'Veel show, geen serieuze muziek' Residentie- Orkest zet meester werken op lp Componist Wijdeveld overleden Rijnlands Mannenkoor sfeervol en creatief Waardevol pianorecital George van Renesse Barokensemble Voorschoten stelt zichzelf hoge eisen Trio Van der Ham: technisch goed, weinig overdracht MAANDAG 16 DECEMBER 1985 KUNST PAGINA 9 'Gin on the Rocks' wint grote popprijs AMSTERDAM (GPD) -In een bomvol Paradiso liep de fi- van drie blazers. De gewaagde ex- nale van de Grote Popprijs van Nederland afgelopen zater- d^tee^neS's^lfèrenT- dag uit op een regelrechte verrassing. Terwijl schamper verden een ^erde plaats op. Brons gejoel en hilariteit het gejuich van de fans overstemde, was er voor het Rotterdamse 'I've werd de hardrockformatie Gin On The Rocks uit Venlo tot Got The Bullets', met als belang- winnaar uitgeroepen. Een regelrechte sensatie, omdat het S^apterstemvafF^dS^ kwartet weliswaar voor een vermakelijke show wist te zor- - gen, maar in muzikaal opzicht toch niet serieus te nemen valt. Er breekt de komende maanden een drukke tijd aan voor het vier- tal, dat behalve een 90 centimeter hoge trofee een bedrag van 5000 gulden mee naar huis mocht ne men. Het winnen van de Grote Prijs - georganiseerd door onder meer de VARA, het magazine Oor en de Stichting Popmuziek Neder land - betekent veel optreden, aan dacht in de media en belangstel ling van de kant van platenmaat schappijen. Een voorselectie, negentien re gionale voorronden en twee halve finales waren nodig om 'Gin On The Rocks' en de vijf andere deel nemers aan de eindstrijd te selecte ren uit de ruim 600 gegadigden. Opvallend is dat geen van de tallo ze U2-, Simple Minds- en Cure-imi- taties die de voorronden domineer den de finale hebben gehaald. En hoe belangrijk de factor 'spontani teit' geweest is blijkt wel uit het feit dat drie van de zes finalegroe- pen nauwelijks enkele maanden geleden geformeerd zijn. door Peter Bruyn Enerverend Het was een lange, hete en ener verende avond in Paradiso. Dat de rechtlijnige 'Hey ho, let's go' Ra- mones-imitatie van The Treat uit Den Haag en de brave 'Giroblauw past bij jou'-pop van The Clip te weinig gewicht en gezicht hebben om hoog te scoren was snel duide lijk. De groepen 'Vijf Slag Een Wijd', 'I've Got The Bullets' en 'Ma ny More' staken daar bovenuit en ontliepen elkaar nauwelijks in on miskenbare kwaliteit. Dat maakte deze finale aanzienlijk spannender dan die van vorig jaar, toen de win naar, 'GaGa', nauwelijks bedreigd werd. 'Vijf Slag Een Wijd' toond in mu zikaal opzicht de meeste originali teit. Een rock/funkbasis van ritme sectie en gitaar, aangevuld met de LAREN (ANP) - De componist bigband-, bop- en free jazz-partijen Wolfgang Wijdeveld is in het rosa- spierhuis in Laren overleden. Hij is 75 jaar geworden. Wijdeveld was een veelzijdig mu sicus, die zich in de loop van zijn carrière niet alleen als componist, maar ook als pianist, dirigent, mu ziekpedagoog en muziekrecensent heeft gemanifesteerd. Hij werd ge boren in Den Haag, en studeerde aan het Amsterdams Conservato rium. Als pianist werd hij, behalve so listisch, bekend als begeleider van vele dansgroepen (onder andere het Scapino-ballet, het Ballet der Lage Landen en de balletten van Yvonne Georgi. Tussen 1932 en 1958 componeerde hij een twaalftal balletten. Samen met zijn vader, de beken de architect en graficus H.T.H. Wij develd, maakte Wolfgang Wijde veld in 1962 een tournee langs 15 Amerikaanse universiteiten met le zingen over bouwkunst en muziek. Wijdeveld wijdde zich ook aan de muziekpedagogiek. Spigt. Een hecht en professioneel spelende band met songs in de tra ditie van Bob Seger en Joe Cocker, die de hitparade nauwlijks lijkt te kunnen ontlopen. De ruige en avontuurlijke gitaarrock van bijna- winnaar Many More knipoogt naar de vroegere Birthday Party. Zan