Bridge Filatelie KRUISWOORD De pijn van het zijn Stem van een generatie POP Zonder baard in de keel Vocalen uit de porseleinkast Matig produkt voor goed doel Geen vluchtig 'cultgrapje' OPLOSSING mw- ff ff ff ZATERDAG 30 NOVEMBER 1985 EXTRA PAGINA 33 Lloyd Cole Uoyd Cole and the Commotions 'Easy Pieces' (Polydor) 'Rattlesnakes', het debuut van Lloyd Cole, dat was één van de allermooiste en ontroerendste platen van het vorig jaar. Die hy pergevoelige, kwijnende stem. die aanstekelijke liedjes, klate rende gitaren en melancholieke accordeon, hier werd de pijn van het zijn weer eens bezongen zo als dat behoort: "Are you ready tot be heartbroken?" Ook op 'Easy Pieces' staan weer tien liedjes. Het licht wal sende 'Pretty Gone', het melo drama 'Grace', de met een go spelkoortje versierde single 'Brand New Friend', het breek bare 'James', het een nog mooier dan het ander. Heb je ze eenmaal gehoord dan begrijp je dat het niet anders kan, zo vanzelfspre kend ontrollen ze zich van begin tot eind. De tekstefï zijn weer treffende observaties van hoe het geluk, datje steeds in je ooghoe ken kan zien, telkens uit het ge zicht verdwijnt zogauw je ernaar op zoek gaat. Want de tijd ver strijkt en geen liefde is voor de eeuwigheid gemaakt. Het is het soort muziek waarvoor je onge merkt verkleinwoorden gaat ge bruiken. Als een ander zo drama tisch zou zingen, zou ik slap in de benen worden, maar Lloyd Cole klinkt zo kwetsbaar en vol mede dogen, daar is geen cynisme te gen bestand. Toch is 'Easy Pieces' iets min der dan de voorganger. Tegen die strijkers heb ik ernstige be denkingen. Die peperen me net iets te nadrukkelijk in hoe gevoe lig het allemaal is. En de blazers zitten de prachtige gitaarloopjes soms in de weg. Maar erg is dat niet. Lloyd Cole zou zelfs samen met een boerenkapel nog ontroe ren. AK The Clash 'Cut the crap' (CBS) "De laatste jaren van The Clash waren verschrikkelijk. We speelden alleen nog voor de poen", zie gitarist Mick Jones, nadat hij vorig jaar uit The Clash stapte. Een beetje kinnesinne mischien, die woorden. Maar een Bijdragen: Bart Jungmann Wim Koevoet Ariejan Korteweg Jaap Visser kern van warheid zit er wel in. The Clash zit vast aan een con tract met de platenmaatschappij om tien LP's te maken. Drie jaar lang hebben Joe Strummer en consorte dat gela ten voor wat het is. Met 'Cut the crap' wordt de stilte luidruchtig verbroken. 'We are The Clash' klinkt het uit tientallen kelen, want daar mag geen misverstand over bestaan. Ik heb nog steeds een zwak voor die botte, onge nuanceerde stellingnames van Joe Strummer. 'Gonna be a dirty punk' zingt hij bij wijze van be ginselverklaring. En op de bin nenhoes wordt jong en oud opge roepen de straat op te gaan om de wereld te veranderen. Alsof de tijd heeft stilgestaan. Deze eerste plaat zonder Jones is verre van de beste Clash-plaat. De arrangementen zijn stevig en redelijk inventief. Luister maar eens naar de snierende gitaar, die 'Life is wild' uitluidt. Die massa le volkskoren zijn angstaanja gend en Strummer weet hoe hij echo en backbeat moet gebrui ken om de link tussen punks en ghettojeugd te leggen. Zijn zang is nog steeds onontkoombaar: verbeten, teleurgesteld en agres sief, stem Van een generatie. Maar de composities zijn vaak mager. 