'Geen porseleinen Mozart' Violist Johannes Leertouwer: KIJK UIT Exposities Conversatie Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 13 DECEMBER 1985 KUNST PAGINA 21 LEIDEN - In de K&O-Ka- pelzaal heeft maandag avond het eerste van een se rie van drie concerten plaats gewijd aan de viool- en pianosonates van Mo zart. Deze worden uitge voerd door de jonge violist Johannes Leertouwer en zijn vaste begeleider en stu diegenoot Derk Pik aan de piano. Hoewel beiden hun studie aan het Sweelinck Conservatorium nog niet af gesloten hebben zijn zij al geregeld te horen geweest, o.a. in de Kleine Zaal van het Concertgebouw en in de Wigmore Hall in Londen. Johannes Leertouwer studeerde bij Bouw Lemkes. In 1983 won hij de eerste prijs in het Oscar-Back- eoncours èn de BUMA-prijs voor de beste uitvoering van een ver plicht Nederlands hedendaags werk, een sonate van Tristan Keu ris. De prijs aangevuld met een sti pendium van het ministerie van cultuur maakte het mogelijk een jaar in het buitenland te studeren. Zijn keuze viel op Josef Suk in We nen en Praag. De Sonates van Mozart dragen als opschrift: Sonaten für Piano forte mit Begleitung einer Violine, zoals ten tijde van Haydn en Mo zart nog gebruikelijk was in de vroege sonates van deze bundel ligt de nadruk inderdaad op de pia nopartij. Gaandeweg gaat de viool een belangrijker rol spelen en vor men piano en viool gelijkwaardige partners. Mijn eerste vraag betreft dan ook niet hezelf, maar zijn begeleider, Derk Pik. Leertouwer: "Ik ben blij, dat je dat vraagt, want Derk is ten on rechte in de schaduw geraakt. Hij is een studiegenoot, leerling van Jan Wijn en Edith Lateiner, met wie ik zo'n vijfjaar geleden in con tact kwam. Vanaf het eerste ogen blik klikte het tussen ons, we zitten op dezelfde golflengte. Niet dat we het altijd eens zijn wat interpreta tie betreft. Wanneer we van me ning verschillen, is dat juist heel stimulerend - je wordt gedwongen om na te denken over het 'waarom' van je mening, en we komen altijd tot een oplossing. In de Mozart-so- nates zijn viool en piano gelijk waardige partners, die vaak dezelf de woorden in de mond nemen, door Mies Albarda d.w.z. dezelfde thema's spelen. Dat geeft bepaalde problemen bij de interpretatie. Het dynamische be reik van de piano is veel groter dan van mijn viool, daarentegen kan ik op een lange noot een crescendo of decrescendo maken wat de piano weer niet kan. We moeten dus als het ware naar elkaar toe spelen; ik kan bijvoorbeeld door een bepaal de speelwijze suggereren dat de piano wèl een crescendo maakt op die lange noot. Mozart is voor mij in de eerste plaats een vocaal com ponist, zijn grootste kracht ligt in het melodische. Ook in zijn instru mentale muziek hebben de the ma's naar mijn gevoel veen be paald karakter, net als in zijn ope ra's, vrolijk, lieflijk, boosaardig, komisch. Door een bepaalde vin gerzetting te kiezen probeer ik een bepaalde kleur te bereiken, pas send bij dat karakter. Aan een uit- overing op authentieke instrumen ten heb ik geen behoefte, zoals Derk op een hedendaagse vleugel speelt, speel ik op een Italiaanse viool, een Gagliano, die voor mij betaalbaar was dank zij het feit dat er een onecht bovenblad op zit. Overigens een prachtig instru ment, dat flexibel is van toon zodat ik er even goed Bach als Brahms op kan spelen. Ik moet dan mijn klankkleur en toon dus aanpassen aan de stilistische eisen die Bach dan wel Brahms stellen". Amadeus Heb je de film Amadeus gezien, en wat vond je daarvan "Ik heb de film inderdaad ge zien, en ik vond hem heel goed af gezien van de