geres Beatrice van der Poel gilde, zong, brieste en jodelde, en was een van de krachtigste podiumper soonlijkheden van de avond. Klakkeloos Maar ondertussen was 'Gin On The Rocks' de hond die er stiekem met het been vandoor ging. Gemo delleerd naar het betongeluid van het Californische Van Halen, zet ten de mannen uit Venlo in twintig minuten een complete spektakel show neer, die van 'gimmicks' en grappen aan elkaar hing. Zelfs een bijna klakkeloos van David Lee Roth overgenomen a capella 'shoo- be-doo-wah' cabaret-act met zon nebrillen en strooien hoed ontbrak niet. Verder dan het oog ging de kleurrijke voorstelling echter niet. Natuurlijk, gitarist Gino Taihuttu wist beukende accoordenreeksen en gierende uithalen te produce ren, maar zijn spel hing los in de lucht, omdat het de groep gewoon ontbreekt aan behoorlijke songs. Waaraan 'Gin On The Rocks' de Prijs ook te danken mag hebben, muzikale redenen kunnen het niet H UYGENSPRIJS UITGEREIKT DEN HAAG - Wie in Den Haag langs het Spui komt kan daar een grote bouwbedrijvigheid waar nemen: een enorme bouwput geeft de plaats aan waar in september 1987 het nieuwe onder komen van het Residen tie Orkest en het Neder lands Danstheater zijn deuren voor het publiek zal openen. Rijk en ge meente Den Haag legden met een bedrag van 8 miljoen gulden de finan ciële basis voor dit pro ject, maar een niet on aanzienlijk bedrag moest langs andere wegen bij elkaar gebracht worden. Met veel vindingrijkheid en grote inzet van alle medewerkenden van het Residentie Orkest, wordt dit bedrag langzaam maar zeker bijeenge schraapt; men heeft kans gezien zes miljoen door middel van Bouw-Mee- festivals en andere activi teiten bij elkaar te krij gen, er ontbreekt nog een bedrag van ca. 4 miljoen. In het kader van de Bouw-Mee-acties had on langs de presentatie plaats van een nieuw project: het uitbrengen van een serie grammo foonplaten, waarvan de eerste 11 albums (dubbel lp's) nu zijn verschenen. Men streeft er naar in to taal zo'n zestig verschil lende produkties uit te brengen. In de serie vindt men in de eerste plaats opnamen van klas sieke en romantische componisten: versche nen zijn o.a. van Beetho ven de Eroïca en Pastora le symfonie o.l.v. resp. Hans Vonk en Heinz Wallberg, de vier symfo- nieën van Brahms o.l.v. Alain Lombard, van Bruckner de symfonieën no. vier, zes en zeven o.l.v. Hans Vonk en de 9e o.l.v. Ferdinand "Leitner, de derde symfonie van Mahler o.l.v. Hans Vonk, de Vijfde symfonie van Tsjaikowski en diens bal letmuziek De Notenkra ker en de Ouverture Ro meo et Juliette, de twee Pianoconcerten van Liszt met France Clidat als pianosolist, aange vuld met de Fantaisie Hongroise en de Toten- tanz van dezelfde compo nist. Daarnaast brengt men een serie platen gewijd aan componisten uit de Nederlandse muziekge schiedenis. Deze opna men zijn afkomstig uit de al eerder verschenen cas settes '400 jaar Neder landse Muziek', maar nu bijeen gebracht in be paalde stijlperiodes. Op de plaat Nederlandse ba rok en klassiek vinden we o.a. werken van Hac- quart, van Wassenaar. Bunsk, de Fesch, Fodor en Wilms. De Nederland se Romantiek is verte genwoordigd met van Bree, Verhulst en Zweers, de laat-roman- tiek met Diepenbrock, Wagenaar, Verhey, Rönt gen en van Gilse. Ten slotte bevat de serie een aantal platen gewijd aan een bepaald genre: ver schenen is een selectie van walsen van mozart tot en met Ravel, gediri geerd door Heinz Wall berg. In maart zal een twee de serie van platen ver schijnen met de Tweede en Zesde symfonie van Mahler o.l.v. resp. Hans Vonk en Alain Lombard, de Negende symfonie en het Vioolconcert van Dvorak gespeeld door Zino Vinnikoff, concert meester van het R.O. en de Derde en Vierde'sym fonie van Schubert. Er komt een plaat met sa- lonmuziek, een sprook jesplaat voor kinderen, en een