'Theaterlandschap moet toch gevarieerd zijn' Sam Bogaerts, regisseur van omstreden Globe-produktie Van Zweden begeleidt piepjong viooltalent 'Globe' niet naar Leiden 'Mevrouw Gauguin' in fraaie toneelbeelden Christo leurt in Berlijn KIJK UIT VRIJDAG 20 DECEMBER 1985 KUNST PAGINA 23 (GPD) - "Het enige wat voor een experimenteel toneelma ker veel publiek teweeg kan brengen, is het modieuze as pect. Dan werken die voor stellingen wel als een soort Paard van Troje. Maar dat is iets waar ik mij altijd heftig tegen verzet. Het gebeurt heel vaak dat mensen die mij ken nen via mijn werk, zeer te leurgesteld zijn wanneer zij mij persoonlijk leren kennen, omdat ik niet aan een mytisch beeld beantwoord. Dat is mij al dikwijls zuur opgebroken en ik denk dat dat ook nu mee speelt in de beslissing die het bestuur van Globe heeft geno- door Frans Doeleman De Belgische regisseur Sam Bo gaerts (1948) maakt dit seizoen deel uit van 'de bende van vier', zoals de huidige artistieke leiding van to neelgroep Globe in Eindhoven wel wordt aangeduid. Drie maanden was het viertal slechts vergund een beleid te formuleren, toen het be stuur onverwacht besloot voor de komende drie seizoenen Ronald Klamer te benoemen tot nieuw ar tistiek directeur. Sam Bogaerts ziet daarin een duidelijke verwijzing naar zijn eerste produktie bij het gezelschap, 'De Hamletmachine/ Egofiel'. In een interview, enkele weken voor de première, zei hij over het stuk: "Het maakt mis schien iets helder, waar je wat mee kunt doen, al was het maar: erken nen dat je 'hypocriet' bent". Met deze erkenning bleken de schouwburgdirecteuren in het zuiden van het land grote moeite te hebben, want ze kwamen in op stand en zagen de voorstelling lie ver niet in hun zalen. Maar hun ar gumenten - bijvoorbeeld dat het stuk vrouw-onterend zou zijn, hoe wel eerder het tegendeel het geval is - vonden geen houvast. Sam: "En dan wat het plots meer alge meen, ging 't over het Globe van vroeger, waar ik niks mee te ma ken heb, of over de publiekscijfers. Tenslotte ben ik er hier gewoon uitgebonjourd. Dus dat is echt een stevige vorm van 'censuur'. Zo er vaar ik het". "Het keurige bestuur van Globe wil dit soort voorstellingen niet meer. Ze hebben 't hier jaren moe ten aankijken met Gerardjan (Ren ders), maar die had een volledig ge zelschap en een publieke opinie Sam Bogaerts: 'Ze hebben me eruit gebonjourd'. (foto GPD» (GPD) - Het rommelt bij Globe. Niet alleen binnen, maar ook buiten het Eind- hovense toneelgezelschap is de beslissing van het bestuur om Ronald Klamer te benoemen tot nieuw artistiek directeur niet overal in goede aarde gevallen. Een inderhaast opgericht Kommittee Vrienden van Globe is begonnen met het verspreiden van brieven onder de theaterbezoekers, waarin de vrees wordt uitgesproken dat de koers die het bestuur thans heeft uitgezet, zal inhouden dat de in de loop der jaren opgebouwde identiteit van Globe verloren gaat en het zuiden van het land in de toekomst verstoken blijft van interessante voor stellingen. De toeschouwers die deze vrees delen kunnen dat kenbaar maken door hun handtekening te zetten onder een aan het bestuur van Globe gerichte brief. Een van de grieven is dat de huidige artistieke leiding - Paul De Bruyne, Theu Boermans, Sam Bogaerts en Kees Hulst - nauwelijks de tijd heeft gehad om een eigen gezicht te tonen. Er zijn tot nu toe drie voorstellingen uitge bracht: 'De toneelmaker' door Theu Boermans, een door Kees Hulst vormgege ven 'Njoe', waarin naar een balans wordt gezocht tussen emotionaliteit en ab surditeit en 'De Hamletmachine/Egofiel', waarmee Sam Bogaerts de kijkers tot nadenken probeert