'Dood van anderen heeft me op tijd doen uitscheiden' Pete Townshend (The Who) terug naar White City Tweede kerst-lp nu al goud BZN eerst in Leiden, dan op tv Zes popgroepen naar finaleGrote 198 WOENSDAG 4 DECEMBER 1985 Pete Townshend: 'Ik ben door de hele mallemolen van de rockbnsiness geg aan' (foto GPDt LONDEN (GPD) - „Ik dacht dat ik als held zou terugkeren naar White City. Je kent dat wel, wat dikke verhalen ver tellen en zo. Per slot van rekening had ik dat klaargespeeld wat de mensen uit die buurt niet hadden bereikt: ik had me kunnen ontworstelen aan mijn milieu. Ik was op jeug dige leeftijd de wereld ingetrokken, met als enige wapen een gitaar. Ik speelde jarenlang knalharde gitaarsalvo's, wat volksliederen en zo nu en dan een plechtstatig psalm. En dat had me uiteindelijk respect opgeleverd, ik was een onderdeel van de gevestigde orde in Engeland geworden zonder dat ik me daarvan bewust geweest was". Pete Townshend keerde de rock muziek twee jaar geleden min of meer de rug toe. Na bijna twintig jaar te hebben rondgeraasd op de grootste podia ter wereld hield hij het voor gezien. Hij vond de tijd voor andere activiteiten en de rust om terug te blikken op zijn roerige leven. Vreemd genoeg keerde hij terug naar de plaats waar het alle maal begon: White City. „Ik verwachtte het soort volks wijk waarmee Glasgow en Liver pool volgebouwd zijn. Waar de mensen rondlopen met een inge bouwde wrok tegen de maatschap pij en de wens om zich zo snel mo gelijk aan hun milieu te onttrek ken, wèg te willen. Maar de men sen in White City hebben dat hele maal niet. Ze vluchten niet meer weg uit hun volksbuurt; dat oude ideaal delen ze niet meer. Net zo min als ze de oude waarden nog ac cepteren. Oude maatschappelijke waarden als dat je in het leven moest slagen, dat je een baan moest hebben, dat je huwelijk moest slagen, dat blank en zwart onderling goed met elkaar moes ten kunnen...". Townshend was geen held in hun ogen. Buurtje gevallen is de vader in de buurt blijven wonen, zodat hij in staat bleef om ook zijn steentje aan de opvoeding van de kinderen bij te dragen. Zelfs dat soort paartjes koesterden geen wrok - ze gaven elkaar niet de schuld dat het fout was gelopen. Het was fout gelopen en dat 5 dat" door John Oomkes Pijnlijk precies schetst hij: „Hel is eigenlijk geen stadswijk, maar een buurtje. White City is gebouwd rond de jaren dertig volgens het principe van een tuinstad. Met een school voor katholieken, een voor protestanten, drie of vier verschil lende kerken, een paar flatgebou wen, wat groen hier en daar, een paar tennisbanen, een zwembad en een café. Gebouwd door verlichte architecten ten behoeve van de de huisvesting van de nieuwe Britten. Het ging om immigranten: mensen uit het Caribische gebied, Ieren, de eerste zigeuners die in de jaren der tig gehuisvest werden. Dat werd al lemaal samen in een smeltkroes gegooid. Het buurtje heeft de oor log overleefd, maar ook alle stads renovatie in later jaren. Ik zie dat buurtje als het ware als een schaal model van wat er zich op het ogen blik aan goede en slechte dingen afspeelt in Groot-Brittannië". „In White City zie je allemaal kleine tekenen die wijzen op de oorspronkelijke grandeur van het grote Britse wereldrijk: straatna men als South Africa Road, Au stralia Road, Canada Way. De naam zelf al, White City, ik denk dat daar veel ironie in schuilt. Hier en daar in de film verwijs ik naar de Zuidafrikaanse situatie - ter loops, hoor", zegt Townshend ge ruststellend. Hij leunt in zijn leren vest genoeglijk achterover. Alleen zijn ogen springen rusteloos heen en weer. „Maar nu ik er weer heb rondgelopen denk ik dat het nog vreemder is dan ik altijd voor mo gelijk heb gehouden. Er hangt een vreemd soort ironisch optimisme". „Zwart en blank gaan helemaal niet vriendschappelijk met elkaar om in White City. Maar ze leven er wèl samen, begrijp je wat ik be