plaat met symfo nische gedichten. De op namen die merendeels in de Nieuwe Kerk aan het Spui gemaakt werden, zijn-geweest. Dat de hardrock mid dels de Grote Prijs eens uit het ver domhoekje gehaald wordt is een uitstekende zaak, maar ook binnen dat genre kon 'Gin On The Rocks' in artistiek opzicht niet overtuigen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de groep even hard gezweet heeft als de andere finalisten. En terwijl in de zaal en achter de cou lissen lacherig of verontwaardigd op de uitslag werd gereageerd, on dergingen de vier dolblije Limbur gers als ware triomfators de huldi ging. Frontman Andrew Elt hield de spuitende reuzenfles champag ne als een superfallus voor zijn kruis. Feilloos werd er in de voor geschreven macho-houdingen voor de camera's geposeerd. Qua show is 'Gin On The Rocks' reeds een professionele top-attractie. Nu nog liedjes schrijven. LEIDEN - De Leidse Margriet de Ru had zaterdagavond alle reden om vrolijk te zijn. Het lot wees haar namelijk aan als de vijftigduizendste bezoeker van het LAK-theater. Op de foto vergelijkt mr. G.J. Jansen, lid van het college van bestuur van de Leidse Universiteit, haar entreebewijs met het per loting verkregen 'vijftigduizend- r'. onder het toeziend oog van wethouder Fred Kuijers. (foto Fred Rohdei OVERLEDEN - De Britse blues- muzikant Ian Stewart, één van de mede-oprichters van de Rolling Stones, is op 47-jarige leeftijd na een hartaanval overleden. Stewart, die door de andere le den van de band de zesde Rolling DEN HAAG - Aan de Haagse publicist Pierre H. Dubois is, zoals in de Stone werd genoemd, was donder- krant van zaterdag al gemeld, de Constantijn Huygensprijs uitgereikt. dag in een Londens ziekenhuis op- De prijs, een bedrag van 9000, werd hem overhandigd door burgemees- genomen. terHavermans {toto anp> zijn van een voortreffelij ke kwaliteit (digitaal) en uitstekend geperst door Polygram. De vormge ving van de hoezen is eenvoudig, alle volgens hetzelfde ontwerp met heldere kleuren uitge voerd. Dit draagt bij tot de herkenbaarheid van de serie. De prijzen zijn zeer gunstig, doordat de orkestmusici en andere medewerkenden afzagen van hun honorarium. Te vens werden de produk- tiekosten van een aantal platen gesponsord door grote bedrijven, die als tegenprestatie de achter kant van de hoes ter be schikking kregen voor een in alle gevallen zeer bescheiden reclame boodschap. Bij elke plaat wordt een aantal Bouw-Mee-ze- gels gesloten. Drie en dertig van deze zegels ge ven recht op een aandeel in de nieuwe Concertzaal zodat men in zekere zin mede-eigenaar wordt. De platen zijn af te halen, en schriftelijk te bestellen bij het kantoor van het R.O. te Den Haag door middel van een bestelfor mulier dat in het gehele land verspreid zal wor den. In de toekomst zul len de platen waarschijn lijk ook in de erkende platenzaken verkrijgbaar zijn. Met dit ambitieuze platenproject bouwt het Residentie-Orkest in dubbele zin aan zijn toe komst: letterlijk door het bijeenbrengen van bouwgelden, maar ook door zich als een uitste kend en veelzijdig orkest te presenteren wil men een breed publiek aan zich binden. MIES ALBARDA Kerstconcert door het Rijnlands Christelijk Mannenkoor o.l.v. San- der van Marion, m.m.v. Helen Ed wards, sopraan Addie de Jong, orgel/ piano/clavecimbel, Marieke Linde man, dwarsfluit, Diana de Vries, harp en Peter le Feber hobo/piano. Declamatie: Léonie Metz. Gehoord op zaterdag 14 december in de Stads gehoorzaal in Leiden. Dit concert wordt hedenavond nogmaals in de Stadsgehoorzaal herhaald. LEIDEN - Niet minder dan een wereldpremière van Addie de Jongs 'Gloria' en werken van o.a. Bach en Handel vormden zater dagavond in de Stadsgehoorzaal de hoofdmoten van een zeer creatief en sfeervol kerstconcert door het Rijnlands Christelijk mannenkoor o.l.v. Sander