Een storm in een glas melk? risogefl Calcutta s ex-hoeren kunnen creperen Baby milkfc net A$' Export babyvoeding naar ontwikkelingslanden weer onder vuur ZATERDAG 7 DECEMBER 1985 EXTRA PAGINA 19 Na lange tijd van betrekkelijke stilte staat de export van babyvoeding naar ontwikkelingslanden weer in de belangstelling. Aanleiding hiervoor is de verspreiding van blikken babyvoeding door de CCFriesland onder Nederlandse artsen in Ghana. Volgens het Landelijk Overleg Babyvoeding (LOB) is de zuivelproducent hiermee buiten zijn boekje getreden. Via een achterdeur (de gezondheidszorg) probeert de CCFriesland zijn produkt op de Ghanese markt te slijten, en dat is tegen de internationale afspraken, aldus het LOB. Het concern heeft de beschuldigingen steeds resoluut van de hand gewezen. Er volgde een welles-nietes-spelletje, waarin de CCFriesland voorlopig de laatste zet deed. Onlangs werd een tot voor kort in Ghana werkzame arts opgetrommeld, die het weerwoord van de fabrikant grotendeels ondersteunde. Het is nu weer de beurt aan het LOB, dat inmiddels nieuwe acties heeft aangekondigd: „En dat wordt een knaller". Een kijkje aan het babyvoedingsfront, waar de 'oorlog' tussen het LOB en de CCFriesland voorlopig nog wel even doorwoedt. door Sytske van Aalsum in powder form Het blik babyvoeding waar het allemaal om begonnen is. Aan de onderzijde van het etiket de zuigfles, waarmee niet iedereen even gelukkig is. De affaire roept bij sommigen her inneringen op aan het Nestlé-schan- daal in de jaren zeventig. Deze zui- velreus verkocht destijds melkpoe der als babyvoeding en dat leidde in de ontwikkelingslanden tot de dood van talloze baby's. Door deze geruchtmakende kwestie, en de woede van het publiek daarover, werd in 1979 de zogenaamde WHO-code (World Health Organisation) opgesteld. Het zwakke punt van de code - aangeno men door 118 landen met alleen de stem van de VS tegen - is dat het slechts om aanbevelingen gaat en dat ieder land vrij is in de uitvoering ervan. Niettemin heeft de WHO-code - maar vooral ook de publieke opinie - ertoe geleid dat de zui- velproducenten hun vrij agressieve ver koopmethoden sindsdien hebben aan gepast. Half oktober bracht het Landelijk Overleg Babyvoeding (LOB) het bericht naar buiten dat de CCFriesland zou heb ben geprobeerd via Nederlandse artsen babyvoeding aan de Ghanese vrouw te brengen. De zaak trok zoveel belangstel ling, dat op basis van kranteberichten Kamervragen werden ingediend door PPR, PvdA en CDA. De verwarring was groot en de herinnering aan het Nestlé- schandaal blijkbaar nog zo levendig, dat gesuggereerd werd dat CCFriesland had geprobeerd melkpoeder te verkopen als babyvoeding. Waar het omgaat is de wijze waarop CCFriesland zijn produkt via de werkers in de Ghanese gezondheidszorg heeft geïntroduceerd. Daarover blijven de be trokken partijen voorlopig van mening verschillen. Over één ding zijn ze het echter wel eens: borstvoeding heeft dui delijk de voorkeur boven flessevoeding. Zeker in een land als Ghana, waar met name op het platteland een traditie geldt op het gebied van borstvoeding. De ar gumenten liggen voor hand: moeder melk is gezond, goedkoop, praktisch, hygiënisch en voor de moeder-kind-rela- tie van onschatbare waarde. Net zo eens gezind is men over de noodzaak in som mige gevallen de fles te geven: bij onder voeding, vroeggeboorte of bij afwezig heid van de moeder. Tot zover lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Waarom dan toch die opwinding over een relatief kleine hoeveelheid ba byvoeding, die alleen is gebruikt voor die 'noodzakelijke' gevallen