Radioprogramma's flink door elkaar gehusseld TV-rubriek Het ideale Nederlands van Bloemendaal mfj\. v j J door a Nico Scheepmaker Wennen aan nieuwe zenders Radio 1, 2, 3, 4. en 5 Willem Nijholt solo kan nog wat "losser Dimitri Ferschtman: wisselvallig KTERDAG 30 NOVEMBER 1985 KUNST PAGINA 37 Philip Bloemendaal, de sonore, vormvaste stem van het Poly- ngoon bioscoopnieuws, zegt in een interview met Reinier van den Hout in NRC Handelsblad r.i van afgelopen donderdag: IJ 3 ,,Bij het NOS-journaal doet El- leke van Doorn het goed, evenals Noortje van Oostveen. Harmen Siezen ook. Fred Emmer was goed. alleen had 'ie altijd van die rare boordjes. Er zijn mensen die betogen dat het nieuws ook plat gelezen moet kunnen worden. Daar verzet ik mij zeer fel tegen. Er is zo'n verschrikkelijke taal vervuiling, uit die ether moeten stemmen komen die de taal goed gebruiken en het eerste pro gramma waarin dat moet gebeu ren is het nieuws. Dat ge schreeuw op radio drie van bij voorbeeld Veronica dat is toch verschrikkelijk om aan te horen. Als ik nu geen contract meer had. was ik een bureautje begon nen om mensen lezen te leren." Jaren geleden, toen ik onder toezicht van Tom Pauka bij wijze van jeugdzonde eens een radio documentaire heb gemaakt, heb ik het vakmanschap van Philip Bloemendaal leren waarderen. Hij sprak de tekst in. en op een gegeven moment wilde ik (of Tom Pauka) een andere toon hoogte, een meer ironisch klin kende toon. Philip Bloemendaal las de zin een tweede maal, had de gewenste toon meteen te pak ken, en elke keer dat hij die zin daarna nog eens moest zeggen (want net als bij film moet alles bij radio ook altijd drie of vier keer over voordat de gedachte wil postvatten dat het zo wel goed is), zat de juiste toon er ge beiteld in. Vandaar dat ik Bloe- mendaals stem 'vormvast' noem de. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet in alle opzichten met hem eens ben over die verschrik kelijke taalvervuiling, en de noodzaak dat de nieuwslezer, en de radio- of televisiepresentator in het algemeen (inclusief wel licht de verslaggevers) zulke (let terlijk) Voorbeeldige' stemmen moeten hebben. Laten we begin nen bij de nieuwslezers. Ik ben fer een voorstander van dat die het nieuws zo lezen, datje bij wij ze van spreken niet HOORT dat het je voorgelezen wordt, zodat je je aandacht ten volle aan het nieuws zelf kunt wijden. Zo'n beetje op de manier dus van de ideale voetbalscheidsrechter, die het beste heeft gefunctioneerd als je je na afloop van de wed strijd moet afvragen wie er ook alweer gefloten heeft? Je kunt het ook vergelijken met de teksten die in het nieuws voor doven en slechthorenden, of in teletekst, op het scherm worden geprogrammeerd, waar in de verschillende letters en let tergrepen ook geen verschillen de nadruk of uitspraak krijgen. Dat heeft ook nog dit voordeel, dat de tussengelaste interview tjes met vakbondsleiders of de fragmentarische uitspraken van koningen en voetbalcoaches door hun eigen kleur in uit spraak en toonzetting (Beatrix spreekt heel anders dan Rinus Michels, zonder dat je dat één van beiden kwalijk neemt) mooi contrasteren met de neutrale stemmen van de nieuwslezers of nieuwslezeressen. Maar eenzelfde eis zou ik niet graag stellen aan presentatoren, verslaggevers en discjockeys, want die moeten het voor een deel juist van hun persoonlijke stemgeluid hebben. Ik weet niet of u donderdagavond naar het EO-programma 'Wat heet geluk show' hebt gekeken, waarin pre sentator Willem Glashouwer zich voornamelijk beperkt tot instem mend luisteren, het herhalen van een enkele opmerking van de gast, en het bedanken voor diens aanwezigheid, een en ander op grote en veilige afstand van het eerbiedig zwijgende publiek dat zich blijkbaar in een ongebruike lijke kerkdienst waant. In dat programma kwam na Roel van Duyn en Erica Terpstra de be jaarde maar nog