Spitting Image: satire op sterke mensen TV Shoah: veel besproken, te weinig bekeken rubriek Blankestijn en Brackman hecht duo Geen dubbele bodems bij Foltz Kijkje in Engelse 'poppenfabriek' Scheepmaker ZATERDAG 25 JANUARI 1986 RADIO-TV-KUNST PAGINA 29 f BIRMINGHAM/LONDEN (GPD) - In de studio van Central Independant Tele vision in Birmingham komt de uit schuimrubber opge trokken karikatuur van de zangeres Madonna halver wege de middag eindelijk i tot leven. Het grootste deel van de dag heeft ze beschei den liggen wachten in een hoekje, maar de komende uren zal ze zich uitbundig mogen koesteren in het stu- diolicht en vier televisieca mera's op haar gericht we ten. Madonna moet ten be hoeve van een nieuwe afle vering van Spitting Image in een slaapkamerdecor een lied zingen. Een klusje dat met artiesten van vlees en bloed doorgaans rap ge klaard is, zeker bij toepas sing van het play backsys teem. Deze Madonna moet evenwel eerst tot leven worden gebracht door drie poppenspelers, die zich onder haar fraai gewelfde bovenlijf en achter een kaptafel hebben ver schanst. De één houdt de pop vast en bedient de rechterhand en het hoofd, een ander laat de linker hand werken en nummer drie zorgt voor de bewegingen van ogen en wimpers. Achter Madonna zijn zojuist zes heren genoeglijk in twee lagen een tweepersoons bed ingeschoven. Onderop hebben de door Dick Versteeg poppenspelers zich buiten het schootsveld van de camera's ge nesteld. Zij bedienen drie in pya- ma gehulde heren, die als swin gend achtergrondkoortje zullen fungeren. In afwachting van de opnamen wordt er wat gestoeid. De poppen delen meppen uit, bijten in eikaars oren en slingeren verwensingen in de richting van de regisseur en ca meramensen. Hun onzichtbare be dieners krijgen een piepkleine mo nitor toegestopt zodat ze onder de wol kunnen zien of de verlangde bewegingen tot hun recht komen. De opnamen moeten ontelbare malen opnieuw worden gedaan. Het blijkt een immens karwei om de poppen op de juiste hoogte alle gewenste bewegingen te laten uit voeren en dat geheel ook nog pre cies synchroon met de eerder op genomen geluidsband te laten ver lopen. Navelzingen Op de studiovloer, waar zo'n der tig medewerkers rondlopen, ont staat veel pret als de alternatieve navel van Madonna in stelling wordt gebracht. In de poppenfa- briek van Spitting Image is een creatieve geest op het illustere idee gekomen op de plaats van de navel een tweede paar lippen te fabrice ren. Lippen die halverwege het liedje play backend in beeld moe ten worden gebracht. Ter plekke wordt nog een variant bedacht. De recherwijsvinger van Madonna zal tijdens wat gepeuter in de ver meende navel onverhoeds en on wrikbaar worden vastgehapt door het tweede stel lippen. Ook het „navelzingen" moet herhaaldelijk opnieuw omdat de bewegingen van de lippen niet gelijk lopen met de tekst. De volgende dag is er het weer zien met Madonna in Londen. In John Lloyd, pro ducer aan Spit ting Image, pakt Madonna stevig aan. (foto gpd) Marieke Blankestijn, viool en Bernd Brackman, piano, met werken van Mozart, Brahms en Bartók. Gehoord op 24 januari in de Kapelzaal. LEIDEN - Bij opkomst doet de nuchter ogende, blonde verschij ning van Marijke Blankenstijn niet vermoeden, dat ze zich in de loop van de avond zal ontpoppen tot zo'n temperamentvolle muzi kant. Het concert werd niet geopend met Schubert, zoals stond aange kondigd. In de plaats daarvan werd de sonata in Bes gr.t. K.V. 281 van Mozart gespeeld. Een so nate die men beter zou kunnen betitelen als pianosonate met be geleiding van viool/zoals dat in de klassieke stijlperiode