en die door Nederlandse artsen in Ghana, op één uit zondering na, in dank is aanvaard? Jules Schagen van Leeuwen J33) uit Den Bosch is een van die artsen en hij noemt de hele consternatie „een storm in een glas melk". Na een vijfjarig ver blijf in Ghana keerde hij onlangs naar Nederland terug. Hij was werkzaam in een ziekenhuis in Berekum, vlakbij de grens met Ivoorkust. Hij zegt over de 'overbodige' blikken Frisogen te zijn be naderd door de Nederlandse zaakgelas tigde: „We hebben ons serieus afge vraagd of we er op in moesten gaan. We dachten: is dit bedoeld voor propagan da, of is het een welkome aanvulling?". In overleg met de Ghanese artsen be sloot men tot het laatste. Schagen van Leeuwen heeft de dozen persoonlijk van de ambassade afgehaald: „We waren er in zes weken doorheen". Een opmerke lijk verschil met het verhaal van zijn Ne derlandse collega, die de zaak heeft aan gekaart bij het LOB, waar de naam van de arts zorgvuldig buiten de publiciteit wordt gehouden. De arts schreef aan het LOB dat twintig blikken babyvoeding per jaar voldoen aan de behoefte. Geen keuze Schagen van Leeuwen: „Ondervoe ding en vroeggeboorte waren bij ons doodsoorzaak nummer één en twee. Vijf a tien procent van de baby's kan om al lerlei redenen geen borstvoeding krij gen. Als we geen andere moeders kun nen vinden die moedermelk afstaan, dan is er geen andere keuze dan flessevoe ding. En daar heb ik nog nooit een kind aan dood zien gaan". Dezelfde geluiden laat prof. A. I. Stam (56) uit Finsterwolde horen. Samen met De enige groep mensen die het in de Indiase stad Calcutta nog slechter heeft dan de hoeren, zijn de ex-hoeren: vrouwen die niet meer verhandelbaar zijn en die dus niet meer gevoed en gekleed hoeven te worden. De AU Bengals Women's Union probeert zo goed en zo kwaad als het kan die vrouwen een onderdak te bieden. Veel kan het niet zijn, want de problemen zijn immens. Vanuit Nederland bemiddelt de stichting Akasha bij de financiële adoptie van de vrouwen van Calcutta. In de Indiase stad Calcutta wonen naar schatting twaalf miljoen men sen, maar niemand weet het precie ze aantal. Wel is bekend dat er bijna tien keer zoveel mannen wonen als vrouwen. Dat feit, in combinatie met de onbe schrijfelijke armoede, de achtergestelde positie van de vrouw en het door en door corrupte overheidsapparaat, maakt Cal cutta tot een paradijs voor pooiers en vrouwenhandelaren en tot een hel voor vrouwen, van wie er tienduizenden op meedogenloze wijze worden geëxploi teerd, totdat ze op zijn en versleten. Dan worden ze de straat op gesmeten. Chaos „Meisjes vanaf acht jaar kunnen beter niet zonder begeleiding op straat lopen. In de onbeschrijfelijke chaos van zo'n stad worden veel kinderen die nauwe lijks weten bij wie of wat ze horen, opge pikt en verkocht in de sexhandel. De schrijfster Renate Dorrestein heeft in Opzij een verhaal gepubliceerd over Cal cutta. Toen ik dat las wist ik: hier moet ik iets aan doen. Al is het maar een drup pel op een gloeiende plaat en ook al zit ik hier in mijn gerieflijke woning in Zeist". In die woning, naar Nederlandse be grippen sober ingericht, beheert Moni que Möller de stichting 'Akasha', die zich inzet om het lot van de hoeren van Calcutta te verbeteren. De manier waar op Möller na het lezen van één artikel Schagen van Leeuwen wordt hij door de CCFriesland als een soort 'getuige-des- kundige' naar voren geschoven, ter ver dediging van het in Ghana gevoerde be leid. Stam woonde en werkte een kleine kwart eeuw in Afrika, waarvan de laatste vijf jaar in Kumasi in Ghana. Hij was daar