kwieke hoor- spelkernactrice Nel Snel aan het woord, die zonder daartoe door Glashouwer te hoeven worden aangemoedigd een monoloog af stak over haar leven, haar voor bije ziekte en haar geluk (een en ander in verband met God), die op de vereiste hoorspelkernzui- vere toon werd voorgedragen alsof het een tevoren uitgeschre ven tekst was. Op de zuiverheid van haar Nederlands viel daarbij niets af te dingen, integendeel, je hoorde na een tijdje alleen nog maar 'de stille zuivere toon'. Mooi hoor. maar de hemel be ware ons dat iedereen zo op de radio of televisie zou gaan spre ken. Sprak de dichter Cees Bud- dingh' correct Nederlands, als hij zijn gedichten voorlas? Sprak Theo Xoomen correct Neder lands (Bloemendaals Neder lands, in de dubbele betekenis, want behalve het soort Neder lands dat Philip Bloemendaal spreekt schijnt het Nederlands zoals dat in Bloemendaal en om geving gesproken wordt 'het zui vere Nederlands' te zijn. heb ik mij wel eens laten vertellen)? Sprak Wim Kan correct Neder lands? Zij spraken alle drie 'geaccenteerd' Nederlands, zou den geen van drieën in aanmer king zijn gekomen voor de func tie van nieuwslezer, maar had den alle drie toch zo'n karakteris tiek stemgeluid, dat je maar een halve zin van hen hoefde te ho ren om te weten: dat is Bud- dingh'!, dat is Theo!, dat is Wim Kan! En ik zou liegen als ik zei dat ik dat ook ogenblikkelijk kon zeggen van de verschillende ra dio- en televisienieuwslezers en -lezeressen... HILVERSUM (GPD) - Vanaf Tiorgen is het zover: de ver trouwde aanduiding Hilver sum voor vijf zenders maakt Dlaats voor de naam Radio. Er wordt dan alleen nog maar ge- proken van Radio 1, 2. 3, 4 of i. Bovendien starten de omroe- aen met ingang van december -net hun winterprogramma's. Als gevolg van de wijzigingen op de radio, zijn veel program ma's op andere tijdstippen en mdere zenders terug te vin den. jDe belangrijkste wijziging op de Nederlandse radio is wel de komst van Radio 1. Dat is een zender met uitzendingen verzorgd door regio- pale en landelijke omroepen. Er aandacht besteed aan nieuws, actualiteiten, sport en lich te muziek. In de uren dat de mees ten op de zender afstemmen (van i tot negen, van twaalf tot twee en van vijf tot zeven) komen landelijke omroepen met vs en actualiteiten, terwijl ge lijktijdig de regionale omroepen met een eigen programma in de ether kunnen. Dat is mogelijk omdat de FM- zenders van de regionale omroe pen een beperkt bereik hebben. Door aaneenschakeling van alle re gionale zenders ontstaat een nieuw net waarop vanaf morgen dus Ra dio 1 wordt uitgezonden. Als de zenders aaneengekoppeld zijn hoort iedereen in Nederland het zelfde. Worden ze ontkoppeld, dan kunnen de regionale zenders hun eigen programma ten gehore bren gen. Voor het overige zijn omroepen programma's flink door elkaar "~l gehusseld. Om enigszins wegwijs V te worden een overzicht van een aantal, soms nieuwe programma's van de omroepen met daarbij de zender. (foto ANP) Teddy Scholten gaat wekelijks het verzoekplatenpro- gramma "Met Teddy aan tafel" voor de NCRV presen teren op woensdag Hilversum 1 van 18.06-19.59 uur het accent legt op human interest- verhalen en op zoek gaat naar nieu we persoonlijkheden. Het is te be luisteren op Radio 2 op de woens dagmiddagen. Joop Doderer is een van de hoofdrolspelers in de nieuwe radioserie 'Hij van hiernaast' die de AVRO uitzendt op zondagochtend via Radio 2. (foto anpi Marco Bakker presenteert voor de TROS op maan dag via Radio 2 het programma 'Muziek uit duizen den'. (foto ANP) Hans van Willigenburg keert terug met 'Op de eerste rang' op zaterdag van vijf tot zes op Radio 2. (foto ANP) NOS In vergelijking met vorig jaar heeft de NOS-radio dit seizoen (dat op 1 december begint) twee uur minder zendtijd per week ter be schikking (nu 84 uur tegen 86 uur). De lichte muziek krijgt op de NOS- radio minder ruimte, alleen de avondspits van Frits Spits blijft ge handhaafd op Radio 3. 