De Franse verering van vingerkootje van Sinterklaas 'Boos? Eigenlijk ben ik meer dufgeslagen' Lunch met brood en wijn na openbare verkoping Reportage DONDERDAG 5 DECEMBER 1985 PAGINA 13 SAINT-NICHOLAS-DE-PORT - Toen Sinterklaas nog klein was woonde hij in Patara, dat was rond het jaar 270. Patara ligt in Klein-Aziê en uit die jaren is niets over het ventje bekend. Pas toen hij groot was en bisschop werd van de hoofdstad Myra, be gonnen verhalen over hem de ronde te doen. door Rudolph Bakker Tenslotte was hij zo beroemd dat men nog eeuwen na zijn dood een van zijn vingerkootjes stal en er een kerk omheen bouwde. Dat gebeurde in Saint- N icholas-de-Port, even ten zuiden van Nancy. Elzas en Lo tharingen zijn de enige gebieden in Frankrijk waar kinderen Sint Nicolaas vieren. De rest doet het met de kerstman. Toch komt de ene man bij wijze van spreken uit de andere voort en het begon allemaal in het dorpje aan de Meurthe, dat in de 17e eeuw een van de belangrijkste bedevaart plaatsen van Europa was. Sinds bisschop Nicolaas op 6 december 329 in Myra overleed is er met zijn stoffelijke resten al heel wat heen en weer gesold. Toen al stond hij als wonderdoe ner bekend en kwamen er pel grims naar de kerk van myra, waar h(j begraven lag. Maar ook Myra werd bezocht door de gesel die in alle schoolboekjes be schreven staat: de Saracenen he ten overal klonten van torens achter, benevens de herinnering aan moord, verkrachting en roof. Toen die anarchisten eraan kwamen werd het lijk van Nico laas overgebracht op een schip dat naar het Italiaanse Bari voer, waar het na heel wat avonturen en wonderen tenslotte heelhuids aankwam. De heilige werd in Ba ri verwelkomd met een eigen kerk en hij voelde zich er zo op zijn gemak dat hij meteen begon met het afscheiden van een soort manna, een zoetruikende vloei stof die helende kracht bezat. En nog steeds bezit, volgens de pel grims. Kort na de aankomst van Sint Nicolaas in Bari doen ook de Lotharingers in de historie hun intrede. Het nieuws van het wonder doende manna was doogedron- gen tot kruisridder Aubert de Varangeville (uit het dorpje aan de overkant van de Meurthe, recht tegenover het huidige Saint-Nicholas-de-Port). Hij pel- grimde terug via Bari en wat wonder meteen al dat hij daar bij het graf als een van de bewakers een landgenoot aantrof, welis waar van mindere komaf dan hij, maar daarom ook al gauw ge neigd op de dringende wens van de ridder in te gaan en hem een vingerkootje van de heilige Nico laas mee te geven, voor thuis. Jeanne d'Arc eigen kerk, in het onaanzienlijk Sainte Marie de Port, recht te genover hét riddergoed van de Varangeville. De uitstraling van de heilige Nicolaas bleek zo groot, dat zelfs het kootje alleen al de kracht bezat de in steeds dichtere massa's aanstormende pelgrims gelukkig te maken. Een van die beroemde pelgrims was Jeanne d'Arc. Ze kwam in 1429 speciaal voor het kootje en bad er, geknield voor het relikwie, vlak voordat ze vanuit Vaucou- leurs haar beroemde reis naar Charles VII aan het hof van Chi- non begon. Een van de recentere bezoek sters aan de kerk van St. Nicho las was de Engelse koningin- moeder, gestoken in een zacht groen complet. Op de foto van dat bezoek staat ook de springle vende burgemeester van St. Ni- De heiligman met de Franse versie van Zwarte Piet cholas afgebeeld. Hij heet Au bert en komt uit Varangeville. Dit toeval is daarom alleen al een wonder. Sinterklaas is een super-heili ge. Hij is niet alleen de schutspa troon van de