d i m\ s Vermakelijke reis terug naar de toekomst Chuck Norris: actiefilms met een boodschap 'Santa Claus': één bewegende kerstkaart Met vier vuisten misdaad te lijf 'Back to the future': lichtvoetige kwaliteitsfilm Kantoormeisjes doen het dansend VRIJDAG 13 DECEMBER 1985 PAGINA 19 iKKttaBattSMBaaHBa* [iKiiiiiiaifiaiin im iiiiiiiiiiiiiiii »ii« imiiiiiiiiiiii uil a iiiaiaaiiaiiiaiiai -.i a WT1 aaaaaaaaaaaiïaaaK ihs a a 'saiai a uaa fm a i BIOSCOPEN 'Back to the future'; regie: Robert Ze- meckis; hoofdrollen: Michael J. Fox, Christopher Lloyd en Lea Thompson; theater: Lido, Leiden en Euro, Alphen Marty McFly is een zeventienjarige jongen en die middag aangereden door een auto. In het huis van de schuldige automobilist komt Mar ty langzaam weer bij zijn positie ven. In de schemering nadert de gestalte van een vrouw. Hij denkt dat het zijn moeder is en zij denkt dat hij Calvin Klein heet. Zoals een eigentijdse jongeman betaamt, heeft Marty dure merkkleren aan, Calvin Klein is de naam van de ont werper. Maar we zitten in het jaar 1955 toen geluk nog heel gewoon was en eigentijds een vetkuif-achtige bete kenis had. Van Calvin Klein was nog geen sprake, althans: hij maak te in elk geval nog geen kleren met zijn naam er op. Dus: Marty is Mar ty en het meisje dat hem zo verliefd aanstaart, is inderdaad zijn moe der. Ziedaar het uitgangspunt van 'Back to the future', de film waarin een jongen dertig jaar wordt terug geworpen in de tijd om zijn vader en moeder aan elkaar te koppelen. Er is één probleem: moeder heeft meer oog voor zoon dan voor va der. Onder de supervisie van Steven Spielberg heeft Robert Zemeckis tiar een alleraardigste film ge- aakt. Met veel fantasie heeft hij zich gestort op het niet bijster ori gineel gegeven van een reis door de tijd. Eigenlijk net zo aardig als Woody Allen een filmacteur van het doek de werkelijkheid liet bin nenstappen in 'The Purple Rose of Cairo'. Michael Fox speelt in dit geval de ontdekkingsreiziger in een voor hem vreemde wereld. Zijn vriend, uitvinder Emmett Brown, heeft van een De Lorean-auto een tijd machine gemaakt. Zonder het te Fox (links) en Lloyd als de hoofdpersonen uit 'Back to the future': Marty McFly en Emmett Brown. (foto pr) willen keert Marty terug in de tijd. kent Marty al snel zijn aanstaande Wortel' Brown (een schitterende De plaats is dezelfde - Hill Valley - ouders. rol van Christopher Lloyd). Ook en in een jongen en een meisje her- Er is nog een bekende: 'Willy toen al bezig met het idee van een tijdmachine en de enige die Marty in vertrouwen kan nemen. Boven dien de enige die hem weer kan la ten terugkeren naar zijn eigen ge neratie. Hetgeen uiteraard na tal van verwikkelingen ook lukt. Dat een tijdelijke tegenstelling van dertig jaar alle mogelijheden biedt van verwarring en misver stand ligt evenzeer voor de hand. Zemeckis laat ze geen van alle on gebruikt en voegt er bovendien, met veel gevoel voor detail, nog en kele aan toe. Voorbeeld: als Marty in het Hill Valley van '55 arriveert, hangt er reclame voor een film met Ronald Reagan in de hoofdrol. Als hem even later meesmuilend en bij wij ze van test wordt gevraagd wie dan wel president mag zijn in 1985 en het antwoord dus Reagan luidt, maakt dat homerisch gelach los. "En dan is Jane Wyman in 1985 ze ker presidentsvrouw", krijgt