mm p Schaken Dammen Bridge KRUISWOORD Stofzuiger in de reparatie Kan het altijd Kerstmis zijn? musm m mjê. Nog steeds dezelfde Pop van de Kunstacademie Onverwachte wendingen Heimwee naar de moederkerk ZATERDAG 25 JANUARI 1986 EXTRA PAGINA 25 p/"\p Bijdragen: Wim Koevoet Ariejan Korteweg Horizontaal 1. vertegenwoordiger v.e. re gering, 6. hoop, stellage, 11. bid, 12. bij raming, 14. Engels bier, 15. boomvrucht, 17. krijgsgewoel, 19. land in Azië, 21. nog eens, 22. plaats voor toeschouwers/suppor ters, 23. en anderen, 24. Griekse letter, 25. per uur, 26. boom, 28. kloosteroverste, 30. offertafel, 31. mededinger, 33. streling, 34. nachtgewaad, 35. strook land langs zee, 38. be kende, 41. roem, 42. droog en onvruchtbaar, 44. getijde, 46. heftige uiting v. ongeduld, 48. vanaf, 49. vertwijfeling, 51. de vorm betreffend, 53. eenheid (Eng.), 54. gelooide dierenhuid, 56. hoekpilaster, 57. lidwoord, 59. vod, 60. bad plaats, 61. zitje v.e. café, 62. sportbeoefenaar. Verticaal 1. voldoende, 2. familielid, 3. kunstenaar, 4. achter, 5. me dicijn, 7. blijkens de akten, 8. sprookjesfiguur, 9. land in Z- schoot van de moederkerk heb ben verlaten en toch nog een beetje heimwee hebben. AK The Jesus and Mary Chain 'Psychocandy' (WEA) Uit de omgeving van Glasgow komen ze. De broertjes Reid, Jim en William, hebben het zo'n beetje voor het zeggen in dit ge zelschap met een wel heel aan- dachttrekkerige naam. Hun eerste plaat, 'Psychocan dy', trekt ook de aandacht. Zo gaat het meestal met herrie: het valt eerst op maar als het aan houdt volgt al snel de gewenning op. Er blijkt toch niets bijzon ders aan de hand te zijn. Weer even later is het ergernis die de overhand neemt. 'Psychocandy' is een hoop her rie. Gitaren klinken als aan ach terstallig onderhoud lijdende stofzuigers. Op de achtergrond matte vocalen en wijsjes met aan achterlijkheid grenzende een voud. In een interview verklaar de een van de Reidjes dat het juist heel moeilijk is om dat soort liedjes te maken. De wisselwerking tussen het aanhoudende gitaargegier en dat gekeutel op de achtergrond ver oorzaken een geluid dat doet ver moeden datje hele audioset naar de Filistijnen is. Ook met een equilizer is tegen dergelijke ver minkingen niets uit te richten. Getuige de elpeelijstjes over 1985 van vooraanstaande critici - 'Psychocandy' verscheen vlak voor Kerstmis - is men hier en daar toch danig onder de indruk geraakt van al dit geraas. De val kuil van Jim en William werkt uitstekend. Toegegeven: De Schotten klinken niet gewoon tjes. En er moet aandacht zijn voor alles wat zich buiten de 'mainstream' ophoudt. Zucht. WK Jon Anderson 'Three ships' (Elektra) De kerstboom was al de deur uit, toen Anderson's (de Yeszan- germet het ijle stemgeluid) plaat mijn draaitafel bereikte. Dat had ik beter moeten plannen, dan had ik en een kerstboom en 13 dito liedjes gehac^. Hoewel al jaren een liefhebber van 's mans zang erger ik mij al even lang aan de teksten die hij maakt, zowel in Yes-verband als wanneer hij zijn zaakjes alleen of met Vangelis, ook van de partij op 'Three Ships', regelt. Of hij brabbelt maar wat (Memootje: "Awaken, Gentle, Mass, Tou ching") of