vaker voorkomt. In deze sonate leken de spelers nog niet helemaal op dreef te zijn. In het samenspel klonk de piano ietwat nadrukke lijk en de viool leefde zich wel wat veel in in de rol van begelei dend instrument. In de klassieke stijlperiode streeft men op velerlei gebied naar beheersing en evenwicht. In de romantiek daarentegen wil men deze grenzen doorbreken en reikt men naar het onbereikbare. De sonate nr. 2 in A gr.t. op. 100 van Brahms vindt men dan ook een veel expansievere melodiek. Dit liet het duo goed uitkomen: beurtelings werden alle muzika le laden opengetrokken; er klonk een rijke schakering aan expres sies en er traden veel grotere contrasten op in de dynamiek. Hoogtepunt van het concert vormde de uitvoering van de werken van Bartók na de pauze. Bartók heeft als een muzikaal ar cheoloog letterlijk duizenden volksliederen uit o.a. Roemenië en Hongarije verzameld. Hij zet te deze muziek op notenschrift en gebruikte ze als melodisch en ritmisch materiaal in veel van zijn werken. Duidelijk is dit te horen in de Rhapsodie no. 1 die inzet met een zigeunermelodie. In de concertzalen wordt van de ze rhapsodie vaak een versie ge speeld, waarin de pianopartij is georchestreerd. De pianist slaag de erin de grote verscheidenheid van klankkleuren uit een orkest op zijn instrument tot uitdruk king te brengen. De vioolsoliste bracht met veel kracht en over tuiging een grote schakering van emoties tot klinken; van de ma jestueus en weids ingezette zi geunermelodie via weemoedig snikkende wijsjes tot wel zeer lichtvoetig gespeelde dansjes. Samen vormen violiste en pia nist een hecht duo, waarbij de pianist in alle stukken een even- grote muzikale rol speelt als de soliste; nu eens naar voren tre dend dan weer ondersteunend en aanvullend en altijd attent. MONICA SCHIKS. de opslagruimte van het Spitting- Imagegebouw ligt ze uitgevloerd tussen een onwaarschijnlijk aantal collega-beroemdheden. Joan Col lins, Margareth Thatcher, Ronald Reagan, Bruce Springsteen, David Bowie, Mick Jagger. Sommigen worden onderworpen aan een op knapbeurt. Door al te woeste be wegingen afgebladderde verf wordt opnieuw aangebracht, niet langer soepel draaiende oogcon structies krijgen een likje olie. De poppen hebben stuk voor stuk hun eigen hokje. De popster ren bij elkaar, de politici keurig op gedeeld in rechtse en linkse signa tuur en om volstrekt duistere rede nen de sporthelden in één kast met de dieren en de pratende groenten. Voor sommige creaties is de om vang van de hokjes volstrekt on toereikend. Zoals een onder de trap geparkeerd monsterachtig schepsel, dat het midden houdt tussen een pré-historische vis en een neushoorn. Naast de honder den koppen bevat de opslagruimte dozen die tot aan de rand toe ge vuld zijn met schuimrubberen handen. Rechter-, linker-, blanke-, zwarte- en bruine handen met rim pelige, puisterige, belachelijk lan ge en weerzinwekkend dikke vin gers. Op de bovenverdieping van het Spitting-Imagecomplex werken vijftig mensen doorlopend aan nieuwe creaties. Het begint altijd met een getekende karikatuur, die wordt samengesteld met behulp van veel foto's en video-materiaal. De ontwerpers peter Fluck en Ro ger Law maken aan de hand van die tekeningen geheel uit klein op getrokken levensgrote koppen, die uiteindelijk bepalend zijn voor het definitieve model van de uit schuimrubber gegoten poppen. Er wordt gebruik gemaakt van een dusdanig procédé, dat het eindresultaat licht van gewicht en gemakkelijk plooibaar is. Dat is niet alleen van belang voor de han teerbaarheid door de poppenspe lers, maar ook voor het kunnen be reiken