'Vrouw is vrijer bed geworden m Huting zou eigenlijk moeten emigreren. Seksuologe Gerda de Bruijn schrijft boek Turkse vrouw heeft zich ontwikkeld DONDERDAG 12 DECEMBER 1985 PAGINA 11 Reportage Maviye Karaman - begiftigd met Harriët Freezerring: De uit Turkije afkomstige Maviye Karaman (36) krijgt morgen de Har riët Freezerring, de jaarlijkse prijs die door het maandblad Opzij wordt uitgereikt aan iemand die zich belangeloos aan de basis inzet voor vrou wen en wier werk een 'bewustmakende en emanciperende invloed' heeft. Maviye was tien jaar geleden een van de oprichtsters van de Turkse vrou wenorganisatie HTKB (Hollanda Turkiye Kadinlar Birligi). Behalve taal- en alfabetiseringscursussen organiseert HTKB ook bijeenkomsten waar Turkse vrouwen kunnen praten over politieke en maatschappelijke zaken. AMSTERDAM (GPD) - Maviye Karaman kwam twaalf jaar gele den met haar man naar Nederland, zij als afgestudeerd taalkundige en hij als maatschappelijk werker. De weinig rooskleurige politieke en economische situatie in Turkije vormde de reden van hun vertrek. In Turkije behoorden ze tot de middenklasse maar in Nederland begonnen ze weer onder aan de ladder. Ze hadden voornamelijk positieve verhalen over Europa ge hoord. Je zou er makkelijk een baan en een huis kunnen vinden. Zelf had Maviye niet zoveel illu sies, maar dat het zo moeilijk zou zijn, had ze niet verwacht. Hun eerste behuizing was niet al 1 te riant: twee kamertjes bij een kennis in Leiden. Na een aantal omzwervingen vonden ze een flat in Amsterdam-Noord, ook niet di rect een van de meest opwekkende plaatsen. Maar ze hebben allebei werk dat ze leuk vinden. Maviye werkt, naast haar activiteiten voor de Turkse vrouwenorganisatie, bij de schooladviesdienst van de ge meente Amsterdam als begeleid ster van Turkse leerkrachten. Haar man is drie dagen per week maat schappelijk werker en zorgt de rest van de tijd voor hun drie kinderen. Aan teruggaan naar Turkije heeft Maviye, ondanks de aanpassings problemen hier, nooit gedacht, om dat de politieke situatie daar niet makkelijk is voor mensen die zich kritisch opstellen. Begin jaren ze ventig, toen ze Turks en - als bij vak - Duits studeerde in Istanboel en Erzurum, maakte ze mee dat scholen werden gesloten, studen ten werden opgepakt en zelfs opge hangen. Vooral tussen 1975 en 1980 gebeurden er in haar land onder het ultra-rechtse regime 'ongeloof lijke dingen', censuur, gevangen neming en martelingen van 'be wuste, actievoerende' mensen. De officiële kranten in Turkije schrijven over haar nu geregeld ne gatief. "Het laatste jaar schrijven ze pure leugens over me. Twee maan den terug stond er iets over myn werk hier in een krant, die alleen in Turkije wordt gedrukt. Je vraagt je af hoe ze aan die informatie ko men. Ik heet daar communist, een die bovendien nog actief is voor vrouwen, dus dubbel bedreigend. Maar je bent in mijn land al com munist als je wilt scheiden of met veel mannen naar bed gaat. De communistische partij is daar, net als de socialistische, verboden en wordt er op een hele simpele en eenzijdige manier afgeschilderd". Toch is er in Turkije sinds 1980 wel het een en ander veranderd. Maviye toont het augustusnummer van het Turkse, links georiënteer de maandblad Nokta. Het omslag verhaal gaat over - seksueel - ge weld tegen vrouwen en is geïllu streerd door een foto van een naak te vrouw die, op haar borsten na, geheel met krantenknipsels is be plakt. Zo'n onderwerp en een paar blote borsten op de voorpagina wa ren tien jaar geleden ondenkbaar. "Er is veel veranderd. Nu is het heel gewoon dat families hun kin deren naar de stad sturen om naar de universiteit te gaan, ook meis jes. Ik merk die verandering ook in mijn werk voor de HTKB. Tien jaar geleden was ik een soort vraag baak voor Turkse vrouwen - ik sprak de taal, ik had gestudeerd en ik kon hun problemen oplossen, dachten ze. Maar ik heb ze samen met anderen geleerd om zelf