jonge-meisjes- deugd, maar ook van de gevan genen, de zeevaarders, de reizi gers en de kinderen. Al die sagen over het optreden van de heilige Nicolas als sociaal werker vullen boekdelen. En steeds weer keert het getal drie in de verhalen te rug. Nicolaas redt drie meisjes van hun boze vader, die ze het slechte pad wil opsturen. Drie onschuldig ter dood veroordeel den worden na een goed woordje van de heilige op vrije voeten ge steld. En drie kinderen zijn zo juist in duizend stukken gehakt als de goede Sint eraan komt en ze weer in elkaar past. Als de Heilige Lodewijk ('Saint Louis') met zijn vrouw en gevolg op weg is tijdens de onzalige kruistocht van 1254 steekt er een storm op en de kruisridders drei gen met man en muis te vergaan. Dan bidt de koningin St. Nico laas om hulp en waarom doen koninginnen dat niet meer, want de storm gaat meteen liggen, als een blaffende hond die door zijn baas naar de mat verwezen wordt. In Saint-Nicholas-de-Port is men er heilig van overtuigd dat Jeanne d'Arc de strijd tegen de Engelsen gewonnen heeft omdat ze eerst in hun kerk gebeden had. Dat ze in een later stadium door diezelfde Engelsen levend kon worden verbrand, doet aan de faam van Sint Nicolaas niets af. Diamanten Komend van Nancy ligt Saint- Nicolas-de-Port in een trieste vlakte en is de natuur er verdron gen door de industrie. De flam boyante kathedraal rijst uit deze miezerigheid omhoog als een gi gantische vingerwijzing uit een andere wereld.' Zijn torens zijn niet minder dan 87 meter hoog, terwijl het lange, vanaf het koor iets buigende middenschip, ver borgen gaat achter metalen stel lingen voor een ingrijpende res tauratie. Saint-Nicholas-de-Port lijkt daarom uit de verte wel wat op Cape Canavarel. En waar is te midden van al deze gotische krachtpatserij het kootje? Het kootje heeft al zoveel mee gemaakt dat daar een boek over te schrijven viel. Om te beginnen stortte alles om het kootje heen, de kerk incluis, op een zeker ogenblik in elkaar. De kerk van nu stamt pas uit het eind van de 15e eeuw, maar het kootje bleef. Het is nu in een gouden arm, na dat andere gouden armen verlo ren gingen, uit 1892. Het is gevat in een ovalen omhulsel van goud, dat bezet is met 42 diaman ten. Het rust op een kussentje van rood velours, met goud be- stikt en ook al weer met diaman ten afgezet. Rond dit relikwie vinden op 6 december, of als dat niet op een zaterdag valt op de dichtstbij zijnde zaterdag, de Sinterklaas feesten in de kerk plaats. De kerk heet sinds het begin van de ze eeuw trouwens basiliek, als speciaal eerbetoon van het Vati- caan. Op 6 december is de kerk met honderden kaarsen verlicht, terwijl de bevolking, ook met kaarsen in de hand, er het officië le, maar desondanks blijmoedige Sinterklaaslied zingt. En dan gaat iedereen in optocht naar buiten, opgewacht door zeven trompetters, om door het dorp te trekken onder het zingen van een ander en volkser lied over de goedheiligman. In de bakkerswinkels van Saint-Nicholas-de-Port geurt het dan naar chocolade-sinterklazen en kruidkoekheiligen, die met gesmolten suiker zijn bedekt. Verder zijn er besuikerde kruid koeken en af en toe, maar min der, een zwarte Piet, die in deze streken 'le père Fouettard' wordt genoemd, zoiets als 'vader met de zweep'. Toen burgemeester Aubert nog kind was, zo vertelde hij me, en dat kan niet zo vrese lijk lang geleden zijn, kregen de kinderen ook nog sinaasappelen en mandarijnen cadeau, maar dat was in de tijd dat mandarij nen en sinaasappelen nog