'This is England' torent als alternatieve troonrede hoog boven de rest uit. 'Cut the Crap' komt eerder tegemoet aan de verplichtingen jegens CBS, dan aan die jegens de fans. AK Feargal Sharkey Feargal Sharkey (Virgin) Feargal Sharkey was wel de laat ste van de Noordierse Underto nes die ik een verdere muzikale carrière had toegedacht. Waar de gebroeders O Neill, de drijvende krachten achter de groep, niet aan de bak kwamen, daar voert Feargal Sharkey nu de boven toon: nummer één in Engeland met 'A good heart'. Dat verbaast me een beetje, want Sharkey heeft toch niet een stem om massa's aan te spreken. Toen anderen als puber de baard in de keel kregen, moet er bij Sharkey een scheermesje naar binnen zijn gegleden. Daardoor is hij nu behept met een hoog, scherp stemgeluid waar welbe schouwd weinig mee te doen is. Met ballades weet hij in elk geval nauwelijks Baad. Niettemin: Sharkey heeft een hit en een heuse elpee die werd geproduceerd door Eurythmic Dave Stewart. Het is een plaat geworden waarop veel rhythm and blues met een strak ritme en een drumbijdrage alsof Sharkey op oorlogspad is. Net als de' single wordt de plaat na elke keer draaien beter, maar heeft toch te veel zwakke plekken om een echte hoogvlieger te zijn. Gewaagd is de cover-versie van 'It's all over now'. Stewart koos voor een bombastische pro- duktie en met die rare stem van Sharkey klinkt het als een smeekbede. Komt die stem toch nog van pas. BJ Sade 'Promise' (Epic) Sade in het Wembley-stadion afgelopen zomer, dat was zoiets als Ajax-Feyenoord in het Anto- nius Clubhuis. Haar voor Afri kaanse hongersnood bestemde jazz-pop verwaaide eenvoudig in dat grote stadion. In een derge lijk ambiance moet je een flinke strot kunnen opzetten en daar mee is Sade niet gezegend. Haar fluisterend zingen gedijt het bes te in een kleine ruimte. Zoals ook haar platen het best in bepaalde sferen kunnen worden gedraaid, 'after midnight' heet dat wel. 'Promise' is de titel van de tweede elpee van de Engelse zan geres met Afrikaans verleden. Een belofte die ze voor haar al grote aanhang ongetwijfeld in lost. Het biedt precies wat op grond van 'Diamond Life', haar debuut, verwacht mocht wor den. Haar huidige single, 'The sweetest taboo', is daar een best bewijs van: je zou het haast voor zichtige muziek noemen. Alsof een porseleinkast dienst deed als studio. Iets minder jazzy en iets meer Astrud Gilberto, dat is ei genlijk het enige verschil. Het grote enthousiasme voor Sade kan ik echter niet delen, evenmin trouwens als de afkeer die ze bij anderen oproept. Best leuk om te horen, verdienstelijk dat ze alles zelf schrijft, maar evenzeer slaapverwekkend. Wijst de klok eenmaal after mid night, dan valt dat bezwaar na tuurlijk weg. BJ Artist United against Apartheid 'Sun City' (EMI) Onder de supervisie van Little Steven en Arthur Baker heeft een keur aan popmuzikanten (van Pat Benatar tot Bono tot Da- Arthur Barber (links) en Little Steven vis tot Reed tot Dylan tot Gabriel tot - uiteraard - Geldof en Springsteen en nog 40 andere groepen en artiesten) een bijdra ge geleverd aan de strijd tegen de apartheid. 