Marty ten antwoord (Reagan en Wyman zijn inderdaad een tijdje getrouwd geweest). Nog één: Marty biedt zichzelf aan als vervangend gitarist in de groep die het schoolbal van '55 luister bijzet. Na een rustig num mer waagt hij zich aan 'Johnny B. Goode'. Daar hadden ze in 1955 nog nooit van gehoord. De leider van de groep, Marvin Berry belt di rect zijn neef: "Hé Chuck, je zocht toch een nieuwe sound? Moetje dit eens horen". Dit soort grappen zijn zo hoog opgestapeld dat 'Back to the futu re' gerust twee keer kan worden gezien. Enige voorkennis kan geen kwaad - wie waren en zijn Chuck Berry en Ronald Reagan - maar ook zonder die kennis is 'Back to the future' beslist de moeite waard. Het is een lichtvoetige kwaliteits film geworden waar Spielberg al enige jaren het patent op heeft. En daar hoeft hij niet eens zelf de regie voor te voeren. BART JUNGMANN 'Santa Claus'; regie: Jeannot Szwarc; met: David Huddleston, Dudley Moore en John Lithgow; Luxor, Leiden, Euro, Alphen; alle leeftijden. Een sprookje moet twee kenmer ken hebben: het moet gruwelijke elementen bevatten en tevens moet het mierzoet zijn. 'Santa Claus' heeft beide kenmerken en mag als sprookje dan ook geslaagd worden genoemd. Als film wisse len Anton Pieck-achtige decors el kaar af in één aangesloten bewe gende kerstkaart. Schitterende trucs, opmerkelijke snufjes, en nog een leuk verhaaltje ook, maken dit tot een ouderwetse kerstfilm voor het hele gezin. Kosten noch moeite zijn ge spaard om het sprookje van de goedhartige oom Claus die in de middeleeuwen zijn dorpelingen rij kelijk van cadeaus voorziet, maar in een barre kerstnacht invriest en aan de Noordpool weer tot leven komt, zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Oom Claus en zijn vrouw belan den in die ijzige nacht in het Elfen paleis, waar het (houten) speelgoed wordt aangemaakt. Het is zijn lot om de nieuwe kerstman te worden en hij kwijt zich met verve van de ze taak. Met zijn rendieren vliegt hij op kerstavond de wereld over om alle kinderen een verrassing te bezorgen. Eeuw na eeuw houdt hij dit vol. Tot het hem - in de twintigste eeuw - te bar wordt. Hij zoekt een assistent en vindt die in de vorm van Elf Patch (Dudley Moore), die de degelijke speelgoedproduktie maar niks vindt en op automatise ring wil overgaan. Hij zoekt dan ook zijn heil bij een malafide speel goedgigant (John Lithgow) in New York. Uit de samenwerking tussen de goedbedoelende Elf en de ge menerik ontstaat een explosieve zuurstok die een bedreiging vormt voor de kinderschare in de hele wereld. Dudley Moore (links) en David Huddleston in 'Santa Claus' (foto pr) Maar de kerstman is met zijn ren dieren net op tijd om de ramp af te wenden. De speelgoedfabrikant gaat aan zijn eigen vinding ten on der en is gedoemd eeuwig in de ruimte te blijven rondcirkelen. Patch keert in het gezellige paleisje aan de Noordpool terug, voorgoed genezen van zijn moderniserings- drang. Aan de rand van dit gegeven speelt zich nog een tot tranen toe roerende variant op het kerstver haal van het meisje met de lucifers stokjes af, dus de zakdoeken moe ten wèl bij de hand zijn. Niettemin is 'Santa Claus' ook voor volwassenen te verteren. Al leen al door de prachtig komische gemenerik Lithgow en de inventie ve Moore. Voeg daarbij de speciale effecten van het