als hoogleraar parasitologie ver bonden aan de medische faculteit. Eind vorig jaar kwam hij met zijn vrouw en drie kinderen terug naar Nederland. Voornaamste reden was de zeer slechte voedselsituatie in Ghana. Zo erg, dat ook de familie Stam honger leed. En de voedselproblemen in het land zijn nog steeds even groot, aldus Stam. Vooral vrouwen hebben daaronder te lijden: „Veel vrouwen verkeren in een slechte lichamelijke conditie omdat zij vaak harder moeten werken dan de mannen". Gecombineerd met de ge woonte 'in bepaalde milieus' om veel kinderen kort na elkaar te krijgen, leidt dat volgens hem tot nogal wat vroegge boorten of sterfgevallen tijdens de be valling. Fons van der Velden (LOB) vindt dat een nogal ongelukkig voorbeeld: „On derzoek van de Unicef heeft uitgewezen dat vrouwen beter bijvoeding kunnen krijgen. Dat is ook veel goedkoper dan babyvoeding". Infectieziekten Stam en Schagen van Leeuwen delen de zorg van het LOB dat door onhygië nisch gebruik - vervuild water, niet goed ontsmette flessen - baby's allerlei infectiezieken kunnen oplopen via de fles. Het grootste probleem vormt vol- een klein stukje wereldleed op zich neemt, is kenmerkend voor al haar ac ties. In het verleden was ze 'bekend van radio en tv', toen ze vanuit Nederland een steuncomité oprichtte voor het acht tienjarige Ierse meisje Noreen Winches ter. Die zat in de gevangenis omdat ze, na jaren door haar vader te zijn ver kracht, vernederd en mishandeld, einde lijk het moedige besluit nam om de vent om zeep te helpen. „Volstrekt begrijpelijk", was de eerste impuls van Monique Möller toen ze daarover in 1978 in de krant las. De twee de impuls was het oprichten van een steuncomité en vele maanden later werd ze wakker uit de nachtmerrie van het dag-in-dag-uit werken aan Noreens vrij lating, de overweldigende publiciteits golf, de vrijlating en als bekroning voor Möller zelf de Harriet Freezerring, die ze van het vrouwenblad Opzij kreeg voor haar inspanningen. Sex en geweld Na Noreen Winchester wierp Möller zich op de toen nog doodgezwegen ta boes incest en pedofilie. Ze schreef er een boekje over, dat het beginpunt was van de grote aandacht die de kindersex, incest, pedofilie en kinderporno daarna gekregen hebben. Haar volgende grote actie was de stichting Akasha voor de hoeren van Calcutta. Pas tijdens het gesprek beseft Möller, als ze kort over de afgelopen tien jaar heeft gesproken, dat al haar acties iets te maken hebben met de combinatie van sex, geweld en macht. Intussen is aan dat rijtje ook nog religie toegevoegd: „Onder het mom van religie worden in Calcutta kinderen verkocht aan de pries ters van de Godin Yellamma. Ze 'trou- gens hen echter niet het water, maar de zuigflessen zelf. Ze pleiten voor het ge bruik van een lepeltje en een kopje: „Dat is gemakkelijker schoon te houden dan een speen". Om die reden heeft Schagen van Leeuwen ernstig bezwaar tegen de afbeelding van een zuigfles op de blik ken Frisogen. De WHO-code verbiedt trouwens ook idealiserende afbeeldin gen op dit soort kunstmatige voeding. Babyvoeding wordt in Ghana be schouwd als een geneesmiddel en mag alleen onder dokterstoezicht worden toegediend. De Ghanese overheid stelt vast hoeveel er mag worden ingevoerd en koopt zelf in, waarna het - zwaar ge subsidieerd - wordt verspreid via de me dische stand. Dat de meeste artsen in een mum van tijd door hun 'voorraad' Frisogen heen waren, zou ook kunnen duiden op een tekort aan babyvoeding in Ghana. Stam: „Natuurlijk is het te weinig. Maar Ghana heeft geen devie zen, ze kunnen niet meer babyvoeding