De vooravond van een nieuw begin De zakelijke aanpak van het Leidse Centrum Onderdak ZATERDAG 21 DECEMBER 1985 EXTRA ^^^^^^BIJLAG^A^iE^EIDSCH/ALPHEN^AGBLAD Het is half acht in de morgen als de A-dienst het van de C-dienst over neemt. Het Centrum Onderdak - ten onrechte beter bekend als het Dak- lozencentrum - is nog in diepe rust. De A-dienst wordt ingelicht over de gebeurtenissen in de afgelopen nacht en neemt eerst de dossiers door. Cokky legt uit: "In die dossiers zijn ge gevens genoteerd van cliënten. Wat ze hebben gedaan en wat er met ze is ge beurd in de tijd dat ze hier zaten. Nee, het zijn geen psychologische rapporten, we zijn per slot van rekening geen thera peuten". De dossiers zijn een onmisbaar onder deel van het werk in Centrum Onder dak, legt coördinator Floor Buschman later uit. De medewerkers draaien wis seldiensten en de dossiers voorkomen dat er dubbel werk wordt gedaan. "De dossiers zijn alleen voor eieen eebruik en kunnen ook door de cliënten zelf wor den ingezien", vertelt Bertien, collega van Cokky tijdens deze A-dienst. "Na een aantal jaren worden ze vernietigd". Ruim tweeëneenhalf jaar is het Cen trum Onderdak aan de Rembrandtstraat in Leiden nu open en het heeft zijn be staansrecht inmiddels ruimschoots be wezen. Buschman, uit het blote hoofd: "Vijftienhonderd mensen hebben er al een beroep op gedaan, een bezettings graad van 98 procent". En de bekend heid van het centrum is vooral in de re gio nog groeiende. De afgelopen weken hebben ook weer een paar pieken laten zien. De maand december natuurlijk. Buschman: "Een leek kan uitleggen waarom". Voor de piek midden in de zomermaanden denkt hij evenzeer een verklaring te hebben. "Mensen voelen zich extra geïsoleerd. Anderen zijn op vakantie en jjat kunnen dan net de figuren zijn waar ze zich aan vasthouden". Over het waarom van de derde piek, maart en april, tast hij echter nog in het duister. Huisregels Als het nachtelijk duister wijkt, vin den Cokky en Bertien dat het tijd is de gasten te wekken. "Doe jij dat maar", zegt de laatste tegen de eerste. "Ik heb niet zo'n dwingende stem". Volgens de behoorlijk strenge huisregels moet ie dereen er om half negen uit zijn. "Jolan- da zal er wel niet uit komen. Die is nog te lui om haar ogen open te doen". Iedereen die in het centrum wordt op genomen, krygt een stencil met daarop die huisregels. "We houden daar strikt de hand aan", zegt Buschman. Zo is het bijvoorbeeld strikt verboden alcohol te gebruiken en mensen buiten bezoektijd te ontvangen, 's Nachts zonder verkla ring wegblijven kan uitzetting tot gevolg hebben. Cokky en Bertien gaan verder met de dossiers en het 'logboek'. Daarin worden bijvoorbeeld de afspraken van de gasten - veelal met sociale dienst, huisvestings diensten of arbeidsbureau - genoteerd. Cokky: "Samen met de dossiers eigen lijk een dubbele boekhouding, dat is wel handig. En bovendien kunnen we er wat grapjes naar elkaar toe in kwijt". Een vrouw betreedt het kantoor dat als een portiersloge uitzicht biedt op de ingang. Ze is de vorige avond gearri veerd en komt haar sleutel inleveren. Gasten hebben alleen een sleutel van hun eigen kamer. Cokky: "Als ze de deur uit gaan, moeten ze altijd hun sleu tel afgeven. Dat is om een paar redenen. We zijn bang dat ze de sleutel kwijtraken en we willen weten wie er in huis is". De vrouw meldt die ochtend naar de sociale dienst en de wetswinkel te gaan. "Maar heb je al een intake (lees: inteek)- gesprek gehad?", vraagt Cokky. Nee dus. Dat moet dan direct daarna gebeu ren. Zo'n intake-gesprek is het begin van een mogelijk verblijf in het centrum. Op grond daarvan kan opname ook gewei gerd worden. Dat gebeurt nogal eens. Cokky: "Mensen kunnen dan nog zo'n mooi verhaal ophangen, daar prikken we toch wel door heen". Buschman: "Het gesprek geeft ook fmancieël in zicht. Er kan uit blijken dat iemand ge noeg geld heeft om een hotel te nemen. Je hoeft je per slot van rekening niet als Gekke Henkie te laten behandelen". Niet voor zwervers Een