'Sun City' is de plaat die uit dat initiatief is voortgekomen. De opbrengst is 1 'stemd voor het in New York zetelende The Africa Fund, een aan de Verenigde Na ties verbonden instantie die zich ontfermt over politieke gevange nen en hun families in Zuid-Afri- ka en voorts poogt de noden van vluchtelingen te lenigen en anti- apartheidsgroepen in de VS helpt. De titel van de (laat het alvast gezegd zijn) zwaar tegenvallende elpee - werkt als een splijtzwam in popmuziekland. Sun City is een in het Zuid-Afrikaanse Pila- nesgebergte gelegen lustoord voor gokkers, zich vervelende jetsetters, een trefpunt ook voor fotografen en meisjes die wat te tonen hebben. Tal van popmuzi kanten, daarbij verleid door enorme zakken geld, hebben er geconcerteerd: Stewart, Turner, Elton John, The Kinks, Parton, Rea, Mouskouri, Rondstadt enz. De smoes luidde altijd: "Houdt muziek en politiek gescheiden", of: "Ik ga erheen om te kunnen zien wat apartheid is". Geen van de Sun City-gangers doet mee op deze plaat. Of ze niet mochten van Little Steven of dat ze de moed niet hadden om van hun dwaling terug te keren, is niet duidelijk. Het valt mij moeilijk om deze sympathieke plaat te beoorde len. Enerzijds hoop ik dat er maar veel van mogen worden verkocht, anderzijds voel ik me niet geroepen om de consument in het ootje te nemen. Vandaar het volgende: de composities zijn mager, van het titelnummer is een overbodige tweede versie gemaakt en in zijn geheel klinkt de plaat als het produkt van een haastklus. WK Blancmange 'Believe you me' (Phonogram) 'Believe you me' is het bewijs dat we Blancmange serieus moe ten nemen. Neil Arthur (zang) en Stephen Luscombe (toetsen) rol den op de 'synthesizerwave' het hitwereldje binnen om vervol gens voorop te lopen bij het rela tiveren van hun eigen muzikale creaties. Die waren volgens Ar thur en Luscombe afkomstig uit het geheugen van de muziek- computertjes in hun polshorlo ges. "Eén druk op de knop en we hebben weer een nieuwe song", heette het. Hun debuutelpee 'Happy fami lies' uit 1982 bevatte inderdaad simpele computergestuurde cultmuziek. Maar in combinatie met de vaak komische en cyni sche teksten was die op de een of andere manier toch te pruimen. Met 'Mange tout', de tweede el pee, maakte Blancmange duide lijk een muzikale ontwikkeling te hebben doorgemaakt, zonder dat die het vermogen tot relative ren had aangetast. 'Believe you me' ligt in het ver lengde van 'Mange tout'. De mu ziek is aanmerkelijk veelzijdiger geworden en daar is het fraaie 'Lorraine's my nurse' het beste voorbeeld van. Viool, hobo, fluit en cello zorgen in deze ballade voor een bijna klassieke toonzet ting. Maar ook uit het meer mo derne werk ('Why can't they lea ve things alone') blijk dat dit duo zonder meer aan kwaliteit heeft gewonnen. Conclusie: Blanc mange is dus geen vluchtig 'cult grapje'. JV HORIZONTAAL: 1 voor werp om iets bijeen te hou den; 4. zurige vloeistof; 7. op bergruimte; 11. gewoonte recht; 12. uitzicht in de toe komst; 14. bid (Lat.); 15. op tisch hulpmiddel; 17. hoog bouwwerk; 19. losse, wollen mouw; 20. oesternet; 22. wa terplant; 24. gravure; 26. groot bos; 27. hardhandig; 29. vrouwelijk dier; 30. woon boot; 31. Turkse titel; 33. groet; 35. biljartstok; 36. gie rig; 37. aantal; 40. bouwlan den bij dorp; 41. dierenver blijf; 42. vr. munt; 44. terrein wagen; 45. afslagplaats bij golf; 46. beschaafde vrouw; 47. ik; 48. eenheid v. elektr. weerstand; 50. vr. aanspreek titel; 51. spie, staaf; 53. in- braakvrij vertrek; 