globe krijgt overigens vandaag een brief van minister Brinkman (WVC) waarin hij dat ontslag betreurt. Brinkman volgt daarmee een advies op van de Raad voor de Kunst. Die was het eens met de plannen van het regisseursduo. Brinkman schrijft dat het ontslag en de daarop volgende benoeming vpn een nieuwe artistieke leiding gevolgen kan hebben voor de subsidie over de komende jaren. Bogaerts en Hulst willen proberen om de subsidie die het 'huidige' Globe ontvangt, binnen te halen. Zij voelen zich samen met de acteurs de 'erflaters' van het Globe zoals dat de afgelopen jaren heeft gewerkt. Of ze inderdaad de subsidie van het ministerie krijgen, noemen ze 'onvoorspelbaar'. Het bestuur van Zuidelijk Toneel Globe wilde nog niet reageren op de nieu we ontwikkelingen. Het regisseursduo gaat deze week op zoek naar bestuurs leden voor het 'nieuwe' Globe. mand met opzet expres kwaad doen, met opzet vervelende dingen doen tegen iemand anders. Iemand met opzet kwaad doen kan op een heleboel manieren. Wat te denken van schoppen, slaan of neerschie ten? Dan hebben we het over licha melijk geweld. Geweld dat niet echt is, komt voor in speelfilms. Geweld is ook", zegt Vooijs, "ie mand geestelijk kwellen. Hem uit schelden, bang maken of lelijke dingen over hem rondstrooien. En vandalisme natuurlijk. Iemands auto kapotmaken, bijvoorbeeld, is ook geweld". Jeugd Vooijs' onderzoek is op te split sen in drie onderdelen: ten eerste moeten kinderen de ernst van ge weld beter leren inzien; in de twee de plaats moet de jeugd leren niet zo vlug akkoord te gaan met ge weld, dat afkomstig is van politie of detectives; in de derde plaats moeten kinderen meer oog krijgen voor het weinig realistische karak ter van veel gewelddadige films. Marcel Vooij ter verduidelijking: "We richten ons in het lesprogram ma vooral op acties van de goede partij. De politie of de detectives. Wat die mensen doen vinden kin deren geloofwaardig. Daarom zijn ze snel bereid om gewelddadige ac ties uit deze hoek goed te keuren. Over acties van de slechte partij oordelen ze heel kritisch: die keu ren ze direct af. Wat ons betreft is daar dus geen instructie voor no dig". De lessen 'Kritisch televisie kij ken' zitten eenvoudig in elkaar. De kinderen krijgen informatie aange reikt die hen de ogen opent waar door ze op een heel andere manier naar geweld gaan kijken. In de les sen is een oefenprogramma opge nomen op welke manier ze naar een knokfilm moeten kijken. Mag je van kinderen die een leef tijd hebben tussen de tien en twaalf jaar verwachten dat ze kri tisch naar televisiebeelden, die hen vaak ook nog eens aanspreken, gaan zitten kijken? door Jan Westerlaken Marcel Vooijs is er duidelijk over: "Ja", stelt hij onomwonden. "We hebben de lessen in totaal in achttien klassen afgewerkt. In vijf weken tijd. Direct erna hebben we tests gedaan. En wat blijkt? De les sen slagen erin om de kinderen op een heel andere wijze naar geweld dadige films te laten kijken. Ze ne men niet meer voor zoete koek aan, dat geweld van de goede partij ook altijd goed is. Films waarin nogal wat geweld wordt geëtaleerd, erva ren ze als buiten de werkelijk heid". Afkeuren Lichamelijk geweld, als er spra ke van conflicten is, wijzen ze van de hand. Oog om oog, tand om tand is er niet meer bij. Een vriend je deelt een schop uit, dus we ge ven hem maar een schop terug, dat gebeurd niet meer. En stenen gooi en is al helemaal uit den boze. Kortom, geweld als antwoord op geweld vinden de kinderen na de lessen toch niet zo'n beste oplos sing. Marcel Vooijs met het door hem ontwikkelde leerprogramma: "Kinderen mogen best met plezier naar films met geweld erin kijken". (foto De Boer) Dus na de lessen waren de leer lingen stuk voor stuk poeslief en deden geen hond kwaad meer? Marcel Vooijs: "Hun waardering voor geweld op de televisie was niet aangetast. Ook na de lessen bleven ze naar boeiende films kij ken. Alleen met andere ogen. De ouders thuis kregen veel sneller dan voorheen te horen, dat het om een film ging die niet echt was ge beurd. Wat ons bepaald niet voor ogen stond was de kinderen hun plezier in tv-films ontnemen. Hoe gewelddadig zo'n rolprent ook is, ze mogen hem best mooi vinden. Als ze er maar met een kritisch oog naar kijken. Het experiment op de zes scholen heeft het ook aange toond: de waardering voor films met een gewelddadig tintje werd na de lessen niet minder". Vooijs' onderzoek is het eerste op dit terrein. Hoe heeft de onder zoeker de cijfers geïnterpreteerd? De promovendus: "Ik heb stu denten van de Pedagogische Aca demie dezelfde toetsen laten ma ken als de kinderen van de drie hoogste klassen van de basis school. Voor de lessen zag je een

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 17