Russische jeugdpagina
KRANTLEESKWIS
fedum
ren re
Russen drinken te veel
Voorstel: nog lid blijven van gereformeerde internationale
WOENSDAG 5 FEBRUARI 1986
PAGINA 17
Eindredactie Bert Paauw
Telefoon 071 - 144941, toestel 242
De grootste en belangrijkste
Russische krant Pravda ver
schijnt sinds vorige week ook in
Amerika, in een Engelstalige uit
gave. Pravda betekent 'waar
heid', maar in de krant kunnen
de Russen eigenlijk alleen lezen
wat de communistische partij
vindt. Stukken die wezenlijke
kritiek uitoefenen op Russische
regering worden bijna nooit ge
plaatst. Het Nederlandse dag
blad Het Parool besteedde vori
ge week aandacht aan de jonge
renpagina van Engelse Pravda.
Kits doet dat deze week.
Zo maakt de Pravda melding
van het feit dat twee Deense toe
risten in het hartje van de Russi
sche hoofdstad Moskou, op het
Rode Plein, zijn aangehouden
VRAAG 1 Wie is dit?
Q ATJE KEULEN-DEEL
STRA
RIA VISSER
MARIEKE STAM
Museveni
president
(AP) De Oegandese
er Yoweri Museveni
zal vandaag worden geïnstalleerd
als president, zo heeft zijn woord
voerder meegedeeld.
CHILI
OEGANDA
KAMPALA
VRAAG 7 Welke sport is dit?
DISCUSWERPEN
TAFELTENNIS
FRISBIE
VRAAG 9
Welk nieuws is hier in
beeld?
WERELDKAMPIOEN
SCHAPPEN SKIËN
SNEEUW BLOKKEERT
WEGEN IN OOSTENRIJK
SPANJE DIK IN DE
SNEEUW
VRAAG 2 Wie is dit?
TRUUS VAN HANEGEM
RIA LUBBERS
LIESBETH DEN UYL
VRAAG 8
Welk woord ontbreekt hier?
èf: vul het ontbrekende woord
Granaat in kachel
SS
GASKACHEL
HOUTKACHEL
KOLENKACHEL
WERELDBOL
VOORGROND
ACHTERGROND
VRAAG 3 Wie is dit?
KOHL
MOEBARAK
REAGAN
Hoeveel kost een los
exemplaar van het
Leidsch Dagblad?
EEN GULDEN EN TIEN
CENT
HONDERD TWINTIG
CENT
NEGENTIG CENT
OPLOSSING
1. Letter 1 va
2. Letter 3 v
3. Letter 10 v
4. Letter 10 v
5. Letter 4 v
6. Letter 3 v
7. Letter 4 v
8. Letter 4 v
9. Letter 3 v
10. Letter 6 v
11. Utter 12 v
i vraag 2
in vraag 8
in vraag 7
ui vraag 5
in vraag 10
ui vraag 3
in vraag 1
ut vraag 4
in vraag 9
in vraag 10
ui vraag 6
De oplossing van deze Krantleeskwis
vind je door aan de hand van bijgaan
de aanwijzingen een woordt van elf
letters te vormen. Als je het antwoord
hebt gevonden, schrijf dit dan op een
briefje en stuur het voor aanstaande
zaterdag naar het Leidsch/Alphens
dagblad, ter attentie van KITS, ant
woordnummer 10050, 2300 AB Lei
den. Een postzegel plakken is niet no
dig.
Uit de inzenders van de juiste op
lossing worden drie prijswinnaars ge
trokken. Zij krijgen naar keuze een
boeken- of platenbon ter waarde van
25 gulden toegezonden. Je leeftijd en
voorkeur voor welk soort bon vermel
den bij het insturen van je antwoord.
De oplossing van de puzzel van vo
rige week was 'Redactieleden'. De
winnaars van de boeken- of platen-
bon zijn: Viola van Schie uit Katwijk,
Robert Volmer uit Leiden en Ester
Abrahams uit Alphen aan den Rijn.
de bijbel, dus let maar eens op
hoe 'lollig' Pravda daarom over
dit voorval schrijft.