doel? En ze vinden dat de gewoon ste zaak van de wereld. Ze worden ook niet gescheiden gehouden, slaan niet op de vlucht voor elkaar. Ze ruziën, ze strijden, soms vieren ze samen feest... maar meestal be treft het mensen die jonger zijn dan ik - vanaf een jaar of 35 of jon ger - en die zich verzoend hebben met hun lot. Ze weten dat hun le ven zó zal verlopen. Ze laten zich niet voor de gek houden, noch door de holle leuzen van links noch door de holle leuzen van rechts. Ze zitten daar, en leven er, zo goed en kwaad als het gaat". Gescheiden De film cirkelt rond het levens verhaal van twee leeftijdsgenoten van Townshend. „Ik heb ook het verhaaltje verzonnen van het paar tje dat gescheiden leefde, maar het is wel gebaseerd op feiten. Onge veer dertig procent van de bewo ners van White City bestaat uit on volledige gezinnen, gescheiden moeders met kinderen. Ik heb met een aantal vrouwen gesproken, en in bijna alle gevallen hebben zij be sloten op zichzelf te gaan wonen om redenen van geweldpleging door de echtgenoot. In vrijwel alle "Ik voel me nog steeds op de eerste plaats een schrijver", zegt Pete Townshend. Hij straalt nu rust en ernst uit in plaats van de jeugdige energie die van The Who één van de roemruchtste jaren-zestig bands maakte. Nu is Townshend veertig en part-time muzikant. Hij ver deelt zijn overige tijd tussen het schrijven (zijn verhalen bundel Horse's Neck werd goed ontvangen), het redac teurschap bij de Londense uit geverij Faber Faber en de actieve bestrijding van hard drugs. En er is wéér een activiteit bijgekomen. Townshend's eer ste produktie op filmgebied, White City, in roulatie via de Nederlandse videohandel. J op groeide en The Who zijn eerste optredens verzorgde. Towns hend vond het buurtje in de stadswijk Shepherd's Bush ui terlijk nauwelijks veranderd - de mensen die er wonen des te „Ik denk dat je ook uit die vele mislukte huwelijken een les kunt trekken en dat dat alles te maken heeft met het verval van het Britse wereldrijk. De politiek is nu erg doorzichtig geworden. De politici worden tegenwoordig liegend en al in beeld gebracht. Iedereen weet ook dat ze liegen. We weten ook dat ze dat bijna voortdurend doen, terwijl we vroeger dat vermoeden niet durfden uit te spreken. We koesterden ergens nog de hoop dat er nog politici waren die de waar heid vertelden. Omdat kranten en de tv steeds minder scrupules heb ben bij het doorspelen van infor matie aan het publiek en daar steeds effectiever in worden, weet iedereen wat zich in de wereld af speelt. Dat leidt tot een ander maatschappelijk klimaat, een an der decor". Townshend kreeg de indruk dat er in buurtjes als White City geen politieke illusies meer leven. „De mensen tonen zich in zeker zin fa talistisch, maar aan de andere kant weten ze ook precies waar hun kracht lag. Ze schijnen te beseffen dat ze erg sterk staan als ze als ge meenschap naar buiten treden, als buurt, als White City". Geweld Huiselijk geweld of geweld op straat verklaart Townshend langs sociologische weg. „Je ziet dat het om mensen gaat die het leven inde len aan de hand van oude waarden en normen. Vader komt thuis, heeft geen baan, heeft geen gevoel van eigenwaarde, kan niet voor zijn gezin zorgen, en heeft géén ou derwetse relatie met zijn vrouw. De enige manier waarop zo'n man geleerd heeft om zijn vaderlijke macht aan zijn gezin te laten zien is door geweld te gebruiken. Daar krijgt hij onmiddellijk vreselijk spijt van, vervolgens kan hij dat niet aan, zet het op een drinken, wordt nog gewelddadiger en zo wordt het van kwaad tot erger. Uit eindelijk gaan ze maar op zichzelf wonen, hoewel ze nog van elkaar houden, maar dan hebben ze ten minste het geweld onder controle. De man weet dat hij degene is die een probleem heeft omdat hij zich niet kan aanpassen aan een veran derende maatschappij, waar de vrouw voor haar rechten opkomt". Townshend trof in White