het gaat over hoe mooi het allemaal is of had kunnen zijn. Vrede op aarde. Zo ook op de ze plaat. Eigenlijk zijn al Ander son's solo-platen kerstplaten, realiseerde ik me. Vakmanschap valt er in grote mate te bespeuren. Maar de drie boten van Anderson stranden toch in de er stapelshoog opge legde onschuld, lieftalligheid en schoonheid. Waar houdt die man zich toch op, op een gewone dag. Als je gewoon door een straat loopt, onwillekeurig waar, dan schrijf je toch zulke liedjes niet? Terwijl het vijfde liedje begint, kijk ik naar boven. Misschien vliegt hij straks over. WK Amerika, 10. zoete sterke drank, 12. vuurwapen, 13. hondesoort, 16. familielid, 17. inhoudsmaat, 18. tijdeen heid, 20. persbureau, 26. keur, 27. Ind. markt, 28. deel v.d. dag, 29. woudkoe, 30. lokspijs, 32. niet vast, 36. lid v.e. rechtbank, 37. drempel, 38. valies, 39. gewoon, 40. kennis dragende van, 43. ga ve, 45. kerkelijke straf, 46. roeipen, 47. kever, 48. voe dingsstof, 50. inw. orgaan, 52. einde, 55. hoofdkerk, 58. voorzetsel, 60. bruto. De prijs van 25,- werd toege kend aan Mevr. T. Mizée-Beij, v. Lennepstraat 4a, 2321 XB Lei den. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Het was niet mijn bedoeling om mijn rubriek van vorige week met korte winstpartijen nu te vervolgen, maar het toeval wil dat in de beginronden van het Hoogoventoernooi weinig an ders te beleven viel dan enkele van zulke partijen. De wijze waarop Ree verloor van Hodg son zou zelfs in de onderbond als een vreselijke blunder zijn aan gemerkt. Wit: Hodgson; zwart: Ree. I.e4 e6 2.d4 d5 3.e5 c5 4.Pf3 Pc6 5.Ld3 (Met dit pionoffer trachten som mige Engelse spelers de laatste tijd de Franse doorschuifvariant nieuw leven in te blazen) cd4: 6.0-0 Pge7 7.Lf4 (Gebruikelijk is hier De2) Pg6 8.Lg3 Le7 9.Pbd2 f5 (Ziet af van de aantasting van het centrum met f6) 10.h3 0-0 11- .Tel Ph4 12.Lh4: Lh4: 13.Pb3 Ld7 14.Ph4: Dh4: 15.Lb5 Tac8 16.Lc6: Tc6: (Wit heeft met zijn paard tegen de slechte loper nu een structureel voordeeltje) 17.P- d4: Tc4 18.c3 b5 19.a3 a5 20.Dd3 (DIAGRAM I) Tfc8?? 21.Pf5: en zwart gaf op. Na ef5: 22.Dd5:+ is hij totaal verloren. De volgende partij is veel bril janter. Hellers lijkt een kansrijke door Dirk Sikkel niet ongevaarlijk) 0-0 8.0-0 Pc6 9.Le3 Ld7 10.Lb3 Da5 11.f4 Pd4: 12.Ld4: Lc6 13.Dd3Tad8 14.Tadl b5 15.a3 b4 16.ab4: Db4: 17.e5! (Bloedlink, maar het gaat net on danks de tegenstelling Td8-Dd3) de5: 18.fe5: Pd5 19.Pe4 (DIA GRAM II) Pf4? (Dit lijkt ijzer combinatie uit te voeren maar Short had dieper gerekend. Wit: Short; zwart: Hellers. I.e4 c5 2.PI3 d6 3.d4 cd4: 4.Pd4: Pf6 5.Pc3 g6 6.Lc4 Lg7 7.h3 (Short waagt zich niet in het woud van scherpe varianten dat ontstaat als wit lang rokeert. Toch is ook zijn rustige aanpak voor zwart In de toekomst wil ik wat meer aandacht besteden aan het dam men in de regio Leiden. Dat kan ik natuurlijk alleen wanneer u me daarbij helpt. Dat wil zeggen; als u iets interessants heeft op damgebied, kunt u het rustig naar mij opsturen. Het adres is: H. Vermin, Weiermattstrasse 28 3027 Bern in Zwitserland. Vandaag wil ik een eindspel behandelen dat afkomstig is van de wedstrijd Reeuwijk-Bleis- wijk. Bij