Jong zijn in Senegal Vuurwerk afsteken een linke zaak De grote bril van Nana Mouskouri Huting heeft zich door emoties laten meeslepen Meidentelefoon kan helpsters gebruiken WOENSDAG 11 DECEMBER 1985 Eindredactie Bert Paauw Telefoon 071 144941, toestel 242 Daouda Diarra bedell in de stra ten van de Senegalese hoofdstad Dakar. Hij is zes jaar. "Ik kom uit Mali, uit de streek Koulikoro. Ik ben hier met mijn oom. Hij lijdt aan lepra en bedelt ook. Daarom kwamen we naar Dakar, alleen maar om te bedelen. Bij ons thuis is er helemaal niets. Dus we moeten een hoop geld hebben om terug te gaan. We hopen thuis een baantje als bediende te vin den". In Dakar zwermen de ont heemde kinderen als vliegen rond bushaltes, stoplichten, en de ingangen van banken en bio scopen. Ze poetsen schoenen, wassen auto's of proberen wat geld bij elkaar te bedelen. Velen zijn wees of in de steek gelaten. Van anderen zijn de ouders te arm om hen te onderhouden. In Senegal worden ze de 'Talibes' genoemd. Seydou Mbodj woonde in Po- dor, in het door droogte geteis terde noorden van Senegal. Zijn ouders leven er nog maar ze ver- kunnen de kinderen maar moei lijk te eten geven. In principe be talen de ouders voor de voeding en het onderwijs. Weinig ouders kunnen echter aan hun verplichtingen voldoen. Bovendien wonen velen van hen trouwden hun zesjarige zoontje toe aan een marabout (leraar van een Koran-school) in Dakar. Restjes "Hij leert me de Koran, maar erg vaak is er geen eten in de school. Dan neem ik een kopje en ga langs de huizen op zoek naar restjes. Op vrijdag ga ik al tijd naar de moskee om te bede len. Het geld dat ik krijg geef ik aan mijn leraar. Ik doe dit nu zes maanden. Ik heb geen idee of ik ooit nog terug zal gaan naar Po- dor", vertelt Seydou. Voor veel ouders die hun kin deren niet te eten kunnen geven lijkt de Koran-school een uitweg. Daar kunnen ze een religieuze opvoeding met een maaltijd combineren. Maar van eten komt vaak niet veel. De zevenjarige wees Ndiaga Ndiaye bezoekt de Koran-school. Hij vertelt: "Mijn ooms hebben mij toevertrouwd aan een Koran leraar in Yeumbeul, maar ik heb niet veel tijd om de Koran te be studeren. Meestal ben ik in Da kar en kruip ik tussen taxi's en personenauto's op zoek naar muntstukken, wat rijst of gierst. Alles wat ik vind breng ik naar mijn leraar in Yeumbeul". Op de straathoeken in de Sene galese hoofdstad kan men klas jes van de Koran-scholen aan treffen. De kinderen zingen ver zen uit het heilige boek. Soms gooien voorbijgangers hen wat kleingeld toe. De marabouts Voor honderden jongeren zal de aanstaande jaarwisseling helaas weer gepaard gaan met minder prettige gebeurtenissen. Vuur werk-ongevallen zijn bij het in luiden van het nieuwe jaar name lijk een vast gegeven. En meestal betreffen de slachtoffers jongens in de leeftijd van 9 tot 16 jaar. Overigens doen de ongevallen zich lang niet alleen bij de jaar wisseling voor. Hoewel in ons land het vuurwerk pas in de laat ste dagen van het jaar mag wor den verkocht en pas in de nacht van Oud op Nieuw mag worden afgestoken, kun je nu al regelma tig de rotjes horen knallen. Vuurwerk afsteken, hoe span nend en leuk misschien ook, is en blijft een linke zaak. Vooral als je niet goed oplet wat je doet. Om iedereen te attenderen op de gevaren van vuurwerk heeft de "...En dankzij dat veel tekorte lontje, heb ik nu eindelijk een hondje!' stichting Consument en Veilig heid een voorlichtingsactie ge start waarin bijgaande affiches een rol spelen. De affiches zijn ontworpen door Janna Pronk van het reclamebureau J.Walter Thompson en laten niets aan dui delijkheid te