van zo subtiel mogelijke ge laatsuitdrukkingen. De ontwikkeling van tekening tot pop neemt gemiddeld drie da gen in beslag, maar in urgente ge vallen kan binnen anderhalve dag een nieuwe creatie tot leven wor den gebracht. Gekkenhuis Het resterende deel van het Spit- ting-Imagebedrijf vertoont die middag zo'n beetje alle kenmerken van een compleet gekkenhuis. Te lefoons rinkelen aan de lopende band, overwegend jonge lieden spoeden zich van het ene vertrek naar het andere. Dat in deze chaoti sche sfeer nog iets terecht komt van de interview-afspraak met pro ducer John Lloyd, lijkt zo langza merhand een ijdele hoop. Toch weet-ie zich los te rukken uit de heksenketel. Als hij achter zijn bu reau zit wijst Lloyd met een mach teloos gebaar op een nog nauwe lijks aangeroerde sandwich. „Het werken aan Spitting Image is een volslagen waanzinnige be zigheid. Er is nooit tijd voor een be hoorlijke lunch, ik drink te veel Ontwerpers Roger Law (links) en Peter Fluck rechts) met koningin Elisabeth en premier Thatcher. (foto gpd> zwarte koffie, ik rook te veel siga retten en in een poging mij toch nog even te ontspannen gebruik ik 's avonds te veel alcohol. Dit programma wordt vrijwel voortdurend onder een extreem hoge druk gemaakt. Het is een complete uitputtingsslag. Eigen lijk is het je reinste waanzin, maar tegelijkertijd uiterst opwindend. Vooral wanneer dingen verkeerd gaan en om oplossingen wordt ge vraagd. Daar ben ik dol op". John Lloyd is vermoedelijk de drukst bezette producer in het Britse televisiewezen van dit mo ment. Zijn werkweek telt zeven da gen van elk dik achttien uur. Lloyd: „Waanzin, ik geef het toe, maar het kan echt niet anders. De vorige series van Spitting Image hebben we gemaakt met vijf pro ducers, maar dat bleek uiteindelijk onwerkbaar. Over elk detail werd eindeloos gediscussieerd en het tijdverlies dat zoiets oplevert kun je je niet veroorloven bij een weke lijks terugkerend op de actualiteit geënt programma. We werken nu volgens een soort federaal sys teem, waarin alle eindbeslissingen alleen door mij worden genomen. Ik beweer niet dat ik hier de meest getalenteerde figuur ben. Verre van dat. Ik ben zelfs de enige die geen specifiek talent bezit. Ik fun geer alleen als centrale figuur en ik denk dat dit de enige manier is waarop je behoorlijke televisie kunt maken. E r moet aan zoveel verschillende dingen op allerlei ni veaus worden gewerkt". „Ais je voor een programma een acteur inhuurt neem je er eentje die zelfstandig kan lopen en pra ten. Je geeft hem z'n tekst en daar heb je dan verder betrekkelijk wei nig omkijken naar. Wij moeten die acteurs en actrices echter eerst ook nog zelf creëren. Ze moeten wor den bediend door poppenspelers die gedetailleerd dienen te worden geinstrueerd over de wijze waarop dat moet gebeuren. Het geluid is weer een ander verhaal. Dat is veel ingewikkelder dan bij een normaal tv-programma. De geluidsband wordt van tevoren opgenomen en als een pop tijdens de opname met z'n hand op een tafel slaat, moet dat precies corresponderen met het al geregistreerde geluid. Actualiteit Dat maakt het allemaal intens gecompliceerd. Verder blijven we aandringen op een sterk actueel karakter. Dat betekent het voort durend op de voet bleven volgen van nieuws op radio, tv en in de kranten. Zo'n affaire met Heseltine en Brittan blijft je de gehele week bezighouden. We blijven met onze neus bovenop het nieuws tot op de dag van de uitzending. We voegen soms een grap toe naar aanleiding van een bericht in een krant van dezelfde dag. In het begin is het zelfs voorgekomen dat er nog druk werd gemonteerd