inkopen. Trouwens, ook al zouden ze die wel hebben, dan worden die eerder ge bruikt voor het kopen van een Mercedes voor regeringsfunctionarissen dan voor dit soort zaken. Ik geloof ook niet dat ze daar meer krijgen dan waar ze eigenlijk behoefte aan hebben. Tenminste niet op een termijn van vijf a tien jaar". Gevraagd naar zijn mening over de 'Ghana-kwestie' wordt professor Stam zichtbaar emotioneel: „Het is weer het zelfde liedje: de blanke westerling die wel even vertelt hoe de zwarte Afrikaan het moet doen. Maar ze weten niets van die landen. Ze hebben helemaal geen verstand van de situatie in Ghana. Ik vind het heel erg dat ze hier zo hard over schreeuwen, terwijl er veel ergere din gen gebeuren. Bijvoorbeeld de promotie van geneesmiddelen, of de smeerlappe rij met pesticiden en insecticiden. Maar daar hoor je ze niet over". Subtiel Dat wil overigens niet zeggen dat hij een hoge pet op heeft van de babyvoe dingproducenten. Vooral grote firma's als bijvoorbeeld Nestlé verdienen het om voortdurend „in de gaten gehouden te worden". Want het zijn volgens Stam vooral deze multinationals die op vaak subtiele wijze internationale afspraken proberen te omzeilen. „Maar het is moei lijk om die grote firma's aan te pakken. Ze kijken er niet eens van op en zetten onmiddellijk hun advocaten aan het werk. Het zijn vooral de kleintjes waar op dit soort actiegroepen zich richt. Ik heb weieens het gevoel dat zo'n actie er gens op touw wordt gezet en dat achter af niet meer te achterhalen valt waar het vandaan komt. Wie weet zit Nestlé hier wel achter". Een van de meest vervelende bij-effec ten van de LOB-actie vindt hij de onrust die het in Ghana zelf teweeg kan bren gen: „Als de zwarten dit te horen krij gen, en misschien weten ze het al, dan zullen ze het uitleggen als racisme. Ze zullen zeggen: 'De westerlingen willen niet dat onze kinderen overleven'. Dat zelfde zie je gebeuren met de family- planning. Daarvan zeggen ze nu ook dat het idee vanuit het Westen komt. omdat ze bang zijn dat er meer zwarten komen dan blanken". LOB-woordvoerder Fons van der Vel den wil achteraf wel bekennen dat hij niet helemaal tevreden is over de manier waarop over de kwestie is geschreven. Medeverantwoordelijkheid daarvoor wuift hij echter beslist weg: „Op een ge geven moment gaat dat een weg die ik niet meer kan overzien". Ook had hij lie ver het een en ander doorgepraat, alvo rens ermee naar buiten te treden, maar dat is volgens hem onmogelijk gemaakt door de onwillige houding van de CCFriesland. Bewijs Van der Velden: „We zijn echt niet over één nacht ijs gegaan. Naar aanlei ding van een brief van een Nederlandse arts hebben wij uitgezocht wat er pre cies aan de hand was. We hebben ook contact opgenomen met de CCFries land. Maar die heeft tot nog toe gewei gerd serieus op onze vragen in te gaan". Als voorbeeld noemt hij de brief waar in het Ghanese Inkoopbureau vroeg om toezending van testmateriaal. Het LOB wilde die brief graag hebben, maar de CCFriesland weigerde dat. Nu gebleken is dat de brief wel degelijk bestaat, is voor Van der Velden het bewijs geleverd dat de CCFriesland het LOB „als school jongens heeft behandeld". „Als ze zich wat coöperatiever hadden opgesteld, dan was het nooit zo in de publiciteit ge komen", stelt hij vast. Dat doet overigens niets af aan het feit wen' met die Godin of met een van haar priesters. Ze worden gedwongen om keihard op het land te gaan werken en verder de priesters en anderen alle denk bare seksuele diensten te verlenen. Kin deren zijn snel 'opgebruikt' op zo'n ma nier. Als de eerste bloem eraf