duo Roy Field en Martin Gutteridge en er ontrolt izich een écht sprookje. ANNEMIEK RUYGROK 'Miami Supercops'; regie: Bruno Cor- bucci; hoofdrollen: Bud Spencer en Te rence Hill; theater: Lido, Leiden en Eu ro, Alphen; alle leeftijden "Het is maar tomatenpuree", zegt Bud Spencer nadat hij samen met maatje Hill zo'n twintig man heeft uitgeschakeld. Dat is eigenlijk wel aardig van het Italiaanse duo dat eens als de 'vier vuisten' door het leven ging. Het geweld is voorna melijk spel, het vuistgevecht is als in een Italiaanse opera en wanneer er geschoten wordt, is het om een plank in beweging te brengen die dan tegen een boosaardig hoofd slaat. Maar zo'n opmerking illustreert tevens de treurige kwaliteit van hun films die om onduidelijke re denen toch een bepaalde populari teit hebben. Terwijl het acteren tel kenmale ver beneden de maat is en het verhaal een diepgang heeft die in een willekeurige aflevering van gelijk naar het zonnige Miami ge- het A-Team wordt overtroffen. trokken om daar als politiemannen In elk geval is er nu genoeg geld de misdaad te bestrijden. Vier om werkelijk in de Verenigde Sta- vuisten blijken daarvoor nog ten, waardoor we verlost zijn van steeds voldoende en dat is een ge- die verbijsterend zwakke nasynch- ruststellende gedachte, ronisatie. Spencer en Hill zijn maar B.J. 'Heavenly Bodies'; regie: Lawrence Dane; hoofdrollen: Cynthia Dale en Richard Rebiere; theater: Trianon. Leiden; alle leeftijden. De erotiek van de aerobics is voer voor filmmakers die zijn aangestoken door het videoclip-virus. Onder de titel 'Heavenly Bodies' doet de Cana dees Lawrence Dane ook een duit in het zakje en citeert daarbij uitge breid Jane Fonda, de pleitbezorgster van de dansgymnastiek. Kantoormeisjes beginnen een eigen instituut en worden dwars gezeten door een concurrerende dansschool. In een uitputtingsmarathon moet de strijd gestreden worden. Opzwepende popmuziek is onlosmakelijk ver bonden met dit genre en wordt hier verzorgd door onder meer Tubes en Bonnie Pointer. HILVERSUM - Films met de on vervalste held Chuck Norris in de hoofdrol vliegen als warme brood jes de bioscopen in. Onlangs ging 'Invasion USA' in première en 'The Delta Force', weer met Norris in de hoofdrol staat eraan te komen. door Hein Kropman De vijfvoudige wereldkampioen karate (in een titelstrijd nog nooit verslagen en alleen gestopt met die vechtsport omdat filmen voor ging) was eventjes in Nederland. Chuck Norris was vanuit Israël, waar hij drie maanden lang aan 'The Delta Force' meewerkte, op terugweg naar de Verenigde Sta ten, maar moest in wat Europese hoofdsteden zijn reis onderbreken om even te vertellen wat hem be zielt om in alleen maar keiharde ac tiefilms te spelen. Chuck Norris heeft zich hele maal aan het filmen gewijd. Eerst als opvolger van de legendarische vechter Bruce Lee. Norris liet in dat soort films zien waarom hij on geslagen karatekampioen is, maar langzaam schoof het vechten met blote handen naar de achtergrond en kwam daar het brute wapenge weld voor in de plaats. Met films als 'Missing in action' stond Norris als een soort Rambo in Vietnam, in 'Invasion USA' neemt Chuck het vrijwel helemaal alleen op tegen horden terroristen, die onder leiding van een KGB- man proberen het leven in de Ver enigde Staten lam te leggen. Chuck Norris