terwijl de uitzen ding al was begonnen". De constante druk waaronder het Spitting-Imagebedrijf momen teel draait, wordt mede veroor zaakt door het ontwikkelen van programma's, die speciaal worden geproduceerd voor de Amerikaan se televisiemarkt. John Lloyd: „We hebben veel nieuwe Amerikaanse poppen ge maakt en we proberen die pro gramma's er zo uit te laten zien, dat niemand daar merkt dat het van Britse makelij is. Dat is nodig om dat de typische Britse humor in Amerika niet op grote schaal wordt opgepikt. We hebben veel onder zoek gepleegd en onze tekstschrij vers proberen er een Amerikaanse stijl in te leggen. Een tv-kijker in Oklahoma moet straks denken dat- ie met een puur Amerikaans pro gramma van doen heeft". Foltz Company met 'Goesohio'. Choreografie: Bob Foltz; muzièk: Alan Evans; kostuums: Nelly van de Velden. Gezien op 24 januari in het LAK-theater, Leiden. Aldaar ook vanavond. LEIDEN - Bob Foltz is een var, oorsprong Amerikaanse danser Drie jaar geleden was hij vanuit Frankrijk op weg naar huis. strand de in ons land en besloot er voorlo pig te blijven. Hij geeft les aan de Rotterdamse Akademie en heeft sinds twee jaar zijn eigen groep, waar in hij zelf danst en waarvoor hij alle choreografieën maakt. De titel 'Goesohio' verwijst naar Ohio, zijn geboortestaat. Hij ver loochent ook in de dans zijn af komst niet. Zijn showy, luchtige aanpak gaat recht in tegen de hui dige trend in Europa, waarbij de dans vaak in zichzelf gekeerd is en de innerlijke verscheurdheid van de mens laat zien. Bij Foltz zijn er geen dubbele bodems. Hij danst om het plezier van het dansen, plukt her en der de stijlelementen die hem daarbij van pas komen en laat de dansers hun energie op het publiek richten en niet op zichzelf. 'Goesohio' bestaat uit een groot aantal onderling sterk verschillen de delen. De twee mannen en drie vrouwen presenteren zich eerst ge zamenlijk met een ritmische loop. In wat volgt komt ieder van hen met een solo aan bod, worden sym metrische patronen uitgevoerd, een tango verhaspelt, grondwerk verricht en acrobatische toeren uit gehaald. Dat alles in een tempo dat de dansers het bloed naar de wan gen jaagt. De kostuumwisselingen schei den de verschillende delen van el kaar af. De dansers dragen door zichtige. zwarte pakken, met daar overheen steeds een shirt met een contrastkleur. Soms vormt die kle ding de aanleiding tot de dans. Dan lang dat ze tot over de knieen vallen of bestaat het kostuum uit lappen, waaraan de dansers elkaar kunnen rondslinge ren. Foltz maakt in zijn choreogra fie een effectief gebruik van de ge hele vloer Foltz laat de dans vaak knap met de muziek contrasteren, zowel wat dynamiek als wat ritme betreft. Onstuimige muziek combineert hij met ingehouden dans. op een rusti ge passage wordt soms in hoog tempo bewogen. Al is de precisie niet altijd even groot, er wordt met een overtuigende zelfverzekerd heid gedanst. Kortom: wie de laatste keren van een dansvoorstelling thuis kwam met de gedachte: ik heb genoeg van al die mocilijkdoenerij. die kan aan Foltz Company plezier bele- ARIEJAN KORTEWEG Terwijl wordt geploeterd aan het veroveren van de Amerikaanse markt, lijkt het enthousiasme aan het thuisfront te tanen. De Britse pers tracteerde het eerste program ma van de nieuwe serie, zoals die zondag bij de VPRO te aanschou wen viel, op overwegend negatieve kritieken. Het verwijt: Spitting Image is minder leuk, minder hard. John Lloyd, bijna vinnig: „Die kritiek slaat echt nergens op. Het is altijd hetzelfde liedje met onze pers hier. Toen we begonnen werd Spitting Image genadeloos de grond