City een volledig ander stelsel van nor men aan. Hij meent dat sociale pro blemen die zich nu in West-Europa voor doen veelal te maken hebben met het feit dat onze ouders en on ze grootouders geleerd hebben te vechten voor datgene waar ze in geloofden. „Vooral voor hun land!", zegt Pete ietwat vinnig. „Nu vechten veel jongeren voor de dingen waarin zij geloven - al is het maar voor het feit dat zij graag le ren jacks dragen of een bepaalde voetbalclub steunen, of wat dan ook. De stress ontstaat als zij te ho ren krijgen dat dat fout is, terwijl ze zelf het idee hebben toch te vechten voor datgene waarin ze ge loven". „Als je goed naar White City kijkt", zegt Townshend, „Dan zie je een gemeenschap die niet meer aan het spelletje wil meedoen. Niet meer in de grote idealen gelooft. De mensen daar zeggen: we dop pen liever onze eigen boontjes in ons eigen ghetto, dan dat we ons ooit nog laten manipuleren door politici, die eigenlijk dienaren zou den moeten zijn, maar in de prak tijk manipuleren en liegen". Mallemolen Townshend is zelf zowel uiterlijk als innerlijk veranderd. De woede van de angry young man is met de jaren weggegleden. „Ik vermoed dat ik tamelijk gezond die jaren met The Who heb verwerkt. Je zou kunnen zeggen dat ik er als het wa re een paar onderscheidingen voor heb gekregen. De belangrijkste is dat ik nog steeds de zaken in de juiste verhoudingen kan zien. Dat ik niet ben blijven zitten met een vertekend beeld van de werkelijk heid". „Ik ben door de hele mallemolen van de rockbusiness gegaan. Twin tig jaar. Gelukkig heeft het nét niet mijn kop gekost - ben ik er nèt op tijd uitgestapt. We begonnen onze carrière als een stel commando's met een speciale opdracht. Onze missie was dat we iets in de maat schappij zouden teweeg brengen, dat we iets zouden veranderen, dat we een nieuw ideaal zouden veilig stellen". „Die krankzinnige mallemolen hoort erbij. Het was net alsof we in oorlog waren. Zo'n hoog doel, dat kostte kracht. Ik denk dat ik net op tijd heb ingezien dat het nergens toe zou leiden. De dood van ande ren heeft me op tijd doen uitschei den. Keith Moon - onze drummer, Kit Lambert - onze manager, Peter Meaden - onze eerste manager, zij stierven binnen een tijdbestek van twee jaar; de ramp in Cincinnatti waar elf mensen onder de voet ge lopen werden bij ons concert... De ze doden - alhoewel ze in verhou ding met de wereldoorlog niets voorstellen - betekenden veel voor mij. Ik dacht opeens: wacht eens even! Er sterven nu eigenlijk men sen voor een missie, voor een op dracht, die geen missie meer is". Het is curieus uit de mond van Townshend te vernemen dat de tij den veranderd zijn. „Het rocktijd- perk is voorbij, althans het tijdperk dat muziek een boodschap moest bevatten ligt achter ons. Zoiets als Live Aid heeft met een andere in stelling te maken. Je wilt iets prak tisch bereiken, haalt er gezamen lijk het geld voor bij elkaar en dat kun je uitgeven zoals jou behaagt. Dat geeft je een aangenaam gevoel. Maar door zó te werken kun je eer lijker zijn. De rest van je tijd kun je dan besteden aan het entertainen van mensen door het plezier achter na te jagen. Ik ben van mening dat plezier als uitgangspunt voor het handelen van mensen in de toe komst steeds belangrijker zal wor den". Plezier „Jonge mensen, die platen ko pen, weten wat er aan de hand is in de wereld. Het kan niet meer voor ze worden verborgen. Dus willen ze niet meer noodzakelijk bij het draaien van een plaat daaraan her innerd worden. Ze praten over het bedreigde regenwoud wèl op school of met hun ouders. Als ze een plaat op zetten, willen ze zich ergens anders mee bezighouden. Ten dele hangt dat samen met de omstandigheid dat er meer tijd voor plezier overschiet. Ik vind het ook gezonder dat je entertainment en het uitdragen van een bood schap voortaan gescheiden houdt". Townshend was jarenlang ver slaafd aan heroine, de