"Twee Deense toeristen zijn
gisteren op het Rode Plein aan
gehouden omdat zij daar aan
voorbijgangers bijbels uitdeel
den. De bijbel is een religieuze
roman en, op Das Kapital na, het
best verkochte boek ter wereld".
"Op het politiebureau, waar ze
werden ondervraagd, verklaar
den de Denen in totaal 37 bijbels
de Sovjet-Unie te hebben bin
nengesmokkeld. Het tweetal,
een ingenieur en een dominee,
had de bijbels in holle hakken en
in dubbele voeringen van hun
ruimzittende jasjes verborgen".
Deense dominee: "Bij ons is het
gebruik dat in iedere hotelkamer
een bijbel ligt. Wij hadden te wei
nig bijbels om alle hotels in uw
mooie land te voorzien. Daarom
hebben wij besloten tot deze
kleine symbolische actie. Wij zijn
nooit van plan geweest de Sov
jet-autoriteiten voor het hoofd te
stoten. Bovendien zijn het Deen
se bijbels". De twee Denen zijn
inmiddels met medenemen van
de twee bijbels die zij nog in hun
bezit hadden, naar hun eigen
land teruggekeerd".
Pravda besteedt op de kinder
pagina ook aandacht aan de erva
ringen van scholieren die een
weekje gaan helpen bij de
bietenoogst op het platteland,
waarin het 'eenvoudige, pure
buitenleven' wordt opgehemeld.
'Onmaatschappelijke elementen'
worden de leerlingen genoemd
die al te zeer zijn verpest door ka
pitalistische invloeden. "Een
jongen zei zelfs dat dat de boeren
stonken en dat hij geen dag lan
ger zonder zijn popmuziek kon".
"Alles bij elkaar ben ik wel
dankbaar dat ik in een land leef
waar de scholieren geen elite
vormen, maar naast en met de
boeren en arbeiders de socialisti
sche strijd voeren voor een goed
en rechtvaardig bestaan", aldus
Iwan Martov in Pravda.
Past kritiek op de regering niet
in de kraam van Pravda, kritiek
op verschijnselen als alcoholis
me, waartegen het communis
tisch regime ten strijde trekt,
wordt graag overgenomen. Se
nior-pionier Mischa Doriovski,
een lid van de communistische
jeugdorganisatie Komsomol,
doet in een stukje in Pravda een
beroep op Sovjet-leider Gorbats-
jov om nog meer actie tegen alco
holmisbruik te ondernemen.
"De afgelopen tijd hebben we
veel gehoord over de gevaren
van alcohol. In het tijdschrift
'Molodoj Komoenist' stond laatst
nog dat het tragische gevolgen
heeft als een kind in dronken
schap wordt verwekt. Op school
wordt verteld dat één op de zes
kinderen in de Sovjet-Unie de
biel of ziek worden geboren door
alcoholmisbruik van de ouders".
"Ik vind het walgelijk dat men
sen zo kunnen toegeven aan hun
drankzucht, terwijl ze kunnen
weten dat de toekomst van hun
kinderen en dus ook de toe
komst van hun land in het ge
ding is. Het daarom heel goed
van kameraad Gorbatsjov dat hij
het in juni strafbaar heeft gesteld
jongeren sterke drank aan te bie
den, of drank te verkopen aan
mensen onder de 21 jaar".
"Maar nu heb ik gehoord dat er
wodka bestaat die naar hem
heet, Gorbatsjov-wodka dus. En
dat, sinds kameraad Gorbatsjov
zo kundig de leiding van ons
volk op zich heeft genomen, de
verkoop van dat merk wodka
enorm is gestegen. Dat vind ik zo
raar, kan hy daar nou niks tegen
doen?".
