'Kerk van Afscheiding' op de tweesprong Onrust over groeiende verwijdering Bij beroep dominee afspraak voor vier jaar ZATERDAG 25 JANUARI 1986 GEESTELIJK LEVEN PAGINA U Niet alleen de grote kerken worden door snel le veranderingen in de samenleving gedwon gen zich intensief met de 'buitenwereld' be zig te houden. Ook kleinere kerken die lange tijd hebben kunnen bogen op een gesloten eenheid in leer en leven ontkomen er niet aan, zich rekenschap te geven van allerlei ver anderingsprocessen in eigen kring. Er zijn nog maar weinig kerkbesturen wie het lukt, de deur naar de buitenwereld dicht te houden. Ze moeten intussen wel erkennen, dat die deur kieren gaat vertonen waardoor heen de tijdgeest flarden (god)loze ideeën brutaal naarbinnen blaast. Een kerk die de laatste tijd nogal pijnlijk met moeilijkheden binnenshuis wordt gecon fronteerd is de 'christeiyk-gereformeerde'. Dat is een kerk die is ontstaan uit de Afschei ding in 1834 van de Hervormde Kerk. Ze telt op het ogenblik ruim 33.000 doopleden en 43.000 belijdende leden, over wie zo'n 165 do minees hun herderlijke zorg uitspreiden. J. H. Velema uit Nunspeet, vooraanstaand en gezaghebbend pastor, noemt de christe- lijk-gereformeerden in het kerkelijk jaarboek van 1985 met nadruk de 'geestelijke nazaten' van de Ulrumer dominee Hendrik de Cock, met wie de afscheiding van rechtzinnigen uit de 'Vaderlandse Kerk' nu 150 jaar geleden is begonnen. Over de herdenking van deze anderhalve eeuw valt de schaduw van een groeiende ver wijdering binnen het afgescheiden kerkver band. Predikanten - met groepen gemeente leden achter zich - haken af of worden afge haakt en zoeken op de wel zeer gevarieerde woningmarkt van het vaderlandse protestan tisme een nieuw kerkelijk onderdak. Het voegwerk lijkt, net als bij andere ker ken, losser te worden naarmate de samenle ving de kerk verplicht, zich meer dan tot nu toe bezig te houden met de grote vragen van alledag, maatschappelijk, politiek en ethisch. Een 'terugkeer' dus naar de kerk waar de Afscheiding zich ander halve eeuw geleden voltrok. Om dat dié kerk zich hoedt voor ver stard confessionalisme en meer 'worstelingsruimte' biedt, ver klaarde een van hen. Overigens willen ze hun overstap wel relati veren. Immers, kerkmuren zijn ook maar door mensen opgetrok ken. In afwijking van hun voorgan gers gingen vertrekkende ge meenteleden verschillende kan ten uit, van hervormd tot Neder lands-gereformeerd. Toevallig Het is de christelijk-gereformeer- den als kerk altijd aardig gelukt, zich afzijdig te houden van de woelige wereld en - met Schrift en belijdenis als enig oriëntatie punt - stil en gerust te leven van uit het geestelijk erfgoed der re formatorische vaderen. Maar die traditie blijkt niet bestand tegen de druk van het moderne leven. Niet alleen invloeden van bui tenaf maken de Kerk van de Af scheiding onzeker. Ook intern zijn ontwikkelingen en verschui vingen gaande, waarvan in elk geval kan worden gezegd dat ze aan de geruste eenheid een eind hebben gemaakt. Dat leidt al tot een soort 'preekstoel-selectie'. Lang niet alle kansels staan open voor elke predikant. De nazaten van Hendrik de Cock zullen in deze tijd moeten leren leven met uiteenlopende opvattingen in eigen kring. En dan gaat het niet zozeer om het eens-in-de-zoveel-jaren stemmen op CDA, RPF of SGP, maar om kernpunten van geloof en de praktische uitwerking daarvan in het leven van alledag:* Toepassing De centrale vraag bij alle con- door S. J. de Groot flictstof is, hoe de belijdenis van de vaderen moet worden toege past in de concrete levenssituatie nü. Niet de belijdenis op zichzelf is oorzaak van onderlinge span ningen, maar de manier