aan te zetten door onder meer een striptease-danseres en de ideeën van Karl Marx op één lijn te stellen, namelijk die van de illusie. Sam Bogaerts meent dat zijn voorstelling aanleiding vormde voor het be stuur om, mede na protesten van zuidelijke theaterdirecteuren, veranderingen in de artistieke leiding aan te brengen. achter zich, dus daar konden ze niks aan doen. De huidige artistie ke leiding was bewust verdeeld, vanaf het begin, met de bedoeling dat er zich van de vier een of twee zouden profileren. Het was een overgangsjaar, ieder kon via een bepaald project zijn visie praktisch presenteren. Daaruit had het be stuur moeten kiezen, temeer daar er geen sprake was van een artis tiek vacuum, al wordt dat nu wel zo voorgesteld". "Kees Hulst en ik hadden een plan wat op lange termijn heel goed had kunnen werken. Maar dat hoor je niet en dan is het niet mijn manier om emotioneel aan dat soort achteraf-discussies deel te nemen. Het is als met een sterf geval, je kan maanden of jaren treuren en je leven er ongelukkig door maken, maar er zijn feiten die je niet terug kan draaien. Dus snel mogelijk accepteren en verder afgebroken". "Het bestuur heeft nooit i gevraagd wat de individuele plan nen zijn. De keuze had dan ge maakt moeten worden door het ge zelschap, het bestuur en de zakelij ke leiding. Alleen die stap is over geslagen. Er zijn meer dingen die niet bekend zijn, zoals over het toe komstige Globe: de tendens is dat het gewoon een provinciale toneel groep wordt met niet al te moeilij ke, populaire voorstellingen. Een soort ad-hocwerkplaats, want ik vermoed dat er van de huidige spe lers weinig zullen blijven. Het be langrijkste wat dit seizoen begon nen was, is de opbouw van een ge zelschap dat hecht aan elkaar be gon te sluiten, na drie maanden al, wat heel snel is. Mensen die bereid zijn er heel veel energie in te ste ken, meer dan professionele ener gie, want daarmee alleen maak je geen bijzonder theater. Dat is nu leven, al zijn heel veel inspannin gen echt voor niks geweest. Ook de zingeving van heel dit jaar is nu weggevallen en daar heb ik het wel moeilijk mee". ROTTERDAM (ANP) - Jaap van Zweden, vermaard violist en concert meester van het Concertgebouworkest, gaat piepjong viooltalent oplei den. Het Rotterdams conservatorium heeft hem uitgenodigd leiding te geven aan een cursus die speciaal .:s gericht op hoogbegaafde kinderen vanaf negen jaar. De leerlingen die tot deze opleiding weten door te drin gen, krijgen een algemene vooropleiding, die hen op de best mogelijke manier klaarstoomt voor het 'volwassen' conservatorium. Volgens directeur J. Floore van het Rotterdams conservatorium gaat het hier om een initiatief dat uniek is in Nederland. „We speelden al lang met de gedachte om structureel iets te gaan doen voor uiterst getalenteer de 9-jarigen. Er gaat veel jong viooltalent in dit land onnodig verloren. Jaap van Zweden heeft bij ons in december een meestercursus gegeven, en daarover waren alle partijen zo enthousiast dat we hem de aangewezen persoon vonden om deze taak op zich te nemen." "Subsidies zijn mooi en prettig, maar moeten die gebruikt worden om de tv te imiteren? Of moet daar mee gezocht worden naar belang rijke vernieuwingen of inhoudelij ke dingen die zonder subsidie niet mogelijk zijn? Er is voldoende amusement in Nederland op thea- tergebied, maar dat andere is er niet genoeg. Het theaterlandschap moet gevarieerd zijn en niet een soort eenheidsworst worden. Ik denk dat ik alleen nog toneel zal maken onder de best mogelijke omstandigheden, dus met een goed gezelschap. Maar die zijn moeilijk te vinden, vrees ik, zodat het