werkte ook mee aan het script van 'Invasion USA'. Het verhaal baseerde hij op een kranteartikel waarin melding werd gemaakt van het feit dat er zeker drieduizend terroristen in de Ver enigde Staten rondlopen en wat er zoal kan gebeuren als die terroris ten zich gaan verenigen, is het ver haal voor Norris' nieuwe film. Kick Chuck Norris: "Filmen is voor mij heel erg inspannend, maar ook plezierig. Het leukste is dat ik bijna alle stunts zelf doe. Geen stand in voor mij, alleen in de heel bizarre gevallen, maar verder doe ik alle actiescènes zelf. Dat geeft me echt een kick, voor de rest is filmen vaak vervelend en draait alles om wachten, maar als het om actie draait, sta ik vooraan. Van nature ben ik erg passief, maar net als vroeger toen ik nog aan karate deed, verander ik op slag als ik of de ring of een actie-set betreed". Chuck Norris gelooft dat in zijn films toch iets van een boodschap zit. ,Een film als 'Invasion USA' is een duidelijke vingerwijzing naar de regeringsleiders van democrati sche landen. Zo'n inval van terro risten uit alle hoeken en gaten van de wereld is best denkbaar en daar moet je gewoon rekening mee hou den. Terreur zoals die in de film wordt voorgesteld moet dan ook meteen en zonder onderhandelin gen worden neergeslagen. De men sen in de vrije wereld moeten we ten dat ze beschermd zijn tegen dit soort misdaden, maar ook de rege ringen moeten inzien dat zo'n inva sie tot de realiteit behoort". Met dat idee voor ogen heeft Norris dan ook samen met James Bruner het verhaal voor 'Invasion USA' geschreven. „Toch vind ik dat mijn films te gewelddadig zijn geworden, daarom zou ik graag in een actie-komedie willen spelen. Maar in mijn films grijp ik pas naar mijn wapens als er echt geen ande re mogelijkheid meer is en ik ge bruik die wapens alleen maar om mezelf te verdedigen en mijn aan vallers uit te schakelen". Imago Het zal geen verbazing weken dat Chuck Norris het communis me als het grootste gevaar ziet. „Communisten proberen het vrije Westen te vernietigen en ze zullen niet stoppen voor de hele wereld onder hun regime valt. Daarom ook heb ik met deze film willen la ten zien hoe groot het gevaar van terrorisme is, als dat wordt georga niseerd door de communisten. Maar aan de andere kant zullen we misschien met de communisten sa men moeten werken om wereld- verbreide terreurorganisaties aan te pakken". Maar op de momenten waarop Norris echt op vragen moet ingaan die gaan over zijn persoonlijke vi sie wijkt hij snel uit naar filmerva ringen. Wellicht omdat zijn films zijn zoals hij zelf is. (OP)NIEUW Heavenly Bodies' - Trianon, Leiden. 'Back to the future' - Lido, Leiden en Euro, Alphen. 'Santa Claus' - Luxor, Leiden en Euro. Alphen. 'Miami Supercops' - Lido. Leiden en Euro, Alphen 'The great rock roll swindle' - hu moristisch en boeiend portret van Sex Pistols, City, Katwijk. 'Cheech and Chong still smoking' - Overjarige hippies als komisch duo. City, Katwijk. BLIJVERS 'Kiss of the spiderwoman' - boeien de film waarin homoseksueel en re volutionair tot elkaar veroordeeld zijn. Lido, Leiden. 'Weird Science' - twee jongens tove ren een mooie vrouw uit de compu ter en veroveren de wereld, Lido, Leiden. 'Lifeforce' - ruimtevampiers bedrei gen de mensheid, City, Katwijk. 