'Mijn lp's krijgen te weinig aandacht' Dubliners maken korte tournee Margreet Dolman komt niet aan haar trekken Omroepen vragen landbouw om steun Musical 'Cabaret' in Nederlands jasje WOENSDAG 5 FEBRUARI 1986 KUNST PAGINA 21 Drie concerten in Nederland Conny Vandenbos kwart eeuw in het vak, maar... 1 1) A good heart - Feargal Sharkey 2(2) Nikita - Elton John 3 (3) Broken Wings - Mr. Mister 4 4) West End Girls - Pet Shop Boys 5 (10) When the going gets - Billy Ocean 6 (11) We just - Moses 7(8) Baby Talk - Alisha 8(7) You're a friend of mine - demons 9(5) Holding back the years - Simply Red 10 (16) Girlie girlie - Sophia George 11 9) Run to me - Anita Meyer Lee Towers 12 (14) Female Intuition - Mai Tai 13 (13) Eldorado - Drum Theatre 14 6) Hurts to be in love - Gi- no Vannelh 15 (19) Moscow Nights - Anya 16 (15) Mated - David Grant Jaiki Graham 17 (35) Sanctify yourself - Simple Minds 18 (28) The sun always shines ontv-A Ha 19 (30) Living in America - James Brown 20 (18) The Show - Doug E. Fresh Get Fresh Crew 21 (22) The whole of the moon - The Waterboys 22 (27) It's alright - Euryth- mics 23 (12) Alles wat ademt - Rob de Nijs 24 (23) Miami Vice Theme - Jan Hammer 25 (17) Say you say me - Lio nel Richie 26 (24) After the love has gone - Princess 27 (33) Caravan of Love - Is- ley Jasper Isley 28 (34) Hit and run - Total Contrast 29 Burning Heart - Survi- 30 (25) Walk of Life - Dire Straits 31 (20) Face the Face - Pete Townshend 32 Rock me Baby - John ny Nash 33 (21) Sun City - A.U.A.A. 34 Kom op we zetten alles op z'n kop - Deurzak kers 35 (26) I'm your man - Wham 36 (36) Away - Maarten Pe ters 37 If you're ready - Ruby Turner 38 (29) In the heat of the night - Sandra 39 (32) Is it a crime - Sade 40 Hold me - Teddy Pen- dergrass Whitney Houston (Stichting Ned. Top 40) GOEDEREE - In het Zuidhollandse Goedereede zijn gisteren de filmop namen begonnen van 'Op hoop van zegen', het bekende stuk van Herman Heijermans, dat zich afspeelt in een Katwijks vissersmilieu rond de eeuw wisseling. De centrale figuur in dit verhaal is Kniertje, welke rol ivordt gespeeld door Kitty Courbois. Op de foto neemt ze samen met Danny de Munk, die de rol van Barend vertolkt, wat tekst door. (toto anp» ANTONION1 - De Italiaanse filmrol» seur Michelangelo Antonioni is twee weken geleden getroffen door een her senbloeding en ondergaat op het ogen blik een therapeutische behandeling in een ziekenhuis in Ferrara. Uit heeft de Italiaanse radio-omroep gisteren bekendgemaakt. lent dat op de auditie uit alle wind streken naar de hoofstad is afgeko men. Van Goes tot Den Helder, van Twente tot de Randstad. Eén voor één zijn zij gebrand op een rol in de Nederlandse versie van de door Jo- han Kander en Fred Ebb geschre ven Amerikaanse musical 'Caba ret'. Een echte musical, waarin een inhoudelijk krachtig verhaal wordt afgewisseld met swingende zang en dansnummers. Vierendertig amateurs heeft de Stichting Musical Amsterdam no dig voor de bezetting van hoofd- en bijrollen. „Amateurs, die - in de vi sie van Stevens en Hamstra - hun sporen nog moeten verdienen en die bereid zijn, om tegen een on kostenvergoeding dit theaterpro ject van de grond te tillen. Hans Hamstra hoopt voor april, wanneer de eerste repetities begin nen, de Nederlandse 'Liza Minnel- li' te ontdekken. Want daar is het allemaal om begonnen. Tegen die achtergrond zijn de dansers en de zangers slechts bijzaak, ook al doen ze tijdens de eerste audities nog zo hun best. Hamstra laat zich niet uithoren. „Er is genoeg ta lent", zegt hij aan het einde van één dag repeteren. Maar er is nog een dag en die wil ik eerst afwachten, alvorens een beslissing te nemen". Dat zich voor