wel eens zou kunnen zijn dat ik iets anders ga doen. Een boutiekje beginnen of een café of een dan cing. Ik denk dat het toneelklimaat er niet naar is om mensen zoals ik kansen te geven en dat is bewezen. Die kwaliteiten wendde hij ook aan voor de regie van 'De Hamlet machine' van Heiner Muller, waar hij zijn eigen ideeën in verweefde onder de titel 'Egofiel'. "Nee, niet omdat het tekort schoot, maar het vertelde niet genoeg over dingen die mij als kunstarbeider bezig houden. Ik heb mijn eigen evolutie geschetst. Het is niet prettig te be seffen dat je weinig kan bereiken via dit medium. Echt tendensen in de maatschappij veranderen, daar is niet aan te beginnen". "Er is een beeld geschetst dat 'De Hamletmachine' een moeilijk toegankelijke voorstelling is, maar dat geloof ik niet. De ervaringen die je te verwerken krijgt, vormen eigenlijk de voorstelling. Daardoor zijn de reacties ook zo verschillend en dat is voor mij een teken dat de ze voorstelling op z'n plaats komt op dit moment. Bij ons in Vlaande ren heb je nu een golf van geweld, aanslagen, terrorisme en banditis me en ik denk dat dit stuk een vorm van cultureel geweld is, een beeld van deze tijd. En niet alleen geweld, maar ook vernedering en onderdrukking". Sam Bogaerts maakt projecties naar problemen in de samenleving, in de eerste plaats naar Zuid-Afri- ka: "Je kan mensen vernederen en geweld aandoen tot een bepaald moment, maar de reactie van de vernederde partij is vrijwel nooit efficiënt. Pas op lange termijn zal men onder de verdrukking uitko- LEIDEN - De voorstelling van 'De Hamletmachine/Egofiel' door de toneelgroep Globe op vrijdag avond 27 december in de Leidse Schouwburg is afgelast. De afgelasting vindt haar oor zaak in gebrek aan belangstelling van de zijde van het publiek. Er waren volgens de schouwburg tot vandaag slechts zeven kaarten verkocht. men. In deze voorstelling gebeuren dingen die de mensen heel diep ra ken, maar die ze niet willen zien, zoals de behoefte om te domine ren. De cultuur heeft dat in de hand of af en toe niet en dan gebeu ren er de vreselijkste dingen. Alle maal zijn we potentieel in staat tot de grootste smeerlapperij". "Als de Hamletvertolker geen rol meer wil spelen, gaat het over men sen van nu die het heel goed heb ben en misschien vanuit schuldge- boel of sentiment nog wel eens in beweging gebracht kunnen wor den, maar niet tot daden komen. Ik denk niet dat het gevaar bestaat dat vanuit Nederland of Vlaande ren een nieuwe Mei-revolutie (Pa rijs 1968) ontstaat, de behoefte aan vernieuwing of het omdraaien van alle verhoudingen. Zelfs de stencil machines worden niet meer ge bruikt. Alle protest beperkt zich tot de hele kleine persoonlijke din gen". Sam verzet zich ook tegen 'het platte aumusement' van de tv, dat de cultuur van de meerderheid van de mensen vormt. Toch besluit hij de voorstelling met een reeks tv- beelden: "Het is een anti-climax. Je kan niet naar een geweldig ap plaus toe werken, dat wringt. In het stuk wordt gefilosofeerd over een taal zonder woorden, het te kort schieten van woorden, maar ik ben ervan overtuigd, datje moet blijven proberen via taal, via den ken oplossingen te zoeken en niet alleen het lichaam te laten spreken. Want wat er dan gebeurt, hebben we een halve eeuw geleden ge- "Ook nu is er een tendens naar alleen maar amusement en li chaamscultuur. Kijk maar naar het doorbreken van de dans. Niet dat ik daar iets tegen heb, maar ik ben op mijn hoede. Ik heb net de video 'Hitier, eine Karriere' bekëken. Vóór 1938 was zijn impact op de mensen vergelijkbaar met die van Thatcher of Reagan, dat verschilt heel weinig". 