is, worden ze door de priesters de straat op ge schopt, of doorverkocht aan een bor deelhouder. Volgens de Indiase wet kunnen ze niet meer trouwen, want ze zijn al getrouwd met de Godin. Ik vind het betrekken van religie bij onderdruk king wel het allergemeenste watje kunt doen: de kinderen worden totaal geïn doctrineerd. Dan moet ik soms wel den ken aan de manier waarop dat in mijn eigen van kuisheid en zondebesef door drenkte rooms-katholieke jeugd ging. Wat een smeerlapperij!" Akasha probeert in Nederland geld in te zamelen dat naar de All Bengals Wo men's Union in Calcutta gaat. Daar wordt het gebruikt voor het inrichten van opvangtehuizen voor alleenstaande vrouwen en meisjes. Door 15 dollar per maand over te maken, is het mogelijk- zo'n vrouw of meisje te 'adopteren'. I Tjing Om aan geld te komen heeft Monique Moller een opzienbarende stap geno men: ze maakte een - wat zij noemt - 'androgyne' bewerking van de 1 Tjing. het boek der veranderingen. I Tjing is een boek van onbekende ouderdom, af komstig uit China en het bevat 64 'ora kels'. Al eeuwenlang wordt het boek ge bruikt om antwoord te krijgen op de vra gen des levens. Door het werpen van munten wijst het lot één van die 64 ora kels aan, dat in tamelijk cryptische be woordingen het antwoord is en de vra dat de CCFriesland zich volgens hem in Ghana „vreselijk onverantwoordelijk heeft gedragen". Zo schrijft de WHO-co de voor dat de industrie zich uiterst te rughoudend moet opstellen bij levering van gratis monsters aan de gezondheids zorg. Van der Velden. „De CCFriesland heeft in een begeleidend briefje aan de artsen de hoop uitgesproken, en ik citeer letterlijk, „dat deze ervaring een reden zal zijn tevens Frisogen in de toekomst van ons af te nemen". Een duidelijk vorm van marketing, aldus Van der Vel den. en dat mag niet. Met die toevoeging zegt de CCFriesland „inderdaad niet ge lukkig" te zijn. Raemaekers: „Het is een standaardzinnetje, als wij ergens een produkt introduceren. Maar het had er in dit geval niet bij gemoeten". In dezelfde brief en in de 'aanbeve lingsbrief van de Nederlandse zaakge lastigde Anne Bijlsma werd bovendien de mening van de artsen over het nieu we produkt gevraagd. En dat deugt vol gens Van der Velden ook niet. Raemae kers: ..Dat hebben we gedaan omdat we op die manier waardevolle informatie krijgen die we anders niet horen, ook niet van het Ghanese Inkoopbureau". Schagen van Leeuwen: „Wij hebben die vraag niet beantwoord. Want als wij zeggen 'prima spul', dan zou de CCFries land dat als argument kunnen gebrui ken. Wel hebben we via de ambassade teruggeschreven dat we te weinig spul hadden gekregen". Kriebelig Net zo ontevreden als Van der Velden over de CCFriesland, is Raemaekers van zijn kant „een beetje kriebelig" over de snelheid waarmee het LOB de publici- teitsmachine in gang heeft gezet. Nadat er schriftelijk contact was geweest in ju li, ontving de CCFriesland begin okto ber een nieuwe brief van het LOB. Rae maekers: „Tussen die brief en de eerste publicaties zat zo weinig tijd dat wij niet de kans hebben gehad daarop te reage ren". Dat men het LOB niet als een ge lijkwaardige gesprekspartner zou accep teren, ontkent hij: „We hebben helemaal in het begin de heer Van der Velden al eens telefonisch uitgenodigd voor een gesprek, maar daar hebben we niets op gehoord". Onlangs is er een tweede uit nodiging de deur uit gegaan en het LOB heeft laten weten die „graag" te willen accepteren. Men heeft enige 'voorstel len' gedaan „om het gesprek zo con structief mogelijk te laten verlopen". Raemaekers: „Daarover beraden wij