'Jaargeno ten', de Nationale Hitparade, 'Bop- thema's' en 'Swingsessions' ver dwijnen. Daarentegen komt er meer ruimte voor sport en het ge sproken woord. Op Radio 1,2 en 3 is elk heel uur een nieuwsbulletin te beluisteren met een lengte van twee minuten. Het dichtbeluisterde programma 'Met het oog op morgen' zal geen veranderingen ondergaan. Het blijft uitzenden op de voor velen zo vertrouwde tijd: tussen 11 en 12 uur 's avonds. En wat belangrijk is: op dezelfde frequentie. Sportliefhebbers zullen 'Langs de lijn' tijdens de avonduren kun nen vinden op de vertrouwde fre quentie. Voor de zondagmidda guitzending (van twee tot zes uur) moet vanaf 1 december worden af gestemd op de FM-frequentie van de regionale omroep of - als die niet in de buurt is - op de midden golffrequentie (AM/747 kHz, is 402 meter). De verkeersinformatie wordt voortaan alleen gegeven in aansluiting op de nieuwsbulletins van het ANP. NCRV In het nieuwe radioseizoen, hoe ven de luisteraars van de NCRV niet veel nieuwe programma's te verwachten. Een aantal goed be luisterde programma's zal als ge volg van de nieuwe zendtijdinde ling naar een andere dag en een an der tijdstip verhuizen. 'Wie weet waar Willem Wever woont', een programma waarin vragen van luisteraars worden beantwoord, verlaat de vertrouwde donderdag en is vanaf 1 december te horen op maandagochtend van negen tot tien uur via Radio 1. Het wisselt stuivertje met 'Plein pu bliek', dat na jaren de maandag ochtend verlaat en terug komt op donderdag vanaf negen uur via Ra dio 2. De NCRV-rubriek voor ou deren 'Studio 55' gaat eveneens van maandag naar donderdagmid dag. De opvolger van 'Rozegeur en prikkeldraad', dat vorig seizoen verdween, heet 'De nieuwe roze geur'. Het is een programma dat De NCRV ruimt vanaf 1 decem- 1 ber meer ruimte in voor actualitei ten. 'Hier en nu' gaat vijf dagen per week het nieuws volgen; dat was drie dagen. Het sportprogramma verhuist van de woensdag naar de vrijdagavond, terwijl het bekende programma waarin de zaterdag- sport een extra aandacht krijgt op de zaterdagmiddag op Radio 3 blijft gehandhaafd. 'Van huis uit' is een nieuw pro gramma over dingen die je kunt doen als je niet hoeft te werken. Te beluisteren op de vrijdagen via Ra dio 1 van twee tot drie uur. VARA De VARA zal dioseizoen elke uitzenddag een ei gen thema meegeven. Zondag wordt de dag rond cultuur, mens en milieu; maandag wordt de infor matiedag met 's avonds klassieke muziek; elke dinsdag zal worden besteed aan popmuziek en jonge ren, terwijl de woensdag in het te ken van actualiteiten en nieuws staat; donderdag voorziet de VA- RA-radio in radiovermaak voor de televisiekijker; de vrijdagochtend is voor klassieke muziek en de vrij dagmiddag voor informatie. Zater dag wordt tot slot een dag die ge kenmerkt wordt door een melange van informatie en amusement. Op Radio 3 zullen de VARA-pro- gramma's dinsdag weinig verande ringen ondergaan. Nieuw is het programma 'De Steen en Been Show', dat tussen 12.00 en 14.00 uitgezonden wordt en in de plaats komt van 'Getallenrijk'. De zaterdag zal de bekende for mule behouden. De omroep is za terdag via Radio 2 te ontvangen. Op woensdag en vrijdag is de VA RA op Radio 1 te vinden. Overkoe peld door de 'Rode Draad' bestaat het programma uit nieuws en lich te muziek. Peter Holland en Mare Reller maken donderdagavond van 20.00 tot 23.00 uur het programma 'Voor wie niet kijken wil' met muziek en informatie onder het motto: televi sie uit, radio aan. Het programma wordt gevuld met archiefmate riaal, een gast. herhalingen uit pro zendtijden en zenders. Op zondag ochtend gaat de TROS samen met Veronica een twee uur durend sportprogramma presenteren van af 9.00 uur via radio 1. Omdat de zendtijd op dinsdag avond van Hilversum 2 voör de TROS