de stand 7-7 werd de partij tussen S. van Eijk (Reeu- wijk) en C. Dorst afgebroken (zie diagram 1). Later werd de partij als volgt uitgespeeld: (Van Eijk zwart) 45- 23 25-20 50-22 47-36 22-4 20-15 23- 18 36-13 4x36 15x4 3-9 en wit gaf op. Een verrassend snelle ont knoping. En dat vanuit een stand De groei van de Nederlandse Bridge Bond is onbetwistbaar. Nog geen jaar nadat het 50.000ste lid werd gehuldigd, werd al de 60.000 gepasseerd De Inter polisdrives dragen stellig bij aan de verdere popularisering van bridge. Uit één van die drives- is het volgende spel: <?H V532 O A96 «f A 10 9 5 A842 n *V3 B 10 8 4 O A 9 7 6 O 7 O B 8 5 2 V 6 4 2 2 4, B 8 3. H B 10 7 6 5 <?- O H V 10 4 3 H 7 NZ (noord gever, NZ kwets baar) waren in 6 Ru beland, te spelen door zuid. West startte KI 2, voor het aas van noord. Van tafel werd Sch 9 gespeeld en oost die van het bezit van Sch V niet zoveel verwachtte, speelde die kaart. Zuid speelde de heer en troefde een schoppen, waarna hij Ru A Het zijn de Britse posterijen die de komeet van Halley, die op 9 februari het dichtst bij de zon zal staan, op 18 februari op postze gels laten terugkeren. De zegels in waarden van 17p, 22p, 31p en 34p zijn van de hand van de car toonist Ralph Steadman, die er wel iets heel bijzonders van heeft gemaakt. Dat begint al met de 17p-zegel waarop we een karika tuur zien van Edmond Halley, die als een komeet over de zegel vliegt. Het ruimtevaartuig Giot to, gelanceerd door het Euro pean Space Agency en genoemd naar de Italiaanse kunstenaar die de komeet van Halley in 1301 vastlegde als de Ster van Bethle hem, staat met de naam Giotto en "diens" ster op de 22p-zegel. De legende "Maybe Twice in a Lifetime" en twee kometen ko men op de 31p-zegel voor en op de 34p-zegel de komeet van Hal ley die de zon rondt. De Halley-zegels zijn overigens niet de eerste Britse waarden van dit jaar. Op 14 januari versche nen al vier zegels die aandacht willen vestigen op 1986 als "jaar O sterk maar is het niet. Beter is bijvoorbeeld Pc7) 20.Tf4: Le5: 21.Le5: Td3: 22.Td3: (Nu komt de aap uit de mouw: Le4: faalt op 23.Lf7:! Tf7: 24.Td8+ en zwart loopt mat) Del 23.Tfl Da5 (Ook De4: is om dezelfde reden taboe) 24.Lc4 Db6+ 25.Ld4 en wit won snel. door Hans Vermin die zeer onduidelijk is, althans op het eerste gezicht. Van Eijk heeft deze stand zeer grondig on derzocht met als resultaat zeer leuke varianten die ik u niet ont houden wil. In de diagramstand dreigt 47- 41-36 en daarna 25-20. 45-23 is daardoor gedwongen (niet 50-28) nu lijkt 25-20 de meeste weer stand te bieden. Het tegendeel is echter waar. Zwart staat daarna in alle varianten gewonnen: 50- 22 en nu: 1; 47-36 22-4 en alle zetten van wit zijn verboden door directe combinaties. 2; 47-24 22-4 en opnieuw kan wit opgeven: 24-35 3-8! 35x2 23-7! etc. 3; 47-42 of 47-38 22-9 (was in va riant 2 eigenlijk ook mogelijk) 20-15 (min of meer gedwongen) 28-32! etc. 4; 20-15 10-14 10-14 zie diagram 2. 4.1 47-24 23-11 24-35 (gedwon gen want op 24-47 volgt 22-33 en op 24-2 22-6 en wit is de pineut) ^5 i i! t si m '9 m WW9 w, 22-17 35-49 17-6 en wit kan geen kant meer uit. 4.2 47-42 22-50 en op alle zetten van wit volgt een directe combi natie. 