wensen over. De meest voorkomende ver wondingen na vuurwerk-onge vallen zijn namelijk oogletsels, verbrandingen en open wonden. Die verwondingen zijn- in het verleden nogal eens veroorzaakt door voetzoekers en gillende keukenmeiden, dat zijn projec tielen die een onvoorspelbare baan volgen als je ze hebt aange stoken en weggegooid. Vandaar dat ze dit jaar zijn verboden. Misschien dat daardoor het aantal ongelukken een beetje wordt teruggedrongen, maar er blijven nog genoeg risico's over. Vuurwerk wordt vaak in de hand aangestoken en dan weggegooid. Dat is gevaarlijk omdat nooit precies valt te zeggen wanneer "...Nadat ik die I kanonslag niet meer weg kon smijten, ben J I ik ook maar het vuurwerk zal ontploffen en waar het terecht zal komen. Nog gevaarlijker is het om 'weige raars' opnieuw aan te steken. Vaak is de lont dan al zover opge brand dat het vuurwerk bij op nieuw aansteken onmiddellijk ontploft. En dan de knallen. Op geringe afstand van het oor kan zo'n knal een gehoorbeschadiging veroor zaken. Vooral voor huisdieren, met hun veel gevoeliger gehoorapparaat dan de mens, is al dat geknal een angstige aange- legenheid. Kortom, als je het nieuwe jaar per se knallend tegemoet wil, doe het dan een beetje voorzich tig. En wees zeker niet zo dom om zelf met vuurwerk te gaan ex perimenteren. Als je met bepaal de vragen of klachten zit met be trekking tot vuurwerk dan kun je gratis bellen naar de advies- en klachtenlijn van de stichting Consument en Veiligheid, tele foon 06-0220220. "...Toen Joop me dat bosje rotjes gaf was ik inéén i klap van m'n vuistjes af" honderden kilometers van de school vandaan. De inkomsten van de Koran-scholen staan in geen verhouding tot de uitgaven. De prijs van voedsel stijgt met de dag. De talibes vallen onder antwoordelijkheid van het mi nisterie van sociale zaken. Opvangkamp Kkankou Coulibaly, de direc teur-generaal van het ministerie, vertelt: "Enkele jaren geleden werd de situatie van de kinderen bijzonder kritiek. Het was nood zakelijk om de talibes van de straat te halen in Dakar. Ze wer den naar een opvangkamp in Thiaroye gebracht. Maar dit werkte niet, er was te weinig geld". Vorig jaar trok het ministerie 320.000 gulden uit om het pro bleem aan te pakken. Maar dit jaar is er nog maar ongeveer 200.000 gulden beschikbaar, al dus de hoge ambtenaar. Het geld wordt vooral gestoken in op vangcentra. Vorig jaar waren het er 58, en dit jaar is het aantal ge stegen tot 105. De centra zijn ei genlijk gesubsidieerde Koran scholen, met een marabout aan het hoofd. Maar ook hier zijn geldproble men. Thierno Ba, die een vangcentrum in Dakar leidt, i telt dat hij de eindjes lang niet aan elkaar kan knopen. "Ik kan niet veel anders dan de kinderen de straat op sturen om te bedelen voor hun kostje", zegt de mar- bout. (IPS) In de Top-40 van deze week strij den onder meer Elton John, Queen, Nana Mouskouri en Tina Turner om de hoogste plaatsen. Elton John voert de lijst aan met zijn 'Nikita'. 'Sun City' van Ar tists united against Apartheid (AuaA), zeg maar Little Steven en zijn uit louter sterren bestaan de aanhang, zette zijn opmars naar de hoogste regionen voort en steeg van tien naar vijf. Bijna niemand, ook de praat grage Hilversumse platendraai- ers niet, heeft het over de andere, principiële strijd die voornoem de artiesten strijden in de hitpa rades. Toch kent iedereen de clip, met niets aan duidelijkheid over latende beelden, die 'Sun City' omlijst. En weet ook iedereen dat Dylan, Reed, Benatar, Jack son Browne, Springsteen en ga zo maar door, hierin verklaren nooit te zullen optreden in Sun City, een soort, op