ingeboord. Daarna trokken de kranten enigszins bij en al snel heette het het meest briljante pro gramma dat ooit op televisie was verschenen. Maar ja. het is natuur lijk saai om dat zo te blijven vinden en dus wordt nu de heleboel weer omlaag gehaald. Je wordt daar na tuurlijk niet vrolijker van, maar we zullen niet veranderen. We gaan door met het geven van het beste wat we in huis hebben. Dat Spit ting Image minder leuk en minder hard zou zijn, is maar schijn. Inte gendeel, het is veel harder dan het ooit geweest is. De kritieken gaan er aan voorbij dat er een enorme gewenning is ontstaan bij de kij kers". Koningin-moeder Neem onze koningin-moeder. Die staat in dit land zo'n beetje ge lijk aan God zelf. Als er één per soon is over wie je geen grappen hoort te maken is zij het wel. Toen wij destijds haar verschijning in Spitting Image aankondigden ging er een storm van protest op. Het hele land was in rep en roer. Het haalde de voorpagina's van de lan delijke kranten. Toch hebben wij doorgezet en die overigens heel on schuldige scène uitgezonden. De helft van de reacties bleef negatief, maar de rest vond het eigenlijk best aardig. In de eerste show van deze nieu we serie hebben we de koningin moeder op twee vingers laten flui ten. Weet je wat er gebeurde? Hele maal niets. Geen enkele negatieve reactie. Men raakt er dus heel snel gewend. Spitting Image maakt ook in de nieuwe serie dankbaar gebruik van karakters als premier Thatcher en president Reagan. Lloyd: „Een vrouw als Thatcher is natuurlijk een geschenk uit de hemel. Het is altijd gemakkelijker om satire te bedrijven met sterke mensen. Je hebt dan tenminste iets stevigs om tegenaan te schoppen. En Reagan is gewoon een grappige president, waar je leuke dingen mee kunt uithalen. Carter was stukken minder geschikt, maar een Nixon zou ook heel bruikbaar zijn geweest voor het programma. Toch leunt Spitting Image niet uit sluitend op Thatcher en Reagan. Het is ook niet een puur politiek programma. We streven bewust naar veel afwisseling zodat ieder een er iets van zijn gading in terug kan vinden. Ik denk ook dat in die variatie het succes van het pro gramma schuilt". Shoah suddert nog altijd na in de kranten en weekbladen, en niet te vergeten in de gesprekken. Betekent dit, dat er veel mensen naar hebben gekeken? Ja en nee. De kijkcijfers van de beide uit zendingen waren als volgt: Zondag 5 januari om 20.10 uur kijkdichtheid 7.0 (952.000 kij kers), waardering 76. Om 22.10 uur kijkdichtheid 7,1 (965.000 kij kers), waardering 77. Om 23.10 kijkdichtheid 6.6 (897.000 kij kers), waardering 77.,Zondag 12 januari om 20.10 uur kijkdicht heid 8.4 (1.142.400 kijkers), waar dering 79. Om 22.10 uur kijk dichtheid 7.0 (952.000 kijkers), waardering 81. Verschillende dingen vind ik logisch in deze cijferreeksen. In de eerste plaats dat er minder mensen keken naarmate de avond vorderde. Beide afleverin gen duurden tussen de 4 en 5 uur, dat is op zichzelf al een hele zit, en weliswaar stimuleerden de kwaliteit en het historische belang van beide uitzendingen het doorkijken tot het bittere ein de. maar het onderwerp onder groef zozeer het credo van Anne Frank („En toch blijf ik geloven in de uiteindelijke goedheid van de mens"), dat er een zekere zelf overwinning, en toch ook het be sef dat je naar een historische uitzending zat te kijken, voor no dig waren om er na een uur of drie niet het bijltje bij neer te gooien. Wat ik ook logisch vond was de toename van het aantal kijkers naar de tweede helft van Lanz- manns documentaire. Dat scheelde 190.400 kijkers. De kij kers die erbij gekomen zijn, heb