éÊA, De paradox van moderne vrouwen Een'Mogadonnetje als redmiddel PODIUIHBLIK Ingrid van Frankenhuyzen schreef en regisseerde 'Sur la tête' Hideyo Harada vingervlug maar oppervlakkig DINSDAG 14 JANUARI 1986 KUNST PAGINA 27 Podiumblik Het LAK-theater wil zich in de komende jaren wat nadrukkelij ker presenteren door in eigen huis produkties op te zetten, die ook het land in kunnen. De eerste daarvan is 'Sur la Tête', geschre ven en geregisseerd door de Leid- se Ingrid van Frankenhuyzen. 'Sur la tête' gaat woensdag in première en is ook donderdag in het LAK te zien. Elders op deze pagina een interview met de maakster. In de nabije toekomst wil het LAK professionele regisseurs aantrekken, die enkele voorstel lingen per jaar maken met (ver gevorderde) amateurs. Daar naast zullen per seizoen twee pro dukties van LAK-Drama worden gemaakt, die zoals gebruikelijk voort zullen komen uit LAK-cur- RobHetty Poppentheater RobHetty uit Steenbergen speelt woensdag middag de poppenmusical 'Wie gaat er mee?'. Wasbeer Racoon wil uit de dierentuin ontsnappen en gaat op zoek naar mede-uit brekers. Na heel wat vijven en zessen vindt hij een geschikte vluchtpartner. De musical is be doeld voor kinderen van vier tot tien jaar. Omdat in de Schouw burg dan opnamen voor de 1.2.3.- show worden gemaakt, wordt de voorstelling gegeven in de Kapel zaal van K&O aan de Oude Vest in Leiden. Aanvang 14.30 uur. Anna Blaman 'Affaire Bvan het RO-theater is gebaseerd op de roman 'Een zaam avontuur' van Anna Bla man, een boek dat al 33 herdruk ken achter de rug heeft. Het ver scheen in 1948 en veroorzaakte toen stormen van protest. De schrijver Kosta werkt aan een detective-roman. Al schrijvend Tableau de la troupe van het Mechels miniatuurtheater, vrijdag met 'Warenar' in de Leidse Schouwburg. (foto pr> merkt hij dat zijn vrouw al ge ruime tijd een verhouding met een ander heeft. Kosta verwerkt de ontwikkeling van zijn verhou ding met zijn vrouw op de figu ren in zijn boek. Ook in de toneel versie vermengen realiteit en fic tie zich. Matin van Veldhuizen schreef 'Affaire B' en Mirjam Koen tekende voor de regie. Zes actrices voeren dit drama van schijn en wezen uit. Vrijdag en zaterdag te zien i het LAK-thea ter. Aanvang 20.30 uur. Warenar 'Warenar' van P.C. Hooft is in middels 360 jaar oud, maar wordt nog steeds geregeld uit de kast gehaald. Het Mechels Minia tuur Theater brengt vrijdag zijn versie in de Leidse Schouwburg. René Verreth speelt de vrekkige Warenar, wiens gierigheid bijna het huwelijk van zijn zwangere dochter verhindert. Het Belgische gezelschap belooft een heden daagse opvoering. Eddy Ver- bruggen deed de regie. Aanvang 20.15 uur. Radius en Ebbelaar Alexandra Radius en Han Eb belaar, gelouterde solisten van het Nationale Ballet maar met het einde van een lange carrière in zicht, besloten vier jaar gele den een eigen programma op te zetten en daarmee de schouwbur gen langs te gaan. 'Romantisch Klassiek Ballet', samengesteld uit beroemde pas de deux van het klassieke repertoire, werd een groot publiekssucces en was al twee keer eerder in de Leidse Schouwburg te zien. Het echt paar danst daar zaterdag weer de fragmenten uit 'Les Sylphi- des', 'Het Zwanenmeer''Esme ralda', 'Sleeping Beauty' en 'Gi selle'. Regina Albrink zorgt voor de muzikale intermezzi en Ge rard Heystee geeft tekst en uitleg. Aanvang 19.00 uur. Klef Kindertheater 'Klef geeft zon dagmiddag andermaal in het LAK-theater een voorstelling van 'Ik ben even weg'. Een zelfge schreven produktie over het con tact tussen twee kinderen en een oude dame. Het verhaal is wat warrig, maar vormgeving en uit voering maken dat 'Ik ben even weg' toch de moeite waard is. De voorstelling is bedoeld voor kin deren van 8 tot 13 jaar. Aanvang 15.00 uur. Jasperina Jasperina de Jong was dit sei zoen al twee keer in de Leidse Schouwburg te zien met haar so loprogramma 'De gekkin van de gracht'. Maandag- en dinsdag avond