ons nog". Dat met zo'n gesprek alle 'misverstan den' uit de wereld kunnen worden ge holpen, valt te betwijfelen. Zeker nu het LOB nieuwe acties heeft aangekondigd. Bijvoorbeeld over de handel en wandel van de CCFriesland in Ethiopië. Van der Velden: „Wij hebben zeer sterke aanwij zingen dat ze daar al dan niet oude voor raden babyvoeding op de markt bren gen, waarvan de etikettering niet vol doet aan de WHO-voorschriften. En dat wordt een knaller. Meer zeg ik er niet over". Bovendien, kondigt hij verder aan, „krijgt de CCFriesland binnenkort te maken met protesten van binnenuit". Op de vraag of hij daarmee de werkne mers bedoelt wil hij niets zeggen, behal ve „dat het uit een hoek komt van waar uit zij het niet verwachten". Geen rust Voorlopig dus nog geen rust aan het Nederlandse babyvoedingsfront. Ge vraagd naar verdere plannen voor de na bije toekomst meldt Van der Velden dat het LOB in samenwerking met het Inter national Babyfood Action Network - een goed georganiseerd samenwer kingsverband van actiegroepen uit de Derde en Westerse Wereld - de Neder landse zuivelproducenten kritisch zal blijven volgen. Het bewerken van de pu blieke opinie is daarbij een belangrijke factor. Van der Velden: „Je hebt het ge zien in de Verenigde Staten. Door toe doen van een goedlopend netwerk van onder andere kerkelijke organisaties is Nestlé daar zeven jaar lang geboycot. En toen ze eindelijk 'om' gingen volgden ook de andere grote bedrijven in de VS". gensteller moet zelf maar uitzoeken of dat nou 'ja' of 'nee' betekent. In de oorspronkelijke Nederlandse versie van Wilhelm is, voor zöver moge lijk, de oude tekst gevolgd. Daarom be vat de I Tjing formuleringen en stellin gen die niet passen in deze tijd. Möller: „De I Tjing is een elitair boek. Veel men sen zeggen dat dat niet erg is. Maar ik probeer met mijn bewerking het boek toegankelijk te maken voor iedereen. Ik raadpleeg het boek zelf heel vaak: de I Tjing is een belangrijke macht in mijn leven geworden". De I Tjing van Möller bevat veel alle daags taalgebruik. Het boek ademt daar door een minder gewijde sfeer dan de oude versie. Nadat verschillende pogin gen om haar bewerking bij een uitgever te laten verschijnen waren mislukt, be sloot Monique Möller om het in eigen beheer uit te geven. Het resultaat is een prachtig geïllustreerd, goed gedrukt en gebonden boek, dat ze in koffers tegelijk meesjouwt naar allerlei bijeenkomsten in de hoop iets te verkopen. Het boek is nu een paar maanden uit en het loopt uitstekend. Adoptie Andere activiteiten van de stichting Akasha (wat zoveel betekent als 'oer kracht') zijn de bemiddeling bij de finan ciële adoptie van vrouwen in de tehui zen van de All Bengals Women's Union en het geven van cursussen in het om gaan met de I Tjing. Möller: „Je moet leren het boek op de goede manier te gebruiken, anders krijg je geen antwoord op je vragen. Maar zelfs als je het al jaren doet is het orakel niet altijd even duidelijk. Ik ben bijvoor beeld al drie keer uitgenodigd om naar India te komen. Maar ik durf niet. Ik denk niet dat ik er tegen kan om mensen te zien creperen op straat en daarna weer terug te gaan naar Nederland. Ik heb het toen de I Tjing gevraagd, maar die gaf voor deze ene keer geen duidelijk ant woord. Ik wacht dus maar af en zie wel wat er gebeurt". De stichting Akasha zetelt in Zeist, tele foonnummer 03404-14710. gironummer 5531096. door Ben Rogmans De keuken van een opvangtehuis van de All Bengali Women's Union. Geen luxe, wel voedsel, kleding en vrijheid. (fotoGPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19