verdwijnt, is het literaire programma 'Om het boek' vanaf 1 december ook op zondgavond te vinden (Radio 4). Op maandag krijgt de TROS een extra uur zend tijd op Radio 2. In dat uur zal Mar co Bakker zijn programma 'Muziek uit Duizenden' presenteren. Omdat de TROS op de avonden niet is ingedeeld op Radio 1 en 2, dreigen enkele programma's verlo ren te gaan. Voor TROS-klanten- service en 'Helpers weg' is uitzend tijd op woensdagmiddag gevonden (van 13.00 tot 16.00 uur op Radio 1). Door het inkrimpen van de zend tijd op de verschillende avonden dreigden de programma's TROS Country en Session te verdwijnen. De TROS heeft echter besloten de late uurtjes van de donderdag avond op Radio 3 voor de liefheb bers van deze programma's te re serveren. De Soul-show begint om 19.02 uur en de Elpeeshow om 21.00 uur. EO In de nieuwe radioprogramme ring van de Evangelische Omroep zijn bijna alle bestaande program ma's terug te vinden. Nieuw is 'Goed Nieuws' op zondagmorgen, waarin een praatje wordt gemaakt met bijvoorbeeld een predikant en iets wordt verteld over de liederen die te beluisteren zijn. In het eveneens nieuwe pro gramma 'Ik zou wel es willen we ten' wordt op dinsdagochtend in gegaan op geloofs- en levensvra gen. 'Opo Doro' heeft ten doel een beter begrip te krijgen tussen Suri- namers en Nederlanders. Dit pro gramma wordt uitgezonden op za terdagmiddag. Na vele jaren verdwijnen 'Muzi kale Fruitmand' en 'Ronduit op 3' van de vrijdagochend. Het eerste programma gaat naar dinsdagoch tend en zaterdagochtend, het twee de is op woensdag te beluisteren. IKON De radioprogramma's van de IKON zijn vanaf 1 december alle maal te vinden op Radio 5. De IKON zal vooral educatieve en in- gramma's van de afgelopen week ,orma„eve programma-; een reeks hoorspelen. Dit pro gramma kan via Radio 1 en Radio 2 worden ontvangen. Op Radio 1 zal de VARA het nieuwe seizoen star ten met 'Het zout in de pap', een zondagmagazine. Deze week zijn daarin o.a. te gast Freek de Jonge Ineke Holzhaus. Zij zitten met t^nd^^Het11 ooï .rcrarl R^ir\ r.„-i i r. rnnrl rlo Iroffie». gaan i Berend ken. Veel gesproken woord, actua liteiten. nieuws, documentaires, cursussen en programma's voor buitenlanders. De informatieve programma's zullen voortaan te vinden zijn op woensdagmiddag en zondagoch- de naald' y, j j i rr- uenu. iici uug vuii ue muuiu ®°"^."Tu„steen cut «woe-dag. uur) is een actua- TROS De TROS gaat het nieuwe sei zoen in met de doelstelling 'kijk met plezier, luister met plezier'. In de programmering op de vijf nieu- radiozenders heeft dat echter liteitenmagazine met veel achter grondinformatie op politiek, cultu reel en theologisch gebied. Elke zondagochtend zal er voor de uitzending van de kerkdienst een verhaal of hoorspel voor kinde ren worden uitgezonden. Onder de titel 'Zo moet het kunnen' start de IKON met een serie verhalen weinig verandering tot gevolg. Het Karei Eykman over de tien gebo- kenmerkt zich den. Zondagavond zendt de IKON slechts door verschuiving i kerkmuziek uit, over actuele ont wikkelingen op dit gebied. (Zon dagavond, 18.10 uur.) AVRO Op de AVRO-radio zijn varjaf morgen flink wat series en hoor spelen te beluisteren. Nieuw is 'Hij van hiernaast', een komische serie met in de hoofdrollen Kitty Jans sen, Joop Doderer en Pieter Lutz. Deze serie, die op zondag via Radio 2 vanaf half elf wordt uitgezonden, gaat over een wat naïeve, sullige man, die getrouwd is met een over heersende vrouw. Uiteraard levert dit gegeven heel wat verwikkelin gen op. Ook op zondag, maar dan via Radio 1, de Bennie Bang Show, een serie geschreven en gepresen teerd door Eli Asser. De AVRO start dit seizoen op de woensdagavond via Radio 4 het hoorspelprogramma 'Zeg. luister eens...'