de vier hoofdrollen in de Nederlandse versie van Caba ret ook professionals hebben aan geboden, laat hem vooralsnog koud. „Het probleem is,, dat die met contracten zitten en daar moeilijk onderuit komen. Maar goed, we houden ook hen in het achterhoofd..." Het eerste begin van de Neder landse versie van Cabaret is hoop vol. „Over het niveau van de dan sers hebben we geen klagen", stelt musical-medewerkster Els En schedé. Het meisje dat met tranen in de ogen de deuren van De Kleine Ko medie achter zich dicht trekt, denkt daar echter anders over. Au dities kunnen ook hard zijn... •Mr. Margaretha Esther Dolman en haar Benedenbuurman', geschreven door Paul Haenen, gespeeld door Paul Haenen en Dammie van Geest. Gezien op 2 februari in De Kleine Komedie. Amsterdam. Aldaar nog dage lijks tvm 9 februari. AMSTERDAM - Het wereldje van Margreet Dolman wordt maar groter en groter. Het past al lang niet meer in de kleine zaal van Bellevue. Eerst stond zij nog alleen, deze rijpere vrouw met levenservaring, en vulde zij haar programma met ontboezemingen over haar pri- vè-leven, afgewisseld met het betere levenslied. Later kreeg zij gezelschap van haar trouwe huisvriend dokter Valentijn en was er nog een andere, jongere dame. Die verdween weer. om plaats te maken voor de popu listische dominee Gremdaat. In het nieuwe programma doet het verlangen naar nage slacht zich voelen en maken we kennis met weer twee nieuwe personages. Haenen zelf geeft gestalte aan Bob Guttering, de benedenbuurman van me vrouw Dolman. Guttering pre senteert sinds kort zijn eigen Nieuwsspektakel op de televi sie en scheidde onlangs "van zijn vierde ex-vrouw". Hij paart het voorkomen van Bas de Gaay Fortmann aan een inborst waarin tal van Hilversumse co ryfeeën te herkennen zijn. Zoon Bennie, gespeeld door Dammie van Geest, is een kind uit zijn tweede huwelijk. We zijn getuige van een bezoek van Bennie aan zijn vader; hij ver rast hem met één van de porce- leinen dansfiguurtjes waar va der zo dol-op is. Die ontmoeting neemt het hele eerste deel van het pro gramma in beslag. Daarin ook video-opnamen van het pro gramma van Guttering, waarin hjj proefondervindelijk aan toont dat de kwaliteit van de Nederlandse muren schrikba rend terugloopt. Het plan wordt geboren om Bennie te in terviewen voor het themapro gramma over 'jeugdalcoholis- Na de pauze dan eindelijk Margreet Dolman als haarzelf. In toga ditmaal, want om de kostschool voor haar zojuist te ruggevonden zoon te kunnen betalen, heeft ze haar oude handwerk van advocaat opge nomen. Ze steekt een prachtig requisitoir af voor een snel- zwemster die door het rode licht is gereden, chansonieert een paar liedjes, en belt recht streeks met Guttering, als die in zijn uitzending om reacties vraagt. Tussen de bedrijven door nog een televisiepreek van Gremdaat over de uitdruk king 'autosnelweg'. Aan het slot laat Dolman nog eens ho ren de leukste belster van het land te zijn. Paul Haenen is nogal gefi xeerd door de media. Zijn on langs verschenen eerste novel le speelt op en om de Gooise matras en in zijn nieuwe lunch pauzestuk bij Centrum draait het om een interview. Nu die Guttering weer, een man die het al te menselijke van Dol man deelt, maar haar grootheid ontbeert. Het wordt wat veel al lemaal, vooral omdat al dat ge- grap over het media-volkje ten koste gaat v?n mevrouw Dol man. Is het leven van mevrouw Dolman in rustiger vaarwater gekomen? Of zijn haar beleve nissen juist zo scabreus dat ze deze liever niet aan de open baarheid prijsgeeft? ARIEJAN KORTEWEG DEN HAAG (GPD) - De omroep gaat de financiële steun van de georganiseerde landbouw inroe pen bij de produktie van een aantal groots