registratieformulier dat bij het in take-gesprek tevens ter tafel komt, bevat Ruim tweeëneenhalf jaar geleden ging de deur van het Centrum Onderdak in Leiden voor het eerst open. Niet voor zwervers of gestrande toeristen, maar voor mensen die in acute nood verkeren. De behoefte aan een dergelijke opvang is inmiddels ruimschoots aangetoond, al rust er op het centrum nog steeds een stevig taboe. "Een gebroken been is wel maatschappelijk geaccepteerd, maar een geknakt gevoelsleven mag niet". Met de donkere dagen in zicht maakte Bart Jungmann er een sfeertekening. Zes uur stipt: etenstijd in het Centrum Onderdak. door Bart Jungmann een aantal vragen die inzicht moeten ge ven in de aard van de gewenste opvang. Het lijkt op een meerkeuzetoets. Zo wordt onder het hoofdstukje 'Hoofdoor zaak opname' de mogelijkheid 'zwerf- neigingen' genoemd. Dat kan beter on ingevuld blijven. Hoewel: "Als iemand een klinkklare zwerver is, dan prik je daar toch zo doorheen", zegt Cokky. En wie als klinkklare zwerver wordt aange merkt, kan opname wel vergeten. Voor zwervers is het Centrum Onderdak niet bedoeld. Vandaar ook dat de naam Daklozen- centrum niet zo bevalt. "Maar", zegt Buschman er meteen bij, "dat hebben we ook een beetje aan ons zelf te dan ken. Toen de plannen in de maak waren, noemden we het zelf zo". Cokky spreekt het liefst van 'crisisop vang' en dat lijkt een betere vlag voor de lading. Centrum Onderdak is bedoeld voor mensen die in acutenood verkeren. Het ontbreken van een mogelijkheid om ergens dag en nacht te kunnen aanklop pen, werd destijds als een hiaat ervaren. Al in de eerste maanden bleek dat ge voel juist: ondanks het feit dat er weinig ruchtbaarheid aan werd gegeven, von den velen, die om directe hulp verlegen zaten, de weg naar het centrum. Busch man: "We hebben het bewust niet aan de grote klok gehangen. Als een soort na tuurlijk schiftingsproces". Niettemin blijkt de behoefte alleen maar groter te zijn geworden. Ook jonge ren en vrouwen, voor wie er in Leiden toch ook andere mogelijkheden zijn, vinden er hun 'eerstelijns opvang', zoals dat in welzijnsjargon heet. Buschman: "Juist zij die de categorale opvang ge wend zijn (een pure opvang voor vrou wen of jongeren, red.) ervaren dit als po sitief'. Behalve de algemene opzet verschilt het Centrum Onderdak in nog een be langrijk opzicht van een Wegloop- of een Blijf van mijn lijf-huis. Buschman: "Ge heimhouding, dat kan hier niet. Als mensen hun verblijfplaats voor de bui tenwereld verborgen willen houden, moeten ze maar ergens anders naartoe. De meesten die hier zitten, hebben dat ook niet nodig. Als je het sommigen wel toestaat, brengt dat anderen in de pro blemen. Die moeten dan precies onthou den wie er niet en wie er wel geheim zit. Dat kun je niet van ze verlangen". Eén bed vrij Coördinator Floor Buschman: "Een zakelijke opstelling is nodig". Medewerkster Cokky: "De eigen verantwoordelijkheid staat voor Halverwege deze week zaten er twin tig mensen in het centrum dat een capa citeit van 21 bedden heeft. Buschman: "We houden altijd één bed vrij voor ie mand die 's nachts bij ons aanklopt. Ze ker in deze periode van groot belang. Maar zo'n persoon moet dan wel de vol gende dag weer weg, althans: er moet weer een bed vrij komen". Niet voor iedereen die 's nachts aan de bel hangt, gaat de deur open. Cokky en Bertien schiet het geval van een Duitse vrouw te binnen. "Die stond hier om Het Centrum Onderdak aan de Leidse Rembrandtstraat. (archieffoto) vier uur 's morgens voor de deur. Was opgepikt door een Hollandse man. Pas poort kwijt, geld kwijt. Zo iemand moet dan toch maar naar het consulaat. Dat is heel jammer, maar we zitten hier niet voor gestrande toeristen. Al lijkt dat dan voor de buitenwereld heel hard". Die harde, of liever gezegd zakelijke aanpak is kenmerkend voor het Cen trum Onderdak. Buschman beaamt dat direct: "Een zakelijke opstelling is no dig. Anders verlies je het, houd je het niet vol. De cliënten zelf zijn trouwens ook gebaat bij