hun problemen op te lossen. In het be gin van HTKB waren het vooral praktische vragen: hoe kom ik aan een huis, waar moet ik zijn, naar welke school moet ik mijn kinde ren sturen, hoe moet ik dat formu lier invullen. Nu willen ze praten over hun werk, hun arbeidsom standigheden, anti-racisme. Ze vragen zich af: wat kunnen we met de Nederlanders samen doen, wij kunnen ook wel eens iets organise ren. Ze hebben zich ontwikkeld. Ze zijn ook veel meer dan vroeger economisch onafhankelijk, wat voor werk ze ook doen. Veel Turk se vrouwen doen hier ongeschoold werk als schoonmaakster of werk ster - ze hebben trouwens weinig keus - maar ze schamen zich er niet meer zo over als wanneer ze datzelfde werk m Turkije zouden doen. En doordat ze veel meer dan vroeger economisch onafhankelijk zijn, beginnen ze zich af te vragen of het wel zo leuk is dat hun man nen 's avonds in het koffiehuis zit ten en dat zij na hun werk nog eens thuis de boel op kunnen i Maviye Karaman: er is veel veranderd VEGIN ACTIE ZUINIG STOKEN TABEL VOOR DE WEEK VAN 2 DECC. T/M 8 DEC. 1985 WEERSTATION VALKENBURG Normaal verbruik 800 m3 1.000 1.200 1.400 1.600 1.800 2.000 2.200 2.400 2.600 2.800 3.000 3.300 3.600 3.900 4.200 4.500 5.000 5.500 6.000 1094 1206 1317 Ook de Leidse predikant dr. S. Meijers, lid van de hervormde sy node, sluit niet uit, dat synode voorzitter ds. H. Huting (Rotter dam) zich door zijn emoties heeft laten leiden toen hij de mogelijk heid openliet van steun aan des noods gewelddadig verzet tegen het apartheidsbewind in Zuid- Afrika. Meijers gaf zijn reactie gisteren in het IKON-radiopro- gramma 'Oog van de naald'. In dat programma erkende hij, dat apartheid als ketterij moet wor den aangemerkt als ze door een ideologie wordt onderbouwd. Over zijn synodevoorzitter zei dr. Meijers: "Als hij zijn uitspra ken heeft gemeend, zou hij ei genlijk moeten emigreren naar Zuid-Afrika om daar de gevolgen lijfelijk te dragen". Huting - die ook in dit programma voorkwam - reageerde prompt: "Als u mijn taak hier overneemt". "Dat wil ik graag doen", antwoordde Meij ers, er nog aan toevoegend, dat als iemand op goede gronden meent de wapens te moeten op nemen hij dan ook leven en goed moet wagen. Huting is van oordeel dat de si tuatie in Zuid-Afrika kan worden vergeleken met het door de ker ken gesteunde verzet tegen de overweldiger in de Tweede We reldoorlog als alle vreedzame middelen, zoals een algehele boycot, niet het gewenste resul* taat opleveren. Hij was het met dr. Meijers eens, dat de beslis sing bij de Zuidafrikaanse ker ken ligt, maar verschilde weer grondig met hem van mening toen Meijers 'gebed en waar schuwing' als kerkelijke wapens wilde hanteren. Ook ir. J. van der Graaf, secre taris van de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk, heeft zich inmiddels tegenover enkele kranten over de 'kwestie- Huting' uitgelaten. Hij vindt, dat Huting als voorzitter van de sy node moet aftreden als de syno de zich niet schaart achter zijn uitspraak over eventuele kerke lijke steun aan gewapend verzet in Zuid-Afrika. Natuurlijk mag ds. Huting een persoonlijke mening hebben over bevrijding in Zuid-Afrika, maar als hij zo'n vergadering als in Zimbabwe bezoekt kan hij zich niet losmaken van het feit dat hij voorzitter van de synode is. Volgens Van der Graaf is hij daar in die kwaliteit ook heen ge gaan. (Op initiatief van de We reldraad van Kerken werd in Ha rare een conferentie met kerke lijke leiders gehouden over de si tuatie in Zuid-Afrika. Een van de aanbevelingen was een algehele boycot). De secretaris van de Bond vindt de manier waarop ds. Hu ling deze zaak aan de orde heeft gesteld, 'uitermate ondiploma tiek'. De Hervormde Kerk heeft nog nooit openlijk steun betuigd aan de verboden Zuidafrikaanse bevrijdingsbeweging ANC (Afri can National Congress). Wat Van der Graaf van zijn kerk verwacht is: een 'profetisch nee' tegen de onrechtvaardigheid van de apartheid, 