waarop men die naar de levenspraktijk toe wenst te hanteren. Het is niet de Schrift zelf die polariseert, maar de theologie die haar inter preteert en tot norm maakt voor het praktisch handelen. Toch kan een gevoelig waarne mer in deze kerk ook verschillen in 'Godsbeleving' opmerken. Aan de ene kant een prediking die nadruk legt op God als Rech ter, met statische geboden en wetten, voor alle tijden op gelijke wijze geldig, veroordelend alles wat daarmee in strijd is, en straf fend. En men weet ook precies in kerk en samenleving aan te wij zen, wat met die geboden alle maal in strijd is. Aan de andere kant een God die met ontferming is bewogen, meer Redder, die mensen hun ei gen verantwoordelijkheid niet afneemt, maar helpend terecht wijst en in hun eigen situatie weer perspectief geeft om als mens te leven. In verkondiging en pastoraat zijn die verschillende tonen steeds duidelijker te horen. Maar ze klinken niet harmonisch. Daarvoor is de boventoon soms te schel. Vier weg Dankbaarheid over anderhalve eeuw Afscheiding wordt ver mengd met bitterheid als tegelijk afscheid moet worden genomen van een aantal predikanten, voor wie de geestelijke sfeer van het kerkverband te beklemmend werd. Het begon met een gemeente predikant in Eindhoven. Die werd afgezet omdat zijn gedach ten over het leerstuk van de 'ver zoening' niet strookten met de kerkleer. Hij schakelde de we reldlijke rechter in om achter de juiste motieven te komen, want men betichtte hem ook van 'gro ve zonden'. Van de synode wil hij nu nog horen, waaraan 'wolven in schaapskleren' en 'valse profe ten' onder predikanten en kerk- Hendrik de Cock ....vader van de Afscheiding.... leden zijn te herkennen en wat de 'navolging van Christus' in deze tijd inhoudt. Daarop volgde een predikant in Assen, die zich onder andere de vrijheid veroorloofde om in een interkerkelijke gebedssa menkomst tegen de kruisraket ten het woord te voeren, hetgeen hem op 't laatste moment werd verboden. Met een aantal colle ga's uit zijn kerk ondertekende hij wel een manifest. De derde die vertrok was een ziekenhuispredikant in Amers foort. Zijn conflict met het regio nale kerkbestuur over abortus bracht hem zo in gewetensnood, dat hij, ondanks zijn 54 jaren, pensioenloos naar een andere kerk overging. En dan deze week de christe- lijk-gereformeerde luchtmacht tevens gemeentepredikant uit Rotterdam-Zuid. De officiële reacties op een artikel van hem over homofilie in een kerkelijk jongerenblad (inmiddels opgehe ven) waren voor hem aanleiding om naar de militaire dienst af te zwaaien en in die 'ongevaarlijke' positie over zijn kerkelijke toe komst na te denken. In ten minste drie gevallen viel de keuze op de Hervormde Kerk. Is deze regelmaat van pastora le kerkverlatingen toevallig óf zou dit het begin kunnen zijn van een proces waarvan het eind nog niet is te zien? Onlangs schreven 24 (meest jongere) christelijke gerefor meerde predikanten een boekje, waarin met argumenten die men ten dele ook bij de kerkverlaten- de pastores aantreft wordt ge pleit voor herbezinning op de aloude belijdenis en haar toepas baarheid in deze tijd. "Actuele vragen ontwijken is kleinge- loofzeggen zij. "Wegvluchten kan niet meer". De gemeente- en de ziekenhui spredikant in Amersfoort zitten op één lijn. Alleen is de eerste zijn kerk tot nu toe trouw geble ven. "Ze zullen me eruit moeten zétten", zei hij in een reactie op het vertrek van zijn collega. Hij weet zich gesteund door zijn ge meente. Het kerkelijk onbehagen be perkt zich dus niet tot een paar - al of niet vrijwillig - vertrokken predikanten. Het schudt aan het hele kerkverband. Er is dan ook geen reden om te denken, dat