ben natuurlijk in de week die er aan voorafging de verhalen en de discussies gehoord op het werk of in de vriendenkring, en heb ben zich voorgenomen dan toch in elk geval naar de tweede afle vering te kijken. Het zijn er ver moedelijk meer geweest dan die 190.400, want ik neem aan dat er van de eerstekeerkijkers ook weer een deel is afgevallen om dat zij zichzelf niet nog eens zo'n schepel ellende wilden aandoen. Als je rustig wilt slapen kun je nu eenmaal beter naar de Lotto show kijken dan naar 'Shoah', tenslotte was er in de derde afle vering van 'De straat' een klein meisje van een gastarbeidersge zin dat zei dat ze in bed altijd in Suske en Wiske ging lezen als ze niet in slaap kon komen omdat ze bang was in het donker of aan Anne Frank moest denken... Een tamelijk opmerkelijk cij fer vond ik de teruggang op de tweede avond van 1.142.400 kij kers om 20.10 uur toen de uitzen ding begon, naar 952.000 kijkers twee uur later. De eerste avond begon 'Shoah' met 952.000 kij kers om twee uur later aange groeid te zijn tot 965.000 kijkers. Een toename dus. waar de grote re terugloop van een week later schril mee in contrast staat. Ge lukkig is het leven zo ingericht. door Nico dat voor alles een verklaring is te vinden. Op beide 'Shoah'-avonden be gon op Nederland 1 tegelijkertijd 'De appelgaard' (en er zijn nu eenmaal mensen die zo gestruc tureerd zfin dat zij nog liever naar 'De appelgaard' kijken dan naar 'Shoah'), maar wat waar schijnlijk erger was: na 'De ap pelgaard' kwam Inspecteur Dalgliesh. En nu is het mijn theo rie dat veel mensen nog wel be reid waren de vierde en een na laatste aflevering van Dalgliesh voor 'Shoah' te laten schieten, maar dat zij de ontknoping in de laatste aflevering toch niet wil den missen. Want niets mense lijks is de mens vreemd. Ik werk nu verder even met de gemiddelde kijkdichtheid en waardering voor 'Shoah' op bei de avonden: 6.9 (820.000) kijkers van 12 jaar en ouder en een waar dering van 7.7 op de eerste avond, 7.6 (900.000) kijkers van 12 jaar en ouder en een waarde ring van 8.0 op de tweede avond. Is dat veel, is dat weinig? Ik zeg: te weinig voor wat het was. Zeven procent kijkers wil zeggen: 7 procent van de gehele Nederlandse bevolking. Bijna ie dereen heeft tegenwoordig tele visie, eind 1984 had 81 procent van de Nederlandse huishou dens kleurentelevisie en 35 pro cent van de huishoudens zwart wit televisie. Nog maar 2 tot 4 procent van de Nederlanders schijnt noch kleuren-tv noch zwart-wit-tv te hebben. Dan is 7 kijkers op de (zeg) 96 mogelijke kijkers natuurlijk een schijntje. Ik kan me ook niet goed in de niet-kijkers verplaatsen, want van de 96 vrienden en kennissen die ik heb hadden er maar 7 NIET gekeken. Toch kun je na tuurlijk redeneren dat 7 procent ontzettend veel is. Als alle stadions van de 18 ere divisieclubs stampvol zouden zitten (ze spelen alle achttien thuis tegen Juventus, Ander- lecht, Everton etcetera), dan zit ten er op deze gloriedag van het Nederlandse voetbal 436.600 mensen op die 18 tribunes. Min der dan de helft van het laagste aantal kijkers naar 'Shoah'! Dus keken er heel veel mensen naar 'Shoah' Maar ja, in het eerste kwartaal van 1985 (vertelde Kijk en Luis teronderzoek me), trok wat ge noemd wordt 'zware informatie' tussen 20.00 en 22.00 uur gemid deld 9 procent kijkers, en aan het einde van de avond (tussen 22.00 uur en 24.00 uur) nog 6 procent met een gemiddelde waardering van 6.8 tot 7.0. De waardering voor 'Shoah' lag dus duidelijk hoger, maar de kijkdichtheid niet of nauwelijks. Dat vind ik raar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 29