historische onjuis theden er in. Ik geloof alleen niet dat zo'n film de mensen echt dich ter bij Mozart brengt, wel bij de ui terlijke Mozart, die dan met al zijn genialiteit toch maar een heel ge woon mens blijkt te zijn. Er zit na tuurlijk aan zo'n film en aan som mige platen die nu opeens ver schijnen een quasi-artistiekerig commercieel tintje. Daarmee wordt voorbij gegaan aan het we zenlijke, het diepe in Mozarts mu ziek. Van een soort porseleinen, al leen maar verfijnde Mozart moet ik trouwens ook niets hebben, ook dat gaat voorbij aan de tragiek of het dramatische in zijn muziek; soms pak ik dan ook echt flink uit als ik Mozart speel". Webern De serie draagt de naam Mozart- plus; wat moet ik me precies bij die 'plus' voorstellen? "We spelen in deze serie per con cert twee vroege en één late sonate van Mozart. Om een zekere luister moeheid te voorkomen voegen we erbij elk concert een ander werk aan toe, vandaar de 'plus'. Ik vind het belangrijk ook moderne mu ziek te spelen, wanneer ik tenmin ste affiniteit met het werk heb. Voorkeur voor bepaalde compo nisten of stijlperiodes heb ik eigen lijk niet. Maandag spelen we de Vier Stücke op. 7 van Anton We bern, een werk dat slechts vier en een halve minuut in beslag neemt, geschreven volgens de twaalf toonstechniek. Webern wilde met zo min mogelijk noten zoveel mo gelijk zeggen, in een uiterst gecon centreerde vorm. Muziek die als het begint al weer bijna voorbij is. Ik benader dit stuk overigens abso luut niet analytisch, maar gevoel- matig; het zijn schitterende stem mingsstukjes met een heel speciale atmosfeer, uitstekend geschikt om de oren te wassen vóór we de laat ste sonate van die avond spelen". Hoe zie je je toekomst, als po dium-solist, orkestlid, kamermu ziekspeler? "Ik voel me het meest aangetrok ken tot kamermuziek, vooral de combinatie viool en piano. Er is zo'n heerlijke hoeveelheid litera tuur voor, van vroeg tot nu. Een loopbaan als orkestmusicus zie ik niet zo zitten, al schnabbel ik met veel plezier in het Concertgebouw orkest. Alleen maar spelen wat op je lessenaar gezet wordt, de aanwij zingen volgen van een dirigent waar je het misschien helemaal niet mee eens bent - ik ben liever zoals nu een kleine ondernemer die zelf beslissingen neemt. Waar ik wel met veel plezier aan mee werk is het Europees Kamerorkest Per Musica waar ik concertmeester van ben. Het werd opgericht door leden en ex-leden van het Jeugdor kest van de Europese Gemeen schap. Het is een jong orkest dat niet zo vast zit aan werkroosters als gevestigde orkesten. We werken net zo lang aan een stuk tot het goed is. Een echt honorarium is er niet, hoogstens een vergoeding per dag. Het vraagt van de leden die vaak in eigen land een baan bij een orkest hebben een grote inzet. Dank zij K&O-directeur Tjitte We ber hebben we nu een repetitie ruimte gekregen in Leiden, en we zullen hier in de toekomst dus ze ker te horen zijn". Concoursen Hoe denk je over concoursen, sti mulans of noodzakelijk kwaad? "Voor mij is een concours geen echte stimulans om op een bepaald moment beter te spelen; wel stimu lerend is het feit dat je verplicht wordt een repertoire te studeren datje anders misschien niet had le ren kennen, zoals de sonate van Tristan Keuris. Ik speel trouwens alleen maar muziek waar ik affini teit mee heb, waarvan ik de beteke nis achter de noten kan begrijpen. Maar in wezen is een aandachtig luisterend publiek een veel grotere stimulans. Een concours is een middel om je naam bekend te ma ken, maar ze werken vaak door de normen bij de jurering nivellering, of juist extremiteiten