keert ze er weer. Liedjes en conferences over en door een vrouw die de veertig is gepas seerd. Ivo de Wijs schreef het leeu- wedeel van de teksten en Dirk Stuer tekende voor de muziek en leidt het combo. Aanvang beide avonden 20.15 uur. LEIDEN - De eerste LAK- produktie die bedoeld is om de grenzen van de stad Lei den te overschrijden is tege lijk het debuut van Ingrid van Frankenhuyzen (25) als regisseuse èn als toneel schrijfster. Een combinatie die uit nood is geboren. Toen ze na ervaring te hebben op gedaan in andere LAK-pro- dukties en bij theaterweten schappen, de kans kreeg zelf een voorstelling te maken, kon ze geen tekst vinden die haar zinde. 'Sur la tète' is deels al improviserend tot stand gekomen en op het lijf geschreven van de drie vrien dinnen van de maakster, die het op de planken brengen. Ruzies, huilpartijen, met de deuren slaan en weglopen, bij de totstandkoming van het stuk zijn alle klassieke stadia gepasseerd. 'Sur la tête' is de titel. Een Franse naam omdat één van de hoofdpersonen in Frankrijk ver keert. En de 'tête' waar het om gaat is het hoofd van de le venspartner van Barbertje (die volgens de maakster niets met de Barbertje van Multatuli te ma ken heeft). Ingrid van Frankenhuyzen is in haar thematiek dicht bij huis gebleven. Haar stuk gaat over drie vrouwen die ieder op een ei gen manier richting aan hun le ven willen geven. Dominique is de huisvrouw, die hecht aan een mooi huis en een lieve man; het leven van de vrijgevochten Bar bertje ligt op straat; Roos aarzelt tussen die twee uitersten en kiest uiteindelijk haar eigen weg. "Het gegeven komt voort uit wat ik in mijn omgeving zie ge beuren", zegt Ingrid van Fran kenhuyzen. "Het is niet direct een weerspiegeling van m'n ei gen leven, maar wel iets waar veel mensen en vooral vrouwen op zeker moment mee te maken krijger". - Vooral vrouwen? "Ook mannen moeten keuzes maken. Maar dat hangen tussen twee polen is toch vooral type rend voor vrouwen van tegen woordig. Het is een paradox: aan de ene kant wordt van hen ver wacht dat ze met thee en koekjes zitten te wachten tot de kinderen uit school komen, aan de andere kant moeten vrouwen tegen woordig onafhankelijk en zelf standig zijn. Ze moeten lief zijn, maar ook op eigen benen kun nen staan. Aan mannen wordt nooit de eis gesteld dat ze moe ten veranderen. Men kijkt nog steeds vreemd op van een man achter de kinderwagen. - Geldt dat ook voor jou? "Voor mij niet, nee. Maar er is wel een tendens van verrecht- sing onder jongeren. Vrouwen worden weer geacht thuis te zit ten. Het klinkt als een cliché, maar ik zie het om me heen ge beuren. Meisjes maken hun stu die af en doen er vervolgens niets - Vind je het verkeerd als een vrouw thuis is en het huishouden doet? "Nee hoor, iedereen is vrij om te doen wat hij zelf wil". - Maar in jouw stuk laat je de enige vrouw die haar richting nog niet had bepaald er uiteinde lijk toch voor kiezen zich niet aan te passen. Ingrid van Frankenhuyzen rechts) instrueert Barbertje, Dominique en Roos. "Dat is waar. In het begin heb ik sterk de neiging gehad partij te kiezen voor Barbertje. Domi nique dreigde een heel stereoty pe karakter te worden, met door zonwoning en inbouwkeuken. Dat is later rechtgezet. Domini que weet nu ook dat er meer te koop is in het leven, maar kan niet buiten bepaalde zekerhe den. Ook de keuze die zij maakt moet positief overkomen. Aan het eind van het stuk gaat ieder zijns weegs. Op een bepaalde maniêr winnen ze alle drie, al is het nog maar de vraag of ze ook werkelijk gelukkig worden. Want bij elke keuze sluit je ande re mogelijkheden uit". - Zou je het een feministisch stuk noemen? "Nee. Het is wel een vrouwen stuk, maar dat kun je beter niet in de krant zetten want ik wil (foto Fred Rohde) graag ook mannen in de zaal. Ik zet me niet af tegen mannen. Het gegeven is eerder maatschappe lijk. Daarom heb ik alle relatie- problematiek er buiten gehou den. Ik