van Marion, terwijl eigentijdse decla matie en een keur van solisten daar nog een extra dimensie aan toevoegden. Een verrassende ontwikkeling bij een mannenkoor dat in het verleden, ondanks de prima zangkwaliteiten nogal eens op 'zeker' speelde om het gewenste resultaat te bereiken. Het koor dwong zichzelf, dankzij het com ponistenjaar en een jubileumca deau van collega musicus Addie de Jong, dat niet in de la kon blij ven liggen, gladder ijs te_ betre den, met als resultaat een wel licht niet vlekkeloze maar wel bijzonder boeiende en afwisse lende uitvoering. Terwijl de ge lukkige keuze van verfijnde in termezzi door harp, dwarsfluit, clavecimbel en hobo tijdens de toch wat massale koorzang het repertoire een luchtig en even wichtig karakter gaven. Met na me het ragfijne en soepele harp spel van Diana de Vries tijdens het eerste deel van Handels Harpconcert in Bes gr. terts en het pittige samenspel tijdens Berlioz's L'enfance du Christ. Hoewel de sopraan Helen Ed wards met haar gigantische volu me nogal grof en ongecontro leerd wist uit te pakken tijdens het 'Rejoice' uit de Messiah kwam zij toch bijzonder fraai tot haar recht hoog boven het mas sale mannenkoor uit tijdens het gedisciplineerde en breeduit ge zongen Sanctus van Gounod. Het klapstuk na de pauze vormde de première van Addie de Jongs 'Gloria', geïnspireerd op de woorden van het 'Ere zij God'. Volgens dirigent Van Ma rion "een aantrekkelijk maar ra zend lastig koorwerk, waardoor het koor met knikkende kniëen naar werd uitgekeken, terwijl de orgelbeleiding zoveel technische vaarigheden verlangt dat het voorlopig alleen de componist gegeven is dit werk tot een goed einde te brengen". Ondanks deze angsten en pij nen kwam dit 'Gloria' als een schitterend modern getoonzet, puur Hollands kunstwerk te voorschijn, dat ondanks de lasti ge ritmewisselingen in begin- en slotfase bijzonder bezielend, warm en breed gezongen over het voetlicht kwam. En nog was de koek niet op. Ook de pittig gearrangeerde en levendig vertolkte serie Negro spirituals en niet te vergeten de perfecte samenzang 'Ere zij God' vormden een dusdanig fraai sluitstuk dat het maar goed was dat het Rijnlands Mannenkoor altijd nog een toegift in de mouw heeft. ANNEKE VAN VLIET Pianorecital door George van Renes se. Programma: J. Haydn-Sonate in Es gr.t. no. 62; R. Schumann-Kin- derszenen opus 15; P. Tsjaikowski- Chanson triste opus 40 no. 2; S. Rachmaninov-Barcarolle opus 10 no. 3 en Prelude opus 23 no. 6. Ge hoord op 15 december in de Stadsge hoorzaal. LEIDEN - Èen zondagochtend met George van Renesse al pra tend èn spelend aan de piano kan niet meer kapot. Gelukkig heeft K&O ook nu weer deze, niet zo vaak meer optredende, pianist naar Leiden weten te halen. Van Renesse behoort tot een pianis- ten-generatie waarmee we niet meer zo veelvuldig in aanraking komen. Zijn spel is eenvoudig, beschouwend haast, rijk aan kleurschakeringen en met grote aandacht voor het cantabile-spel. Het recital werd geopend met de Es-dur Sonate van Joseph Haydn. Eén van Haydns laatste (of het de allerlaatste was is niet zeker) en mooiste sonates, in En geland gecomponeerd op 62-jari- ge leeftijd. Van Renesse vertelde dat hfj ouder is dan de componist toen, maar dat hij toch zou pro beren dit frisse, sprankelende werk zo ook te vertolken. In het eerste deel lukte dit zeker. Ook het adagio was mooi van stem ming, maar met name in het laat ste deel begon ik een echt helde re toonvorming te missen: de snelle, ratelende, passages klon ken wat te wollig en ook de gees tige spitsvondigheid van dit deel kwam niet volledig-tot zijn recht. Sctiumanns 'Kinderszenen' zijn niet geschreven voor kinde ren; de componist heeft met deze 13 stukjes de 'Traum der eigenen Tage, die nun feme sind' willen terugroepen. In de interpretatie van George van Renesse