een zakelijke houding. Sommigen hebben een paar dagen rust nodig, maar daarna ga je toch vrij snel weer plannen maken voor de toekomst". Mieke, die de volgende dag dienst heeft, typeert dat treffend als 'jezelf overbodig maken'. De coördinator schat dat de opvang in het centrum een ge middelde duur van tien tot elf dagen heeft. Buschman: "Uit enquêtes blijkt ook wel dat de mensen die wat zakelijke sfeer waarderen". Iedereen die het Cen trum Onderdak verlaat, kan op een vra genformulier anoniem zijn klachten, wensen of loftuitingen kwijt. Daaraan wordt door de medewerkers veel waarde gehecht. Buschman: "Je kunt in deze structuur geen medezeggenschap geven. Daar voor zijn mensen hier gewoonweg te kort. Nu kunnen ze toch hun mening kenbaar maken en op grond daarvan zijn er ook wel wat dingetjes veranderd. Bovendien kan er na een paar jaar een zekere routine inslijten. Zoals je ook niet een bepaald pantser tegen heftige din gen moet opbouwen. Dat is gevaarlijk en het is goed als daarop gewezen wordt". Waardering Twintig medewerkers telt het Cen trum Onderdak nu. Behalve Buschman allemaal part-timers, en zowel betaalde als onbetaalde. Cokky (onbetaald): "Heel vervelend. Je doet per slot van re kening allemaal hetzelfde werk. De inzet is even groot". Bertien (onbetaald): "Ik vind het niet zo erg om als vrijwilligster te werken. Ik ben hier om te leren". De gemeente Leiden heeft voor het komend jaar dertig betaalde uren toegezegd. Buschman: "En dat is toch een blijk van waardering". Centrum Onderdak, een particuliere instelling, wordt voor 95 procent gefi nancierd door het rijk en voor de rest door de gemeente. Alle medewerkers hebben een verschillende achtergrond en opleiding om alle groepen die in het centrum komen terzijde te kunnen staan. Cokky en Bertien zijn beiden maatschappelijk werkster en hiervóór in het vrouwenwerk actief geweest. Cok ky: "Als ik iets zeg over vrouwenhulp wordt dat door de anderen aangenomen. Maar ik moet er direct bij zeggen: dat onderscheid vervaagt zo langzamerhand wel". Cokky en Bertien verdelen het werk voor de komende uren tijdens hun A- dienst. De naam van Annemiek valt. Bertien: "Ze ligt maar de hele dag op de bank en zegt dat ze een wereldreis met me wil maken". Cokky: "Ik heb wel moeite met Anne miek. Ik heb het gevoel dat ze zich in deze situatie koestert". Bertien: "Jawel, maar dat komt ook door de welzijnswerkers. Alles is altijd maar voor haar geregeld". Alle gasten zijn ter begeleiding in een groepje van medewerkers verdeeld. Cokky: "Iedereen doet die begeleiding op zijn eigen manier. Sommige mede werkers gaan klaverjassen en praten op die manier wat met de gasten. Ik neem ze liever even apart en ga op een rustig plekje zitten". Nieuw begin Tijdens de B-dienst de volgende dag overlegt ze even met Mirjam die met haar twee kinderen in Centrum Onder dak zit. Miijam, 's nachts op straat gezet en in scheiding, zit er al een paar weken. De tijd begint een beetje te dringen en dus is ze die ochtend naar het vrouwen opvangcentrum Cortona geweest. Daar is in de regel een langer verblijf moge lijk. Cokky heeft haar naar Cortona ge stuurd. "Ook omdat er meer mogelijkhe den voor kinderopvang zijn". Maar voor opname kwamen Mirjam en de kinderen niet in aanmerking, omdat van bedrei ging of ernstige mishandeling geen spra ke is. "Ik heb eigenlijk alleen wat hulp nodig bij de papierwinkel", zegt ze. Mirjam zou het liefst naar een flat in Alphen gaan. Ze is Leidse en wil in een nieuwe plaats een nieuw begin maken. "Niet te ver en niet te dichtbij". Rond de feestdagen staan de ambtelijke molens in Alphen stil en dus zal van dat nieuwe begifï voorlopig geen sprake zijn. Cokky tegen Mirjam: "Nog even over hier. We krijgen nu de kerst en oudjaar. De eerstvolgende teamvergadering is pas 8 januari. Wat er daarna gaat gebeu ren, dat weet ik gewoon niet. Plaatsing in een pension misschien, maar daar doet de Sociale Dienst niet zoveel meer aan. Je kunt er in elk geval van uitgaan dat je niet zomaar