wilde het over de oorza ken hebben, niet over de gevol gen". - Toch komt de enige man in je stuk er slecht af. Het stuk is nota bene genoemd naar de klap die hij op z'n hoofd krijgt. "Dat ligt aan de persoon Peter. Hij is van goede wil, maar hij be grijpt z'n vrouw gewoon niet. Er zijn veel dingen waarvan hij zich niet bewust is". Film 'Sur la tète' speelt zich af in een sober decor: bank, tafel, stoelen. Daarachter hangt een scherm, waarop een filmpje en dia's wor den geprojecteerd. Het filmpje toont fragmenten uit het verle den van Barbertje, waarbij in het midden wordt gelaten of het ge toonde ook werkelijk is gebeurd. Ingrid van Frankenhuyzen wil meer onzeker laten. Ook de reis die de drie vrouwen maken hoeft niets als werkelijkheid te worden opgevat, maar kan zich ook lou ter in de hoofden van de vrou wen afspelen. Er wordt veel aan de kijker overgelaten. "Ik heb een hekel aan klassie ke tekststukken en aan hoorspe len. Louter tekst zou niet ge schikt zijn om over te brengen wat ik te melden heb. Daarom heb ik film en dia's in de voor stelling verwerkt. Daarnaast is er een hele scène met stil spel, be wegingstheater gebaseerd op al ledaagse handelingen, die het voorafgaande moeten relative- Achteraf kijkt Ingrid van Fran kenhuyzen met gemengde ge voelens op de combinatie schrijf ster-regisseur terug. "Het is een goede ervaring geweest, maar in feite is het beter als regie en script in verschillende handen zijn. Als en regisseur afstand kan nemen van de tekst, dan heeft dat belangrijke voordelen. Ik ben nu gedwongen geweest een definitieve interpretatie aan mijn eigen tekst te geven". ARIEJAN KORTEWEG Hideyo Harada, piano. Werken van Bach, Dom. Scarlatti, von Beetho ven, Debussy, Hosokawa, Takemit- su en Chopin. Gehoord in de Kapel zaal op 13 januari. LEIDEN - In de Kapelzaal be gon gisteren een nieuwe serie piano-recitals, de 'Prijswin naarsconcerten'. Hierin is een aantal jonge prijswinnaars van diverse concoursen samenge bracht, die zo de kans krijgen zich aan het publiek voor te stellen. Nu zijn er concoursen en concoursen, zo langzamer hand in een ongehoord groot aantal, van lichtgewicht tot en met zwaar kaliber. Op zich is het winnen van één of meer concoursen nog geen garantie voor een groot kunstenaar schap; de normen en de jury verschillen nu eenmaal van plaats tot plaats. Het beste is dan ook om de prijzen te laten voor wat ze zijn, en gewoon te luisteren naar wat de solist te bieden heeft. In het programma-gedeelte vóór de pauze demonstreerde Hideyo Harada het belangrijkste facet van haar spel, een formidabele vingervlugheid. Veel verder dan dat kwam zij echter niet. Ze mist (nog) het vermogen om tot de betekenis van de noten door te dringen. Zo miste de Toccata in D van Bach de sa menhang tussen de onderde len; de drie Sonates van Dome- nico Scarlatti, in E. en G, wer den knap gespeeld maar ont beerden de transparante hel derheid die ze van vingeroefe ning verheffen tot de muzikale juweeltjes die zü zijn. Met Beethoven's Sonate in Es op. 31 no. 1 wist zij totaal geen raad. Veel louter techni sche passages, gebroken ac-, coorden. drieklanken en toon ladderfiguren vormen het ma teriaal waaruit Beethoven zijn muziek opbouwt. Dat is echter niet meer dan de buitenkant, het gaat er om door te dringen tot wat hier achter schuil gaat om de betekenis bloot te leg gen. Teveel waren haar vingers betrokken bij het spelen, en te weinig het hart. Evenals trou wens in het Andante spianato Grande Polonaise van Cho pin dat haar recital besloot pro fileerde zij de melodische rech terhand te weinig t.o.v. haar krachtige linkerhand-spel. Haar forte is daarbij zo gewel dig dat de klank dichtslaat. Na de pauze kwam vrjj on verwachts toch nog een tweede facet van haar spel naar voren. In de Estampes van Debussy bleek ze wel degelijk tot een sfeertekening en klankschake ring in staat. Melodia I van Hosokawa (1978) is een eenvoudig op een vijftal