een bijzonderheid waren en die doen aan het feest nu niet meer mee. Oliebusiness Burgemeester Aubert is ook oprichter en voorzitter van de or ganisatie die verantwoordelijk is voor de zo goed als totale restau ratie van de basiliek. Een oud-in woonster van het dorp liet de or ganisatie de miljoenen na, die haar Amerikaanse man in de oliebusiness had verdiend. Daar mee is Saint-Nicholas-de-Port de enige plek in Frankrijk waar een basiliek wordt gerestaureerd zonder financiële zorgen en zon der staatsinmenging. Vanuit dit kleine dorp aan de Meurthe verspreidde de Sin terklaaslegende zich naar Zuid- Duitsland, Zwitserland en Noord-Italië, en in het noorden naar Luxemburg, België en Ne derland. De rest van Frankrijk beroerde het niet. In zijn boek 'La France Mythologique' vertelt de geleerde Henri Dontenville hoe de Sint in de loop van de eeuwen steeds meer van zijn hei ligheid verloor en tenslotte ont aardde in de oude man met de witte baard, die er louter is om te geven. Als na de Franse neder laag in de Frans-Duits oorlog van 1870 zo'n 200.000 Elzassers en Lotharingers hun aan het Duitse keizerrijk afgestane geboorte grond verlaten, vestigen ze zich in de Bourgogne ei\ nemen ze het Sinterklaasfeest met zich mee. De meeste Fransen vierden het kerstfeest, maar verdachten het kindeke Jezus er nooit van dat het zou overgaan tot het uitdelen van chocoladerepen, bouwdozen en miniatuurtreinen. Rond de eeuwwisseling neemt de Franse gelovigheid echter sterk af, waar van de opkomst van de openbare lekenschool bijdraagt. Vanaf die tijd wordt de Sinterklaas van de Lotharingers ingelijfd bij het kerstfeest en heet hij voortaan kerstman. Vooral de constante aanwezigheid van de 'Père Fouettard' in de omgeving van dit nieuwe, in een rode mantel gestoken, fenomeen, trok de Franse ouders wel aan. Ze gre pen de gelegenheid om hun kroost althans tijdens de kerst dagen met deze 'geselaar' onder de duim te houden. Deze ontkerstening van het kerstfeest leidde nog in de jaren vijftig tot een opstand van katho lieke zeloten in het bourgondi- sche Dyon. Een kleine meute verbrandde in het openbaar een kerstpop en deed de bevolking kond dat men slechts de ware God diende te aanbidden, bij wie vader, zoon en heilige geest één zijn. De burgemeester van Dyon was toen de legendarische ka nunnik Kir, de uitvinder van het populaire apéritif. Hij liet een echte kerstman op het dak van het stadhuis verschijnen, die door de praktischer ingestelde inwoners van Dyon met luid ge juich werd begroet. En dan zegt nog de geleerde Dontenville: iedere aanval op de kerstman (ook als hij Sinterklaas heet) kan alleen maar leiden tot grotere vijandigheid jegens de religieuze praktijken. Oude my then en modernè religie zijn lo ten van dezelfde stam. In Saint- Nicholas-de-Port is de ideale vorm van samengaan gevonden. landicap kost CDA-raadslid zijn plaats HEERHUGOWAARD - „Ik moet zeggen dat het nogal een slecht motief is van het bestuur. Echt boos ben ik er niet om. Ik ben ei genlijk meer dufgeslagen. Maar dat betekent niet dat ik in de situatie berust. Verre van dat. Vooral de ge handicapten hier in Heerhugo- waard voelen zich erg beledigd". Piet de Boer zal volgend jaar niet terugkeren als raadslid in Heerhu- gowaard. Zijn partij, het CDA, heeft hem niet op een verkiesbare plaats gezet. Hij zou als gehandi capte niet mobiel genoeg zijn om het raadslidmaatschap te blijven vervullen. Bovendien heeft hij de afgelopen twee jaar niet kunnen functioneren, vanwege zijn revali datie. Een klap in het gezicht voor oud wethouder De Boer, die vanaf 1973 de belangen van het Christelijk De mocratisch Appel in de raad heeft behartigd. Drie jaar geleden werk te Piet de Boer nog als uitvoerder in de bouw. De toenemende reuma maakte een nek-operatie noodza kelijk. De in oktober 1983 uitge voerde ingreep pakte anders uit dan was verwacht. De geplande verbetering sloeg om in een ernsti ge verslechtering. De Boer moest leren wennen aan een nieuwe ma nier van leven. In een rolstoel. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk kreeg Piet de Boer een forse dreun. Zijn hulpverleners haalden hem echter uit de put door er op te blijven hameren dat hij geen nutteloos mens meer zou zijn. Integendeel. Als raadslid zou hij zich juist goed kunnen inzetten voor de maatschappij. Dat vooruit zicht bracht Piet de Boer er weer bovenop. Maar op 12 november van dit jaar kreeg hij te horen dat hij op de kandidatenlijst voor de komende verkiezingen van de laat ste verkiesbare plaats is verdron gen door de heer Broers. Knoklust „Ik werd bij het bestuur geroe pen en kreeg te h'oren dat men wel iswaar veel respect had voor mijn knoklust om weer terug te komen, maar dat ze me toch niet op de lijst zouden zetten omdat ik niet mobiel genoeg was. Ze wilden me ook geen onverkiesbare plaats geven omdat ze vonden dat ik daarvoor te veel voor de partij had gedaan de afgelopen jaren. Ik heb nog even op mijn jasje gekeken of ik mis schien iets besmettelijks had". Sinds twee jaar verplaatst De Boer zich in een elektrisch aange dreven rolstoel, maar de plaats waar hij zijn werk doet als raadslid is voor hem uitermate handig is te bereiken. „Evengoed is dat wel wrang", aldus De Boer. „Ik zat des tijds in de bouwcommissie voor het nieuwe gemeentehuis. Ik heb er toen erg op gehamerd dat er goe de voorzieningen zouden komen voor rolstoelgebruikers, niet we tende dat ik een paar jaar later zelf een zou zijn. Maar goed, die voor zieningen zijn er gekomen en het gemeentehuis hier is een van de best op gehandicapten ingerichte gebouwen van Heerhugowaard. Het feit dat ik me niet goed zou door Wouter Hendrikse kunnen verplaatsen is dus uit de lucht gegrepen. Als het weer goed is ga op eigen gelegenheid naar de raad, regent het of ligt er sneeuw dan bel ik een taxi. Heel eenvou dig". Hij is overrompeld door alle pu bliciteit. „Ik hoop maar dat het de partij geen stemmen gaat kosten want dat is wel het laatste wat ik wil. In het CDA zitten immers nog genoeg mensen die de partij wel waardig zijn. Van enkele van mijn fractiegenoten heb ik veel steun. Die zijn erg boos, terneergeslagen en verbaasd dat zo iets mogelijk is. De mensen die nu dank zij mij om hoogkruipen op de lijst hoor je na tuurlijk niet. Dat is logisch". De Boer'is niet boos op het CDA, dat met 8 zetels de meeste stem men heeft in de gemeenteraad. Hij is alleen maar verdrietig. „Ik denk er niet over om zelfstandig verder te gaan. Dat heb ik anderen altijd kwalijk genomen. Je stelt als een mansfractie toch niets voor. Je zit er dan alleen ter genoegdoening van jezelf en daar heb ik weinig trek in. Een andere partij zie ik ook niet. Ik ben katholiek, dus waar moet ik naar toe? Bovendien vind ik het onzin om een hele groep te veroordelen om één menselijke fout". Het bestuur van het CDA in Heerhugowaard is er inmiddels wel achter dat er op z'n zachtst ge zegd ontactisch is gesproken met raadslid De Boer. Secretaris Wage naar zit duidelijk met de hele affai re in zijn maag, maar noemt het „nonsens" te veronderstellen dat De Boer niet meer op de lijst staat omdat hij invalide is. „Hij functio neerde gewoon slecht. Buiten zijn schuld overigens, doordat hij twee jaar ziek is geweest. Het bestuur heeft dus gewoon een voorstel ge daan dat door de ledenvergadering is overgenomen. De leden waren voor Broers omdat deze beter in zetbaar is. We hebben gewoon moeten kiezen. Welke voordelen heeft die en wélke nadelen heeft die. Het is nu niet echt een voor deel om gehandicapt te zijn". VEGIN ACTIE ZUINIG STOKEN TABEL VOOR DE WEEK VAN 25 NOV. T/M 1 DEC. 1985 WEERSTATION VALKENBURG 1.000 1.200 1.400 1.600 1.800 2.000 2.200 2.400 2.600 2.800 3.000 3.300 3.600 3.900 4.200 4.500 5.000 5.500 6.000 270 299 348 Een deurwaarder van de belas tingen heeft gisteren met een openbare verkoping van meubel stukken de achterstallige belas ting (f1144) geïnd bij de doops gezinde hoogleraar theologie dr. H. B. Kossen in Amsterdam. Dat gebeurde in diens etagewoning in Zuid. Kossen had in 1983 en 1984 f 572 inkomstenbelasting inge houden en gestort in het vredes- fonds van de Beweging Weige ring Defensiebelasting. Daarmee protesteerde hij tegen het Navo- besluit om in West-Europa 572 kernraketten te plaatsen. De spullen van de professor werden gekocht door een mede werker van de beweging, die dit uit het vredesfonds betaalde. Het goedkoopste meubelstuk was een ronde salontafel (f60), het duurste de piano (f 350). In totaal bracht de verkoping f1680 op, iets meer dan tweemaal f572 plus de proceskosten. Voordat de verkoping begon, legde dr. Kossen hog uit, waar om hij tot deze daad was geko men. "Ik heb me heel bewust willen opstellen in de doperse traditie, waarvan de volgelingen in de zestiende eeuw dochters en zonen des vredes werden ge noemd". Hij zal het belang van de staat niet ontkennen, "maar de noodzakelijke zwaardmacht is uitgegroeid tot wat de Wereld raad van Kerken een misdaad te gen de mensheid heeft ge noemd". "Geen christen, geen mens kan verantwoordelijkheid nemen voor de voorbereiding van zo'n oorlogsvoering". Na de verkoping bood het echtpaar Kossen een aantal gas ten een lunch met brood en wijn aan. "In Genesis 14 komt voor het eerst een vredesgave van brood en wijn ter sprake", ver klaarde Kossen. Onder de gasten waren politici en vertegenwoor digers van de Raad van Kerken en de groep 'Theologen tegen kernwapens'. Open brief. In een 'open brief aan de ministerraad bindt een aantal predikanten uit ver schillende protestantse kerken de regering op het hart, haar nor men en waarden niet zonder rpeer te ontlenen aan de publieke opinie, "maar allereerst ernstig rekening te houden met de God van de Bijbel en Zijn geboden". De schrijvers - die een af schrift van hun brief stuurden naar de leden van de Tweede Ka mer - stellen 'met smart' vast, dat de overheid deze hoge roe ping in toenemende mate niét betracht. Zij neemt de bijbelse normen voor de inrichting van de samenleving niet als uitgangs punt van haar beleid. Wat tegen Gods wet ingaat wordt meer en meer als alternatieve levensprak tijk aanvaard. En de vrijheid om naar Gods Woord te leven dreigt te worden beknot met een be roep op het anti-discriminatiebe ginsel. Dat laatste spitsen de brief schrijvers toe op de vraag of het bestuur van een bijzondere school van het personeel instem ming mag vragen met grondslag en doel van de school en zich te onthouden van gedragingen die daarmee in strijd zijn. "Mocht de wet 'gelijke behan deling' er toch komen, dan moe ten wij nü al