met je kids op straat komt te staan". Een hele opluchting voor Mirjam. "Ik was er toch een beetje bang voor". Hans, een zeventienjarige jongen uit Leiden, moest onlangs wèl uit het cen trum vertrekken. Hij maakt deze avond van het bezoekuur gebruik om toch nog even in het centrum te zijn. Die avond 'zal het wel slapen onder de brug wor den', zegt één van de gasten die met hem sympathiseert. Hans is boos op de leiding en vindt dat zijn 'recht op onderdak' geweld wordt aangedaan. Volgens hem wordt er ten onrechte gedacht dat hij destijds een nacht is weggebleven. "Anderen mogen allemaal langer blijven. Die hebben een mooi verhaal dat ze de hele dag op zoek naar kamers zijn geweest. Ik kan dat niet, zo'n verhaal ophangen. Dus ik moet weg. Alleen maar omdat ik een keer niet thuisgekomen zou zijn. Terwijl iedereen (hy wijst naar de gasten) me gezien heeft". Hij zegt de vorige avond nog te vergeefs bij het centrum te hebben aan geklopt en ook zijn vader gunde hem geen bed voor één nacht. Dubieus Mieke noemt het ronduit 'een dubieus verhaal'. Ze roept de weken van Hans' verblijf in herinnering. "Dat verhaal dat hij 's nachts toch is thuisgekomen, dat hebben we geloofd. We gaan er altijd van uit dat mensen de waarheid vertellen. Je moest eens weten wat voor ongelooflijke verhalen we soms geloven. Maar op een gegeven moment moeten we een streep trekken". Die streep werd bij Hans pas getrok ken na een paar weken verlenging van zijn verblijf. Maar nu moet hij de 'conse quenties van zijn eigen laksheid' aan vaarden. Cokky: "Typerend voorbeeld: laatst was-ie hier op bezoek. Die avond had hij ook geen slaapgelegenheid, zei hij. Hij heeft toen de hele tyd zitten schaken. Nou, ik zou in zo'n situatie toch echt de hele tijd in de weer zijn om in godsnaam een kamer te krijgen". Mieke herhaalt de filosofie van het centrum: "De eigen ver antwoordelijkheid staat voorop". Liesbeth is deze week in het centrum gearriveerd. Ze voelt zich bedreigd door haar man en is ook door hem geslagen. Haar dochter is meegekomen naar Cen trum Onderdak. "Die redt zich hier aar dig". Haar zoon wilde per se niet mee en zit bij haar ouders. De wekelijkse team vergadering die 's middags aan de gas ten is gewijd, komt bij haar nogal 'betut telend' over. Ook heeft ze niet altijd zin in de gesprekken met de medewerkers. "Ik voel er weinig voor om met mensen te praten die ik nauwelijks ken. Daar heb ik wel mijn vrienden en familie voor". Maar voor de rest is het Centrum On derdak een uitkomst, vindt ze. "Waar moet je anders naartoe? Naar familie? Daar heb ik geen zin in. Ze vinden het wel raar, hoor. Dat ik hier ga zitten. Je merkt echt dat het nog als een schande wordt ervaren. Vooral mijn ouders vin den het heel vervelend. Nog echt taboe, hè". Dat is precies het beeld waar coördina tor Floor Buschman van af wil. "Een ge broken been is wel maatschappelijk geaccepteerd, maar een geknakt ge voelsleven mag niet". In dat beeld van Centrum Onderdak past volgens hem ook nog 'een of ander vies pandje'. En de frisse nieuwbouw waar graffiti ten strengste verboden is, contrasteert daar mee in alles. Kerstpakket Het is kwart voor elf in de avond. De C-dienst arriveert en het ritueel van overdracht herhaalt zich. De B-dienst vertelt in het kort wat er de afgelopen uren is gebeurd. Eén van de gasten heeft een kerstpakket gekregen. Cokky: "Het zag er echt prachtig uit". Alleen: er zat wel een fles wijn in. Een probleem. Cok ky: "Tja, wat moesten we doen? Eruit halen of niet? We hebben besloten dat niet te doen". Uiteraard onder de strikte voorwaarde dat de fles wyn in het cello faan blijft. Alcohol is ook met Kerstmis taboe in Centrum Onderdak. De namen van de gasten in het Centrum Onderdak zijn om redenen van privacy ver anderd. Dit is de eerste van twee reportages in EXTRA over opvang in Leiden. Volgende week: Riagg, maatschappelijk werk en poli- Gaste in het Centrum Onderdak 'Geheimhouding, dat kan hier niet'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17