opgezette agrarische televi sieprogramma's. Met de NOS en de AVRO zijn de onderhandelingen al in volle gang. Met de twee andere omroepen, de NCRV en Europa Television, is het overleg nog in een beginstadium. De NOS mikt erop om in de loop van 1987 een serie uitzendingen te starten onder de titel .Vijf maal landbouw'. In vijf programma's worden onderwerpen aangesne den zoals de technische vernieu wing in de landbouw, de verande ringen in het voedselpatroon, de sociaal-culturele aspecten van het boer-zijn, landschap en milieu, de export en de toekomst van de land bouw. De NOS zal 1,5 miljoen gulden voor de programmaserie uittrek ken, maar wil dat de landbouw (mi nisterie van landbouw, de coöpera ties, landbouwschap, de organisa ties) minstens 400.000 gulden bij draagt ui ruil voor inspraak in dc opzet van de uitzendingen. De AVRO gaat waarschijnlijk in het seizoen 1986-'87 maandelijks op vrijdagavond een twaalftal tal programma's van elk dertig minu ten op het scherm brengen die ge heel gefinancierd gaan worden door het agrarische bedrijfsleven. De geschatte kosten zijn één mil joen gulden. Een redactieraad gaat voor de verfilming van de verschil lende aan dc orde komende the ma's de hulp inroepen van een on afhankelijk filmproduktiebedrijr AMSTERDAM (GPD) - „Het is d'r op of d'r onder. Als je nu: 'dank u wel, u kunt gaan' te horen krijgt, kun je het verder wel vergeten". Annemiek Rodermans (19) uit Dui- vendrecht is een van de dansers, die zich heeft aangemeld voor de auditie van de Nederlandse versie van de musical 'Cabaret' in het Amsterdamse theater De Kleine Komedie. Als het allemaal volgens plan verloopt, moet zij een van de elf dansers worden, die op de pre mière op 10 september schittert in deze door de Stichting Musical Amsterdam opgezette theaterpro- duktie. Voor de dansers en de zangers is het aanpoten geblazen. Barry Ste vens, een van Nederlands bekend ste choreografen van het Showbal let, stelt bijna onmogelijke eisen. De groep van veertig dansers, die zich begin deze week voor de audi tie heeft aangemeld, neemt die ei sen voor lief, ook al valt er niet meer dan een 'onkostenvergoe ding' op te striken. Barry Stevens heeft zich in de zaal aan de Amstel afgezonderd sa men met ideeënman Hans Ham stra. Zij beoordelen samen het ta- DEN HAAG (GPD) De Ierse folkformatie The Dubliners komt begin maart enkele dagen naar Nederland voor een korte tournee. In Amster dam, Rotterdam en Utrecht zullen zij hun brede repertoire variërend van humoristische liedjes tot „ballads,, voor de vele fans ten gehore brengen. Zo langzamerhand mag een groep als The Dubliners als een soort levende legende worden beschouwd. Inmiddels al 24 jaar lang weet men in geheel Europa, Amerika en Australië mensen warm te krijgen voor „muziek waar een hart in zit". Want dat is het geheim van The Dubliners: de songs zijn een vertaling van menselijke gevoelens en emoties. Dat sluit aan bij de volksaard van de Ieren; gastvrij, hartelijk, vol humor maar soms ook zorgelijk. In de vele jaren dat The Dubliners optreden zijn er slechts enkele veranderingen geweest in de samenstelling van de groep. Een dieptepunt daarbij vormde het overlijden in 1983 van één van de mannen van het eerste uur: de legendarische Luke Kelly. De groep bestaat nu uit de op richter van de band, die bekend is om zijn unieke stemgeluid: Ronnie Drew, banjospeler Barney Mc Kenna, de „professor" van de groep Sean Cannon en John Sheahan, op viool en thin-wistle. Voor deze tournee wordt als gastmusicus toegevoegd de cellist Nigel Warren Green. Nigel heeft net als John Sheahan een klassieke muziek- scholing gehad. Al op 22-jarige leeftijd speelde hij als tweede cellist