met het weggaan van deze vier het kaf van het koren wel zal zijn gescheiden en het kerkschip ein delijk weer in stil vaarwater is geloodst. In verval J. H. Velema, coryfee onder de christelijk-gereformeerde predi kanten, tevens voorzitter van de Evangelische Omroep, kan het altijd zo indringend zeggen. Uit het jaarboek van 1985: "Een gevaar dat de kerk be dreigt is, dat de deur wordt open gezet voor vernieuwingen en ver anderingen die soms haaks staan op wat ons in de loop der eeuwen is overgeleverd aan geestelijk erfgoed. Het moderne levensge voel krijgt een wettige plaats en de huidige afkeer van gezag en autoriteit wordt gehonoreerd. Deze vrijheidsopvatting, die ve len aanspreekt, doet de kerk ge ruisloos van karakter veranderen en maakt haar los van haar basis: de verlossing in en door Jezus Christus, haar enige Heer en Ko ning". "Buiten de kerk is de drang naar vrijheid buitengewoon groot. Men wil afrekenen met knellende wetten, bindende ge woonten, treiterende tradities en vooral met gehoorzaamheid ei send gezag. Die vrijheid bete kent, dat het volksleven wordt losgeslagen van zijn ankers, dat geestelijke waarden worden prijsgegeven die juist de echte vrijheid waarborgden, en dat de weg wordt geopend naar bande loosheid op grote schaal". "Christus' kerk is in verval", riep Velema deze week uit op een bezinningsdag van de EO. "Het bederf begint niet op de dansvloer en het voetbalveld, maar op de kansel en in het cate chisatielokaal. Het moderne den ken levert slechts valse profetie op. En die mist de oproep tot in keer en bekering. Daarom zijn valse profeten zo in. De ware pro feet wordt bespottelijk gemaakt, omdat het volk zo materialistisch is en ik-gericht". Systeem De 24 jongere collega's van Ve lema (68), die eind vorig jaar die brochure (titel: 'Verder in ver trouwen') uitgaven, zullen hem nog niet eens willen tegenspre ken. In wat een Velema zegt zit altijd wel iets. Zij brengen hun gevoelens wel ónders onder woorden en geven daarmee bliik van een andere be nadering. Eén passage daaruit: "De vragen waarvoor wjj in de ze tijd komen te staan zijn vaak zo nieuw, dat we met een vast houden aan oude patronen niet meer uitkomen. We moeten ons afvragen, of die patronen ook vandaag nog werkelijk vorm ge ven aan een leven in de 'vreze des Heren' en of ze ook vandaag nog het kwade werkelijk zoveel mogelijk keren". De 24 willen uitdrukkelijk ruimte laten voor de eigen ver antwoordelijkheid van de mens 'voor het aangezicht van God'. "Aan die eigen verantwoorde lijkheid mag, bij alle gewenste duidelijkheid in prediking en pastoraat, niet worden voorbijge gaan. Waar alles van bovenaf wordt vastgelegd, vervalt men gemakkelijk tot wetticisme. Daar dreigen mensen vast te lo pen in een systeem van geboden en verboden". Een van de ondertekenaars moest de kritiek incasseren dat de brochure eigenlijk één plei dooi is voor het te ruim geachte abortus-standpunt van de Amersfoortse ziekenhuispredi kant. Dit jaar komt de christelijk-ge reformeerde synode weer bijeen. Wat de broeders (zusters zijn er niet op ambtelijk niveau in deze kerk) tot voor kort alleen over andere kerken aan spanningen en conflicten konden lezen, meldt zich nu ook in eigen huis. De vraag is of deze - van natu re toch vrij milde - kerk het zich kan veroorloven, het oude van de traditie te relativeren terwille van het eigen inzicht en geloof van leden en gemeenten nü. En dat niet alleen in theologisch en ethisch opzicht. Ook liturgisch is er werk aan de winkel zolang gemeenten worden beticht van kerkelijke ontrouw als ze in de kerkdienst naast de psalmen ook vrije liede ren zingen. En dat doen er steeds meer. Goeree's. Gisteravond