De jaarlijkse viering van de dag van de arbeid (1 meiin Rusland,
toonbeeld van de gezamenlijke socialistische strijd 'voor een goed en.
rechtvaardig bestaan'. (foto apj
De werving van jeugdige Russen voor de communistische jongeren
organisatie is ook te vinden op de jeugdpagina van de Pravda. Hoe
men de jongeren aanspreekt en hen bij Komsomol probeert te be
trekken is hieronder te lezen.
Als jij je aangetrokken voelt tot
dit strijdlied, en Je denkt dat je
een tactvol en trouw kameraad
kunt worden, kun je ook een
Pionier worden. Dat betekent
dat de Pioniersorganisatie in
jou gelooft, in jou een ervaren
en kundig organisator ziet ten
dienste van de Pionierszaak,
een tactvolle en betrouwbare
kameraad.
Voorwaar jouw weg wordt verlicht
door medailles
Voorwaar Je hebt welluidende lie
deren geleerd
Een van ons draagt het rode vaan
del
jouw groep
(Wordt vervolgd)
De commissie 'oecumene bui
tenland' van de gereformeerde
synode vindt, dat de .Gerefor
meerde Kerken de (internationa
le) Gereformeerde Oecumeni
sche Synode (GOS) nu niét moe
ten verlaten. Dat is 'niet goed
mogelijk' zolang een commissie
uit die synode, mede op aandrin
gen van de Nederlandse kerk,
zich bezint op een wijziging in de
organisatie van de GOS. Maar de
commissie 'oecumene buiten
land' zal de synode niet vragen,
haar pastorale advies inzake ho-
mosexuele gemeenteleden in te
trekken. Dat advies bracht de
Nederlandse kerk in conflict met
de gereformeerde internationale.
De synode zal het rapport van
de commissie dat hierover gaat
op maandag 3 maart bespreken.
De Gereformeerde Kerken in
Nederland waren aan het eind
van de jaren 40 een van de op
richters van de Gereformeerde
Oecumenische Synode, waarbij
nu ruim dertig kerken van calvi
nistisch karakter zijn aangeslo
ten. De laatste jaren kreeg de Ne
derlandse kerk steeds meer kri
tiek te horen over haar houding
tegenover homofilie, de ideeën
van de Leidse studentenpredi
kant Wiersinga over het geloofs
punt van de 'verzoening' en de
visie op het gezag van de bijbel.
Ook vinden andere gereformeer
de kerken, dat een kerk niet tege
lijk én lid van de Gereformeerde
Oecumenische Synode én lid
van de Wereldraad van Kerken
kan zijn.
In 1984 riep de GOS, die toen
in Chicago bijeen was, de Neder
landse zusterkerk op, haar pasto
rale advies uit 1979 over homose-
xuele gemeenteleden in te trek
ken. Dat advies aan de plaatselij
ke kerken hield in, dat homofiele
gemeenteleden zouden worden
toegelaten tot het avondmaal en
de kerkelijke ambten. Een voor
stel om de Nederlandse kerk te
vragen, per 1 januari 1987 de
GOS te verlaten als ze dat advies
niet zou intrekken, kreeg in Chi
cago geen meerderheid. De com
missie 'oecumene buitenland'
wil nu, dat op de vergadering van
de GOS in 1988 (in de Zimbab
waanse hoofdstad Harare) de ho
mofilie 'op passende wijze' weer
aan de orde wordt gesteld.
De studiecommissie die zich
bezighoudt met de organisatori
sche veranderingen binnen de
GOS is al een keer bijeen ge
weest. Namens de Nederlandse
kerk is professor mr. W. F. de
Gaay Fortman daarvan lid. Aan
de lid-kerken is inmiddels een
plan voorgelegd waarin het syno
dale karakter van de GOS (met
bindende adviezen) is losgelaten.
De commissie voelde weinig
voor het 'conferentiemodel' en
heeft nu voorgesteld de GOS te
veranderen in een raad. Dat
voorstel verdient, volgens de
commissie 'oecumene buiten
land', nadere overweging.