'Mevrouw Gauguin' van Helen Coo per door toneelgroep Centrum. Met: Jacqueline Blom, Ingeborg Elzevier, Hugo Haenen, Debbie Korper en Luk van Mello. Regie: Mette Bouhuijs, Decor: Mirjam Grote Gansey. Mu ziek: Arjan Kappers. Gezien op 18 december in Bellevue in Amster dam. Aldaar nog tot 8 februari regel matig te zien en op 27 februari in de Leidse Schouwbrug. AMSTERDAM - "Ik vind het uitstekend als een man een hob by heeft, maar om er zo ver in te gaan is belachelijk". Zo luidt het commentaar van Gauguins schoonmoeder op diens hande len. Ingeborg Elzevier zegt het met een aanstekelijke ironie, waarin het absolute onbegrip voor de allesbeheersende gedre venheid van de kunstenaar feil loos tot uitdrukking komt. Gau guin wenst zich namelijk steeds meer geheel aan de schilder kunst te kunnen wijden; hij ver zaakt zijn familiaire verplichtin gen, zegt zijn baan als effecten makelaar op en laat uiteindelijk zijn vrouw met vijf kinderen in de steek. De in Nederland geboren en getogen actrice Helen Cooper, die al sinds jaren in Engeland woonachtig is, heeft in haar eer ste toneelstuk een beeld willen schetsen van de vrouw van Paul Gauguin. Ten dele is dat gelukt, want Toneelbeeld Gauguin' (foto niet de eigenlijk nogal begripvol le houding van Mette Gauguin maar vooral de innerlijke strijd van haar echtgenoot eist de meeste aandacht op. Via zijn vrouw krijgen de toeschouwers een blik op de wezenlijke en on oplosbare problematiek van de kunstenaar, die in dit geval zijn keuze gemaakt heeft. In Mette Gauguin zien we een vrouw, die de keuze van haar man op zijn minst respecteert en zich als een sterke persoonlijk heid moedig door de moeilijke situatie heen slaat. Van een ont wikkeling is niet echt sprake; ook wordt er geen partij geko zen. Het idee voor dit stuk ligt - zoals zij in interviews verklaart - in Coopers eigen biografie. Dat ze zelf om vergelijkbare redenen door haar man in de steek gela ten is, heeft haar interesse voor Mette's situatie gewekt. Vanuit haar ervaring als actri ce met beeldend theater heeft Helen Cooper in haar hoedanig heid van schrijfster gestreefd naar een stuk met "echte perso nages in een heel visuele omge ving". Daarvoor heeft toneelgroep Centrum een prachtige vorm ge vonden. Op het voortoneel staan enkele meubelstukken om con creet een woonkamer aan te ge ven. Verderop neemt een groot marmeren bassin een domine rende plaats in; daarachter een rechthoekig scherm, waarlangs voortdurend watër stroomt. Wordt er een kind geboren (Mette kreeg vijf kinderen), stroomt er een harde douche- straal in het bassin en worden er doeken uitgespoeld. Of dit veelvuldig gebruik van water diepgaande betekenissen heeft, is hier waarschijnlijk een niet zo belangrijke vraag. Het biedt in elk geval bijzonder mooie beelden, die het verhaal boven een alleen maar vertellend kader uittillen. Je kunt dat te ma ger vinden; maar aan de andere kant - waarom zou de interpreta tiemachine altijd op volle toeren moeten draaien? 'Mevrouw Gau guin' is een visueel aantrekkelijk vormgegeven, inhoudelijk aller minst zwaarwichtige schets over de relatie van twee sterke per soonlijkheden, die niet 'met' en niet 'zonder' elkaar konden le- WIJNAND ZEILSTRA. WEST-BERLIJN (AFP) - De Amerikaans-Bulgaarse kunstenaar Javats- jeff Christo, die dit jaar de Pont-Neuf in Parijs inpakte en nog niet heeft gereageerd op de wens van het Leidse gemeentebestuur om molen De Valk in te pakken, heeft zijn activiteit naar West-Berlijn verlegd. Hij heeft er gisteren pamfletten uitgedeeld waarop hij aandringt op toestemming de Rijksdag 'onder handen te nemen'. Hij wil het vroegere Duitse parlement 'gedurende