'Breakfast Club' - aanstekelijke film over vijf jongeren die een dag tot elkaar veroordeeld zijn, Lido, Leiden. SEXFILMS 'Adverteren doet begeren' - Rex, Leiden. 'De erotische nachten van de Zom bies - City, Katwijk. NACHTFILMS 'Heaven's touch' - Rex, Leiden. 'Back to the future' - Euro, Alphen. 'Meisjes, sex en avontuur' - Euro, Alphen. 'Catharina en haar wilde hengsten' - Euro, Alphen. 'Miami Supercops' - Euro, Alphen. DEN HAAG •Weird science' - Asta (463500), al. 'Prizzi's honor' - Asta, 12 jr. 'Santa Claus' - Asta, al. 'Twee smerissen slaan hun slag' - Babyion (471656), al 'St. Elmo's fire' - Babylon, al. 'Plenty' - Babylon, al. 'Invasion U.S.A.' - Cineac (630637), 16 jr. 'American Ninja' - Cineac, 16 jr. 'Return of the living dead' - Cineac, 16 jr. 'Amadeus' - Euro (667066), al. 'The mean season' - Metropole (456756), 16 jr. 'Life of Brian' - Metropole, 12 jr. 'Brewsters millions' - Metropole. al. 'Oberst Redl' - Metropole, 16 jr. 'Back to the future' - Metropole, al. Traffic school' - Odeon (462400), al. 'Gotcha' - Odeon, al. 'Perfect' - Odeon, al. 'Back to the future' - Odeon, al. 'Getting lucky' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Gouden schatjes' - Le Pans, 18 jr. 'Nasty nurses' - Le Paris, 18 jr. Miami supercops' - Passage (460977), al AMSTERDAM 'Twee smerissen slaag hun slag' - Alfa (278806), al. 'The purple rose of Cairo' - Alfa, al. 'La historia oficial' - Alfa, 16 jr. 'St. Elmo's fire' - Alfa. al. 'Oberst Redl' - Alhambra (233192), 16 jr. 'De droom' - Alhambra. al. 'Prizzi's honor' - Bellevue Cinerama (234876/266227), 12 jr 'Weird Science' - Cinerama, al. Plenty' - Calypso (266227/234876), al. 'Santa Claus' - Calypso, al. 'Sens interdits' - Centraal (248933), 18 jr. 'Traffic school' - Cineac (243639), al. 'Pervola' - Cinecenter (236615), al. 'Witness' - Cinecenter, 12 jr. Teorema' - Cinecenter, 16 jr. 'Desperately seeking Susan' - Cine- ;r, al. 'Weird •e' - Cinema (151243), 'Back to the future' - Cinema, al. 'Gotcha' - City (234579), al. 'Back to the future' - City, al. 'Perfect' - City, al. 'Miami Supercobs' -City, al. 'The mean season' - City. 16 jr. 'Amadeus' - City, al. 'Invasion U.S.A.' - City, 16 jr. 'Stevie' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Don't look now' - Studio K (231708), 16 jr 'Erotic radio' - Parisien (248933), 18 jr Return of the living dead' - Rem- brandtpleintheater (223542), 16 jr. 'Miami Supercobs' - Rembrandt- pleintheater, al. 'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr. 'La historia oficial' The Movies, 16 jr. 'Tasio' - The Movies, al. 16 jr. 'Back to the future' - Tuschinski (262633), al. 'Brewsters millions' - Tuschinski, al. 'American Ninja' - Tuschinski. 16 jr. 'Westside story' - Tuschinski, al. 'Year of the dragon' - Tuschinski, 16 jr- 'Life of Brian' - Tuschinski, 12 jr. 'Kiss of the spiderwoman' - De Uit- kyk (237460), 12 jr. TELEVISIE Autant en emporte de vin is de Franse vertaling van 'Gone with the wind* die België Frans in twee delen uitzendt. Zaterdag het eerste deel om 20.00, een dag later op dezelfde tijd deel twee. Als er een verkiezing 'mooiste film aller tijden' is, duikt deze majestueuze film uit 1939 altijd weer op. Clark Gable, Vivien Leigh, Olivia de Havilland speel den er hun beroemdste rollen in. Vier uur duurt dit epos over de Amerikaanse burgeroorlog. Scarlett O' Hara (Vivien Leigh) is als een zuidelijke schoonheid de spil waar het om draait. 