witte dood. Via de Californische kliniek van Meg Paterson kickte hij af. Nu is hij in Groot-Brittannië een van de krachtigste bestrijders van hard drugs. Medio volgend jaar moet zijn werk resulteren in de vëstiging van een filiaal van Paterson's kli niek in Londen. Paterson is zeer omstreden in medische kringen, omdat zij mensen met behulp van zwakstroom binnen 10-12 dagen van de heroïne probeert af te hel pen. Nog voor het eind van het jaar verzorgt Townshend, met ingang van dit jaar benoemd als redacteur van de Londense uitgeverij Faber Faber (een van de laatste, onaf hankelijke, middelgrote uitgeverij en in Engeland) de publicatie van de neerslag van Paterson's prak tijkervaringen. Maz Harris De uitgeverij Faber Faber staat tot nog toe bekend vanwege haar grote fonds aan dichters en haar grote collectie kunstboeken, maar zij wil zich aan de hand van Townshend's contacten breder presenteren en vooral aantrekkelij ker worden voor een jonger lezer spubliek. Een ander boek dat op voorspraak van Townshend de drukker zal halen betreft een serie korte verhalen van Maz Harris, een leidende figuur binnen de Britse Heli's Angels-beweging. Er zijn na drukkelijke overeenkomsten tus sen Maz Harris, Peter Townshend zelf, èn een figuur als John Lydon, die als Johnny Rotten wereldver maard werd, zo constateert Pete. „Het zijn allemaal mensen die er in slagen de aandacht van de pu blieke opinie op zich te richten. Het is een teken van een martelen de, innerlijke onzekerheid. En wel een onzekerheid waarvan je je niet permitteren kunt die te verstop pen. Maz Harris is een erg gevoeli ge, bijna breekbare man, maar hij ziet er als een beer uit. Hij oogt als het type datje om zeep helpt zodra hij je maar in het vizier krijgt. Ik ben er zeker van dat hij in zijn le ven heel wat gebruik heeft ge maakt van brute kracht. John Ly don is precies zo. Aan de buiten kant angstaanjagend, zeer charis matisch. Maar innerlijk is hij zich zeer bewust van de hoeveelheid pijn die deze wereld in zich draagt. Eigenlijk wil hij dat bewustzijn uit dragen". „Dat is iets wat performers in de ze tijd als het ware noodgedwon gen uitdragen. Er bestaat een zeke re smart... zelfs acteurs en actrices stralen dat tegenwoordig uit. Die eigenschap heeft niet zo'n uitwer king op het tv-scherm. Dat is de re den waarom film en rockmuziek nog steeds zulke belangrijke media zijn. Ze kunnen op een veel subtie lere wijze laten zien hoe een indivi du reageert op de fouten van de sa menleving. Televisie heeft de ei genschap daar aan voorbij te gaan. Het vertelt je feiten: vandaag zijn er 450.000 mensen omgekomen bij een aardbeving in Mexico. Geen tranen, geen drama, alleen maar fo tografische beelden". „Dat wordt door elke kijker maar verwerkt en verwerkt. Als een ette rende wond treedt dat nu en dan aan de oppervlakte in de persoon van een performer die al die smart van zich afschreeuwt in een grote explosie. Ik hoop dat de noodzaak voor dergelijke performers in de toekomst minder noodzakelijk is. Ik hoop dat het medium televisie de komende tien jaar wat poe'ti- scher wordt toegepast. Het is ook noodzakelijk dat dat gebeurt. We worden allemaal overstroomd door een zondvloed aan feiten en cijfer tjes". Nikita - Elton John Take on me Aha Say you say me - Lionel Ritchie Alive and. kicking - Simple Minds Slave tot the rhythm -. Grace Jones I'm your man - Wham Trapped - Colonel Abrams The power of love - Jen nifer Rush Road to nowhere - Tal king Heads Sun City - Artist united against apartheid Maria Magdalena - Sandra Cloudbusting - Kate Bush Don't break my heart - UB 40 Election day - Arcadia That's what friends are for - D. Warwick and Friends Only love - Nana Mos- kouri Alles wat ademt - Rob de Nijs 18 (24) Gambler - Madonna 19 (16) I'll be good - Rene and Angela 20 (12) Dress you up - Madon- 21 (20) It's only love - Brian Adams and Tina Tur- 1 4) 2 1) 3 6) 4 2) 5 