twee weken in sep tember' voorzien van een glanzend synthetisch dak. De avant-gardekun- stenaar werkt al sinds 1972 aan dit plan. Christo wil het 'eigentijdse kunstwerk' zelf financieren. Hij heeft steun voor zijn plan gekregen van ettelijke Westberlijners, maar bondskanse lier Kohl en de voorzitter van het Westduitse parlement Philip Jenninger (beiden CDU) zijn niet bijster enthousiast. Jenninger vindt dat Christo 'beter de Muur in kan pakken', die over een afstand van 165 km om het westelijk deel van de vroegere hoofdstad van Duitsland gebouwd is. Expositie Fred Hansen hangt zijn schilderijen weer in het Waaggebouw aan de muur. Ze zijn er in de periode van 23 tot en met 29 december te zien. Het gaat om vijftig olieverfschilderijen, die volgens een door de Eerste Leidse Kunststichting uitgegeven persbe richt alle in het afgelopen jaar zijn ge maakt. 'Veel schilderijen in een semi- figuratieve stijl met als inspiratiebron de beweging van het ballet en de spanning van de middeleeuwse strijd', zo laat Hansen via genoemde stichting weten. Als pronkstuk van de expositie moet het schilderij 'Uit de doeken doen' dienen. Fred Hansen beschouwt zich zelf behalve als kunstschilder ook als een zelfstandig ondernemer, die zijn produkten ver spreidt. Vandaar dat aan WD-fractie- voorzitter Ed Nijpels is gevraagd de expositie op zondagmiddag 22 de cember (om 16.00 uur) te openen. De expositie is dagelijks te bezichti gen van 11.00 tot 17.30 uur (op tweede kerstdag van 13.00 tot 17.00 uur). Leiden Museum Boerhaave - Steenstraat, 'Balans van een eeuw', Nederlandse natuurwetenschappen en geneeskun de in de 19e eeuw, t/m 31/12; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, ex positie over de Snellius li-expeditie, t/m 27/4; ma t/m vr van 10-17 uur, zo van 14-17 uur. i de 16e eeuw af tot heden onder de titel 'Het aanzien van de kunstenaar' en Nederlandse stillevens uit de 17e eeuw onder de titel 'Een stuckie stil- leggend goet', t/m 5/1; di t/m za van 10-17 i 113-17 i Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, De Kilenge van Papoea Nieuw-Guinea t.g.v. 10 jaar onafhan kelijkheid, t/m 31/12; di t/m za van 10- 17 uur, zo van 13-17 uur. Demmenie - Lidie Bossen met schil derijen, t/m 23/12; ma t/m vr van 9-18 uur, do tot 21 uur, za van 9-17 uur. De Bange Duivel - Rijndijkstradt, Ni cole Montagne, houtsnedes en gravu res, tot 22/12; do van 13-17 en 20-22 uur, za en zo van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Gerrit van der Ven, schilderijen en tekeningen, t/m 5/1; vr, za en zo van 13.30-17.30 uur. Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg, werk van Eric van der Schalie, tot 18/1. Prentenkabinet - kleurenfoto's van Frans Eradus, t/m 20/12; di t/m vr van 14-17 uur. Galerie Pourquoi Pas - Nieuwe Bees tenmarkt, Hikmet Oz, mozaik sergisi, t/m 31/12; dag. 9-24 uur, zo van 13-24 Galerie van der Vlist - Botermarkt, Susanne Eckart, keramische plastie ken, Rob Clous, kleuretsen, Joop van Ulden, potterie, t/m 31/12; di t/m za Lakgalerie - Arhan Güzelmanie, schil derijen en grafiek bekende kunster- naars in bezit PTT, t/m 8/1; ma t/m vr van 10-22 uur. Art tea House De Oude Rijn - Stille Mare, Josephine Verbiest, schilderij en en gemengde technieken, t/m 31/ 12; ma 12-18 uur, di t/m za van 10-21 uur, zo van 11-21 uur. Waaggebouw - Fred Hansen met figu ratieve en non-figuratieve figuren, 21/ 12 t/m 29/12; dag. 11-18 uur, 25 dec. gesloten. Galerie Le Pigeon - Scheepmakers- steeg 2, wandkleden uit Pakistaans- Kashmir, tot 25/12; woe t/m za van 12- 16.30 uur. Caeciliastraat 18 - expositie kunstena ressen collectief 'Kopgroep', tot half januari, openingstijden op afspraak. Telefoon 413452. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat, penseeltekeningen van Henk de Bruijn, tot 1/1; ma t/m woe en vr van Zaailing - werken van Jan de Kok. Leiderdorp Muzenhof - Gordijnsingel, Ineke Bergh, pentekeningen en Jochen Wüstenfeld, olieverfschilderijen, t/m 8/1; ma t/m vr van 14-18 uur, za van 9.30-12.30 uur. Noordwijkerhout Openbare Bibliotheek - textiel en plastiekjes van Danielle Orelio, 20/12 t/m 17/1, ma, woe, vr van 14-17 en 19- 21 uur, do van 10-12 uur. Wassenaar Galerie Henk de Greef - Schoolstraat, Albert in 't Veld, beeldend kunste naar en dichter, t/m 8/1; di t/m za van 9-17 uur. Auberge de Kieviet - Stoeplaan, kant borduursels van Ena Stok-van Es, t/m 2/1; dag. beh. ma van 9-12 en 15-19 Zoeterwoude JVC Art Gallery - Energieweg, Paul Marcus, schilderijen, Ellen van Loon, beelden, t/m 7/1; ma t/m vr van 9-17 Alphen Galerie Alba - Nicolaas Wijnberg, nieuwe schilderijen en etsen, Fons Bemelmans, groot- en kleinpastiek in brons, t/m 5/1vr, za, zo van 10-20 uur. miek en Giel Langeveld, tekeningen, aquarellen en olieverfschilderijen, tot 22/12; vr van 14-21 uur, za en zo van 12-17 uur. Concerten Klassiek De Leidse Cantorij geeft zondag avond haar traditionele adventscon- cert in de Hooglandse Kerk. Het pro gramma begint met 'Once in Royal David's City' als 'intrada'. Het ver meldt naast Christmas Carols en hyms (in bewerkingen van o.a. David Willcocks) ook Franse kerstliederen, composities van Buxtehude en Prae- torius, Engelse en Nederlandse psal men. Joop Brons begeleidt de koor werken op zowel het grote als het ka binetorgel. Hans Brons jr., baszanger van de cantorij, fungeert als koorlei der. Medewerking verlenen Han Ka- paan, hobo, en Veronica Steinbach, fluit. Het geheel staat onder leiding van de cantor-organist Joop Brons. Het concert wordt besloten met een samenzang van bekende kerstliede- De toegang is gratis, r Het Alma Materkoor geeft zondag middag een kerstconcert in de Lode- wijkskerk. Er zullen werken van Bach, Andriessen, Britten en Da Vit- toria ten gehore worden gebracht. De medewerkenden zijn Michael Hedley (orgel), Jetske Kuipers (fluit) en Mark Zandstra (viool). De leiding berust bij Piet Jasperse. De toegang is gratis, maar er wordt wel een collecte gehou den ter bestrijding van de onkosten. Aanvang 14.30 uur. Het Arnold Schönberg Kamerkoor geeft zondagmiddag een uitvoering in de Taffeh-zaal van het Museum van Oudheden. Het programma vermeldt de vierstemmige Mis van William Byrd. Ook zullen Engelse en Duitse kerstliederen ten gehore worden ge bracht. Het koor wordt geleid door Maarten Michielsen. De toegangs is gratis. Aanvang 14.00 uur. Een kerstconcert door het Delphi Consort en Schola Cantorum, het koor van de Leidse Studentenekkle- sia, staat voor zondagmiddag op de agenda van het Leids Volkshuis. Het Delphi Consort onder leiding van Tijn van Eyk brengt het Concerto Grosso op. 6 nr. 11 A-dur van Handel, het Concert coor clavecimbel op. 13 nr. 2 van J.S. Bach en het Concerto Grosso (het zgn. Weinachtsconcert) van Corelli ten gehore. Schola Canto- rum onder leiding van Wim de Ru en met medewerking van Marinus Pool (piano) zingt liederen van Huub Oos terhuis op muziek van Bernhard Huy- beren Antoine Oomen. Dit kerstcon cert staat in het teken van het lot van de politieke gevangenen in Chili, voor wie de opbrengst bestemd is. De chr. oratoriumvereniging "Exulta- te Deo' geeft in samenwerking met het Rijnlands Chr. Mannenkoor maandagavond een kerstconcert in de Voorschotense sporthal 'De Vliet- horst' onder leiding van Sander van Marion. Behalve bekende kerstliede ren zullen er