4.3 47-38 22-50 38-49 23-7 16-11 (of?) 7x16! 4.4 47-36 22-4 en opnieuw is al les uit. Verder geeft Van Eijk nog en kele varianten vanuit diagram 1 zoals 47-15 wat geforceerd uit is (een leuke puzzel voor u om dat uit te zoeken). De vraag is echter of de stand werkelijk gewonnen is als wit niets bijzonders doet b.v. 47-24 zwart moet dan 4 dam men proberen te halen, wat niet eenvoudig is. Volgens Van Eijk moet dat toch mogelijk zijn. Alhoewel dat laatste ietwat on duidelijk is, is het al met al toch een grappig geheel. door Ton Schipperheyn speelde en ruiten na. De ruiten liepen niet en zuid eindigde één down. Aan een andere tafel werd ook 6 Ru gespeeld. Ook hier werd met klaveren gestart, maar nu speelde oost, na KI A en schoppen na, een kleine. Zuid speelde de 10, west het aas. Later incasseerde zuid Sch H en toen hieronder de vrouw viel, was het niet meer nodig een schoppen te troeven. Zuid speel de Ru H, gevolgd door een kleine ruiten naar het aas. Hij ontdekte het slechte zitsel en had op tafel nog een derde troefje om de boer eruit te snijden. Het tweede spel van deze week ontlenen wij aan een wedstrijd die Nieuw Zeeland speelde tij dens het WK. vaak ondergeschikt gemaakt aan het verstoren van de vijandelijke bieding, waarbij niet zelden ka mikaze-acties niet worden ge schuwd. A H V 10 C> H 6 O A 10 6 H753 832 c? V 87 54 O 7 V982 N B 6 4 WD B 9 3 W 0 O V B 7 5 Z B 10 6 97 5 C A 10 2 O H 8432 A4 West gever, allen kwetsbaar. De Nieuwzeelandse west open de, kwetsbaar, 1 Ha. Noord dou bleerde voor informatie en zuid besloot te passen. West maakte 4 slagen en noteerde aldus minus 800. Aan de andere tafel werd door NZ 6 Ru bereikt. Meestal zit zo'n contract er dan in en ont snappen de Nieuw Zeelanders aldus aan groot verlies. Dit keer evenwel was het geluk niet met hen. De ruiten zaten slecht en, al hoewel het contract met open kaart kan worden gemaakt, ein digde zuid met één slag tekort. Volgens vele toeschouwers ge rechtigheid. van de industrie". Een zegel van 17 pence illustreert de voortdu rende behoefte aan energie, ge symboliseerd door een lamp die uit zee oprijst en een booreiland. Een 22pence-zegel staat in het te ken van de farmaceutische in dustrie. Op de zegel een (koorts)- thermoter met op de achter grond een laboratorium waar medicijnen worden getest. De derde zegel (31 pence) wil ver band tussen de staalindustrie en het dagelijks leven. De zegel toont een deel van een staalfa briek en een spade. Op een zegel van 34 pence staan voeding en landbouw centraal: een brood voor een korenveld en een land bouwtrekker. IERLAND - Een groot aantal landen heeft in 1985 zegels uitge geven ter gelegenheid van het "internationale jaar van de jeugd". Zo ook Ierland (1 augus tus), twee zegels in waarden van 22p en 26p, beide in een oplage van 2 miljoen en op beide groep jes jongeren. Op 3 oktober verschenen drie zegels, waarvan twee de zesde "Ierland"-serie vormen die deze keer in het teken staat van indus triële innovatie: 22p (oplage 2 mi(joen) en 26p (ook in een opla ge van 2 miljoen). De derde zegel herdenkt het 150-jarig bestaan van de Ierse