zou het Zwolse evangelistenpaar Goeree een openbare bijeenkomst houden in het sociaal-cultureel centrum 'De Bonkelaar' in Sliedrecht. Maar dat is niet doorgegaan omdat direc- téur P. Mosterd de afspraak twee dagen tevoren had geannuleerd. In een 'open brief zegt het omstreden echtpaar (dat wordt beschuldigd van voor joden kwetsende uitlatin gen), dat het bestuur is gezwicht voor actievoerders. Mosterd verklaarde, niet op de hoogte te zijn geweest van de moei lijkheden rond de prediking van de Goeree's. In die prediking leggen zij verband tussen wat de joden in de Tweede Wereldoorlog is overko men en hun verwerping van Jezus Christus als de messias. Een be stuurslid van 'De Bonkelaar' wees Mosterd op het onwenselijke van verhuur. Daarop trok hij telefo nisch de afspraak in. Het evangelistenpaar merkt in zijn 'open brief op, dat de acties tegen hen' al aardig op een 'volks gericht' beginnen te lijken. Naar hun oordeel is het uiteindelijke doel, de 'bijbelse prediking van het evangelie' geheel te stoppen. "Het begin van de christenvervolging is ingeluid". "Net als in de dagen van de apostelen namen de joden het initiatief. Wat Paulus ondervond, ondervinden ook wii". Kerksluiting. De congregatie voor de geestelijkheid in Rome heeft bisschop Ernst van Breda per telegram gevraagd, het besluit tot sluiting van de Heilig Hart-kerk in Breda op te schorten. De bezetters van de kerk, die actie voerden te- .gen sluiting van de kerk en ophef fing van de parochie, werden ruim een week geleden onder politie- dwang uit het gebouw verwijderd. Een woordvoerder van het bis dom liet weten, dat de inhoud van het telegram de bisschop aanlei ding geeft om zorgvuldig met de congregatie te corresponderen. De kerk is al buiten gebruik. Het meu bilair werd onder andere parochies verdeeld en ook het orgel is wegge haald. "Liever een kleine en gehoorza me kerkelijke gemeente, met veel deelneming en betrokkenheid, dan de bolwerken van fatsoen en nor men van weleer". (Bert Berkhof de ze week in 'Evangelisch Commen taar'). Bach. 'Geliefde Bach-miniatu- ren' is de titel van een orgelconcert morgenavond om 7 uur in de Dorpskerk in Wassenaar. Concert gever: de Haarlemse organist Klaas Bolt. In sommige protestantse kerken is het gebruikelijk dat een dominee ten minste vier jaar in een gemeen te blijft. Dr. H. E. Faber van der Meulen (43), gereformeerd predi kant in Dordrecht, zou aan die re gel de afspraak willen verbinden dat predikant en gemeente na het verstrijken van deze vier jaar na gaan, of het gewenst is nóg zo'n pe riode met elkaar op te trekken. In de kerkbode van de classes Barendrecht, Dordrecht en Gorin- chem zet hij uiteen waarom. "Spanningen die intussen zijn ontstaan omdat de predikant zich anders ontwikkelde dan was ver wacht, kunnen dan besproken worden. Ook de pastor moet zijn bezwaren tegen de gemeente kwijt kunnen. Over en weer moet er ge legenheid zijn de balans op te ma ken. Vinden gemeente en predi kant elkaar, dan kan een nieuwe af spraak voor vier jaren worden ge maakt". Op die manier kan de gemeente enige invloed op haar pastor hou den, denkt ds. Faber van der Meu len, die zelf eind 1979 in Dordrecht (zijn eerste gemeente) kwam. "Want moet een predikant beroe pen worden, dan komt vrijwel ie dereen in beweging, maar onts poort de goede verhouding, dan is de gemeente vleugellam". Als uit het overleg de conclusie wordt ge trokken dat nog eens vier jaren sa men niet goed mogelijk is, dan zou de dominee zich beroepbaar moe ten kunnen stellen. Faber van der Meulen is zich er wel van bewust, dat zeker dit laat ste niet gemakkelijk ingang zal vinden binnen de gereformeerde traditie. "Onze