'nee' tegen onnodig geweld van de Zuidafrikaanse regering en 'nee' tegen elke vorm van revolutie die haar eigen kin deren verslindt. "De kerk", zei Van der Graaf, "preekt verzoe ning, geen geweld". De vraag waar alles om draait is hoe men de Zuidafrikaanse re gering ziet. Van der Graaf vindt die regering niet onwettig. Ook op grond daarvan zegt hij, dat de kerk gewapend verzet tegen deze overheid niet mag steunen. Hu ting denkt meer in de richting van de zwarte theologen in Zuid- Afrika, die in een document de wettigheid van de regering ont kennen gewapend verzet tegen dit bewind rechtvaardigen. Vrij. De rooms-katholieke bisschoppen van Zuidelijk Afri ka eisen in een gisteren uitgege ven verklaring de onmiddellijke vrijlating van alle politieke ge vangenen. "Alleen langs die weg kan het tot werkelijke vrede in het land komen". "De vrijlating van zwarte leiders in Pieterma- ritzburg is wel een teken van hoop, maar het is niet genoeg". De bisschoppen wijzen erop, dat de nu van hoogverraad vrij gesproken gevangenen een hoge prijs hebben moeten betalen voor het bewijs van hun on schuld. "Het kostte vele maan den opsluiting, verstoring van hun leven en een massa geld". Mooie woorden. De daden van het Vaticaan voor de oecu mene blijven achter bij de mooie woorden. Zo reageerde oud-se cretaris dr. Fiolet van de Raad van Kerken in Nederland op de in Rome gehouden bisschoppen synode. Voor de IKON-radio las Fiolet gisteren nog eens een uitspraak van. de paus voor tijdens diens bezoek aan Nederland. Die was zo: "Met alle mogelijke nadruk wil ik u verzekeren, dat het her stel van de eenheid van de chris tenen een hoge prioriteit heeft in het leven van de Rooms-Katho- heke Kerk", Fiolet gisteren: "Waar zie je dat dan? Er zijn te weinig moedige daden". "Zolang de relatie tus sen de Wereldraad van Kerken en de Rooms-Katholieke Kerk niet beter wordt, gaat het niet goed met de oecumene en heeft Rome zijn mooie woorden niet waargemaakt". Geen sprake van. Er kan geen sprake van zijn, dat in de Rooms-Katholieke Kerk her trouwde mensen ter communie gaan. Kardinaal Joseph Höffner, voorzitter van de Duitse bis schoppenconferentie, zei dat te genover een krant. Op de bis schoppensynode klonken stem men dat dit verbod toch weinig mededogen kent voor menselij ke nood. Het niet toelaten van geschei den en later hertrouwde mensen is geen kerkelijke maatregel of kerkelijke straf, maar een onder deel van de geloofsleer. "De kerk is gebonden aan wat God ge biedt. Dat houdt in, dat een wet tig kerkelijk gesloten huwelijk niet kan worden ontbonden. Als de kerk zich voor de wil van God buigt, is dat niet wettisch of wreed tegenover hertrouwden". Voör tal van priesters en leken zou toelating van hertrouwden tot de communie een zware be lasting van het geweten beteke nen, meent kardinaal Hoffner. Zij zouden dan niet meer weten, wat er in het geloof van de kerk nog voor vast en zeker wordt ge houden. Lezing. Vrijdagavond 8 uur houdt de heer W. J. Ouweneel uit De Bilt in de Lokhorstkerk aan de Pieterskerkstraat in Leiden zijn laatste lezing in de serie 'Zoekt Mij en leeft'. Het gaat nu over de profeet Zefanja (Oude Testament). Hervormde Kerk: beroepen te Zwolle W. Tijink Ommen: be noemd tot secretaris voor educa tie bij de Raad van de Zending N. van Oosterzee Rotterdam; aange nomen de benoeming bij de pro vinciale kerkvergadering Gel derland J. Franken Grave, naar Klooster ter Apel (buitengewone wijkgemeente Kapel) J. Bakker Kolderveen. Gereformeerde Gemeenten: beroepen te Berkenwoude A Bac Bodegraven. ZEIST - Dat mensen nu geva rieerder durven vrijen is volgens dr. Gerda de Bruijn (38) niet al leen toe te schrijven aan de in spanningen van seksuologen. Ook de emancipatie heeft daar- t bijgedragen. Bovendien be schikken mensen nu over meer tijd dan vroeger om over relaties na te denken, wat niet wegneemt dat het nog steeds vaker vrou wen dan mannen zijn die zich met de 'gevoelsmatige' kant be zighouden. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij het gegeven dat lensen nu meer in bed durven i dat vrouwen er gemiddeld ge- omen meer plezier aan beleven. Dat kan wel zo zijn, maar dat be tekent niet dat het vrijen van vandaag de dag vlekkeloos en tot ieders tevredenheid verloopt. Onderzoeker Paul Vennix kwam in 1982 tot de slotsom dat 'bijna de helft van de Nederlandse vrouwen het vrijen met haar man nogal eens (dat wil zeggen soms, vaak of altijd) beleeft als iets dat voor haar eigenlijk niet hoeft'. Bovendien vrijt bijna de helft i de door hem ondervraagde 282 vrouwen tussen de 20 en 55 jaar nogal eens terwijl ze er ei genlijk geen zin in hebben. door Patricia van der Zalm Uit de gegevens van Vennix bleek ook dat mannen bij het vrijen wat meer de nadruk leg gen op het doen terwijl vrouwen het vaker hebben over het voe len. Mannen willen met andere woorden vaak 'meer van hetzelf de', vrouwen willen 'hetzelfde iets 'anders'. Gerda de Bruijn: "Veel mannen zeggen wel dat ze zouden willen dat hun vrouw in bed actiever zou zijn, maar o wee als het gebeurt. Als puntje bij paaltje komt staan veel mannen er tweeslachtig tegenover. Som migen geven ook eerlijk toe dat e ervan in de war raken. Illustra tief is daarbij een onderzoekje van de seksuologen Masters en Sarrel, die een geval beschreven van een uiterst actieve vrouw en een afwachtende man. Wat die vrouw deed - ze trok zijn kleren uit en ging gewoon haar gang, die man raakte beteuterd, voelde zich verward en had na dat voor val tijden geen zin meer in vrijen - werd door de onderzoekers 'misbruik' genoemd. Het enige wat zij had gedaan, was het om keren van de sekserollen. Ik heb het woordje 'man' in de tekst steeds vervangen door 'vrouw'. Vermoedelijk zouden Masters en Sarrel dergelijk gedrag niet als misbruik zien als het 'slachtoffer' een vrouw was in plaats van een man". Traditie In haar boek schrijft De Bruijn: "Hoe pijnlijk het mis schien ook is om onder ogen te zien: de machtsongelijkheid tus sen mannen en vrouwen zoals we die zien in veel pornografie, het geweld dat we bij uitstek ge symboliseerd zien in het ver schijnsel verkrachting, is betrek kelijk gewoon. Het is voor velen een deel van ons alledaags leven, iets wat wij zelf doen en wat we laten gebeuren". "In homoseksuele relaties", zegt Gerda de Bruijn, "kom je tussen de vaste partners wat meer gelijkwaardigheid tegen. In elk geval wordt er doorgaans met meer gevoel gevrijd, uitgebrei der, en praten ze meer met elkaar over wat ze fijn vinden. De ano nieme contacten in het mannelij ke honocircuit buiten beschou wing gelaten. Waar 'm dat in zit? Ze zullen eikaars lichamelijheid beter begrijpen. Een van de bronnen van machtsongelijk heid bij hetero's is namelijk dat man en vrouw zo vaak gericht zijn op eenworden en de vrouw zal, door angst om af te wijken of doordat ze niet goed voor zich zelf durft op te komen, daarbij vaker het onderspit delven. Man- Vrijen met een man, kan dat dan?. Gerda de Bruijn, sinds 1973 werkzaam als pedagoge-seksuologe bij het Nisso in Zeist, vraagt het zich af getuige de gelijkna mige titel van haar pas verschenen boek. Daarin ver tellen vrouwen onder meer over hun liefdesleven. Het boek is het resulaat van jarenlang 'studieus' met het onderwerp vrouwelijke seksualiteit bezig zijn. "Ik had zoveel gegevens opgepikt, dat ik behoefte had ze op te schrijven en er wat meer persoonlijke opinies bij te zetten". Naarmate meer vrouwen zich zijn gaan bekwamen in de seksuologie heeft er een langzame verschuiving plaats gevonden. De exclusieve feiten over de technische kanten, de lichamelijke processen voor en tijdens het orgasme zijn aangevuld met meer gegevens over de verhouding tussen het 'doen' en het 'voelen'. Een voordeel heeft dat zeker opeleverd: men sen vrijen nu in elk geval meer gevarieerd en vrou wen beleven er gmiddeld meer plezier aan dan vroe ger. Niettemin wordt er nog heel wat afgetobd in bed. Seksuologe Gerda de Bruijn: mannen willen nog steeds 'vaker', en vrouwen nog steeds 'anders'. (foto gpd> nen kunnén, vergeleken met vrouwen, ook beter genegenheid en seks loskoppelen. Zij gaan naar de hoeren, terwijl vrouwen nooit veel belangstelling hebben getoond voor mannelijke prosti tutie'*. 