in het Londens Symphonie Orkest. Nigel Warren, overigens als gast-Dubliner de jongste in het gezelschap, wordt als cellist ook veel gevraagd voor studio-werk in Londen. Green is de enige niet-Ier in het gezelschap. In 1955 werd hij geboren jn Wales. Wellicht is die Keltische afkomst ook het geheim van de goede harmonie met z'n Ierse collega's. De eerste kennismaking, zo'n 24 jaar geleden tijdens een vliegreis, heeft muzikaal zeker zijn vruchten afgeworpen. Ondanks zijn eigen druk ke werkzaamheden probeert Nigel Warren Green zo af en toe tijd te vin den om met z'n Ierse vrienden op tournee te gaan. Het tourschema van The Dubliners ziet er als volgt uit: 3 maart Amsterdam Carré; 4 maart Rotterdam Doelen; 5 maart Utrecht Vredenburg. GRONINGEN (GPD) - Een diepe buiging bij haar opkomst. Een vorstelijk theaterkostuum: een rode cape in glimglanzende stof. Weer een buiging, een .mooie lach en dan de forse inzet van het eerste lied. Conny Vandenbos, 25 jaar zangeres. Conny Vanden bos weet hoe ze haar pu bliek moet bereiken. Een zilveren feest stel je je iets anders voor dan een op treden in de foyer van een theater en niet in de grote zaal. Conny Vandenbos heeft ten slotte haar plek in de sector van het betere lied. Ze trad op met Azna- vour, Valente en Bécaud, maakte gouden en platina platen, verwierf een Edison en een Gouden Harp... Maar wat het belangrijkste is: aan het slot neemt het applaus het karakter aan van een stampende ovatie. Conny mag twee toegiften doen voordat ze haar laten gaan, terug naar Terschuur. door Jacques d'Ancona' Dat is theater in Nederland, anno 1986. Gerard Joling een vol jaar volgeboekt. Conny Vandenbos: een jubileumtournee met voorlo pig acht concerten... Maar in het najaar brengt ze" een nieuwe serie en producent Jacques Senf zal er nog even zijn geweld en zijn rela ties tegenaan gooien om er een échte tournee van te maken. Emotioneel nauwelijks getroffen geeft Conny Vandenbos (49) het toe. Ze lijkt een vrouw die heeft le ren relativeren. Die 25 jaren in het vak hebben haar duidelijk ge maakt dat een positie niet onwrik baar is. Een reputatie is snel ge maakt, maar verbleekt als er geen hitjes komen. Want zo zit het Hil versumse radiobestel in elkaar. De discjockeys moeten je willen, zie je. Haar tour de chant bevat weinig nieuwe nummers en is ook kenne lijk bedoeld als een afspiegeling van de 25 jaren die ze professioneel actief is. Terug naar het songfestival van 1965 in Napels. Daar stond ze on der meer met o.a. Udo Jurgens. „We wonnen toen geen van bei den", merkt ze met gevoel voor hu mor op. En dan komt het lied waar in ze belijdt dat het zo moest gaan zoals het gegaan is. De tekst van Udo Jürgens in haar eigen verta ling: Zou ik het weer zo doen. „Ja wel. Ik ben steeds mijn eigen weg gegaan en dat zal ik blijven doen". Hoevelen zijn er geroepen, hoe weinigen uitverkoren, vraagt ze zich af. Harm Breemer, beter be kend als Alexander Curly, schreef het op in het nummer Eerste posi tie. Een jaar lang is ze voor de stich ting Conamus de ambassadrice ge weest van het Nederlandse lied, maar dat jaar is voorbij. Nu bepaalt ze zich weer uitsluitend tot haar optredens als men haar vraagt in het land. Af en toe in een radiopro gramma, vrijwel nooit meer op de televisie bij gebrek aan hitgevoelig werk... Haar nummers lopen zeer uiteen in sfeer. Van klein en gevoe lig tot wat zwaarder, want ze kan natuurlijk niet onder werkjes uit als 'Sjakie van de Hoek' en 'Ome Arie' die ze handig gebundeld heeft in een potpourri. Het zijn geen verzen die haar het dierbaarst zijn, maar wel de toppers die haar naam hebben gevestigd. Janis Ian... Ze zingt nauwelijks buitenlands werk. Misschien wel