kerkstructuur is do minee-gericht en beschermt de predikant". Hij vindt deze gericht heid niet meer in onze tijd passen. "Die bescherming - het feit dus dat hij niet ontslagen kan worden - werkt in het nadeel van pastor en gemeente". De functionaris voor personele zaken van het algemeen kerkelijk bureau in Leusden A. J. Logten- berg vindt het een goede zaak als predikant en gemeente met elkaar in gesprek gaan. Dat zou elk jaar moeten gebeuren. Maar in de sug gestie uit Dordrecht kan hij geen oplossing zien. "Het grootste probleem is wel wat er moet gebeuren als het vier jaarlijkse gesprek eindigt in de conclusie dat de predikant maar beter kan vertrekken. Want er is nauwelijks plek voor zo-iemand. De mobiliteit onder predikanten, zeker onder de ouderen, is sterk af genomen. Er zit nog maar weinig verschuiving in. De man of vrouw kan dan gewoon niét weg. En je kunt in dat geval iemand toch ook niet tot de bijstand veroordelen". De beroepbaarstelling op zich is geen probleem. Logtenberg: "In feite is de predikant na vier jaar so wieso beroepbaar. Er zijn ook an dere manieren. Je kunt actief op advertenties solliciteren, je laten inschrijven bij de vacaturedienst. De moeilijkheid is, dat de meeste gemeenten goedkope predikanten willen, dus kandidaten of domi nees met ten hoogste vier dienstja- En dan is er nog de vraag of zo'n procedure niet tot tweespalt zal lei den. Want tegenover iemand die dominee weg wil hebben staat meestal wel iemand die hem wil houden. Juist de gewraakte domi nee-gerichtheid ontkracht het nut van zo'n afspraak. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Pannekoek, 11.45 studentenekklesia; Marekerk 10 dr. Meijers, 5 ds. Wieman, Bodegraven: Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Kramer, ha; oecumenische ge loofsgemeenschap De Regenboog (Me ren wijk) 9.30 ds. De Clercq, 11.15 pas toor v. Well; Bethlehemk. (Driftstr.) zie Petrakerk; Bevrijdingsk. (Montgome- rystr.) 10 ds. Jansen, 5 ds. Rietveld; Vre- desk. (Burggravenl.) 10 ds. Schouten; Waalse kerk (tijdelijk Rapenburg 6) 10.30 ds. Ribs; jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugdkapel Bevrijdingskerk 10. Wijk ■Stevenshof zie na geref. kerk. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Boven berg. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 kand. A. Wijl- huizen. Endegeest zie Oegstgeest. Ge ref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Pe trak. (Surinamestr.) 10 ds. Hortensius; Oude Vest 10 ds. Koolstra; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Verdoorn; Merenwijk zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijndijk) 10 kand. H. A. Klip. Geref. K. Vrijg. (Herengr.) 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur) 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethl.kerk Driftstr.) 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.) 10.30 ds. F. Knoppers. Baptistengem. (O. Ryn 3) 10 ds. Hoijus, Hengelo (Ov.). Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 10 evang. Dikkes. Evang. gem. Merenwijk ('De Harlekijn', Regenboogpad 2) 7.45 nam. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe- terw.singel 21) 5 hr. v. Diggelen. Evan- geliecentrum-Pinksterbew. J. Maas- bach-Wereldzending (aula Noachstr. 2) 10 evang. Zijlstra, wo. 8 evang. Zijlstra (Zijlsingel 2), vr. 31 jan. 8 jeugdavond (Zijlsingel 2). Pinkstergem. (O. Vest 13) 10 hr. Eikerbout. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 5. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten (Ontmoetingskerk Voorschoten) elke zat. 9.45 bijbelstudie, 10.45 predik dienst. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Leidse Soefi-stich- ting 11 (Pieterskerk) mevr. mr. T. van Hartingsveldt over 'Zelfinzicht'. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud- Kath. K. (Zoeterw.singel) 10. Rooms- Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat 7, zo. 9.30 en 11; Rijn dijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30,10, 11.30, 6 en 7 (lof); Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat. 7, zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). Raad van Kerken: elke di.av. 7-7.30 oe- AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 prof. dr. v.d. Broek, Beusichem, 7 zang- dienst. Geref. Kerk 10 ds. Boer, 6.30 ds. v.d. Berg, Bodegraven. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4 ds. v.d. Groep, Aalten. Rk Kerk zat. 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. v.d. Heiden, 5 ds. Taselaar; Kruiskerk 10 ds. Hoogendijk; Opstandingskerk 10 dr. H. van Vliet, 6.30 ds. v.d. Heiden; Nabij 10 jeugdka pel; G. Herderkerk 10 ds. Mulder, 6.30 drs. Brombacher, zangdienst; De Bron 9.15 dr. Vlym, V.schoten, 10.15 en 6.30 ds. Verheul; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Nieuwenhuis; Oudshoornse kerk 10 ds. Ter Bals; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. G. C. de Jong, Zoetermeer, 6.30 ds. Ouwendyk. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds. Plomp, Ouderkerk a.d. Amstel, 6.30 ds. Nieuwenhuis; Salv.kerk 10 ds. Wil schut, 6.30 ds. Boer. Geref. K. Vrijg. (au la chr. techn. school) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. M. de Jong, 4.30 br. Woensdregt. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. v.d. Meij. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1) 10 ds. Koekkoek, 6.30 ds. Bosveld. Bapt .gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 hr. J. v. Barneveld, 6.30 hr. H. Goud swaard. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) hr. v. Putten. Pinkster gem. (school Batestein 16) 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 5. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36) 10 ds. Hooykaas. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7. zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7. zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Abma, Gouda, 6 ds. Exalto. Geref./Herv. Gem. (dorpshuis 'De Tas') 10.30 ds. v.d. Linden, Zoetermeer. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps- kerk 10 ds. Wieman, 6.30 ds. v. Itterzon, Gouda; Salv.kerk 10 ds. De Wilde, Soest, 6.30 ds. v.d. Hoef; Bethl.kerk 10 ds. v.d. Hoef, 6.30 ds. v. Vreeswijk, Slik kerveer. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Berg, 6.30 ds. Wilschut, Alphen. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9 30 en 4.30 ds. Mouis- sie. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 9 ds. Hirsch, Gouda. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Vlasblom, 6.30 ds. Vreugdenhil, Gouda; De Stek 9.30 ds. v.d. Pol. Geref. Kerk 9.30 ds. G. de Jong, 5 ds. Mondeel. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Ribbers. 10.30; Binnen zat 7, zo. 10 e 11.30. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. Doesburg, 6.30 ds. Westera-Franke; Hoofdstr. 10 ds. Stege- man; Scheppingsk. 9 en 10.30 ds. v.d. Bom. Elis.ziekenhuis 10 rector Vijftig- schild. Baptgem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10 i. Rk Kerk zat. 7, z .10 e Hazerswoude-dorp. HAZERSWOUDE. Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaf, 6.30 ds. Mast, De Lier. Geref. Kerk 10 en 5 ds. Huisman. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zat. 7, zo. 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Sjollema, 6 ds. v. Sliedregt; O. Kerk 10 ds. Hovius, 6 ds. Bosma, Scheveningen; Ichthusk. 