'Irezumi', de laatste tijd een hit in de filmhuizen, is komende woensdag te zien op Duitsland 3. Een man is in deze Japanse film uit 1981, zo verliefd op een vrouw dat hij haar lichaam wil laten ta toeëren. Een oude meester wil daarvoor nog één keer zijn kun sten tonen. En wel op een specia le wijze: hij tekent haar lijf ter wijl ze met zijn leerling de liefde bedrijft. 'North Dallas Forty* is een quasi-ernstige film over de ar beidsomstandigheden in het prof-football. Een veteraan heeft in toenemende mate moeite met het harde spel in het American football. Hij probeert los te ko men van de club waar hij speelt, maar dat is minder makkelijk dan hij dacht. Nick Nolte speelt Nick Nolte - te zien in 'North Dallas Forty'. (foto pr) de hoofdrol en de film is vrijdag op België 2 te zien (20.15 uur). Twee opvallende films ook op de Nederlandse tv: morgen avond 'The China syndrome'. Een spannende film over een dreigende ramp in een kerncen trale met Jane Fonda en een voortreffelijke Jack Lemmon in de hoofdrol (Nederland 2, 23.15 uur). Rainer Fassbinder portretteert de jaren vijftig in 'Lola'. Duits land krabbelt langzaam overeind en werkt onder Adenauer druk aan zijn Wirtschaftswunder. De dubbele moraal van de autoritei ten wordt in één van Fassbinders beste films bekritiseerd (22.15 uur, Nederland 2, zondag). FILMHUIZEN LAK-Cinema vertoont dinsdag avond twee komische films. 'A night in Casablanca' van de Marx Brothers (20.00 uur) en Monty Pythons 'The meaning of life' (22.00 uur). Evenals in 'Coco nuts' is Groucho Marx in 'A night..' bedrijfsleider van een ho tel. In een geheime kamer ligt een nazi-schat verborgen. Het hoeft geen betoog dat de film een parodie is op 'Casablanca' met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman. In 'The meaning' tracht het Monty Python-team in een reeks bizarre sketches de zin van het leven te ontdekken. Bij K&O is dinsdagavond de filmklassieker 'Rome open stad' van Roberto Rosselini te zien. Anna Magnani als de jonge Pina, woont samen met haar verloof de. Zij verleent onderdak aan een vriend die door de SS wordt achtervolgd. (20.15 uur) Het Filmhuis LVC vertoont vanavond tot en met zondag avond 'Die Zauberflöte', Berg- manns filmbewerking van Moz- arts gelijknamige opera. (21.15 uur). Woensdag en donderdag avond is hier 'Broadway Danny Rose' van Woody Allen te zien. Allen schittert hierin als mana ger van mislukte artiesten die probeert de aflopende carrière van een nachtclub-zanger op te vijzelen. Mia Farrow is de uit Ma- fia-kringen afkomstige vriendin van de zanger. 'On the Waterfront' van Elia Kazan met Marlon Brando en Rod Steieer draait tot en met Marlon Brando speelt de hoofdrol in 'On the waterfront'. (foto pr) zondagavond in Het Kijkhuis. De film, gebaseerd op ware ge beurtenissen, behandelt de ter reur die vakbondsleiders van de dokwerkers op hun leden uitoe fenen. (20.00 en 22.15 uur). 'Fontamara',' de verfilming door Carlo Lizanni van een maat schappij-kritische roman uit 1933, is maandagavond te zien. (19.30 en 22.15 uur); dinsdag avond volgt 'Reds' van Warren Beaty (20.00 uur) en woensdag avond wordt 'De dame met het hondje' van Yosif Heifitz ver toond. (20.00 en 22.15 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19