in de hand. Een voorbeeld van het laatste vind ik Pierre Volondat. Voor mij was het Backconcours meer een studie project, dat verrassend uitpakte". Opleiding De laatste jaren zijn er opvallend veel uitstekende Nederlandse vio listen naar voren gekomen, Marie ke Blankstijn, Peter Brunt, Isabelle van Keulen, jijzelf. Hoe komt dat volgens jou? "Het opleidingsniveau in Neder land is uitstekend en geenszins minder dan in het buitenland. We hebben hier een aantal uitstekende docenten, en je krijgt hier de tijd en de rust om te ontdekken wat je sterkste kanten zijn en wat je wil. In Londen bijvoorbeeld moet je in een jaar of drie klaar zijn, met veel schnabbelen, wat een geweldige onrust geeft. Heel jong beginnen heeft niet zo'n zin; het lijkt meer op dressuur dan op muziek maken, en het heeft ook weinig daarmee te maken. Ik was acht jaar toen ik be gon, een normale leeftijd dus. Ik heb de pest aan alles wat opge schroefd is, heb gewoon mijn gym nasium afgemaakt en wel heel veel viool gespeeld, maar zonder met een te denken dat ik iets geweldigs was. Jong beginnen leidt daar al gauw toe, je denkt dat je heel wat kan maar muziek vraagt nog heel wat anders. Ik ben blij met die schoolopleiding, niet zo zeer om wat ik daar geleerd heb, maar om dat het me wel geleerd heeft helder te denken, dat brengt een even wicht tussen gevoel en verstand. En zo moetje viool spelen ook be naderen. Is er trouwens iets heerlij kers dan zo'n bundel met sonates van Mozart of Beethoven? Met zo'n rijkdom mag je me gerust voor lan ge tijd in een kamertje opsluiten" Bachkoor Holland LEIDEN - Het Bachkoor Holland geeft niet zaterdagmiddag a.s. in de Pieterskerk een uitvoering van Bachs Weihnachtsoratorium, zo als uit een gisteren in deze kolom men gepubliceerd bericht zou kunnen worden geconcludeerd, maar op zaterdagmiddag 28 de cember. De Leidse kunstenaar Peter Katten- erg exposeert schilderijen, beelden installaties bij galerie Van Kranen donk in Den Haag. Kattenberg woon de na voltooiing van zijn theologies tudie aan de Leidse universiteit enige tijd in New York, waar hij o.m. stu deerde aan de School of Visual Arts. Sinds zijn terugkomst in Nederland exposeerde Kattenberg in Dor- drechts, Helmond en meermalen in Den Haag. De tentoonstelling is te i tot 21 december en daarna van 2 t/m 9 januari bij Van Kranendonk (Westeinde 29). Geopend dinsdag t/m zaterdag van 11 tot 17 uur. Leiden Museum Boerhaave - Steenstraat, 'Balans van een eeuw', Nederlandse natuurwetenschappen en geneeskun de in de 19e eeuw, t/m 31/12; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, ex positie over de Snellius Il-expeditie, t/m 27/4; ma t/m vr van 10-17 uur, zo van 14-17 uur. De Lakenhal - tentoonstellingen zelf portretten en kunstenaarsportretten van de 16e eeuw af tot heden onder de titel 'Het aanzien van de kunstenaar' en Nederlandse stillevens uit de 17e eeuw onder de titel 'Een stuckie stil- leggend goet', t/m 5/1; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, De Kilenge van Papoea Nieuw-Guinea t.g.v. 10 jaar onafhan kelijkheid, t/m 31/12; di t/m za van 10- 17 uur, zo van 13-17 uur. Demmenie - Lidie Bossen met schil derijen, t/m 23/12; ma t/m vr van 9-18 uur, do tot 21 uur, za van 9-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Gerrit van der Ven, schilderijen en tekeningen, t/m 5/1; vr, za en zo van 13.30-17.30 uur. Prentenkabinet - kleurenfoto's Frans Eradus, t/m 20/12; di t/m vi 14-17 uur. Galerie Pourquoi Pas - Nieuwe Bees tenmarkt, Hikmet Oz, mozaik sergisi, t/m 31/12; dag. 9-24 uur, zo van 13-24 De Drie Haringen - Middelstegracht, Gerrit Alberts, etsen, tot 15/1; zo t/m do van 16-1 uur, vr en za van 16-2 uur. Galerie van der Vlist - Botermarkt, Susanne Eckart, keramische plastie ken, Rob Clous, kleuretsen, Joop van Ulden, potterie, t/m 31/12; di t/m za van 10-17 uur. Lakgalerie - Arhan Güzelmanie, schil derijen en grafiek bekende kunster- naars in bezit PTT, t/m 8/1; ma t/m vr van 10-22 uur. Waaggebouw - olieverfschilderijen en tekeningen van Basch, t/m 15/12; di t/m za van 10-18 uur, do ook van 19-21 Peter van Kat- in galerie Van (foto PR» Art tea House De Oude Rijn - Stille Mare, Josephine Verbiest, schilderij en en gemengde technieken, t/m 31/ 12; ma 12-18 uur, di t/m za van 10-21 uur, zo van 11-21 uur. Galerie Le Pigeon - Scheepmakers- steeg 2, wandkleden uit Pakistaans- Kashmir, tot 25/12; woe t/m za van 12- 16.30 uur. Caeciliastraat 18 - expositie kunstena ressen collectief 'Kopgroep', tot half januari, openingstijden öp afspraak. Ars - Pieterskerkgracht 9, 'Academie vrienden exposeren bij Ars', t/m 14/ 12; di, woe, do van 10-12 en 19.30-22 uur, za en zo van 13-16 uur. Openbare Bibliotheek - Nieuwstraat, penseeltekeningen van Henk de Bruijn, tot 1/1; ma t/m woe en vr van 10-17 uur, ma en woe ook van 19-21 uur, do van 10-21 uur, za van 10-13 Leiderdorp Muzenhof - Gordijnsingel, Ineke Bergh, pentekeningen en Jochen Wüstenfeld, olieverfschilderijen, t/m 8/1; ma t/m vr van 14-18 uur, za van 9.30-12.30 uur. Het Oude Raadhuis - Aquarellen Galerie de Pomp - Hermy van Enk- huyzen, schilderijen op hout, Betty de Ruyter, karakterpoppen, Carla Steensma, composities van droog bloemen, t/m 15/12; di 19-21, woe 10- 12 en 14-16 uur, do, za, zo. 14-16 uur. Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congrescentrum Frank Gude, werken in olieverf met als thema beweging in de sport, tot 15/12. Galerie Henk de Greef - Schoolstraat, Albert in 't Veld, beeldend kunste naar en dichter, t/m 8/1; di t/m za van 9-17 uur. Auberge de Kieviet - Stoeplaan, kant- borduursels van Ena Stok-van Es, t/m 2/1; dag. beh. ma van 9-12 en 15-19 JVC Art Gallery Energieweg, Paul Marcus, schilderijen, Ellen van Loon, beelden, t/m 7/1; ma t/m vr van 9-17 Galerie Alba - Nicolaas Wijnberg, nieuwe schilderijen en etsen, Fons Bemelmans, groot- en kleinpastiek in brons, t/m 5/1; vr, za, zo van 10-20 uur. De Zilk De Duinstudio - Ineke Lieshout, kera miek en Giel Langeveld, tekeningen, aquarellen en olieverfschilderijen, tot 22/12; vr van 14-21 uur, za en zo van 12-17 uur. In het kader van de conversatieserie van Stichting Burcht zullen J.P. Gué- pin en Rudi van der Paardt dinsdag avond 17 december met elkaar praten over 'Mythe en poëzie'. Guépin, voor malig lector vergelijkend literatuur wetenschap in Leiden, werkt op het ogenblik aan een boek over Neolatijn se poëzie. Rudi van der Paardt is hoofdmedewerker bij de vakgroep Latijn in Leiden en bestuurslid van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. Aanvang 20.30 uur. De Amsterdamse post-moderne ar chitect Sjoerd Soeters houdt maan dagmiddag 16 december een lezing ii KLASSIEK Het Leiden English Choir geeft van avond een kerstconcert in de Evange- lisch-Lutherse Kerk. Er zal een pro gramma van Christmas carols ten ge hore worden gebracht. Aanvang 20.15 uur. (Een herhaling van dit concert heeft zondagavond plaats in de Ouds- hoornse Kerk in Alphen a.d. Rijn). De Japanse violiste Kaoru Kakudo geeft vanavond samen met de pianist Herman Uhlhorn een recital in de Ka pelzaal van K&O. Van Mozart zal wor den uitgevoerd de Sonate voor piano en viool KV 304, van Brahms de So nate voor viool en piano nr. 3 in