aparheid- heidsleest geschoeid Las Vegas in het Zuidafrikaanse Bophuts- hatswana waar gokken, sex en buitensporige luxe de voornaam ste ingrediënten zijn. Wat velen echter niet weten - en dat is dan tevens de verkla ring voor de onwetendheid over de principiële strijd die wordt ge streden - is dat Elton John, Queen, Nana Mouskouri en Tina Turner al hun principes, voor zover die op dit punt aanwezig waren, al lang overboord hebben gezet en stuk voor stuk voor astronomische gages (Elton John bij voorbeeld voor een half miljoen rand, wat neer komt op een miljoen gulden) hebben op getreden in de zogeheten Super bowl van Sun City. Op 'Sun City' •doen tientallen artiesten mee, de meesten maar een tekstregeltje lang, maar door al de Sun City- gangers is geen enkele bijdrage geleverd. Maakt dit van Elton John en al die anderen nu gewetenloze rot- artiesten van wie de platen van zes hoog naar beneden moeten worden geslingerd? Nee, natuur lijk niet. Toch zegt een en ander wel iets over de mate waarin popmuzikanten werkelijk me nen wat ze zeggen. Van Springsteen bij voorbeeld is bekend dat hij het niet alleen bij woorden laat. Maar bij de hui dige hit 'One vision' van Queen, dat sinds Live Aid bezeten is ge raakt van het fenomeen protest song, zal toch menige wenk brauw zich fronsen. In dit num mer presenteren de groepsleden zich als de wereldverbeteraars optima forma. Het moet afgelo pen zijn met de problemen van de Derde Wereld. Dat hele begrip al, Freddy Mercury wil er niets van weten, we leven toch alle maal in één wereld en we moeten er hier het beste van maken. KITS stelt Freddy voor zijn in Afrika verdiende geld over te maken naar de Derde Wereld. Maar wat voor Queen geldt, geldt ook voor Nana Mouskouri. Duizenden mensen grijpen tegen kerst naar haar platen. 'Only lo ve', zingt de bebrilde zangeres. Goudeerlijke Nana, met be schaafd amusement waaraan niemand zich een buil kan val len. In Superbowl gold voor haar toch echter 'Only money'. Nana, ze heeft nog wel zo'n grote bril. Daardoor had ze toch gemakke lijk kunnen zien dat er van alles mis is met Sun City? WIM KOEVOET Pitou. Zo luidt de naam van de knuffelhond van stof die langza merhand een grote populariteit begint te krijgen. In Amerika, Ca nada, Frankrijk en Engeland zijn er inmiddels al ongeveer ander half miljoen exemplaren over de toonbank gegaan terwijl de ver koop in Nederland ook aardig begint te lopen. Het blijkt dat niet alleen kinderen, maar ook jongeren en ouderen interesse hebben voor de honden die van de ontwerper allemaal een eigen gezicht hebben meegekregen. Piiou is niet zomaar een speelgoeddier. Hij is speciaal ontwor pen om een bijdrage te leveren aan de bestrijding van dierenleed. Van elke verkochte Pitou gaat tien gulden naar de Dierenbescher ming. Onlangs mocht de directeur van de Dierenbescherming een cheque in ontvangst nemen van 25.000 gulden. Dat geld zal onder meer worden besteed aan een onderzoek om te komen tot verminde ring en vervanging van dierproeven. De Dierenbescherming wil de opbrengsten van de Pitou-actie daarnaast besteden aan het onderhoud en de verbetering van de ruim 90 asielen en opvangcentra in Nederland waar jaarlijks cir ca 50.000 honden worden verzorgd en meer dan 25.000 zwerfhon den worden opgenomen. Al weer een tijdje geleden is er in Leiden een speciale 'meidentele foon' van start gegaan. Dat was een initiatief van het Jongeren Advies Centrum, later overgeno men door een aantal vrijwillig sters. Eén dag in de week kun nen meisjes met leeftijdgenotes praten over problemen waar ze mee zitten en waar ze niet zo gauw mee bij anderen