composities van Bach en Handel ten gehore worden gebracht. Pop De Time Bandits geven vanavond een concert in het LVC. De Nederlandse groep heeft sinds de oprichting in 1982 heel wat hits afgeleverd: 'Live it up', 'I'm specialized in you', 'Listen to the man with the golden voice', Tm only shooting love' en 'Endless Road'. Het gezelschap komt op het podium overigens ruiger uit de hoek dan deze hits doen vermoeden. De mengeling van disco, funk en soul heeft op de nieuwste lp van de Time Bandits, 'Fiction', nog een flinke roek-impuls gekregen. Dat moet tijdens het optre den vanavond in het LVC blijken. Aanvang 23.00 uur. Het LVC kondigt voor morgenavond een western-spektakel aan. Er komt een square-dansgroep, een bluegrass- band uit Rijnsburg (The Clover Blue- grassband) en als bijzondere attractie een mechanische rodeostier, waarop iederen zijn of haar krachten kan be proeven. In de filmzaal zal de Italiaan se westernklassieker 'Once upon a ti me in the West' worden gedraaid. De zaal is tot 3.00 uur open. Leiden Schouwburg za 21, 20.15 uur, Gerrie van der Klei met de première van 'Op doorreis', zo 22,12 en 19 uur, kerstconcert Pool se Nachtegalen. ma 23,20.15 en 22 uur, Seth Gaaikema met 'Het orakel'. Microtheater vr 20, za 21, 20.30 uur, Imperium speelt 'Redlaw' van Charles Dickens. Slotscène uit 'Sleeping Beauty' Diligentia vr 20, za 21, ma 23, woe 25, 20.15 uur. Haagse Comedie met de eerste voor stellingen van 'De Meeuw' van Tsje- chov. zo 22, 11.30 uur. Jaap van Zweden, vioolrecital, aan de piano Ronald Brautigam. woe 25,13.30 uur, George van Renes- se, piano kerstrecital, do 26, 14.30 uur, Daniel Wayenberg, piano kerstrecital. do 26,20.15 uur, Cabaretgroep Purper mt 'Purper vierkant'. Den Haag Koninklijke Schouwburg za 21. zo 22, ma 23, 20.15 uur, Haagse Comedie met de eerste voorstellingen van 'Eind van de wereld' van Arthur Kopit. woe 25, do 26, 14 uur, Haagse Come die met 'De bruiloft van Figaro' van Beaumarchais. Nederlands Congresgebouw vr 20, 20.15 uur, Gastorkest: Concert gebouworkest o.l.v. Bernhard Hai- tink. za 21, 20.15 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Hans Vonk. Appeltheater vanaf 18 december, 18.30 uur, Faust I II, door theatergroep de Appel. Amsterdam Carré do 19 t/m za 5,14 en 20.15 uur, beh. di 24, di 31, do 19, vr 20 aUeen om 20.15 uur, Circus Knie. Concertgebouw woe 25, 14.45 uur, Concertgebouwor kest oJ.v. Bernhard Haitink. do 26, 15 en 20.15 uur, Nederlands Philharmonisch Orkest. Cultureel Centrum Amstelveen vr 20, za 21, 20.15 uur, Willem Nijholt Show. do 26, familiematinee, 15 uur, Scapi- Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 29, beh. ma/di/woe, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, Toneelbloed', met o.a. Ton van Duinhoven. Stadsschouwburg ma 23, di 24. vr 27, za 28,19.30 uur. Het Nationale Ballet met 'Sleeping beau- Rotterdam Ahoy-complex vanaf za 21: 'Kerstland' 11-19 uur, Kerstcircus Ahoy, 14 uur, op 26/12 om 12.30 en 17 uur. De Doelen vr 20, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Kurt Sanderling. za 21, 20.15 uur. zo 22, 14.15 uur. gr. zaal, Kerst-Promenadeconcert door het Rotterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. James Conlon. zo 22, ma 23. gr. zaal. 19 en 21 uur. Rotterdams Volkskerstzang, ma 23, gr. zaal, 20 uur, Kerstconcert m.m.v. Credosingers, Chr. Residentie Mannenkoor, Koor 'Omnia Cum Deo'. Theater Zuidplein vr 20, gr. zaal, 20.15 uur, Werkcentrum Dans met werken van Robert Ben schop. za 21, zo 22,20.15 uur, do 26,14.30 uur. 'U spreekt met uw moordenaar' thril ler met o.a. Kees Brusse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23