d kl.t. opus 108, van Smetana 'De mon pays' en van Fibich Polonaise de concert, pous posth. en Poème opus 41 nr. 4. Kaoru Kakudo debuteerde op 10-jari- ge leeftijd voor de Japanse televisie. Twee jaar later gaf ze haar eerste openbare concert met werken van De Sarasate en Tartini. Ze beeindigde haar studie in Tokio in 1969 mert een uitvoering van het Vioolconcert van Glazoenow. In 1975 behoorde ze tot de prijswinnaars van het Oscar-Back concours. Daarna volgde ze in New York meestercursussen bij Ivan Gala- mian. Het K&O-recital begint om 20.15 uur. Het Rijnlands Chr. Mannenkoor geeft op zaterdagavond en maandagavond onder leiding van Sander van Marion kerstuitvoeringen in de Leidse Stads gehoorzaal. De uit Wales afkomstige ^opraan Helen Edwards verleent aan beide concerten haar medewerking. Er zullen onder vele andere kerstlie deren werken worden uitgevoerd van Bach en Handel. De twee uitvoerin gen beginnen om 20.00 uur. Het Barokensemble Voorschoten geeft morgenavond een lustrumcon cert in de Dorpskerk. Het programma vermeldt de namen van Telemann, Georg Muffat, Richard Mudge, Bach Chris Farr treedt op als solist in het werk van Bach. De leiding berust bij de eigen dirigent, Malcolm Hund-Da- In het kader van de internationale pianistenserie vah K&O is zondag ochtend de Nederlandse pianist George van Renesse aan de beurt om een koffieconcert in de Stadsgehoor zaal te verzorgen. Hij zal Haydns So nate nr. 62 in Es gr.t. Schumanns 'Kinderscenen', Tsjaikowski's 'Chan son triste' en Rachmaninovs Barca rolle en Prelude nr. 6, opus 23 uitvoe ren. George van Renesse zal ook im proviseren op motieven naa'r keuze van de aanwezigen. Het concert be gint om 11.30 uur, maar vanf 11.00 staat de koffie klaar. In de vioolserie 'Mozart-plus' is er maandagavond in de Kapelzaal van K&0 een optreden van de violist Jo hannes Leertouwer en de pianist Derk Pik. Uitgevoerd zullen voeren van Mozart de Sonate in G gr.t. KV 301, de Sonate in A gr.t. KV 305 en de Sonate in Bes gr.t. KV 454. Voorts staan op het programma Vier Stücke, opus 7 van Anton Webern. Johannes Leertouwer wordt als een veelbelo vend viooltalent beschouwd. Van 1980 tot 1984 maakte hij deel uit van EEG-Jeugdorkest onder leiding van Claudio Abbado. Bij het nationale vioolconcours Oscar Back 1983 wer den hem de Elisbeth-Backprijs en de BUMA-prijs toegekend. De aan de Backprijs verbonden studiebeurs be steedt hij aan lessen bij Josef Suk in Wenen en Praag. Het recital van Leer touwer en Pik begint om 20.15 uur. Het orkest 'De Volharding' treedt maandagavond op bij Stichting Burcht. 'De Volharding' bestaat uit twaalf blazers en een pianist en speelt 'geëngageerde' muziek. Het program ma: Balada do amor militante (Amil- car Vasques Dias), Trois Rag Caprices (Darius Milhaud/Willem van Manen). Wist ik (Bob Driessen), Trajecten (Willem van Manen), Doorgedraaid (Cees van Zeeland), Discorsi, discorsi (Nico Schuyt), Spaanse liedjes (Ab Baars, bewerking), Guernica (Paul Dessau/Burkhardt Soil), Afga kookt (Hans Dillo) Lacune (Cees van Zee land), Tango (Igor Stravinsky/Louis Andriessen) en Ragtime (Igor Stra- vinsky/Willem van Manen). Aanvang 21.00 uur. Het Kathedraalkoor van Poznan geeft dinsdagavond op uitnodiging van K&0 in Oegstgeest een kerstconcert in de St. Willibrordkerk. Het voorna melijk uit jongens bestaande koor zal onder leiding van de Poolse dirigent Zdzislaw Bernat en met medewer king van de organiste Julia Smy- kowska kerst- en herdersliederen, voor het grootste deel uit de Poolse muziekliteratuur, ten gehore bren gen. Er zal ook orgelmuziek van Pa- chelbel, Bach