klonk werkelijk de dierbare herinne ring; juist de rust en de mildheid in zijn spel droegen bij tot een mooie weergave van dit in 1838 ontstane werk. Diezelfde mild heid klonk door in Chanson tris te van Tsjaikowski (in een be werking van de pianist) en in de Barcarolle en de Prelude van Rachmaninov. Van Renesse noemde zelf het woord wee moed, en dit woord dekt de la ding van zijn spel. Het leidde niet tot Russische rondborstigheid, maar wel tot intieme, kleurrijke pianoklanken. In de pauze kreeg iedereen de kans om een geliefd motief uit de muziekliteratuur op te schrijven en in te leveren met de bedoeling dit terug te horen in de improvi satie die George van Renesse aan het eind van het concert ten bes te gaf. De pianist gaf te kennen dat het improviseren hem zeer na aan het hart ligt: "Een heerlijk spel waarin gedachten en vin gers kunnen gaan waar ze wil len". Heel typerend was het aan gehaalde citaat van een Duitse redenaar: "Wanneer ik de mond opén, dan weet ik nog niet wat ik ga zeggen". De improvisatie werd een waar feest der herkenning: er klonken flarden uit Chopins g-klein Bal lade, een impromptu van Schu bert. de laatste Mozart-sonate etc. en dit alles werd doorspekt met enkele kerstliederen èn het motief g-e-g-e-d-es-e. Deze noten waren ingeleverd door de voor vele Leidse muziekliefhebbers bekende Henk Briër, die op het leuke idee was gekomen de naam van George van Renesse in muziek om te zetten (voor alle duidelijkheid: de d is afkomstig van de notennaam re, uit het Ita liaanse solmisatie-systeem en vormt dus de eerste noot van de achternaam van de pianist Wie deze noten zingt of speelt, zal ontdekken dat zelfs al in de naam mooie muziek verborgen ligt. Een recital van George van Re nesse is een waardevolle tegen hanger van de vele concerten waar pianisten hun virtuositeit ten toon spreiden. Hoe vaak komt het echter niet voor dat het 'waarom' van de grote pianistiek even raadselachtig blijft als het 'hoe'. Over dit 'waarom' laat Van Renesse geen twijfel bestaan: een werkelijk vol en zinderend geluid haalt hy misschien niet uit de vleugel, maar dat doet aan zijn zeggingskracht geen af breuk. FRANCIEN HOMMES fat, Richard Mudge, Bach, John Jen kins en William Boyce. Dirigent: Malcolm Hunt-Davies. Gehoord in de Dorpskerk in Voorschoten op 14 december. VOORSCHOTEN - Op de kop af Vijf jaar en twee dagen gelegen gaf het Barokensemble Voor schoten zijn allereerste concert, toen wat overhaast omdat men vóór 1 januari zijn bestaansrecht moest bewijzen om voor subsi die in aanmerking te komen. Za terdag j.l. werd het eerste lus trum gevierd met een zeer goed bezocht concert in de Dorps kerk, dat duidelijk maakte dat men de periode van de toen ge signaleerde kinderziekten defini tief voorbij is. Een klein ensemble zoals dit, met enkele strijkers per stem, stelt enorm hoge eisen aan het samenspel. Waar de partijen zo open liggen, wordt alles veel eer der hoorbaar dan wanneer men speelt in wat wel eens 'de grote strijkerij' genoemd wordt. Veel individuele verschillen moeten dan ook weggewerkt worden om een eenheid in klank te bereiken. Dat geldt voor de streek-ma- nier evenzeer als voor het (liefst spaarzame) gebruik van vibrato, zeker wanneer men zich ten doel stelt zoveel mogelijk overeen komstig de oude uitvoerings praktijk te musiceren. Ook het ogencontact met de dirigent is nog niet in alle gevallen opti maal, zodat sommige inzetten of slotnoten ongelijk zijn. ,De geko- zen werken liggen zeker binnen de capaciteiten van dit ensemble zodat een nauwkeuriger afwer king van deze details beslist mo gelijk moet zijn. In de suite in a van Telemann en het Concerto IX van Georg Muffat werd met veel plezier ge musiceerd waarbij men een le vendig tempo niet uit te weg ging en ook aan bleek te kunnen. Jammer genoeg heeft men de op stelling