tonen gebaseerd melo disch gegeven, dat door een voudige accoorden gekleurd wordt. Hierin, evenals in Rain Tree Sketch van Takemitsu (1981), wist ze een zekere span ning op te roepen. Na de al ver melde Chopin volgde als toe gift nog een kleine Scarlatti. MIES ALBARDA Ned. Studenten Orkest vanavond in Leiden met werk van Meijering AMSTERDAM - Het telefonisch antwoordapparaat laat een zo hys terisch kwelende sopraan horen dat de haren ervan ten berge rijzen. Op het moment dat het zeker lijkt dat dit nummer niet kan kloppen klinkt een geruststellende man nenstem die zegt: "Dit is niet zo erg als het lijkt, maar u bent verbon den met het antwoordapparaat van Chiel Meijering, wilt u inspreken na de pieptoon..." Grappenmaker Chiel Meijering (31) is de componist van het stuk 'Mogadon', dat gisteren in Bergen in première ging en dat vanavond door Anneke van Vliet het openingsstuk vormt van het concert in de Leidse Stadsgehoor zaal door het Nederlands Studen ten Orkest o.l.v. Anton Kersjes. Meijering schreef deze compositie in opdracht van het ministerie van WVC. De opbrengst van deze serie van negen concerten, waarin ook Moessorgski en Chausson op het programma staan, biedt materiele hulp aan gehandicapte studenten. Meijering werd ondermeer be kend door zijn muziek bij het bal let 'Wij weten niet wat wij doen' van Rudi van Dantzig voor het Na tionale Ballet en maakte daarmee zoveel indruk dat hij dit jaar de op dracht kreeg voor het componeren van het openingsballet bij de inge bruikname van de nieuwe Stopera in Amsterdam. In een bruin café aan de Amster damse Prinsengracht vertelt de jonge componist op boeiende wijze over zijn muziek en oer-optimisti- sche levensvisie. „'Mogadon' is zeker niet als slaappil bedoeld, het begint dan ook met een paar rake ritmische klappen", vertelt Meijering. "Het werk is meer een afspiegeling van de hectische gemoedstoestand waarin mensen zich bevinden als zij plotseling buiten de werksfeer komen te staan. Vooral ouderen van rond de vijftig jaar hebben daar dikwijls veel moeite mee. Men voelt zich afgeschaft. Ik heb dat in mijn naaste omgeving meege maakt. Het viel mij op dat in die kringen het 'Mogadonnetje' nogal eens als redmiddel gebruikt moet worden. Bovendien ziet de klassie ke zender Radio Vier de muziek vaak ook als niet meer dan een rustgevend middel, gedoseerd in een eindeloze brei van muzikaal behang. Dat had Brahms niet kun nen voorzien maar je weet maar nooit wat er in de toekomst met mijn werk gebeurt". Het openingsballet voor de Stop era in Amsterdam is grotendeels klaar. "Rudi van Dantzig zal het wel een andere titel geven, maar voorlopig noem ik het 'Ahnung des Endes' (gevoel voor het einde, red.) en dat lijkt me een toepasselijke ti tel voor een Stopera waarbij tij dens de bouw zoveel is geruzied". "Een onderdeel uit deze ballet muziek gebruik ik later weer voor mijn altvioolconcert dat ik apart ga uitgeven. Er is in het verleden veel te weinig voor de altviool als solo instrument geschreven. Bekende violisten zijn er nu al enthousiast over en zeggen dat Bartok daar peanuts bij is". Sophia Loren Chiel Meijering kreeg composi tieleer van Ton de Leeuw op het Sweelinck-conservatorium waar hij tevens slagwerk, piano en gitaar heeft gestudeerd. Op dit moment houdt hij zich nog uitsluitend be zig met het componeren. Zijn mu ziek wordt wel getypeerd als: film isch, vitaal en met de sterke moto riek van deze tijd. Zoals ook zijn inspiratiebronnen duidelijk een af spiegeling zijn van zijn eigen gene ratie. 