en Balbastre worden Bachs Weinachtsoratorium zal dins dagavond door Wassenaar Vocaliter worden uitgevoerd. De uitvoering van de kantates 1,3,5 en 6 heeft plaats in de Dorpskerk van Wassenaar. Als solisten treden op de soprtaan Lisette Emmink, de alt Heieen Resoort, de te nor Jos van der Lans en de bas Lode- wijk Meeuwsen. De begeleiding be rust bij het Randstedelijk Orkest en de organist Tijn van Eijk. Het geheel staat onder leiding van Ad de Groot. Aanvang 20.00 uur. Het St. John's College Choir uit Cam bridge treedt woensdagavond aan in de Leidse Pieterskerk. Het program ma vermeldt muziek vanaf de zestien de eeuw tot heden: werken van Da Palestrina, Byrd, Purcell, Bach, Wood en Williams, adventmotetten, antifo nen en advent- en kerstliederen. Dit 'Engelse' concert begint om 20.15 uur. De violiste Irene den Herder en de pianiste Lanny Kho geven woensdag avond bij K&O het eerste voncert van een Schubert-cyclus. Uitgevoerd zul len worden de Sonatine nr. 1, opus posth. 137, Rondo in A gr.t. en de So nate in Bes gr.t. opus posth. (piano- Irene den Herder, opgeleid door Her man Krebbers. behaalde in 1983 cum laude het solistendiploma.Daarna specialiseerde zy zich in de uitvoe ring van kamermuziek. In 1979 won ze twee prijzen ter gelegenheid van het zevende nationale vioolconcours Oscar Back. De pianiste Lanny Kho behaalde in 1979 het solistendiploma. Daarna Stu deerde ze in Baltimore en meester cursussen volgde ze bij Stanislav Neuhaus in Wenen. Aanvang 20.15 Het gitaarduo Juun Voorhoeve en Erik Otte geeft zondagmiddag in het kader van de serie 'muzikale stromin gen' een recital bij Stichting Burcht. Het duo zal werken vertolken van Jo- livet, Grieg, Rodrigo, Granados e.a. Aanvang 16.00 uur. POP Het LVC staat dit weekeinde in het teken van de Nederlandstalige pop muziek. Vanavond is er een swingfes tijn in de grote zaal en is er een optre den van 'De Raspers', een Voorburg- se band, op zolder. Het zelfgeschre ven repertoire, waarin volgens een persbericht van het LVC romantiek wordt afgewisseld met humor, va rieert van 'ruige rock&roll tot pure pop'. Morgenavond is er een optreden van de Amsterdamse Trockener Kecks. Wat vijf jaar geleden begon als een rommelig punkorkestje is nu een ge smeerd lopende jukebox geworden, meldt het LVC. 'Robuuste pop. er gens tussen The Damned en The Un- The Whisper Mode, een splinternieu we band, treedt morgenavond in Het Kasteel in Alphen a.d. Rijn op. De Arnhemse groep presenteert zich aan het Alphense poppubliek juist nu haar eerste single 'Just a little sleep away' uitkomt. En de eerste lp, 'One step closer', komt begin volgend jaar uit. De toegang is bij gelegenheid van deze eerste kennismaking gratis. Aanvang 21.00 uur. JAZZ Hot House haalt morgenavond weer een nieuwe groep naar het LAK. Het betreft de nieuwe groep rond Jan Wil lem van der Ham (altsaxofoon), het Trio Van der Ham. Het trio bestaat voorts uit Jan den Boer (contrabas) en Fred van Duynhoven (slagwerk). Wat het drietal ten gehore brengt is niet direct op funk gebaseerd maar sluit meer aan op de hedendaagse geïmproviseerde muziek. Aanvang 21.00 uur. Het kwintet van de Leidse bassist Dolf del Prado speelt zondagmiddag bij Jazz on Sunday. Met Jan Huydts op piano, Henk Rijnberg op slagwerk. Del Prado zelf op bas, Herry Verbeke op tenorsax en Gé Titulaer als voca list. Plaats van samenkomst: bowlin grestaurant Hans Menken aan de Boshuizerlaan. Aanvang 15.15 uur. Schouwburg vr 13, za 14, 20.15 uur. musical 'Mada me Arthur' van Jos Brink en Frank Sanders. di 17, woe 18, do 19, 20.15 uur, Leiden English Speaking Theatre met 'Mid summer Night's Dream' LAKtheater vr 13, za 14, 20.30 uur. Werkcentrum Dans met 'Nailed'. Microtheater woe 18, vr 20. 