vanaf het allreerste con cert gehandhaafd: eerste violen met celli en contrabas tegenover de tweede violen, met de alten als schakel tussen beiden. Hier door was in het Concerto grosso van Richard Mudge de solisti sche tweede viool in het nadeel tegenover de solistische eerste viool. Een hoogtepunt was de uitvoe ring van het Concert in d voor clavecimbel en orkest van Bach met Chris Farr als uitnemend so list. Aan de begeleiding was de uiterste zorg besteed zodat het resultaat een goede indicatie was voor wat het ensemble kan berei ken. Aan de Engelse afkomst van de dirigent dankt het Baroken semble een originele keuze van werken uit de rijke Engelse ba rok. Voorbeeld hiervan was de Fantasy van John Jenkins voor strijkers, waarin de aanzet werd gegeven voor een goede homoge ne strijkersklank. Met een Con certo grosso van William Boyce waarin voor de concertmeester een belangrijke rol was wegge legd onderstreepte het Baroken semble hoezeer het zijn plaats in Voorschotens culturele leven verdient. MIES ALBARDA. Concert van het trio Jan Willem van der Ham (altsax) met bassist Jan den Boer en slagwerker Fred van Duyn- hoven, georganiseerd door de Jazz- stichting Hot House en gehoord op zaterdag 14 december in het LAK. LEIDEN - De moeilijk onder te brengen muziek van het trio Van der Ham, bewijst weer eens hoe mode-ongevoelig en persoonsge bonden deze geïmproviseerde muziek is. Het drietal is voortge komen uit het trio van de Rotter damse bassist Ed de Vos, voor wie de bescheiden en zonder de gebruikelijke versterking spe lende Jan den Boer in de plaats is gekomen. De rol van de bas is nu wat beperkter en er is een soort kamerjazz ontstaan. Dat is een gevolg van het ontbreken van zware instrumenten, al kon de altsax soms afschuwelijk hard klinken. Drummer Fred van Duynho- ven beperkte zich in het begin van het concert tot subtiel en zacht slagwerk op trommel of bekken. Pas in het laatste num mer werd de volledige drumset gebruikt. Het was dezelfde op bouw van alle nummers. Ze kwa men traag en tergend op gang en ontwikkelden zich daarna met volle kracht. Het saxspel van Jan Willem van der Ham, die bekendheid kreeg in het Hoketus-project van Louis Andriessen, was kort en krachtig. De stijl kenmerkt zich voor een groot deel door een op eenvolging van korte signalen en fragmenten, waarin de vloeiende beweging slechts wordt gesugge reerd en door de luisteraar moet worden aangevuld. Variatie wordt verkregen door te putten uit een groot arsenaal aan klan ken. Voor een deel waren de frag menten ontleend aan de free jazz. maar deed dan weer erg denken aan de klankkleur van Stan Getz of Paul Desmond. Daarnaast werden ook de serieèle technie ken en beknoptheid van een An ton Webern toegepast. In het al gemeen kan gezegd worden dat het de kunst van het weglaten is, om in een kort tijdsbestek de ideeën en toonvormig van een af gelopen periode samen te vatten. Het waren oude klanken in een nieuw jasje en dat leidde tot veel van hetzelfde, want de afwezig heid van een sterke puls en een breed groepsgeluid gaven een verschil met de oudere jazzvor- -je je zo onbekom merd kan laten meeslepen. Het optreden bestond uit drie korte delen van totaal ruim een uur en dat was gezien het betrek kelijk zware karakter maar goed ook. Het eerste deel liet al direct de kracht van de saxofonist zien met slechts aanvullend bas- en slagwerk. Het tweede deel was feller met een sterke puls en wis selend en steeds versneld tempo. Mooi was een Hoketusachtige altsalto, ontdaan van alle overbo digheden en melodische onher kenbaarheid. Het derde deel van dit wat onwennig concert wa5 wat aardser met een spannend gebruik van stiltes. Het was een technisch goed concert met wei nig overdracht naar het publiek WILLEM WINSEMIUS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 9