'Crossing my bed' dat hij schreef voor de meidenpopgroep Narcisters betekent niet alleen 'El ke nacht een andere man' maar kan ook 'Een kruisraket boven je bed' betekenen. Terwijl hij zijn grote bewondering voor de Ita liaanse filmster Sophia Loren niet onder stoelen of banken steekt in het toondicht 'De neusgaten van Sophia Loren', dat door de fraaie ritmiek (ook) weer als balletmu ziek werd gebruikt. "Die neusgaten van Loren zijn zo schitterend van vorm en zo groot, dat je er gewoon in weg zou willen kruipen", mijmert Meijering. "We bevinden ons momenteel in een ware explosie van muzikale aktivi- teiten. Zag je in de vijftiger jaren nog drie grijsaards in de zaal, nu bruist het weer overal van muzi kaal leven. Ook bij de jongeren. Met dit verschil, dat er in deze tijd veel meer uiteenlopende stromin gen bestaan dan ten tijde van de barok en romantiek. De muziek is veel individualistischer geworden. Iedereen is bezig in z'n eigen taal Er is geen 'school' van te maken, al draagt het vaak het kenmerk van eenvoud, frisheid en stevige rit miek. Acht-, twaalf of tientoons, dat is niet meer van belang. Aan fanatisme gaat de wereld ten onder en dat kunnen we ook in de mu ziek niet hebben". Haat en nijd "Jammer dat de Nederlandse componisten direct klaar staan om elkaar in de grond te boren", ver volgt hij. "Er is bijzonder veel haat en nijd. Ik wil geen namen noe men, maar het is gebeurd dat ie mand langs m'n tafeltje liep alléén om een paar schampere opmerkin gen te maken". Minder moeite heeft hjj met het feit dat de moderne muziek door het grote publiek niet altijd wordt begrepen en dat er juist in deze tijd en enorme hang is naar de echte 'klassieken'. "Dat kan ik me goed voorstellen. Toen ik die moderne muziek voor het eerst op het con servatorium hoorde was ik diep ge schokt. Ik begreep er niets van. Zo'n ontwikkeling kost jaren. Het is begrijpelijk dat het publiek met wat minder muzikale kennis vijftig jaar achter loopt. Dat was vroeger ook het geval. Alleen hoop ik dat de ontwikkeling door de mogelijk heden van de media versneld zal worden". Het teruggrijpen van het grote publiek naar barok en rococo vindt hij prima: "Als we maar niet vluch ten in de verleden tijd. Ik heb een verschrikkelijke hekel aan dat doemdenken. Het komt gewoon door de media. Stierf vroeger in een land tweederde deel van de be volking aan een pestepidemie, dan wist je daar weinig van. We noe men dat de goede oude tijd. Nu zien we elke aardbeving, elke revo lutie of elk ongeluk 's avonds di rect op de buis en lijkt deze tijd eén chaotische crisissituatie. Narig heid is er altijd geweest. Die bewa peningsspiraal betekent tot nog toe niet meer dan mondeling wa pengekletter van twee oude heren "Ik weet zeker dat we daar een ver standiger oplossing voor zullen vinden". "Kortom: Ik bruis van energie, het muziekleven maakt een onge kende bloei door... Ik voel me heer lijk in deze twintigste eeuw". Recordprijs voor roman Clavell NEW YORK (DPA) - De Amerikaanse uitgevershuizen William Morrow and Company en Avon Books hebben voor de recordprijs van vijf mil joen dollar de rechten voor de Verenigde Staten gekocht op James Cla- vells nieuwe roman 'Whirlwind'. Het boek. dat in de herfst verschijnt, speelt ten tijde van de val van het regime van de sjah in Iran. Clavell is een van de meest gelezen auteurs van Amerika. Zijn avontu renromans uit het Verre Oosten - 'Noble House'. 'Taipan' en 'Shogun' - haalden miljoenenoplagen en oogstten internationaal succes. William Morrow and Company verzorgen de hard-cover, Avon de goed kopere uitgave. KLUWERPRIJS (ANP) - De Kluwer- prijs 1985, groot 7.500 gulden, is toe gekend aan Hans Werner voor zijn boek 'Verzetsjongen'. De prijs wordt beschikbaar gesteld door de Stich ting Kluwerfonds, in 1964 opgericht ter gelegenheid van het 75-jarig be staan van het uitgeversconcern KIu- Ieder jaar wordt een publikatie of reeks van publikaties van meer dan gewone verdienste bekroond op een van jaar tot jaar door het bestuur van de stichting vast te stellen ge bied. Voor 1985 was dat „kinderboe ken en oorlogsfrustraties". Hans Werner wenst geen feestelijkheden rond de uitreiking van de prijs. Chiel Meijering: "Toen ik het eerst moderne muziek hoorde was ik diep geschokt". (foio Emiel van Lint»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27