. Willem de Ridder zal ten behoeve van dit programma met een tot hoorspelstudio omgebouw de camper door Nederland rijden. In deze geïmproviseerde studio krijgen luisteraars begeleiding bij het deelnemen aan en het maken van hoorspelprodukties. Een nieuw initiatief van de AVRO is het jeugd-radiojournaal, dat elke donderdag vanaf kwart over zeven 's ochtend op Radio 1, wordt uitgezonden. De redactie be staat uit een vaste groep van tien kinderen, leerlingen uit de brugklas van scholen uit Hilver sum en omgeving. AVRO's 'Vijfluik' is een nieuw programma op de vrijdag waarin telefonisch vragen kunnen worden gesteld op ieder gebied, behalve over medische of juridische zaken. Verder in AVRO's 'Vijfluik' nieuw tjes uit de wereld van de weten schap, toerisme en recreatie, de ra dio-rechtswinkel, een medische ru briek en het bedrijfsleven en con sument. Op zondag heeft de omroep van af twaalf uur op Radio 2 een twee uur durend actualiteitenmagazine met de naam 'AVRO-Magazine'. Het populaire Candlelight van Jan van Veen met gedichten van luiste raars en sfeervolle muziek wordt een uur langer. Het programma wordt uitgezonden via Radio 3 op de maandagavonden vanaf tien Teddy Scholten (afkomstig van de NCRV) gaat op vrijdagavond vanaf zeven uur op Radio 2 in 'Ted dy's tiptijd' lichte muziek draaien en tips geven over vrijetijdsbeste ding in het weekeinde, variërend van wandeltochten tot het lezen van bepaalde boeken. KRO Bij de KRO is weinig nieuws on der de zon voor wat de program mering betreft. Zondag blijft de popdag van de KRO op Radio 3 en op de vrijdag blijven goede beken den als 'Adres onbekend', 'Van twaalf tot twee' en 'Ratel', alles via de 'lichte' zender Radio 2. Klassiek en cultuur blijven op zaterdag avond en maandag op Radio 4 en informatie op dinsdag op Radio 1. Vervallen zijn de programma's 'Tombola'. 'Goal', 'Op donderdag'. 'Als je haar maar goed zit' en 'Ope rette-album'. omdat de KRO niet meer beschikt over de uitzendtij den van de programma's. Nieuw is vanaf 1 januari een familiehoorspel op de vrijdagmiddag van drie tot half vier op Radio 2. De informatieve programma's die op dinsdag op Hilversum 2 te horen waren, verhuizen naar de' donderdag op Radio 5. De eucha ristieviering op zondag gaat naar Radio 4 van tien tot elf uur. Terug van weggeweest is het programma 'Op de eerste rang' van Hans van Willigenburg met nieuws over theater, musical en films op zater dag van vijf tot zes op Radio 2. Veronica De A-status levert Veronica in to taal 27 extra uren radiozendtijd en tien nieuwe programma's op. De meeste nieuwkomers zijn te vin den op Radio 3 op vrijdag: achter eenvolgens 'Geeuwen met Van Leeuwen', 'Goud van oud', 'Hot Curry', 'De staat van beleg' en 'Rin kel de kinkel'. 'Goud van oud' is terug van weg geweest. De jaren '50, '60 en '70 herleven in dit muziekprogramma. De Roepie-Roepie-vogel is op Ra dio 3 te horen. De eerste luisteraar die deze vogel belt van hem ge hoord te hebben, krijgt een prijs. Op zondag is er via Radio 1 vanaf 9 uur 's ochtends een sportprogram ma te horen van TROS, Veronica en AVRO. Op woensdag gaat Veronica 'Te rug in de tijd' met 'gouwe ouwen', gepresenteerd door Bart van Leeu- Nederlandse muziek komt ruim schoots aan bod in 'Hollandse hits' op donderdag. Op Radio 4 blijft 'Muziek voor miljoenen', maar dit programma wordt nu door nieuwe presentato ren verzorgd: Caroliene Kaart en Joop Stokkermans. Radio 1: nieuws, regio, actualiteiten, sport; te ontvangen via huidige re gionale FM-zenders, huidige AM- Hilversum 1. Hilversum 3. Soloprogramma van Willem Nijholt, met muziek van Frans Ehlhart en Albert Veenendaal. Gezien op 29 november in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Noem Willem Nijholt een veelzijdige theaterpersoon lijkheid, en je herhaalt wat zo ve len reeds gezegd hebben. Door zijn jarenlange ervaring en grote mate van vakmanschap kan een soloprogramma van zo'n man, die kan zingen, dansen, en acte ren, eigenlijk al van meet af aan niet meer stuk. Niet voor niets