jammer. Want zo'n song van Janis Ian 'Don't lea ve tonight' is Conny op het lijf ge schreven. Waar is de tijd gebleven dat ze van dat repertoire een hele plaat vol zong? Conny Vandenbos: „Ik heb nog regelmatig contact met Janis Ian. Ze heeft een poos weinig gedaan, heeft onder meer filmmuziek ge schreven en is evenals ik gewisseld van platenmaatschappij en ver huisd. Maar ik heb net twee nieu we stukken van haar gekregen". Haar concert vlamt voor de pau ze af en toe. In het tweede deel branden de vuren heftiger en pakt ze flink uit, opgestuwd door een viermansorkest (Cor Willems, Eu- gène de Bruin, Jim ten Boske en de rammende drummer Rob Kra mer). In een meisjeskostuumpje met een niet flatterend, mal pruik je zingt Conny Vandenbos haar vroegere succesnummers. „Wat ging dat mens in die jaren tekeer", herinnert ze zich haar eer ste grote hit waarmee een plaats op de nationale hitparade beschoren was, het wat provocerende, zelfbe wuste: 'Ik ben gelukkig zonder jou'. Het zou een aantal jaren duren voordat 'Ik geef je een roosje', m'n roosje kwam. Na de pauze doet ze drie verkledingen en haar pro gramma is doordacht theatraal toe- gebouwd naar een climax, het eer bewijs aan Edith Piaf. „Destijds debuteerde ik daarmee op het songfestival in Knokke. Piaf is voor de rest van mijn loopbaan een voorbeeld voor me geweest. Toen schreven journalisten dat ik te jong was voor een hommage aan Piaf. Dat argument is na 25 jaar in middels vervallen", constateert ze, nèt niet cynisch. Groot applaus na Non je ne regrette rien. Inderdaad, het zou ook op deze zangeres kun nen slaan. Ze doet het met overga ve en krijgt de zaal aan haar voeten met de uitsmijter Moeder gaat naar huis toe, net als u, als iedereen. Tot Conny Vandenbos is van plan haar jubileum-concert nog iets uit te bouwen. Geen slecht idee. Haar praatjes tussen de nummers zijn nog te gepolijst, te weinig natuur- Conny Vandenbos: 'Ellende dat er zo geprogrammeerd wordt. (foto foto GPD) lijk van toon. Ze overweegt voor de monologen tekstschrijvers te vra gen of zelf te gaan schrijven. Iets van humor zou niet misstaan. Het wordt dan ook iets persoonlijker en dat kan geen kwaad. Wanneer verschijnt er weer een lp van haar? Het is ongeveer twee jaar gele den, al kwam er in die tijd wel een verzamelplaat uit. Afhankelijk... Conny: „Het moet allemaal heel snel. Als van een lp geen hit komt, heb je het moeilijk. Je bent afhan kelijk van de dj's van Radio III. We hebben vrijwel al het materiaal en het repertoire besproken met Jurre Haanstra, de producent. Rob Chrispijn, Jan-Simon Minkema en andere goede mensen schrijven voor me. Maar ik moet wel zeggen dat mijn lp's het laatste jaar te wei nig aandacht hebben gekregen. Het is een ellende dat er zo gepro grammeerd wordt. Je staat of valt met een hit. Het hele middle of the road repertoire is toch weg? Van Liesbeth List hoor je niets, er ko men vrijwel geen plaatregistraties meer van musicals. Het is hoofdza kelijk buitenlands repertoire. Maar ja, het is een golfbeweging in je loopbaan. Daar moet je niet te ner veus van worden. Er zijn gelukkig ook genoeg mensen die roepen: wanneer kom je?". AMERSFOORT - Wie deze fi guurtjes van Wim Kan en Corry Vonk wil zien, kan terecht in het museum 'De Poppenhof in Amers foort. Hoewel dit nieuwe museum pas op 2 mei officieel wordt ge opend, is er al een groot aantal handgemaakte poppen te bewonde ren. Er zijn ook poppen, die zijn ge selecteerd uit de meer dan 1500 in zendingen naar aanleiding van een door een damesweekblad uitge schreven wedstrijd voor amateur- poppenmakers met als onderwerp Theater en Pop. (foto anp».

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 21