55. regel maat; 57. register, lijst; 58. in nig, vertrouwelijk; 59. brand stof; 60. kleine plaats; 61. pienter; 62. fier. VERTICAAL: 2. geestelij ke; 3. ovenkrabber; 5. fami lielid; 6. faam, roem; 7. jong dier; 8. ongeluksgodin; 9. buidel; 10. dwingend, bin- T E R M I E t>' a mie :s R E !C E LM eXEHSW NOR SHM PAR eHaMSMAM°' L AiN|J> M:A C H T eHSMOHHMS; ZE' LH K N A A P CiEELTJE .rMrMK PAKKAGE s l!atg VEL I>M sMnHaMOHG A A'TMR e p e l vMERIMeMe- E 'E R W A A R t> E dend; 13. halskraag; 16. volk; 18. loofboom; 20. betaalmid del, munt; 21. plotselinge on verwachte haal, trek; 23. va der of moeder; 24. eike schors; 25. munt; 28. grote winkel; 31. opp.maat; 32. wijnmaat; 34. alc. drank; 38. zeegod; 39. pausenaam; 42. naad; 43. voortreffelijk; 48. aardr. aanduiding; 49. ge meen, laag; 51. jong dier; 52. Belgisch kiezelzandsteen; 53. grondsoort; 54. hemelli chaam; 55. bejaard; 56. droog en onvruchtbaar. De prijs van 25,- werd toege kend aan Mevr. F. v.d. Meer, Ra- velstraat 34, 2162 AR Lisse. De prijs wordt de winnaar toe gezonden. Oplossingen met vermelding van 'Puzzel' voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. In de voorlaatste ronde van het kandidatentoernooi in Montpel- lier wachtten we gespannen af hoe Timman zich zou herstellen van de klap die hij tegen Sprag- gett had opgelopen: matig, getui ge de volgende angstige remise. Wit: Nogueiras; zwart: Tim man. 1. d4 Pf6 2. c4 g6 3. Pc3 d5 4. Pf3 Lg7 5. Lf4 0-0 6. Tel dc4: 7. e4 Lg4 8. Lc4 Ph5 9. Le3 Lf3: 10. gf3: e6 11. Pe2 Df6 12. Pg3 Pf4 13. Dd2 Pg2+ 1 4. Ke2 Pe3: 15. fe3: c5 16. d5 ed5: 17. Ld5: Pd7 18. Thdl TadS 19. f4 Dh4 20. Kfl Kh8 21. Kg2 De7 22. Da5 h5 23. e5 h4 24. Pe4 V2-V2. In de slotstelling is er slechts één die speelt, en dat is niet Timman. Dan gaan we nu door met de Wonderbaarlijke Avonturen van Kevin Spraggett. Hij speelde in de voorlaatste ronde tegen één van Timman's concurrenten. Wit: Spraggett; zwart: Vaga- nian. 1. c4 e5 2. g3 d6 3. Pc3 f5 4. Lg2 Pf6 5. e3 Le7 6. Pge2 c6 7. d4 0-0 8. 0-0 Pa6 9. Tbl Pc7 10. b3 e4 11. Lb2 d5 12. Tel (Wit speelt ui terst passief en dreigt nu al plat gewalst te worden) g5 13. Dc2 Ld6 14. c5 Le7 15. f4 hG!? (Uiter aard staat zwart na ef3: uitste kend. Hij meent echter zo een aanval over de g- en h-lijn op te kunnen zetten. Dat zal niet zo eenvoudig blijken) 16. Pdl De8 17. Pf2 Pe6 18. Lh3 Dg6 19. Khl Kh8 20. Tgl Dh5!? (Beter lijkt om met Ld7 eerst alle zwarte stuk ken te mobiliseren) 21. Dd2 Tg8 22. fg5: hg5: 23. g4! (Een uiterst giftig zetjé^ dat zwart het best met fg4: 24. Lg4: Pg4: 25. Pg4: kan beantwoorden. Maar zijn aanval is gestuit en hij staat niet meer beter) Pg4:? 24. Lg4: fg4: 25. Pe4:! (De rollen zijn geheel omgedraaid. De machteloze Lb2 wordt opeens het sterkste stuk van het bord en de kansen van Timman op kwalificatie zijn weer levensgroot) de4: 26. d5+ Kh7 27. d6! Td8!? (Lijkt op pa niek; met Lf8 28. d7 Df7 29. 9 9 §p w fp ff IP IP 9 9 w PP 9 9 9 9 m m PI m B ym ff B PP ff 9 9 9 9 9 DIAGRAM I 1 2 3 4 5 w m ÉP pp PP ÉP PU 9 pi W/ 9 ff li 9 m 9 9 ff 9, w Wi m y m m 9 m m 9 9 9, 9 m m DIAGRAM II 953 97 4 2 O A 10 9 7 5 10 3 1 2 3 4 5 m /M/, km '9 f m m B 9 0 ff m 9 9 km m m 9 9 9 PP üf Vorige week zagen we hoe het nietige Brazilië in de halve finale van het WK bijna het machtige Amerika uit de wedstrijd speel de. Brazilië scoorde positief in vrijwel elke serie van 16 spellen en eigenlijk ging het alleen mis tussen spel 113 en 128: 49-3 voor Amerika. In spel 132 wilden Ross en Pender zich door de niet stil te krijgen Brazilianen niet van de weg laten drukken. Dat kostte 800. Spel 133 kostte weer 800, maar agressiviteit loont niet al tijd; in spel 139 leverde Brazilië. 