zeggen, dat we Gode meer gehoorzaam moeten zijn dan de mensen, zelfs al zou er vervolging worden ingesteld". De brief besluit met een zegen wens aan de regering 'voor uw zware en verantwoordelijke taak' en een bereidverklaring voor een gesprek. De veertien ondertekenaars komen uit de Hervormde Kerk en uit alle gereformeerde richtin gen. Op zondag. Burgemeester en wethouders van Tholen zullen de Marokkaanse inwoners niet vra gen, hun lessen Nederlands voortaan niet op zondag te hou den. Een SGP-raadslid, gesteund door de RPF/GPV-vertegen- woordiger, wilde dat. Hij be greep wel, dat dit niet op zater dag kan, omdat de zaterdag hun zondag is, maar dan moest het maar op een doordeweekse avond. CDA, WD en PvdA echter voelden daar niets voor. De PvdA-wethouder betreurde de vraag en de loco-burgemeester weigerde pertinent de vraag aan de Marokkanen over te brengen omdat hij dat 'niet zinnig' vond. "Ieder brengt de zondag op z'n eigen manier door", zei de wet houder. De zondagse lessen gaan gewoon door. Echtscheiding. 'Centraal Weekblad' van de Gereformeer de Kerken in Nederland (Jac ques Veltmanstraat 29, 1065 EG Amsterdam) heeft deze week een groot verhaal over 'echtschei ding in de pastorie'. De schrijf ster Mink van Rijsdijk voerde hiervoor gesprekken met ex-pre dikantsvrouwen. De meeste predikanten komen hertrouwd wel weer in de pasto rie terecht, maar waar blijft de eerste vrouw? Eén van de reac ties: "Ik heb dertig jaar naast mijn man de kerk met vreugde gediend. Toen bleek, dat hij een vriendin had. Na de scheiding liet de kerk mij vallen als een baksteen. Die dertig jaar zijn door niemand gehonoreerd. Ik bestond eenvoudig niet meer. De gemeente wist niet wat te doen, en dus deed men niets". Overleden. Op 62-jarige leef tijd is in Amsterdam professor dr. G. N. Lammens overleden. Hij was van 1969 tot 1981 ver bonden aan de Vrije Universiteit (faculteit godgeleerdheid) voor het onderwijs in de liturgiologie en de homiletiek (predikkunde). Ook gaf hij colleges in Kampen. wm gezondheidsredenen nam hij vier jaar geleden afscheid. Voor dien werkte dr. Lammens als ge meentepredikant achtereenvol gens in Heinkenszand, Rotto- dam-Kralingen en Heemstede. Hervormde Kerk: beroepen te Vries (Dr.) mevrouw Th. Bar nard, Bergen (Noord-H.); aange nomen naar Lienden kandidaat A. van Dijk Hardinxveld. Gereformeerde Kerken: aan genomen de benoeming tot geestelijk verzorger van het be jaardenhuis 'De Kemme' te Am sterdam T. Ferwerda Sassen- heim, naar Doezum (Gr.) kandi daat J. de Vries aldaar, naar Om moord-Zevenkamp (in samen werking met hervormde wijkge- meente Ommoord) J. W. Doff Scheveningen. Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Kra- lingseveer-Krimpen aan de IJs- sel C. J. de Ruijter Rotterdam- centrum. Gereformeerde Gemeenten: beroepen te Benthuizen (ook te Wolfaarstsdyk en Klaaswaal) J. Mijnders Veenendaal, die be dankte voor Oudemirdum (Fr.); bedankt voor Den Haag-Zuid H. Paul Vlissingen, voor Almelo- Wierden T. M. van Dijk Rotter- dam-Alexanderpolder. Rome. De kardinalen en bis schoppen op de bisschoppensy node in Rome namen gisteren met de vertegenwoordigers van andere kerken deel aan een oecu menische gebedsamenkomst. Zondag loopt de synode af. Dan komt er een korte slotverklaring, gericht tot de kerk én de wereld. De synodeleden kregen al een eerste ontwerp voor deze verkla ring te horen, maar de voorlezing daarvan duurde wel acht minu ten en dat vond men veel te lang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13