20.30 uur. 'Redlaw' van Charles Dickens gespeeld door Impe- Koninklijke Schouwburg vr 13, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'In wankel evenwicht' van Edward za 14, 20.15 uur. zo 15,14 uur. Publiek- stheater met 'Torquato Tasso' van medie speelt 'Eind van de wereld' i Arthur Kopit. Appeltheater vr 13. woe 18. do 19. 18.30 uur. za 14. zo 15, 17 uur. 'Faust I II' van Goe the. Circustheater vr 13, za 14. 20.15 uur. Nederlands Dans Theater met 'Converge' 'Uccelli' 'Wiegelied', m.m.v. Het Nederlands Balletorkest. Nederlands Congresgebouw vr 13, 20.15 uur, Rotterdams Philhar- monisch Orkest o.l.v. James Conlon. m.m.v. David Golub, piano, zo 14, 20.15 uur, Paco de Lucia, gitaar- kwartet. ma 16, 20.15 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Alein Lombard, m.m.v God fried Hoogeveen, cello, woe 18, 20.15 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Hans Vonk, m.m.v. Chr. Zacha- Diligentia vr 13, 20.15 uur. Cabaret Dubbel Dwars met 'Levend verbrand', za 14, 20.15 uur, 'Op twee vleugels'. Pim Jacobs en Louis van Dijk. van Boch tot Beatles. di 17, 20.15 uur. Prazak Kwartet uit Praag, Schubert concert, do 19, 20.15 uur, try-out Haagse Co medie met 'De Meeuw' van Tsjechov. vr 13. za 14, beh. ma. 20.15 uur, Freek de Jonge in 'De bedevaart', do 19 t/m za 5 jan, 14 en 20.15 uur, 1 di 24. di 31. do 19. vr 20 alleen 20.15 uur, Circus Knie Concertgebouw vr 13, gr. zaal, 20.15 uur. Concertge bouworkest o.l.v. Bernard Haitink, m.m.v. Murray Perahia, piano, za 14,20.15 uur, Koninklijke Zangver eniging Mastreechter Staar o.l.v. Hen- nie Ramaekers, m.m.v. Cristina Deu- tekom, sopraan. zo 15, gr. zaal, 14.15 uur, ma 16, di 17, vr 20, 20.15 uur, Nederlands Philhar- monisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, m.m.v. Daniël Wayenberg, piano, woe 18, do 19, gr. zaal, 20.15 uur, Con certgebouworkest o.l.v. Bernhard Haitink, m.m.v. Viktor Liberman, viool. Cultureel Centrum Amstelveen vr 13, 20.15 uur, Purper Vierkant za 14. 20.15 uur, Riets Gratama en Ge rard Cox 'De grijze plaag', ma 16, 20.15 uur, Conny Stuart en Louis van Dijk. di 17, 20.15 uur, 'Jan Rap en z'n maat' van Yvonne Keuls, do 19, 20.15 uur, Tineke Schouten 'Tiepies Tien'. De Kleine Komedie di 17 t/m za 21, Frisse Jongens 'Anton Huyg komt nooit meer thuis'. Nieuwe De La Mar Theater vr 13, za 14, 20.15 uur, zo 15. 14 uur. 'Kinderen van een mindere God', met o.a. Josine van Dalsum, Jules Hamel. Stadsschouwburg ma 16, 20 uur, zo 15, 14 uur. De Neder landse Operastichting The turn of the screw' van Britten. De Doelen vr 13. ma 16. di 17, gr. zaal, 20 uur, Kerstconcert: Deo Cantemus, o.l.v Arie Pronk. za 14. gr. zaal, 19.30 uur, 'Messiah' van Handel door het Nationaal Philhar- monisch Orkest o.l.v. Joop Schets zo 15, gr. zaal, 14.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon, m.m.v. David Golub, piano, do 19. kl. zaal, 19.30 uur, sprookjes en vertellingen met muziek 'Roodkapje' do 19, gr. zaal, 19.30 uur, Kerstcon cert: Credosingers, Chr. Residentie Mannenkoor. Koor Omnia Cum Deo. Luxortheater vr 13. za 14, zo 15,20.15 uur. 'Verlopen en verlaten', soloshow van Youp van 't Hek. Theater Zuidplein vr 13. za 14, 20.30 uur, 'De Ingeslote- nen van Altona' van Jean Paul Sartre door F act. ma 16, di 17, 20,15 uur, 'Hamletmachi- ne/Egofiel' door Zuidelijk Toneel Tschaikovski, klassiek ballet door het Rumanisches Staal ballet Fantasio.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25