'Complot' Zonder uit te gaan van de 'complot-theorie' is toch de sek suologie heel lang een 'mannen wetenschap' geweest. De nadruk heeft daardoor lang gelegen op de technische kant van het vrij en. Er werd meer gefilosofeerd over de vraag waarom vrouwen doorgaans minder vaak dan mannen willen vrijen dan over de vraag waarom mannen in veel gevallen zo weinig 'zacht en warm' zijn in bed. De vrouwelij ke seksualiteit is vanuit het 'mannelijke' standpunt heel lang afgeschilderd als een mysterie: "Als ik. met haar wil vrijen bete kent dat toch dat ik om haar geef? En nu is het weer niet goed. Wat willen die vrouwen toch?". Het Amerikaanse onderzoe kersechtpaar Masters en John son is ook pas geleidelijk aan meer gaan kijken naar de man- vrouwverhoudingen. De Ameri kaanse seksuologe Helen Kaplan heeft dat gebied halverwege de jaren '70 enorm uitgebreid. Ze besteedde veel aandacht aan de invloed van vijandigheid tussen partners op het verlangen naar vrijen. Gerda de Bruijn: "Als je als vrouw de laatste jaren veel dingen hebt opgegeven voor een relatie, als de ander steeds meer gaat domineren en je je daardoor steeds meer gaat aanpassen, ga je je op den duur akelig en beperkt voelen. Een mistig gevoel van verlangen, zonder dat duidelijk wordt hoe dat komt, omdat het zo geleidelijk en sluipend gaat. De zin om te vrijen kan daaraan ten gronde gaan. Kaplans ideeën zijn toen heel positief ontvan gen". Kloof Waardering voor jezelf is een van de voorwaarden voor het vermogen van vrouwen om van seks te genieten, is de strekking van De Bruijns boek. Vrouwen zijn beter geschoold dan vroeger, hebben vaker een baan, soms zelfs een hele leuke, en zijn on der invloed van onder meer de vrouwenemancipatie zelfbewus ter geworden. Maar is er veel ver anderd in bed? Mannen willen nog steeds 'vaker' en vrouv nog steeds 'anders'. De boeken- stroom van Lilian Rubin heeft ook als thema de kloof tussen de seksen. In Zweden werd zelfs ooit een onderzoekje gepresen teerd waaruit zou blijken dat mannen impotent worden t geëmancipeerde vrouwen. Voor de seksuele revolutie was genot voor vrouwen taboe, als zij al iets 'voelden'. Vond ze het vrij en niet fijn, dan sloot zij haar ogen en dacht aan de boodschap penlijst. Of ze genoot 'stiekem' want alles wat niet mag is verlei delijk om toch te doen. Nu 'moe ten' vrouwen van alles en als hun orgasmen niet via de boekjes verlopen raken ze in de war en vragen zij zich af: ben ik wel nor maal. Was vrijen vroeger fijner voor vrouwen? Gerda de Brijn: "E nu meer ruimte en tijd voor lust, voor variatie en vrouwen bele ven er gemiddeld genomen meer plezier aan dan vroeger. Maar je kan ook zeggen: het taboe is i omgekeerd. Vrouwen kunnen net zo geblokkeerd raken door het heilige moeten en hun 'a spreekbaarheid' op seks. Dat blijkt ook wel uit de gegevens van Paul Vennix. Maar er is een tendens dat vrouwen tegenwoor dig in bed minder doen alsof, dat ze dus eerder dan vroeger opko men voor hun eigen wensen en verlangens. Vrouwen zijn zich vrijer gaan gedragen, vrijer tus sen aanhalingstekens. Ze doen meer maar er is ook meer desillu sie over het gebrek aan intimi teit. Dat verlangen van vrouwen naar intimiteit was er altijd al, maar er was geen woord voor. En dan nog is het moeilijk te om schrijven. Je krijgt dan rare din gen als: hij neemt nooit meer bloemen voor me mee. Dan doet hij het een keer en zegt ze: dat doe je alleen omdat je met me naar bed wilt". ('Vrijen met een man, kan dat dan?' van Gerda de Bruijn is een uitgave van Anthos in Baarn. Prijs f 24,50).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11