3) 8 7) 9 8) 10 (17) 11 5) 12 (18) 13 (15) 16 (10) 17 (33) 22 (22) 23 24 (37) 27 (29) 28 (21) 29 30 31 32 33 (25) 34 (19) 35 (23) 36 (38) 37 (28) 38 39 (36) 40 (35) Fall down - Tramaine Russians - Sting Life's what you make it - Talk Talk One vision - Queen Takes a little time To tal Contrast Love take over - Five Star Ticket to the trop cs - Gerard Joling The heaven I need Three Degrees Sophietje - De vrolijke vagebonden Alle meisjes willen kus sen - John Spencer A good heart - Feargal Sharkey Al jouw woorden - Andre Hazes If 1 was - Midge Ure The sweetest taboo - Sa- de So I say - Roberto Jac- ketti en de Scooters Zolang je bij me bent - Benny Neyman Face the face - Pete Townshend Soul kiss - Olivia New ton John Something about you Level 42 (Stichting Ned. Top 40) LEIDEN/VOLENDAM - Platina voor 'Maid of the mist' en goud voor 'Christmas with BZN'. Aan de aaneenschakeling van de successen voor BZN lijkt geen eind te komen. Volgens de ver koopcijfers heeft het album 'Maid of the mist' de platina- status dankzij 230.000 verkoch te exemplaren twee keer ruim schoots overschreden. En de prognose is dat 'Christmas with BZN' de superscore van 300.000 exemplaren zal halen. Aan BZN-bandleden is der tien keer een platina-elpee uit gereikt. Van het eerste kerstalbum van BZN, dat vorig jaar ver scheen, gingen in een week 100.000 exemplaren over de toonbank. De gouden nominatie voor 'Christmas with BZN' dankt de groep aan het feit, dat er voor deze plaat, die behalve vier eigen composities een aan tal bekende Amerikaanse Christmassongs en twee Griek s bevat, al een bestel ling loopt van 50.000 exempla ren. 'Christmas with BZN' werd in de zomer van dit jaar opgeno men. Op 14 december wordt een tv-special van de groep uitge zonden. Een avond eerder, op vrijdag avond 13 november, geeft BZN, zoals gisteren al gemeld, een concert in de Leidse Stadsge hoorzaal. Kaarten zijn bij K&O niet meer verkrijgbaar. Het concert is al uitverkocht! de groep LADY DIANA BEGROET SPIELBERG LONDEN - Lady Diana heeft gisteravond in Londen de première be zocht van Steven Spielbergs nieuwste film 'Back to the future'. De filmre gisseur werd na de voorstelling in de Empire Cinema op Leicester Square voorgesteld aan de prinses. (foto ap> AMSTERDAM (ANP) - Zes pop groepen zijn uit de halve finales het afgelopen weekeinde tevoor schijn gekomen als finalisten voor de Grote Prijs van Nederland, het nationale muziekconcours voor popgroepen. Het zijn de groepen "5 slag 1 wijd" (Amsterdam), "The Clip!" (Utrecht), "Gin on the Rocks" (Venlo), "I've got the Bul lets" (Rotterdam), "Many more" (Rotterdam) en "The Treat" (Den Haag). Dit heeft de Stichting De Grote Prijs van Nederland, een samen werkingsverband van het magazi ne OOR, de VARA, Lochem 7000 en de Stichting Popmuziek Neder land, gisteren bekend gemaakt. De finale is zaterdagavond 14 de cember in Paradiso in Amsterdam. Op die avond zal een jury van des kundigen uitmaken welke pop groep de Grote-Prys-Trofee mee naar huis mag nemen. Voor de drie beste popgroepen zijn er boven dien geldbedragen van 5.000, 3.000 en 2.000 gulden te winnen. De bedoeling van de Grote Prijs van Nederland is naar verhouding onbekende, maar kwalitatief inte ressante popgroepen onder de aan dacht van een breed publiek te brengen. In het concours komen alle stijlen aan bod: van hard rock tot funk en van elektropop tot gi taarrock. In totaal hebben 153 groepen aan de voorronden deelgenomen in verschillende delen van het land Daaruit werden uiteindelijk zeven tien groepen geselecteerd die het afgelopen weekeinden in de halve finales vochten voor een plaats in de finale. De Grote Pnjs van Nederland wordt financieel mogelijk gemaakt door bijdragen van onder meer het ministerie van welzijn, volksge zondheid en cultuur, zeven provin cies, de gemeente Amsterdam, de VARA en OOR. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19