zat het theater aan de Oude Vest tot de nok toe vol. Toch zit er ondanks alles een kleine 'maar' aan zijn (eerste!) so loprogramma vast. De zoge naamde vierde wand, de scheids lijn tussen podium en publiek, is - gezien de intimiteit van een so loprogramma - nog te duidelijk aanwezig. Er ontbreekt groten deels een losse, quasi-geïprovi- seerde babbel met de mensen in de zaal. Zijn 'conferences' lijken dan ook meer op toneelmatige monologen van een acteur. Maar hij speelt die scènes voortreffe lijk, zodat er vanuit dat perspec tief weer niets te klagen valt. Het is toch al oppassen gebla zen, want in één van zijn pro grammanummers richt Nijholt zijn spot op de critici. "Een eu nuch is ook een vent, die zelf het kunstje niet kan maken". Be paald vleiend is dat beeld niet. Nijholt vertelt over zijn leven in de vorm van onmiskenbaar autobiografische episodes over Pietje en Fietje. Zijn oorlogser varing als kind wordt daarbij niet overgeslagen en in het pro gramma overigens zeer onver wacht aan de orde gesteld. Dat schokt; het is één van de perfech- te overgangen tussen de ver schillende nummers. Naas anek dotes uit de wereld van het to neel zijn er een paar mooie lied jes te beluisteren. Tevens pittiger Werk, zoals het lied over Rooie Dot, die Nijholt in het vooraf gaande solospel prachtig gety peerd heeft. Het publiek reageert vooral ook enthousiast öp zijn conferen ce (dit keer wel een conference!), waarin hij de bewegingsarmoede van de Nederlander en enkele buitenlandse dansen met com mentaar demonstreert. Om zijn verhaal te ondersteu nen trekt hij in dit programma een veelheid schoenen aan. Op het affiche staan ook al schoe nen. In zijn laatste twee liedjes trekt hij twee verschillende schoenen aan. Ze symboliseren zijn gespletenheid: angst en ter compensatie daarvan zijn branie. Twee schijnbare uitersten, die 1 achteraf bezien vaak in zijn pro gramma voorkwamen. WIJNAND ZEILSTRA Dimitri Ferschtman met de Sui tes voor cello-solo van J.S. Bach: Suites no. 1, 3 en 5. Ge hoord op 29 november in de Ka pelzaal. De reputatie van Dimitri Ferschtman had velen naar de Kapelzaal gebracht voor de inte grale uitvoering van de zes solo suites van Bach. Ferschtman dankt zijn reputatie vooral aan het Glinka kwartet, dat hij met zijn eveneens uit Rusland uitge weken landgenoot Misha Geiler her-oprichte in Nederland, en dat zich een uitstekende naam verworven heeft. Een mini-Bach- cyclus als deze stelt echter ge heel andere eisen dan een kwar tetavond, en mij dunkt dat Ferschtman de hoge verwachtin gen niet heeft kunnen honore ren. Ferschtman, die mij niet erg gedisponeerd leek, leverde de aanblik van iemand die een ge vecht met de materie levert. Dat had niet zozeer betrekking op de technische eisen die deze suites stellen, als wel op het feit dat hij te vaak de greep op het geheel miste. Vooral in snelle delen (de Gigues bijv.) hield hij zichzelf niet steeds in de hand waardoor het geheel hem dreigde te ont glippen. Kleine geheugenstoor nissen, die overigens aan de to taal-indruk van een concert wei nig toe of af doen, waren daar het bewijs van. Ook in de toonvor- ming leek hij zich meermalen te forceren. Het resultaat hiervan was dat van ontspannen luiste ren vaak geen sprake kon zijn. Zelfs zijn cello leek zich tegen' hem te keren: opvallend was het grote verschil tussen het timbre van de hoge en lage snaren. In de wat lichtvoetiger delen (Menuet, Bourreé, Gavotte) kwam hij veel meer tot zichzelf en ging er op eens iets leven in de muziek. Al met al een zeer wisselvallig reci tal. Een integrale uitvoering van Bach's suites binnen een tijdsbe stek van 4 dagen is geen sinecu re. Bij het tweede concert (a.s. maandag 2 december) met de uit voering van de even genummer de Suites zal blijken of Ferscht man zich zal revancheren. MIES ALBARDA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 37