terecht kunnen of durven. Van de kant van de meidente lefoon (071 - 141616) werd ge vraagd hierop nog eens de aan dacht te vestigen in KITS. Ook al omdat men nog best enige vrij willigsters kan gebruiken. Mei den tussen de 16 en 21 jaar die zin en tijd hebben om mee te hel pen kunnen bellen naar boven staand nummer op de woensda gen tussen 16.00 en 22.00 uur. Als je geschikt wordt bevonden word je geacht te 'werken' op de woensdagen van 16.00 tot 19.00 uur of van 19.00 tot 22.00 uur. Het gaat er maar om dat je een gewillig oor leent aan meisjes die met een probleem zitten en daar graag eens met een ander meisje over willen praten. Van de kant van de meidentelefoon wordt nog het volgende opgemerkt. Problemen heeft iedereen wel eens. En als je dan niemand hebt om mee te praten blijf je alleen met die problemen zitten, die zich vaak alleen maar opstape len. Grote en kleine problemen kunnen ervoor zorgen dat je je rot voelt. Kom jij ook wel eens in situaties waarvan je denkt dat het anders zou moeten, of wil je gewoon maar eens praten? De meiden van de meidentelefoon zijn van jouw leeftijd en vinden je vragen nooit raar. Bel gerust: 071 - 141616. Schriftelijke reacties sturen naar Leldsch/Alphens Dagblad, t.a.v. KITS, antwoordnummer 10050, 2300 AB Leiden. Een postzegel plakken is niet nodig. JSS* nee &eef (Wordt vervolgd) De voorzitter van de hervorm de synode, ds. H. Huting, heeft de zwarte bevolking van Zuid- Afrika hoogstwaarschijnlijk geen dienst bewezen door kerke lijke steun aan gewapend verzet niet uit te sluiten. Dat zei desge vraagd de directeur van het we tenschappelijk bureau van het CDA, A. M. Oostlander, naar aan leiding van uitlatingen van Hu ting. Deze woonde vorige week in Zimbabwe een spoedberaad bij over de situatie in Zuid-Afrika, georganiseerd door de Wereld raad van Kerken. De deelnemers (uit de hele wereld) spraken zich unaniem uit vóór economische sancties tegen Zuid-Afrika als laatste vreedzame mogelijkheid om het apartheidsbewind ten val te brengen. En als die maatrege len geen resultaat hebben, dan moeten de kerken, naar de me ning van ds. Huting, meer finan ciële steun geven aan de Zuid afrikaanse bevrijdingsbeweging ANC, opdat die desnoods meer wapens kan kopen. De CDA-man Oostlander wil niet graag iets lelijks zeggen over mensen die in wanhoop naar ge weld grijpen. Maar hij vindt het 'goedkoop' als vanuit 'de gemak kelijke stoel' in West-Europa wordt gezegd, dat zwarte Zuid afrikanen desnoods geweld moe ten gebruiken. "Het is begrijpelijk, dat een confrontatie met slachtoffers van de apartheid, zoals op de bijeen komst in Zimbabwe, emoties op roept, maar die moet je toch we ten te beheersen". "Huting moet vanuit zijn verantwoordelijke positie wel heel goed beseffen wat hii zegt". Oostlander denkt, dat met ker kelijke steun voor gewapend ver zet nog meer ellende over de zwarte bevolking wordt opgeroe pen dan nu al het geval is. Bo vendien is het voor hem zeer de vraag, of de zwarte bevolking met geweld zo'n sterk regime als in Zuid-Afrika wel omver kan werpen. "Dat is een doodlopen de weg". Hij betwijfelt ook, of al le zwarte Zuidafrikanen voor een gewelddadige oplossing van het apartheidsprobleem zijn. Was de Zuidafrikaanse delegatie in Zim babwe werkelijk reoresentatief? De CDA'er verwijt ds. Huting lichtvaardigheid "omdat deze zich door zijn emoties heeft laten meeslepen en daarmee de pu blieke opinie iets heeft voorge spiegeld". Overigens heeft het hem verbaasd, dat de synode voorzitter bij zijn terugkeer met geen woord heeft gerept over schendingen van de mensen rechten in dat deel van Zimbab we waar Nkomo, de