10 ds. v. Slie dregt, 4.45 zang, 5 ds. Driebergen, jeugd dienst; Pniëlk. 9.30 ds. v. Roon, 6 ds. Ho vius; aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 kand. J. van Beelen; Overduin 2.15 ds. v.d. Beid. Voor dovendienst zie ge- HILLEGOM. Herv. Gem. 10 ds. Kris- ref. kerk. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. pyn, 7 ds. Germans, gez. opendeur- Groen-college Pr. Frederikdreef 15) 10 dienst. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 ds. ds. H. Visser, R.dam. Geref. Kerk Vr.kerk 9.30 en 5 ds. v.d. Horst, ha; Triumfatork. 9.30 ds. Franken, Zeist, met doven, ha, 5 ds. Koster, ha. Geref. K. Vryg. 9.30 leesdienst 5.30 ds. Heida. Ned. Geref. K. 11 en 7 kand. De Groot, Amstelveen, in Vredeskerk. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Ge- ref. Gem. (Unizaal) 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.) 10 en 5. Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5. Volle- evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onalh. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds. Gem. Dorpsk. 10 en 6 ds. Aarents, ha; J- A. Visser, 7.30 ds. Visser, byz. dienst. Ontm.kerk 10 ds. J. W. van Swigchum. onderwerp: 'Komt er een 1000-jarig Leiden, ha, 6.30 ds. Smaling, ha. Herv. rijk?' Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v. Breevoort, ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.15. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v. Driel. Geref. Kerk 9.30 en 7 ds. v.d. Kooi. ha. Rk Kerk zat. 7, zo. 7.30,9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. 't Hooft; Pauluskerk 10 ds. De Gelder, 7 hr. Hoffenaar, Voorhout, jeugddienst. Mariakerk 7 nam. pastor Grol en ds. Boswyk (geref.) gebedsdienst voor de eenheid. Geref. Kerk 10 ds. Kersten, Katwijk, zie ook bij herv. gem. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4.30 kand. J. van Tuil. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 10 ds. Vos, 5 kand. J. van Atten. Chr. Geref. Kerk 10 en 7 ds. v. Dijken. Geref. Gem. 10 en 4 ds. De Gier. Evangeliegemeente (Ooie- vaarstr. 27a) 9.45 hr. P. Vlug. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poel polder zat. 7. zo. 9 en 11.30; Mariakerk zat. 7, zo. 9.30 en 11, zie ook by herv. gem.; Engelbew. zat. 7, zo. 9.30 en 11. NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 hr. Goedhart, 6.30 ds. Wegerif. Geref. Kerk J 10 en 5 ds. Nooteboom, ha. Chr. Geref. (foto Wim Dijkman) Kerk 9.30 leesdienst, 7 ds. Beekhuis. Re monstr. Gem. 10 dr. Verheus, A.dam. Evang. gem. (Kruispunt Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat 7. zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff, 6.30 ds. Heikoop, Vreeswyk- Nieuwegein. Geref. Kerk 9.30 ds. Oege- ma, Valkenburg, 7 ds. v.d. Wal, H.gom. Rk Kerk z 7. z 111. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Ten Voorde, 7 ds. Bergsma. Geref. Kerk 9.30 ds. Rang, 4.30 ds. Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Visser. Evang. Gem. (Zwanenwater) 10 br. Bil- jouw. Rk Kerk zat 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 ds. Geuze. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 hr. Schreuder, 7 ds. v.d. Geer, Woerden. NOORDWIJK: Herv. Gem. Grote of St. Jeroensk. (Binnen) 10 ds. v. Dok, R.dam, 5 ds. H. de Bie, Huizen. 7 ds. Jansen, Leiden; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Germans; De Rank (Golfbaan) 10 ds. Roetman, Wadd veen. Sole Mio 9 ds. v. 't Hof, Noordw.hout. Geref. Kerk Buurt kerk (Hoofdstr.) 10 ds. Elgersma, 5 ds. Kuiper; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Kui per; Stichtingskerk 11 ds. v. 't Hof, Noord w.hout. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. De Leeuw, Leiderdorp, 7 hr. v. Duin, Noordwijk, jeugddienst; De Zilk 10 ds. v.d. Mey. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7. zo. 10 en 11.30. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds. Kooman; Pauluskerk 10 ds. v. Beinum; Gemeentecentrum (Lytw.) 10.30 ds. Sterringa, 7 hr. J. C. Re bel, vesper. Geref. Kerk 10 ds. Wijngaar den, N.-Vennep. Geref. Kerk Vryg. (aula Dr. Schilderschool) 8.45 en 4.30 ds. Box man. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds. De Lange. Van Wijckers- looth 4 ds. Kooman. Endegeest 10 ds. Friederich. Volle-evangeliegem. (Gem .centrum) 4. Rk Kerk Will.kerk zat. 1, zo. 9 en 10.30. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte, ha. Geref. K. 9.30 ds. Stolk, Aalsmeer. 5 (in 'De Spreng') ds. De Lange, Aalsmeer. Re monstr. Gem. 10 dr. Meijering. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 hr. J. W. Jansen, Voorburg, 7 ds. Vlas blom. Boskoop. Chr. Geref. K. 9.30 lees dienst 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Wagter, 5 ds. v. Niel; Be- thelkerk 9.30 ds. v. NieL 'De Schakel' 10 ds. Smaling, evang.dienst. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Ribberink, 5 ds. Snel; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Snel, 5 ds. Baayen; Mar.kerk 9.30 ds. Baayen, 5 ds. Ribberink. Geref. Kerk Vryg. 10 en 5.15 ds. Zomer. Chr. Geref. K. 9.30 en 5 ds. v. Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 hr. J. Poot, Eindhoven, 7.30 zendings avond. Rk Kerk zo. 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Hemmes, 7 ds. Baas, oecum. jeugd dienst in Pancratiuskerk. Geref. Kerk 10 ds. Ferwerda, 7 zie herv. gem. Chr. Geref. K. 10 en 5 prof. dr. Versteeg, Apeldoorn. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 mevr. J. A. Broström. Rk Kerk zat. 7. zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Stam. 6.30 ds. Quist, H.I.Ambacht. Geref. Kerk 9.30 ds. Buikema, 6.30 ds. Broer. Rk VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds. Vermeulen, 6.30 ds. Bakker. A.dam, jeugddienst Geref. Kerk 9.30 ds. Heule, Wassenaar, 6.30 ds. Oegema. Geref. K. Vryg. 9.30 en 4 ds. Heida. (Noordhofland) 10 ds. De Zeeuw, 7 ds. Krispijn, Hillegom, jeugddienst. Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Honig. Herv. evang. op geref. grondslag (Lucas- college, Beeth.laan) 9.30 ds. Grisnigt, Bennekom, 4 ds. v.d. Kraan, Bleskens- graaf. Geref. Kerk 10 ds. Lentz, Leid- schendam. Geref. K. Vryg. (Bachlaan) 8.30 ds. Geelhoed, 3 ds. Room. Rk Kerk Laur.kerk zat 7. zo. 11.30; M. Godskerk. zat 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk 9.30 kand. C. Graafland, 5 ds. Maasland; Hoeksteen 9.30 ds. Goossen, 6.30 ds. Roetman; Bethelk. 9.30 ds. Schipaao- boord, E verdingen, 5 ds. Goossen; Imm .kerk 10 en 5 ds Hulst. Geref Kerk Kruisk. 10 ds. Winter, Den Haag, 5 ds. T. de Kok; Ontm.kerk 10 ds. Bongers. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. v. Cam pen, Vlaar- dingen, 7 muziekdienst; Kievietk. 10 dr. v. Bruggen, Messiask. 10 ds. v. Waasber- gen; Dorpscentrum 9.30 ds. Heikoop. Vreeswyk. Geref. Kerk Zijllaan 10 en 5 ds. v.d. Woude; Zuid (Bloemcamplaan) zie Kievietkerk. Ned. Prot. Bond (Kerk- dam) 10.30 ds. Werner jeugddienst. Geref. Kerk 9.30 ds. Aal- ders, 6.30 ds. De Boer, Hoofddorp. Rk Kerk zat 7. zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv Gem. 9.30 ds. Maris, Piershfl, 7 hr. Schreuder, gez. dienst Geref. Kerk 9.30 ds. Elderman, 7 zie herv. gem. ZOETERWOUDE: Herv Gem. 10 ds. Wolthaus. Rk Kerk St Jan zat 7.30. zo 9.30; Chr. Dienaark. zat. 7, zo. 10; Mecr- burgkerk H. Rijndijk zat. 7, zo. 10 en Broer, 6.30 ds. Buikema.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 11