De GOS is voor de Gerefor
meerde Kerken in Nederland
een nogal dure aangelegenheid.
Op de begroting-1986 is er f.
96.000 voor uitgetrokken, ruim f.
40.000 meer dan voor de Wereld
raad van Kerken. Die bijdrage
kan nog aanzienlek stijgen als de
Nederduitse Gereformeerde
kerk van Zuid-Afrika dit najaar
zou besluiten uit de GOS te stap
pen omdat deze zich in Chicago,
fel kantte tegen de apartheid. De
Zuidafrikaanse kerk, die begin
vorig jaar haar lidmaatschap al
opschortte, draagt ongeveer
evenveel by als de Nederlandse
kerk.
Op 20 maart zullen het dage
lijks bestuur van de GOS en het
bestuur van de gereformeerde
synode elkaar ontmoeten. Dan
zal vooral de kritiek van lid-ker
ken van de GOS op de Neder
landse kerk aan de orde komen.
'Werksoorten'. De synode
commissie voor 'gemeentestruc
tuur en ambt' zal de gereformeer
de synode op woensdag 5 maart
voorstellen, de commissie 'ker
korde' te laten nagaan hoe 'werk
soorten' een plaats kunnen krij
gen in de kerkeraden.
Tot nu toe kunnen alleen pre
dikanten, ouderlingen en diake
nen lid zijn van een kerkeraad.
Voor functionele groepen (zoals
voor pastoraat, diakonaat, zen
ding en toerusting) is geen
plaats. Dat wordt nu vaak opge
lost door een deskundige te be
noemen tot 'ouderling met bij
zondere opdracht'.
Doopsgezinden na 1933. De
Algemene Doopsgezinde Socië
teit - het overkoepelende orgaan
van de doopsgezinde gemeenten
in Nederland - heeft in de perio
de 1933 tot 1940 geen geestelijke
leiding gegeven bij het bepalen
van een standpunt tegenover het
nationaal-socialisme. Ze beriep
zich daarbij op het niet-politieke
karakter van de Broederschap,
haar vrijzinnigheid en de band
met de internationale Broeder
schap, in het bijzonder de Duit
se.
Tot die conclusie komt de
doopsgezinde predikante E.
Brussee-van der Zee in een arti
kel in het jaarboek van de
Doopsgezinde Historische
Kring.
Na 1936 werden in de Broeder
schap de waarschuwingen tegen
de gevaren van het nationaal-so
cialisme en het antisemitische
karakter ervan sterker. Neder
landse doopsgezinden hebben in
hun contacten met Duitse ge
loofsgenoten niet gezwegen. Ook
is hulp geboden aan mensen die
om ras, geloof of politieke over
tuiging naar ons land waren ge
vlucht. Maar de Socièteit is, vol
gens mevrouw Brussee, niet bij
machte geweest de stem van de
Broederschap te zijn tegenover
levensbeschouwingen die de
vrijheid van de kerk in gevaar
brachten.
In jaarverslagen is niets te vin
den dat wijst op het groeiende
gevaar van het nationaal-socialis
me, schrijft mevrouw Brussee.
"De Sociëteit was nog niet
zo het centrum van de Broeder
schap dat zij een duidelijke visie
had op de plaats van de gemeen
te in de wereld".
Een volgende bijdrage van me
vrouw Brussee zal gaan over de
periode 1940-1945.
Merenwijk. Het team van
pastores van de oecumenische
geloofsgemeenschap in de Leid
se Merenwijk is uitgebreid met
de gehuwde rooms-katholieke
priester drs. H. J. van Casteren.
Hy is godsdienstleraar geweest
aan het Ashramcollege in Al
phen aan den Rijn. Na zijn ver
vroegd pensioen zocht hy naar
een mogelijkheid om een paar
dagen in de week pastoraal
werkzaam te zijn. Zijn keuze viel
op de Merenwijk omdat hij daar
zijn eigen geloofsinzichten het
best terugvond. Op zondag 16 fe
bruari zal hij worden voorge
steld.