700 punten in. Er kwamen voor de laatste pauze nog twee be langrijke spellen: Zuid, NZ. Ross en Pender voor Amerika bereikten 5 KL, start B 10 8 9AB65 <083 A V7 5 N ♦HV764 w 0 V10 8 3 w u O B Z 9 6 2 A2 9 H9 O H V 6 4 2 H B 84 FINLAND - De Finse zegels zijn in lange tijd niet aan bod ge weest. We moeten beginnen bij een 1,50 mark-zegel, die op 15 mei verscheen en die gekoppeld was aan de postzegeltentoonstel ling Nordia 85 te Helsinki. Op de zegel het beeld "Zeemeermin" van Ville Vallgren. Het vijftiende Finse postzegel boekje verscheen op 18 mei en het is gewijd aan het 100-jarig be staan van de Finse bankbiljetten- drukkerij. In het boekje (oplage 1.250.000 stuks) acht 1,50 mark zegels met beelden van bankbil jetten. De Finse Europa-CEPT-zegels verschenen op 17 juni, twee stuks: 1,50 mark en 2,10 mark. Ter gelegenheid van het feit dat tien jaar geleden in Helsinki de Conferentie over Europese veiligheid en samenwerking (CVSE) werd gehouden werd op 19 juni een 2,10 mark-zegel (opla ge 3 miljoen). Op 5 september werd 350 jaar provinciale administratie her dacht met de uitgifte van een 1,50 mark-zegel (oplage 6 mil joen) en op 19 september ver scheen in de serie volkskunst een permanente zegel van 12,00 mark. dc8:D Tc8: 30. Tffl De8 ziet de zwarte stand er nog speelbaar uit) 28. Dc3 Ld6: 29. cd6: Ld7 30. De5 Dg6 31. Tg4: Tf8 32. Tcgl Tf5 33. De4: (Ze vallen als rijpe ap pels. Nu dreigt Pg3) c5! (Een ui terste schwindelpoging) 34. Db7: Td8 35. T4g3 Kg8 36. Pf4!? (Veili ger is om met e4 de diagonaal hl- a8 te sluiten, zie bijvoorbeeld Tf2 37- Dd5 Kf8 38. T3g2) De8 37. Pg2 Lc6 38. Da7: Td6: 39. Th3?? (Dreigt mat in één, maar...) Lg2:+ wit wordt in al le varianten zelf eerder matge- zet). DIAGRAM III Diagram 1 is een op het oog een voudige stand, waarvan de mees te dammers wel weten dat deze remise is. Als men dan echter vraagt hoe die remise tot stand komt moet men het antwoord schuldig blijven. Voor al die dammers de enige juiste oplos sing. 1.23-32 30-34 (35-40 32-43 30-35 43-25! (en niet 43-30?) en remise via 25-20 is onvermijdbaar) 2.32- 43 24-30 3.43-38 34-39 (35-40 38-49 etc.) 4.38-27! 15-20 (35-40 27-18 30- 34 18-22 etc.) 5.27-38 20-25 6.38-29 en hoewel zwart geen schijf heeft hoeven afgeven kap zwart niet meer winnen b.v. 6...39-44 7.29-23 44-50 8.23-45 50-28 9.45-29 28-6 10.29-1 etc. Zwart krijgt de lijn 1- 45 nooit meer in z'n bezit. Het evenbeeld van diagram 1 is diagram 2, maar dan gespiegeld, is gewonnen omdat zwant te dicht bij de damlijn is. Het pro bleem echter voor zwart is dat deze stand bij goed spel van wit vrijwel onmogelijk te bereiken is. Als we b.v. schijf 31 op 26 zet ten dan speelt wit 28-37 en wit moet in remise berusten. Een aardig voorbeeld is diagram 3 met zwart aan zet. De zwarte mo gelijkheden worden dan als volgt remise. A; 1...17-21 2.19-32 b; 1...26-31 2.19-8 17-22 3.8-26 C; 1...17-22 2.19-32 26-31 (6-11 32-16-21) 3.32-19 