ingenieursbond: 44p, oplage 750.000 stuks. Op de vijftiende serie Ierse kerstzegels in successie (dag van uitgifte 26 november) zien we schilderijen uit het National Gal lery van Ierland: 22p, 22p en 26 pence. JERSEY - Het Kanaaleiland Jersey heeft op 25 oktober de permanente serie waarop fami liewapens en waarmee op 24 fe bruari 1981 een begin werd ge maakt uitgebreid met twee ze gels: 16p, Malet en 17p, Mabon Eveneens op 25 oktober ver schenen vier zegels die de zaken man en weldoener Thomas Ben jamin Davis (1867-1942) memo reert: lOp, 13p, 31p en 34 pence. Tom Petty and the Heartbreakers 'Pack up the plantation - Live!' (MCA) Tom Petty maakt al tien jaar vrijwel dezelfde, typisch Ameri kaanse, muziek. De kwaliteit wisselt nog wel eens - de oneven platen zijn aanzienlijk beter dan de even - maar ontwikkeling zit er nauwelijks in. Op deze dubbe le live-LP is dat goed te horen. Tussen 'American Girl' van tien jaar geleden en 'Rebels' van zijn laatste LP zit weinig verschil. Dat is niet als kritiek bedoeld. Tom Petty maakt tijdloze mu ziek, waaraan als het aan mij ligt ook de komende tien jaar geen steek hoeft te worden veranderd. De eerste en de laatste LP zijn met drie nummers vertegen woordigd. Verder hits als 'Refu gee', het met Stevie Nicks gezon gen 'Insider' en 'Breakdown', dat op roerende wijze woordelijk dopr het publiek wordt meege zongen. Er staan ook klassiekers op zoals 'Needles and pins' van The Searchers en 'Shout', dat op geen concert van Tom Petty ont breekt. 'Change of Heart' en 'Shadow of a doubt', dat zijn de persoonlij ke favorieten die ik mis. De gita ren hadden wat meer mogen vlammen en het orgeltje klinkt wel erg gedateerd. Verder valt op de voor de gelegenheid met bla zers, strijkers en achtergrond zangeressen uitgebreide band niets aan te merken. Of het moest dat rare brilletje en die tochtlatten zijn, waarmee Petty tegenwoordig z'n hoofd versiert. Kan daar niet eens naar worden gekeken? AK Diversen 'La Grande Parade' (Werf Re cords) - De beeldende kunst is de meest voorlijke van alle kunsten. Daarin worden veranderingen het eerst zichtbaar. Hoeveel lichtjaren bedraagt de afstand tussen popmuziek en beeldende kunst? Daarop geeft de LP 'La Grande Parade' antwoord. De plaat is een project van Dick Hof stede, die een aantal groepen en muzikanten vroeg een nummer te maken bij een schilderij naar keuze dat te zien was op de af- scheidstentoonstelling van Edy de Wilde, vorig jaar in het Stede lijk Museum van Amsterdam. Zelf vergelijkt Hofstede zijn pro ject met de 'Schilderijententoon stelling' van Moussorgski, maar dat is natuurlijk onzin. Dat be trof het commentaar van één ge schoold componist op een expo sitie, hier zijn het liedjes van uit eenlopende muzikanten over één schilderij. De dames en heren popmusici tonen zich in hun voorkeuren nogal behoudend. Ze leggen een duidelijke voorkeur aan de dag voor herkenbare kunst en heb ben het hedendaagse, abstracte werk grotendeels links laten lig gen. In muzikaal ópzicht hebben ze hoorbaar moeite gedaan zich zo kunstzinnig mogelijk voor te doen. Veel akoestische instru menten derhalve, en heel wat in de pop ongebruikelijke maat soorten. De resultaten wisselen sterk. De visie van MAM op Picasso, met de onvergetelijke regel 'Ma, weet jij wanneer ik voor het eerst een boterham met kaas gegeten heb?', is prachtig tegendraads. Het op Beckmann geënte 'Frau mit Mandoline in Gelb und Rot' Ook Fay Lovsky paradeert mee. van 5 Slag 1 Wijd is knap van tekst en vrolijk van aard. 