tegenstan der van premier Mugabe, veel aanhang heeft. Synode positief. Op hun pe riodieke vergadering (nu in Amersfoort) kwamen de Neder landse bisschoppen gemeen schappelijk tot de conclusie, dat de bisschoppensynode in Rome als doorwerking van het Tweede Vaticaans Concilie positief moet worden beoordeeld. Er is geen sprake van enige terugkeer naar de tijd van vóór het concilie, zo stelden zij vast. Wel moet de in houd van het concilie nog ge meengoed worden in de kerkge- meenschaD. De Nederlandse bisschoppen hielden zich in Amersfoort ook bezig met het bezoek van een protestantse delegatie aan Rome volgend jaar maart (een vervolg op het pausbezoek aan Neder land). Kardinaal Willebrands, voorzitter van het Secretariaat voor de Eenheid, heeft kardinaal Simonis gevraagd, bij dit bezoek aanwezig te zijn. De delegatie zal bestaan uit hervormden, gerefor meerden en lutheranen. Jezus 'brave Germaan'. Op een forumbijeenkomst in Am sterdam van het Overlegorgaan van Joden en Christenen (Ojec) heeft de oud-journalist Dick Houwaart (die indertijd van het christendom naar het jodendom overging) de 'ontjoodsing' van het Oude en Nieuwe Testament door de christenen gehekeld. "In de christelijke kunst is Jezus vol komen van zijn joodse trekken ontdaan. Wij hebben van hem een brave Germaan gemaakt". De ontjoodsing van Tenach (Ou de Testament) noemde Hou waart 'verraad aan Gods eerste woorden'. "Zolang christenen Jezus als de Messias zien, moeten we elke illusie opzij zetten dat christenen en joden bij elkaar komen", zei Houwaart. "Meer gemeenschap pelijke godsdienstige beleving is alleen mogelijk als christenen goed naar het jodendom luiste ren. Maar als ik naar christelijke theologen luister, zeg ik: daar is geen schijn van kans op". De hervormde predikant A. A. Spijkerboer uit Amsterdam merkte op, dat jodendom en christendom de bijbel lezen door hun eigen bril. "Zij kunnen zon der die bril niet lezen". De hoogleraar drs. H. van Praag noemde de bijbel niet spe cifiek joods en niet specifiek christelijk. Joden en christenen zijn de afgelopen halve eeuw door de gebeurtenissen dichter bij elkaar gekomen. Christelijke theologen zijn door de oprich ting van de staat Israël ervan overtuigd geraakt, dat God zijn belofte waar maakt. En de Dode Zee-rollen hebben joodse geleer den ervan overtuigd, dat belang rijke delen van de evangeliën sterke joodse trekken hebben. Van Praag, die van de zes spre kers de meest positieve inleiding hield, was de enige die applaus kreeg. De meeste aanwezigen waren betrokken bij een van de vele 'leerhuizen' in Nederland. Boycot. De rooms-katholie- ke bisschoppen van Schotland roepen in een verklaring de gelo vigen op, geen Zuidafrikaanse goederen meer te kopen, van emigratie naar dat land af te zien en anderen emigratie te ontra den, persoonlijke financiële ban den met dat land te beëindigen en niet mee te doen aan sociale, culturele en sportieve contacten. De kerkelijke commissie 'Jus- titia et Pax' (gerechtigheid en vrede) had de verklaring opge steld. De bisschoppen gaven er hun goedkeuring aan. Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Luttelgeest-Kuin- re kandidaat F. A. Petter aldaar. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Enuma- til (Gr.) P. F. Lameris Vollenho- Diakonessenhuis. De 'Scho- la Cantorum' van de Leidse Stu- dentenekklesia onder leiding van Wim de Ru verleent komen de zaterdag medewerking i een woord- en communieviering in de kapel van het Diakonessen huis. Voorganger in deze dienst, die om half 11 begint, is pastor H. Delemarre.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 17