6-11 4.19-8! D; 1...6-11 2.19-32 11-16 3.32-28 17-21 4.28-23 26-31 5.23-12 en nu op 21-26 12-23 en op 21-27 12-26. door Tori Schipperheyn Sch 3. Pender trok 2x troef en speelde ruiten van tafel. West nam Ru A en gaf oost een introe ver, die prompt Sch H incasseer de voor. één down. De broers Branco zaten in 3 SA, eveneens schoppenstart, via 10 en vrouw voor het aas. Via KI V werd rui ten gespeeld: boer, vrouw, aas en Sch 10-8 bleek nu nog goed voor een extra slag. West zag dat ook en probeerde harten, voor 10 en heer. Zuid speelde Ha 9 terug, voor de vrouw, en had 9 slagen. Brazilië had de wedstrijd kun nen beslissen in het volgende spel: Oost, OW. NA 1 Ru (zuid), dou blet, 1 Sch, 2 Sch, besloot zuid de bieding met 5 Ru, gedoubleerd door west. West begon met Ha A en Ha H, gevolgd door Sch A, ge troefd. Barbosa zat in een maak baar contract. Hij stak over naar tafel via een ingetroefde harten AH42 9 AHB10 O 7 5 7 6 3 B 10 9 7 9V3 O 10 6 3 2 VB 10 N V 8 6 5 3 \an 9 7 6 5 W 0 OH4 Z H 8 - <9 842 O A V B 9 8 A 9 5 4 2 en sp&elde KI V, die hield. Als zuid nu zou hebben varvalficL met de ruitensmt«<ou de nieuwe wereldkampioen niet Amerika hebben geheten, maar zuid ver koos een herhaalde klaversnit en kon daarna de tafel niet meer be reiken om in ruiten te snijden. Verwissel Ru 6 en Ru 8 en zuid, die nu hoopte dat Ru H sec zou zitten, zou het niet verkeerd heb ben kunnen doen. Aan de andere tafel boden de Brazilianen als OW 4 Sch en dat bleek met deze verdeling geen succes; het stond 311-309 voor Amerika met nog 16 spellen te gaan. De oplossing van de opgave om met zo weinig mogelijk troe ven/punten alle slagen te maken,' houdt de lezer nog een week te goed. Finland gaf op 16 oktober zijn eerste velletje uit en wel ter gele genheid van de internationale postzegeltentoonstelling Finlan- dia 88. Op het velletje met vier 1,50 markzegels een oude Zweeds-Finse postroutekaart uit 1698. Aan het internationale "jaar van de jeugd" werd op 1 novem ber een 1,50 mark-zegel gewijd (oplage 6 miljoen). Het Finse postzegeljaar is be sloten (29 november) met de in middels traditioneel geworden kerstzegels, twee stuks, beide met een waarde van 1,20 mark. NOORWEGEN - De Noorse posterijen hebben op 14 novem ber het 250-jarig jubileum van het Noorse havenschap geme moreerd met de uitgifte van een zegel van 2,50 kroon (oplage 9 miljoen) en het 200-jarig bestaan van de Hydrografische Dienst wordt herdacht met een 5,00 kr.- zegel (oplage 3 miljoen). Eveneens op 14 november ver schenen de jaarlijkse kerstze gels, die in boekjes van tien stuks zitten: 2,00 kr., (oplage 800.000 boekjes) en 2,50 kr. (opla ge 1,5 miljoen boekjes). IJSLAND - Zeedieren staan afgebeeld op drie zegels die IJs land op 10 september in roulatie heeft gebracht: 700 aurar, 800 au- rar en 900 aurar. De serie "be roemde IJslanders" werd op 10 september eveneens uitgebreid: 13,00 kr., dominee Hannes Ste- phensen (1799-1856) en 30,00 kr., de politicus Jon Gudmundsson (1807-1875). De schilderij-zegel die IJsland op 15 oktober uitgaf is wel een beetje duur uitgevallen. Niet minder dan 10.000 aurar moet er voor worden neergeteld. De IJslandse kerstzegels, die op 14 november uitkwamen (800 en 900 aurar) symboliseren de winter. i SI AND 30OO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33