'Les Enfants' van W.A.T. heeft nog wel iets intrigerends en 'Het Ver hoor' is een sfeervol instrumen taaltje. Maar voor het overige veel holle frasen en kapsones van moeilijkdoeners in de pop muziek. AK Youssou N'Dour Angola, Mozambique, Zimbab we... Botswana, Zambia. Heel zuidelijk Afrika paradeert voor bij in het titelnummer van deze plaat. Met Zuid-Afrika als grote afwezige natuurlijk. Voor Yous sou N'Dour is dat een ver-van- m'n-bed-show, want zelf komt hij uit Senegal, West-Afrika, in muzikaal opzicht een van de rijkste landen van het continent. 'Nelson Mandela' is een proeve van die rijkdom. Laatje niet door de titel misleiden. Als Afrikanen protestsongs maken, zijn die vaak heel opgewekt van toon. De muziek van N'Dour is lichtvoetig en toegankelijk en zit vol onver wachte wendingen en ritmewis selingen. Het is steeds weer een verrassing welke weg de melodie zal kiezen. De arrangementen zijn inventief; smeuige dames koortjes, een klapwiekende slag gitaar en nostalgisch orgel span nen samen met blazers in de bes te soultraditie en de onvermijde lijke percussie. Te midden van dat alles staat de zang van N'Dour centraal: een opvallend hoge, soms wat hese stem, die een natuurlijke zangerigheid heeft. Met zijn dynamische versie van de klassieker 'The Rubber band Man' en de smartlap 'Mag- ninde' laat N'Dour nog eens ho ren dat hij een breed scala aan invloeden op een eigen manier weet te verwerken. Een plaat die je eindeloos kunt draaien. AK Dead Can Dance Nadat de priester de kerk heeft verlaten, spelen Lisa Gerrard en Brendan Perry nog wat voort. Ze hebben een accordeon meegeno men, allerlei dure toetsenintru- menten, een drumcomputer en wat vriendjes van het conserva torium uitgenodigd voor de blaas- en strijkinstrumenten. Ze combineren de Gregoriaanse sfeer met de muzikale technolo gie van deze tijd, vliegen in een ruimteschip tussen Gotische ge welven. Is het mooi? Ach ja, op een be paalde manier wel. Het geluid als geheel is zeer ruimtelijk, en wordt ingekleurd met ijle zang, plechtstatig koper, en zwevende orgeltonen. Klokken en bellen verhogen de sfeer. Het is prach tig, maar ik krijg er de kriebels van. Het lijkt bovendien vaak verdacht veel op de Cocteau Twins, met als grote verschil dat Dead Can Dance net dat beetje relativering en absurditeit mist dat de Twins aantrekkelijk maakt. Uit deze plaat spreekt niets dan wurgende treurigheid. Wat een pretenties ook om je mu ziek een titel als 'Enigma of the absolute' mee te geven. De zang wordt beurtelings verzorgd door Gerrard en Perry. Gerrard heeft in elk geval de stem die bij dit soort klanken past, maar Perry mist elk mysterie in zijn vocalen. 'Spleen and Ideal' is alleen ge schikt voor hen die juist de 'Spleen and Ideal' (4AD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 25